abonnement Unibet Coolblue
pi_201937375
Hai,

Een tijdje terug kreeg ik per e-mail van de ABN AMRO Bank door dat mijn gegevens niet helemaal compleet waren en dat ik een Identiteitsbewijs moest opsturen om alles in orde te maken.

Nu doe ik dat normaal gesproken met de Kopie-ID app van de overheid, waardoor je bijvoorbeeld je BSN kunt afschermen. Verder kun je aangeven welk doel het opsturen van je ID dient, dan komt de reden als een soort watermerk permanent voor de foto van het identiteitsbewijs te staan.
De ABN gaf echter geen mogelijkheid tot afscherming van dat soort gegevens en ik kon ook geen watermerk geven.
Ik kon geen foto uploaden, het móést via hun pad. Ik dacht eigenlijk dat ik ergens de mogelijkheid zou krijgen om de gegevens te bewerken, maar het was ineens verstuurd.

Nu zit ik hiermee. Identiteitsfraude is tegenwoordig aan de orde van de dag.
Wat zouden jullie doen? Wat zijn mijn rechten en kan ik preventief iets doen tegen eventuele fraude?

Als je me een paranoïde idioot vindt, dan hoor ik het ook graag <3
  donderdag 28 oktober 2021 @ 23:17:30 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201937418
Je weet zeker dat je geen phisingslachtoffer bent geworden?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 28 oktober 2021 @ 23:23:27 #3
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_201937467
De bank vraagt je dan altijd om langs te komen.
De bank moet een kopie hebben waarin wel alle informatie staat overigens, dus afschermen bij de bank mag/kan niet. Ze staan ook in het lijstje van de overheid van instanties die wél je volledige ID mogen vragen.

Maar dit via internet doen, moet je nooit doen! Gewoon langs op kantoor en daar laten kopiëren!
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
  donderdag 28 oktober 2021 @ 23:24:10 #4
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_201937471
Ik denk dat je er binnenkort een creditcard bij hebt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_201937472
Is het een optie om een kopie met watermerk te printen en via de post te sturen of bij een vestiging af te geven?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_201937500
Zolang het echt de ABN AMRO was, zal het wel goed komen.
.
  donderdag 28 oktober 2021 @ 23:29:52 #7
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_201937518
Ik zou de bank bellen en vragen of dit inderdaad hun manier van werken is. En het oorspronkelijke mailadres nog even nakijken, gelijk even vragen of de mail van hun afkomstig is.
pi_201937580
Ik moest dat via de app van de ABN AMRO zelf doen. Dat is meer dan een jaar geleden. Mijn identiteit is tot nu toe niet interessant genoeg voor diefstal. Of het was gewoon de ABN AMRO via de ABN AMRO app.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_201937717
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 23:12 schreef Sjeurs het volgende:
Hai,

Een tijdje terug kreeg ik per e-mail van de ABN AMRO Bank door dat mijn gegevens niet helemaal compleet waren en dat ik een Identiteitsbewijs moest opsturen om alles in orde te maken.

Nu doe ik dat normaal gesproken met de Kopie-ID app van de overheid, waardoor je bijvoorbeeld je BSN kunt afschermen. Verder kun je aangeven welk doel het opsturen van je ID dient, dan komt de reden als een soort watermerk permanent voor de foto van het identiteitsbewijs te staan.
De ABN gaf echter geen mogelijkheid tot afscherming van dat soort gegevens en ik kon ook geen watermerk geven.
Ik kon geen foto uploaden, het móést via hun pad. Ik dacht eigenlijk dat ik ergens de mogelijkheid zou krijgen om de gegevens te bewerken, maar het was ineens verstuurd.

Nu zit ik hiermee. Identiteitsfraude is tegenwoordig aan de orde van de dag.
Wat zouden jullie doen? Wat zijn mijn rechten en kan ik preventief iets doen tegen eventuele fraude?

Als je me een paranoïde idioot vindt, dan hoor ik het ook graag <3
Ik vermoed dat het niet ABN-AMRO was.
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 00:12:51 #10
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_201937747
Ik geloof dat ze doorgaans vragen om langs te komen. Iets opsturen via internet, meh...
pi_201937765
quote:
3s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 23:23 schreef Mickytjuh het volgende:
De bank vraagt je dan altijd om langs te komen.
De bank moet een kopie hebben waarin wel alle informatie staat overigens, dus afschermen bij de bank mag/kan niet. Ze staan ook in het lijstje van de overheid van instanties die wél je volledige ID mogen vragen.

