Ik moest mijn leeftijd verifiëren om het filmpje te kunnen zienquote:Op donderdag 28 oktober 2021 16:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik kan er echt met mijn verstand niet bij dat dat overdrukventiel aan de zijkant ipv aan de bovenkant van de bus zit. Je zou er net langs fietsen.
Die cameraman die er in het begin van het filmpje langsloopt heeft mazzel dat ie optijd weg isquote:
Waterstof voor mobiliteit heeft geen toekomst. Het is letterlijk een dood spoor.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 20:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je doet net of waterstof een dood spoor is. Er zijn nog steeds veel instanties bezig met onderzoek en ontwikkeling op dat gebied. De ontwikkeling van de accu is al een slordige 220 jaar onderweg en nu hebben ze een redelijke efficientie. Het eerste idee voor een fuel cell is van 190 jaar geleden, maar de eerste echt fuel cell is pas 90 jaar geleden ontwikkelt. Laten we even kijken waar we over 20 of 30 jaar staan met de fuel cell technology.
Genoeg stroom om een tram op te laten trekken en je kan ook laden tijdens stilstaan of coasten.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 19:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat werkt.
Bovenleiding om de bus zelf te laten rijden is wel gedaan, zoals Arnhem, Groningen en Nijmegen.
Maar daarbij ook nog opladen vergt toch wat hogere stromen, vraag me af of dat een probleem is.
Nou... Stel je voor een vliegtuig. Om voldoende energie voor de lange afstand te hebben moet zo'n tank onder een druk van +- 700 bar staan en moet tevens gigantisch groot zijn. Dam heb je echt een vliegende bom. Dat gaat hem niet worden. Om een gas vloeibaar te maken en het dus tot 700 bar te compressen is ook niet bepaald gratis.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 19:48 schreef Havermout2 het volgende:
De waterstofproductie gaan we hard nodig hebben voor het vliegverkeer
Denk dat je ook best een aardig accu pack nodig hebt voor een vliegtuigquote:Op donderdag 28 oktober 2021 22:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou... Stel je voor een vliegtuig. Om voldoende energie voor de lange afstand te hebben moet zo'n tank onder een druk van +- 700 bar staan en moet tevens gigantisch groot zijn. Dam heb je echt een vliegende bom. Dat gaat hem niet worden. Om een gas vloeibaar te maken en het dus tot 700 bar te compressen is ook niet bepaald gratis.
Men onderschat steevast wat het kost om een gas te compressen. Dat hele waterstof is, behalve als je het gratis kunt maken een kansloos verhaal voor alles.
Dat is het ook. Behalve als je het gratis kunt maken. Daarna heb je een verlieslatend proces nodig om het in een werkbare tank te krijgen qua afmetingen en de hele infrastructuur is heel duur omdat waterstof zeer vluchtig is. Het lekt in een zeer hoog tempo weg. Om het binnen je systeem te houden heb je zeer geavanceerde dus dure spullen nodig.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 20:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Je doet net of waterstof een dood spoor is.
Zeer zeker. Maar misschien moeten we het hele concept vliegtuig gewoon vergeten in de transitie. Wegens niet haalbaar met moderne middelen. Dan zijn het gewoon dinosaurussen die dienen uit te sterven.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 22:55 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Denk dat je ook best een aardig accu pack nodig hebt voor een vliegtuig
Straks alleen voor rijke mensen en belangrijke reizen en niet voor hordes volk dat all-inclusive een week rond een zwembad hangt.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 23:12 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeer zeker. Maar misschien moeten we het hele concept vliegtuig gewoon vergeten in de transitie. Wegens niet haalbaar met moderne middelen. Dan zijn het gewoon dinosaurussen die dienen uit te sterven.
Punt is dat je niet gewoon door kunt gaan met alles maar dan met alternatieve vormen van energie. Het vliegtuig kon alleen bestaan bij de gratie van goedkope olie die nu een beetje op is.
Het kan ook in vaste stof opgeslagen worden. De techniek is nog sterk in ontwikkeling en heeft veel potentieel. Naarmate een voertuig groter en zwaarder word en de afstand die overbrugt wordt toeneemt, worden consumeerbare energiedragers efficiënter. Het is maar de vraag of buffers zoals batterijen ooit gebruikt kunnen worden in de luchtvaart. Misschien in zeppelins.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 22:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou... Stel je voor een vliegtuig. Om voldoende energie voor de lange afstand te hebben moet zo'n tank onder een druk van +- 700 bar staan en moet tevens gigantisch groot zijn. Dam heb je echt een vliegende bom. Dat gaat hem niet worden. Om een gas vloeibaar te maken en het dus tot 700 bar te compressen is ook niet bepaald gratis.
