abonnement Unibet Coolblue
pi_201945754
Nee wiedanwel ik heb een laag bedrag van 122 euro per maand sinds 1 februari waar ik zeker in 1 februari 2022 had moeten bijbetalen.
Probleem is dat dit bedrijf vlak voor dat de kou begint de stekker eruit trekt.
Dus ben ik gaan rekenen en heb inclusief de kou in het voorjaar 800 kuub gebruikt, wat waarschijnlijk ongeveer het dubbele gas verbruik zou zijn op 1 feb 2022.
Wat ik SCHANDALIG vind is dat de curator zegt we hebben u tot 1 november energie geleverd dus niet storneren want we hebben toch energie geleverd,
Maar die curator weet DONDERSGOED, dat veel mensen van 1 april tot 1 november veel te veel hebben betaald.
Hij gooit de mensen zand in de ogen.
PAK TERUG WAT JE PAKKEN KAN WANT JE BENT HET KWIJT.
maak een berekening en je zult zien dat je te veel hebt betaald.
Wees niet bang voor een dreig email van die knakker want zeg gewoon dat je veel te veel betaald heb in er niet van houd om bestolen te worden door een curator.
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:05:54 #102
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201945879
tuurlijk zegt de curator dat. Zijn taak is het geld van de preferente schuldeisers veilig te stellen.
Als iedereen storneert lukt dat niet.

Of dacht je dat die man er voor jouw is?
Tot nooit .......
pi_201946101
Ik kreeg toen bij flexenergie ook een email van de curator met wat ik doe kan niet.
Ik heb netjes gezegd dat ik veel te veel had betaald voor een contract waar ik 1 mei mee was begonnen tot 1 oktober.
En dat ik 2 maanden had terug gestort omdat ik er niet van hou om te veel te betalen wat ik niet heb gekregen en er niet van hou om bestolen te worden door een curator.
Ik zei als ik nog wat zou moeten betalen zal ik het direct overmaken.
Nooit meer van gehoord.
En anders zou ik dreigen zijn kantoor in kwaad daglicht te plaatsen.
Bij kassa, kan niet waar zijn, opgelicht en ook alle landelijke kranten zou ik een klachten email sturen over zijn kantoor.
pi_201946752
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 09:59 schreef Fe2O3 het volgende:
Ze doen dit juist om een fallisement te voorkomen, netjes eind afrekenen en opheffen.
Dat wachten we dan even af. Er is natuurlijk een zeer grote kans dat dit niet uitkomt.

Het is zo dat het geld in principe over de plinten klotst bij Welkom. Dit doordat de klanten hoge voorschotten hebben betaald en dat de grote leveringen daarvoor nog niet hebben plaatsgevonden. Want dat is pas in de koude wintermaanden. Daarvan uitgaande is het heel raar dat men nu al de stekker eruit trekt. Dat geld is weg. Zoveel is zeker. Daar hebben Jaap B. en de zijnen lekker van gefeest en het is nu op. :)

Storneren zolang het nog kan mensen. Welkom heeft gespeculeerd en geleefd van gratis geld. Dat is het kunstje wat Jaap B. geleerd heeft bij Energieflex die in 2018 failliet gingen. Het zijn zwendelaars en charlatans die "energieleveranciers". Zij gebruiken zo'n bedrijfje als privé pinautomaat. Van ons geld.

De rafelranden en donkere kanten van alle onmisbare zaken overlaten aan "de markt" worden ook hier weer zichtbaar. Dat hele overstapcircus dient afgeschaft en de regie over zorg, energie, OV, en nog wat dingetjes hoort gewoon bij de overheid cq ambtenaren thuis.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bart2002 op 29-10-2021 20:05:12 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:02:28 #105
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201946872
en dankzij de premie aan het eind van het jaar vond niemand het erg dat de voorschotten wat hoger waren.
Tot nooit .......
pi_201946956
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 20:02 schreef Speekselklier het volgende:
en dankzij de premie aan het eind van het jaar vond niemand het erg dat de voorschotten wat hoger waren.
Dat ook inderdaad. Ze wisten w.s. bij voorbaat al dat ze het einde van de rit niet gingen halen. Frauduleus zou je kunnen zeggen. Nou is het ook wel zo dat "de consument" hier in blind vertrouwen aan meewerkt wegen dollartekens in de ogen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201947216
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 17:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
De rabobank doet daar moeilijk over.
Er moet een formulier zijn waarmee je een onterechte incasso kunt melden. Rabobank moet dan onderzoeken.

Mogelijk is Rabobank de bank waar Welkom Energie zijn rekeningen had. Er is bij Welkom Energie van de zomer veel geld binnengekomen en half oktober is het klantenbestand verkocht aan Eneco. Stel dat het geld door de directie van Welkom Energie is opgefeest, dan blijft de Rabobank en een grote negatieve rekening zitten als iedereen maar storneert. Die zijn dus niet zo happy. Ik denk daarentegen: Als dit soort financiële instellingen niet weten wat voor risico's ze lopen, hoe moet ik dat als consument dan doen? Geen medelijden met Rabobank dus.

