abonnement Unibet Coolblue
pi_202091098
Hier bespreken we alles wat met vogels die vrij rondvliegen te maken heeft :B

SeLangs viral nestkastvideo:
Meer over SeLangs nestkastjes vind je hier.

Als je meer vogels wilt leren herkennen, download dan de app Tuinvogels van de Vogelbescherming of kijk op www.welkevogelisdit.nl

Er zijn genoeg leuke cursussen en excursies over (o.a.) vogels te volgen bij IVN, KNVV of de Vogelbescherming.

Vogelgeluiden uit de hele wereld.



Zo lok je vogels naar je tuin:
- Hang voer op. Vergeet de grondvogels als merels ook niet, zij kunnen niet uit voedersilo's of van mezenbollen eten
- Leg een composthoop aan
- Houd de tuin niet te netjes, vogels scharrelen graag rond tussen de bladeren
- Zet een drinkbak neer
- Zorg voor diverse begroeiing, zowel struiken als bomen
- Houd huisdieren binnen
- Hang nestkastjes op


Bron
pi_202091129
Hier weer verder over onze gevederde vrienden :B
pi_202091141
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 20:09 schreef Kanaroe het volgende: [..] Dan moet het welhaast een winterkoninkje zijn!
Klopt, dat is 'm. Werd helaas gestoord door een collega, maar ik krijg hem vast wel een keer goed op de foto.
pi_202091183
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2021 20:13 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Klopt, dat is 'm. Werd helaas gestoord door een collega, maar ik krijg hem vast wel een keer goed op de foto.
Die koppies met lichte wenkbrauwstreep lijken nogal veel op elkaar, zeker als de foto een beetje wazig is.
pi_202091263
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 20:15 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Die koppies met lichte wenkbrauwstreep lijken nogal veel op elkaar, zeker als de foto een beetje wazig is.
Klopt, een winterkoning is bruin en een tjiftjaf veel lichter, meer geelgroen. Maar als de foto wazig is dan zie je dat niet zo goed.
pi_202104014
Heel hoog in de boom een Sijs

#35.
pi_202104280
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 21:23 schreef Clayton1 het volgende:
Heel hoog in de boom een Sijs

[ afbeelding ]
Mooi!
Ik zag dit weekend een club sijsjes overvliegen/-dwarrelen, leuke wintergast hier in de bossen.
pi_202106446
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 21:23 schreef Clayton1 het volgende:
Heel hoog in de boom een Sijs

[ afbeelding ]
Mooi vogeltje. In oktober twee keer een groep zien overvliegen in de duinen, maar ik zie vogels liever van dichterbij eigenlijk.
pi_202117251
Zowel gisteren als vandaag mooie tochten gemaakt door de polder, op weg naar werk. Niet dat ik echt bijzondere vogels heb gezien, maar het is nooit saai. Vanmiddag was de lucht opeens vol met honderden ganzen, spreeuwen en smienten, echt een spektakel. Mijn moeder zei pas dat ze in de stad bijna nooit spreeuwen ziet, maar buiten de stad zie je vaak enorme zwermen. De grauwe ganzen heb ik nu wel genoeg gefotografeerd, heb alleen brandganzen vastgelegd. Die zie je ook regelmatig, maar net iets minder vaak.



Stormmeeuw



Boomkruiper



[ Bericht 9% gewijzigd door Pleun2011 op 10-11-2021 20:49:17 ]
pi_202131841
Ik heb 1x een havik gezien, 2x een blauwe kiekendief en ook de bruine kiekendief is wel eens voorbij gekomen, maar die heb ik niet goed gezien. De sperwers ook niet.

Bijna tot vervelens toe zie ik alleen maar buizerds en torenvalken, hoewel dat op zichzelf mooie vogels zijn. Buizerds fotografeer ik bijna altijd als ik ze zie, weet eigenlijk niet waarom.

  vrijdag 12 november 2021 @ 20:24:31 #11
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_202148819
Haha ja ik ken dat. In het begin was het 'wauw een buizerd'. Tegenwoordig is het 'o weer een buizerd'.
En toch fotografeer ik ze. Vooral in de hoop een gave pose te fotograferen. Blijven toch roofvogels he? :)

Gelukkig vliegt er ook nog wel eens iets bijzonders rond zoals deze zwarte wouw. Dit zou volgens waarnemers een kruising zijn tussen een zwarte wouw en een oostelijke zwarte wouw en daarmee zeldzaam in NL.
Vliegt hier in Zuid-Holland rond/rondom over de Korendijkse Slikken.



I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_202158829
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 20:24 schreef Elpis het volgende:
Haha ja ik ken dat. In het begin was het 'wauw een buizerd'. Tegenwoordig is het 'o weer een buizerd'.
En toch fotografeer ik ze. Vooral in de hoop een gave pose te fotograferen. Blijven toch roofvogels he? :)

Gelukkig vliegt er ook nog wel eens iets bijzonders rond zoals deze zwarte wouw. Dit zou volgens waarnemers een kruising zijn tussen een zwarte wouw en een oostelijke zwarte wouw en daarmee zeldzaam in NL.
Vliegt hier in Zuid-Holland rond/rondom over de Korendijkse Slikken.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Cool, hele gave foto's!
pi_202158853
Vogels blijven je verrassen. Vanmorgen kreeg ik opeens een koperwiek voor mijn lens, die rustig bleef zitten. Ook een kramsvogel heb ik vandaag gezien.

pi_202159668
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 november 2021 16:25 schreef Pleun2011 het volgende:
Vogels blijven je verrassen. Vanmorgen kreeg ik opeens een koperwiek voor mijn lens, die rustig bleef zitten. Ook een kramsvogel heb ik vandaag gezien.

[ afbeelding ]
Mooi! Ik was al aan het speuren naar de Kramsvogels. Gelukkig zag ik donderdag ook een groep overtrekken, ze zijn er weer!

Vandaag even naar een ven geweest, vol kieviten, ganzen (in alle soorten en maten), wilde eenden, smienten, zwanen en wat dies meer zij. Verkleumd tot op het bot, maar tevreden huiswaarts gekeerd. Geen foto's :)
pi_202162005
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 november 2021 17:33 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Mooi! Ik was al aan het speuren naar de Kramsvogels. Gelukkig zag ik donderdag ook een groep overtrekken, ze zijn er weer!

