abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 22 november 2021 @ 21:27:24 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202298481
En waarom?

Bonus punten als je een beetje achtergrond bij de formule noemt.

Mag toegepaste wiskunde of pure wiskunde zijn.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_202298580
De vergelijking e^{i*pi}+1=0 wordt door wiskundigen wel de mooiste formule binnen de wiskunde genoemd, omdat zij zonder verdere opsmuk in zich herbergt:

De belangrijkste twee natuurlijke getallen: 0 en 1.
De belangrijkste drie wiskundige constanten: e, i en π.
De belangrijkste drie wiskundige bewerkingen: optellen, vermenigvuldigen en machtsverheffen
pi_202298634
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:32 schreef mrbombastic het volgende:
De vergelijking e^{i*pi}+1=0 wordt door wiskundigen wel de mooiste formule binnen de wiskunde genoemd, omdat zij zonder verdere opsmuk in zich herbergt:

De belangrijkste twee natuurlijke getallen: 0 en 1.
De belangrijkste drie wiskundige constanten: e, i en π.
De belangrijkste drie wiskundige bewerkingen: optellen, vermenigvuldigen en machtsverheffen
Wil jij aan mij uitleggen hoe +1 leidt tot 0? Ik geloof je best wel ik kan alleen niet begrijpen waarom het zo is
pi_202298696
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:32 schreef mrbombastic het volgende:
De vergelijking e^{i*pi}+1=0 wordt door wiskundigen wel de mooiste formule binnen de wiskunde genoemd, omdat zij zonder verdere opsmuk in zich herbergt:

De belangrijkste twee natuurlijke getallen: 0 en 1.
De belangrijkste drie wiskundige constanten: e, i en π.
De belangrijkste drie wiskundige bewerkingen: optellen, vermenigvuldigen en machtsverheffen
Euler ?
  maandag 22 november 2021 @ 21:44:33 #5
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_202298777
1+1=3, synergie door samenwerking
  Moderator dinsdag 23 november 2021 @ 00:19:32 #6
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202300202
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 22:06 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]
Kan jij het uitleggen?
De exponent van i maal pi is -1 omdat eix = cos x + i sin x als x pi is is dat dus cos pi + i sin pi dus -1 + 0 is -1. Dan volgt 0 = e + 1 en dat geeft de relatie tussen e , i , π , 0 en 1 de vijf meest fundamentele getallen
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 23 november 2021 @ 00:37:35 #7
269689 crew  Viv
pi_202300240
lol + lol = hihi natuurlijk!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202302718
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:32 schreef mrbombastic het volgende:
De vergelijking e^{i*pi}+1=0 wordt door wiskundigen wel de mooiste formule binnen de wiskunde genoemd, omdat zij zonder verdere opsmuk in zich herbergt:

De belangrijkste twee natuurlijke getallen: 0 en 1.
De belangrijkste drie wiskundige constanten: e, i en π.
De belangrijkste drie wiskundige bewerkingen: optellen, vermenigvuldigen en machtsverheffen
Zelf vind ik ii = e-π/2 fascinerender.
pi_202302804
e^{i*pi}+1=0 denk ik, ik kon 'm een aantal jaar geleden uitleggen met een tekeningetje erbij, maar weet zo één, twee, drie niet meer hoe die werkt. Verder weet ik niet zo veel formules meer behalve de basic dingen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_202302861
Ik vind de eenvoud van A2 + B2 = C2 zo leuk.



Maar dat komt ook omdat ik er in m'n werk dagelijks mee te maken heb: grote machines overhoeks tussen de muren of staalconstructie van een fabriekshal doordraaien :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  dinsdag 23 november 2021 @ 11:25:43 #11
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_202302897
De Maxwell-vergelijkingen. Geen idee waarom, maar het ziet er gewoon sjiek uit. :P
pi_202307249
Spaaklengteberekening... :)



Omdat het wiel en met name de fiets de beste en mooiste uitvinding ooit is... ^O^
pi_202308821
Kwadratische reciprociteit:



Als p en q verschillende oneven priemgetallen zijn, dan geeft dit aan dat p een kwadraat is modulo q precies dan als q een kwadraat is modulo p, behalve wanneer p en q allebei 3 modulo 4 zijn, in welk geval het precies andersom is.

Het is een magische formule die je van je stoel doet vallen. Alle redelijkheid vertelt je dat p modulo q en q modulo p niets met elkaar te maken hebben. Dat er een zo sterk verband tussen blijkt te bestaan dat zo eenvoudig is uit te drukken, is simpelweg mind-blowing.

[ Bericht 13% gewijzigd door thabit op 23-11-2021 19:55:33 ]
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 29 november 2021 @ 18:51:13 #14
269689 crew  Viv
  Moderator maandag 29 november 2021 @ 19:06:43 #15
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_202395290
Navier Stokes vergelijkingen, ook al is het een natuurkundige vergelijking. Beschrijft de stroom van incompressible (is daar een Nederlandse woord voor?) vloeistof. Vervloekt tijdens de studie, maar eigenlijk een hele mooie basis van de vloeistofdynamica.


pi_202395324


Geniaal in haar eenvoud. Heb hem op een tegeltje aan de wand. Kijk er elke morgen even naar. ^O^
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  maandag 29 november 2021 @ 19:16:45 #17
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_202395440
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 19:09 schreef Bart2002 het volgende:
[ afbeelding ]

Geniaal in haar eenvoud. Heb hem op een tegeltje aan de wand. Kijk er elke morgen even naar. ^O^
Waar gaat deze formule over?
pi_202395812
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2021 19:16 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Waar gaat deze formule over?
Ja nou kijk Bas (& Aad). Als jullie dat al moeten vragen dan heb je weinig te zoeken in het topic. :) Wij Wiskundici alhier houden het graag een beetje op niveau. Dat e.e.a. uiteindelijk uitkomt op oneindig (de bekende lemniscaat) zou een hint moeten zijn.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  maandag 29 november 2021 @ 19:58:28 #19
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_202396019
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 19:46 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja nou kijk Bas (& Aad). Als jullie dat al moeten vragen dan heb je weinig te zoeken in het topic. :) Wij Wiskundici alhier houden het graag een beetje op niveau. Dat e.e.a. uiteindelijk uitkomt op oneindig (de bekende lemniscaat) zou een hint moeten zijn.
Ja nou kijk knul, ik ben inderdaad geen wiskundige, maar wel geïnteresseerd. In de OP staat vermeld dat je als poster bonuspunten krijgt voor een beetje achtergrond. Dat suggereert wel dat leken als ik ook welkom zijn in dit topic.
  Moderator maandag 29 november 2021 @ 20:11:56 #20
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_202396284
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 19:09 schreef Bart2002 het volgende:
[ afbeelding ]

Geniaal in haar eenvoud. Heb hem op een tegeltje aan de wand. Kijk er elke morgen even naar. ^O^
Ben benieuwd waar dit uit komt eigenlijk. Is r een straal van een bolvormig/schijfvormig object(?), g de gravitatieconstante ?
Tau ben ik gewend dat het een warmtecapaciteit is, maar heeft nu coördinaten. Ik heb het gevoel dat ik dit zou moeten kennen, maar volgens mij heb ik dit nog nooit gezien. Zeker die een na laatste stap (?)
pi_202396316
Ik vraag me ook af hoe veel andere ontzettend mooie formules er gaan zijn. Je kan echt oneindig bezig zijn met wiskunde, steeds maar weer nieuwe theorieën maken. Wat is er bijvoorbeeld allemaal wel niet over een jaar of honderd of vijfhonderd.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_202396388
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2021 19:58 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Ja nou kijk knul, ik ben inderdaad geen wiskundige, maar wel geïnteresseerd. In de OP staat vermeld dat je als poster bonuspunten krijgt voor een beetje achtergrond. Dat suggereert wel dat leken als ik ook welkom zijn in dit topic.
Nee dat is waar hoor. Ik was iets te enthousiast. Sorry.

Hij wordt hier vanzelf geduid weet ik zeker. Dus even geduld.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_202396577
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 20:11 schreef Momo het volgende:
Ben benieuwd waar dit uit komt eigenlijk. Is r een straal van een bolvormig/schijfvormig object(?), g de gravitatieconstante ?
U is warm. Plaatje is zoekbaar in Google denk ik.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_202396686
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 19:09 schreef Bart2002 het volgende:
[ afbeelding ]

Geniaal in haar eenvoud. Heb hem op een tegeltje aan de wand. Kijk er elke morgen even naar. ^O^
De LaTeX-skills beloven in elk geval niet veel goeds.
pi_202396714
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2021 20:27 schreef thabit het volgende:

[..]
De LaTeX-skills beloven in elk geval niet veel goeds.
Is ook onzin hoor. Het is het "bewijs" dat de aarde plat is. :) Sorry hiervoor. Ik probeerde een beetje humor te bedrijven ten teken dat het niet altijd heel droog hoeft te zijn. Maar beter van niet misschien. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_202462772
Eulers vergelijking, maar omdat-ie nog niet genoemd is: de logistische (differentie)vergelijking:


Toen ik een vak dynamische systemen gaf op het hbo was deze vergelijking het startpunt om chaos te introduceren. Zo'n simpele vergelijking, zoveel structuur. Ook interessant: de continue variant als differentiaalvergelijking is simpel op te lossen, dus in de continue limiet verdwijnt het chaotische karakter als sneeuw voor de zon.

Steven Strogatz heeft een schitterend boek over dynamische systemen geschreven; dat is nog steeds mijn favoriete wiskundeboek ooit. O+
-
pi_202538812
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 19:06 schreef Momo het volgende:
incompressible (is daar een Nederlandse woord voor?) vloeistof
Lang geleden dan heb ik eens MIT moeten doen waarin gas en vloeistofeigenschappen deels aan de orde komen. Wat ik uit de leerboeken van natuurkunde kan herinneren was er geen woord voor en was het niet te comprimeren.

Compressie en Expansie zijn regelmatige gebruikte termen. Vandaar dat ze het waarschijnlijk bij comprimeren houden.

Zou aan het niveau kunnen liggen en dat er op hoger niveau waar ze graag met moeilijke woorden gooien mee gesjoemeld mag worden...

[ Bericht 4% gewijzigd door Watuntrik op 09-12-2021 14:57:54 ]
pi_202563356
Waarom niet "onsamendrukbaar"?
pi_202566097
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2021 08:37 schreef thabit het volgende:
Waarom niet "onsamendrukbaar"?
Zou kunnen is ook goed... :) Maar zo werd het niet omschreven in de leerboeken, althans niet in die van toen.

Maar taal evolueert ook en komen er steeds meer woorden bij in de woordenboeken die vroeger niet bestonden of wel bestonden maar minder gebruikelijk. Incompressibel schijnt tegenwoordig ook te kunnen als je dat zou willen. Onze taal is immers nogal verengelst de laatste jaren. In de tijd dat ik nog in de schoolbanken zat kwam je dat soort termen niet tegen.

Ik denk dat het ermee te doen heeft dat de uitgever/auteur van een leerboek niet teveel termen door elkaar wil halen in de voorbeelden. En een onderdeel uit de voorbeelden waarmee wordt begonnen is Pneumatiek en het samenpersen van lucht maakt Perslucht en dit doe je met de compressor en niet met een samendrukapparaat. Dus lucht is te goed te comprimeren maar vloeistoffen zoals in Hydrauliek niet.

Dan is samendrukken en samenpersen ook goed maar werd niet gebruikt. Dan blijft het woord comprimeren terugkomen. Het is maar net wie het geschreven heeft en wanneer, ik heb ze niet allemaal gehad.

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 11-12-2021 13:45:30 ]
pi_202568331
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2021 08:37 schreef thabit het volgende:
Waarom niet "onsamendrukbaar"?
"Onsamendrukbaar" is het officiële Nederlandse woord ervoor inderdaad, al zou ik bijvoorbeeld "oncomprimeerbaar" ook wel snappen als ik het ergens zou lezen.
pi_202887173
Ik ben niet zo van de wiskunde, maar de wiskunde achter de snelle Fourier transformatie, oftewel de FFT (fast Fourier transformation) is toch wel bijzonder elegant.

Verder is de log operatie enorm praktisch, zou niet zonder kunnen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_203123989
E=mc2
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  maandag 10 januari 2022 @ 14:40:23 #33
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_203125096
Ook mooi:
zn+1=zn2+c

Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_203125407
1 + 1 = 10. (Binair)

Simpel in zn eenvoud.
  maandag 10 januari 2022 @ 15:00:51 #35
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_203125415
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2022 15:00 schreef Emmerdeur het volgende:
1 + 1 = 10. (Binair)

Simpel in zn eenvoud.
Simpel in zijn eenvoud :P
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_203126476
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 19:09 schreef Bart2002 het volgende:
[ afbeelding ]

Geniaal in haar eenvoud. Heb hem op een tegeltje aan de wand. Kijk er elke morgen even naar. ^O^
Nerd.
pi_203356271
Telt een Householdertransformatie (matrix) ook?
pi_203357520
quote:
5s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 11:16 schreef Alpha0 het volgende:
Telt een Householdertransformatie (matrix) ook?
Ik noem dat vaak de Haushofertransformatie.
-
pi_203357627
137 :D
pi_203358190
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 12:39 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik noem dat vaak de Haushofertransformatie.
Ook gebruikt in de praktijk?
pi_203358870
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 13:30 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Ook gebruikt in de praktijk?
Nee :P Niet bewust in elk geval :P
-
pi_203424814
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:32 schreef mrbombastic het volgende:
De vergelijking e + 1 = 0 wordt door wiskundigen wel de mooiste formule binnen de wiskunde genoemd, omdat zij zonder verdere opsmuk in zich herbergt:

De belangrijkste twee natuurlijke getallen: 0 en 1.
De belangrijkste drie wiskundige constanten: e, i en π.
De belangrijkste drie wiskundige bewerkingen: optellen, vermenigvuldigen en machtsverheffen
Ik zie dit bericht nu pas, maar ik wil hier toch nog even op reageren. Ik begrijp nooit zo goed waarom men het zo fraai vindt om bij de identiteit

eπi = −1

het rechterlid te herleiden op 0, er is tenslotte ook niemand die de formule van Euler

eφi = cos φ + i·sin φ

herschrijft met het rechterlid herleid op 0, en de identiteit eπi = −1 is niets meer dan een speciaal geval van deze formule dat je verkrijgt door φ = π te nemen.

