abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202227664
De roep uit de samenleving dat onze topmanager Hugo de zorg uit moet breiden wordt steeds luider. Kan een prima plan zijn maar wat mag dit de hardwerkende Nederlander precies kosten?

Even een bierviltje berekening:
Er zijn +/- 13,3 miljoen mensen boven de 18 en hiervan krijgen naar schatting 4,6 miljoen zorgtoeslag. Die gaan het dus niet betalen. Blijven er gelukkig toch rond 8,7 miljoen kandidaten over die de extra IC bedjes en leuke zusters kunnen dokken. Als deze 8,7 miljoen elke maand een tientje extra lappen zitten we op structureel een miljardje erbij voor de zorg. Ieder jaar weer!

Zelf vind ik 15 euro per maand eigenlijk echt wel de max maar hoe denken jullie erover? Wat mag het extra kosten boven op de standaard stijging van de zorgkosten? En wat is er structureel nodig aan extra geld voor de zorg?

Een van de argumenten die ik verwacht is “De zorg hoeft niet duurder, we moeten het anders uitgeven, haal het weg bij de managers”. Allemaal leuk maar dat lukt blijkbaar niet. Sterker, meer geld ernaar toe kan zo weer een extra manager betekenen. Ergo, hier met die portemonnee want er is een inhaalslagje nodig.
Er komen tribunalen!!1!!!!!1
pi_202227771
in 2001 gaf nederland 10,5% van het BBP uit aan Zorg en Welzijn.
volgens de internationale definitie van gezondheidszorg was dat 8,1% aan pure Gezondheidszorg

Dat was in de tijd dat iemand als Pim Fortuyn de later door een ex-patient vermoordde gezondheidsminister Borst met Bin Laden vergeleek omdat ze zoveel mensen gedood zou hebben...
Toen waren er ook bv lange wachtlijsten voor de zorg, omdat er een structureel capaciteitstekort was, dat eigenlijk ook juist ingepland was, wegens de kostenfactor (omdat het heel duur is een oneindige capaciteit aan te houden).
Fortuyns oplossing was eigenlijk verregaande marktwerking in de zorg en het laten betalen van zorg dooor burgers en door afnemers van zorg, deze plannen zijn eigenlijk ook grotendeels doorgevoerd met de invoering van de eigen bijdrage, hierdoor zijn wachtlijsten verdwenen, maar de kosten niet gedaald, integendeel.

Voor 2020 zijn de uitgaven gestegen naar 14,5% van het BBP aan Zorg en Welzijn, en 11,2% aan pure Gezondheidszorg.
dit zijn 116 miljard euro uitgaven.
in 2020 stegen de zorguitgaven met 475 euro per persoon

ik betwijfel sterk of een 10-tje per persoon bij mensen die boven het minimum zitten, en in totaal een miljard extra, erg veel structureels aan verbeteringen oplevert en zeker geen mogelijke capaciteitsgrenzen in crisis-situaties oplost

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)2020-met-8-3-procent

[ Bericht 11% gewijzigd door RM-rf op 18-11-2021 11:09:44 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_202231035
Extra zorg maar best veel kosten indien dat nodig is.
Dat betekent dus dat we niet 4 of 5x zoveel capaciteit creëren zodat we een weekje langer de horeca open kunnen houden zonder extra maatregelen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_202231058
Meer belasting bij grote bedrijven die genoeg hebben kunnen profiteren van deze crisis, zoals de AH. Dat geld investeren in de zorg.

Zelf vind ik +20-30 euro per maand meer betalen nog redelijk
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_202231116
Wat ik extra eraan wil betalen is niet relevant.
De overheid bepaalt dit niet ik.

Het inkomensafhankelijke deel kan ook verhoogd worden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202233442
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2021 15:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wat ik extra eraan wil betalen is niet relevant.
De overheid bepaalt dit niet ik.

Het inkomensafhankelijke deel kan ook verhoogd worden.
Ja maar ergens toch wel. Want nu wordt er heel makkelijk geschreeuwd dat de zorg allang uitgebreid had moeten worden. Vraag is dat als puntje bij paaltje komt we dat ook echt willen betalen of alleen maar willen roepen.
pi_202233473
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 15:00 schreef KroketBroodje het volgende:
Meer belasting bij grote bedrijven die genoeg hebben kunnen profiteren van deze crisis, zoals de AH. Dat geld investeren in de zorg.

Ok dat kan een geldbron zijn. Maar gaan de prijzen in de supermarkt dan niet gewoon omhoog? Niet dat ze het niet kunnen betalen, bazen van de grote supermarkt ketens staan allemaal in de quote 500. Maar meer dat ze gewend zijn aan dat geld en dus x procent bij je boodschappen doen? Allemaal. Prijsafspraken zonder afspraak. Dus je betaald het alsnog als burger maar nu heeft de man met de kleine portemonnee er ook last van.

Uiteindelijk is de vraag, zijn we echt bereid om die extra zusters aan het bed te betalen? Of hadden we eigenlijk best een efficient systeem?
pi_202233486
quote:
Zeer interessant. Dat we al eerder een zorg onder druk hadden wist ik eigenlijk niet. Maar als ik het zo lees dan wordt het wel heel erg het geldlaatje opendoen de komende jaren. Gaat iedereen raken.

Maar dan toch 200 beden IC apart houden voor het geval dat? Moeten aannemers alle huizen aardbeving vrij maken voor het geval dat en accepteren we die kosten?
  donderdag 18 november 2021 @ 18:17:58 #9
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_202233517
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 15:00 schreef KroketBroodje het volgende:

Hoe heeft ah geprofiteerd van de crisis? Ze hebben er hoogstens niet echt onder geleden. Mensen zijn niet ineens allemaal extra boodschappen gaan kopen. Misschien iets meer toen de horeca dicht was maar dat is ook weer in het niet gevallen met de extra kosten die corona met zich meegebracht heeft.
pi_202233599
quote:
14s.gif Op donderdag 18 november 2021 10:52 schreef ThierryPicking het volgende:
De roep uit de samenleving dat onze topmanager Hugo de zorg uit moet breiden wordt steeds luider. Kan een prima plan zijn maar wat mag dit de hardwerkende Nederlander precies kosten?

Even een bierviltje berekening:
Er zijn +/- 13,3 miljoen mensen boven de 18 en hiervan krijgen naar schatting 4,6 miljoen zorgtoeslag. Die gaan het dus niet betalen. Blijven er gelukkig toch rond 8,7 miljoen kandidaten over die de extra IC bedjes en leuke zusters kunnen dokken. Als deze 8,7 miljoen elke maand een tientje extra lappen zitten we op structureel een miljardje erbij voor de zorg. Ieder jaar weer!

Zelf vind ik 15 euro per maand eigenlijk echt wel de max maar hoe denken jullie erover? Wat mag het extra kosten boven op de standaard stijging van de zorgkosten? En wat is er structureel nodig aan extra geld voor de zorg?

Een van de argumenten die ik verwacht is “De zorg hoeft niet duurder, we moeten het anders uitgeven, haal het weg bij de managers”. Allemaal leuk maar dat lukt blijkbaar niet. Sterker, meer geld ernaar toe kan zo weer een extra manager betekenen. Ergo, hier met die portemonnee want er is een inhaalslagje nodig.
Waarom verschil tussen mensen met of zonder zorgtoeslag?
Waarom deze split of dit onderscheid?
Waarom behandel jij mensen zonder zorgtoeslag anders dan mensen met zorg toeslag?

Dit is discriminatie en een aantasting van mijn grondrecht.
pi_202233706
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 18:09 schreef ThierryPicking het volgende:

[..]
Ja maar ergens toch wel. Want nu wordt er heel makkelijk geschreeuwd dat de zorg allang uitgebreid had moeten worden. Vraag is dat als puntje bij paaltje komt we dat ook echt willen betalen of alleen maar willen roepen.
Als de overheid bepaalt dat de zorg uitgebreid moet worden (elk jaar gaat er al meer geld heen trouwens) dan doen ze dat wat de mensen ook vinden.
Ik vind de optie om de inkomensafhankelijke zorgpremie te verhogen ook zo gek nog niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202234110
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 18:12 schreef ThierryPicking het volgende:

[..]
Ok dat kan een geldbron zijn. Maar gaan de prijzen in de supermarkt dan niet gewoon omhoog? Niet dat ze het niet kunnen betalen, bazen van de grote supermarkt ketens staan allemaal in de quote 500. Maar meer dat ze gewend zijn aan dat geld en dus x procent bij je boodschappen doen? Allemaal. Prijsafspraken zonder afspraak. Dus je betaald het alsnog als burger maar nu heeft de man met de kleine portemonnee er ook last van.