Men onderschat steevast wat het kost om een gas te compressen. Dat hele waterstof is, behalve als je het gratis kunt maken een kansloos verhaal voor alles.
We produceren in de wereld tomaten die we niet zelf eten maar verkopen aan andere landen waarna onze tomaten per vliegtuig naar Marokko vliegen en hun tomaten omgekeerd naar ons. Wat een zinloze verspilling van energie is dat? Als we gewoon onze eigen tomaten eten dan heb je een stuk minder vliegtuigen nodig. Dit geldt voor talloze producten. We moeten terug naar simpel en ons gaan afvragen waarom we dat soort zinloze dingen doen. Wie wordt daar nou beter van?quote:Op donderdag 28 oktober 2021 23:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Straks alleen voor rijke mensen en belangrijke reizen en niet voor hordes volk dat all-inclusive een week rond een zwembad hangt.
Dat hoor je nu al 50 jaar en dat zal je de komende 50 jaar ook horen. Net als kernfusie. Wat je zeker weet is dat het er niet van komt omdat er natuurwetten in de weg zitten. En die zijn ijzersterk gebleken.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 23:19 schreef Havermout2 het volgende:
Het kan ook in vaste stof opgeslagen worden. De techniek is nog sterk in ontwikkeling en heeft veel potentieel.
Veel te goedkope energie door het rücksichtslos erdoorheen jagen van onze fossiele erfenis binnen enkele decennia heeft ons vreemde dingen laten doen als mensheid.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 23:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
We produceren in de wereld tomaten die we niet zelf eten maar verkopen aan andere landen waarna onze tomaten per vliegtuig naar Marokko vliegen en hun tomaten omgekeerd naar ons. Wat een zinloze verspilling van energie is dat? Als we gewoon onze eigen tomaten eten dan heb je een stuk minder vliegtuigen nodig. Dit geldt voor talloze producten. We moeten terug naar simpel en ons gaan afvragen waarom we dat soort zinloze dingen doen. Wie wordt daar nou beter van?
Dat is een lobby. Daar zou niet over gevochten moeten worden omdat de voordelen van een batterij evident zijn. En de nadelen van waterstof ook. Die zijn zoals gezegd ook niet te overwinnen met "technologie" zoals men graag gelooft. Het is een geloof cq religie, meer niet.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 23:19 schreef Havermout2 het volgende:
in een soort van gevecht over batterij versus waterstof.
Waterstof is een zeer inefficiënte energiedrager die alleen interessant is voor oliepooiers. Batterijen en hopelijk lichtere condensatoren zijn waar de toekomst ligt idd.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 23:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is een lobby. Daar zou niet over gevochten moeten worden omdat de voordelen van een batterij evident zijn. En de nadelen van waterstof ook. Die zijn zoals gezegd ook niet te overwinnen met "technologie" zoals men graag gelooft. Het is een geloof cq religie, meer niet.
De voordelen zijn evident tot een bepaalde omvang van de te vervoeren massa, de grens ligt nu bij vrachtwagens. Ook hier spelen natuurwetten een rol.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 23:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is een lobby. Daar zou niet over gevochten moeten worden omdat de voordelen van een batterij evident zijn. En de nadelen van waterstof ook. Die zijn zoals gezegd ook niet te overwinnen met "technologie" zoals men graag gelooft. Het is een geloof cq religie, meer niet.
Optie drie: drastisch inkrimpen plus biobrandstof.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 23:45 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
De voordelen zijn evident tot een bepaalde omvang van de te vervoeren massa, de grens ligt nu bij vrachtwagens. Ook hier spelen natuurwetten een rol.
Een uitstootvrije luchtvaart heeft op korte termijn twee opties: Bio-ethanol of waterstof. De eerste optie lijkt me veel schadelijker, een groot deel van het landbouwareaal opofferen om een brandstof te maken, versus de nadelen van waterstof.
Een tram weegt ook wat meer dan een bus. 2000 ampère bij 600 volt gelijkspanning als een tram optrekt. Ik heb de metertjes gezien bij een gelijkrichtstation in Rotterdam Kralingen. Een bus bijladen tijdens het rijden lijkt me met stroomtoevoer geen probleem. Bovenleiding-infrastructuur is alleen vrij duur. Op een busbaan zou een zijrail gebruikt kunnen worden zoals bij een metro. Stuk goedkoper. Opladen bij een halte lijkt me toch het beste en dan het liefst draadloos (ivm slijtage/onderhoudskosten) dmv inductie al onstaat er verlies bij de overdracht. Met een hoge frequentie wordt dat wel efficiënter door de hogere reactantie die daar mee gepaard gaat. Ook zijn er met hogere frequenties kleinere spoelen nodig wat ook weer minder koper en gewicht oplevert.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 20:47 schreef Fer het volgende:
[..]
