abonnement Unibet Coolblue
pi_201918565
Goedemiddag,

Ik ben bezig met een verbouwing op de zolder en momenteel hebben we daar even geen licht.
Nu heb ik geprobeerd een lamp op te hangen maar loop ik tegen het probleem aan dat deze het niet doet.

De situatie
Momenteel komt er een bruine en blauwe draad uit de muur.
De vorige bewoners hadden bovenop het verlaagde plafond hier stopcontacten op aangesloten en in deze stopcontacten een stekker gedaan waardoor de lampen aangingen op de voorzolder.

Wat ik wil:
Ik wil gewoon een lamp daar ophangen zonder dat er een stopcontact tussen zit, lijkt mij nogal overbodig namelijk.

De bruine draad kan ik doormiddel van de schakelaars aan en uit zetten dus het lijkt niet echt een fasedraad maar meer een schakeldraad.
Alleen als ik een lamp hierop aansluit doet hij het niet, mijn vermoeden is dat dit komt door de blauwe draad?
Ik denk dat deze draad via de lasdop aan het stopcontact zit en niet aan de schakelaar en dat hierdoor de oude bewoners een tussenoplossing hadden door stopcontacten te gebruiken?

Klopt mijn vermoeden?
En kan ik dit oplossen door de blauwe draad op de schakelaar aan te sluiten?
  Beste/leukste mod 2022 woensdag 27 oktober 2021 @ 15:15:40 #2
319979 Fok-it
All is well
pi_201920334
Skopje K&W
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_201920351
Ik heb nog even verder gekeken net maar wat mij opvalt is het volgende.

Schakelaar 1 onder aan de trap heeft een fase draad en 2 zwarte draden die naar schakelaar 2 gaan.

Het verbaast mij dat op beide zwarte draden stroom staat bij schakelaar 1 dit klopt dan toch niet?

Verder gaat vanaf schakelaar 2 een zwarte draad naar boven alleen komt hij dus niet uit de muur ik vermoed dat ik daar gewoon een nieuwe draad moet gaan trekken.

Blijf ik alleen met een vraagstuk zitten voor die bruine draad want ik snap er niks van dat ik die met de schakelaar kan bedienen terwijl die niet eens op de schakelaar zit..

Lekker zooitje dit.
pi_201921271
Spanning meten tussen de blauwe en bruine draad.

Andere optie je lampje is stuk.
Do what you love, love what you do!
  woensdag 27 oktober 2021 @ 18:02:56 #5
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_201922505
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 15:16 schreef walpi238 het volgende:
Ik heb nog even verder gekeken net maar wat mij opvalt is het volgende.

Schakelaar 1 onder aan de trap heeft een fase draad en 2 zwarte draden die naar schakelaar 2 gaan.

Het verbaast mij dat op beide zwarte draden stroom staat bij schakelaar 1 dit klopt dan toch niet?

Verder gaat vanaf schakelaar 2 een zwarte draad naar boven alleen komt hij dus niet uit de muur ik vermoed dat ik daar gewoon een nieuwe draad moet gaan trekken.

Blijf ik alleen met een vraagstuk zitten voor die bruine draad want ik snap er niks van dat ik die met de schakelaar kan bedienen terwijl die niet eens op de schakelaar zit..

Lekker zooitje dit.
Die zwarte draad die vanaf schakelaar 2 klinkt als degene die je hier moet hebben. Deze zal boven toch ergens in een doos moeten uitkomen.
Waar komt de bruine draad van het stopcontact vandaan?

Edit: waar komt jouw blauwe draad vandaan?
pi_201922888
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 16:23 schreef kree het volgende:
Spanning meten tussen de blauwe en bruine draad.

Andere optie je lampje is stuk.
Of een losse 0, dan meet je niet eens een verschil over je fase draad en nul en denk je dat je spanningsloos werkt wat dus niet eens het geval is. Tenzij je fase naar aarde kan meten.

Ik zou als je niet bekend bent met het knutselwerk van de vorige bewoner je stoppen eruit halen,

Fase en nul met elkaar door verbinden en alles lekker doorpiepen in te identificeren wat wat is.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_201922924
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 18:02 schreef Sheffield het volgende:

[..]
Die zwarte draad die vanaf schakelaar 2 klinkt als degene die je hier moet hebben. Deze zal boven toch ergens in een doos moeten uitkomen.
Waar komt de bruine draad van het stopcontact vandaan?

Edit: waar komt jouw blauwe draad vandaan?
Ja ik vermoed ook dat ik de zwarte draad moet zoeken. Wat ik nog niet zo goed begrijp is dat de zwarte draad die naar de lamp moet maar door 1 van de 2 schakelaren kan worden bediend.

Verder zie ik bruine en blauwe draden bij elkaar komen in lasdoppen. De bruine draden daarvan gaat er 1 naar het stopcontact (logisch) en 1 naar het gat uit de muur. Gek genoeg kan ik degene die vanuit de lasdop naar het gat in de muur gaat dus bedienen met een schakelaar.

Vreemd lijkt mij.
pi_201923091
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 18:34 schreef spierbal het volgende:

[..]
Of een losse 0, dan meet je niet eens een verschil over je fase draad en nul en denk je dat je spanningsloos werkt wat dus niet eens het geval is. Tenzij je fase naar aarde kan meten.

Ik zou als je niet bekend bent met het knutselwerk van de vorige bewoner je stoppen eruit halen,

Fase en nul met elkaar door verbinden en alles lekker doorpiepen in te identificeren wat wat is.
Die trek ik er 9 van de 10 keer wel even uit ja haha.. blijf mij verwonderen en irriteren tegelijk
  Moderator woensdag 27 oktober 2021 @ 19:00:17 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201923227
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 18:50 schreef walpi238 het volgende:

[..]
Die trek ik er 9 van de 10 keer wel even uit ja haha.. blijf mij verwonderen en irriteren tegelijk
Je meet toch niet met een schroevendraaier met zo'n lampje er op ?
Dat zegt namelijk in veel gevallen helemaal niks...
pi_201923285
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 18:34 schreef spierbal het volgende:

[..]
Of een losse 0, dan meet je niet eens een verschil over je fase draad en nul en denk je dat je spanningsloos werkt wat dus niet eens het geval is. Tenzij je fase naar aarde kan meten.

Ik zou als je niet bekend bent met het knutselwerk van de vorige bewoner je stoppen eruit halen,

Fase en nul met elkaar door verbinden en alles lekker doorpiepen in te identificeren wat wat is.
Wat spierbal zegt
Als je niet weet wat je doet wordt het lastig.
klinkt als knutsel werk wat er zit ,beste zou zijn opnieuw bedraden.

Zo moeilijk is het niet
Bruin naar ingang schakelaar zwarte van uitgang schakelaar naar lamp ,lamp naar blauw. Stroomkring.

Stoppen eruit(automaatjes uit) en zoeken maar zou ik zeggen. Of n elektromonteur zoeken als laatste optie

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2021 19:04:39 ]
  woensdag 27 oktober 2021 @ 21:15:43 #11
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_201925284
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 18:38 schreef walpi238 het volgende:

[..]
Ja ik vermoed ook dat ik de zwarte draad moet zoeken. Wat ik nog niet zo goed begrijp is dat de zwarte draad die naar de lamp moet maar door 1 van de 2 schakelaren kan worden bediend.

Verder zie ik bruine en blauwe draden bij elkaar komen in lasdoppen. De bruine draden daarvan gaat er 1 naar het stopcontact (logisch) en 1 naar het gat uit de muur. Gek genoeg kan ik degene die vanuit de lasdop naar het gat in de muur gaat dus bedienen met een schakelaar.

Vreemd lijkt mij.
De zwarte dradensituatie bij de schakelaars klinkt als een hotelschakeling, dat is niet verkeerd. Je zou dan het stopcontact met beide schakelaars moeten kunnen bedienen.
Het lijkt alsof de bruine draad die in de muur verdwijnt ergens aan de zwarte draad van schakelaar2 gekoppeld is
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')