Rabobank mag geen misbruik maken van het feit dat zij die rekening beheert om onterechte incasso's toch doorgang te laten vinden. Als het inderdaad geen rechtsgeldige incasso's zijn en als Welkom Energie daar inderdaad zijn rekening had, dan is de strop voor Rabobank.
pi_201947227
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 20:06 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat ook inderdaad. Ze wisten w.s. bij voorbaat al dat ze het einde van de rit niet gingen halen. Frauduleus zou je kunnen zeggen. Nou is het ook wel zo dat "de consument" hier in blind vertrouwen aan meewerkt wegen dollartekens in de ogen.
Welke dollartekens in wiens ogen en waarom?
pi_201947293
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 20:17 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Welke dollartekens in wiens ogen en waarom?
Hij doet voorkomen of het beter is voor mensen om niet te storneren. Zo'n curator heft gewoon belasting op domheid. Storneren is echt het beste wat je kunt doen.
pi_201947296
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 19:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat wachten we dan even af. Er is natuurlijk een zeer grote kans dat dit niet uitkomt.
Het is al failliet, hč.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201947319
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 19:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat wachten we dan even af. Er is natuurlijk een zeer grote kans dat dit niet uitkomt.

Het is zo dat het geld in principe over de plinten klotst bij Welkom. Dit doordat de klanten hoge voorschotten hebben betaald en dat de grote leveringen daarvoor nog niet hebben plaatsgevonden. Want dat is pas in de koude wintermaanden. Daarvan uitgaande is het heel raar dat men nu al de stekker eruit trekt. Dat geld is weg. Zoveel is zeker. Daar hebben Jaap B. en de zijnen lekker van gefeest en het is nu op. :).
De energieprijzen zijn sinds april al enorm hard aan het stijgen. Dus ook al betaalt de consument sinds januari, de bedrijven die nog moesten inkopen gingen toen al het schip in.

Waarom nu nog niet meer bedrijven de handdoek in de ring gooien is bijzonder. Die hebben bij het afsluiten van een verkoopcontract direct ingekocht ipv gokken op een toekomstige lagere prijs?
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:26:28 #112
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201947379
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 20:23 schreef OnwetendeNerd het volgende:


Waarom nu nog niet meer bedrijven de handdoek in de ring gooien is bijzonder. Die hebben bij het afsluiten van een verkoopcontract direct ingekocht ipv gokken op een toekomstige lagere prijs?
dat doen alle grote jongens want die hebben niet het doel om er tussendoor uit te stappen. Die dekken gewoon risico af.
Tot nooit .......
pi_201947381
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 19:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat wachten we dan even af. Er is natuurlijk een zeer grote kans dat dit niet uitkomt.

Het is zo dat het geld in principe over de plinten klotst bij Welkom. Dit doordat de klanten hoge voorschotten hebben betaald en dat de grote leveringen daarvoor nog niet hebben plaatsgevonden. Want dat is pas in de koude wintermaanden. Daarvan uitgaande is het heel raar dat men nu al de stekker eruit trekt. Dat geld is weg. Zoveel is zeker. Daar hebben Jaap B. en de zijnen lekker van gefeest en het is nu op. :)

Storneren zolang het nog kan mensen. Welkom heeft gespeculeerd en geleefd van gratis geld. Dat is het kunstje wat Jaap B. geleerd heeft bij Energieflex die in 2018 failliet gingen. Het zijn zwendelaars en charlatans die "energieleveranciers". Zij gebruiken zo'n bedrijfje als privé pinautomaat. Van ons geld.

De rafelranden en donkere kanten van alle onmisbare zaken overlaten aan "de markt" worden ook hier weer zichtbaar. Dat hele overstapcircus dient afgeschaft en de regie over zorg, energie, OV, en nog wat dingetjes hoort gewoon bij de overheid cq ambtenaren thuis.
Volgens mij staat storneren los van het faillissementsrecht. Het betreft immers het corrigeren van een transactie die niet gedaan had mogen worden. Na het doen van een stornering geldt de situatie alsof de betaling nooit heeft plaatsgevonden.

Bij de bank waar Welkom Energie zijn rekening heeft zal mogelijk een grote schuld achterblijven.
pi_201947407
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 20:23 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
De energieprijzen zijn sinds april al enorm hard aan het stijgen. Dus ook al betaalt de consument sinds januari, de bedrijven die nog moesten inkopen gingen toen al het schip in.

Waarom nu nog niet meer bedrijven de handdoek in de ring gooien is bijzonder. Die hebben bij het afsluiten van een verkoopcontract direct ingekocht ipv gokken op een toekomstige lagere prijs?
Het zit zo: je hebt een markt van lange termijncontracten waar partijen als Eneco en Vattenfall opereren.

En je hebt de "spotmarkt". Dat zijn dagprijzen. Die kleine bedrijfjes merkten dat je met je klanten lange termijn contracten kon afsluiten en zelf inkopen voor dagprijzen. Het tij zat mee zodat die bedrijfjes schathemelrijk zijn geworden. Dat geld van de voorschotten werd gewoon opgebruikt. Toen de spotmarkt "opeens" sky-high ging kwamen ze in problemen. Het zijn dus geen energieleveranciers maar speculanten. Ze speculeren met het geld van hun klanten. En als dat verkeerd gaat zoals nu zijn de klanten de lul.

Het hele systeem van energieleverantie met die talloze speculerende partijen ertussen is door en door verrot. Er zullen er nog veel meer failliet gaan de komende tijd.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bart2002 op 29-10-2021 20:37:12 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201947434
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 20:26 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]
Volgens mij staat storneren los van het faillissementsrecht. Het betreft immers het corrigeren van een transactie die niet gedaan had mogen worden. Na het doen van een stornering geldt de situatie alsof de betaling nooit heeft plaatsgevonden.

Bij de bank waar Welkom Energie zijn rekening heeft zal mogelijk een grote schuld achterblijven.
Dit zeer zeker. De voorschotten zijn geen gelden voor geleverde diensten. Dus dat geld is gewoon nog van de klant. Het komt door het zieke systeem hier van alvast veel betalen zonder tegenprestatie. Dat moet ook anders.

Door te storneren benadeel je het bedrijf ook niet, je beperkt schulden die niet ingelost kunnen worden. Als je het niet doet sta je straks achter in de rij en ben je dat geld kwijt. Dit omdat de belastingdienst een gigantische vordering zal hebben. Dat was bij het faillissement van Energie Flex ook zo. De belastingdienst heeft voorrang.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:38:05 #116
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201947570
OK..! Wij zijn ook klant bij Welkom. Welkomstpremie van 250 euro bij een 1-jarig contract dat afloopt op 12-12-2021.

We betalen 125 euro per maand (dit kwam uit de berekening van Welkom en ze hebben daar de premie ook weer in meegerekend (dus 10 maanden lang 20 euro per maand te weinig betaald). Normaal incasseren ze op de 27ste. Deze maand is dat niet gebeurd.
Resistance is futile.
pi_201947582
Ze incasseren ook niet meer. Dat mogen ze niet omdat ze geen dienst meer kunnen leveren.

Je moet even kijken of er nog vorige termijnen te storneren vallen. Indien mogelijk: meteen doen.

Je pakt dan gewoon wat frauduleus verkregen geld terug. Als je het niet doet dan ben je eventuele tegoeden kwijt. En als dat niet zo is betaal je het verschil aan de curator.

[ Bericht 39% gewijzigd door Bart2002 op 29-10-2021 20:44:59 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:48:41 #118
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201947744
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 20:38 schreef Bart2002 het volgende:
Ze incasseren ook niet meer. Dat mogen ze niet omdat ze geen dienst meer kunnen leveren.

Je moet even kijken of er nog vorige termijnen te storneren vallen. Indien mogelijk: meteen doen.

Je pakt dan gewoon wat frauduleus verkregen geld terug. Als je het niet doet dan ben je eventuele tegoeden kwijt. En als dat niet zo is betaal je het verschil aan de curator.
Maar in principe krijgen ze sowieso nog geld van ons. Of is dit de uitgelezen kans om toch nog die 250 euro welkomstpremie te verrekenen?
Resistance is futile.
pi_201947786
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 20:38 schreef Bart2002 het volgende:
Ze incasseren ook niet meer. Dat mogen ze niet omdat ze geen dienst meer kunnen leveren.

Je moet even kijken of er nog vorige termijnen te storneren vallen. Indien mogelijk: meteen doen.

Je pakt dan gewoon wat frauduleus verkregen geld terug. Als je het niet doet dan ben je eventuele tegoeden kwijt. En als dat niet zo is betaal je het verschil aan de curator.
Wat is er frauduleus aan? We hebben een contract afgesloten voor 12 maanden a X bedrag met een maandelijkse betaling.
pi_201947925
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 20:48 schreef Seven. het volgende:

[..]
Maar in principe krijgen ze sowieso nog geld van ons. Of is dit de uitgelezen kans om toch nog die 250 euro welkomstpremie te verrekenen?
Je betaalt vooruit. Dus de incasso van deze maand was voor november. Die incasseren ze niet omdat Eneco dat gaat leveren.
Ik heb net oktober gestorneerd. Dat is allicht minder dan wat ik nog terug zou moeten krijgen obv voorschot, maar toch 190 euro die ik niet voor niks kwijt ben.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201948011
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 20:26 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]
Volgens mij staat storneren los van het faillissementsrecht. Het betreft immers het corrigeren van een transactie die niet gedaan had mogen worden. Na het doen van een stornering geldt de situatie alsof de betaling nooit heeft plaatsgevonden.