Vandaag even naar een ven geweest, vol kieviten, ganzen (in alle soorten en maten), wilde eenden, smienten, zwanen en wat dies meer zij. Verkleumd tot op het bot, maar tevreden huiswaarts gekeerd. Geen foto's :)
Klinkt als een mooie dag. Weet je wat ook een reden is dat ik vaak foto's maak trouwens? Regelmatig weet ik niet precies wat ik zie en dan is een foto wel handig om later duidelijkheid te krijgen. Een kleine frustratie van mij is ook dat ik zeker 50% van de vogels die overvliegen niet herken, omdat ik te weinig ervaring heb. Als daar vogels bij zitten die ik nog nooit heb gezien dan is dat best jammer.
pi_202164904
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 november 2021 20:09 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Klinkt als een mooie dag. Weet je wat ook een reden is dat ik vaak foto's maak trouwens? Regelmatig weet ik niet precies wat ik zie en dan is een foto wel handig om later duidelijkheid te krijgen. Een kleine frustratie van mij is ook dat ik zeker 50% van de vogels die overvliegen niet herken, omdat ik te weinig ervaring heb. Als daar vogels bij zitten die ik nog nooit heb gezien dan is dat best jammer.
Ik snap het foto's maken wel. Toen ik begon met vogels kijken en determineren had ik alleen maar boekjes. Als ik wat gezien had probeerde ik het zo goed mogelijk te onthouden tot ik thuis in mijn boekje kon kijken :)
Later ging ik ook luisteren en zocht ik vogelgeluiden op, op internet, net zo lang tot ik mijn match gevonden had.
VEEL geduld en een stukje intuïtie en dan kwam ik wel bij de juiste soort uit.
Die watervogels, daar heb ik bijvoorbeeld echt niet veel kennis van. Maar zo'n ven bezoeken leert me weer een hoop.
Maar, het genieten van de natuur staat voor mij boven het weten welk dier/plant/paddestoel etc. het precies is.
pi_202166230
Jammer genoeg moest het door de raam.

Vink
#35.
pi_202174680
Dodaars in Meijendel

pi_202180148
Heggenmus,
Zat constant tegen het schuurraam te tikken




[ Bericht 0% gewijzigd door Clayton1 op 14-11-2021 21:43:48 ]
#35.
pi_202184083
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 21:31 schreef Clayton1 het volgende:
Heggenmus,
Zat constant tegen het schuurraam te tikken

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zo'n alledaags voorkomen, en toch is de heggenmus mijn favoriete tuinvogeltje.
pi_202192622
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 09:28 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Zo'n alledaags voorkomen, en toch is de heggenmus mijn favoriete tuinvogeltje.
Ik vind het juist wel een markant vogeltje met een heel eigen uiterlijk. Heb er zaterdag ook eentje gefotografeerd maar niet zo mooi als Clayton
pi_202192839
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2021 20:06 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Ik vind het juist wel een markant vogeltje met een heel eigen uiterlijk. Heb er zaterdag ook eentje gefotografeerd maar niet zo mooi als Clayton
Hij is ook markant, zoals ieder vogeltje eigenlijk :)
De onervaren vogelkijker ziet gewoon een 'mus'. Zoals ook een vink aangeduid zou kunnen worden met 'gewoon een mus', als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik zie een muisgrijze scharrelaar die zich niet vaak erg prominent laat zien, daarom ook mijn favoriete tuinvogeltje!
pi_202213864
Gisteren op excursie geweest naar de pier van IJmuiden. Voor het eerst de sneeuwgors (wat een schatjes) en de zeekoet gezien.

Daarna, omdat ik er toch langs kwam, naar Haarlem gereden voor de hop. Maar helaas niet gezien.
pi_202219255
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 06:26 schreef Irrem het volgende:
Gisteren op excursie geweest naar de pier van IJmuiden. Voor het eerst de sneeuwgors (wat een schatjes) en de zeekoet gezien.

Daarna, omdat ik er toch langs kwam, naar Haarlem gereden voor de hop. Maar helaas niet gezien.
Even opgezocht, prachtig vogeltje inderdaad, de Sneeuwgors!

En er zit een Hop in Haarlem? Is het een een vaste bewoner?
pi_202220508
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 15:43 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Even opgezocht, prachtig vogeltje inderdaad, de Sneeuwgors!

En er zit een Hop in Haarlem? Is het een een vaste bewoner?
Ja, vandaag is 'ie er weer gezien volgens de waarnemingapp!

Is een doortrekker die hier tijdens de voor- en najaarstrek af en toe te zien is. Dus geen vaste bewoner.
pi_202221913
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 17:13 schreef Irrem het volgende:

[..]
Ja, vandaag is 'ie er weer gezien volgens de waarnemingapp!

Is een doortrekker die hier tijdens de voor- en najaarstrek af en toe te zien is. Dus geen vaste bewoner.
Ah, leuk zeg als je daar in de buurt woont!
  donderdag 18 november 2021 @ 16:31:15 #27
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_202232418
O wauw een sneeuwgors staat nog op mijn verlanglijstje. Een ijsgors trouwens ook. Anders van tekening maar ook heel mooi.
Binnenkort maar eens die kant op. Ik rij inmiddels het halve land door om ze te spotten en te fotograferen.

Zo'n heggemus zie ik hier ook af en toe in de tuin. Vorig jaar was ik zelf getuige van het paringsritueel. :P

Gisteren een rondje Crezeepolder in Ridderkerk. Walhalla voor vooral watervogels. In deze tijd wel modderproof schoeisel aan doen.

Torenvalk:


The Three Stooges, oftewel aalscholvers:


2x Wintertaling:



Roodborsttapuit:


Zwerm kieviten:


Uiteraard nog veel meer gezien, maar die wilden wat minder graag poseren. Vooral de watersnippen waren retesnel in de lucht.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_202232961
Mooie groene ogen, die Three Stooges!
  donderdag 18 november 2021 @ 17:37:50 #29
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_202233140
Op waarneming.nl eens gekeken waar ik die sneeuwgorzen kan vinden, maar ik ga morgen geloof ik eens richting Oostvoorne. Mooie waarnemingen daar in de duinen.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_202238026
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2021 16:31 schreef Elpis het volgende:
O wauw een sneeuwgors staat nog op mijn verlanglijstje. Een ijsgors trouwens ook. Anders van tekening maar ook heel mooi.
Binnenkort maar eens die kant op. Ik rij inmiddels het halve land door om ze te spotten en te fotograferen.

