Ik vermoed dat het niet ABN-AMRO was.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 23:12 schreef Sjeurs het volgende:
Hai,
Een tijdje terug kreeg ik per e-mail van de ABN AMRO Bank door dat mijn gegevens niet helemaal compleet waren en dat ik een Identiteitsbewijs moest opsturen om alles in orde te maken.
Nu doe ik dat normaal gesproken met de Kopie-ID app van de overheid, waardoor je bijvoorbeeld je BSN kunt afschermen. Verder kun je aangeven welk doel het opsturen van je ID dient, dan komt de reden als een soort watermerk permanent voor de foto van het identiteitsbewijs te staan.
De ABN gaf echter geen mogelijkheid tot afscherming van dat soort gegevens en ik kon ook geen watermerk geven.
Ik kon geen foto uploaden, het móést via hun pad. Ik dacht eigenlijk dat ik ergens de mogelijkheid zou krijgen om de gegevens te bewerken, maar het was ineens verstuurd.
Nu zit ik hiermee. Identiteitsfraude is tegenwoordig aan de orde van de dag.
Wat zouden jullie doen? Wat zijn mijn rechten en kan ik preventief iets doen tegen eventuele fraude?
Als je me een paranoïde idioot vindt, dan hoor ik het ook graag <3
Ik heb als ik het me goed herinner ingelogd op de app. Dat stond als advies in de mail met daarna een stappenplan over wat te doen in die mail (en daar stond hetzelfde bericht: dat er gegevens ontbraken). Vervolgens heb ik online alles afgehandeld. Ik heb nog ff gechat met een medewerker en die zei dat alles wel in orde zou komen. Ik ben alleen altijd bang voor datalekken (vandaar de laatste zin in mijn OP).quote:Op donderdag 28 oktober 2021 23:23 schreef Mickytjuh het volgende:
De bank vraagt je dan altijd om langs te komen.
De bank moet een kopie hebben waarin wel alle informatie staat overigens, dus afschermen bij de bank mag/kan niet. Ze staan ook in het lijstje van de overheid van instanties die wél je volledige ID mogen vragen.
Maar dit via internet doen, moet je nooit doen! Gewoon langs op kantoor en daar laten kopiëren!
bij meer banken moest je dat doen, alleen dan digitaal. Je paspoort scannen met de nfc chip en een foto maken en een selfie sturen.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 00:16 schreef Sjeurs het volgende:
[..]
Ik heb als ik het me goed herinner ingelogd op de app. Dat stond als advies in de mail met daarna een stappenplan over wat te doen in die mail (en daar stond hetzelfde bericht: dat er gegevens ontbraken). Vervolgens heb ik online alles afgehandeld. Ik heb nog ff gechat met een medewerker en die zei dat alles wel in orde zou komen. Ik ben alleen altijd bang voor datalekken (vandaar de laatste zin in mijn OP).
Maar het zal geen phishing zijn denk ik, ik ben alleen altijd wat wantrouwig.
Ahh, ja. Dan was het in ieder geval geen phishing.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 00:16 schreef Sjeurs het volgende:
[..]
Ik heb als ik het me goed herinner ingelogd op de app. Dat stond als advies in de mail met daarna een stappenplan over wat te doen in die mail (en daar stond hetzelfde bericht: dat er gegevens ontbraken). Vervolgens heb ik online alles afgehandeld. Ik heb nog ff gechat met een medewerker en die zei dat alles wel in orde zou komen. Ik ben alleen altijd bang voor datalekken (vandaar de laatste zin in mijn OP).
Maar het zal geen phishing zijn denk ik, ik ben alleen altijd wat wantrouwig.
Een selfie sturen? totale onzin, welke bank was dat?quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 00:41 schreef 111210 het volgende:
[..]
bij meer banken moest je dat doen, alleen dan digitaal. Je paspoort scannen met de nfc chip en een foto maken en een selfie sturen.
Via papier opsturen heb ik niet eerder gehoord. Dus zou het even nachecken
de dichtstbijzijnde ABN AMRO is hier iets meer dan 30 km vandaan, weet je hoe lang dat 'even lopen' is?quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 05:43 schreef emigreer het volgende:
Zoveel moeite is het toch niet om met je id naar de bank te lopen?
Lijkt me trouwens sterk dat het echt de bank was. Waarom zou je al die jaren daar een rekening gehad kunnen hebben als ze niet al jouw gegevens hadden?
Mag hopen dat je wel een supermarkt dichterbij hebt.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 07:29 schreef Isabeau het volgende:
[..]
de dichtstbijzijnde ABN AMRO is hier iets meer dan 30 km vandaan, weet je hoe lang dat 'even lopen' is?
Ik heb al 3x dit moeten dien bij ics. Fotos mislukken altijd inderdaad.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 07:15 schreef Speekselklier het volgende:
bij de visa moest ik dit ook. Alleen na meerdere pogingen gaf ik het op. camera kon geen goedgekeurd beeld maken.
ze hebben toen iemand langs gestuurd. Dat was een externe partij. communicatie ging heel netjes.
2 minuten lopenquote:Op vrijdag 29 oktober 2021 09:12 schreef emigreer het volgende:
Mag hopen dat je wel een supermarkt dichterbij hebt.
Mijn vader lukte het ook niet. Alsof je geen gezicht hebtquote:Op vrijdag 29 oktober 2021 09:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik heb al 3x dit moeten dien bij ics. Fotos mislukken altijd inderdaad.
ICS Cards doet dat bijvoorbeeld als ze een ID-verificatie willen. Erg fraai proces trouwens.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 07:11 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Een selfie sturen? totale onzin, welke bank was dat?
Via internet is niet zo'n probleem, mits via een upload mogelijkheid in de afgesloten bankieren-omgeving. Maar via mail is twijfelachtig.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 00:12 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik geloof dat ze doorgaans vragen om langs te komen. Iets opsturen via internet, meh...
Is tegenwoordig gewoon normale praktijk hoor?quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 07:11 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Een selfie sturen? totale onzin, welke bank was dat?
Ik moest ook via de ABN app een foto sturen van mijn paspoort en een selfie ter controlequote:Op vrijdag 29 oktober 2021 07:11 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Een selfie sturen? totale onzin, welke bank was dat?
Dit was wel ABN, je moest via de ABN app zelf dit doen.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 00:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het niet ABN-AMRO was.
Oh, ik zit ook bij de ABN maar heb geen selfie hoeven sturen. Wellicht doen ze dat alleen bij vrouwen?quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 13:41 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik moest ook via de ABN app een foto sturen van mijn paspoort en een selfie ter controle
Gewoon een melding via ABN app, geen mail.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |