abonnement Unibet Coolblue
pi_202086498
The Economist had nog wel een aardig stukje over Ivy League populism:

quote:
Glenn Youngkin and Ivy League populism
Virginia’s governor-elect is the latest Republican culture warrior with an expensive education

Virginia’s schools don’t teach critical race theory, but Glenn Youngkin’s old school does. The hypothesis that America is structurally racist, which the victorious Republican candidate for governor falsely claimed was being fed to Virginia’s children, emerged at Harvard in the 1980s and has been taught there ever since. Toni Morrison, a novelist of black America whose book “Beloved” Mr Youngkin’s campaign attacked, also had ties to his alma mater. Yet it is a safe bet that the private-equity baron won’t discourage his four children from following him there.

Donald Trump, a billionaire alumnus of the University of Pennsylvania, won in 2016 with help from Steve Bannon and Jared Kushner (both of Harvard). His media cheerleaders included Ann Coulter (Cornell), Kayleigh McEnany (Oxford and Harvard), Tucker Carlson (Trinity College), Steve Hilton (Oxford) and Laura Ingraham (Dartmouth College). His chief imitators include Ron DeSantis (Yale and Harvard), Ted Cruz (Princeton and Harvard), Josh Hawley (Stanford and Yale) and Tom Cotton, Mike Pompeo and Elise Stefanik (all Harvard). A working-class movement this is not.

To some extent it reflects Ivy Leaguers’ dominance of politics and the media generally. Joe Biden and Kamala Harris are the first presidential duo not to have attended an elite institution for 36 years. And the closure of local newsrooms has seen the Ivies emerge as the main source of journalistic talent. A recent study of 150 interns at leading newspapers found that 65% studied at the country’s most selective universities. Yet, in a way, that makes the hollowness of the maga crowd’s populist credentials even more striking. American politics is not witnessing a revolt against the elite so much as a power struggle within it.

To distinguish themselves from their opponents the populists often turn on the institutions that launched them both. As a precocious teenage columnist, Mr Hawley slammed the Ivies for being “elitist” while he was still attending (an expensive private) high school. Such attacks recall a long conservative tradition.

William F. Buckley, father of the conservative movement, made his name by lambasting his former teachers in “God and Man at Yale”. Combining erudition with a willingness to shock, he was kicking the post-New Deal liberal consensus of the early 1950s. The young fogey-ish columns Mr Cotton wrote for the Harvard Crimson in the 1990s, decrying feminism and the “cult of ‘diversity’”, share some of that spirit. “My first end was not to persuade but rather to offend your sensibilities,” read his valedictory piece.

Some Ivy League populists also recall the slightly awkward insiderishness of Buckley, a nouveau-riche Catholic. Mr Trump still seems to consider himself an interloper from Queens. Mr Cotton is a son of Arkansas farmers; Mr Hilton a scholarship boy who attached himself to the British Tories’ most entitled faction. When such figures rail against their former teachers and classmates, some wounded part of them really means it. “It’s much easier to hate people you’ve been around than people you don’t know,” observes Yascha Mounk, a Harvard-educated scholar of populism.

Yet Buckley’s irreverent conservatism was not rooted in resentment but ideas, and firmly within the democratic tradition. He mocked his teachers to assert the superiority of classical liberalism over their progressivism. He did not rubbish the very idea of expertise, as Trump populists do. Their anti-elitism is intellectually unmoored, unrestrained and, as in Mr Youngkin’s populist turn, largely manufactured. It lumps together real gripes—including Buckley’s still-valid critique of the academy—with an ever expanding list of imagined ones: against the fbi, the Senate parliamentarian, voting machines and other shadowy forces deemed to be denying conservatives power. It aims to stir resentment, not solve problems; to weaken institutions, not improve them.

At the heart of this development was a realisation in the 1990s that outrage sells. High-achieving conservatives had previously found refuge in think-tanks, Wall Street and the law. Henceforth they began gravitating to the conservative news-entertainment industry, where owning the libs became a blood sport. The fact that Ms Coulter, Mr Bannon, Ms Ingraham and Ms McEnany left law and finance for the media illustrates the trend. Mr Trump’s success lay in turning that entertainment business—hitherto a slightly discreditable sideshow—into the Republican main act. Inevitably, the handful of conservatives who have resisted him, such as Bill Kristol and David Frum in the media and Liz Cheney and Ben Sasse on the Hill, also tend to be products of elite institutions. But his Ivy League enablers are far more numerous and influential. He could not have remade the right as thoroughly as he has done without them.