Zo'n heggemus zie ik hier ook af en toe in de tuin. Vorig jaar was ik zelf getuige van het paringsritueel. :P

Gisteren een rondje Crezeepolder in Ridderkerk. Walhalla voor vooral watervogels. In deze tijd wel modderproof schoeisel aan doen.

Torenvalk:
[ afbeelding ]

The Three Stooges, oftewel aalscholvers:
[ afbeelding ]

2x Wintertaling:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Roodborsttapuit:
[ afbeelding ]

Zwerm kieviten:
[ afbeelding ]

Uiteraard nog veel meer gezien, maar die wilden wat minder graag poseren. Vooral de watersnippen waren retesnel in de lucht.
Schitterende foto's 👍

Sneeuwgors heb ik afgelopen oktober gezien op het strand tussen Noordwijk en Katwijk. Heel leuk vogeltje inderdaad.



Vandaag o.a. een drietal grote bonte spechten, waardoor deze. Vlakbij huis, altijd leuk.

pi_202238936
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2021 16:31 schreef Elpis het volgende:
O wauw een sneeuwgors staat nog op mijn verlanglijstje. Een ijsgors trouwens ook. Anders van tekening maar ook heel mooi.
Binnenkort maar eens die kant op. Ik rij inmiddels het halve land door om ze te spotten en te fotograferen.

Zo'n heggemus zie ik hier ook af en toe in de tuin. Vorig jaar was ik zelf getuige van het paringsritueel. :P

Gisteren een rondje Crezeepolder in Ridderkerk. Walhalla voor vooral watervogels. In deze tijd wel modderproof schoeisel aan doen.

Torenvalk:
[ afbeelding ]

The Three Stooges, oftewel aalscholvers:
[ afbeelding ]

2x Wintertaling:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Roodborsttapuit:
[ afbeelding ]

Zwerm kieviten:
[ afbeelding ]

Uiteraard nog veel meer gezien, maar die wilden wat minder graag poseren. Vooral de watersnippen waren retesnel in de lucht.
Wat een prachtige foto's!
pi_202241111
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2021 16:31 schreef Elpis het volgende:
O wauw een sneeuwgors staat nog op mijn verlanglijstje. Een ijsgors trouwens ook. Anders van tekening maar ook heel mooi.
Binnenkort maar eens die kant op. Ik rij inmiddels het halve land door om ze te spotten en te fotograferen.

Zo'n heggemus zie ik hier ook af en toe in de tuin. Vorig jaar was ik zelf getuige van het paringsritueel. :P

Gisteren een rondje Crezeepolder in Ridderkerk. Walhalla voor vooral watervogels. In deze tijd wel modderproof schoeisel aan doen.

Torenvalk:
[ afbeelding ]

The Three Stooges, oftewel aalscholvers:
[ afbeelding ]

2x Wintertaling:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Roodborsttapuit:
[ afbeelding ]

Zwerm kieviten:
[ afbeelding ]

Uiteraard nog veel meer gezien, maar die wilden wat minder graag poseren. Vooral de watersnippen waren retesnel in de lucht.
Mooie foto's O+

Crezeepolder kom ik ook regelmatig, mooie plek. Laarzen zijn in deze tijd geen overbodige luxe daar.
pi_202243938
Weer een raadplaatje.. welke vogel is dit? Werd opgejaagd door een gaai voor ik betere foto's kon maken en daar had ik best de pest over in

pi_202247295
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 12:58 schreef Pleun2011 het volgende:
Weer een raadplaatje.. welke vogel is dit? Werd opgejaagd door een gaai voor ik betere foto's kon maken en daar had ik best de pest over in

[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 12:58 schreef Pleun2011 het volgende:
Weer een raadplaatje.. welke vogel is dit? Werd opgejaagd door een gaai voor ik betere foto's kon maken en daar had ik best de pest over in

[ afbeelding ]
Sperwerman?
pi_202247350
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 17:00 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
[..]
Sperwerman?
Een sperwer ja. Of het een mannetje is zou ik niet durven zeggen. Gisteren zag ik op dezelfde plek een vrouwtje overvliegen.

Zat opeens op het pad..gouden kans voor een paar mooie foto's. Ik kon die gaai wel schieten, spelbreker 🤮
pi_202247855
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 17:05 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Een sperwer ja. Of het een mannetje is zou ik niet durven zeggen. Gisteren zag ik op dezelfde plek een vrouwtje overvliegen.

Zat opeens op het pad..gouden kans voor een paar mooie foto's. Ik kon die gaai wel schieten, spelbreker 🤮
Yeah! Punt gescoord!
Arme Vlaamse Gaai, die doet ook maar z'n ding.
pi_202248452
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 17:45 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Yeah! Punt gescoord!
Arme Vlaamse Gaai, die doet ook maar z'n ding.
Het is inderdaad een mannetje, verschil tussen mannetjes en vrouwtjes zijn best duidelijk
pi_202268890
Mooie foto’s zeg O+

Luistert iemand hier de Vogelspodcast?
pi_202274398
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 21:36 schreef Meridiaan het volgende:
Mooie foto’s zeg O+

Luistert iemand hier de Vogelspodcast?
Yep. Leuke podcast, hierdoor heb ik wel een lijstje van gebieden waar ik eens langs wil
pi_202274899
Van twitter :D



quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 21:36 schreef Meridiaan het volgende:
Mooie foto’s zeg O+

Luistert iemand hier de Vogelspodcast?
Yup!
pi_202275969
quote:
0s.gif Op zondag 21 november 2021 09:38 schreef Irrem het volgende:

[..]
Yep. Leuke podcast, hierdoor heb ik wel een lijstje van gebieden waar ik eens langs wil
Ik heb er precies dezelfde gedachte over. Ze gaan nu ook wat vaker de Randstad en het Groene Hart uit, dat is mooi
pi_202309783
Weer een raadplaatje. Soms krijg je vogels mooi op de foto, maar vaak zijn foto's hooguit geschikt als bewijs van een waarneming. Welk mooi vogeltje is dit?



[ Bericht 1% gewijzigd door Pleun2011 op 24-11-2021 18:32:59 ]
pi_202309842
En deze?

pi_202314665
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2021 20:28 schreef Pleun2011 het volgende:
Weer een raaddplaatje. Soms krijg je vogels mooi op de foto, maar vaak zijn foto's hooguit geschikt als bewijs van een waarneming. Welk mooi vogeltje is dit?

[ afbeelding ]
Sijs?
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 20:31 schreef Pleun2011 het volgende:
En deze?

[ afbeelding ]
Tjiftjaf?

Wilde gok, vooral die laatste :)
pi_202322271
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 09:38 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Sijs?
[..]
Tjiftjaf?

Wilde gok, vooral die laatste :)
Allebei correct 👍
pi_202322762
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 18:33 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Allebei correct 👍
Yes! :D
pi_202343093
Een spechtensoort in opmars in Nederland is de middelste bonte specht. Maar het is nog steeds de zeldzaamste in vergelijking tot de grote en kleine bonte specht.

#35.
pi_202344271
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 22:29 schreef Clayton1 het volgende:
Een spechtensoort in opmars in Nederland is de middelste bonte specht. Maar het is nog steeds de zeldzaamste in vergelijking tot de grote en kleine bonte specht.

[ afbeelding ]
Mooi deze :Y
pi_202423458
Eerste keer dat ik dit vogeltje onderweg heb gezien: de keep. De Scandinavische neef van de vink. In mijn omgeving best zeldzaam.



pi_202423572
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 18:57 schreef Pleun2011 het volgende:
Eerste keer dat ik dit vogeltje onderweg heb gezien: de keep. De Scandinavische neef van de vink. In mijn omgeving best zeldzaam.

[ afbeelding ]
Zo'n mooi vogeltje!
pi_202423646
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 19:03 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Zo'n mooi vogeltje!
Vind ik ook! Als ik een troep vinken zie, let ik altijd op of er ook sijsjes, groenlingen, puttertjes of kepen tussen zitten. Meestal niet, maar soms dan word je opeens verrast. Deze keep was ook samen met vinken. Vinken zie ik echt heel veel. Gisteren was ik bij mijn zus en was er eentje met een harde klap tegen het raam gevlogen. Ik dacht dat ze er was geweest maar na een paar uur kwam er toch weer leven in. Had haar naar binnen gehaald, buiten was het veel te koud.
pi_202423796
Vandaag twijfelde ik om met de fiets naar werk te gaan, gezien het weer, maar het was droog en het vooruitzicht dat er altijd wat te zien is in de polder trok mij over de streep. De wind was wel erg hard en veel vogels lieten zich daardoor niet zien denk ik, maar ik ga voor de grap toch eens op een rijtje zetten welke soorten ik allemaal heb gezien vandaag. De meeste zie ik overigens bijna elke keer dus heel bijzonder is het allemaal niet.

Grauwe gans, brandgans, kolgans, grote Canadese gans, Nijlgans, Smient, grote zilverreiger, blauwe reiger, zilvermeeuw, stormmeeuw, kokmeeuw, spreeuw, merel, krakeend, wilde eend, parkeend, parkgans, meerkoet, waterhoen, huismus, keep, koolmees, pimpelmees, aalscholver, houtduif, turkse tortel, roodborst, fuut, ekster, torenvalk, halsbandparkiet

Dat was het denk ik.. Onderstaande foto is een grote troep smienten.




[ Bericht 0% gewijzigd door Pleun2011 op 01-12-2021 19:42:35 ]
pi_202424398
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2021 19:19 schreef Pleun2011 het volgende:
Vandaag twijfelde ik om met de fiets naar werk te gaan, gezien het weer, maar het was droog en het vooruitzicht dat er altijd wat te zien is in de polder trok mij over de streep. De wind was wel erg hard en veel vogels lieten zich daardoor niet zien denk ik, maar ik ga voor de grap toch eens op een rijtje zetten welke soorten ik allemaal heb gezien vandaag. De meeste zie ik overigens bijna elke keer dus heel bijzonder is het allemaal niet.

Grauwe gans, brandgans, kolgans, grote Canadese gans, Nijlgans, Smient, grote zilverreiger, blauwe reiger, zilvermeeuw, stormmeeuw, kokmeeuw, spreeuw, merel, krakeend, wilde eend, parkeend, parkgans, meerkoet, waterhoen, huismus, keep, koolmees, pimpelmees, aalscholver, houtduif, turkse tortel, roodborst, fuut, ekster, torenvalk, halsbandparkiet

Dat was het denk ik.. Onderstaande foto is een grote troep smienten.

[ afbeelding ]
Dat is een hele oogst op een doordeweekse werk-fiets-dag!
pi_202425223
Ik kijk iedere dag uit naar een aantal dikke ruige buizerds, overwinteraars uit noordelijke oorden.
Een specifieke buizerd komt al een paar jaar terug, ik herken hem/haar. Heeft veel wit en zit meestal op dezelfde plek in een bomenrij. Bijna dagelijks zeg ik 'goeiemorgen' tegen deze prachtvogel :)
pi_202425239
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 19:52 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Dat is een hele oogst op een doordeweekse werk-fiets-dag!
Ik vergat nog de vinken, knobbelzwanen, kauwen en zwarte kraaien. De meeste soorten zijn behoorlijk algemeen maar saai vind ik het nooit. Het is levendig al die ganzen en meeuwen.

Ik hoop wel altijd op een kers op de taart, zoals koperwieken en kramsvogels, of sijsjes..puttertjes..dat soort vogels vind ik leuk. Maar die zie je niet vaak.

[ Bericht 1% gewijzigd door Pleun2011 op 02-12-2021 22:12:17 ]
pi_202425301
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 20:23 schreef Kanaroe het volgende:
Ik kijk iedere dag uit naar een aantal dikke ruige buizerds, overwinteraars uit noordelijke oorden.
Een specifieke buizerd komt al een paar jaar terug, ik herken hem/haar. Heeft veel wit en zit meestal op dezelfde plek in een bomenrij. Bijna dagelijks zeg ik 'goeiemorgen' tegen deze prachtvogel :)
Let je ook op of het ruigpootbuizerds zijn? Die zijn iets groter dan normale buizerds en hebben gevederde poten. Zijn erg zeldzame overwinteraars als ik het goed heb begrepen. Witte buizerds zijn mooi ja. Ik zag vorige week een mooie maar hij wou niet op de foto
pi_202425643
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 20:27 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Let je ook op of het ruigpootbuizerds zijn? Die zijn iets groter dan normale buizerds en hebben gevederde poten. Zijn erg zeldzame overwinteraars als ik het goed heb begrepen. Witte buizerds zijn mooi ja. Ik zag vorige week een mooie maar hij wou niet op de foto
Ik hoop dat het ruigpootbuizerds zijn, maar ik weet het niet.
Ik noem de dikke, donker gekleurde winterbuizerds die ik vaak op graslanden zie zitten wel altijd "gwaihir" ;)
(vrij naar Tolkien)
pi_202437037
Vandaag stonden er geen vogels op het programma maar na een afspraak vanmorgen reed ik naar huis en kon het toch niet laten om onderweg te stoppen toen ik wat merels zag foerageren. Ik zag iets in een boom schieten dat ik niet thuis kon brengen en besloot even te wachten. Er bleken dus koperwieken te zitten. Qua uiterlijk en geluid wel een vogeltje dat bij mij hoog genoteerd staat