Bij de bank waar Welkom Energie zijn rekening heeft zal mogelijk een grote schuld achterblijven.
Ik ben geen jurist, maar het zou mij verbazen als het storneren voor de betrokkenen werkt.
Als jij een voorschotbetaling hebt gedaan, heb jij een vordering op het bedrijf. Het is aan de curator om alle vorderingen evenredig te verdelen. De curator gaat alle gelden incasseren en het overgebleven geld evenredig verdelen. Die gaat zeker niet een paar vorderingen wegstrepen en kijken wat er voor de rest over blijft..

Ik ben het eens dat het storneren los staat van faillissementsrecht, maar je termijnbetaling niet. Je dient je termijnen te betalen, dus ik vermoed dat je gewoon een betalingsverplichting hebt voor de overeengekomen termijnen en dus met het resterende bedrag een evenredige verdeling plaatsvindt.
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:21:40 #122
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201948373
Verwerking duurt enkele minuten. Maar eens kijken hoe de eindafrekening eruit ziet dan :+ .
Resistance is futile.
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:45:31 #123
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201948811
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 21:05 schreef snabbi het volgende:

[..]
Ik ben geen jurist, maar het zou mij verbazen als het storneren voor de betrokkenen werkt.
Als jij een voorschotbetaling hebt gedaan, heb jij een vordering op het bedrijf.
door te storneren heb je dus geen voorschotbetaling gedaan. En dus geen vordering.

Een automatische incasso is nou eenmaal iets anders dan een ideal betaling. Het bedrijf rukt een x bedrag van je rekening en jij mag achteraf zeggen of dat de bedoeling was en of je het er mee eens bent.

Als je die zekerheid bij een incasso weghaalt zou niemand meer automatisch betalen
Tot nooit .......
pi_201949371
Door 2 maal te storneren had ik bij flexenegie geen 332 euro verlies maar 32 euro verlies.

[ Bericht 8% gewijzigd door Martinb1961 op 29-10-2021 22:20:25 (Taalfout.) ]
pi_201949564
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 21:45 schreef Speekselklier het volgende:
Een automatische incasso is nou eenmaal iets anders dan een ideal betaling. Het bedrijf rukt een x bedrag van je rekening en jij mag achteraf zeggen of dat de bedoeling was en of je het er mee eens bent.
Nee, je hebt daar al vooraf mee ingestemd.
pi_201949587
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 21:05 schreef snabbi het volgende:
De curator gaat alle gelden incasseren en het overgebleven geld evenredig verdelen.
Nee zo werkt het niet. Was het maar zo'n feestje. Eerst komt de belastingdienst. Die gaat voor. Bij Energie Flex ging het zo dat er 2 miljoen aan baten waren en de belastingdienst had een claim van 6 miljoen. Dan incasseren ze i.i.g. die 2 miljoen en dan is het geld op. Voor de andere schuldeisers blijft 0 over.

Je zegt zelf al dat je geen jurist bent en tevens ben je niet op de hoogte van recente soortgelijke zaken. Dan kun je beter niet speculeren en je fantasie de vrije loop laten. Daar heeft niemand iets aan.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201949668
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 20:48 schreef Seven. het volgende:

[..]
Maar in principe krijgen ze sowieso nog geld van ons. Of is dit de uitgelezen kans om toch nog die 250 euro welkomstpremie te verrekenen?
Het is gewoon geen integer bedrijf. Dus alles wat je bij voorbaat terug kunt boeken is winst. Als het zo is dat je daarna nog geld schuldig bent aan de boedel cq de curator kan je het altijd nog betalen. Maar binnen is binnen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201949689
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 21:00 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Je betaalt vooruit. Dus de incasso van deze maand was voor november. Die incasseren ze niet omdat Eneco dat gaat leveren.
Ik heb net oktober gestorneerd. Dat is allicht minder dan wat ik nog terug zou moeten krijgen obv voorschot, maar toch 190 euro die ik niet voor niks kwijt ben.
Zeer verstandig. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:45:06 #129
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201949697
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 22:32 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Nee, je hebt daar al vooraf mee ingestemd.
en de tegenpartij heeft ingestemt dat je mag storneren, zonder rede. Al zit je een maandje krap, zelfs dan mag je nog storneren.

ik kwam nog een leuk stukje tegen.
https://danielshuisman.nl/automatische-incasso-en-faillissement/

bij een failisement en negatief saldo van een bedrijf mag een bank zelfs uit naam van het failliete bedrijf storneren.
Wie roept er nu nog dat je dat als klant niet zo mogen!

[ Bericht 16% gewijzigd door Speekselklier op 29-10-2021 23:20:48 ]
Tot nooit .......
pi_201950096
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 22:45 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
en de tegenpartij heeft ingestemt dat je mag storneren, zonder rede. Al zit je een maandje krap, zelfs dan mag je nog storneren.
Zonder rede storneren vind ik wel apart. Zonder reden klinkt al iets logischer.

En dat je mag storneren wil niet zeggen dat daar geen consequenties aan zitten.
pi_201950632
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 21:45 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
door te storneren heb je dus geen voorschotbetaling gedaan. En dus geen vordering.

Een automatische incasso is nou eenmaal iets anders dan een ideal betaling. Het bedrijf rukt een x bedrag van je rekening en jij mag achteraf zeggen of dat de bedoeling was en of je het er mee eens bent.

Als je die zekerheid bij een incasso weghaalt zou niemand meer automatisch betalen
Er is een verschil tussen de betalingsverplichting van het termijnbedrag en de wijze waarop de betaling gedaan wordt. Op basis van het energiecontract dat je afsluit en het bedrag wat je moet betalen in een termijnbetaling is er een betalingsverplichting ontstaan. De betalingsverplichting kan worden voldaan door middel van verschillende vormen van betaling, waarbij de automatische incasso een vorm is.
De mogelijkheid om een automatische incasso terug te draaien staat los van de contractuele betalingsverplichting voor de termijnbedragen.

In mijn ogen heb je door middel van de termijnbedragen een verplichting tot betaling totdat via een eindafrekening bepaald wordt wat je daadwerkelijk voor de geleverde diensten moet betalen.
pi_201950642
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 22:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Nee zo werkt het niet. Was het maar zo'n feestje. Eerst komt de belastingdienst. Die gaat voor. Bij Energie Flex ging het zo dat er 2 miljoen aan baten waren en de belastingdienst had een claim van 6 miljoen. Dan incasseren ze i.i.g. die 2 miljoen en dan is het geld op. Voor de andere schuldeisers blijft 0 over.

Je zegt zelf al dat je geen jurist bent en tevens ben je niet op de hoogte van recente soortgelijke zaken. Dan kun je beter niet speculeren en je fantasie de vrije loop laten. Daar heeft niemand iets aan.
Preferente vorderingen gaan inderdaad voor op schuldeisers in een andere categorie.
De curator zal dus zeker niet accepteren dat een preferente schuldeiser naar zijn centen kan fluiten, omdat een andere schuldeiser de liquide middelen van de schuldenaar onttrekt. Ook wanneer de consument op een rechtmatige manier een stornering kan doorvoeren, ontslaat dat de consument niet van de betalingsverplichting en het achteraan aansluiten in het proces van geldverdeling..
pi_201952364
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 20:17 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]
Er moet een formulier zijn waarmee je een onterechte incasso kunt melden. Rabobank moet dan onderzoeken.

Mogelijk is Rabobank de bank waar Welkom Energie zijn rekeningen had. Er is bij Welkom Energie van de zomer veel geld binnengekomen en half oktober is het klantenbestand verkocht aan Eneco. Stel dat het geld door de directie van Welkom Energie is opgefeest, dan blijft de Rabobank en een grote negatieve rekening zitten als iedereen maar storneert. Die zijn dus niet zo happy. Ik denk daarentegen: Als dit soort financiële instellingen niet weten wat voor risico's ze lopen, hoe moet ik dat als consument dan doen? Geen medelijden met Rabobank dus.

Rabobank mag geen misbruik maken van het feit dat zij die rekening beheert om onterechte incasso's toch doorgang te laten vinden. Als het inderdaad geen rechtsgeldige incasso's zijn en als Welkom Energie daar inderdaad zijn rekening had, dan is de strop voor Rabobank.
Formulier niet gevonden. Je moet ze bellen en dan zeggen ze nee.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_201952636
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 09:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Formulier niet gevonden. Je moet ze bellen en dan zeggen ze nee.
Ik heb alles terug kunnen halen omdat ik nog niet zo lang bij Welkom Energie zat. Maar als dit mij zou overkomen dan zou ik de volgende stappen doorlopen:

• Uitzoeken aan welke eisen een automatische incasso echt moet voldoen. Ik denk namelijk dat die van Welkom Energie daar namelijk niet aan voldeden.
• De bank per aangetekende brief melden dat Rabobank je Melding Onterechte Incasso telefonisch niet in behandeling wilde nemen, en daarbij Rabobank verzoeken om alsnog een onderzoek naar deze onterechte incasso's uit te voeren. Daarbij kun je de argumenten uit de vorige stap noemen.

Rabobank probeert je waarschijnlijk af te schepen omdat ze anders met een enorme negatieve rekening van Welkom Energie blijven zitten, maar ze mogen hun positie als bankier van jou niet misbruiken om op hun account Welkom Energie minder verliezen te leiden. Zodra het op papier staat werkt afschepen echter niet zo goed, dus vandaar dat ik het via zo'n brief zou proberen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Agronoom2 op 30-10-2021 10:09:34 ]
pi_201952696
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 00:11 schreef snabbi het volgende:

[..]
Preferente vorderingen gaan inderdaad voor op schuldeisers in een andere categorie.
De curator zal dus zeker niet accepteren dat een preferente schuldeiser naar zijn centen kan fluiten, omdat een andere schuldeiser de liquide middelen van de schuldenaar onttrekt. Ook wanneer de consument op een rechtmatige manier een stornering kan doorvoeren, ontslaat dat de consument niet van de betalingsverplichting en het achteraan aansluiten in het proces van geldverdeling..
Na storneren van een onterechte incasso wordt de betaling geacht niet te zijn gedaan. Voor dit bedrag is er dus geen vordering.

De overeenkomst op basis waarvan de betalingsverplichting bestond, is voorafgaand aan het faillissement door Welkom Energie opgezegd. Er is dus geen betalingsverplichting, anders dan een vergoeding voor de daadwerkelijk gebruikte energie. Daar mag de curator een rekening voor sturen.
pi_201953628
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 10:03 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]
Na storneren van een onterechte incasso wordt de betaling geacht niet te zijn gedaan. Voor dit bedrag is er dus geen vordering.

De overeenkomst op basis waarvan de betalingsverplichting bestond, is voorafgaand aan het faillissement door Welkom Energie opgezegd. Er is dus geen betalingsverplichting, anders dan een vergoeding voor de daadwerkelijk gebruikte energie. Daar mag de curator een rekening voor sturen.
Voor de eerste zin ben ik het helemaal met je eens. Door de stornering is er geen betaling geweest van de betreffende termijnen.

Voor de tweede zin (of eigenlijk alinea). De overeenkomst die je hebt wordt per 1 november ontbonden, niet met terugwerkende kracht. De betalingsverplichting van de termijnen tot aan 1 november zijn in mijn ogen gewoon van toepassing. Het verschil tussen de termijnen en het daadwerkelijke verbruik kan eventueel een vordering zijn. De tijd zal het leren.

[ Bericht 4% gewijzigd door snabbi op 30-10-2021 11:44:02 ]
pi_201954051
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 11:18 schreef snabbi het volgende:

[..]
Voor de eerste zin ben ik het helemaal met je eens. Door de stornering is er geen betaling geweest van de betreffende termijnen.

Voor de tweede zin (of eigenlijk alinea). De overeenkomst die je hebt wordt per 1 november ontbonden, niet met terugwerkende kracht. De betalingsverplichting van de termijnen tot aan 1 november zijn in mijn ogen gewoon van toepassing. Het verschil tussen de termijnen en het daadwerkelijke verbruik kan eventueel een vordering zijn. De tijd zal het leren.
Ik had een overeenkomst voor een jaar. Per 1 november ontbinden bestaat niet. Je ontbindt, of je ontbindt hem niet. Wat jij zegt komt er in goed Nederlands op neer dat een energieboer aan cherrypicking kan gaan doen. Dat is natuurlijk onzin. De termijnbedragen waren gebaseerd op een jaarcontract. De incasso'w waren bovendien gebaseerd op vertrouwen want het waren m.i. geen rechtsgeldige incasso's.
pi_201954176
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 00:11 schreef snabbi het volgende:

[..]
Preferente vorderingen gaan inderdaad voor op schuldeisers in een andere categorie.
De curator zal dus zeker niet accepteren dat een preferente schuldeiser naar zijn centen kan fluiten, omdat een andere schuldeiser de liquide middelen van de schuldenaar onttrekt. Ook wanneer de consument op een rechtmatige manier een stornering kan doorvoeren, ontslaat dat de consument niet van de betalingsverplichting en het achteraan aansluiten in het proces van geldverdeling..
Toen EnergieFlex in 2018 failliet ging hebben veel klanten ook gestorneerd. Als ik dit topic op Tweakers lees heeft dat weinig incasso's van de curator opgeleverd, behalve voor de mensen die teveel hadden gestorneerd.

Er is een theorie en er is een praktijk. In de praktijk sta je imo gewoon sterker als je storneert.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-10-2021 12:08:47 ]
pi_201954452
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 12:07 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Toen EnergieFlex in 2018 failliet ging hebben veel klanten ook gestorneerd. Als ik dit topic op Tweakers lees heeft dat weinig incasso's van de curator opgeleverd, behalve voor de mensen die teveel hadden gestorneerd.

Er is een theorie en er is een praktijk. In de praktijk sta je imo gewoon sterker als je storneert.
Dank voor deze link. Ik ben natuurlijk van mening dat mijn theorie beter is dan die van snabbi ;) maar in praktijk sta je dus kennelijk nog sterker als hetzelfde scenario als achter die link wordt gevolgd: De vorderingen worden opgekocht door een andere partij die om commerciële redenen uiteindelijk wil schikken.

Het gestorneerde geld staat inmiddels veilig op een spaarrekening :)
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:33:51 #140
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201954461
Ik ben benieuwd of we straks bij Eneco tussentijds kunnen opzeggen. Wij krijgen in februari een all-electric warmtepomp en zonnepanelen :+ . Daarna zijn we bijna energieneutraal.
Resistance is futile.
pi_201954491
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 12:33 schreef Seven. het volgende:
Ik ben benieuwd of we straks bij Eneco tussentijds kunnen opzeggen. Wij krijgen in februari een all-electric warmtepomp en zonnepanelen :+ . Daarna zijn we bijna energieneutraal.
Zoals ik het heb begrepen:

• Je kunt begin november opzeggen, dan heb je een opzegtermijn van 30 dagen.

• Je kunt vanaf 1 december opzeggen, dan heb je een opzegtermijn van 9 dagen

Als Eneco behalve het klantenbestand ook de vorderingen van Welkom Energie heeft overgenomen, dan moet Eneco wel met een heel goed aanbod komen wil ik daar niet snel vertrekken en ook de bedragen van Eneco storneren in afwachting van een eindafrekening.
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:37:17 #142
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201954503
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 11:53 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]
Ik had een overeenkomst voor een jaar. Per 1 november ontbinden bestaat niet. Je ontbindt, of je ontbindt hem niet. Wat jij zegt komt er in goed Nederlands op neer dat een energieboer aan cherrypicking kan gaan doen. Dat is natuurlijk onzin. De termijnbedragen waren gebaseerd op een jaarcontract. De incasso'w waren bovendien gebaseerd op vertrouwen want het waren m.i. geen rechtsgeldige incasso's.
de incasso waren ook gebaseert op een jaarcontract. De bedragen waren incl voorschot voor een strenge winter. Je hebt nu gewoon dat voorschot teruggehaald omdat ze aangaven in de wintee niet te leveren.

De voorschot wil je best terugbetalen maar dan moeten ze wel leveren.
Tot nooit .......
pi_201954508
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 12:33 schreef Seven. het volgende:
Ik ben benieuwd of we straks bij Eneco tussentijds kunnen opzeggen. Wij krijgen in februari een all-electric warmtepomp en zonnepanelen :+ . Daarna zijn we bijna energieneutraal.
Hopelijk wel.

Gas kan je tzt iig gewoon opzeggen. Mochten ze dwars doen, dan moet je maar even in het warmtepomptopic komen buurten ;)
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:39:58 #144
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201954532
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 12:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hopelijk wel.

Gas kan je tzt iig gewoon opzeggen. Mochten ze dwars doen, dan moet je maar even in het warmtepomptopic komen buurten ;)
Gas zeg je op bij de netbeheerder,niet bij het EB.
Tot nooit .......
pi_201954733
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 12:33 schreef Seven. het volgende:
Ik ben benieuwd of we straks bij Eneco tussentijds kunnen opzeggen. Wij krijgen in februari een all-electric warmtepomp en zonnepanelen :+ . Daarna zijn we bijna energieneutraal.
Volgens de site kan je per 1 november opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. In december kan je dus al elders zitten.
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:03:14 #146
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201954840
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 12:54 schreef snabbi het volgende:

[..]
Volgens de site kan je per 1 november opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. In december kan je dus al elders zitten.
Ja, maar dat hoeft niet persé, wat ons betreft. Als Eneco maar een goede elektriciteit prijs heeft.
Resistance is futile.
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:36:53 #147
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_201955976
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 13:03 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ja, maar dat hoeft niet persé, wat ons betreft. Als Eneco maar een goede elektriciteit prijs heeft.
De mijne is vorige week naar 27,7ct gegaan (variabel, enkel tariel) en voor een jaar lang geldig.
Volgens mij kan het rotter.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_201957022
Soms kan je het maand termijn bedrag zelf verhogen of verlagen, voortaan zet ik hem zelf lekker laag, op 100 bijvoorbeeld.
En hou rekening met een nabetaling.
pi_202010126
quote:
Staat kan rijk worden van faillissement Welkom Energie, ten koste van gedupeerden.

De Nederlandse overheid lijkt de lachende derde te worden bij het faillissement van Welkom Energie. Gashandelaar GasTerra, voor de helft van de staat, weigert een flinke partij door Welkom Energie gekocht gas vrij te geven. Dat levert de staat miljoenen op, maar zet de gedupeerde klanten in de kou.


