baskick | donderdag 18 november 2021 @ 13:30 |
Vanwege gebrek aan koel-/vriescapaciteit in de keuken heb ik een oude combi in de schuur staan. De schuur is niet geïsoleerd. 's Winters werkt(e) dat niet goed; de vriezer vroor niet als het buiten (en dus in de schuur) te koud was. De vries-capaciteit van de combi is vervangen worden door een dedicated vriezer. De vriezer is gelukt - die is geschikt voor omgevingstemperaturen > -15 graden. Van de combi is momenteel dus alleen het koelgedeelte nog in gebruik. En dáár bevriezen nu levensmiddelen. Het ding is zo'n 15 jaar oud en gaat nu weg. In mijn zoektocht naar een koelkast voor in een niet-geïsoleerde ruimte, kom ik eigenlijk alleen informatie tegen over vriezers en koel-/vriescombinaties. Is er voor een koelkast (ook zonder vriesvak) ook iets om rekening mee te houden of is elke koelkast daarvoor geschikt? | |
XanderH | donderdag 18 november 2021 @ 13:42 |
Als de omgevingstemperatuur langdurig onder de gewenste koeltemperatuur komt, wordt het in je koelkast natuurlijk ook kouder. Dit kan inderdaad betekenen dat producten in de koelkast bevriezen. Dat kan ook niet echt anders, of verwacht je dat de koelkast de inhoud dan actief verwarmt? Buiten dit feitje gaan de meeste koelkasten volgens mij gewoon werken. Het probleem met de koel/vriescombinatie was waarschijnlijk dat het ding maar 1 compressor en/of thermostaat heeft, er geen koudevraag was in de koelruimte (want de omgevingstemperatuur is al laag genoeg), maar wél in de vriesruimte. Dan krijg je inderdaad rare problemen. | |
baskick | donderdag 18 november 2021 @ 14:17 |
De stand van de koelkast van de combi staat op een graad of 6. De afgelopen dagen is het inderdaad rond die temperatuur geweest. De omgevingstemperatuur en de gewenste koeltemperatuur ontlopen elkaar dus niet veel. Literpakken zuivel en 1,5 liter-flessen water en frisdrank zijn tot de kern bevroren (net als komkommers, tomaten). Gezien het buiten en in de schuur niet onder 0 is geweest, waar komt het vriezen dan precies door? Ik verwacht overigens niet dat 'ie gaat verwarmen, nee ![]() Dat klopt inderdaad. Kan ik daaruit afleiden dat een dedicated koelkast (óók 1 compressor) niet dezelfde problemen kent als een combi met 1 (gedeelde) compressor? [ Bericht 0% gewijzigd door baskick op 18-11-2021 14:23:17 ] | |
baskick | donderdag 18 november 2021 @ 15:41 |
Is het zo simpel? omgevingstemperatuur > ingestelde temperatuur: koelkast is zo koud als de ingestelde temperatuur omgevingstemperatuur < ingestelde temperatuur: koelkast neemt (langzaam) omgevingstemperatuur aan [ Bericht 60% gewijzigd door baskick op 18-11-2021 15:56:59 ] | |
qajariaq | donderdag 18 november 2021 @ 16:35 |
Niet helemaal. Als de buitentempratuur in de buurt van de ingestelde temp komt dan stopt de pomp al een wordt het dus alsnog iets te warm in de koelkast. Als het goed is staat ergens in de omschrijving voor welke temperatuur het geschikt is. Als het alleen een bier en fris koelkast is dan hoef je er niet er niet druk op te maken natuurlijk. | |
baskick | donderdag 18 november 2021 @ 20:01 |
Klimaatklasse SN-T, dus theoretisch tot 10 graden. Maar is er uberhaupt een klimaatklasse voor koelkasten die lagere temperaturen aan zou kunnen? Begrijp ik het goed dat de motor uitschakelt als de buitentemperatuur de ingestelde temperatuur benadert (of er iets onder duikt)? De inhoud blijft in dat geval koud. En als het verder afkoelt, zal het binnen ook kouder worden (tot zelfs bevriezen), right? Er gaat zo nu en dan bier en fris in, maar (vooral) ook groenten en zuivel. Maar het komt voor mij niet op een graad (of twee). | |
Watuntrik | donderdag 18 november 2021 @ 20:45 |
De truc zit eigenlijk in de thermostaat... ![]() In een te koude ruimte, slaat de thermostaat in de koelkast niet meer aan. Dus de motor loopt niet en dit stagneert luchtcirculatie in de kast en daar slaat dan vocht neer. Foute boel en alles gaat bederven. Dus je moet die motor aan het lopen houden, toch? Dit zou je kunnen oplossen met een verwarmingselement te plaatsen nabij van de voeler. Dit element kun je sturen via een thermostaat die de ruimte temperatuur meet. Tegenwoordig krijg je hele kleine verwarmingselementen voor printers. Gebruik je vernuft... Een old school trucje is een zwart geverfde lamp in de koelkast hangen. Echter toen was er nog geen LED. | |
qajariaq | donderdag 18 november 2021 @ 22:05 |
Je koelkast gaat zeker niet verwarmen tenzij het een veel te dure wijnklimaatkast is. Met koelen zal die boven de wenstemperatuur al afslaan of in ieder geval niet meer aanslaan. Maar die paar graden zal het verschil niet maken. Wat de post hierboven suggereert kan prima werken. Alleen zou ik in plaats van een lamp gewoon bij een dierenspeciaalzaak of zo een verwarmingsmatje of folie van 5 tot hooguit 25 watt halen. Bij Conrad bestellen gaat makkelijker en is ondanks de porto mogelijk goedkoper. https://www.conrad.nl/p/t(...)e-ipx4-140-mm-189283 Laat je niet intimideren door het uiterlijk, dit is spatwaterdicht dus ook aan te raken. Gewoon ergens aan de zijkant plakken onder de thermostaat. | |
Watuntrik | vrijdag 19 november 2021 @ 09:03 |
Is een optie en ze komen ook met plakstrip. Dan even kijken waar de voeler zit en daar het matje op de wand plakken. Je kunt het nog dimmen met een variac om te calibreren. Veel heb je niet nodig zolang de voeler zo nu en dan maar warmer wordt dan de ruimte temperatuur en de motor aanslaat. Is eigenlijk al een hele ouwe truc, maar tegenwoordig kun je afhankelijk van de DIY skills alle kanten op. Je kunt ook hele kleine DC 12 volt verwarmingselementen krijgen. Ook die pads krijg je in laagspanning gelijkkstroom. Een zwart geverfd of afgeplakt 12 volt lampje zou misschien ook al voldoende zijn, is kwestie van klussen en uitproberen. Ook dit kun je gemakkelijker dimmen door minder volt erop te zetten. De thermostaat foppen dat het warmer in de kast wordt dan buiten. Al is warmer bijna het verkeerde woord, de drempelwaarde van de voeler is maar een paar graden. Hoedan ook de motor moet af en toe lopen... Dichte koelkasten met de motor te lang uit wordt vochtig en gaat schimmelen ongeacht de buitentemperatuur. Vandaar de tip, wanneer je gebruikte koelkast opslaat en niet gebruikt laat de deur op een kierje staan. [ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 19-11-2021 09:11:56 ] | |
baskick | maandag 22 november 2021 @ 11:17 |
Ik ga de gok wagen en een koelkast laten komen. Hoe merk ik of de motor af en toe afslaat? Met een min-max-thermometer in de koelkast? Of in de schuur? Als ik merk dat 'ie zo nu en dan afslaat, haal ik zo'n matje. De 'voeler' zit neem ik aan aan ergens bij de motor, aan de open achterkant van het apparaat? En daar in de buurt plak ik dat matje? | |