De preoccupatie met de identiteit van Euler in de vorm met het rechterlid herleid op 0 is van recente datum en is vanaf de jaren 80 over komen waaien uit de Amerikaanse populaire cultuur. Enkele jaren geleden heb ik hier eens onderzoek naar gedaan en toen ontdekte ik dat de identiteit van Euler in de gedaante e + 1 = 0 voor het eerst in druk is verschenen in het boekje The Great Mathematicians uit 1929 van H.W. Turnbull. Dit was een populair wetenschappelijk boekje, bestemd voor een niet wiskundig onderlegd publiek. Het boekje beleefde in de afgelopen negen decennia tientallen herdrukken en is daarmee zeer waarschijnlijk de oorsprong van de huidige fascinatie van het grote publiek met de identiteit van Euler in deze gedaante. Turnbull heeft de identiteit mogelijk in deze vorm herschreven omdat hij geen kennis van negatieve getallen veronderstelde bij zijn lezers.

Er is niets fraais aan om de identiteit van Euler te herschrijven met het rechterlid herleid op 0, de essentie is immers dat eπi gelijk is aan −1, niet het triviale gegeven dat −1 en 1 bij elkaar opgeteld 0 opleveren. De identiteit heeft ook een fraaie meetkundige interpretatie die verloren gaat wanneer je deze herschrijft met het rechterlid herleid op nul. Een vermenigvuldiging met eφi beantwoordt in het complexe vlak aan een rotatie om de oorsprong over een hoek φ (uitgedrukt in radialen) en een vermenigvuldiging met eπi beantwoordt zo dus aan een rotatie om de oorsprong over een gestrekte hoek. Maar we weten uit de vlakke meetkunde dat een rotatie om een punt over een halve slag equivalent is met een puntspiegeling in datzelfde punt oftewel een meetkundige vermenigvuldiging met −1 ten opzichte van dat punt. Zo bezien drukt de identiteit eπi = −1 dus iets uit wat we allemaal wel weten, namelijk dat een rotatie om een punt over een halve slag gelijk staat aan een puntspiegeling in dat punt. En omdat het bij een rotatie over een halve slag voor het resultaat niet uitmaakt of we tegen de klok in of met de klok mee roteren kun je zo ook meteen inzien dat je niet alleen eπi = −1 hebt maar ook e−πi = −1.

Ionica Smeets heeft een aantal jaren geleden eens een lezing gegeven voor studium generale aan de TU Twente waarbij ze ook kwam te spreken over de identiteit van Euler (vanaf minuut 52 in de video) en waarin ze m.i. terecht zegt dat mensen die de identiteit van Euler in de gedaante e + 1 = 0 de mooiste formule vinden het echt niet hebben begrepen, en daar kan ik mij alleen maar bij aansluiten.

En Euler zelf? Voor zover bekend heeft Euler 'zijn' identiteit eπi = −1 nooit in deze of een soortgelijke vorm opgeschreven. Zie daarover deze column van Ed Sandifer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 30-01-2022 00:56:48 ]
pi_203437174
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 22:42 schreef Riparius het volgende:

[..]
Ik zie dit bericht nu pas, maar ik wil hier toch nog even op reageren. Ik begrijp nooit zo goed waarom men het zo fraai vindt om bij de identiteit

eπi = −1

het rechterlid te herleiden op 0.
Omdat leken graag expliciet dat getal 0 in hun formule willen zien.

Open deur, geen dank.
-
pi_203437260
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:27 schreef Bosbeetle het volgende:
En waarom?

Bonus punten als je een beetje achtergrond bij de formule noemt.

Mag toegepaste wiskunde of pure wiskunde zijn.
1+1=5 .
Kan je makkelijk op je vingers tellen.
pi_203437393
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 22:42 schreef Riparius het volgende:
en waarin ze m.i. terecht zegt dat mensen die de identiteit van Euler in de gedaante eiπ + 1 = 0 de mooiste formule vinden het echt niet hebben begrepen, en daar kan ik mij alleen maar bij aansluiten.
Nou inderdaad. Gotspe. Maar ja, het is geen wedstrijd natuurlijk. Is toch lastig omdat "het mooiste" niet goed in een formule is samen te vatten.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Moderator zondag 30 januari 2022 @ 22:33:38 #46
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_203440057
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 19:26 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
1+1=5 .
Kan je makkelijk op je vingers tellen.
Radiohead is het bijna met je eens

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')