abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 december 2024 @ 11:58:35 #276
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215835420
Voor de laatste keer dit seizoen helpt Spoorloos mensen bij elkaar te brengen. Presentatrice Jetske van den Elsen gaat naar Singapore. Haar reisgezel is John, een gewezen zeeman. Op het Aziatische eiland hoopt hij zijn biologische dochter te ontmoeten.

Ook Joris Linssen heeft een speciale missie. Hij helpt de familie Godijn met het terugvinden van het oorlogsdagboek van oma Tini.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alweer de laatste. Kort seizoen geweest. En de nieuwe opzet bevalt mij niet.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 11 december 2024 @ 19:48:00 #277
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_215839794
Ik heb na aflevering 1 niet meer gekeken. Het trekt me gewoon niet, deze opzet. De presentatoren ook niet. Ik houd ook niet zo van dat brave, correcte. Je kunt van tevoren al uittekenen wat ze gaan vragen en hoe ze het verwoorden, en dat snap ik ook ergens wel, maar dat maakt het ook saai en voorspelbaar.
Nu ik erover nadenk, als ze de presentatoren gewoon buiten beeld zouden houden en dan de antwoorden in elkaar monteren (dus hetzelfde verhaal maar zonder dat het lijkt op een interview zonder vragen, als je snapt wat ik bedoel) met een voice over als het nodig is, dan zou ik het wel interessanter vinden.
'Ik vertrek' met een presentator is ook niks.
  woensdag 11 december 2024 @ 22:08:33 #278
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215842183
Echt vreselijk. Zit je midden in een verhaal, komt opeens weer een stukje ander verhaal en dan weer een brokje van een eerder verhaal. |:(
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 11 december 2024 @ 22:11:23 #279
346653 Ceviche
pi_215842235
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2024 22:08 schreef golfer het volgende:
Echt vreselijk. Zit je midden in een verhaal, komt opeens weer een stukje ander verhaal en dan weer een brokje van een eerder verhaal. |:(
Ja slaat ook nergens op inderdaad, alleen maar verwarrend.
  woensdag 11 december 2024 @ 22:22:52 #280
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215842452
Wel fijn voor die vrouw in Singapore dat haar Nederlandse vader nog leeft, nadat ze jarenlang door iedereen was voorgelogen.
Poef.....gone! ©golfer
pi_215843115
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 19:48 schreef Ceviche het volgende:
Ik heb na aflevering 1 niet meer gekeken. Het trekt me gewoon niet, deze opzet. De presentatoren ook niet. Ik houd ook niet zo van dat brave, correcte. Je kunt van tevoren al uittekenen wat ze gaan vragen en hoe ze het verwoorden, en dat snap ik ook ergens wel, maar dat maakt het ook saai en voorspelbaar.
Nu ik erover nadenk, als ze de presentatoren gewoon buiten beeld zouden houden en dan de antwoorden in elkaar monteren (dus hetzelfde verhaal maar zonder dat het lijkt op een interview zonder vragen, als je snapt wat ik bedoel) met een voice over als het nodig is, dan zou ik het wel interessanter vinden.
'Ik vertrek' met een presentator is ook niks.
Maar..maar…maar…dan hoeven ze de wereld niet over te reizen.
Dat is het leukste aan deze baan. De redactie zoekt uit…de correspondent zoekt de instanties…spreekt de taal en als presentator leg je een arm om de schouder.
pi_216680496
quote:
Spoorloos opnieuw aansprakelijk gesteld voor koppeling aan verkeerde familie

Omroep KRO-NCRV is nogmaals aansprakelijk gesteld door een deelnemer aan het tv-programma Spoorloos omdat de makers haar aan een verkeerde familie hebben gekoppeld. Dat meldt de Volkskrant, die een artikel schreef over de deelnemer en haar zoektocht naar haar Colombiaanse familie.

Marthainès de Vries (43) deed op 20-jarige leeftijd mee aan het programma waarin de redactie op zoek gaat naar bloedverwanten, bijvoorbeeld de biologische familie van mensen die zijn geadopteerd. De Vries werd in 2001 gekoppeld aan, naar later bleek, een verkeerde familie.

Eerder bleek al dat het Spoorloos in het verleden meerdere deelnemers van het programma aan de verkeerde familie heeft gekoppeld. In 2022 kwam naar voren dat de redactie samenwerkte met een Colombiaanse tussenpersoon die bij zijn onderzoekswerk zeker twee keer de fout in ging.

