abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 13 november 2021 @ 17:07:28 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202159409
Ik heb een fontein gekocht en ik wil in deze fontein een pomp leggen om water te laten spuwen. Die pomp komt onder water:

Nu gaat het om die toevoeren naar die pomp toe. Hoe kan ik die het beste waterdicht maken? Er zal ong 40 cm waterdruk op komen, dat valt wel mee.

Als watertoevoer gebruik ik een PE-slang, deze zijn het meest duurzaam, maar sowieso ongeschikt om in beton te storten. Als ik deze goed bevestig aan een metalen buis en deze door het beton voer, is dit dan waterdicht?
Idem voor de kabel. Hoe krijg ik die kabel in de waterbak via de bodem zonder dat het gaat lekken?

thx alvast.
The End Times are wild
  zaterdag 13 november 2021 @ 17:08:32 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202159419
Het beton moet nog gestort worden..
The End Times are wild
pi_202159505
Waarom wil je de pomp onder water hebben en waarom wil je de aansluiting waterdicht hebben?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202159515
PVC buis mee storten die voldoende diameter heeft om een flinke slag door te voeren. Alleen 45 graden bochten en vooral niet te veel. Desnoods kan jhe het water direct die buis in pompen maar ik zou er rekening mee houden om er evt een slang doorheen te kunnen krijgen.
pi_202159921
Fijn dat je voor Pe gaat. Gebruik echter nooit geen ijzer in een natte constructie.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_202160005
Ga daarvoor naar een vijverwinkel :) Die hebben allerlei soorten en uitvoeringen van waterdichte doorvoeringen. Daaruit kun je de juiste keuze maken.

Of dit
https://www.rubberwinkel.nl/PSI%20Pluggen

En je zou hier eens kunnen informeren, die hebben daar ook wel hun ideetjes.
https://www.ecoformeurope.nl/product/permacon-beton-waterdicht/

Voor de electro neem dan een doorvoer met G1/2" binnendraad. Daarin schroef je een goed verpakte IP68 kabel doorvoer wartel met G1/2" buitendraad in. Neem dan wel een wartel geschikt voor de kabeldiameter. IP68 staat voor 100% waterdicht.

https://www.google.com/se(...)abel+doorvoer+wartel

Overigens, als je het maakt zoals op de tekening dan krijg je die zak in de waterleiding nooit leeg. Geen garantie dat dit goed gaat wanneer het erg hard gaat vriezen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Watuntrik op 13-11-2021 18:24:59 ]
  zaterdag 13 november 2021 @ 19:13:28 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202161037
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 november 2021 17:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
Waarom wil je de pomp onder water hebben en waarom wil je de aansluiting waterdicht hebben?
Dat is een standaard vijverpomp. Die aansluiting moet waterdicht omdat anders het water uit de bak loopt.
The End Times are wild
  zaterdag 13 november 2021 @ 19:20:40 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202161140
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 november 2021 17:57 schreef Watuntrik het volgende:
Ga daarvoor naar een vijverwinkel :) Die hebben allerlei soorten en uitvoeringen van waterdichte doorvoeringen. Daaruit kun je de juiste keuze maken.

Of dit
https://www.rubberwinkel.nl/PSI%20Pluggen

En je zou hier eens kunnen informeren, die hebben daar ook wel hun ideetjes.
https://www.ecoformeurope.nl/product/permacon-beton-waterdicht/

Voor de electro neem dan een doorvoer met G1/2" binnendraad. Daarin schroef je een goed verpakte IP68 kabel doorvoer wartel met G1/2" buitendraad in. Neem dan wel een wartel geschikt voor de kabeldiameter. IP68 staat voor 100% waterdicht.

[ afbeelding ]

https://www.google.com/se(...)abel+doorvoer+wartel

Overigens, als je het maakt zoals op de tekening dan krijg je die zak in de waterleiding nooit leeg. Geen garantie dat dit goed gaat wanneer het erg hard gaat vriezen.
Thx. Die Doorvoer met binnendraag, giet ik die in beton?
The End Times are wild
pi_202165177
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2021 19:20 schreef LXIV het volgende:
Thx. Die Doorvoer met binnendraag, giet ik die in beton?
Wanneer je zoekt op Waterdichte doorvoer beton dan zul je de nodige voorbeelden van constructies vinden.

Simpel ingieten is daar niet echt bij, meestal wordt gewoon geboord, doorgevoerd en eventueel met rubber manchetten of met flens en pakking/kit de doorvoer waterdicht gemaakt.

Beton zelf zul je ook waterdicht moeten maken, dit kan met reeds voorbehandeld beton daar werdt vroeger zoiets als waterglas aan toegevoegd om beton waterdicht uit te laten harden. Maar tegenwoordig hebben ze daar meer producten voor. Zoals je kunt lezen bij die link van EcoformEU.

Wat veel mensen ook doen bij betonnen bakken is het va binnen coaten met polyester, dan kun je daar de doorvoer met plakflens dan in verwerken.

Ingieten zal mogelijk niet zomaar gaan lukken omdat er bij 2 verschillende materialen ook al is het beton waterdicht altijd spanningsverschillen optreden bv met uitzetten en krimpen. En beton niet eeuwig op de buis zal hechten. Dus je kunt zoiets dan alleen maar opvangen door te boren en het aan de waterkant extra te dichten, dan wel met een plug of een flens met pakking. Je kunt wel een buis ingieten als mantelbuis voor de leiding maar dan zul je met een flens op het beton moeten gaan werken.

Maar waarom vraag je dit niet aan de leverancier van de fontijn zelf of zij eventueel die producten ook leveren. Dan wel je kunnen vertellen waar zij de beste ervaringen mee hebben. Die zal toch wel al eens met dat bijltje hebben gehakt. :)

Of stuur eens een mail naar EcoformEU en zeg dat je van plan bent die fontijn met hun product waterdicht te maken en wat zij dan adviseren als doorvoer. Die hebben beslist een antwoord en je kunt dan altijd nog afzien van hun product.

Eerlijk gezegd ben ik ook maar een ouwe ambachtelijke hobbyist die wel eens wat vijvers heeft gebouwd maar ook niet 100% up to date is met alle nieuwe moderne technieken en producten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 13-11-2021 22:34:00 ]
pi_202170167
Ik heb het je zo duidelijk mogelijk op tekening proberen te zetten hoe de meest gebruikelijke doorvoer er uitziet. Ik hoop dat het duidelijk voor je is.

(1)alles in losse delen van PVC omdat je dit goed waterdicht kunt verlijmen. Dus Buis / Flens / Schroefbus.
Bepaal de plaats van de flens breng de lijm aan en schuif de flens over de buis op zijn plaats. Lijm de schroefbus op de buis en als eindproduct heb je dan

(2) de geassembleerde doorvoer.

(3) Boor in gat door het beton in de maat van de buis. Plaats hem erin met een pakking tussen flens en beton. Dit kan een rubber pakking zijn en de flens schroeven of eventueel zelfs in zijn geheel geplakt worden met bv. een goede rubber kit. (Schuur de PVC in dit laatste geval goed. Schroefflens of plakflens is je eigen voorkeur en keuze.

Zit de doorvoer in het beton draai de verpakte puntstuk met wartel in de schroefbus, voer de kabel van de pomp naar buiten door en draai de wartel aan. Hierin zit een rubber knelpakking die afdicht op de kabel isolatie.

En je bent klaar.

Omdat je gekozen hebt voor PE slang wat je niet zomaar kunt lijmen. Heb je daar in principe dezelfde doorvoer voor nodig als de elektro kabel maar dan in de diameter van de PE slang. Vandaar dat ik het hierbij gelaten heb in de tekening. JE doet 2 x hetzelfde maar dan in een andere diameter.

Doe jezelf een lol en doe niet te moeilijk en plaats de waterleiding niet verticaal door de bodem maar horizontaal door de achterwand met de kortst mogelijk weg naar de tuit.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 14-11-2021 10:42:24 ]
pi_202170676
Succes met het vervangen van de pomp mocht hij ooit kapot gaan en de kabel is onbereikbaar.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_202170767
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 11:17 schreef Resistor het volgende:
Succes met het vervangen van de pomp mocht hij ooit kapot gaan en de kabel is onbereikbaar.
Dat is zeker iets om over na te denken en dan niet alleen defect, de pomp zal ook onderhoud zoals schoonmaken nodig hebben. Dat wordt iedere keer wanneer nodig bak leeg laten lopen, of snorkelen.

Hoe dan ook, ook hier is het wijzer om de doorvoer niet door de bodem maar door de achter of zijwand te gaan en buiten de fontijn een lasdoos te plaatsen waar de pomp aangesloten is. :)
pi_202171746
IK zelf zou helemaal geen doorvoering onder water maken. Maar net boven de waterlijn.

Oranje is koperbuis waar je bocht aan buigt, gat door achterwand koperbuis er doorheen. 1 buis 15mm rechts gebruik je als trekbuis voor de kabel. Die dan dus (rood) achter de achterwand uitkomt. Daar plaats je lasdoos of stopcontact.