Daarna besloot ik op het laatste moment ook even een voetbalveld te gaan bezoeken vlak bij mijn huis. Afgelopen zondag zag ik daar na een regenbui tientallen merels en zanglijsters. Die waren er nu ook, maar ook een hele hoop koperwieken. Het was dus een echte koperwiekendag hier.🙂



Zanglijster



Zwarte kraai



Staartmees



[ Bericht 6% gewijzigd door Pleun2011 op 02-12-2021 18:38:39 ]
pi_202453856
Vandaag was het niet echt een dag voor vogels, maar onderweg kwam ik onverwacht een troep holenduiven tegen. Die zie je niet vaak in mijn omgeving. Het is ook de eerste keer dat ik ze goed op de foto heb gekregen.



Ook weer een raadplaatje maar niet zo'n moeilijke denk ik. Ik zag een vogel ver weg in een boom schieten en ik heb een foto gemaakt omdat ik nieuwsgierig was. Zonder camera had ik hem nooit herkend.



Ook weer een paar kepen gezien maar die staan niet mooi op de foto dus die plaats ik niet. Foto's maken is ook geen obsessie eigenlijk, ik vind het ook leuk om op Waarneming.nl foto's van anderen te bekijken.

[ Bericht 45% gewijzigd door Pleun2011 op 03-12-2021 19:19:07 ]
pi_202453953
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 december 2021 19:13 schreef Pleun2011 het volgende:
Vandaag was het niet echt een dag voor vogels, maar onderweg kwam ik onverwacht een troep holenduiven tegen. Die zie je niet vaak in mijn omgeving. Het is ook de eerste keer dat ik ze goed op de foto heb gekregen.

[ afbeelding ]
Mooie foto's maak je. Die koperwiek in het gras vind ik erg mooi!

Holenduifjes zitten hier in het zuiden volop, hele akkers vol.
Koperwieken en kramsvogels zie ik helaas alleen overvliegen.
pi_202454084
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 december 2021 19:18 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Mooie foto's maak je. Die koperwiek in het gras vind ik erg mooi!
Dank je. Het aantal echt goede foto's is op de vingers van één hand te tellen. Zo vaak zijn ze onscherp of te donker. Ik ben er ook nog steeds niet uit hoe ik vogels achter takken scherp op de foto kan krijgen. Denk dat ik een workshop natuurfotografie ga opzoeken.

quote:
Holenduifjes zitten hier in het zuiden volop, hele akkers vol.
Koperwieken en kramsvogels zie ik helaas alleen overvliegen.
Kramsvogels zie ik ook niet..die staan hoog op mijn verlanglijstje. Ook veldleeuweriken wil ik wat vaker zien, maar ik kom ze gewoon niet tegen. Holenduiven komen in westelijk Nederland wat minder voor, dat wist ik tot voor kort niet. Zo leer je steeds wat bij. Ze zijn erg schuw merk ik. Als er een vliegtuig overkomt dan vliegen ze al massaal op.
pi_202454930
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2021 17:36 schreef Pleun2011 het volgende:
Vandaag stonden er geen vogels op het programma maar na een afspraak vanmorgen reed ik naar huis en kon het toch niet laten om onderweg te stoppen toen ik wat merels zag foerageren. Ik zag iets in een boom schieten dat ik niet thuis kon brengen en besloot even te wachten. Er bleken dus koperwieken te zitten. Qua uiterlijk en geluid wel een vogeltje dat bij mij hoog genoteerd staat

[ afbeelding ]

Daarna besloot ik op het laatste moment ook even een voetbalveld te gaan bezoeken vlak bij mijn huis. Afgelopen zondag zag ik daar na een regenbui tientallen merels en zanglijsters. Die waren er nu ook, maar ook een hele hoop koperwieken. Het was dus een echte koperwiekendag hier.🙂

[ afbeelding ]

Zanglijster

[ afbeelding ]

Zwarte kraai

[ afbeelding ]

Staartmees

[ afbeelding ]
Mooi zeg, die koperwieken!
  zaterdag 4 december 2021 @ 14:06:48 #63
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_202463917
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 december 2021 19:26 schreef Pleun2011 het volgende:
Dank je. Het aantal echt goede foto's is op de vingers van één hand te tellen. Zo vaak zijn ze onscherp of te donker. Ik ben er ook nog steeds niet uit hoe ik vogels achter takken scherp op de foto kan krijgen. Denk dat ik een workshop natuurfotografie ga opzoeken.

Wat voor camera heb je? Ik heb zelf een spiegelreflex waarbij je je focuspunten kan kiezen. Vroeger gebruikte ik ook standaard alle focuspunten en ging dat ding nooit van de automaat af. :P
Tegenwoordig selecteer ik bij vogelfotografie 1 focuspunt en dat kan je veel gerichter scherpstellen.

Edit: Even teruggezocht, je hebt een iets nieuwere dan Blues heeft. Ik neem alleen aan dat de bediening niet heel anders zal zijn. https://helpguide.sony.net/dsc/1640/v1/nl/print.pdf Op pagina 53 staat hoe je het scherpstelgebied kan aanpassen.

Zelf geniet ik op het ogenblik van alle tuinvogels die de verschoonde voedersilo's gevonden hebben. O+
Had vandaag een aantal koolmezen, pimpelmezen. een roodborstje, een heggemus en zelfs een vink op bezoek. Die laatste had ik nog nooit in mijn tuin gezien.

[ Bericht 12% gewijzigd door Elpis op 04-12-2021 14:42:09 ]
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_202479945
Gefietst door de hekslootpolder.
Onderweg een kudde meerkoeten + wat meer ingezoomd en een boze blazende zwanenmoeder toen ik haar kind op de foto wilde zetten.







pi_202479963
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 14:06 schreef Elpis het volgende:

[..]
Wat voor camera heb je? Ik heb zelf een spiegelreflex waarbij je je focuspunten kan kiezen. Vroeger gebruikte ik ook standaard alle focuspunten en ging dat ding nooit van de automaat af. :P
Tegenwoordig selecteer ik bij vogelfotografie 1 focuspunt en dat kan je veel gerichter scherpstellen.

Edit: Even teruggezocht, je hebt een iets nieuwere dan Blues heeft. Ik neem alleen aan dat de bediening niet heel anders zal zijn. https://helpguide.sony.net/dsc/1640/v1/nl/print.pdf Op pagina 53 staat hoe je het scherpstelgebied kan aanpassen.

Zelf geniet ik op het ogenblik van alle tuinvogels die de verschoonde voedersilo's gevonden hebben. O+
Had vandaag een aantal koolmezen, pimpelmezen. een roodborstje, een heggemus en zelfs een vink op bezoek. Die laatste had ik nog nooit in mijn tuin gezien.
Die komt hier soms ook aanwaaien.

Qua camera, toen wij 'm kochten, hebben we het hele boekje doorgelopen, instelling voor instelling, golfer las het op en ik stelde in, alles op automatisch. Inzoomen gaat ook fantastisch. Wel even de tijd nemen want anders lukt het niet natuurlijk :P
Soms nog wel eens lastig met die opvliegend, onrustige birds :D
pi_202486671
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 14:06 schreef Elpis het volgende:

[..]
Wat voor camera heb je? Ik heb zelf een spiegelreflex waarbij je je focuspunten kan kiezen. Vroeger gebruikte ik ook standaard alle focuspunten en ging dat ding nooit van de automaat af. :P
Tegenwoordig selecteer ik bij vogelfotografie 1 focuspunt en dat kan je veel gerichter scherpstellen.

Edit: Even teruggezocht, je hebt een iets nieuwere dan Blues heeft. Ik neem alleen aan dat de bediening niet heel anders zal zijn. https://helpguide.sony.net/dsc/1640/v1/nl/print.pdf Op pagina 53 staat hoe je het scherpstelgebied kan aanpassen.

Zelf geniet ik op het ogenblik van alle tuinvogels die de verschoonde voedersilo's gevonden hebben. O+
Had vandaag een aantal koolmezen, pimpelmezen. een roodborstje, een heggemus en zelfs een vink op bezoek. Die laatste had ik nog nooit in mijn tuin gezien.
Bedankt voor de moeite om uitleg te geven. Die handleiding heb ik maar dan nog kom ik er niet helemaal uit met de Engelse termen op de camera. Ach ik blijf proberen.

Vandaag was ik bij mijn zus en zag ik voor het eerst dit jaar een roek. Die zie je zelden in het westen van het land.



Het raadplaatje van gisteren is overigens een koperwiek.

[ Bericht 1% gewijzigd door Pleun2011 op 05-12-2021 20:32:09 ]
pi_202487189
Aparte snavel die roek ^O^
pi_202508825
Uit de volkskrant van vandaag O+

pi_202510763
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2021 20:24 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Bedankt voor de moeite om uitleg te geven. Die handleiding heb ik maar dan nog kom ik er niet helemaal uit met de Engelse termen op de camera. Ach ik blijf proberen.

Vandaag was ik bij mijn zus en zag ik voor het eerst dit jaar een roek. Die zie je zelden in het westen van het land.

[ afbeelding ]

Het raadplaatje van gisteren is overigens een koperwiek.
In mijn omgeving hadden mensen veel last van roeken.
Er werden valkeniers ingezet om ze te verjagen, en in een park hingen luidsprekerboxen met geluid van boze roeken. Particulieren schoten zelfs met buksen nesten uit bomen.
De roekenpopulatie heeft zich langzaamaan verplaatst van de dorpskern naar akkers en velden.
pi_202530023
Vanmiddag onderweg naar huis in de polder voor het eerst een echt zeldzame soort gezien: de roodhalsgans. Een sporadische wintergast in ons land. Even daarvoor had ik ook al een enorme troep toendrarietganzen gezien, het was een toffe vogeldag.

Het was een beetje surrealistisch. Op het kronkelige polderpad stuitte ik op een troep brandganzen, met recht voor mijn neus twee roodhalsganzen. Er kwam een pony aansjokken en net toen ik een foto wilde maken, vloog de groep ganzen ineens op. Shit, dacht ik, shit shit shit. Ik hield de ganzen in het oog en de pony bleef bij mij staan. 'Ga eens weg joh', zei ik niet echt vriendelijk. Dat deerde de pony niet, hij snuffelde aan mijn rugzak terwijl ik de ganzen even verderop zag landen in het weiland. Tot mijn opluchting zaten de roodhalsganzen er tussen, zag ik met de verrekijker. Waarop ik een paar foto's maakte en thuis de waarneming op Waarneming.nl plaatste. Het is wel leuk om dan te zien dat het een 'twitch' wordt en andere vogelaars op de waarneming afkomen en ook hun fotootjes kunnen maken.



Dit is het moment dat de brandganzen opeens opvlogen. In het midden zie je de roodhalsganzen.

pi_202530442
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:58 schreef Blues het volgende:
Uit de volkskrant van vandaag O+

[ afbeelding ]
Mooie foto zeg..echt heel gaaf
pi_202530512
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2021 19:57 schreef Pleun2011 het volgende:
Vanmiddag onderweg naar huis in de polder voor het eerst een echt zeldzame soort gezien: de roodhalsgans. Een sporadische wintergast in ons land. Even daarvoor had ik ook al een enorme troep toendrarietganzen gezien, het was een toffe vogeldag.

Het was een beetje surrealistisch. Op het kronkelige polderpad stuitte ik op een troep brandganzen, met recht voor mijn neus twee roodhalsganzen. Er kwam een pony aansjokken en net toen ik een foto wilde maken, vloog de groep ganzen ineens op. Shit, dacht ik, shit shit shit. Ik hield de ganzen in het oog en de pony bleef bij mij staan. 'Ga eens weg joh', zei ik niet echt vriendelijk. Dat deerde de pony niet, hij snuffelde aan mijn rugzak terwijl ik de ganzen even verderop zag landen in het weiland. Tot mijn opluchting zaten de roodhalsganzen er tussen, zag ik met de verrekijker. Waarop ik een paar foto's maakte en thuis de waarneming op Waarneming.nl plaatste. Het is wel leuk om dan te zien dat het een 'twitch' wordt en andere vogelaars op de waarneming afkomen en ook hun fotootjes kunnen maken.

