abonnement Unibet Coolblue
pi_202313233
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 01:38 schreef Peppert het volgende:
Het is maar wat de eetcultuur & gewoonte is in een regio. Iemand zal vast zulke honger hebben geleden dat die dacht eten wat te eten valt en dus kreeft. Later een gewoonte geworden want iets anders kan ik niet bedenken hoe men het als een lekkernij is gaan beschouwen.
Kreeft is echt heel lekker, beter dan varken of kip van de AH.Maar hier ruikt je de Oosterschelde, je proeft de Oosterschelde en de lokale producten passen erbij. Ik zou nooit kreeft of oester bestellen/ eten in Drenthe of Amsterdam.

Kreeft hier van het eiland, met lokale aardappelen en zeekraal en lamsoren zijn heerlijk.
Hoeft geen gratin of zout bij, gewoon puur.

Vroeger waren lokale producten inderdaad arme mensen eten, net als oesters, paddestoelen, konijn, duif en andere zeevruchten. Nu is dat compleet anders.
pi_202313236
quote:
10s.gif Op woensdag 24 november 2021 01:44 schreef Poem_ het volgende:

[..]
Van kokend water? Bijzonder.
Ja pan 60 liter kokend klaar hebben staan, dan de kreeft halen en direct in de pan doen.

Elk humaan alternatief heb je?
  woensdag 24 november 2021 @ 06:29:30 #33
3542 Gia
User under construction
pi_202313481
De meeste koks doden de kreeft eerst door een steek achter de kop.

https://www.google.com/am(...)fst-een-kreeft-doden

Leuk artikel hierover.
Mosselen gaan ook levend de pan in. Ook maar verbieden dan?
pi_202313537
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 23:04 schreef BasEnAad het volgende:
Wanneer wordt het voor roofvogels verboden muizen leven op te peuzelen?
Een roofvogel kan natuurlijk niet anders en wij wel. Daarnaast zet ik ook mijn vraagtekens bij het gelijkzetten van je moreel kompas met dat van een vogel.
  woensdag 24 november 2021 @ 07:06:10 #35
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_202313562
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 06:29 schreef Gia het volgende:
De meeste koks doden de kreeft eerst door een steek achter de kop.

https://www.google.com/am(...)fst-een-kreeft-doden

Leuk artikel hierover.
Mosselen gaan ook levend de pan in. Ook maar verbieden dan?
Mosselen zijn wel wat minder geavanceerd dan kreeften etc. En die zijn wat lastiger stuk voor stuk snel te doden.

Gewoon vegetariër worden dus, dan kun je met een schoner geweten naar je bord kijken :P
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_202313596
Maar als we geen krabben en kreeften eten komt er ook geen Deadliest Catch meer op tv :'( ;(
"You can call me Susan if it makes you happy"
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 24 november 2021 @ 07:28:27 #37
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_202313662
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 00:37 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Ik probeer je uit te leggen dat de meest humane manier is, de rest duurt te lang.

Ik snap je punt, mosselen worden imo te langzaam gekookt en te lang in verpakkingen gelaten.

Een vriezer om ze te verdoven, is echt zielig. Dat merken ze toch ook? Maar dat duurt uren.

Als een kreeft stress heeft voor zijn/haar dood, vreet die zichzelf op. Dan duurt het transport te lang.
De kreeft op je bord is dan te klein voor zijn schaal. Dan zit je gestreste kreeft te eten.

Onze kreeftenvisser geeft je trouwens niet eens een levende kreeft mee als je niet weet wat je moet doen.
Geen kokend water klaar hebben staan, pan van liefst 60 liter.
Als je het goed doet, is die direct dood. Doe je het niet goed, dan is het inderdaad onnodig lijden.
Onderzoek toont juist aan dat dit inhumaan is.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 24 november 2021 @ 07:29:27 #38
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_202313671
quote:
16s.gif Op woensdag 24 november 2021 07:28 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Onderzoek toont juist aan dat dit inhumaan is.
Idd, zie OP:
quote:
Omdat een kreeft vrij groot is en een dik pantser heeft, duurt het tenminste dertig seconden voor de kreeft dood is
Dat kan een stuk sneller met bijv een steek vlak achter het hoofd.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 24 november 2021 @ 08:03:12 #39
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202313845
Vroeger gingen ze er ook vanuit dat babies geen pijn konden voelen. Die werden zonder verdoving geopereerd. Ze krijsten wel, maar dat was volgens de (mannelijke) artsen gewoon een fysiologische reactie. Dat de moeders dit niet fijn vonden werd als hysterische vrouwenpraat beschouwd.

Waarom zou je de kleine moeite om een kreeft te doden voordat je hem in kokend water gooit niet nemen? Dieren zijn veel slimmer dan de meeste mensen denken. Ze hebben zeker gevoel en ook een mate van verstand.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 24 november 2021 @ 08:05:34 #40
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202313860
quote:
chokkende ontdekking: baby’s werden tot 30 jaar geleden zónder verdoving geopereerd

Overal ter wereld, dus ook in Nederland, werden in de jaren 80 alle baby's nog zonder enige verdoving geopereerd.
Tessa Heinhuis
18 oktober 2017, 14:23

De reden? Artsen waren er toen van overtuigd dat baby's geen volledig ontwikkeld zenuwstelsel hadden en daarom geen pijn konden voelen.

Geen geheugen

Ook meenden dokters dat áls ze eventueel wel iets zouden voelen van de operatie, dit niet erg zou zijn, omdat 'ze zich de pijn later toch niet meer herinneren'. De Volkskrant schrijft over de geschiedenis van pijnbestrijding bij jonge kinderen. Baby's kregen dus in hun eerste levensweken bijvoorbeeld volledige openhartoperaties zónder enige verdoving. En dat 30 jaar geleden. Het is onvoorstelbaar.

Wat gebeurt hier

Een aantal jaren geleden vroeg een jonge Indiase kinderarts die in het Britse Oxford werkte zich opeens af: "Wat als kleintjes wél veel voelen?". Hij besloot het te onderzoeken en het viel hem gelijk op dat kleintjes in een soort shocktoestand uit een operatie kwamen. De baby's kregen alleen spierverslappers toegediend, terwijl de chirurgen gewoon aan het snijden waren. Hij had gelijk door dat dit niet goed was.

Pijn maakte niet uit

Een andere arts reageerde op de ophef: "We waren vooral bezig om al die te vroeg geboren kinderen in leven te houden. Onderzoek naar pijn was bijzaak."
https://www.libelle.nl/li(...)geopereerd~bd3d3fc1/
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 24 november 2021 @ 08:09:48 #41
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202313876
Hetzelfde werd vroeger ook gedacht over negers bijv. Dat zij door hun dikke huid pijn ook niet echt waar konden nemen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_202314307
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 08:03 schreef LXIV het volgende:
Waarom zou je de kleine moeite om een kreeft te doden voordat je hem in kokend water gooit niet nemen?
Maar is het een kleine moeite om dat te doen zonder veel lijden?

Dieren zijn ontwikkeld om de dood te voorkomen.
Enerzijds door robuust gebouwd te zijn zodat ze even snel doden zonder nevenschade niet altijd eenvoudig is, anderzijds door angst en pijn om het dier in actie te brengen.
Als het doden mislukt of te veel tijd of werk kost dan zal het dier ook lijden.

Dat zal ook gelden voor verdoven.
Ken je de fysiologie van het dier voldoende om het effectief te kunnen verdoven zodat het geen pijn zal voelen?
Als het na een klap op de kop niet meer beweegt zou het nog steeds pijn kunnen voelen.

En het gaat hier ook niet om geliefde huisdieren die zorgvuldig door een dierenarts worden ge-euthanaseerd.
Ze worden gedood voor onze consumptie en dan is tijd geld en zal er misschien niet alle moeite worden genomen.

[ Bericht 9% gewijzigd door jeroen25 op 24-11-2021 09:08:23 ]
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  woensdag 24 november 2021 @ 11:43:41 #43
3542 Gia
User under construction
pi_202316258
quote:
Besnijdenissen van baby's vind, volgens mij, ook nog steeds onverdoofd plaats.
  woensdag 24 november 2021 @ 11:49:04 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202316337
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 11:43 schreef Gia het volgende:

[..]
Besnijdenissen van baby's vind, volgens mij, ook nog steeds onverdoofd plaats.
Dat is nogal iets anders dan een onverdoofde openhartoperatie.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 24 november 2021 @ 11:51:08 #45
3542 Gia
User under construction
pi_202316368
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 11:49 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat is nogal iets anders dan een onverdoofde openhartoperatie.
Ja, het is een andere operatie, maar doet gewoon ook veel pijn, natuurlijk.
Ben zelf als baby aan mijn traanbuizen geopereerd. Volgens mijn moeder gilde ik het hele ziekenhuis bij elkaar.
Dat was eind 63 of begin 64
  woensdag 24 november 2021 @ 11:51:52 #46
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202316377
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 11:51 schreef Gia het volgende:

[..]
Ja, het is een andere operatie, maar doet gewoon ook veel pijn, natuurlijk.
Ben zelf als baby aan mijn traanbuizen geopereerd. Volgens mijn moeder gilde ik het hele ziekenhuis bij elkaar.
Dat was eind 63 of begin 64
Dat die moeders accepteerden dat het onverdoofd gebeurde!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 24 november 2021 @ 11:55:42 #47
3542 Gia
User under construction
pi_202316421
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 11:51 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat die moeders accepteerden dat het onverdoofd gebeurde!
Ze was 23 en onwetend/geloofde wat de artsen zeiden.
Er was inderdaad tegen haar gezegd dat ik de ingreep niet zou voelen. Ik was dus een lastpak die het ziekenhuis bij elkaar krijste. Ze vertelde me dat mijn hoofdje was vastgezet tussen klemmen.
Gruwelijk toch, als je daar aan terug denkt.

Okay, ik heb er geen herinnering aan, maar toch.... Blij dat we nu verder zijn en ook kleine ingrepen niet meer onverdoofd doen bij baby's. Althans, ontwikkelde mensen doen dat niet meer.
pi_202317726
Kijk naar je eigen. Als krabben en kreeften ophouden met andere dieren pijn doen kunnen we het erover hebben. Maar dat meten met twee maten moet maar eens afgelopen zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_202317771
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 13:24 schreef Weltschmerz het volgende:
Kijk naar je eigen. Als krabben en kreeften ophouden met andere dieren pijn doen kunnen we het erover hebben. Maar dat meten met twee maten moet maar eens afgelopen zijn.
:D
  woensdag 24 november 2021 @ 13:54:38 #50
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_202318188
quote:
'Eerst een elektroshock'
Emeritus hoogleraar dierfysiologie aan de Radboud Universiteit Gert Flik zet vraagtekens bij het begrip 'pijn'. "Een schop tegen onze benen voelen we als pijn, dat is een interpretatie van een pijnlijke prikkel. Daar is een zekere vorm van bewustzijn voor nodig. Het is vrij zeker dat dat niet aanwezig is in krabben, kreeften en octopussen."
Wat is dat nou weer voor gestoorde redenering? Octopussen zijn intelligenter dan menig zoogdier. :') Als ze niet de anatomische capaciteit zouden hebben om pijn te ervaren, dan zou dat één ding zijn, maar kom niet met geleuter over bewustzijn alsof dat een soort voorwaarde is.

Ieder dier met zenuwen ervaart pijn als je er een mes in steekt of het in kokend water gooit. Hoe het die informatie vervolgens verder verwerkt staat daar los van, het is per definitie onwenselijk om een levend wezen pijn te laten voelen als je een alternatief hebt.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  woensdag 24 november 2021 @ 15:12:20 #51
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_202319404
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 13:54 schreef Kriegel het volgende:

[..]
Wat is dat nou weer voor gestoorde redenering? Octopussen zijn intelligenter dan menig zoogdier. :') Als ze niet de anatomische capaciteit zouden hebben om pijn te ervaren, dan zou dat één ding zijn, maar kom niet met geleuter over bewustzijn alsof dat een soort voorwaarde is.

Ieder dier met zenuwen ervaart pijn als je er een mes in steekt of het in kokend water gooit. Hoe het die informatie vervolgens verder verwerkt staat daar los van, het is per definitie onwenselijk om een levend wezen pijn te laten voelen als je een alternatief hebt.
Hoe wil jij pijn voelen zonder bewustzijn? Wat of wie doet dat voelen dan? Jij voelt ook geen pijn als je in coma ligt. En die pijnprikkel is er dan ook gewoon, er is alleen niemand 'thuis' om die prikkel te registreren.

De vraag is natuurlijk wel of bewustzijn een zwart/wit-ding is of meer een verhaal van grijstinten. In dat laatste geval hebben zelfs hele primitieve wezens een bepaalde vorm van bewustzijn en dus een bepaalde vorm van pijn-registratie.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 24 november 2021 @ 15:16:29 #52
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_202319500
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 15:12 schreef Perrin het volgende:

[..]
Hoe wil jij pijn voelen zonder bewustzijn? Wat voelt er dan? Jij voelt ook geen pijn als je in coma ligt. En die pijnprikkel is er dan ook gewoon, er is alleen niemand 'thuis' om die prikkel te registreren.
Een hond dichten we ook geen bewustzijn toe, maar geef jij die dan zomaar een paar trappen in z'n maag omdat ie toch niet slim genoeg is om het concept van pijn te begrijpen, buiten dat ie er zichtbaar last van heeft?

Het kan zijn dat er me iets ontgaat in deze hele gedachtegang, hoor, het is wel een hoogleraar die dit zegt. Maar daarom verbaast het me dus nogal.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 24 november 2021 @ 15:18:29 #53
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_202319547
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 13:54 schreef Kriegel het volgende:

[..]
Wat is dat nou weer voor gestoorde redenering? Octopussen zijn intelligenter dan menig zoogdier. :') Als ze niet de anatomische capaciteit zouden hebben om pijn te ervaren, dan zou dat één ding zijn, maar kom niet met geleuter over bewustzijn alsof dat een soort voorwaarde is.

Eens ja! En daarnaast heeft een octopus ook bewustzijn. Mensen moeten zich eens verdiepen in de octopus, het is echt een heel bijzonder dier!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 24 november 2021 @ 15:22:10 #54
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_202319616
Ja dus de relevante vraag is of die dieren bewustzijn hebben (dus of er iemand thuis in hun brein die dat voelen kan doen en die de pijn kan ervaren). Dat is best een lastig vraagstuk en niet makkelijk experimenteel vast te stellen.

Ik denk dat we daar in het verleden wat te makkelijk over dachten en vooral onszelf erg bijzonder en bewust vonden. Eigenlijk blijkt dat hoe meer we over bewustzijn leren, hoe meer het in allerlei verschijningsvormen lijkt voor te komen in allerlei andere levensvormen.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_202319741
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 13:54 schreef Kriegel het volgende:

[..]
Wat is dat nou weer voor gestoorde redenering? Octopussen zijn intelligenter dan menig zoogdier. :') Als ze niet de anatomische capaciteit zouden hebben om pijn te ervaren, dan zou dat één ding zijn, maar kom niet met geleuter over bewustzijn alsof dat een soort voorwaarde is.

Ieder dier met zenuwen ervaart pijn als je er een mes in steekt of het in kokend water gooit. Hoe het die informatie vervolgens verder verwerkt staat daar los van, het is per definitie onwenselijk om een levend wezen pijn te laten voelen als je een alternatief hebt.
Hoogleraren zijn nou niet altijd de meest invoelige mensen :P
afspraak tandarts verzetten
pi_202319751
Dat dit nog steeds niet verboden is in Nederland. :|W Hoeveel moeite kost het nou om eerst dat beestje snel te doden voordat je het dier in kokend water gooit.

Gelukkig gaf iemand hier al eerder dan dat veel koks dat al doen.
ROBODEMONS..................|:(
pi_202319753
quote:
Krabben, kreeften en octopussen kunnen lijden en pijn ervaren, blijkt uit onderzoek dat de Britse overheid heeft laten uitvoeren. Uit een studie door onderzoekers van de London School of Economics (LSE) blijkt dat er "sterk wetenschappelijk bewijs" is dat tienpotige schaaldieren en koppotige weekdieren gevoel hebben.
"Goh, wat verrassend!"
afspraak tandarts verzetten
pi_202319988
''Levend koken is verser dan minuutje wachten en dan koken''. Mensen die met zulke lage IQ rondlopen mogen eigenlijk niet onze gezamenlijke O2 nuttigen.
  woensdag 24 november 2021 @ 20:53:21 #59
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_202324948
Ik vind het zelf ook een barbaars iets.

Aan de andere kant dichten mensen aan dieren vaak menselijke eigenschappen en gevoelens toe. Insecten zijn een soort robotjes met een basisprogramma en wat ‘als gebeurtenis X zich voordoet, voer dan handeling Y uit’ afwijkingen. Misschien dat de grotere geleedpotigen een iets beter ontwikkeld hersenstelsel hebben, maar van een zelfbewustzijn is denk ik niet echt sprake.

Sowieso is pijn een te ver doorontwikkeld fenomeen in de evolutie; een signaal dat er sprake is van ‘schade’ aan een gedeelte van het lichaam is heel praktisch, maar het zou nooit zover moeten komen dat pijn het organisme hindert in diens kansen op overleven en dat pijn zelfs de oorzaak van de dood wordt en niet de oorspronkelijke ‘schade’. Alsof je in huis een brandalarm aanbrengt, waarbij bij brand overal gigantische sirenes en verblinde rode flitslichten afgaan, die de bewoners desoriënteren en in paniek brengen, waardoor ze de verkeerde uitgang kiezen of van 5 hoog door het raam springen
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_202327128
quote:
Iedereen stapt hier wel heel makkelijk overheen maar wat een ziek filmpje eigenlijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')