Oranje koperbuis links, zelfde verhaal misschien 22mm van maken. Bocht door het gat, de buis in het water daar sluit je de pomp op aan. Achter de wand een schroefbus op de koperleiding solderen/knellen en geel is dan de slang richting de tuit achter de wand op de koperleiding aangesloten.

Dat koper in het zicht zal op den duur groen uitslaan en zelfs nog redelijk goed combineren met de overall style. Je kunt het koper ook beetje helpen sneller groen te worden door even in te smeren met S39 en warm stoken.
  maandag 15 november 2021 @ 08:53:53 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202183619
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 10:29 schreef Watuntrik het volgende:
Ik heb het je zo duidelijk mogelijk op tekening proberen te zetten hoe de meest gebruikelijke doorvoer er uitziet. Ik hoop dat het duidelijk voor je is.

[ afbeelding ]

(1)alles in losse delen van PVC omdat je dit goed waterdicht kunt verlijmen. Dus Buis / Flens / Schroefbus.
Bepaal de plaats van de flens breng de lijm aan en schuif de flens over de buis op zijn plaats. Lijm de schroefbus op de buis en als eindproduct heb je dan

(2) de geassembleerde doorvoer.

(3) Boor in gat door het beton in de maat van de buis. Plaats hem erin met een pakking tussen flens en beton. Dit kan een rubber pakking zijn en de flens schroeven of eventueel zelfs in zijn geheel geplakt worden met bv. een goede rubber kit. (Schuur de PVC in dit laatste geval goed. Schroefflens of plakflens is je eigen voorkeur en keuze.

Zit de doorvoer in het beton draai de verpakte puntstuk met wartel in de schroefbus, voer de kabel van de pomp naar buiten door en draai de wartel aan. Hierin zit een rubber knelpakking die afdicht op de kabel isolatie.

En je bent klaar.

Omdat je gekozen hebt voor PE slang wat je niet zomaar kunt lijmen. Heb je daar in principe dezelfde doorvoer voor nodig als de elektro kabel maar dan in de diameter van de PE slang. Vandaar dat ik het hierbij gelaten heb in de tekening. JE doet 2 x hetzelfde maar dan in een andere diameter.

Doe jezelf een lol en doe niet te moeilijk en plaats de waterleiding niet verticaal door de bodem maar horizontaal door de achterwand met de kortst mogelijk weg naar de tuit.

[ afbeelding ]
Dank je voor je zeer uitgebreidde antwoord, Waturnrik!

Ik ga het doen zoals jij het adviseert, alleen kan ik niet door de wand van de fontein zelf boren, dat vind ik zonde. Ik leg hem vlak onder het betonnen maaiveld van de fundering.
The End Times are wild
  maandag 15 november 2021 @ 08:59:44 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202183674
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 11:28 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dat is zeker iets om over na te denken en dan niet alleen defect, de pomp zal ook onderhoud zoals schoonmaken nodig hebben. Dat wordt iedere keer wanneer nodig bak leeg laten lopen, of snorkelen.

Hoe dan ook, ook hier is het wijzer om de doorvoer niet door de bodem maar door de achter of zijwand te gaan en buiten de fontijn een lasdoos te plaatsen waar de pomp aangesloten is. :)
Maar dat is toch slechts sporadisch, en het leegpompen van die fontein is ook zo gebeurd. Die pomp staat gewoon op de bodem en is goed bereikbaar.
Worst-case gaat de kabel zelf defect. Dan kan ik altijd nog aan de rand een gaatje boren en opnieuw doorvoeren.
The End Times are wild
pi_202184103
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 08:59 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar dat is toch slechts sporadisch, en het leegpompen van die fontein is ook zo gebeurd. Die pomp staat gewoon op de bodem en is goed bereikbaar.
Worst-case gaat de kabel zelf defect. Dan kan ik altijd nog aan de rand een gaatje boren en opnieuw doorvoeren.
Wanneer je de kabel ingraafd en de pomp gaat kapot dan zul je alles weer moeten uitgraven. Maar ook hier is een oplossing voor. Je hebt voor de kabel geen dikke buis nodig 16mm druk PVC is genoeg. Hier kun je met een buigveer een bocht in trekken. Zodat je buiten horizontaal onder de fontein uitkomt. De buis kun je dan in het beton leggen, laat het genoeg uit de bodem omhoog steken zodat je de overschuifflens en schroefbus erop kunt lijmen/kitten. Daar kun je d e kabel van de pomp dan doorheen trekken. En dan moet je buiten de fontein alsnog een lasdoos zetten om de pomp aan te sluiten. Gaat hij ooit kapot kun je gemakkelijk met weinig graafwerk een nieuwe pomp plaatsen.

