abonnement Unibet Coolblue
pi_201929059
quote:
7s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:46 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Zweep erover :D

Dat we trouwens hier gewoon met z'n allen een normale discussie kunnen voeren vind ik echt heel fijn. Geeft ook wel aan dat de meesten hier al op veel vlakken echt wel bewust bezig zijn hoor. Ieder op zijn/haar/hen manier.

Bij mijn schoonfamilie is het meer niveautje "mAar PlAnTeN hEBbEn oOk GevOEl!
En dan wel ladingen kiloknallers en de Primark leegkopen.
Hoewel ik dan weer moet toegeven dat dit ook wel weer samenhangt met leefmilieu en toch een zekere vorm van armoede. Ik ben natuurlijk wel zo white priviliged as fuck. Dat maakt het leven en het vechten voor andermans rechten wel makkelijker. Ik hoef niet echt voor die van mijzelf te vechten.
Dat we hier een normale discussie over kunnen voeren komt ook omdat jij dat kan. Ik vind je een hele realistische activist. :+
Sterkheidsbaas van alles.
pi_201929173
quote:
2s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:49 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Dat we hier een normale discussie over kunnen voeren komt ook omdat jij dat kan. Ik vind je een hele realistische activist. :+
:@
Ik probeer wel een beetje uit de vegan bubbel te blijven. In de zin; ik hoor/lees ook graag andere meningen/inzichten. Mijn werkomgeving (en eerst studieomgeving) helpt daar wel bij. Daarom wil ik ook niet in een 'community' wonen zonder contact met de buitenwereld. (Misschien als ik 60 ben en de wereld nog spuugzatter ben dan nu. Dat ik denk 'stik er allemaal maar in, ik ga op een berg zitten en word samen met mijn vriend en konijnen een stel kluizenaars'. )

En ben wel een beetje een tamme activist momenteel hoor. Gaat veel te veel tijd in dat werken zitten :')

Maar ik blijf deze SC echt wel een speciaal plekje vinden hoor. Dat kom je gewoon niet vaak tegen.
Ik bedoel; sigme heeft gewoon appeltaart voor me gebakken hè O+ En ik zou best met Ludolf eens een biertje willen drinken. (Dit is geen metafoor voor de hooibaal in duiken ofzo hè. Ik zeg het maar effe :+ )
Ik heb dat ook met een vriendin buiten Fok! gehad; wij waren het zelden eens, maar omdat we de discussies (knokken jonguh!) niet teveel op de man/vrouw speelden, konden we het enorm goed vinden met elkaar, en nog steeds. En leerden we ook van elkaar.

Ik ben een beetje emo en labiel, merken jullie het? O+
  donderdag 28 oktober 2021 @ 11:00:56 #228
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_201929187
quote:
7s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:59 schreef Candaasje het volgende:

[..]

En ben wel een beetje een tamme activist momenteel hoor. Gaat veel te veel tijd in dat werken zitten :')

Zo krijgt de (r)overheid je dus gewoon stil. Zie dat dan!
pi_201929195
quote:
8s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 11:00 schreef Anthraxx het volgende:

[..]
Zo krijgt de (r)overheid je dus gewoon stil. Zie dat dan!
En dan willen ze me ook nog rare contracten met de politie laten tekenen! ;(

(Ik heb er nog niks over gehoord. Geen slapende honden wakker maken voor nu. En anders blaf ik terug)
pi_201929209
quote:
2s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:49 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Dat we hier een normale discussie over kunnen voeren komt ook omdat jij dat kan. Ik vind je een hele realistische activist. :+
Dat.
Realistische idealist zou ik er nog aan toevoegen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201929219
Dikke :S___D naar Candaasje.

Ik ga even met mijn geredde hond die met het vliegtuig kwam en m'n afbreekbare zakjes wandelen. :+
Sterkheidsbaas van alles.
pi_201929227
Jullie vergeten wel een tikkie naïef en meer dan een tikkie chaotisch :P

Thnx voor de veren in m'n reet (das nievegannie) :* :@
pi_201929236
quote:
2s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 11:03 schreef Lonaa het volgende:
Dikke :S___D naar Candaasje.

Ik ga even met mijn geredde hond die met het vliegtuig kwam en m'n afbreekbare zakjes wandelen. :+
Per reddingsboot had veeul te zielig geweest :{w
pi_201929247
Ik ben toch zo blij dat ik in de vrije natuur woon waar ik de hondestront gewoon kan laten liggen :+.
Als we naar Spanje rijden dan neem ik wat van die vieze poepzakjes mee zodat ik op parkeerplaatsen poep kan ruimen. Op z'n plaats hondepoep deponeren vind ik echt superasociaal. En zeker die Franse langs de tolweg, die zijn echt goed verzorgd en schoon, dan wil ik niet de viezerik zijn. Die in Nederland, waar de hond poept tussen de mensendrollen, daar laat ik de drol gewoon achter. Smerig land leven we.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201929270
Het scheelt enorm dat Dora door goede voeding maar 1x per dag poept. En dat is dan ook helemaal niet veel en het meurt niet zo godvergeten ranzig. :r (En ze zit het liefst in de bosjes. Kakken op open veld is :{w )

Als ik Dex uitlaat kakt ie altijd. En hij kakt veel (en ook 3 keer per dag). Meuren jonge, bah. :r Ik probeer het altijd zo te timen dat hij poept op een plek waar ik niet op hoef te ruimen. :+
Sterkheidsbaas van alles.
pi_201929298
quote:
2s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 11:08 schreef Lonaa het volgende:
Het scheelt enorm dat Dora door goede voeding maar 1x per dag poept. En dat is dan ook helemaal niet veel en het meurt niet zo godvergeten ranzig. :r (En ze zit het liefst in de bosjes. Kakken op open veld is :{w )

Als ik Dex uitlaat kakt ie altijd. En hij kakt veel (en ook 3 keer per dag). Meuren jonge, bah. :r Ik probeer het altijd zo te timen dat hij poept op een plek waar ik niet op hoef te ruimen. :+
Dat lijkt me eigenlijk ook helemaal niet zo comfortabel voor Dex zelf. :{
  donderdag 28 oktober 2021 @ 11:12:21 #237
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_201929308
quote:
2s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 11:08 schreef Lonaa het volgende:
Het scheelt enorm dat Dora door goede voeding maar 1x per dag poept. En dat is dan ook helemaal niet veel en het meurt niet zo godvergeten ranzig. :r (En ze zit het liefst in de bosjes. Kakken op open veld is :{w )

Als ik Dex uitlaat kakt ie altijd. En hij kakt veel (en ook 3 keer per dag). Meuren jonge, bah. :r Ik probeer het altijd zo te timen dat hij poept op een plek waar ik niet op hoef te ruimen. :+
Onze hond krijgt ook goed voer en maar 2x per dag, maar toch lukt het haar vaak om gewoon 3x te kakken _O-
Ik ben altijd verbaasd dat het lukt :')
pi_201929353
Ik was positief verrast over Dora's poep inderdaad.
Spoilers!
pi_201929430
Toen ik nog rauw vlees voerde was de poep beter inderdaad. Van de krulletjeshond.
De dappere (maar niet zo snuggere) hond had toen altijd diarree. En bleef te mager.
Op brokken die duurder zijn dan rauw vlees doet hij het beter. Hij poept wel 7 keer per dag denk ik, maar het heeft in elk geval stopverfachtige consistentie (en ziet er ongeveer uit als een kattedrol qua doorsnee en hoeveelheid).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 28 oktober 2021 @ 11:33:09 #240
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_201929531
quote:
7s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 11:04 schreef Candaasje het volgende:
Jullie vergeten wel een tikkie naïef en meer dan een tikkie chaotisch :P

Thnx voor de veren in m'n reet (das nievegannie) :* :@
Milieuvriendelijker dan al dat siliconen.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_201929538
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 11:33 schreef fietsie het volgende:

[..]
Milieuvriendelijker dan al dat siliconen.
Shit, daar toen helemaal niet aan gedacht. Maar sunken costs hè, dus ik laat ze maar zitten.
  donderdag 28 oktober 2021 @ 11:47:09 #242
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_201929655
quote:
7s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 11:33 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Shit, [..] sunken costs [..], dus ik laat ze maar zitten.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  donderdag 28 oktober 2021 @ 11:58:55 #243
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_201929800
quote:
7s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 09:36 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Ik ben het eens met dat je niet moet wijzen als er nog 3 vingers naar jezelf wijzen... maar veganisme heeft van oorsprong niet direct iets te maken met het eten van avocado's. Het is een beweging in de strijd om rechten voor niet-menselijke dieren. Dierenrechtenactivisten zijn het gebruiken/uitbuiten/doden van dieren voor menselijk gewin echt als een groot onrecht. Ook als het 'maar af en toe' is, of 'iets beter behandeld'. De reden dat mensen daarin vrij fanatiek zijn, is omdat je ook niet een beetje voor misstanden kunt/wil zijn en ze goed wil praten.
Een beetje dood is nog steeds dood, een beetje vrijheidsberoving is nog steeds vrijheidsberoving. Etc.