In zeker nog vijf andere gevallen zijn adoptiekinderen aan een niet verwante familie gekoppeld. Een aantal gedupeerden heeft KRO-NCRV aansprakelijk gesteld voor de verkeerde koppelingen.

Echte biologische familie alsnog gevonden
De Vries had toen ze aan het programma meedeed al twijfels over de match tussen haarzelf en de vrouw die haar moeder zou zijn. Die twijfels uitte ze anderhalf jaar geleden ook bij haar veronderstelde biologische familie en ze vroeg om een DNA-test, maar daar wilde de Colombiaanse familie niet aan meewerken.

Daarop zette ze zelf haar DNA in een internationale databank en ging ze met andere gedupeerden op zoek naar haar biologische familie. Uit dat onderzoek bleek rond kerst vorig jaar dat haar echte familie een andere is dan waar ze door Spoorloos aan werd gekoppeld.

Sindsdien sprak ze met verschillende biologische familieleden en heeft een DNA-vergelijking bevestigd dat ze haar biologische halfbroer en halfzus heeft gevonden. Haar moeder is in 2010 overleden, haar vader in 2012.

Boos op Spoorloos
Ze vliegt binnenkort naar Colombia om haar biologische familie te ontmoeten, schrijft de Volkskrant. "Ik ben zo verdrietig en zó boos op Spoorloos. Als de redactie haar werk goed had gedaan had ik nog negen jaar met mijn echte moeder kunnen doorbrengen en elf jaar met mijn vader. Nu zijn ze dood. Die tijd krijg ik nooit meer terug", zegt ze tegen de krant.

KRO-NCRV heeft het programma na de ophef aangepast. In de nieuwe opzet blijft Spoorloos mensen samenbrengen die elkaar zijn kwijtgeraakt, maar ligt de focus minder op adoptie en zoektochten in het buitenland.

De omroep zegt in gesprek te willen met De Vries en stelt "het zeer verdrietig en spijtig te vinden" dat ze aan de verkeerde familie is gekoppeld. De Vries heeft de omroep laten weten dat ze contact opneemt.
Bron
Volgens mij is zij ook financieel uitgebuit door haar nep biologische familie :{
pi_216774549
Ik erger me kapot aan de georkestreerde hetze die nu gaande is tegen Spoorloos. Het doel is helder: het programma moet en zal van de buis. Onder anderen Angela de Jong en Albert Verlinde staan erop dat Spoorloos verdwijnt. En Mediacourant komt met zinnen als:

quote:
Het is ongekend hoe weinig verantwoordelijkheid de top van KRO-NCRV neemt nu het ranzige Spoorloos het meest grensoverschrijdende programma uit de Nederlandse tv-geschiedenis blijkt.
Spoorloos is niet ranzig en is dat ook nooit geweest. Spoorloos is ook niet grensoverschrijdend, laat staan "het meest". Mensen die dit soort onzin typen, zijn kennelijk programma's als The Voice alweer vergeten...

Even vooropgesteld: Spoorloos heeft jaren geleden fouten gemaakt. Daardoor zijn enkele deelnemers gedupeerd, wat bijzonder triest is. De kille, zakelijke reactie van KRO-NCRV is afkeurenswaardig. Maar wat wordt vergeten, is dat het programma al decennia op de buis is en dat honderden mensen succesvol zijn herenigd. Bovendien wordt inmiddels al jaren gebruik gemaakt van DNA-tests, die er vroeger niet waren. De kans op herhaling van fouten is daarmee exact nul.

Kan iemand mij uitleggen welk probleem er precies wordt opgelost als Spoorloos van de buis gaat? :?
- De gemaakte fouten worden er niet ongedaan mee gemaakt
- Gedupeerden schieten er niets mee op
- Televisiekijkers moeten een geliefd programma missen
- Mensen die op zoek zijn naar familie hebben een optie minder
  vrijdag 21 februari 2025 @ 08:29:24 #284
346653 Ceviche
pi_216775771
quote:
15s.gif Op vrijdag 21 februari 2025 00:15 schreef DJ11 het volgende:
Ik erger me kapot aan de georkestreerde hetze die nu gaande is tegen Spoorloos. Het doel is helder: het programma moet en zal van de buis. Onder anderen Angela de Jong en Albert Verlinde staan erop dat Spoorloos verdwijnt. En Mediacourant komt met zinnen als:
[..]
Spoorloos is niet ranzig en is dat ook nooit geweest. Spoorloos is ook niet grensoverschrijdend, laat staan "het meest". Mensen die dit soort onzin typen, zijn kennelijk programma's als The Voice alweer vergeten...

Even vooropgesteld: Spoorloos heeft jaren geleden fouten gemaakt. Daardoor zijn enkele deelnemers gedupeerd, wat bijzonder triest is. De kille, zakelijke reactie van KRO-NCRV is afkeurenswaardig. Maar wat wordt vergeten, is dat het programma al decennia op de buis is en dat honderden mensen succesvol zijn herenigd. Bovendien wordt inmiddels al jaren gebruik gemaakt van DNA-tests, die er vroeger niet waren. De kans op herhaling van fouten is daarmee exact nul.

Kan iemand mij uitleggen welk probleem er precies wordt opgelost als Spoorloos van de buis gaat? :?
- De gemaakte fouten worden er niet ongedaan mee gemaakt
- Gedupeerden schieten er niets mee op
- Televisiekijkers moeten een geliefd programma missen
- Mensen die op zoek zijn naar familie hebben een optie minder
Ik erger me er ook aan. Het is vooral een heel mooi programma geweest en ik ben ervan overtuigd dat het altijd met de beste bedoelingen is gemaakt. Mensen kunnen nu zelf ook meer, zelf online een zoektocht starten of 23andme bijvoorbeeld. Maar in 2001 was dat echt wel anders en vrijwel onmogelijk om een random iemand in een afgelegen hutje in Colombia te traceren.
Spoorloos is wel erg laat begonnen met dna-testen, ik geloof pas in 2017 of 2019, maar de mogelijkheid om zoiets zelf te laten testen is er al wel wat langer. Mensen hadden dat dan misschien ook wel zelf kunnen doen toen dat wat toegankelijker werd.
En volgens mij gaat het vooral om fouten in Colombia, vanwege 1 corrupte contactpersoon. Daar kan spoorloos ook niet veel aan doen, die zijn ook belazerd. Spoorloos is ook geen officieel opsporingsinstituut maar een tv-programma met beperktere middelen.
Als je nu zegt: waarom leunt spoorloos zo zwaar op onbetrouwbare contacten, dan vraag ik me af waarom die kritiek er niet 20 jaar geleden was. Achteraf is altijd makkelijk praten.

Aan de andere kant: het is ook echt wel triest voor de gedupeerden. Je familie terugvinden is zo'n essentieel iets en dat die mogelijkheid er niet meer is, is tragisch en kan zo diep zitten dat ik als buitenstaander dat eigenlijk niet kan begrijpen. En spoorloos had ook meer moeten doen eigenlijk, eerder testen (in 2000 was dat niet realistisch denk ik, maar vanaf 2009 begon Dna onbekend dus was testen wel mogelijk).
De gevolgen zijn daarmee wel heel groot en pijnlijk. Als ik me goed herinner is jaren geleden al gemeld aan spoorloos dat er mismatches waren en hebben zij er niks mee gedaan. Dat had dan wel anders gemoeten.

Ik vind dat spoorloos meer had kunnen doen, meer had moeten doen met de kritiek die ze eerder kregen, maar dat men ook te veel verwacht van een tv-programma, en dat het allemaal achteraf makkelijk praten is. Als het allemaal zo makkelijk is, doe het dan zelf?
Uiteindelijk is spoorloos niet de reden dat deze mensen hun familie niet kennen. Dat komt omdat hun ouders hun af hebben gestaan of iemand anders uit het vaderland dat geregeld heeft (want er zijn ook verhalen waar de ouders het niet wilden natuurlijk).

Al met al vind ik het heel naar voor de gedupeerden. Echt waar. Maar die hetze dat spoorloos gewetenloos aanrommelt, daar ben ik het ook zeker niet mee eens en doet echt geen recht aan wat het programma wel heeft bewerkstelligd.
Overal waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Maar dat betekent niet dat je dan maar op moet houden met werken. Dan kunnen alle artsen bijvoorbeeld ook wel stoppen.
  vrijdag 21 februari 2025 @ 18:13:25 #285
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_216784201
quote:
KRO-NCRV stopt per direct met het programma Spoorloos. Het programma kwam twee keer in korte tijd onder vuur te liggen vanwege foute matches.
Bron: https://www.nu.nl/binnenl(...)er-een-mismatch.html
  vrijdag 21 februari 2025 @ 18:51:25 #286
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_216784593
quote:
Jammer. Keek er al 34 jaar met veel plezier en tranen naar.
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 21 februari 2025 @ 19:55:40 #287
348749 dikkedaniel
a.k.a. Big Dick Daniel (BDD)
pi_216785423
"Zou Je Haar Geven?? :P"
  vrijdag 21 februari 2025 @ 19:57:07 #288
346653 Ceviche
pi_216785447
Ergens wel jammer, maar dat nieuwe format vond ik niks eigenlijk. Voelde al alsof het programma was gestopt toen Derk Bolt niet meer mee mocht doen.
Maar dan kiezen ze bij het nieuwsbericht een foto met de nieuwe presentatoren, dat vind ik dan ook weer raar want die hebben echt niets te maken met de mismatches.
  vrijdag 21 februari 2025 @ 19:58:07 #289
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216785460
Wat een dom paniekbesluit.

Kijk heel vervelend die mismatch. Maar dat is het risico. En 2x fout in 34 jaar is niet zo veel.
  Moderator vrijdag 21 februari 2025 @ 19:58:36 #290
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216785463
Jammer, ook omdat het een fout is van een tussen persoon heel lang geleen
  vrijdag 21 februari 2025 @ 20:06:06 #291
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216785553
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2025 19:58 schreef Hexagon het volgende:
Wat een dom paniekbesluit.

Kijk heel vervelend die mismatch. Maar dat is het risico. En 2x fout in 34 jaar is niet zo veel.
"In zeker nog vijf andere gevallen zijn adoptiekinderen aan een niet verwante familie gekoppeld."
  vrijdag 21 februari 2025 @ 20:15:40 #292
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_216785668
Verklaring op de website van Spoorloos:'
https://kro-ncrv.nl/progr(...)direct-met-spoorloos
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 21 februari 2025 @ 21:07:11 #293
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216786472
Ze zijn daar het spoor bijster.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_216794553
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2025 20:06 schreef Eightyone het volgende:

[..]
"In zeker nog vijf andere gevallen zijn adoptiekinderen aan een niet verwante familie gekoppeld."
Zeker 5 andere gevallen klinkt alsof dat er ook eigenlijk meer zijn, plus 2 eerdere.

Ik vind het wel erg kwalijk. Voor ons allemaal entertainment, maar als je jarenlang bent opgelicht door je "familie" en daardoor ook je echte ouders niet hebt leren kennen...
pi_216794670
Het programma moest en zou van de buis. Dat was vanaf dag één het doel van deze belachelijke hetze. Het is ze gelukt, de hijgerige media en opiniemakers. Ik vind het oprecht misselijkmakend. :r

Vooral hoe er continu wordt gedaan alsof fouten anno 2024/25 nog steeds aan de lopende band plaatsvinden. Het gaat over circa 6-8 gevallen en dat was in de periode van 20 tot 30 jaar geleden, toen er nog geen DNA-tests waren en programmamakers in hun naïviteit dingen verkeerd hebben gedaan én - laten we dat ook niet vergeten - door nepouders zijn misleid.

Maar goed, ze hebben hun zin. Spoorloos van de buis, één van de mooiste tv-programma's is met succes de nek omgedraaid na 35 jaar. Voor mensen die hun familie zoeken is er nu een optie minder.

Hopelijk springt een commerciële omroep in het gapende gat dat er nu ligt.
  zondag 23 februari 2025 @ 14:42:14 #296
346653 Ceviche
pi_216806905
Er stond vanochtend een artikel op nos.nl met een interview met een van de gedupeerden. Het voelde wel een beetje als een trap na, maar het moet voor haar ontzettend zuur zijn natuurlijk.

Er staat nu ook een artikel op met interviews van deelnemers, die juist ontzettend dankbaar zijn dat spoorloos hun familie heeft gevonden en die enorm hopen op een doorstart O+
pi_216943219
Wat ontzettend triest dat er besloten is om een van de beste programma's van Nederland van de TV te halen, omdat er in het verleden wat dingen misgegaan zijn. Dat gaat echt volledig voorbij aan alle mensen die door het programma geholpen zijn!
Mja
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')