Je kunt de pomp niet vervangen en de bestaande kabel gebruiken. Voor pompen die je onder water kunt gebruiken die zijn volledig waterdicht ingegoten in epoxy, je kunt nooit meer aan het elektro gedeelte. Motor defect is weggooien en nieuwe pomp installeren. Dus kom je nooit meer aan de kabel dan kun je die niet zomaar onderwater doorknippen en er een nieuwe pomp op schroeven.

Dan zul je mogelijk iemand horen roepen, nou dat kan wel met waterdicht/verlijmde krimpkous. Maar of dat slim is wanneer de kabel onder water ligt is een ander verhaal. Gaat het lekken zet je de fontijn onder spanning en das niet leuk wanneer je er een vinger instopt.

Verder wanneer je het slim aanpakt dan laat je genoeg lengte kabel en slang aan de pomp in de fontein zodat je hem altijd voor onderhoud uit het water kunt trekken en loskoppelen en onderhouden. Het ligt toch op de bodem wanneer het in bedrijf is. Maak je alles zo kort dat de pomp nooit meer te verplaatsen is zal dit niet meer gaan en zul je het telkens moeten leegpompen.

Met de slang door de vloer blijft er dus altijd water staan in de leiding, dan zul je hem voor het hard gaat vriezen moeten uitblazen om risiko van vorstschade te voorkomen.

^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 15-11-2021 10:00:28 ]
  maandag 15 november 2021 @ 09:34:44 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202184133
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 09:31 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Wanneer je de kabel ingraafd en de pomp gaat kapot dan zul je alles weer moeten uitgraven. Maar ook hier is een oplossing voor. Je hebt voor de kabel geen dikke buis nodig 16mm druk PVC is genoeg. Hier kun je met een buigveer een bocht in trekken. Zodat je buiten horizontaal onder de fontuin uitkomt. De buis kun je dan in het beton leggen, laat het genoeg uit de bodem omhoog steken zodat je de overschuifflens en schroefbus erop kunt lijmen/kitten. Daar kun je d e kabel van de pomp dan doorheen terkken. En dan moet je buiten de fontijn alsnog een lasdoos zetten om de pomp aan te sluiten. Gaat hij ooit kapot kun je gemakkelijk met weinig graafwerk een nieuwe pomp plaatsen.

Je kunt de pomp niet vervangen en de bestaande kabel gebruiken. Voor pompen die je onder water kunt gebruiken die zijn volledig waterdicht ingegoten in epoxy, je kunt nooit meer aan het elektro gedeelte. Motor defect is weggooien en nieuwe pomp installeren. Dus kom je nooit meer aan de kabel dan kun je die niet zomaar onderwater doorknippen en er een nieuwe pomp op schroeven.

Dan zul je mogelijk iemand horen roepen, nou dat kan wel met waterdicht/verlijmde krimpkous. Maar of dat slim is wanneer de kabel onder water ligt is een ander verhaal. Gaat het lekken zet je de fontijn onder spanning en das niet leuk wanneer je er een vinger instopt.

Verder wanneer je het slim aanpakt dan laat je genoeg lengte kabel en slang aan de pomp in de fontuin zodat je hem altijd voor onderhoud uit het water kunt trekken en loskoppelen en onderhouden. Het ligt toch op de bodem wanneer het in bedrijf is. Maak je alles zo kort dat de pomp nooit meer te verplaatsen is zal dit niet meer gaan en zul je het telkens moeten leegpompen.

Met de slang door de vloer blijft er dus altijd water staan in de leiding, dan zul je hem voor het hard gaat vriezen moeten uitblazen om risiko van vorstschade te voorkomen.

^O^
Die kabel wat langer houden is idd wel slim..
Misschien voer ik hem toch wel gewoon over de bak in en zet er wat waterplanten voor. Dan zie je het ook niet en het is inderdaad veel praktischer.
The End Times are wild
pi_202184328
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 09:34 schreef LXIV het volgende:

[..]
Die kabel wat langer houden is idd wel slim..
Misschien voer ik hem toch wel gewoon over de bak in en zet er wat waterplanten voor. Dan zie je het ook niet en het is inderdaad veel praktischer.
Je kunt de voeg tussen achterwand en bak wat dikker maken en aan de kant waar je de pomp invoert niet geheel tot boven dichtvoegen maar een sleufje waar je de kabel inlegt. 10x10mm zou toch al genoeg moeten zijn om de kabel in te leggen. En dan zet je daar idd een bloemenbak op o.i.d.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')