Dat je ook leed voorkomt door het milieu wat te ontzien is wel waar, dus ergens heeft het wel raakvlakken. (Het scheelt mogelijk wat verhongerende ijsberen) maar het is niet dat de avocadoteelt nu echt de grote motor is achter de klimaatcrisis en het is ook niet de drijfveer achter grootschalig dierenleed. (Die meer dan 300miljard dieren (zoogdieren en zeedieren) die per jaar worden afgeslacht door ons mensen, 'winnen' het qua aantal wel van de dieren en mensen die omkomen door de klimaatcrisis. Hoewel het allemaal vreselijk is, op individueel niveau bekeken.)

(Over)consumptie is dat natuurlijk wel, maar dat geldt voor ongeveer alles dat getransporteerd moet worden.
Niet dat ik niet zonder avocado zou kunnen hoor; heel objectief gezien kan dat wel. In die zin ben ik ook zeker geen heilige.

Dus eens hoor, dat de toon de muziek maakt.
Anderzijds; veganisten zijn ook wel vaak zo'n verschrikkelijke pain in de ass omdat ze tegen heilige huisjes schoppen. En zo is elke vrijheidsbeweging begonnen. Door er hard tegenin te beuken, door wetten te breken, door verandering te EISEN.
Je hebt gewoon wat schreeuwers nodig die weten dat ze zichzelf niet populair maken. Die gehaat worden.
Want het is net als met de (vroegere :D ) huizenmarkt; je eindigt altijd ergens onder de lat die je legt.

Waar toen ik 10 jaar oud was vegetariërs vooral als idioten werden gezien, is dat nu redelijk normaal tot hip. Zelfs veganisme is hip. Dat was het nog geen 5 jaar geleden écht, écht niet. De AH durfde geen vegan logo op zijn vegan producten te plaatsen (echt waar, hebben we wel eens nagevraagd) in de angst om verlies van omzet. Tegenwoordig staan er overal groene bordjes*. Nu zijn de dierenrechtenactivisten de gevaarlijke idioten. We werden door Grappenhaus zelfs benoemt tot terroristen. Maar prima, als dat veganisme minder controversieel maakt.

(*het speelt ook wel mee dat plantaardig produceren - bewerkt danwel onbewerkt - voor veel bedrijven uiteindelijk lucratiever zijn, want je haalt een hele stap (de dieren) uit het proces. Dus ja, Unilever en Nestlé en weetikwelke multinationals jagen het ook zeker aan met al hun marketingcampagnes. Ik denk dat bij hen de echte omslag ligt, niet zozeer bij mij en mijn vrienden op straat. Alles voor de winstmaximalisatie, niet zozeer vanuit ethiek. Dat is helaas wel een gegeven en behorend aan het kapitalisme. Gezien de SP zelfs zijn eigen communisten uit de partij heeft geflikkerd, denk ik dat we daar nog wel even mee moeten leven ;) )

En ik moedig ook graag elke stap aan hoor :) . Ik denk ook zeker dat biologisch al veel beter is dan massaproductie. Maar ik zie het zeker niet als oplossing, want ik ben niet voor een beetje uitbuiting. Ik ben voor vol inzetten op plantbased. Maar dat dit een proces is, dat dit tijd kost en dat dit niet iets is waarin iedereen zal in mee willen gaan, dat weet ik ook.
Er zijn toch ook zat 'andere' veganisten?

Ik ken er die gewoon niet van dierlijke producten houden qua smaken, het onnodig vinden, het te milieubelastend vinden, er fysiek beter op gaan en ik ken mensen die het zielig vinden voor dieren.

Ik vind dat 'als beweging' altijd zo gek. Er zijn veganisten die in een beweging zitten. Het is an sich geen beweging m.i.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_201930098
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 11:58 schreef Molo het volgende:

[..]
Er zijn toch ook zat 'andere' veganisten?

Ik ken er die gewoon niet van dierlijke producten houden qua smaken, het onnodig vinden, het te milieubelastend vinden, er fysiek beter op gaan en ik ken mensen die het zielig vinden voor dieren.
Nou, nee, eigenlijk niet. Veganisme is uitgegroeid tot wel degelijk een beweging/levenswijze/filosofie die zich richt tegen het gebruik van dieren. Dat het tegenwoordig meer een hip en trendy dieet-dingetje is, en het daardoor nogal breed genomen wordt, is wel een feit. Ik spreek daarom doorgaans liever over dierenrechtenactivisten, maar dat heeft weer een vrij negatieve connotatie en is zo'n lang kutwoord om te typen :P .

