abonnement Unibet Coolblue
  maandag 25 oktober 2021 @ 17:41:26 #1
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_201900137
Onlangs heb ik een nieuwe tv gekocht. Allemaal leuk, maar het geluid is (eigenlijk net als bij zoveel tv's) niet echt je van het. Daarom heb ik een week of wat geleden ook een soundbar aangeschaft. Inmiddels is de soundbar binnen en hij bevalt meer dan goed! Zelfs een atechnisch persoon als ik had geen enkel probleem met het aansluiten ervan en alles doet het. Echter, als ik switch naar de source via wat ik tv kijk, werkt het geluid helaas niet. Eerst heb ik héél schematisch gepaint hoe de set-up momenteel is.



Uiteraard heb ik als allereerste de ARC-functie ingeschakeld. Als ik via de chromecast (in dit geval zo'n nieuwe 4k-versie met Google TV als dat van belang is voor dit topic) tv kijk, dan is er helemaal niks aan de hand. Het werkt allemaal prima, geluid is goed, niks aan de hand.

Echter, als ik tv wil kijken ik ga naar de poort waar de T-mobile decoder op zit, dan hoor ik niks (dus ook niet via de boxen van de tv zelf) en krijg ik een melding in beeld "apparaat ondersteunt niet volledig 4k" (dat kan kloppen, T-mobile biedt geen 4k-tv dus de decoder ondersteunt dit niet) met een optie die me naar een instelling doorstuurt. Deze instelling is het zogenaamde HDMI EDID. Ik had geen flauw idee wat HDMI EDID is, maar ik had er 3 opties: Standaard, HDMI EDID 1.4 en HDMI EDID 2.0. Het stond op Standaard, dus ik dacht, prima, ik verander het naar HDMI EDID 2.0. Er kwam direct geluid uit de soundbar, dus ik dacht "dat is heel mooi, zal een eenmalige instelling geweest zijn". Echter, elke keer dat ik switch naar de T-mobile decoder moet ik opnieuw naar die HDMI EDID instelling. Deze instelling wordt "gewoon" onthouden (dus de tweede keer stond het al op HDMI EDID 2.0) maar het geluid werkt nooit in 1 keer. Ik moet altijd een random aanpassing maken in dat HDMI EDID-menu en dan werkt het geluid direct. Het maakt dus geen zak uit of die instelling op Standaard, HDMI EDID 1.4 of HDMI EDID 2.0 staat, als ik maar de instelling in dat menu verander op het moment dat ik tv wil kijken.

Zoals jullie zullen begrijpen, dat is behoorlijk irritant. Dus digibeet als ik ben stel ik nu de vraag: wat is HDMI EDID en wat kan ik hieraan doen zodat mijn soundbar altijd direct werkt op het moment dat ik tv wil kijken?
pi_201900312
Waarom ga je met HDMI naar de soundbar? Heb je geen optisch?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_201900346
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2021 18:00 schreef halfway het volgende:
Waarom ga je met HDMI naar de soundbar? Heb je geen optisch?
Waarom zou je een soundbar met HDMI in godsnaam optisch aansluiten? Dan vallen ARC en alle HD-mogelijkheden weg.
  maandag 25 oktober 2021 @ 18:28:54 #4
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_201900551
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2021 18:00 schreef halfway het volgende:
Waarom ga je met HDMI naar de soundbar? Heb je geen optisch?
Jawel, maar das toch minder hoogwaardig dan HDMI? Sterker nog, volgens de gebruiksaanwijzing van de soundbar moet je optisch alleen gebruiken als je geen HDMI ARC hebt en dan moet je alsnog naar een "gewone" HDMI-poort, dus dat is gewoon extra veel kabelmeuk..
  Spellchecker maandag 25 oktober 2021 @ 18:32:51 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  maandag 25 oktober 2021 @ 18:36:20 #6
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_201900620
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2021 18:00 schreef halfway het volgende:
Waarom ga je met HDMI naar de soundbar? Heb je geen optisch?
Het is geen 1984 meer
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_201900854
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 17:41 schreef Irritatie100 het volgende:
Onlangs heb ik een nieuwe tv gekocht. Allemaal leuk, maar het geluid is (eigenlijk net als bij zoveel tv's) niet echt je van het. Daarom heb ik een week of wat geleden ook een soundbar aangeschaft. Inmiddels is de soundbar binnen en hij bevalt meer dan goed! Zelfs een atechnisch persoon als ik had geen enkel probleem met het aansluiten ervan en alles doet het. Echter, als ik switch naar de source via wat ik tv kijk, werkt het geluid helaas niet. Eerst heb ik héél schematisch gepaint hoe de set-up momenteel is.

[ afbeelding ]

Uiteraard heb ik als allereerste de ARC-functie ingeschakeld. Als ik via de chromecast (in dit geval zo'n nieuwe 4k-versie met Google TV als dat van belang is voor dit topic) tv kijk, dan is er helemaal niks aan de hand. Het werkt allemaal prima, geluid is goed, niks aan de hand.

Echter, als ik tv wil kijken ik ga naar de poort waar de T-mobile decoder op zit, dan hoor ik niks (dus ook niet via de boxen van de tv zelf) en krijg ik een melding in beeld "apparaat ondersteunt niet volledig 4k" (dat kan kloppen, T-mobile biedt geen 4k-tv dus de decoder ondersteunt dit niet) met een optie die me naar een instelling doorstuurt. Deze instelling is het zogenaamde HDMI EDID. Ik had geen flauw idee wat HDMI EDID is, maar ik had er 3 opties: Standaard, HDMI EDID 1.4 en HDMI EDID 2.0. Het stond op Standaard, dus ik dacht, prima, ik verander het naar HDMI EDID 2.0. Er kwam direct geluid uit de soundbar, dus ik dacht "dat is heel mooi, zal een eenmalige instelling geweest zijn". Echter, elke keer dat ik switch naar de T-mobile decoder moet ik opnieuw naar die HDMI EDID instelling. Deze instelling wordt "gewoon" onthouden (dus de tweede keer stond het al op HDMI EDID 2.0) maar het geluid werkt nooit in 1 keer. Ik moet altijd een random aanpassing maken in dat HDMI EDID-menu en dan werkt het geluid direct. Het maakt dus geen zak uit of die instelling op Standaard, HDMI EDID 1.4 of HDMI EDID 2.0 staat, als ik maar de instelling in dat menu verander op het moment dat ik tv wil kijken.

Zoals jullie zullen begrijpen, dat is behoorlijk irritant. Dus digibeet als ik ben stel ik nu de vraag: wat is HDMI EDID en wat kan ik hieraan doen zodat mijn soundbar altijd direct werkt op het moment dat ik tv wil kijken?
Het probleem zit niet in je soundbar. EDID staat voor Extended Display Identification Data. Dat is een manier waarop je TV aan aangesloten HDMI bronnen kan laten weten wat de mogelijkheden van het aangesloten display zijn. Kennelijk gaat er iets niet helemaal lekker bij de uitwisseling van die informatie tussen de TV en je decoder. Kijk eens in de instellingen van je decoder of je daar iets kunt vinden, want tot nu toe heb je als ik het goed begrijp alleen gespeeld met de instellingen van je TV. Wat je ook even moet proberen is de aansluitingen van je Chromecast en je decoder met elkaar verwisselen, dus: TV decoder op HDMI 1 en Chromecast op HDMI 2.
pi_201901095
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 18:04 schreef Saekerhett het volgende:

[..]
Waarom zou je een soundbar met HDMI in godsnaam optisch aansluiten? Dan vallen ARC en alle HD-mogelijkheden weg.
Moet het wel werken ;)
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  maandag 25 oktober 2021 @ 19:27:26 #9
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_201901127
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 19:02 schreef Riparius het volgende:

[..]
Het probleem zit niet in je soundbar. EDID staat voor Extended Display Identification Data. Dat is een manier waarop je TV aan aangesloten HDMI bronnen kan laten weten wat de mogelijkheden van het aangesloten display zijn. Kennelijk gaat er iets niet helemaal lekker bij de uitwisseling van die informatie tussen de TV en je decoder. Kijk eens in de instellingen van je decoder of je daar iets kunt vinden, want tot nu toe heb je als ik het goed begrijp alleen gespeeld met de instellingen van je TV. Wat je ook even moet proberen is de aansluitingen van je Chromecast en je decoder met elkaar verwisselen, dus: TV decoder op HDMI 1 en Chromecast op HDMI 2.
Het omwisselen maakt helaas geen verschil...

Dat het in de decoder zit dacht ik ergens al wel, in principe is er geen enkel probleem met de soundbar. Geen slecht idee om daar eens in de instellingen te neuzen! En anders gewoon contact opnemen met T-mobile misschien :+
pi_201901202
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2021 19:27 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Het omwisselen maakt helaas geen verschil...

Dat het in de decoder zit dacht ik ergens al wel, in principe is er geen enkel probleem met de soundbar. Geen slecht idee om daar eens in de instellingen te neuzen! En anders gewoon contact opnemen met T-mobile misschien :+
Ik denk niet dat je van T-mobile een competent antwoord zult krijgen, maar je kunt het natuurlijk proberen. Maar kijk eerst eens de instellingen van je TV decoder door, en dan met name instellingen die met de HDMI output en met de audio output te maken hebben.

Helaas is jouw probleem een probleem dat vaker voorkomt. Als je het echt niet opgelost krijgt zou je een HDMI EDID emulator aan kunnen schaffen. Dan zou je probleem zeker opgelost zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')