Welkom Energie ging vorige week vrijdag failliet als gevolg van de enorm gestegen gasprijzen. Twee dagen eerder werd al bekend dat Eneco de 90.000 klanten overnam. Buiten deze overname bleef een hoeveelheid gas die door Welkom Energie maanden terug tegen aanzienlijk lagere prijzen is ingekocht.

Nu is er een juridisch conflict over het gas ontbrand: curator Sjakko van Raaijen wil de partij te gelde maken voor de failliete boedel. Als hij het gas tegen de huidige tarieven kan verkopen, dan valt er een aanzienlijke winst te behalen. Zo vergroot de curator de kans dat de 90.000 klanten nog iets terug zien van hun te veel betaalde voorschotten, of eventueel een deel van hun welkomstbonus.

Flinke discussies
Gashandelaar GasTerra - voor 50 procent staatseigendom, de andere helft is van oliereuzen Shell en Exxonmobil - ligt echter dwars, zo bevestigt curator Van Raaijen. ,,Ik zou de waardestijging van het gas graag aan de schuldeisers van Welkom Energie ten goede laten komen. Helaas werkt GasTerra niet mee, er vinden momenteel flinke discussies over plaats tussen ons, die nog niet zijn afgerond.”

Hoewel Van Raaijen de zaak in onderling overleg hoopt op te lossen, sorteert hij al voor op een rechtszaak. ,,Zoals het nu gaat, is het heel goed mogelijk dat wij deze discussie op een andere plek moeten voortzetten.”

Al met al lijken de staat en Shell en ExxonMobil een flink bedrag aan het faillissement van Welkom Energie over te houden. Volgens goed ingevoerde bronnen gaat het om een aanzienlijke hoeveelheid gas. ,,Dan praat je over forse bedragen, miljoenen euro’s.”

Kern van het conflict schuilt in de kleine lettertjes van de gascontracten van GasTerra. ,,Wat Welkom Energie destijds heeft gekocht, is een recht om een bepaalde hoeveelheid gas aan te kopen tegen de toen overeengekomen prijs”, legt curator Van Raaijen uit.

,,Het is dus niet zo dat het gas ergens in een tank zit met een sticker ‘behorend aan Welkom Energie’ erop. Nu Welkom Energie failliet is, meent GasTerra dat ze het gas voor zichzelf kan houden en daarmee ook de waardestijging ervan.”

Onzekerheid
GasTerra weigert te reageren op vragen van het AD. ,,We geven geen commentaar op genoemde onderwerpen of bilaterale contracten die we met partijen hebben gesloten”, laat een woordvoerder weten. Al met al blijven de ex-klanten van Welkom Energie voorlopig weken in onzekerheid over eventuele compensatie.

Eerder bleek al dat het kabinet geen mogelijkheden ziet om de 90.000 gedupeerde consumenten tegemoet te komen. Volgens staatssecretaris Dilan Yeşilgöz-Zegerius (Economische Zaken & Klimaat) is dit te ingewikkeld en tijdrovend, schreef ze maandagavond in een reactie op een motie van Kamerlid Pieter Omtzigt.

De VVD-bewindsvrouw wijst erop dat het kabinet recent al ruim 3 miljard euro uittrok om de energiebelasting te verlagen. ,,De verlaging van de belastingen helpt de gedupeerden van Welkom Energie op korte termijn, net als de vele andere huishoudens in Nederland.” Concreet gaat de energienota daardoor met 400 euro per huishouden omlaag.

Yeşilgöz-Zegerius laat verder weten dat haar ambtenaren contact met Eneco hebben gezocht. Veel klanten vrezen namelijk dat Eneco hen komende dagen een voorstel met onredelijk hoge tarieven doet.

,,Ik zou het beeld weg willen nemen dat de ex-klanten van Welkom Energie eind komende week geen redelijk aanbod van Eneco zullen krijgen. Eneco zal de klanten aanbieden om al na vier maanden - als daar gegeven de marktsituatie aanleiding voor is - het contract aan te passen en een beter aanbod te kunnen doen als de inkoopprijzen van elektriciteit en gas gunstiger zijn.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)dupeerden~a5222fdb6/
(Premium artikel)
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_202010188
Ik zat ook bij de welkom mannen.
Na het faillissement heb ik mijn laatste betaling terug gehaald.
Hiervan heb ik ze netjes middels mail op de hoogte gesteld. En dat ze dit maar moeten verrekenen met de eindafrekening. Krijg ik een mail terug dat dit niet de bedoeling is, en dat het faillissement niet betekend dat ik onder m'n betalingsverplichting uit kom.

Echter heb ik allang aan m'n betalingsverplichting voldoen, ik betaalde namelijk elke maand (ruim) teveel. Ik heb mijn gas en stroom ruimschoots betaald, knappe jongen die nog gaat aanvoeren dat ik nog meer zou moeten betalen, puur alleen omdat, dat mijn ingesteld voorschot bedrag was.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')