Noisiv | maandag 22 november 2021 @ 11:24 |
Wij hebben hier ook last van. Op het moment dat de omgevingslucht te koud is dan werkt voornamelijk het vriesvak niet meer goed. In de winter gebruiken we het vriesvak niet meer van de schuurkoelkast en zetten we alleen drank in de koelkast. Buiten de koelkast blijft het ook wel koel maar dan komt er in ieder geval geen daglicht meer bij. | |
qajariaq | maandag 22 november 2021 @ 11:46 |
Af en toe afslaan is de bedoeling bij een koelkast. Het wordt pas een probleem als ie langere tijd niet meer aanslaat. Een vriesvak doet dan niets meer en doordat de natuurlijke luchtstroming in de kast stopt gaat het er ook stinken op den duur. De sensor zit meestal in de buurt van de instelknop. Sowieso zit die in de koelkast en zeker niet aan de buitenkant bij de motor. Het matje moet je ook weer niet te dicht bij de sensor plakken want dan slaat ie nooit meer af. Leg het maar gewoon op de bodem of plak het aan de achterkant in het koelvak. Vooral niet te veel vermogen doen, een paar wat is meer dan voldoende. Je hebt ze al van drie watt, dat is al voldoende waarschijnlijk. Die van zeven watt vind ik een handig formaat (voor andere toepassingen). Dus daarom kwam ik met die link. Of ie wel eens aanslaat kan je horen. Je kan het ook zien aan je elektra verbruik. Meestal start een koelkast een paar keer per uur of eens per paar uur. Dan is het meestal iets van veertig a vijftig watt. Dus check je energiemanager. | |
Watuntrik | dinsdag 23 november 2021 @ 06:07 |
Om de locatie van de voeler te vinden moet je even de thermostaat in de kast losdraaien en er uit halen. De voeler zit op het eind van een lange draad in de zijwand en gaat richting achterwand naar het koelelement van de motor. ![]() En plak het matje redelijk in de buurt van de voeler... Zoals eerder geschreven zou een bv. DC 12 volt matje handiger zijn om te gebruiken. Wordt deze op 12 volt te warm geef hem dan eens 9 of 6 volt en dan wordt het minder warm. Zo kun je het een beetje kalibreren. Het moet dus niet zo warm worden dat de motor continue aan staat, hij moet in staat zijn de mat zo ver af te koelen met eigen kracht dat ie ook weer uit slaat. Je kunt het matje op zijn eigen thermostaatje zetten https://www.123-3d.nl/123(...)10A-i2329-t3117.html? Deze zijn vrij accuraat te kalibreren en in te stellen als Cool/Heat thermostaat. of zet het eventueel op een tijdschakelaar. Er zijn verschillende mogelijkheden om de koelkast even in te schakelen wanneer het te koud in de ruimte is. De thermostaat in de koelkast werkt eigenlijk heel simpel zoals elke andere, het is gewoon een schakelaar waar de spanningsdraad word doorverbonden bij bepaalde temperatuur om de motor aan te zetten. Dus de doorverbinding kun je ook maken via een tijdschakelaar die de motor ook elk uur 10 minuten laten lopen. Ook hier kun/moet je zelf even uitproberen wat de beste tijd en frequentie is. Deze doorverbinding kun je mogelijk wel buiten de koelkast bij de motor maken. https://www.google.com/search?q=CN101A+timer [ Bericht 3% gewijzigd door Watuntrik op 23-11-2021 06:12:37 ] | |
qajariaq | dinsdag 23 november 2021 @ 09:31 |
