abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_202304565
Hoi,

Ik heb een 360-graden slideshow gemaakt. Die draait op mijn website en gaat alleen in december gebruikt gaat worden. Deze slideshow is zo'n 100mb groot. De slideshow zal naar verwachting 5000 keer bekeken worden, wat inhoudt dat er een data-transfer zal zijn van 5000 x 100mb = 500.000 MB (=0,5TB). Mijn website draait op een server van de hosting partij; Deze server draait met 1 cpu-core/1 gb geheugen waarbij ik 1TB bandbreedte maximaal heb.

Ik vraag mezelf af of die server van die hosting partij (antagonist) deze aantallen trekt (verzoek al via mail verstuurd). Maar om het zeker te weten wil ik een test doen om te kijken of mijn website bijvoorbeeld 25 gebruikers tegelijkertijd aankan.

Nu is er ook nog de mogelijkheid dat ik mijn hostingpakket upgrade naar een server met 2 cpu-cores/2 gb geheugen met 2TB bandbreedte.

Mijn vragen;
- Denken jullie dat zo'n servertje deze aantallen trekt?
- Kennen jullie een tool waarmee ik website bezoeken kan simuleren om te kijken of de website werkt?
- Zou je uitbreiden naar een duurder hosting-pakket?

bvd voor de adviezen/tips,
webster
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
  donderdag 25 november 2021 @ 14:36:21 #2
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_202334042
als het alleen statische files zijn zal het wel loslopen, anders is het sterk afhankelijk van wat het ding precies moet doen.
pi_202337225
Het zijn alleen statische files, dat valt dan wel mee (hoop ik). Voor de zekerheid heb ik mijn hostingpakket uitgebreid. Van 1 naar 2 cpu-cores, van 1TB bandbreedte naar 2TB.

Net ook op de website "LoadNinja" een proefaccountje aangemaakt en 10 concurrent users 10 minuten lang mijn proef-website (http://www.qbasiq.com/ser) laten bezoeken. Daaruit kwam niets raars....

Het is een beetje "fingers crossed" of het 1 december allemaal gaat werken...
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
pi_202367511
Dit vind ik wel een fijne tool voor dat soort tests: https://k6.io
Het idee erachter is om hiermee na elke verandering aan een website als onderdeel van je ontwikkelstraat automatisch even een testje te kunnen draaien om te zien of je verandering de performance heeft benvloed, maar je kan hiermee ook prima eenmalig je site stresstesten vanaf je eigen computer.

Maar om eerlijk te zijn verwacht ik geen problemen, statische files serveren zijn webservers heel efficint in. In mijn ervaring beginnen de problemen pas zodra server side talen/frameworks en databases gebruikt worden zonder er goed bij na te denken.

[ Bericht 10% gewijzigd door Fleischmeister op 27-11-2021 18:25:37 ]
pi_202410666
De dag die je wist dat zou komen
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')