Uiteindelijk is de vraag, zijn we echt bereid om die extra zusters aan het bed te betalen? Of hadden we eigenlijk best een efficient systeem?
Als een supermarktketen te duur wordt dan gaan mensen naar een andere, door concurrentie zal die prijs niet oppeens omhoog springen lijkt me. Ook daar kan de overheid in reguleren
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_202234216
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 18:17 schreef Hahug13 het volgende:

[..]
Misschien iets meer toen de horeca dicht was
Je weet wel dat de horeca al een hele lange tijd om 12:00 uur gesloten is? Daarnaast nog de lockdowns waardoor mensen eerder bier of hun avondeten bij de supermarkt halen i.p.v. op het terras. Maar ook tijdens de intelligente lockdown was de Action bijvoorbeeld gesloten waardoor mensen eerder schoonmaakmiddelen bij de AH gingen kopen.
pi_202234360
Belasting op suiker invoeren
Kostreductie van meer dan 50% gok ik
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  donderdag 18 november 2021 @ 19:45:23 #15
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_202234729
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 19:17 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Je weet wel dat de horeca al een hele lange tijd om 12:00 uur gesloten is? Daarnaast nog de lockdowns waardoor mensen eerder bier of hun avondeten bij de supermarkt halen i.p.v. op het terras. Maar ook tijdens de intelligente lockdown was de Action bijvoorbeeld gesloten waardoor mensen eerder schoonmaakmiddelen bij de AH gingen kopen.
Maar daar tegenover staat weer aanschaf van beschermende materialen. Extra personeel inzetten om de maatregelen te handhaven etc.
pi_202234788
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 19:45 schreef Hahug13 het volgende:

[..]
Maar daar tegenover staat weer aanschaf van beschermende materialen. Extra personeel inzetten om de maatregelen te handhaven etc.
Ze ontvangen ook geld door het verkopen van beschermende materialen, inkoop is voor AH heel goedkoop.
Die extra personeel inhuren is ook peanuts, minimumloon jochie neerzetten en je bent klaar. Bewijs is ook dat de aandelen flink gestegen van de AH.
  donderdag 18 november 2021 @ 19:48:47 #17
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_202234803
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 19:48 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Ze ontvangen ook geld door het verkopen van beschermende materialen, inkoop is voor AH heel goedkoop.
Die extra personeel inhuren is ook peanuts, minimumloon jochie neerzetten en je bent klaar. Bewijs is ook dat de aandelen flink gestegen van de AH.
De winst van Ahold was in 2020 lager dan in 2019.
pi_202234832
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 19:48 schreef Hahug13 het volgende:

[..]
De winst van Ahold was in 2020 lager dan in 2019.
Bron?
  donderdag 18 november 2021 @ 19:50:20 #19
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_202234841
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 19:49 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Bron?
De jaarverslagen van 2020 en 2019.
pi_202234884
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 19:50 schreef Hahug13 het volgende:

[..]
De jaarverslagen van 2020 en 2019.
Dus de volkskrant verspreid misinformatie?

https://www.volkskrant.nl(...)-7-miljard~b76bdcc0/
  donderdag 18 november 2021 @ 19:54:23 #21
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_202234947
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 19:52 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Dus de volkskrant verspreid misinformatie?

https://www.volkskrant.nl(...)-7-miljard~b76bdcc0/
Nee de Volkskrant heeft het over omzet niet over winst. Omzet is de opbrengsten uit verkopen. Daar moeten de kosten nog vanaf en dan heb je de winst. :')
  donderdag 18 november 2021 @ 19:56:31 #22
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_202234988
Tja om het zorgbudget echt serieus te laten groeien moet je eerder aan 100 euro per maand denken. 1 miljard gaat nul verschil maken, 10 waarschijnlijk wel.

Maar ja willen we dat? Direct of indirect?

Persoonlijk denk ik dat we zat aan zorg uitgeven, maar dat het systeem, zoals veel grote overheid gerelateerde systemen nogal stuk is. Veel aandacht voor controle, veel managers vooral bezig met het ontlopen van verantwoordelijkheid, veel uitgebluste mensen door micromanagement.

De paradox is dat blindstaren op efficiency de vijand van efficiënt werken blijkt te zijn.
pi_202235018
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 19:54 schreef Hahug13 het volgende:

[..]
Nee de Volkskrant heeft het over omzet niet over winst. Omzet is de opbrengsten uit verkopen. Daar moeten de kosten nog vanaf en dan heb je de winst. :')
Hoe kan je dan afleiden dat dit door AH, BOL of ander dochterbedrijf komt?
quote:
Ahold Delhaize maakt nooit cijfers van individuele ketens bekend, maar voor dochterbedrijf Bol.com maakt het bedrijf dit jaar een feestelijke uitzondering
  donderdag 18 november 2021 @ 20:00:25 #24
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_202235084
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 18:09 schreef ThierryPicking het volgende:

[..]
Een klein jaren geleden werd geroepen dat we de zorg af moesten schalen, en daar plukken we nu de vruchten van.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_202240101
Met een miljard per jaar extra ga je het niet redden denk ik maar goed zelfs dat 10 tje in de maand extra is de opschalen schreeuwers al te veel.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')