quote:
Op vrijdag 21 februari 2025 00:15 schreef DJ11 het volgende:Ik erger me kapot aan de georkestreerde hetze die nu gaande is tegen Spoorloos. Het doel is helder: het programma moet en zal van de buis. Onder anderen Angela de Jong en Albert Verlinde staan erop dat Spoorloos verdwijnt. En Mediacourant komt met zinnen als:
[..]
Spoorloos is niet ranzig en is dat ook nooit geweest. Spoorloos is ook niet grensoverschrijdend, laat staan "het meest". Mensen die dit soort onzin typen, zijn kennelijk programma's als The Voice alweer vergeten...
Even vooropgesteld: Spoorloos heeft jaren geleden fouten gemaakt. Daardoor zijn enkele deelnemers gedupeerd, wat bijzonder triest is. De kille, zakelijke reactie van KRO-NCRV is afkeurenswaardig. Maar wat wordt vergeten, is dat het programma al decennia op de buis is en dat honderden mensen succesvol zijn herenigd. Bovendien wordt inmiddels al jaren gebruik gemaakt van DNA-tests, die er vroeger niet waren. De kans op herhaling van fouten is daarmee exact
nul.
Kan iemand mij uitleggen welk probleem er precies wordt opgelost als Spoorloos van de buis gaat?

- De gemaakte fouten worden er niet ongedaan mee gemaakt
- Gedupeerden schieten er niets mee op
- Televisiekijkers moeten een geliefd programma missen
- Mensen die op zoek zijn naar familie hebben een optie minder
Ik erger me er ook aan. Het is vooral een heel mooi programma geweest en ik ben ervan overtuigd dat het altijd met de beste bedoelingen is gemaakt. Mensen kunnen nu zelf ook meer, zelf online een zoektocht starten of 23andme bijvoorbeeld. Maar in 2001 was dat echt wel anders en vrijwel onmogelijk om een random iemand in een afgelegen hutje in Colombia te traceren.
Spoorloos is wel erg laat begonnen met dna-testen, ik geloof pas in 2017 of 2019, maar de mogelijkheid om zoiets zelf te laten testen is er al wel wat langer. Mensen hadden dat dan misschien ook wel zelf kunnen doen toen dat wat toegankelijker werd.
En volgens mij gaat het vooral om fouten in Colombia, vanwege 1 corrupte contactpersoon. Daar kan spoorloos ook niet veel aan doen, die zijn ook belazerd. Spoorloos is ook geen officieel opsporingsinstituut maar een tv-programma met beperktere middelen.
Als je nu zegt: waarom leunt spoorloos zo zwaar op onbetrouwbare contacten, dan vraag ik me af waarom die kritiek er niet 20 jaar geleden was. Achteraf is altijd makkelijk praten.
Aan de andere kant: het is ook echt wel triest voor de gedupeerden. Je familie terugvinden is zo'n essentieel iets en dat die mogelijkheid er niet meer is, is tragisch en kan zo diep zitten dat ik als buitenstaander dat eigenlijk niet kan begrijpen. En spoorloos had ook meer moeten doen eigenlijk, eerder testen (in 2000 was dat niet realistisch denk ik, maar vanaf 2009 begon Dna onbekend dus was testen wel mogelijk).
De gevolgen zijn daarmee wel heel groot en pijnlijk. Als ik me goed herinner is jaren geleden al gemeld aan spoorloos dat er mismatches waren en hebben zij er niks mee gedaan. Dat had dan wel anders gemoeten.
Ik vind dat spoorloos meer had kunnen doen, meer had moeten doen met de kritiek die ze eerder kregen, maar dat men ook te veel verwacht van een tv-programma, en dat het allemaal achteraf makkelijk praten is. Als het allemaal zo makkelijk is, doe het dan zelf?
Uiteindelijk is spoorloos niet de reden dat deze mensen hun familie niet kennen. Dat komt omdat hun ouders hun af hebben gestaan of iemand anders uit het vaderland dat geregeld heeft (want er zijn ook verhalen waar de ouders het niet wilden natuurlijk).
Al met al vind ik het heel naar voor de gedupeerden. Echt waar. Maar die hetze dat spoorloos gewetenloos aanrommelt, daar ben ik het ook zeker niet mee eens en doet echt geen recht aan wat het programma wel heeft bewerkstelligd.
Overal waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Maar dat betekent niet dat je dan maar op moet houden met werken. Dan kunnen alle artsen bijvoorbeeld ook wel stoppen.