Dus laat ik het zo zeggen: als ik het dus over veganisten heb, dan bedoel ik daarmee mensen die het doen vanuit een ethisch standpunt m.b.t. het gebruik van dieren. Ieder ander die plantbased eet/leeft maar dat vanwege andere motieven doet, noem ik geen veganist. En daar bedoel ik zeker niet mee dat ze minder tof bezig zijn, maar wel dat ze het vanuit een ander belang doen. En dat kan ook milieuactivisme zijn (heeft wel grote raakvlakken met veganisme en is dus wel discutabel) of gezondheid (is eigenbelang, heeft imho geen neuk te maken met veganisme).
Een combinatie is natuurlijk mogelijk. Maar het dier moet er wel in zitten zegmaar, en imho dus de belangrijkste drijfveer zijn.

Dus de veganisten (misschien dus beter: dierenrechtenactivisten) die ik ken, die doen het vanuit de filosofie/vrijheidsbeweging en die mensen hebben over het algemeen een relatief kleine voetafdruk. Want zijn ook vaak wel met het milieu bezig. Die groep bedoelde ik. Dat zijn er een paar honderd. Geen idee wat de rest van NL denkt en doet, daar wil en kan ik dan ook niet voor spreken.

Het lijkt een beetje geneuzel in de marge, ik weet het, maar veganisme is gewoonweg géén dieet. En dat wordt er vaak wel van gemaakt. En dat doet afbreuk aan de idealen. Imho.

EDIT: maar ik zal het in het vervolg dus over dierenrechtenactivisten hebben. Om verwarring te voorkomen. :)

[ Bericht 4% gewijzigd door Candaasje op 28-10-2021 12:33:21 ]
pi_201930179
Ik zeg gewoonlijk ook dat ik grotendeels 'plantaardig' eet omdat ik 'veganistisch' wil gunnen aan lui die meer van dieren houden dan ik :7
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 28 oktober 2021 @ 12:38:48 #246
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_201930217
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 11:58 schreef Molo het volgende:

[..]
Er zijn toch ook zat 'andere' veganisten?

Ik ken er die gewoon niet van dierlijke producten houden qua smaken, het onnodig vinden, het te milieubelastend vinden, er fysiek beter op gaan en ik ken mensen die het zielig vinden voor dieren.

Ik vind dat 'als beweging' altijd zo gek. Er zijn veganisten die in een beweging zitten. Het is an sich geen beweging m.i.
Maar mensen die niet van dierlijke producten houden qua smaak zijn natuurlijk gewoon moeilijke eters en niet vegan ;)
pi_201930220
Prompt poept Dora natuurlijk nog een keer vandaag. :')
Sterkheidsbaas van alles.
pi_201930226
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 12:34 schreef minilot het volgende:
Ik zeg gewoonlijk ook dat ik grotendeels 'plantaardig' eet omdat ik 'veganistisch' wil gunnen aan lui die meer van dieren houden dan ik :7
:D

Ik eet ook plantaardig, maak ik er tegenwoordig van. Maar dat komt eerlijk gezegd vooral omdat in het begin iedereen er zo nadrukkelijk "VEGAANNNN' van maakte. Alsof je iets smerigs wilde bestellen. :')
(Nu was het 10 jaar geleden ook wel dramatisch qua alternatieven.)

Trouwens, ik spreek doorgaans niemand er op aan dat hij/zij/hen zich vegan noemt hoor, ook al ben ik het misschien niet met de beweegredenen eens. Het is nu dat het hier ter sprake komt. Of je moet zo'n kutYoutuber zijn die een waterdieet start en dan begint te janken dat veganisme z'n leven geruïneerd heeft ofzo.

Maar verder zie ik het het nut niet zo om te corrigeren. Ik geef alleen nu wel hier aan dat ikzelf dus wel dat onderscheid maak, maar dat is meer om mijn standpunt in de discussie over wat een vegan wel of niet geacht te doen wordt met betrekking tot dieren en milieu e.d. duidelijker te maken. Dat is alles.
pi_201930227
quote:
2s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 12:39 schreef Lonaa het volgende:
Prompt poept Dora natuurlijk nog een keer vandaag. :')
Fok!wet :D _O-
pi_201930235
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 12:38 schreef gcjoel het volgende:

[..]
Maar mensen die niet van dierlijke producten houden qua smaak zijn natuurlijk gewoon moeilijke eters en niet vegan ;)
:D :Y
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')