[ afbeelding ]

Dit is het moment dat de brandganzen opeens opvlogen. In het midden zie je de roodhalsganzen.

[ afbeelding ]

Mooi die roodhalzen!! O+
pi_202542974
Vanmorgen weer een onverwachte ontmoeting. Dit keer met een roodborsttapuit die opeens naast het fietspad opdook. Hij ging rustig zitten, en was zelfs zo vriendelijk om een takje dichterbij te komen zodat ik scherpe foto's kon maken. Leuk vogeltje.

  donderdag 9 december 2021 @ 21:29:43 #74
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_202547622
Heel blij mee, Een Ransuil.





Nee ik zeg niet waar deze zit. :)
#35.
pi_202553840
Oh! O+

Ik spotte vanmiddag op de klok van mijn werkstad-station een vrije vogel :+


(mobielfotootje)
pi_202554310
quote:
Leuk filmpje! Ik werd even misleid door de titel....die suggereerde dat de pimpelmees in 8 minuten een nest bouwt en een ei legt! Bleken toch 46 dagen te zijn :D
  vrijdag 10 december 2021 @ 16:00:37 #78
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_202554653
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 15:29 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Leuk filmpje! Ik werd even misleid door de titel....die suggereerde dat de pimpelmees in 8 minuten een nest bouwt en een ei legt! Bleken toch 46 dagen te zijn :D
Ja geinig he! En las in de comments dat het in het begin het mannetje is (die keileuk een inspectie doet) en die bolle die later komt (uiteraard) het vrouwtje is wat het ei komt leggen (duh).
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_202557169
Merel die graag wilde poseren. Dat beloon ik vaak, ook al vind ik het geen interessante soort (omdat je ze te vaak ziet)



Vanmorgen een wandeling gemaakt naar een begraafplaats op 1km van mijn huis en vanmiddag in een stadspark vlakbij de werkplek. Het is opmerkelijk hoeveel soorten ik dan nog zie, ook al zitten er geen heel bijzondere tussen. Even kijken.. zilvermeeuw, kokmeeuw, stormmeeuw, merel, vink, pimpelmees, koolmees, roodborst, kuifeend, krakeend, blauwe reiger, grote zilverreiger, gaai, groene specht, koperwiek, boomklever, boomkruiper, staartmees, heggenmus, meerkoet, waterhoen, wilde eend, parkeend, houtduif, stadsduif, zwarte kraai, kauw, halsbandparkiet, fuut, nijlgans, aalscholver, vuurgoudhaan. Dat was het vandaag zo'n beetje
pi_202565127
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 19:23 schreef Pleun2011 het volgende:
Merel die graag wilde poseren. Dat beloon ik vaak, ook al vind ik het geen interessante soort (omdat je ze te vaak ziet)

[ afbeelding ]

Vanmorgen een wandeling gemaakt naar een begraafplaats op 1km van mijn huis en vanmiddag in een stadspark vlakbij de werkplek. Het is opmerkelijk hoeveel soorten ik dan nog zie, ook al zitten er geen heel bijzondere tussen. Even kijken.. zilvermeeuw, kokmeeuw, stormmeeuw, merel, vink, pimpelmees, koolmees, roodborst, kuifeend, krakeend, blauwe reiger, grote zilverreiger, gaai, groene specht, koperwiek, boomklever, boomkruiper, staartmees, heggenmus, meerkoet, waterhoen, wilde eend, parkeend, houtduif, stadsduif, zwarte kraai, kauw, halsbandparkiet, fuut, nijlgans, aalscholver, vuurgoudhaan. Dat was het vandaag zo'n beetje
Toch wordt dit DE vogel van 2022 *G* Ik hou van merels. Juist omdat het zo'n vertrouwd geluid en beeld is.
https://www.vogelbescherm(...)van-de-merel-in-2022
pi_202568601
Nét achter onze tuin zag ik een houtduif smikkelen van bessen. Weet niet precies wat voor boompje/struikje het is, moet ik nog ff uitzoeken.
! Inmiddels gedaan. Het is een liguster.
https://www.ligusterhaag.com/vogels-en-liguster/

Vanuit de woonkamer (1e verdieping) kon ik goed inzoomen met de camera.



[ Bericht 15% gewijzigd door Blues op 11-12-2021 16:55:59 ]
pi_202574914
Torenvalk die een muisje heeft gevangen.



Rosse franjepoot. Een zeldzame soort in Nederland die afkomstig is uit het hoge noorden. Eigenlijk bij toeval dat ik deze op de foto kon zetten. Ik zag allemaal vogelaars met camera's in de weer. Dat was dus voor dit leuke vogeltje. Best tam.



Witte kwikstaart



Brandganzen met mooie blauwe achtergrond.



[ Bericht 32% gewijzigd door Pleun2011 op 11-12-2021 23:31:49 ]
pi_202578895
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2021 23:18 schreef Pleun2011 het volgende:
Torenvalk die een muisje heeft gevangen.

[ afbeelding ]

Rosse franjepoot. Een zeldzame soort in Nederland die afkomstig is uit het hoge noorden. Eigenlijk bij toeval dat ik deze op de foto kon zetten. Ik zag allemaal vogelaars met camera's in de weer. Dat was dus voor dit leuke vogeltje. Best tam.

[ afbeelding ]

Witte kwikstaart

[ afbeelding ]

Brandganzen met mooie blauwe achtergrond.

[ afbeelding ]
Rosse franjepoot was blijkbaar ook bij de Kwade Hoek toen ik er was, maar ik en andere vogelaars konden hem niet meer ontdekken.

Leuke zeldzaamheden heb je gezien hoor. Roodhalsgans lijkt me echt super om te zien.
pi_202580050
Wat kom jij toch veel soorten tegen Pleun, geweldig!
pi_202582653
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 11:49 schreef Blues het volgende:

[..]
Toch wordt dit DE vogel van 2022 *G* Ik hou van merels. Juist omdat het zo'n vertrouwd geluid en beeld is.
https://www.vogelbescherm(...)van-de-merel-in-2022
Terecht!
Merels zijn zo vertrouwd, in mijn geval zie ik sommige merels als 'mijn' merel. Nu is er een meneer merel die domicilie houdt in mijn tuin en op mij reageert als ik 's ochtends een deuntje fluit en rozijnen voor hem neerleg!
Zo fijn.
pi_202584967
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 13:12 schreef Blues het volgende:
Wat kom jij toch veel soorten tegen Pleun, geweldig!
Er zitten leuke tussen maar als ik kijk wat ik nou bij elkaar allemaal heb gezien dan vind ik het wel meevallen eigenlijk. Mijn streven is om komend jaar de 150 soorten te hebben waargenomen. Nu zit ik op iets van 120. De meeste in Nederland voorkomende soorten heb ik nog niet. Volgens mij zijn het er tussen de 300 en 400 die je bij ons kan tegenkomen.
pi_202605169
Vanmorgen onderweg naar werk weer een paar onverwachte leuke waarnemingen.

Grote mantelmeeuw. Voor het eerst dat ik die in de polder zie. Meestal blijven grote mantelmeeuwen aan de kust. Naast die zwarte kraaien zie je goed wat een grote vogel dit is.



Torenvalkje dat voor mij op het fietspad landde en even rustig bleef zitten.



Kleine zwaan. Erg ver weg en weinig licht dus geen goede foto. Morgen nog een keer proberen.



[ Bericht 13% gewijzigd door Pleun2011 op 13-12-2021 22:27:46 ]
pi_202606671
Ik ga komende tijd op zoek naar het baardmannetje. Wil die soort zo graag eens zien.
pi_202615269
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 21:36 schreef Irrem het volgende:
Ik ga komende tijd op zoek naar het baardmannetje. Wil die soort zo graag eens zien.
Wat een goed idee! Hoop dat het je lukt :)
Baardmannetjes heb ik ook nog nooit live gezien.
pi_202624147
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 15:29 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Wat een goed idee! Hoop dat het je lukt :)
Baardmannetjes heb ik ook nog nooit live gezien.
Ik wel..maandje geleden met een gids bij een vogelplas. Stuk of 5 gezien tussen het riet, gelokt met vogelgeluidjes. Afgelopen zaterdag heb ik er op dezelfde plek ook eentje gezien. De truc met het vogelgeluid afspelen werkt. Ooit wil ik hem op de foto krijgen.

Vandaag weer een lange tocht door de polder maar weinig boeiends gezien. Veel meeuwen en ganzen vooral. En ook vinken en koperwieken. Het was al met al een geslaagde dag want ik heb de kleine zwanen beter kunnen bekijken, ze zaten dichterbij het fietspad.

pi_202632680
Vandaag tijdens een ochtendwandelingetje een grote groep sijsjes & puttertjes rond Elzenbomen zien fladderen, zo mooi!

Tevens heb ik een mannetjessperwer tijdens zijn jachtvlucht gestoord en een huismus gered van een wisse dood :)
Ze vlogen samen recht voor mijn voeten langs, in een heftige achtervolging, de mus vluchtte de struiken in en de sperwer ging er als een speer vandoor, die zal wel gebaald hebben dat er een mens voorbij liep!

En zo zie ik iedere dag wel iets moois in de natuur O+
pi_202634332
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 16:27 schreef Kanaroe het volgende:
Vandaag tijdens een ochtendwandelingetje een grote groep sijsjes & puttertjes rond Elzenbomen zien fladderen, zo mooi!

Tevens heb ik een mannetjessperwer tijdens zijn jachtvlucht gestoord en een huismus gered van een wisse dood :)
Ze vlogen samen recht voor mijn voeten langs, in een heftige achtervolging, de mus vluchtte de struiken in en de sperwer ging er als een speer vandoor, die zal wel gebaald hebben dat er een mens voorbij liep!

En zo zie ik iedere dag wel iets moois in de natuur O+
Mooi! Het klopt dat elke dag weer iets nieuws brengt, vaak onverwacht.
pi_202634380
Vandaag was het, net als gisteren, een klein beetje teleurstellend. Wel heb ik graspiepers weer eens op de foto gekregen. Groepjes graspiepers zie en hoor ik de laatste dagen regelmatig in de polder.

pi_202635477
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 18:16 schreef Pleun2011 het volgende:
Vandaag was het, net als gisteren, een klein beetje teleurstellend. Wel heb ik graspiepers weer eens op de foto gekregen. Groepjes graspiepers zie en hoor ik de laatste dagen regelmatig in de polder.

[ afbeelding ]
Mooi. Waarschijnlijk wintergasten uit het hoge noorden.
pi_202653784
Vanmorgen was het mistig dus weinig kunnen zien helaas. Wel ringmussen tegengekomen die ik goed op de foto kon zetten. Leuke vogeltjes. Ook weer wat kepen gezien.



pi_202654270
Mooierds! Ook leuke foto's zo tegen die blauwe lucht.
pi_202654814
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2021 20:53 schreef Blues het volgende:
Mooierds! Ook leuke foto's zo tegen die blauwe lucht.
Ja apart die lucht he. Echt een winterlucht vind ik
pi_202660223
Oeh! Er is een purperkoet gezien bij Alblasserdam, dat is wel heel dichtbij voor me.

Als het een echt wilde vogel is (niet ontsnapt uit dierentuin) dan is dat voor het eerst in Nederland!

Helaas vandaag werken, maar ga morgenochtend vroeg toch echt een poging wagen om hem zelf ook te zien.
pi_202661278
Oh wow die zijn mooi zeg (opgezocht ;) )
pi_202661409
Mooie vogel inderdaad, die purperkoet. Exotisch zelfs. Succes @Irrem, en check onderweg meteen of je een baardman tegenkomt :)
pi_202667908
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 09:25 schreef Irrem het volgende:
Oeh! Er is een purperkoet gezien bij Alblasserdam, dat is wel heel dichtbij voor me.

Als het een echt wilde vogel is (niet ontsnapt uit dierentuin) dan is dat voor het eerst in Nederland!

Helaas vandaag werken, maar ga morgenochtend vroeg toch echt een poging wagen om hem zelf ook te zien.
Ik zag het op Waarneming.nl ja. Mooi beestje. Hopelijk lukt het je om foto's te maken
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')