abonnement Unibet Coolblue
pi_202289180
Bij de nieuwste televisies is het zo dat die flinterdun zijn. Tot 10 jaar geleden waren televisies nog 5 à 6 cm dik.
Maar ik vraag me dan af hoe je daar in godsnaam nog die componenten in krijgt? Wat bv. met je geluid? Dat kan toch nooit van superieure kwaliteit zijn als een tv maar 1cm breed is?

Iemand die thuis is in de wereld van televisie en bv. ook het geluid?
Waarom worden processoren in televisies bv. alsmaar krachtiger? Zag er onlangs eentje van 7nm.
Cindy De Vuyst
pi_202289209
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 10:12 schreef einzeinz het volgende:
Bij de nieuwste televisies is het zo dat die flinterdun zijn. Tot 10 jaar geleden waren televisies nog 5 à 6 cm dik.
Maar ik vraag me dan af hoe je daar in godsnaam nog die componenten in krijgt? Wat bv. met je geluid? Dat kan toch nooit van superieure kwaliteit zijn als een tv maar 1cm breed is?

Iemand die thuis is in de wereld van televisie en bv. ook het geluid?
Waarom worden processoren in televisies bv. alsmaar krachtiger? Zag er onlangs eentje van 7nm.
Correct geluid is nooit van goede kwaliteit. Daarvoor bestaan soundbars onder andere.
  Moderator maandag 22 november 2021 @ 10:19:28 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202289243
Processoren worden alsmaar krachtiger omdat de consument veeleisender wordt. Apps draaien op TV's en dat moet wel een beetje vlot gaan.

Daarnaast, wil je 'goed' geluid dan volstaat een TV sowieso niet en moet je uitwijken naar een externe geluidsbron, maar voor gewoon tv kijken volstaan de speakers in een tv meer dan prima.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202289252
quote:
9s.gif Op maandag 22 november 2021 10:16 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Correct geluid is nooit van goede kwaliteit. Daarvoor bestaan soundbars onder andere.
Mijn huidige televisie is 6 jaar oud. Ong. 7cm dik maar biedt wel vrij goeie kwaliteit. Geen klachten over.
Vroeg me gewoon af hoe je een fatsoenlijke geluidsbox in amper 1cm dikte steekt? Dolby Atmos?

En ook waarom die chips altijd maar dunner en krachtiger moeten? De nieuwste die ik zag had 144Hz en ondersteund 8K. Was een 7nm-chip van MediaTek. Snap niet zo goed waarom?
Cindy De Vuyst
pi_202289256
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 10:20 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Mijn huidige televisie is 6 jaar oud. Ong. 7cm dik maar biedt wel vrij goeie kwaliteit. Geen klachten over.
Vroeg me gewoon af hoe je een fatsoenlijke geluidsbox in amper 1cm dikte steekt? Dolby Atmos?

En ook waarom die chips altijd maar dunner en krachtiger moeten? De nieuwste die ik zag had 144Hz en ondersteund 8K. Was een 7nm-chip van MediaTek. Snap niet zo goed waarom?
Je huidige tv is geen goede kwaliteit. Hang er maar eens een soundbar aan of een andere externe geluidsbron dan hoor je het verschil wel :)
pi_202289361
Ik sluit er altijd soundbar + subwoofer op aan. Net eentje nieuw gekocht ook omdat ik de oude aan familie in Nederland heb gedoneerd. Geen spijt.

Zodra je terug moet vallen op de speakers van de televisie valt dat altijd enorm tegen, kan niet meer zonder (bij wijze van spreken dan).

[ Bericht 4% gewijzigd door Erasmus op 22-11-2021 10:32:28 ]
pi_202289624
Welke tv's heb je het dan over precies.

Ik heb een LG E8 oled waarbij de speakers aan de voorkant zitten recht naar voren gericht. Bij anderen zitten de speakers weer in de voet.


Weer andere tv's hebben zelf geen ingebouwde speakers, maar een losse soundbar die erbij hoort.

Bij sommige Sony tv's wordt de tv letterlijk als speaker gebruikt.

Zie: https://www.digitaltrends.com/sony-bravia-acoustic-surface/

Processoren: hoe meer pixels en foefjes des te meer rekenkracht de cpu's nodig hebben. 7nm is arbitrair zolang je niet weet wat voor techniek er verder achter schuilt
Een 12nm chip kan krachtiger zijn dan een 5nm chip.
pi_202289643
Sony loopt qua geluid voorop, misschien niet de platste tv’s maar aan geluid zijn het de besten.
Vakman pur sang
pi_202289685
In principe kan al van een stukje karton een speaker maken dus zo vreemd is het niet. Verder zitten in de meeste tvs op diverse plekken speakers waardoor ze een soort surround kunnen nabootsen. Niet dat het ernaar klinkt maar toch.

Een soundbar is wel de minste audio upgrade die je eigenlijk moet hebben als je veel series en films kijkt. Een met een subwoofer gooit een wereld voor je open.
pi_202291971
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 10:20 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Mijn huidige televisie is 6 jaar oud. Ong. 7cm dik maar biedt wel vrij goeie kwaliteit. Geen klachten over.
Vroeg me gewoon af hoe je een fatsoenlijke geluidsbox in amper 1cm dikte steekt? Dolby Atmos?
Beetje off-topic maar speakers kunnen al decennia heel erg plat zijn. Dat zijn dan elektrostatische luidsprekers. Maar die worden niet in TV's gebruikt omdat de oppervlakte nogal groot moet zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Riparius op 22-11-2021 14:20:23 ]
pi_202302967
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 14:13 schreef Riparius het volgende:

[..]
Beetje off-topic maar speakers kunnen al decennia heel erg plat zijn. Dat zijn dan elektrostatische luidsprekers. Maar die worden niet in TV's gebruikt omdat de oppervlakte nogal groot moet zijn.
Nou ja, met de steeds groter wordende tv's, zou er toch een keer iets mogelijk moeten zijn daarmee. Wel een hele mooie oplossing. Wel nog een subwoofer toevoegen voor de lage tonen.
pi_202366992
Een subwoofer doe ik mijn buren niet aan (ik woon in een naoorlogs appartement), maar gewoon een 5.0 met degelijke front speakers is al een bizar verschil in vergelijking met standaard tv speakers, als er 1 ding is waar ik totaal niet naar kijk bij het uitzoeken van een tv is het wel hoe het ding van zichzelf klinkt :')
pi_202367022
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 november 2021 17:21 schreef Fleischmeister het volgende:
Een subwoofer doe ik mijn buren niet aan (ik woon in een naoorlogs appartement), maar gewoon een 5.0 met degelijke front speakers is al een bizar verschil in vergelijking met standaard tv speakers, als er 1 ding is waar ik totaal niet naar kijk bij het uitzoeken van een tv is het wel hoe het ding van zichzelf klinkt :')
Waar let je dan wel op?
Cindy De Vuyst
pi_202367085
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 november 2021 17:21 schreef Fleischmeister het volgende:
Een subwoofer doe ik mijn buren niet aan (ik woon in een naoorlogs appartement), maar gewoon een 5.0 met degelijke front speakers is al een bizar verschil in vergelijking met standaard tv speakers, als er 1 ding is waar ik totaal niet naar kijk bij het uitzoeken van een tv is het wel hoe het ding van zichzelf klinkt :')
Dit ja.
Ik heb zelf een 7 jaar oude std.samsung lcd, daar komt (in vergelijking met een eerdere Samsung en zelfs Bravia) een verbazend helder geluid uit. (vind ik).
Maarja, verder natuurlijk gewoon speakers+amp, maar soms is dit niet mogelijk ivm vrouw/ruimte/buren.

Om terug te komen op de vraag van TS: ik zie de relatie tussen de SoC prestaties/nm en geluid niet....
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_202367112
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2021 17:24 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Waar let je dan wel op?
Ik speel games en kijk films, dus ik let op:

Gaming: Input lag in game mode (lager is beter)
Gaming: Gevoeligheid voor burn in/retention i.v.m. statische elementen
Films: Zwartwaarden van het scherm (ik heb nu plasma, als ik er niet op achteruit wil gaan wordt het nu dus OLED)
Films: Kalibratiemogelijkheden, op z'n minst ISFccc met ingebouwde pattern generator zodat ik Calman (kalibratiesoftware) effectief kan gebruiken. Mijn huidige tv heeft geen ingebouwde pattern generator, dan moet je een externe configureren en aansluiten wat ook gewoon prima werkt, maar gemak dient de mens :P
Films: Het paneel moet van zichzelf op 24fps of een veelvoud ervan kunnen draaien om 'judder' te vermijden.
Algemeen: Aansluitmogelijkheid voor een receiver, dus sowieso HDMI-poort met eARC en goede CEC compatibiliteit zodat ik alle aangesloten apparatuur met dezelfde afstandsbediening kan bedienen.

Apps/smart functionaliteit en geluid zijn simpelweg geen factor omdat ik dat regel met mijn eigen apparatuur.

[ Bericht 5% gewijzigd door Fleischmeister op 27-11-2021 17:44:14 ]
pi_202368723
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 november 2021 17:32 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
Ik speel games en kijk films, dus ik let op:

Gaming: Input lag in game mode (lager is beter)
Gaming: Gevoeligheid voor burn in/retention i.v.m. statische elementen
Films: Zwartwaarden van het scherm (ik heb nu plasma, als ik er niet op achteruit wil gaan wordt het nu dus OLED)
Films: Kalibratiemogelijkheden, op z'n minst ISFccc met ingebouwde pattern generator zodat ik Calman (kalibratiesoftware) effectief kan gebruiken. Mijn huidige tv heeft geen ingebouwde pattern generator, dan moet je een externe configureren en aansluiten wat ook gewoon prima werkt, maar gemak dient de mens :P
Films: Het paneel moet van zichzelf op 24fps of een veelvoud ervan kunnen draaien om 'judder' te vermijden.
Algemeen: Aansluitmogelijkheid voor een receiver, dus sowieso HDMI-poort met eARC en goede CEC compatibiliteit zodat ik alle aangesloten apparatuur met dezelfde afstandsbediening kan bedienen.

Apps/smart functionaliteit en geluid zijn simpelweg geen factor omdat ik dat regel met mijn eigen apparatuur.
Welke plasma heb je? Ik had de Panasonic 55'' ST50 en dat was een van de laatste high endish modellen.
pi_202370041
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 november 2021 20:09 schreef dexamfetamine het volgende:

[..]
Welke plasma heb je? Ik had de Panasonic 55'' ST50 en dat was een van de laatste high endish modellen.
De 50" Panasonic GT60 (TX-P50GT60) uit 2013, het laatste jaar van de plasma televisies. Je had in volgorde van low- naar high end toen de UT60 --> ST60 --> GT60 --> VT60 --> ZT60, en voor mij was de GT de perfecte middenmoter, want die had de kalibratiemogelijkheden van de hogere modellen maar was nog niet belachelijk duur (destijds 1600 euro, de ZT was meer dan 3600 ofzo :')).

Burn in nooit last van gehad, ergste was een HUD van Luigi's Mansion 3 die pas na een goede maand echt weg was, maar dus altijd goed gekomen door standaard de 'white wash' even te draaien na gebruik.

Ik denk dat de volgende wel weer een slagje groter wordt, 65" ofzo, het went zo snel :')
pi_202370559
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 november 2021 21:24 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
De 50" Panasonic GT60 (TX-P50GT60) uit 2013, het laatste jaar van de plasma televisies. Je had in volgorde van low- naar high end toen de UT60 --> ST60 --> GT60 --> VT60 --> ZT60, en voor mij was de GT de perfecte middenmoter, want die had de kalibratiemogelijkheden van de hogere modellen maar was nog niet belachelijk duur (destijds 1600 euro, de ZT was meer dan 3600 ofzo :')).

Burn in nooit last van gehad, ergste was een HUD van Luigi's Mansion 3 die pas na een goede maand echt weg was, maar dus altijd goed gekomen door standaard de 'white wash' even te draaien na gebruik.

Ik denk dat de volgende wel weer een slagje groter wordt, 65" ofzo, het went zo snel :')
Slagje groter is zeker wel aan te raden. 55'' was ik al snel aan gewend en 65'' ook. Volgende tv wordt minimaal 77''.

Ben nu eigenaar van 65'' LG oled e8, maar plasma vind ik op sommige punten nog steeds beter dan lcd/ oled. SD of lagere kwaliteit beeld ziet er beter uit op plasma. Snel bewegende beelden bijv voetbal vind ik op plasma er natuurlijker uit zien, vloeiender.. lastig uit te leggen.

De plasma is naar mijn broertje nu dus kan er nog steeds af en toe van genieten. 8-)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')