Under new management
Conservatives long argued that campus liberalism produces ambitious narcissists, not public servants. It is ironic that the best evidence for that (see the competitively unprincipled Mr Hawley and Ms Stefanik) is on the right. There are still many civic-minded swots on the centre-left: such as Cory Booker and Pete Buttigieg, of Yale, Harvard and Oxford. The conservative critique rests on a misplaced assumption that the Ivies still shape the political culture in both parties. In fact Trump populism is less an elite project than a business venture with elite management. Mr Youngkin, an experienced manager with flexible views and a modest flair for culture warring, looks like a solid recruit.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 8 november 2021 @ 14:49:45 #227
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_202086661
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 14:23 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De inhoud van jouw post interesseert mij eigenlijk geen bal, ik manoevreer niet, ik heb er geen enkele interesse in, ik vraag je alleen om op een volwassen manier te reageren en niet met "linkse pers!!!!!!". Doe dat maar in BNW, niet hier.

Als je inhoudelijk kritiek hebt op een artikel, prima, geef die dan weer.
Dat doe je wel:
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 09:23 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Vroeg mij inderdaad al langer af wat dat begrip in vredesnaam behelst. Zag de term regelmatig voorbijkomen in bijdragen van onze grote vriend @:HowardRoark en het mag natuurlijk geen verrassing heten dat die arme jongen weer eens braaf conservatieve talking points liep na te papegaaien.
quote:
10s.gif Op maandag 8 november 2021 10:10 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Opmerkelijk dat je niet wist wat dit begrip precies zou betekenen. Dat valt mij tegen van een journalist. Het is immers niet bepaald van gisteren en ook al wordt het jarenlang (ik denk al sinds pakweg 2010) gebruikt in de mainstream media. En nee, ik heb dit niet recent pas opgepikt in conservatieve media. Vervelend hè.

Wat Vox er verder over schrijft maakt mij niet veel uit, ik gok zo dat die er weer een spin aan geven dat het eigenlijk een hele belangrijke en nuttige term is. Dat kun je namelijk verwachten van dergelijke links en progressieve outlets.
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 11:15 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
In jouw conservatieve bubbel is intersectionaliteit ongetwijfeld een big issue, maar in de echte wereld ligt dat toch echt anders, zeker in Nederland. Laten we dat ook vooral zo houden.
[..]
Dat jou dat niet uitmaakt, is algemeen bekend, beste Howard. Jij volgt immers liever de spin van conservatieve outlets, waarna je ons ermee gaat lastigvallen.
Als we deze posts even teruglezen. Is het erg opmerkelijk dat je het probleem nu bij mij legt (dit terwijl mijn argument niet eens op de man was) en je tactisch langs de posts van Koos manoeuvreert.

Probeer eens te op een neutrale manier te modereren, en niet via een partijdige en ideologische lens waar je voor vergelijkbare posts een dubbele standaard hanteert.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Overall beste user 2022 maandag 8 november 2021 @ 17:32:05 #228
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_202088833
twitter


Nou, eh, blijkbaar is de infrastucture bill nu ineens goed.
Wat denken jullie nu, geachte Trumperinos, heeft ze gelijk en is het Trump's werk? Of is het gewoon verspilling en pork en blabla en heeft Trump hier niets mee te maken?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_202089123
twitter

Een moedig besluit van de nieuwe burgermeester dat ongetwijfeld op veel tegenstand kan rekenen van de hysterische covidfascisten.
Ik hoop alleen niet voor de kinderen en de ouders dat hij net zoals in LA kinderen gaat verplichten zich te laten vaccineren.
  maandag 8 november 2021 @ 18:04:49 #230
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_202089160
quote:
11s.gif Op maandag 8 november 2021 15:35 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nou nou. Gaat het nog een beetje, Koos?
Maar wat is nou precies het probleem met intersectionaliteit?

Het issue is toch alleen maar dat middelmatige blanke mannen bang zijn dat middelmatig niet meer genoeg is?
  maandag 8 november 2021 @ 18:08:20 #231
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_202089197
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2021 18:04 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Maar wat is nou precies het probleem met intersectionaliteit?

Het issue is toch alleen maar dat middelmatige blanke mannen bang zijn dat middelmatig niet meer genoeg is?
Middelmatig? Hoe bedoel je dit precies?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_202089208
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 18:01 schreef Chivaz het volgende:
[ twitter ]
Een moedig besluit van de nieuwe burgermeester dat ongetwijfeld op veel tegenstand kan rekenen van de hysterische covidfascisten.
Ik hoop alleen niet voor de kinderen en de ouders dat hij net zoals in LA kinderen gaat verplichten zich te laten vaccineren.
Ik denk je het niet begrijpt? Welk besluit?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Moderator maandag 8 november 2021 @ 18:11:08 #233
54278 crew  Tijger_m
42
pi_202089223
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 18:01 schreef Chivaz het volgende:
[ twitter ]
Een moedig besluit van de nieuwe burgermeester dat ongetwijfeld op veel tegenstand kan rekenen van de hysterische covidfascisten.
Ik hoop alleen niet voor de kinderen en de ouders dat hij net zoals in LA kinderen gaat verplichten zich te laten vaccineren.
Volgens mij is dat wet in Californie, en al wel wat langer dan covid er is, dat kinderen gevaccineerd moeten zijn om naar openbare scholen te mogen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_202089238
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 18:11 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Volgens mij is dat wet in Californie, en al wel wat langer dan covid er is, dat kinderen gevaccineerd moeten zijn om naar openbare scholen te mogen.
Adams heeft ook helemaal niks besloten wat dat betreft. Hij hoopt dat mondkapjes zo snel mogelijk kunnen worden afgeschaft op scholen. Ja wie niet?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  maandag 8 november 2021 @ 18:15:48 #235
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_202089280
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2021 18:04 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Maar wat is nou precies het probleem met intersectionaliteit?

