abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201958142
quote:
Bijstandsmoeder Mirjam ziet op tegen verjaardag zoon: ‘Zodra Ramón 18 is, kan ik geen eten meer betalen’

Normaal hang je de vlag uit als je zoon 18 wordt, maar voor Mirjam Duijvestijn (61) hangt de verjaardag van Rámon als een Zwaard van Damocles boven haar hoofd. Zodra hij 18 wordt, stopt haar alleenstaande oudertoeslag. ,,Dan kunnen we het eten niet meer betalen.

Mirjam Duijvestijn (61) zit in de bijstand. Haar zoon Ramón (17) studeert aan het Conservatorium in Den Haag en samen leven ze van de alleenstaande oudertoeslag (officieel kindgebonden budget met alleenstaande ouderkop) die de Naaldwijkse voor hem krijgt. Die toeslag stopt als Ramón volgende maand 18 jaar wordt. Omdat hij studeert heeft hij recht op een aanvullende studiebeurs, maar de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) komt maar niet over de brug.

Al in mei zijn ze begonnen om de aanvullende beurs aan te vragen bij DUO, die onderwijsregelingen uitvoert in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Maar zicht op uitbetaling van de aanvullende beurs is er nog steeds niet. Tientallen telefoontjes en e-mails hebben moeder en zoon al gepleegd en gestuurd, maar dat heeft nog steeds niets opgeleverd. ,,We worden van het kastje naar de muur gestuurd.”

Heel benauwd
Ze wordt er naar eigen zeggen ‘heel benauwd’ van, zucht Mirjam Duijvestijn, zittend op een stoel in de kleine woonkamer van hun huurwoning in de Druivenstraat in Naaldwijk. ,,Ik krijg nu 408 euro alleenstaande oudertoeslag omdat Ramón nog thuis woont. Maar op 20 november wordt hij 18. Dan stopt de toeslag. De aanvullende beurs moet dat gat dan opvullen, maar die is nog steeds niet geregeld. Van die 408 euro moeten we samen eten. Als Ramón die niet krijgt, dan hebben we gewoon niks te eten.”

De bijstandsuitkering van Mirjam Duijvestijn is 1026 euro per maand. ,,Daarnaast krijg ik zorg- en huurtoeslag en daardoor komt er 1300 euro per maand binnen. Maar mijn vaste lasten zijn 1343 euro per maand. We komen dus altijd geld te kort. Ik ben ook constant bang dat er iets kapot gaat. We hebben áltijd geldzorgen. Geld is pas belangrijk als je het niet hebt. Je hoort wel eens dat er geen armoede is in Nederland, maar dat is er wél. Wij zijn arm, we hebben niks.”
Bron: https://www.ad.nl/geld/bi(...)er-betalen~a2543f1d/

Ik vind het een raar verhaal en heb het idee dat een aantal elementen ontbreken uit dit verhaal. In de bijstand kan je namelijk bijna alle noodzakelijke rekeningen deciaren bij de gemeente. Daarnaast ontvang je ook nog eens de individuelen inkomenstoeslag van 800 euro per jaar en krijg je ook kleedgeld van de gemeente en nog een aantal extra zaken.

Het is natuurlijk niet zo dat je dan een royaal leven heb op financieel gebied heb maar inprincipe is de bedoeling dat je kan worden voorzien in basisbehoefte.

Verder is het niet duidelijk waar haar “vaste lasten” uit bestaan.
pi_201958235
Triest, maar wat wil je ook als je zo'n lamzak van een vader hebt. Kunnen ze die niet verplichten om te dokken?
pi_201958264
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 17:19 schreef Toine51 het volgende:
Triest, maar wat wil je ook als je zo'n lamzak van een vader hebt. Kunnen ze die niet verplichten om te dokken?
Dat kan wel en is ook gebeurd. Als iemand niet mee wil werken dan word het lastig.
pi_201958338
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 17:19 schreef Toine51 het volgende:
Misschien is die overleden? We weten het niet.

Qua van alles kunnen declareren, dat is ook lastig als je kind (op papier) stufi krijgt, dan heb je al te gauw teveel inkomen en dan heb je nergens meer recht op, als je dat überhaupt al hebt want iedere gemeente hanteert zijn eigen norm voor bijzondere bijstand.
pi_201958406
Nederland glijdt meer en meer af naar Amerikaanse toestanden.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_201958421
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 17:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Misschien is die overleden? We weten het niet.

Qua van alles kunnen declareren, dat is ook lastig als je kind (op papier) stufi krijgt, dan heb je al te gauw teveel inkomen en dan heb je nergens meer recht op, als je dat überhaupt al hebt want iedere gemeente hanteert zijn eigen norm voor bijzondere bijstand.
Uit het nieuwsbericht:

De vader van Ramón is al jaren niet meer in beeld. ,,Die is acht jaar geleden uit de ouderlijke macht gezet. Heel soms belt íe nog of staat íe ineens op de stoep, maar hij draagt niet bij aan ons inkomen.
pi_201958464
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 17:26 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Uit het nieuwsbericht:

De vader van Ramón is al jaren niet meer in beeld. ,,Die is acht jaar geleden uit de ouderlijke macht gezet. Heel soms belt íe nog of staat íe ineens op de stoep, maar hij draagt niet bij aan ons inkomen.
Oh gek overheen gelezen.

Op papier zou de vader tot 21 moeten bijdragen, en ook dat zou trouwens reden kunnen zijn dat je geen recht hebt op extra bijstandsregelingen.
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:28:57 #8
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_201958498
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 17:27 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Oh gek overheen gelezen.