Door het matje vlak bij de sensor te plakken ga je het ontiegelijk moeilijk maken het te regelen. Dat zou ik dus gewoon niet doen, de kans dat de koelkast op hol slaat en nooit meer af slaat is dan zeer reëel. Schakelen op basis van tijd is ook weer lastig want dat moet je regelmatig zelf bijstellen op basis van het weer. Daarnaast kan dat veel simpeler door gewoon de stekker van de koelkast in een tijdschakelaar te stoppen. Maar ik vind schakelen op tijd de achterdeur uit eigenlijk. Verder klopt je verhaal wel maar is allemaal wel erg technisch om het zelf uit te voeren. Nodeloos ingewikkeld aangezien je met een willekeurig verwarmingsmatje van een paar watt ergens onder in de ruimte gewoon het gewenste effect bereikt. | |
Watuntrik | dinsdag 23 november 2021 @ 09:45 |
De koelkast hacken is geen excacte wetenschap, je zult dingen moeten uitproberen en daarom gebruikte ik ook het woord Kalibreren. Werkt het zonder, Chapeau! Werkt het niet meteen zoals verwacht en je wilt het oplossen zul je alternatieven moeten verzinnen... Ik geef slechts een paar zijstraten die eventueel te proberen zijn. Je bepaald zelf waar je skills beginnen en ophouden... ![]() Timmer anders een geisoleerde kast om de koelkast heen en verwarm die... | |
ACT-F | maandag 6 december 2021 @ 23:23 |
Ik heb een winterschakelaar ![]() https://www.liebherr.be/faq/wat-is-een-winterschakelaar/ | |
Speekselklier | dinsdag 7 december 2021 @ 07:59 |
uit de wereld van mijn andere liefhebberij... thermostaat doorverbinden zodat koelkast altijd draait. de rest hiermee regelen. https://www.braumarkt.com/inkbird-itc-308s-temperatuurregelaar-eu kan zelfs verwarmen indien nodig! | |
Speekselklier | dinsdag 7 december 2021 @ 08:07 |
wat een armoe.. kan ding niet zelf zijn dat het koud is in zijn omgeving? Een extra sensortje aan de zijkant van twee euro. | |
qajariaq | dinsdag 7 december 2021 @ 09:41 |
Je link doet het niet. Die inkbird (of een STC1000) gaat dit probleem niet oplossen. Dat ding is alleen bedoeld om te zorgen dat je minder ver gaat koelen maar de koelkast ook op b.v. 20 graden kan zetten. Verwarmen kan je ook regelen met dat ding maar ook dan zal je moeten investeren in een verwarmingsmatje of zo iets. | |
Speekselklier | dinsdag 7 december 2021 @ 09:50 |
ik zei ook dat je ook de thermostaat moet doorverbinden. | |
qajariaq | dinsdag 7 december 2021 @ 09:52 |
Jawel, maar wat voor voordeel heeft een andere thermostaat dan boven de al aanwezige? Die doen exact hetzelfde namelijk. | |
Watuntrik | dinsdag 7 december 2021 @ 11:19 |
De meest logische manier om dit te fiksen is niet de thermostaat van de koelkast doorverbinden maar en een extra relais parallel op de thermostaat aan te sluiten. Dit relais moet dan wanneer het koelelement stopt met koelen, dus wanneer de thermostaat uitschakelt het verwarmingsmatje inschakelen. En visa versa het verwarmingsmatje uitschakelen wanneer de thermostaat weer inschakelt. Waar het dan op aankomt is voldoende maar niet teveel verwarming te kiezen... Dit moet je dan even een tijdje monitoren en bijhouden en dus uitproberen. Dan blijf ik vooralsnog bij een bv. DC 12 volt verwarming op een regelbare voeding. En dan begin eens bij 4 volt en bouw dit op wanneer het verwarmen daarmee te lang duurt. | |
Leandra | dinsdag 7 december 2021 @ 11:34 |
Ik heb hier op de site van Liebherr gewoon bij de filters kunnen selecteren op "geschikt voor koele ruimte (>0°C)" https://www.koelen.nl/vri(...)ocooling-geschikt=or | |
StretchingKoala | dinsdag 7 december 2021 @ 13:15 |
Liebherr, bijna als enige geschikt voor garages, heb de 8 laags vriezers en koelkast staan. |