CharlesKinbote | maandag 15 november 2021 @ 15:25 |
Originele topic: NWS / Sid Lukassen neemt pornofilm op met links meid in nieuwe Kirac
De extreemrechtse 'filosoof' Sid Lukassen, bekend als een van de beste vrienden van Baudet en 'filosofisch bedoelde' uitspraken als "er moeten ondertussen letterlijk mensen uitgeschakeld worden", heeft zich laten strikken voor Kirac 23: Honeypot. Het Parool schrijft er het volgende over:
quote: “Ik ben helemaal kapot… ik ben verlamd door stress,” jammert Sid Lukkassen aan de telefoon. Meteen aan het begin van KIRAC 23 – Honeypot laat de extreemrechtse filosoof, die in zijn roman De afrekening fantaseert over geweld tegen andersdenkenden, zich kennen als een slappe huilebalk. Het gesprek is opgenomen nadat hij vrijwillig en bij zijn volle bewustzijn heeft deelgenomen aan een film die anders uitpakte dan hij had gehoopt. In het laatste shot waarin hij in beeld is, stamelt hij nog angstig: “Ik wil niet dat je deze beelden gebruikt.” Maar dan heeft hij gerekend buiten Stefan Ruitenbeek en zijn KIRAC-team. Als die zich eenmaal hebben vastgebeten, laten ze niet meer los.
KIRAC, of Keeping It Real Art Critics, begon vijf jaar geleden als een initiatief van regisseur Ruitenbeek, filosoof Kate Sinha en kunstenaar Tarik Sadouma. In eerste instantie als nieuwe vorm van kunstkritiek – KIRAC kreeg in 2018 de stimuleringsprijs van de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek – maar al snel evolueerden hun films tot kritiek op de kunstwereld in het algemeen. In een feuilleton met uitdijende cast werden onder andere de financiering van het Stedelijk, cancelcultuur en de subsidiestructuur van Hilversum onder vuur genomen.
GeenStijl Het huidige politieke klimaat in de kunsten geeft KIRAC volop wind in de zeilen. Het gezelschap zet zich af tegen wat zij ‘de linkse kliek’ noemen en hun doorgeschoten, creativiteit verpletterende correctheid. KIRAC gaat erin met blijmoedig gestrekt been, soms wat kort door de bocht en vaak over de grens van goede smaak, maar niet onintelligent en bij vlagen erg geestig. Het spreekt bovendien een ander dan het gebruikelijke kunstpubliek aan, wat ook bleek bij de druk bezochte try-out van Honeypot afgelopen vrijdag.
In Honeypot zoekt KIRAC ‘de grenzen van de seksualiteit’ op. Volgens de maatstaven van de huidige dertigers zijn de beavershots, erecties en neukpartijen die in beeld komen misschien ook wel heftig, maar generaties Nederlandse filmmakers zouden het als ‘functioneel naakt’ bestempelen. Aanstichter van dit alles is de
22-jarige filosofiestudente Jini die via GeenStijl contact wil maken met ‘reaguurders’ om met seks de kloof tussen links en rechts te overbruggen. Ze ziet er een potentieel promotieonderzoek in.
KIRAC koppelt Jini vervolgens aan Lukkassen, winnaar van de Forum voor Democratie-essaywedstrijd over seks en sublimatie. Dit gegeven is al zo bizar dat het je doet twijfelen aan het echtheidsgehalte van de film, maar het doorgaans voor rechts versleten KIRAC schept extra verwarring door nu eens een aartsconservatief figuur op de korrel te nemen. Deze hele film kan zelfs gezien worden als subversief links werk. De titel verwijst immers naar de informaticaterm waarmee een computersysteem wordt aangeduid dat bewust kwetsbaar is om hackers en virussen te achterhalen. Jini als zoete valstrik voor de filosoof die fulmineert tegen feminisme, moslims en de homobeweging.
Sexploitation De rendez-vous vindt plaats in een geďmproviseerd boudoir in een geleend Zandvoorts appartement. Sadouma treedt op als islamitische pooier die hoopt op een rechtstreeks lijntje naar Forumvoorman ‘Big B’. Hij draagt Lukkassen op Jini iets van sieraden te schenken om zijn ridderlijkheid te tonen en de weg te effenen naar seks.
Wie in zo’n over de topscenario meegaat, verdient het om te kakken te worden gezet als ‘primus inter pares van de incels’. Maar Lukkassen bewijst zich als karikatuur van de ergste soort, met bovendien een enorm bord voor zijn kop. Voor het oog van Sadouma, Ruitenbeek, een stagiair, twee camera’s en dus potentieel de hele wereld laat hij zich uitkleden, afzeiken en keihard afwijzen. Jini noemt hem ‘lomp’ en vindt dat ‘hij het niet verdient’. Volgens Sadouma een gemiste kans om de polarisatie van Nederland te keren.
Als je niet weet dat Lukkassen echt bestaat, zou je denken dat hij een acteur is. De scčnes waarin zijn liefdesverleden met een roodharige linkse vrouw – deels nagespeeld door Ruitenbeek met pruik – wordt nagespeeld, vertroebelt de grens tussen feit en fictie nog wat verder. Net als de zoals altijd zalvende voice-over van de regisseur. Honeypot is een mix van satire, gonzo en good old sexploitation, waarbij de exhibitionistische Jini overigens verre van passief slachtoffer is.
KIRAC doet in deze 23ste film weer waar het goed in is: sarren en een serieus punt maken zonder dat je er precies je vinger op kunt leggen welk punt dat is. In het huidige kunstklimaat, met zijn hang naar brave eenduidigheid, is dat een groot goed, wat je er moreel of esthetisch ook van vindt. Kirac 23 – Honeypot Kijk hier de (gecensureerde) film (de naaktversie is alleen beschikbaar voor Patreons):
|
OllieA | maandag 15 november 2021 @ 15:45 |
Ik had in het vorige deel al gezegd wat ik van het filmpje vind.
quote: Op zondag 7 november 2021 17:35 schreef OllieA het volgende:Ik heb het filmpje gezien, en kan niet zeggen dat het diepgaand of gelaagd is. Op mij komt het nogal puberaal en hatelijk over. Kate Sinha doet wat oeverloos geklets, veel woorden, weinig inhoud. Sid Lukkassen wordt erin genaaid, en laat zich volgaarne belazeren. Door dit werkje heb ik eigenlijk vooral medelijden gekregen met Lukkassen, onze zelfverklaarde grote filosoof, die een hypocriete hoer nog niet herkent wanneer ze op hem zit. Hij komt om de kloof te dichten tussen links en rechts en is vervolgens zelfs bereid om even bij de juwelier langs te gaan voor een cadeautje voor de 'linkse meid'. Dan zou hij erop mogen. Helaas was de juwelier gesloten, dus er viel geen kloof te dichten. Het filmpje valt enkel aan te raden als je opgewonden raakt van de halfstijve lul van een ongeletterd bouwvakkertje. Ga jij je mening erover nog geven? Je verwachtte iets diepgaans en gelaagds, als ik me het goed herinner. |
CharlesKinbote | maandag 15 november 2021 @ 16:00 |
quote: Op maandag 15 november 2021 15:45 schreef OllieA het volgende:Ik had in het vorige deel al gezegd wat ik van het filmpje vind. [..] Ga jij je mening erover nog geven? Je verwachtte iets diepgaans en gelaagds, als ik me het goed herinner. Ik vond de film leuk en goed in elkaar gezet. Ik vond hem niet slecht, maar KIRAC heeft betere films gemaakt. Ik vind daarnaast ook dat Sid heel sympathiek eruit komt. Die zieligdoenerij over dat hij zó diep vernederd en afgezeikt is vind ik misplaatst. Verder vind ik je reactie nogal oppervlakkig overkomen en gedreven door morele verontwaardiging. Er zit tal van symboliek en thema's door de film heen, en de dingen die jij zo verschrikkelijk vindt worden ook benoemd door Kate zelf wanneer ze bepaalde beelden becommentariseerd. Beter kijken dus  |
PluggieOD | maandag 15 november 2021 @ 16:06 |
Waarom rakel je dit op?
Als er al symboliek en thema's in zouden zitten is het finaal geflopt door de vorm: Zo plat als een dubbeltje: "niet met je kale kut op me zitten" en "stop de kers in mijn kont".
Hihaho. Kirac is ook weer terug bij af.
3/10 |
CharlesKinbote | maandag 15 november 2021 @ 16:06 |
Door iets gelijk te veroordelen sla je het compleet plat en mis je alle nuance. En door een film bevooroordeeld te kijken, of door een film in te stappen met de vraag "Is Sid Lukkassen een zielepiet of niet?", of de vraag "Zijn KIRAC boeven die hem vies hebben gedaan?", maak je jezelf blind voor alles dat buiten dat nauwe ethische vraagstuk valt. De laatste scčne van de film gaat hier ook vrij expliciet over, uiteraard.
Dat betekent overigens niet dat je er geen mening over mag hebben. Maar veel mensen vergiftigen hun eigen werkelijkheid - en die van anderen - met een soort allesverzengend, oppervlakkig, en vaak gespeeld moralisme. |
CharlesKinbote | maandag 15 november 2021 @ 16:08 |
quote: Op maandag 15 november 2021 16:06 schreef PluggieOD het volgende:Waarom rakel je dit op? Als er al symboliek en thema's in zouden zitten is het finaal geflopt door de vorm: Zo plat als een dubbeltje: "niet met je kale kut op me zitten" en "stop de kers in mijn kont". Hihaho. Kirac is ook weer terug bij af. 3/10 Alles met seks erin is natuurlijk platvloers en slecht ja. Lolita is ook een prutsboek omdat erin geneukt wordt. Burger  |
PluggieOD | maandag 15 november 2021 @ 16:10 |
Wat is de bedoeling van dit topic?
Iedereen is er volgens mij allang klaar mee. Veel media. Weinig inhoud, Leeg als een dubbeltje.
Filosofisch een flop. Kunstzinnig kut. Klaar. |
Id_do_her | maandag 15 november 2021 @ 16:10 |
quote: Goed voorbeeld wel. |
CharlesKinbote | maandag 15 november 2021 @ 16:12 |
quote:
 quote: Op maandag 15 november 2021 16:10 schreef PluggieOD het volgende:Wat is de bedoeling van dit topic? Iedereen is er volgens mij allang klaar mee. Veel media. Weinig inhoud, Leeg als een dubbeltje. Filosofisch een flop. Kunstzinnig kut. Klaar. Wat een geweldig betoog, ik ben overstag  |
Raw85 | maandag 15 november 2021 @ 16:14 |
@CharlesKinbote, zou het niet eerlijker zijn als je gewoon netjes vermeldt dat je dichter bij het project en/of de makers ervan staat dan je hier doet blijken? |
CharlesKinbote | maandag 15 november 2021 @ 16:19 |
quote: Op maandag 15 november 2021 16:14 schreef Raw85 het volgende:@:CharlesKinbote, zou het niet eerlijker zijn als je gewoon netjes vermeldt dat je dichter bij het project en/of de makers ervan staat dan je hier doet blijken? Ik laat volgens mij blijken dat ik hun werk waardeer. Dat jij daaruit opmaakt dat ik daarom persoonlijk betrokken zou zijn bij het project en hier reclame ben aan het maken is jouw conclusie. Ben jij nog nooit enthousiast geweest over iets?
Ik heb een nieuw deel geopend omdat de film voorheen enkel beschikbaar was voor abonnees; de mensen die dus een heel topic vol hebben gestuwd met vooroordelen hebben nu dus de mogelijkheid om zelf te kijken. |
ACT-F | maandag 15 november 2021 @ 17:34 |
Prachtig dit. Ik heb me doodgelachen Feitelijk zien we niets nieuws over Sid, want ze laten hem precies zien zoals hij is: intelligent, maar op sociaal vlak wat onhandig. Is dat erg? Nee, maar voor hem zelf een groot drama omdat hij zichzelf iets te serieus neemt. Kate geeft tijdens het telefoongesprek aan dat het niet relevant is wat mensen over hem denken, want als filosoof laat je je toch niet in een bepaald hoekje drukken door de mening van een ander?
En dit is precies wat KIRAC aan de kaak stelt, ook in de voorgaande delen. De rode draad is vrijzinnigheid, dat je kan denken, zeggen doen en laten zonder je te laten beperken door kaders die door anderen opgeworpen wordt middels sociale druk. Vrijdenken is filosofie in optima forma, maar onze zelfbenoemde filosoof mist toch bepaalde vaardigheden om dit te doorzien. |
Discombobulate | maandag 15 november 2021 @ 17:58 |
Is de uncensored versie ook nog ergens te vinden? |
Raw85 | maandag 15 november 2021 @ 18:03 |
quote: Heb iets gevonden!
SPOILER Haha nee, natuurlijk niet. Gewoon betalen vriend
|