Maar dit via internet doen, moet je nooit doen! Gewoon langs op kantoor en daar laten kopiëren!
Ik heb als ik het me goed herinner ingelogd op de app. Dat stond als advies in de mail met daarna een stappenplan over wat te doen in die mail (en daar stond hetzelfde bericht: dat er gegevens ontbraken). Vervolgens heb ik online alles afgehandeld. Ik heb nog ff gechat met een medewerker en die zei dat alles wel in orde zou komen. Ik ben alleen altijd bang voor datalekken (vandaar de laatste zin in mijn OP).
Maar het zal geen phishing zijn denk ik, ik ben alleen altijd wat wantrouwig.
pi_201937850
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 00:16 schreef Sjeurs het volgende:

[..]
Ik heb als ik het me goed herinner ingelogd op de app. Dat stond als advies in de mail met daarna een stappenplan over wat te doen in die mail (en daar stond hetzelfde bericht: dat er gegevens ontbraken). Vervolgens heb ik online alles afgehandeld. Ik heb nog ff gechat met een medewerker en die zei dat alles wel in orde zou komen. Ik ben alleen altijd bang voor datalekken (vandaar de laatste zin in mijn OP).
Maar het zal geen phishing zijn denk ik, ik ben alleen altijd wat wantrouwig.
bij meer banken moest je dat doen, alleen dan digitaal. Je paspoort scannen met de nfc chip en een foto maken en een selfie sturen.

Via papier opsturen heb ik niet eerder gehoord. Dus zou het even nachecken
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 02:33:23 #13
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_201938016
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 00:16 schreef Sjeurs het volgende:

[..]
Ik heb als ik het me goed herinner ingelogd op de app. Dat stond als advies in de mail met daarna een stappenplan over wat te doen in die mail (en daar stond hetzelfde bericht: dat er gegevens ontbraken). Vervolgens heb ik online alles afgehandeld. Ik heb nog ff gechat met een medewerker en die zei dat alles wel in orde zou komen. Ik ben alleen altijd bang voor datalekken (vandaar de laatste zin in mijn OP).
Maar het zal geen phishing zijn denk ik, ik ben alleen altijd wat wantrouwig.
Ahh, ja. Dan was het in ieder geval geen phishing.

Maar ik zou toch maar de bank gegaan zijn... Mede door die lekken.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_201938102
Banken hebben de bsn ook nodig en mogen eisen dat ze een onbewerkte id ontvangen.
pi_201938134
Zoveel moeite is het toch niet om met je id naar de bank te lopen?
Lijkt me trouwens sterk dat het echt de bank was. Waarom zou je al die jaren daar een rekening gehad kunnen hebben als ze niet al jouw gegevens hadden?
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 06:04:10 #16
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_201938149
Apart dat je je druk maakt om een potentieel datalek, terwijl het veel waarschijnlijker is dat je slachtoffer van een phishing scam geworden bent :{
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 07:11:58 #17
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_201938223
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 00:41 schreef 111210 het volgende:

[..]
bij meer banken moest je dat doen, alleen dan digitaal. Je paspoort scannen met de nfc chip en een foto maken en een selfie sturen.

Via papier opsturen heb ik niet eerder gehoord. Dus zou het even nachecken
Een selfie sturen? :D _O- totale onzin, welke bank was dat?
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 07:15:51 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201938235
bij de visa moest ik dit ook. Alleen na meerdere pogingen gaf ik het op. camera kon geen goedgekeurd beeld maken.

ze hebben toen iemand langs gestuurd. Dat was een externe partij. communicatie ging heel netjes.
Tot nooit .......
pi_201938266
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 05:43 schreef emigreer het volgende:
Zoveel moeite is het toch niet om met je id naar de bank te lopen?
Lijkt me trouwens sterk dat het echt de bank was. Waarom zou je al die jaren daar een rekening gehad kunnen hebben als ze niet al jouw gegevens hadden?
:D de dichtstbijzijnde ABN AMRO is hier iets meer dan 30 km vandaan, weet je hoe lang dat 'even lopen' is? :D
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_201938410
Je kan contact opnemen met ABN AMRO en even checken en vragen of zij jou een mail hebben gestuurd waarin staat dat je gegevens moest opsturen omdat die ontbraken. :)
pi_201938903
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 07:29 schreef Isabeau het volgende:

[..]
:D de dichtstbijzijnde ABN AMRO is hier iets meer dan 30 km vandaan, weet je hoe lang dat 'even lopen' is? :D
Mag hopen dat je wel een supermarkt dichterbij hebt.
pi_201938907
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 07:15 schreef Speekselklier het volgende:
bij de visa moest ik dit ook. Alleen na meerdere pogingen gaf ik het op. camera kon geen goedgekeurd beeld maken.

ze hebben toen iemand langs gestuurd. Dat was een externe partij. communicatie ging heel netjes.
Ik heb al 3x dit moeten dien bij ics. Fotos mislukken altijd inderdaad.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201938940
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 09:12 schreef emigreer het volgende:

Mag hopen dat je wel een supermarkt dichterbij hebt.
2 minuten lopen

Ik woon in een dorp met 55.000 inwoners, dus ook niet in een super klein gehucht of zo. Mooi hè, het opdoeken van al die filialen O+
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_201938949
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 09:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

Ik heb al 3x dit moeten dien bij ics. Fotos mislukken altijd inderdaad.
Mijn vader lukte het ook niet. Alsof je geen gezicht hebt _O-
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:26:43 #25
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_201939049
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 07:11 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Een selfie sturen? :D _O- totale onzin, welke bank was dat?
ICS Cards doet dat bijvoorbeeld als ze een ID-verificatie willen. Erg fraai proces trouwens.
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:27:37 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201939053
De Rabobank heeft ook zo’n methode. Dat gaat via een app die je eerst moet downloaden en een code die de bank sms’t. Eerst moet je de camera richten op je ID, daarna op jezelf. Zo verifiëren ze dat jij op dat moment inderdaad je eigen ID hebt gefotografeerd.
The love you take is equal to the love you make.
pi_201940524
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 00:12 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik geloof dat ze doorgaans vragen om langs te komen. Iets opsturen via internet, meh...
Via internet is niet zo'n probleem, mits via een upload mogelijkheid in de afgesloten bankieren-omgeving. Maar via mail is twijfelachtig.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:39:11 #28
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_201941675
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 07:11 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Een selfie sturen? :D _O- totale onzin, welke bank was dat?
Is tegenwoordig gewoon normale praktijk hoor?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  Moderator vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:41:10 #29
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201941693
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 07:11 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Een selfie sturen? :D _O- totale onzin, welke bank was dat?
Ik moest ook via de ABN app een foto sturen van mijn paspoort en een selfie ter controle :')
Gewoon een melding via ABN app, geen mail.
  Moderator vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:41:58 #30
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201941704
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 00:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik vermoed dat het niet ABN-AMRO was.
Dit was wel ABN, je moest via de ABN app zelf dit doen.
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:48:39 #31
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_201944712
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 13:41 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik moest ook via de ABN app een foto sturen van mijn paspoort en een selfie ter controle :')
Gewoon een melding via ABN app, geen mail.
Oh, ik zit ook bij de ABN maar heb geen selfie hoeven sturen. Wellicht doen ze dat alleen bij vrouwen? *)
pi_201969700
In de mail stond onder andere dit:

"Zo maakt u veilig uw gegevens in orde:
1. Log in in de ABN AMRO app of in Internet Bankieren.
2. Ga naar uw Bankmails (in de app vindt u deze achter het belletje).
3. Open de Bankmail met het onderwerp ‘Belangrijk: zorg dat uw gegevens kloppen’. Volg de stappen."

Dit is geen phishing. Dat was ook niet de aard van de vraag, hoewel ik alle lieve inputjes waardeer. Xx
  zondag 31 oktober 2021 @ 15:18:38 #33
431030 BlackEyedAngel
Allergic to morons and idiots.
pi_201971244
https://www.abnamro.nl/nl(...)O%20app,de%20link%20'ID%20aanleveren'.

Meer info over wat en waarom op de officiële site
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')