abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_202305090

Crowdfunding is hot!! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. Dat is 2% minder dan een jaar eerder, toen 424 miljoen euro werd opgehaald. De markt van financiering via crowdfunding lijkt hard op weg om dit jaar te groeien richting de half miljard euro. In het eerste halfjaar werd er al voor 249 miljoen euro opgehaald in Nederland. Lees het meest recente onderzoek naar de status van crowdfunding in Nederland in 2021.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding (NF), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending
October (OCT), ht platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren beroepsvaart
Matching Capital(MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economien met rentes van tussen 3 - 6%.

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategien platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Risico
SPOILER
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 23-11-2021 14:55:25 ]
pi_202305157
Gve heeft voor project Amsterdam 3x een 1e hypotheek:
Deel 1: 120mnd voor 400.000
Deel 2: 60 mnd voor 300.000 (nog 48mnd resterend)
Deel 3: 12 mnd voor 821.000

Deze laatste wordt her gefinancieerd voor 48mnd. Vooralsnog heeft Geldvoorelkaar alle hypotheekrechten. Het kan voorkomen dat deel 2 en 3 over 4 jaar hergefinancieerd worden bij een andere partij. Dan deelt deze partij het 1e hypotheekrecht met Geldvoorelkaar (deel 1).
pi_202305161
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:30 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Vader heeft geen hypotheek. Is een normale lening. Gve heeft nog een extra hypotheek.
Ah dus de 803000 Euro is onderdeel van de 1307100. Dus er is een of meer andere partij (en) die nog 504100 euro in de eerste hypotheek hebben naast de 803K die nu bij GvE opgehaald worden.

quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:47 schreef KrekelJapie het volgende:
Gve heeft voor project Amsterdam 3x een 1e hypotheek:
Deel 1: 120mnd voor 400.000
Deel 2: 60 mnd voor 300.000
Deel 3: 12 mnd voor 821.000

Deze laatste wordt her gefinancieerd voor 48mnd.
Dus dan zou er van deel 1 en 2 nog 504100 open staan.
pi_202305171
Kun je Matching Capital nu nog afkorten in de OP.?
Pecunia non olet
pi_202305190
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:48 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ah dus de 803000 Euro is onderdeel van de 1307100. Dus er is een of meer andere partij (en) die nog 504100 euro in de eerste hypotheek hebben naast de 803K die nu bij GvE opgehaald worden.
Zo heb ik het begrepen. Vader draagt het risico.
Pecunia non olet
pi_202305194
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:48 schreef obligataire het volgende:
Kun je Matching Capital nu nog afkorten in de OP.?
Als wat? MC , gedaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 23-11-2021 14:56:01 ]
pi_202305206
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 13:56 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Dank. Ik kon het vorige week niet vinden. Loopt daar dus ook niet.
https://www.telegraaf.nl/(...)eggen-in-een-musical
pi_202305247
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:48 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Dus dan zou er van deel 1 en 2 nog 504100 open staan.
De leningen zijn aflossingsvrij. Ik zie nu dat voor deel 1 minder is opgehaald dan de 400.000 zoals eerst de bedoeling was.
pi_202305259
quote:
12s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:34 schreef peterc het volgende:

[..]
verkoopdatum was 21sept21, overdrachtsdatum / passeren akte kan natuurlijk ook pas nu of onlangs geweest zijn
Oh ja tuurlijk. Was even niet zo scherp. Bedankt :-)
pi_202305366
Chinese inkoper
https://www.collincrowdfund.nl/chiwen/
1e hypotheek bedrijfspand

Het is mij niet helemaal duidelijk waar de overwaarde vandaan komt. Aankoopbedrag lijkt gelijk aan het leningbedrag.
pi_202305446
Collin probleempje met paarden man.:
SPOILER
Ben eigenlijk van mening dat de issues maar opgelost moeten worden door de mensen die de 2 e Collin lening hebben verstrekt. De Rabo die voor mij in rang zit heeft toch ook geen veer gelaten? Denk dat ik tegen stem.
pi_202305561
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2021 15:07 schreef KrekelJapie het volgende:
Chinese inkoper
https://www.collincrowdfund.nl/chiwen/
1e hypotheek bedrijfspand

Het is mij niet helemaal duidelijk waar de overwaarde vandaan komt. Aankoopbedrag lijkt gelijk aan het leningbedrag.
Het lijkt wel of er op nr 50 twee panden liggen met verschillende kadastrale aanduidingen en twee taxatie bedragen. Niet allemaal even duidelijk inderdaad.

Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving gevestigd ter hoogte van 290.000,- op het aan te kopen onroerend goed aan de Dorpsstraat 50, 9605 PB Kiel-Windeweer, kadastraal bekend als sectie O, nummer: 840, 831, 835 en 839 te Hoogezand. Het onroerend goed met de kadastrale aanduiding sectie O, nummer 840 te Hoogezand kent een martkwaarde in onverhuurde staat van 290.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 02-11-2021. Het onroerend goed met de kadastrale aanduiding sectie O, nummer 831, 835 en 839 te Hoogezand kent een martkwaarde in onverhuurde staat van 130.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 02-11-2021. De gezamenlijke getaxeerde marktwaarde in onverhuurde staat bedraagt 420.000,-.

Als ik het allemaal goed lees wordt het totaal voor 290K gekocht dus 130k onder de taxatie prijs. Twee halen; Een betalen! :)

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 23-11-2021 15:29:23 ]
pi_202305738
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 15:21 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Het lijkt wel of er op nr 50 twee panden liggen met verschillende kadastrale aanduidingen en twee taxatie bedragen. Niet allemaal even duidelijk inderdaad.

Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving gevestigd ter hoogte van 290.000,- op het aan te kopen onroerend goed aan de Dorpsstraat 50, 9605 PB Kiel-Windeweer, kadastraal bekend als sectie O, nummer: 840, 831, 835 en 839 te Hoogezand. Het onroerend goed met de kadastrale aanduiding sectie O, nummer 840 te Hoogezand kent een martkwaarde in onverhuurde staat van 290.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 02-11-2021. Het onroerend goed met de kadastrale aanduiding sectie O, nummer 831, 835 en 839 te Hoogezand kent een martkwaarde in onverhuurde staat van 130.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 02-11-2021. De gezamenlijke getaxeerde marktwaarde in onverhuurde staat bedraagt 420.000,-.

Als ik het allemaal goed lees wordt het totaal voor 290K gekocht dus 130k onder de taxatie prijs. Twee halen; Een betalen! :)
Of het tweede deel moet reeds hypotheekvrij in bezit zijn, maar dat lees ik ook nergens.
pi_202305915
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 15:14 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Collin probleempje met paarden man.:
SPOILER
Ben eigenlijk van mening dat de issues maar opgelost moeten worden door de mensen die de 2 e Collin lening hebben verstrekt. De Rabo die voor mij in rang zit heeft toch ook geen veer gelaten? Denk dat ik tegen stem.
De eerste CCF lening bedroeg 250K, de aanvullende CCF lening 50K. Dus alleen de aflossing voor de tweede groep uitstellen lijkt me niet het probleem oplossen. Bovendien, waarom zou de groep investeerders van de aanvullende lening het probleem helemaal zelfstandig moeten oplossen? Het is toch niet door hen veroorzaakt? Het zou wel netjes zijn als de Rabobank ook meedenkt in een oplossing.
pi_202306268
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 15:51 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
De eerste CCF lening bedroeg 250K, de aanvullende CCF lening 50K. Dus alleen de aflossing voor de tweede groep uitstellen lijkt me niet het probleem oplossen. Bovendien, waarom zou de groep investeerders van de aanvullende lening het probleem helemaal zelfstandig moeten oplossen? Het is toch niet door hen veroorzaakt? Het zou wel netjes zijn als de Rabobank ook meedenkt in een oplossing.
Als je in een lening met derde hypotheek ingelegd hebt, weet je dat als je instapt er voor je nog een eerste en een tweede hypothecaire lening zit dus dat je meer risico loopt. Daarvoor krijg je ook meer rente.
Daarom zal je met de tweede Collin lening als eerste op de blaren moeten zitten. Dus in ieder geval de tweede Collin lening geheel aflossingsvrij maken en indien nodig rente opschorten tot dat weer aan de verplichtingen van de eerste lening van collin voldaan kan worden.

Voor mij is het meer een principe kwestie dan dat ik me in dit geval zorgen maak over het feit of mijn geld wel of niet terug komt. Want uiteindelijk zal dit wel goed komen voor alle lening gevers.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 23-11-2021 16:27:33 ]
pi_202307172
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 15:14 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Deze situatie is nu precies eentje waar er een belangenconflict ontstaat, want zou ccf ook dit voorstel hebben voorgesteld als die tweede lening door een andere partij was verstrekt? (en met het volledig stopzetten van die aflossingen en eventueel rente het probleem voorlopig onder controle zou zijn). Dan hadden ze dus in het belang van de investeerders naar die andere partij moeten wijzen, nu zouden ze dus in beginsel ook eerst de belangen van de eerste lening maximaal moeten verdedigen en daarna pas die van de tweede lening moeten beoordelen.
pi_202307193
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 15:51 schreef djtiesto8 het volgende:
waarom zou de groep investeerders van de aanvullende lening het probleem helemaal zelfstandig moeten oplossen?
Het belangenconflict gaat hier spelen, ccf zou eerst de belangen van de eerste lening maximaal moeten verdedigen net zoals de bank het doet, nu gaan ze op twee stoelen tegelijk zitten en dat lijkt me persoonlijk discutabel.
(voor de goede orde, ik zit niet in deze lening)
pi_202307333
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 17:14 schreef tnhb het volgende:

[..]
Deze situatie is nu precies eentje waar er een belangenconflict ontstaat, want zou ccf ook dit voorstel hebben voorgesteld als die tweede lening door een andere partij was verstrekt? (en met het volledig stopzetten van die aflossingen en eventueel rente het probleem voorlopig onder controle zou zijn). Dan hadden ze dus in het belang van de investeerders naar die andere partij moeten wijzen, nu zouden ze dus in beginsel ook eerst de belangen van de eerste lening maximaal moeten verdedigen en daarna pas die van de tweede lening moeten beoordelen.
Het zou collin gesierd hebben bij de laagste lening in rang tenminste de aflossing op te schorten waardoor de tweede in rang na de rabo iets meer zou kunnen aflossen. Ik neig ook naar Oneens
pi_202307624
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 13:56 schreef obligataire het volgende:

[..]
Die goodwill betaalt hij ook voor de cursisten en de naamsbekendheid, dus weet niet of dat franchiseverhaal zoveel invloed heeft.

Op zich vind ik die 7,5% een mooi percentage, zeker als hij de winter zonder kleerscheuren doorkomt.
Daar zit bij mij wat zorg, met een lockdown op komst. Als ik hem was had ik gelijk wat werkkapitaal meegefinancierd, dan had hij in de winter wat extra lucht gehad. Maar misschien is dat helemaal niet nodig.
Ik pas, uit de tekst haal ik niet het vertrouwen dat hij dit tot een succes gaat brengen. 2020 was z’n eerste volledige boekjaar als zzp’er, nu een bedrijf overnemen gaat mij te snel. Daarnaast heeft hij kennelijk geen enkele buffer of mogelijkheid om zelf een deel van het benodigde geld aan te dragen.
pi_202307713
Vis snackbar/traiteur Zandvoort
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=24943
2e hypotheek woonhuis. Aardig project vanwege annutaire aflossing.

Een stoel als incentive
quote:
Bij een investering vanaf 300,- willen wij graag een terrasstoel naar u vernoemen

[ Bericht 10% gewijzigd door KrekelJapie op 23-11-2021 18:29:52 ]
pi_202307904
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 15:34 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Of het tweede deel moet reeds hypotheekvrij in bezit zijn, maar dat lees ik ook nergens.
Je zou ook denken dat perceelnummer 831 niet klopt, dat is een klein vierkant stukje grond een eind verderop.
lijkt wel iets om een mast op te zetten.
zal waarschijnlijk nummer 841 bedoelt worden.
wel slordig
pi_202308221
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 17:34 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het zou collin gesierd hebben bij de laagste lening in rang tenminste de aflossing op te schorten waardoor de tweede in rang na de rabo iets meer zou kunnen aflossen. Ik neig ook naar Oneens
Het belang van Collin, naar het geheel kijkend, zou nog het meest gebaat zijn bij het omgekeerde scenario, omdat de 2e Collin lening het meeste risico loopt, alhoewel bescheiden. De verstrekkers van de 1e Collin lening krijgen hun geld toch wel: de huidige cumulatieve schuld aan Rabo + Collin I is samen ca. 490K groot tegen een taxatie van 2 jaar oud van 800K. Collin II loopt ietsje meer risico dus hoe eerder die afgelost is hoe beter?

Don't shoot me :P
Pecunia non olet
pi_202309295
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 19:01 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het belang van Collin, naar het geheel kijkend, zou nog het meest gebaat zijn bij het omgekeerde scenario, omdat de 2e Collin lening het meeste risico loopt, alhoewel bescheiden. De verstrekkers van de 1e Collin lening krijgen hun geld toch wel: de huidige cumulatieve schuld aan Rabo + Collin I is samen ca. 490K groot tegen een taxatie van 2 jaar oud van 800K. Collin II loopt ietsje meer risico dus hoe eerder die afgelost is hoe beter?

Dat is een creatieve oplossing :D
pi_202309339
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 19:01 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat kan natuurlijk nooit op deze manier. Als om wat voor reden dan ook het pand veel minder opbrengt op een veiling, heb je als platform een veel groter probleem als je de belangen van de achtergestelde groep voor hebt laten gaan op een eerdere groep. Als op de 1e lening wordt afgelost, hebben de investeerders van de 2e groep uiteindelijk ook profijt van bij verkoop van het onderpand. Ook dan geldt: hoe meer afgelost op lening 1, hoe meer er overblijft voor lening 2.
pi_202309541
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2021 20:04 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Dat kan natuurlijk nooit op deze manier. Als om wat voor reden dan ook het pand veel minder opbrengt op een veiling, heb je als platform een veel groter probleem als je de belangen van de achtergestelde groep voor hebt laten gaan op een eerdere groep. Als op de 1e lening wordt afgelost, hebben de investeerders van de 2e groep uiteindelijk ook profijt van bij verkoop van het onderpand. Ook dan geldt: hoe meer afgelost op lening 1, hoe meer er overblijft voor lening 2.
Die redenering is inderdaad logisch. Iedere euro aflossing komt hoe dan ook ten goede aan Collins belangen.

Toch zou ik nog steeds geen voorstander zijn van een begunstiging van Collin I. Hypothecaire zekerheden dienen als waarborg voor als het helemaal mis zou gaan. Dat is niet aan de orde; vooralsnog redt hij het met een halve aflossing en wat extra uurtjes voor de baas, en is er sowieso genoeg overwaarde voor iedereen.
Geen reden dus om nu alvast voor te sorteren op liquidatiescenario.
Pecunia non olet
pi_202310483
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2021 09:57 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik neem aan dat in zo een WHOA akkoord schulden met zekerheden anders behandeld worden dan schulden zonder zekerheden. Weet iemand hoe het precies zit?
Ja, zeker. Het gaat absoluut niet zomaar op n hoop. In het geval van Senz werd er, als ik me de details goed herinner, gewerkt met drie klassen van verschillende typen schuldeisers, afhankelijk van hun positie en zekerheden (klassen A, B en C). Als crowdfunders vielen we in klasse C, de laagste klasse. Voor het uiteindelijke WHOA-akkoord moesten alle drie de klassen instemmen met het voorstel. En binnen elk van de klassen moest ten minste naar rato twee derde van de investereerders instemmen met het voorstel. Voor de crowdfunders bleef er uiteindelijk niet veel over, maar dat was ook niet verrasend. De hele WHOA-procedure zat wat mij betreft goed in elkaar en werd netjes begeleid door een advocaat. Ik kan me goed voorstellen dat in gevallen als dit een WHOA-akkoord de voorkeur heeft boven een failissement. Bij een faillissement hadden we als crowdfunders die uiteindelijke 19% van de investering nooit teruggezien.

Overigens kan er de komende jaren nog wat meer terugkomen, afhankelijk van de verkoopcijfers, omdat er nog patenten worden gebruikt, maar ik reken er niet op. En mocht er nog iets terugkomen, dan gaat dat in mijn geval hoogstens om een paar euro.
pi_202315694
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 20:14 schreef obligataire het volgende:
Toch zou ik nog steeds geen voorstander zijn van een begunstiging van Collin I. Hypothecaire zekerheden dienen als waarborg voor als het helemaal mis zou gaan. Dat is niet aan de orde; vooralsnog redt hij het met een halve aflossing en wat extra uurtjes voor de baas, en is er sowieso genoeg overwaarde voor iedereen.
Geen reden dus om nu alvast voor te sorteren op liquidatiescenario.
Helemaal mee eens. Een rangorde in hypotheekrecht bepaalt wie als eerste wordt betaald bij uitwinning van de hypotheek. Niets meer en niets minder. Een lening met een hypotheekrecht met lagere rang is niet achtergesteld ten opzichte van een lening met een hypotheekrecht van hogere rang in de zin dat er eerst op de hogere rang lening moet worden afgelost of zo.

De suggestie van sommigen dat je als investeerder in het tweede project wist dat je een hoger risico liep, daarvoor een hogere rente krijgt, en daarom maar zou moeten accepteren dat in een situatie als de huidige de eerste lening mogelijk voorrang krijgt bij aflossen, is dus compleet onjuist. Het enige risico dat je hebt geaccepteerd is het risico dat je bij uitwinning van de hypotheek mogelijk minder terugkrijgt.

(Ik zit zelf trouwens niet in dit project :) )

[ Bericht 0% gewijzigd door OpDieFiets op 24-11-2021 11:25:22 ]
pi_202315991
1e hypotheek op kerkgebeouw

(linkje)

SPOILER

[ Bericht 2% gewijzigd door Jaco078 op 24-11-2021 11:43:36 ]
pi_202316075
https://maxcrowdfund.com/nl/node/607730

Dit lijkt me een mooie:
Duitsland, 1e hypotheek, looptijd 2 jaar, rente 10%, ltv 73,3%.
pi_202316173
woon winkelpand
https://www.collincrowdfund.nl/oldenburger-vastgoed-b-v/
1e hypotheek + 2e hypotheek woonhuis

looptijd 12 maanden. Wil ik zeker meenemen
pi_202316214
Vastgoed 99% ltv
https://www.collincrowdfund.nl/valentino-meerzorg/
4x 1e hypotheek

Ondernemer kennen we van sameningeld, waar volgens mij 1 project na funding is teruggetrokken en een ander project na een paar maanden is afgelost.

Guldenpromenade 3: https://investeren.sameni(...)am-guldenpromenade-3
pi_202316288
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 11:39 schreef KrekelJapie het volgende:
Vastgoed 99% ltv
https://www.collincrowdfund.nl/valentino-meerzorg/
4x 1e hypotheek

Ondernemer kennen we van sameningeld, waar volgens mij 1 project na funding is teruggetrokken en een ander project na een paar maanden is afgelost.

Guldenpromenade 3: https://investeren.sameni(...)am-guldenpromenade-3
Rente is nog onduidelijk, in de kop is het 6% maar in de tekst staat: "De rente bedraagt 6,5% per jaar gedurende de gehele looptijd."
pi_202316341
quote:
14s.gif Op woensdag 24 november 2021 11:45 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Rente is nog onduidelijk, in de kop is het 6% maar in de tekst staat: "De rente bedraagt 6,5% per jaar gedurende de gehele looptijd."
Dan moet men de kop maar snel aanpassen naar 6.5%!
pi_202316501
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 11:21 schreef Jaco078 het volgende:

(linkje)

SPOILER
Die plek die ken ik.
Pluspunten van dit project/deze locatie:

• rond de kerk is al een klein gehuchtje met een combinatie van werken/wonen (o.a. zat er een artistiek bedrijfje, weet niet of het er nog zit)

• op loopafstand, zo'n halve kilometer van de kerk (even door het fietstunneltje) ben je zo in het bos (Liesbos)

• ligging is goed: je bent zo in Breda of Etten-Leur, ontsluiting is goed

Grootste afbreukrisico:

• ligt pal naast de A58 (daar gaat het fietstunneltje dus onderdoor), kan vergunningstechnisch nog wel eens een uitdaging worden.

Alles bij elkaar zie ik meer heil in het woon winkelpand zoals zojuist door @KrekelJapie genoemd.
pi_202316524
dubbel
pi_202316597
quote:

(linkje)

SPOILER
Vooral leuk om te groeien in het loyaliteitsprogramma van Collin.
pi_202316600
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 12:01 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Die plek die ken ik.
Pluspunten van dit project/deze locatie:

• rond de kerk is al een klein gehuchtje met een combinatie van werken/wonen (o.a. zat er een artistiek bedrijfje, weet niet of het er nog zit)

• op loopafstand, zo'n halve kilometer van de kerk (even door het fietstunneltje) ben je zo in het bos (Liesbos)

• ligging is goed: je bent zo in Breda of Etten-Leur, ontsluiting is goed

Grootste afbreukrisico:

• ligt pal naast de A58 (daar gaat het fietstunneltje dus onderdoor), kan vergunningstechnisch nog wel eens een uitdaging worden.

Alles bij elkaar zie ik meer heil in het woon winkelpand zoals zojuist door @:KrekelJapie genoemd.
Ik ook. Zekerheden zijn minder, maar rente een procentje hoger, looptijd ietsje langer, vergunning is verleend, plan is helder en de man heeft een achtergrond in de bouw dus weet een beetje wat hij doet.
pi_202316618
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 12:01 schreef ETphonehome het volgende:
Alles bij elkaar zie ik meer heil in het woon winkelpand zoals zojuist door @KrekelJapie genoemd.
Hier ook, maar ik denk dat ik hem wel meeneem.

De korte looptijd, de eventuele 10% aflossing nog voor het einde van het jaar en de overwaarde op zijn eigen huis lijken mij voldoende zekerheid.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_202316950
quote:

(linkje)

SPOILER
Mooie monumentale kerk uit het interbellum. Daar mag je geen spijker aan vertimmeren...
Maar evengoed meegenomen, want bijna platinum.....

[ Bericht 1% gewijzigd door paardendokter op 24-11-2021 12:43:59 ]
pi_202317188
300 miljoen voor Geldvoorelkaar
twitter
pi_202317545
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 12:32 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Mooie monumentale kerk uit het interbellum. Daar mag je geen spijker aan vertimmeren...
Maar evengoed meegenomen, want bijna platinum.....
ik mis nog het plan om de kerk weer te verkopen binnen 6 maanden zoals in de pitch in genoemd.
pi_202317587
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 13:10 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
ik mis nog het plan om de kerk weer te verkopen binnen 6 maanden zoals in de pitch in genoemd.

Enige reden om in dit project te stappen is weer een stapje op de loyaliteitsladder voor de rente en de looptijd hoef je het niet te doen.
pi_202317966
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 11:49 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Dan moet men de kop maar snel aanpassen naar 6.5%!
Ze hebben naar je geluisterd
pi_202317984
quote:

[..]
Enige reden om in dit project te stappen is weer een stapje op de loyaliteitsladder voor de rente en de looptijd hoef je het niet te doen.
Als je snel op de ladder wil stijgen is een korte looptijd toch juist gunstig? = snel geld weer beschikbaar om weer een nieuwe mee te pakken die meetelt.
pi_202318087
quote:

[..]
Dit
quote:
Het pand voorzien van ontwikkelplannen, concept bestemmingsplanwijziging en een studie van de subsidiemogelijkheden doorverkopen aan een ontwikkelaar. Hij wordt hierbij begeleid door een gespecialiseerde adviseur.
pi_202318103
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 13:40 schreef lykkefund het volgende:

[..]
Als je snel op de ladder wil stijgen is een korte looptijd toch juist gunstig? = snel geld weer beschikbaar om weer een nieuwe mee te pakken die meetelt.
Jullie bedoelen hetzelfde. Als je alleen maar het rendement kijkt, is deze niet interessant. Voor loyaliteitsladder wel. Ik neem deze ook om deze reden mee.
pi_202318193
Dat is ook wat ik bedoelde met #36.
Ik begrijp trouwens niet waarom Collin dit dan weer niet als een Direct project heeft beoordeeld, maar dat begrijp ik wel vaker niet.
pi_202318205
quote:
12s.gif Op woensdag 24 november 2021 13:54 schreef escortmk2 het volgende:
Dat is ook wat ik bedoelde met #36.
Ik begrijp trouwens niet waarom Collin dit dan weer niet als een Direct project heeft beoordeeld, maar dat begrijp ik wel vaker niet.
CCF direct is toch alleen tot 250.000?
pi_202318313
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 11:27 schreef Crowdyfunder het volgende:
https://maxcrowdfund.com/nl/node/607730

Dit lijkt me een mooie:
Duitsland, 1e hypotheek, looptijd 2 jaar, rente 10%, ltv 73,3%.
Daar zit wel een borgstelling bij inbegrepen waarvan je niet weet hoever materieel.....kan 90% zijn maar ook 10%....
Pecunia non olet
pi_202318648
Uitbreiding luxe hotel Den Haag naar pand buurman op HCN.
https://horecacrowdfundin(...)el-den-haag-89rok595

In 2016 is geld geleend voor de opstart van het huidige hotel:
https://horecacrowdfundin(...)es-den-haag-d0ljxr9o

Iemand die in het vorige project zit? Dat HCN en dit hotel opnieuw de samenwerking aangaan, lijkt me te betekenen dat de samenwerking vanuit beide kanten goed verloopt. Het leenbedrag is wel een stuk hoger dan in voorgaand project.
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')