Het issue is toch alleen maar dat middelmatige blanke mannen bang zijn dat middelmatig niet meer genoeg is?
Het probleem is dat het een dertig jaar oud begrip is wat wordt besproken alsof het iets engs en nieuws is.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Moderator maandag 8 november 2021 @ 18:15:59 #236
54278 crew  Tijger_m
42
pi_202089282
quote:
14s.gif Op maandag 8 november 2021 14:49 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat doe je wel:
[..]
[..]
[..]
Als we deze posts even teruglezen. Is het erg opmerkelijk dat je het probleem nu bij mij legt (dit terwijl mijn argument niet eens op de man was) en je tactisch langs de posts van Koos manoeuvreert.

Probeer eens te op een neutrale manier te modereren, en niet via een partijdige en ideologische lens waar je voor vergelijkbare posts een dubbele standaard hanteert.
En ik zie nog steeds geen inhoudelijke kritiek op het aangehaalde artikel van Vox en in plaats daarvan loop je wilde beschuldigingen in de rondte te strooien.

Ik verzoek jou bij deze hiermee op te houden.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_202089296
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 18:01 schreef Chivaz het volgende:
[ twitter ]
Een moedig besluit van de nieuwe burgermeester dat ongetwijfeld op veel tegenstand kan rekenen van de hysterische covidfascisten.
Ik hoop alleen niet voor de kinderen en de ouders dat hij net zoals in LA kinderen gaat verplichten zich te laten vaccineren.
Daily caller als "bron" durven te gebruiken. _O-
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_202089342
quote:
10s.gif Op maandag 8 november 2021 10:10 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Opmerkelijk dat je niet wist wat dit begrip precies zou betekenen. Dat valt mij tegen van een journalist. Het is immers niet bepaald van gisteren en ook al wordt het jarenlang (ik denk al sinds pakweg 2010) gebruikt in de mainstream media. En nee, ik heb dit niet recent pas opgepikt in conservatieve media. Vervelend hè.

Wat Vox er verder over schrijft maakt mij niet veel uit, ik gok zo dat die er weer een spin aan geven dat het eigenlijk een hele belangrijke en nuttige term is. Dat kun je namelijk verwachten van dergelijke links en progressieve outlets.
Typisch dat je het artikel niet eens leest maar wel een aanname doet over een spin van de term intersectionality. Het eerste vereiste in een discussie is toch wel dat je weet wat de argumenten de ander zijn om ze te kunnen weerleggen.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_202089436
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 18:15 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het probleem is dat het een dertig jaar oud begrip is wat wordt besproken alsof het iets engs en nieuws is.
Zoals ook in het stuk van the Economist staat zijn het vooral de rasopportunisten in de GOP die gretig gebruik maken van #ophef over de indoctrinatie van arme kindertjes met zaken als intersectionaliteit en critical race theory. Wat die concepten daadwerkelijk inhouden is daarbij ook helemaal niet relevant.

Gevalletje:
https://www.dailymotion.com/video/x2zwuwl
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 8 november 2021 @ 19:04:12 #240
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_202089831
quote:
14s.gif Op maandag 8 november 2021 18:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Middelmatig? Hoe bedoel je dit precies?
Simpel toch. Blank en man is niet meer voldoende. Capaciteiten zijn opeens belangrijk, best lastig. Een beetje hetzelfde gejammer als rondom “positieve discriminatie “.

Maar voel je vrij je eigen uitleg en bezwaren met ons te delen. Daar is het een forum voor tenslotte
  Moderator maandag 8 november 2021 @ 19:06:32 #241
54278 crew  Tijger_m
42
pi_202089863
De regel niet op de man spelen is nog steeds van kracht, mensen, hou daar aub rekening mee
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 8 november 2021 @ 19:10:27 #242
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_202089904
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 19:04 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Simpel toch. Blank en man is niet meer voldoende. Capaciteiten zijn opeens belangrijk, best lastig. Een beetje hetzelfde gejammer als rondom “positieve discriminatie “.

Maar voel je vrij je eigen uitleg en bezwaren met ons te delen. Daar is het een forum voor tenslotte
Capaciteiten waren sowieso al leidend. Huidskleur en geslacht niet. Nou ja, tegenwoordig schijnbaar wel voor bepaalde vermeend onderdrukte minderheden, die op basis van dit soort onveranderlijke kenmerken worden een voorkeursbehandeling krijgen. Dat zie je zelfs in de politiek terug, neem Kamala Harris.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 8 november 2021 @ 19:12:34 #243
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_202089934
quote:
14s.gif Op maandag 8 november 2021 19:10 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Capaciteiten waren sowieso al leidend. Huidskleur en geslacht niet. Nou ja, tegenwoordig schijnbaar wel voor bepaalde vermeend onderdrukte minderheden, die op basis van dit soort onveranderlijke kenmerken worden een voorkeursbehandeling krijgen. Dat zie je zelfs in de politiek terug, neem Kamala Harris.
Fabeltjes. Kamala Harris is een voorbeeld van iemand die een prima CV heeft, maar jij gebruikt haar huidskleur om haar capaciteiten af te doen als vrij matig.
  maandag 8 november 2021 @ 19:16:05 #244
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_202089963
quote:
7s.gif Op maandag 8 november 2021 19:12 schreef Poem_ het volgende:

[..]
Fabeltjes. Kamala Harris is een voorbeeld van iemand die een prima CV heeft, maar jij gebruikt haar huidskleur om haar capaciteiten af te doen als vrij matig.
Nee. Biden kondigde specifiek aan dat hij een vrouw van kleur zou kiezen. Dat toont aan dat die onveranderlijke kenmerken leidend zijn.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 8 november 2021 @ 19:45:07 #245
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_202090475
quote:
14s.gif Op maandag 8 november 2021 19:16 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee. Biden kondigde specifiek aan dat hij een vrouw van kleur zou kiezen. Dat toont aan dat die onveranderlijke kenmerken leidend zijn.
Maar wat is nou het probleem met intersectionaliteit?
  maandag 8 november 2021 @ 19:50:16 #246
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_202090609
quote:
14s.gif Op maandag 8 november 2021 19:16 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee. Biden kondigde specifiek aan dat hij een vrouw van kleur zou kiezen. Dat toont aan dat die onveranderlijke kenmerken leidend zijn.
Prima toch? Ook die mensen zijn immers capabel en hebben al decennialang het tegenovergestelde van een voorkeursbehandeling gekregen.
pi_202090812
quote:
14s.gif Op maandag 8 november 2021 19:16 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee. Biden kondigde specifiek aan dat hij een vrouw van kleur zou kiezen. Dat toont aan dat die onveranderlijke kenmerken leidend zijn.
En binnen die categorie waren zat capabele kandidaten. Als je 20 kandidaten hebt die allemaal op hun manier zeer capabel zijn, kun je op andere dingen gaan kiezen. Echt vergelijken wie nu de beste is gaat toch niet, aangezien de ene dit beter kan en de ander dat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_202091174
Ik denk dat de Democraten wel voor wat beters kunnen gaan dan Harris. Zo niet dan is de spoeling wel erg dun.
Wat ik wel oprecht jammer vind is dat huidskleur en geslacht inderdaad leidend was voor haar selectie als vice president.
Het signaal wat je hier mee afgeeft is eigenlijk dat niet blanke vrouwen niet capabel genoeg zijn om op basis van hun capaciteiten geselecteerd te kunnen worden.
Ik zou mij zelf niet op mijn gemak voelen als ik promotie zou krijgen op mijn werk vanwege mijn huidskleur.
  maandag 8 november 2021 @ 20:41:26 #249
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_202091545
De casus voor positieve discriminatie wordt hier op fok dagelijks gemaakt.

Een kleine definitie:

Positieve discriminatie is het opzettelijk bevoordelen van bepaalde bevolkingsgroepen bij de toelating tot opleidingen of arbeidsplaatsen, wanneer er sprake is van gelijke geschiktheid.

De crux is gelijke geschiktheid.

Kamala Harris:
- studeerde af in economie en politieke wetenschap aan Howard University
- behaalde een rechtendiploma aan Hastings College of Law
- werkte als openbaar aanklager zware misdrijven
- was procureur-generaal van Californië
- was senator namens Californië

Hmmm, Dan Quayle komt bij mij op. En eigenlijk alle roomblanke mannelijke vicepresidenten voor Harris. Vertel mij vrienden, wat is precies het probleem met Harris? Waarom is een roomblanke christen-fundamentalist als Pence geen probleem, maar deze vrouw wel?
pi_202091670
Ach ja, Obama kondigde het niet expliciet aan, maar dat zijn VP een blank, wat oudere man moest zijn was ook belangrijker dan de overige kwalificaties.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')