Op papier zou de vader tot 21 moeten bijdragen, en ook dat zou trouwens reden kunnen zijn dat je geen recht hebt op extra bijstandsregelingen.
Op papier ja, maar als pa spoorloos verdwenen is en weigert te betalen dan valt er weinig te halen denk ik
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_201958577
In 2015 is de alleenstaande ouderkorting op de belasting verandert in een alleenstaandetoeslag. Veel mensen kregen vanaf dat moment 250 euro extra in handen, omdat ze voorheen hun belastingkorting niet konden verzilveren in geld of belastingteruggaaf. .

Dit is ook een van de oorzaken van de huidige huizencrisis, omdat mensen daarna niet meer kleiner willen wonen.
pi_201958586
Een aanvullende beurs is niet bedoeld om je ma van te laten eten
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:34:14 #11
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_201958608
"Haar zoon studeert aan het Conservatorium." Als je naar eigen zeggen altijd geldzorgen hebt, adviseer je zoon dan ook om een studie te volgen die wat perspectief biedt op financieel vlak.

Veel geschoolde muzikanten hebben gewoon een karig bestaan. Maar nee, je bent heel zielig maar je moet wel gewoon je hart volgen en een fijne artistieke studie gaan volgen. :')
pi_201958672
Studiefinanciering aanvragen is het makkelijkste wat er is. Het hele verhaal wordt niet verteld
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:38:47 #13
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_201958700
Zijn vaste lasten van 1343 euro per maand niet wat hoog?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_201958711
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 17:38 schreef BlaZ het volgende:
Als je al die dure spullen op de foto ziet :')
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_201958713
quote:
Ik vind het een raar verhaal en heb het idee dat een aantal elementen ontbreken uit dit verhaal. In de bijstand kan je namelijk bijna alle noodzakelijke rekeningen deciaren bij de gemeente. Daarnaast ontvang je ook nog eens de individuelen inkomenstoeslag van 800 euro per jaar en krijg je ook kleedgeld van de gemeente en nog een aantal extra zaken.

Het is natuurlijk niet zo dat je dan een royaal leven heb op financieel gebied heb maar inprincipe is de bedoeling dat je kan worden voorzien in basisbehoefte.

Verder is het niet duidelijk waar haar “vaste lasten” uit bestaan.
noodzakelijke rekeningen declareren, 800 euro ind. inkomenstoeslag en kleedgeld van de gemeente? In welke gemeente strooien ze zo met extra geld?

Verder lijkt het me vreemd dat moeder Mirjam maar 74 euro aan huursubsidie en zorgtoeslag krijgt
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:43:57 #16
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201958761
Gaaf land etc.

Idioot hoeveel arme mensen er zijn in dit land.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201958794
Stufi direct aanvragen met maximale lening. Als je 18 wordt heb je vaak de eerste 2 maanden geen studiefinanciering dus dat is problematisch maar te overbruggen. De aanvullende beurs wordt berekend over het inkomen van vader én moeder. Moeder zit in de bijstand dus vader kan teveel verdienen om de aanvullende beurs toegekend te krijgen. Hiervoor kun je echter aanvragen dat vader buiten beschouwing wordt gelaten bij de aanvraag, hiervoor moet je aantoonbaar maken dat vader niet betrokken is in het leven van zoon. Dit is prima te doen.

Voor de twee maanden tussen 18 worden en eerste studiefinanciering kan er een beroep worden gedaan op bijzondere bijstand, dit kan een gift of lening worden. Er is dus vrij veel mogelijk.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_201958801
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 17:39 schreef Spocke het volgende:

[..]
noodzakelijke rekeningen declareren, 800 euro ind. inkomenstoeslag en kleedgeld van de gemeente? In welke gemeente strooien ze zo met extra geld?

Verder lijkt het me vreemd dat moeder Mirjam maar 74 euro aan huursubsidie en zorgtoeslag krijgt
https://www.gemeentewestl(...)inkomenstoeslag.html

Ik zie dat in Naaldwijk het 475 is.

In andere gemeente is het weer 800

https://www.leergelddenhaag.nl/

Kleedgeld en een gratis ov kaart :')
pi_201958834
Ramón moet aan het werk.
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:48:52 #20
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_201958841
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 17:37 schreef Mortaxx het volgende:
Studiefinanciering aanvragen is het makkelijkste wat er is. Het hele verhaal wordt niet verteld
Dit ja.
pi_201958865
74 euro aan huur en zorgtoeslag lijkt mij ook weinig. Ik zit zelf in de bijstand en ontvang 350 euro per maand aan huur en zorg toeslag.
pi_201958937
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 17:39 schreef Spocke het volgende:

[..]

274. Maar daarvan zou al 107 zorgtoeslag moeten zijn. En met een bijstandsuitkering een kleine 170 euro huurtoeslag ontvangen, zou ook een lage huur moeten betekenen. Wie weet mis ik wat, maar lekker incompleet plaatje iig waarbij de vaste lasten wel erg fors lijken.
pi_201958972
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 17:53 schreef trustychords het volgende:

[..]
274. Maar daarvan zou al 107 zorgtoeslag moeten zijn. En met een bijstandsuitkering een kleine 170 euro huurtoeslag ontvangen, zou ook een lage huur moeten betekenen. Wie weet mis ik wat, maar lekker incompleet plaatje iig waarbij de vaste lasten wel erg fors lijken.
Klopt mijn huur is 400 euro waarvan 220 huurtoeslag. Dat zou betekenen dat haar huur nog lager dan die van mij moet zijn.
pi_201958983
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 17:38 schreef BlaZ het volgende:
Aaiphone kost al ¤60 pm, komen nog 3 sloffen shag bij a¤12 pp.
4 huisdieren, 10 krasloten.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_201958986
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 17:53 schreef trustychords het volgende:

[..]
oeps, 274 inderdaad
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')