abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zondag 7 november 2021 @ 13:22:44 #1
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_202069218
In de evangelische hoek vinden we op zondag in de normaliter zwaar gereformeerde Guido de Bres school de Vineyard gemeente in Amersfoort. Pinkstergemeenten groeien als kool en Vineyard is een van de takken van een boom van gevoelsgeloof. Waar protestanten kerkelijke autoriteit voor een gedeelte de deur uit hebben gedaan is dit bij de evangelische tak totaal afwezig. Geen voorgangers met een theologische achtergrond, maar fundamenteel sola scriptura of misschien moet ik nog wel beter zeggen: sola sensa.

Om de week is er op zondag een dienst met een preek en de andere zondagen wordt er een gebedsdienst georganiseerd. Ik was aanwezig bij de gebedsdienst, wat een hele ervaring is. Er ontbrak een liturgie en de vloer werd bij aanvang opengegooid voor iedereen om door elkaar heen te gaan bidden. Ik moet bekennen dat ik een kakofonie had verwacht, maar dat viel alleszins mee. Gedurende dat begin was het toen ik mijn ogen gesloten had alsof ik een grote lengte had en op een bepaalde manier een vogelperspectief had ingenomen om te observeren.

Het door elkaar bidden werd afgesloten met een lied waarna de vloer werd opengegooid voor het delen van ervaringen, teksten, beelden die inspireerden. Hier, in tegenstelling tot bij protestantse en katholieke diensten, hebben de gemeenteleden dus een enorm participatieve rol. In onze maatschappij met vrijgevochten mensen is het begrijpelijk waarom juist deze vorm zo sterk groeit: je doet mee en wordt meegenomen in dat doen.

Het is niet mijn soort dienst, maar ik kan begrijpen dat iemand die ervaring en diepe verbinding centraal heeft staan goed kan toeven in deze gemeente.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  zondag 7 november 2021 @ 19:13:25 #2
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_202075005
Amersfoort! Tof. Ik ken de evangelische wereld daar vrij goed, maar bij Vineyard ben ik nooit geweest. Ik ken wel de Rafaëlkerk, onderdeel van de Foursquare Gospel beweging; Redemption Church, voorheen Jong & Vrij genaamd; en Life Connexion. Laatstgenoemde zijn heel erg bezig met christelijke meditatie, erg interessant.

Zelfs voor evangelische begrippen klinkt dit trouwens wel héél erg vrij van liturgie en enige vorm van structuur. Wat ik gewend ben in evangelische kerken is dat men een opbouw heeft bestaande uit eerst een klein half uurtje muziek, al dan niet met een live optreden van de huisband (als ze die hebben), gevolgd door een wat langere preek van een van de voorgangers met eventueel een klein toneelstukje of andere inzichtgevende dingen, en afsluitend soms nog 1 of 2 liedjes.

Mocht je nog eens een evangelische viering in Amersfoort willen, dan kun je eens een van de drie bovengenoemde kerken proberen. Rafaël is van de drie het meest conservatief, Life Connexion is wat meer 'out of the box' (en volgens mij hebben ze geen wekelijkse vieringen meer sinds corona), Redemption zit er een beetje tussenin en is vooral naar buitenstaanders toe heel erg vrijheid blijheid.

Je hebt ook nog De Deur, daar ben ik nooit geweest maar mijn vriendin wel, maar die schijnt wat sektarische trekjes te hebben...
  Moderator maandag 8 november 2021 @ 09:08:00 #3
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_202082155
quote:
0s.gif Op zondag 7 november 2021 19:13 schreef DecoAoreste het volgende:
Amersfoort! Tof. Ik ken de evangelische wereld daar vrij goed, maar bij Vineyard ben ik nooit geweest. Ik ken wel de Rafaëlkerk, onderdeel van de Foursquare Gospel beweging; Redemption Church, voorheen Jong & Vrij genaamd; en Life Connexion. Laatstgenoemde zijn heel erg bezig met christelijke meditatie, erg interessant.

Zelfs voor evangelische begrippen klinkt dit trouwens wel héél erg vrij van liturgie en enige vorm van structuur. Wat ik gewend ben in evangelische kerken is dat men een opbouw heeft bestaande uit eerst een klein half uurtje muziek, al dan niet met een live optreden van de huisband (als ze die hebben), gevolgd door een wat langere preek van een van de voorgangers met eventueel een klein toneelstukje of andere inzichtgevende dingen, en afsluitend soms nog 1 of 2 liedjes.

Mocht je nog eens een evangelische viering in Amersfoort willen, dan kun je eens een van de drie bovengenoemde kerken proberen. Rafaël is van de drie het meest conservatief, Life Connexion is wat meer 'out of the box' (en volgens mij hebben ze geen wekelijkse vieringen meer sinds corona), Redemption zit er een beetje tussenin en is vooral naar buitenstaanders toe heel erg vrijheid blijheid.

Je hebt ook nog De Deur, daar ben ik nooit geweest maar mijn vriendin wel, maar die schijnt wat sektarische trekjes te hebben...
Wat betreft vrij van structuur: moet opgemerkt worden dat het een gebedsdienst was, dus geen 'normale' dienst.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  Moderator zaterdag 27 november 2021 @ 14:40:36 #4
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_202365327
Mocht u zich afvragen: waar blijft de volgende kerkrecensie? Er ligt nog een recensie op de plank over de Sint Agneskerk, maar die laat ik daar even liggen tot ik ruimte in mijn hoofd heb om die te schrijven. Zolang er weer strengere maatregelen gelden ga ik het ook niet wagen om andere kerkgangers (die doorgaans van de kwetsbare leeftijd zijn) te besmetten, dus u zult even geduld moeten hebben.

(@DJMO )
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')