Genoeg stroom om een tram op te laten trekken en je kan ook laden tijdens stilstaan of coasten.
Ja misschien leuk voor je Ferrari V12 of in het leger, maar ik zie dat nooit mainstream worden. Dan moeten we wel een heel gigantische overschot energie of waterstof hebben, wil je dat goedkoop maken.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 10:04 schreef nixxx het volgende:
Ik zie meer in synthetische benzine ofzo dan in waterstof voor transport doeleinden. Als je de koolstofatomen hebt en energie, dan is het mogelijk, de industriële processen bestaan al, water gas shift reactie, Fischer tropsch proces. Dat zou je allemaal kunnen doen met bijv snelgroeiende biomassa als grondstof, algen ofzo.
Ja met alleen zonne- en windenergie ga je dat nooit grootschalig redden.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 12:01 schreef Fer het volgende:
[..]
Ja misschien leuk voor je Ferrari V12 of in het leger, maar ik zie dat nooit mainstream worden. Dan moeten we wel een heel gigantische overschot energie of waterstof hebben, wil je dat goedkoop maken.
Voor vliegen ga je denk ik nooit van vloeibare koolwaterstoffen afkomen als brandstof. Zoals boven genoemd ook defensie zal daarop blijven werken. Het ideale is dat je niets aan de distributie infrastructuur hoeft te doen en geen kapitaal kosten hebt voor elektrische voertuigen.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 12:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja met alleen zonne- en windenergie ga je dat nooit grootschalig redden.
Bovendien is een elektromotor veel efficiënter dan eerst via zo'n proces synthetische benzine maken om dat daarna weer te verbranden in een verbrandingsmotor.
Vliegen zal daarom dan ook veel kleinschaliger en prijziger worden dan nu.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 12:17 schreef nixxx het volgende:
[..]
Voor vliegen ga je denk ik nooit van vloeibare koolwaterstoffen afkomen als brandstof. Zoals boven genoemd ook defensie zal daarop blijven werken. Het ideale is dat je niets aan de distributie infrastructuur hoeft te doen en geen kapitaal kosten hebt voor elektrische voertuigen.
En dat is wmb helemaal ok.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 12:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vliegen zal daarom dan ook veel kleinschaliger en prijziger worden dan nu.
Tesla's vliegen ook regelmatig in de fik maar dan hoor ik je niet.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 16:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
Klinkt wel als een groot succes
Gestopt met lezen.quote:
Jezusquote:
Het ging in dit nieuwsbericht om een waterstofbus die net geleverd was, dus wel logisch dat dat nieuws is.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 22:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Tesla's vliegen ook regelmatig in de fik maar dan hoor ik je niet.
EV's zijn momenteel nog erg duur, met name het accu-pakket dus niet heel verbazingwekkend dat het duurder uitvalt bij een brand.quote:Vliegen (deels) elektrisch aangedreven auto’s eerder in brand dan voertuigen met een verbrandingsmotor? Nee, zegt verzekeringsmaatschappij Allianz. Het bedrijf geeft wel aan dat de kosten van schade hoger zijn bij elektro-auto’s dan bij benzine- en dieselauto’s.
Allianz Duitsland dook in de schadegevallen en -claims van elektro-auto’s en anders aangedreven modellen. het bedrijf liet zijn onderzoekers van het Allianz Center for Technology alle schadegegevens uit 2018, 2019 en 2020 uitpluizen. De experts concluderen dat de elektrische auto’s gemiddeld hogere reparatiekosten dan verbrandingsmotoren hebben. “De elektro-auto’s lijden echter gemiddeld niet meer schade dan auto’s met benzine- of dieselmotoren”, zo geeft Allianz Duitsland aan het Duitse vakblad Automobilwoche aan. “Maar de reparaties zijn vaak duurder.”
Je zou ook kunnen beargumenteren waar @Bart2002 het mis heeft in zijn redevoering, eventueel aangevuld met bronnen.quote:
Ik vind het wel vervelend dat jij me elke keer opzoekt. De dialoog is niet met jou.quote:
Mijn excuses.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 23:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik vind het wel vervelend dat jij me elke keer opzoekt. De dialoog is niet met jou.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |