abonnement Unibet Coolblue
pi_201898005
Democratie is niet het recht van de meerderheid om te heersen over de minderheid. Nee, democratie is de plicht van de meerderheid om de rechten van de minderheden te beschermen. Het fundament van de rechtsstaat is dat de rechtstaat het recht van minderheden verdedigt tegen de meerderheid. Wat nu in het huidige politieke klimaat dreigt te gebeuren is dat een simpele meerderheid in het parlement (50%+1) wetten aanneemt die tegen minderheden zijn gericht, zoals een verbod op ritueel slachten, een verbod op buitenlandse financiering van moskeeën, en een verbod voor Nederlanders uit de overzeese Koninkrijksdelen om zich te vestigen in Nederland. Wetten die evident strijdig zijn met de Grondwet.

En dan wreekt zich het feit dat Nederland, in tegenstelling tot vele Westerse democratieën, geen constitutioneel hof kent dat wetten toets aan de Grondwet en deze. bij strijdigheid kan vernietigen. Een dergelijk instituut zou kunnen toetsen in hoeverre bijvoorbeeld een verbod op ritueel slachten of een verbod op buitenlandse financiering van moskeeën strijdig is met de constitutioneel vastgelegde vrijheid van godsdienst.

De Raad van State brengt weliswaar advies uit over wetsvoorstellen, maar de regering kan die adviezen naast zich neerleggen en politieke overwegingen laten prevaleren.

Is Nederland dan nog wel een constitutionele parlementaire monarchie? Of geldt hier de helft plus één van de stemmen, ongeacht wat in de Grondwet staat? Is de Grondwet gedegradeerd tot een voetnoot, of erger nog tot een voetveeg?
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_201898434
Hoe kunnen besluiten worden genomen waar iedereen het mee eens is?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201898530
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 14:50 schreef Gibraltar70 het volgende:
De Raad van State brengt weliswaar advies uit over wetsvoorstellen
Beter nog de voorzitter van de Raad van State is de koning, met de koning ook als staatshoofd wordt de trias politica ernstig in verlegenheid gebracht.

Niet eens met het bestuur in Nederland? Hoger beroep bij de Raad van State. Rechters van de RVS worden dan weer gekozen door de voorzitter die tevens ook staatshoofd is. Het is het fundamentele recept voor corruptie.
pi_201898557
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 15:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
Hoe kunnen besluiten worden genomen waar iedereen het mee eens is?
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat de Staten-Generaal anticonstitutionele wetten aannemen die bijvoorbeeld strijdig zijn met de vrijheid van godsdienst, en dat dit op generlei wijze gecorrigeerd kan worden?

Puur omdat de helft plus één dit prima vindt. Dan heb je wel wat te voortduren zeg in dit land als minderheid.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_201898562
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 15:29 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Beter nog de voorzitter van de Raad van State is de koning, met de koning ook als staatshoofd wordt de trias politica ernstig in verlegenheid gebracht.

Niet eens met het bestuur in Nederland? Hoger beroep bij de Raad van State. Rechters van de RVS worden dan weer gekozen door de voorzitter die tevens ook staatshoofd is. Het is het fundamentele recept voor corruptie.
De koning heeft een puur ceremoniële functie en is alleen aanwezig bij vergaderingen die zijn rol aan gaan (dingen als abdicatie, instelling in de Raad op zijn 18e).

Kortom: je kletst maar wat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201898702
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2021 15:31 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat de Staten-Generaal anticonstitutionele wetten aannemen die bijvoorbeeld strijdig zijn met de vrijheid van godsdienst, en dat dit op generlei wijze gecorrigeerd kan worden?

Puur omdat de helft plus één dit prima vindt. Dan heb je wel wat te voortduren zeg in dit land als minderheid.
Iets wat jij vindt hoeft nog niet waar te zijn
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201898739
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 15:29 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Beter nog de voorzitter van de Raad van State is de koning, met de koning ook als staatshoofd wordt de trias politica ernstig in verlegenheid gebracht.

Niet eens met het bestuur in Nederland? Hoger beroep bij de Raad van State. Rechters van de RVS worden dan weer gekozen door de voorzitter die tevens ook staatshoofd is. Het is het fundamentele recept voor corruptie.
Voormalig Tweede Kamerlid Femke Halsema heeft in 2002 een initiatiefswetsvoorstel tot constitutionele toetsing ingediend om aan het ontbreken van een constitutioneel hof een einde te maken.

Zowel de Eerste als de Tweede kamer ging bij eerste lezing akkoord met dit voorstel tot wijziging van de Grondwet. Maar bij de tweede lezing werd tijdens de plenaire behandeling van dit voorstel op 31 mei 2017 in de Tweede Kamer de motie van de leden Van der Staaij en Van Raak ingediend, waarin werd uitgesproken dat dit voorstel ‘helaas niet de door de Grondwet voorgeschreven procedure heeft gevolgd, en daarom niet langer door de Kamer behandeld kan worden, maar geacht moet zijn door de Tweede Kamer te zijn verworpen. Exit dus constitutioneel hof.

Het is verontrustend als betwijfeld kan worden of wetten i.o. Zijn met de Grondwet. Nog verontrustender wordt het echter als het parlement bevreesd is voor constitutionele toetsing van de wetten die het zelf nota bene heeft aangenomen.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_201898879
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 15:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Iets wat jij vindt hoeft nog niet waar te zijn
Ik spreek hier toch ook namens mijzelf? Ik deel mijn inzichten als volwaardige burger in dit land. Het is aan jou om hier wat van te vinden, maar zeggen dat ik dat maar vind, is wel gek?!
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_201898903
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 15:55 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Ik spreek hier toch ook namens mijzelf? Ik deel mijn inzichten als volwaardige burger in dit land. Het is aan jou om hier wat van te vinden, maar zeggen dat ik dat maar vind, is wel gek?!
Je mag zeggen wat je wilt, dat doe ik ook
Ik verwacht alleen dat ik niet altijd gelijk krijg en accepteer dat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201898950
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 15:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Je mag zeggen wat je wilt, dat doe ik ook
Ik verwacht alleen dat ik niet altijd gelijk krijg en accepteer dat.
Ik gaf alleen het belang en noodzaak van een constitutionele hof in Nederland aan.

En hierop werd ik beticht van haat en leugen richting een maatschappij. Vertoont een beetje de symptomen van een kind, waarvan de ouders die hun domme kind allemaal aandoeningen proberen aan te praten, zodat ze zich niet om de intelligentie van hun vrucht hoeven te schamen.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_201898959
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 16:00 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Ik gaf alleen het belang en noodzaal van een constitutionele hof in Nederland aan.
Dat is jouw mening inderdaad... En je argumenten zijn ook wat raar. Je kan bij een besluit niet iedereen tevreden houden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201898999
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 16:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is jouw mening inderdaad... En je argumenten zijn ook wat raar. Je kan bij een besluit niet iedereen tevreden houden.
Er zitten wel wat meters en dagen tussen ‘ondermijnen van de Grondwet’ en ‘niet iedereen tevreden kunnen houden’.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_201899031
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 15:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
De koning heeft een puur ceremoniële functie en is alleen aanwezig bij vergaderingen die zijn rol aan gaan (dingen als abdicatie, instelling in de Raad op zijn 18e).

Kortom: je kletst maar wat.
Ja de koning heeft een puur ceremoniële functie.
pi_201899038
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 16:05 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Er zitten wel wat meters en dagen tussen ‘ondermijnen van de Grondwet’ en ‘niet iedereen tevreden kunnen houden’.
Dat is weer jouw mening zonder onderbouwing.
Het staat je vrij om naar de rechter te stappen als je denkt dat je grondrechten worden geschonden
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201899076
Voor de rol van een constitutioneel hof hadden we ooit de Eerste Kamer. Die was er om wetten te toetsen op haalbaarheid en of ze met andere wetten, incl de grondwet, zouden botsen.

Helaas is de Eerste Kamer volledig politiek geworden en is de Eerste Kamer dus nutteloos. Die vervangen door iets onafhankelijks wat oa grondwettelijk toetst lijkt me prima. Kan wellicht gewoon worden ingebouwd in de Raad van State.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201899164
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 16:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is weer jouw mening zonder onderbouwing.
Het staat je vrij om naar de rechter te stappen als je denkt dat je grondrechten worden geschonden
Is niet mijn mening. De Raad van State heeft dit vastgesteld.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_201899339
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 16:09 schreef Hanca het volgende:
Voor de rol van een constitutioneel hof hadden we ooit de Eerste Kamer. Die was er om wetten te toetsen op haalbaarheid en of ze met andere wetten, incl de grondwet, zouden botsen.

Helaas is de Eerste Kamer volledig politiek geworden en is de Eerste Kamer dus nutteloos. Die vervangen door iets onafhankelijks wat oa grondwettelijk toetst lijkt me prima. Kan wellicht gewoon worden ingebouwd in de Raad van State.
Wellicht is het een goed idee om dat deel van de Raad van State dat zich bezighoudt met de advisering over wetsvoorstellen, om te vormen tot een constitutioneel hof. De Raad van State is toch toe aan revisie na het kritische onderzoeksrapport Kwaliteit van de advisering waar de Volkskrant de hand op heeft weten te leggen.

Afgezien van de kwaliteit van de advisering, die kennelijk ter discussie staat, is de Raad van State een papieren tijger, want de regering kan zijn adviezen ongestraft naast zich neerleggen. Dir adviesorgaan kan wel blaffen, maar niet bijten.

Een constitutioneel hof kan het allebei.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
  maandag 25 oktober 2021 @ 16:43:50 #18
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_201899493
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2021 16:00 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Ik gaf alleen het belang en noodzaak van een constitutionele hof in Nederland aan.
Wel eens van de Hoge Raad gehoord?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_201899832
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 16:09 schreef Hanca het volgende:
Voor de rol van een constitutioneel hof hadden we ooit de Eerste Kamer. Die was er om wetten te toetsen op haalbaarheid en of ze met andere wetten, incl de grondwet, zouden botsen.

Helaas is de Eerste Kamer volledig politiek geworden en is de Eerste Kamer dus nutteloos. Die vervangen door iets onafhankelijks wat oa grondwettelijk toetst lijkt me prima. Kan wellicht gewoon worden ingebouwd in de Raad van State.
De taken van de ek zijn niet veranderd. Wat ze nu doen mochten ze altijd al en wat ze vroeger deden mogen ze nog steeds.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 25 oktober 2021 @ 17:42:25 #20
408813 crew  trein2000
pi_201900144
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 16:09 schreef Hanca het volgende:
Voor de rol van een constitutioneel hof hadden we ooit de Eerste Kamer. Die was er om wetten te toetsen op haalbaarheid en of ze met andere wetten, incl de grondwet, zouden botsen.

Helaas is de Eerste Kamer volledig politiek geworden en is de Eerste Kamer dus nutteloos. Die vervangen door iets onafhankelijks wat oa grondwettelijk toetst lijkt me prima. Kan wellicht gewoon worden ingebouwd in de Raad van State.
Nou zullen we dat maar niet doen? Dat loopt allemaal veel te veel door mekaar heen.

Of je richt echt een grondwettelijk hof op of je schaft gewoon 120 Grondwet af. Ik zie niet in waarom de gewone rechter dit niet zou kunnen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201901212
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 17:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De taken van de ek zijn niet veranderd. Wat ze nu doen mochten ze altijd al en wat ze vroeger deden mogen ze nog steeds.
Klopt, maar hoe ze het invullen is wel totaal anders geworden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator maandag 25 oktober 2021 @ 19:43:26 #22
54278 crew  Tijger_m
42
pi_201901306
Ook hier; speel de bal, niet de man en blijf on-topic.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_201901564
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 17:42 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nou zullen we dat maar niet doen? Dat loopt allemaal veel te veel door mekaar heen.

Of je richt echt een grondwettelijk hof op of je schaft gewoon 120 Grondwet af. Ik zie niet in waarom de gewone rechter dit niet zou kunnen.
Ik zou het wel kunnen waarderen als de RvS of een dergelijk hof een wet na stemming en voor invoering nog zou nakijken. Soms loopt er met amendementen ook zo veel verandering in gedurende de behandeling dat het wetsvoorstel niet meer lijkt op het voorstel waar het advies over kwam.

En in de Eerste Kamer zie ik echt helemaal niks meer, pure tijd en geldverspilling en de huidige manier van stemmen verpest de provincies, waar nu helemaal geen aandacht voor is tijdens de verkiezingen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 25 oktober 2021 @ 20:10:06 #24
408813 crew  trein2000
pi_201901742
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2021 19:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zou het wel kunnen waarderen als de RvS of een dergelijk hof een wet na stemming en voor invoering nog zou nakijken. Soms loopt er met amendementen ook zo veel verandering in gedurende de behandeling dat het wetsvoorstel niet meer lijkt op het voorstel waar het advies over kwam.
Soort Conseil constitutionnel achtig model, bestaat in Frankrijk. Heeft voor en nadelen. Maar ik zou dan inderdaad wel voor een aparte raad pleiten.
quote:
En in de Eerste Kamer zie ik echt helemaal niks meer, pure tijd en geldverspilling en de huidige manier van stemmen verpest de provincies, waar nu helemaal geen aandacht voor is tijdens de verkiezingen.
De eerste kamer heeft in die zin nut dat het toch een soort rem op de macht is. Anders zou je met een verkiezing als coalitie de hele macht in handen krijgen, zowel uitvoerend als wetgevend. Ik ben niet principieel tegen afschaffing, zie ook wel dat het schuurt. Maar dan moet er wel iets voor terug komen dat die rol kan overnemen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201901861
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 20:10 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Soort Conseil constitutionnel achtig model, bestaat in Frankrijk. Heeft voor en nadelen. Maar ik zou dan inderdaad wel voor een aparte raad pleiten.
[..]
De eerste kamer heeft in die zin nut dat het toch een soort rem op de macht is. Anders zou je met een verkiezing als coalitie de hele macht in handen krijgen, zowel uitvoerend als wetgevend. Ik ben niet principieel tegen afschaffing, zie ook wel dat het schuurt. Maar dan moet er wel iets voor terug komen dat die rol kan overnemen.
Mag natuurlijk los, ik dacht aan een soort derde kamer. Op dit moment heeft de RvS natuurlijk al 2 kamers: voor het advies en voor de rechtspraak. Ik zou dat wat ik nu noemde ook niet bij 1 van die 2 onderbrengen. Maar omdat ze dus toch al met verschillende afdelingen werken, dacht ik dat er dus ook best een derde afdeling onder gehangen kan worden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 25 oktober 2021 @ 20:22:43 #26
408813 crew  trein2000
pi_201901893
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 20:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Mag natuurlijk los, ik dacht aan een soort derde kamer. Op dit moment heeft de RvS natuurlijk al 2 kamers: voor het advies en voor de rechtspraak. Ik zou dat wat ik nu noemde ook niet bij 1 van die 2 onderbrengen. Maar omdat ze dus toch al met verschillende afdelingen werken, dacht ik dat er dus ook best een derde afdeling onder gehangen kan worden.
Maar ook dat afdelingenmodel is niet helemaal zonder kritiek ;)
Is historisch zo gegroeid en kan wat mij betreft ook zo blijven, maar als we dan toch iets nieuws optuigen zou ik het gewoon gelijk goed doen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201901960
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 20:22 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Maar ook dat afdelingenmodel is niet helemaal zonder kritiek ;)
Is historisch zo gegroeid en kan wat mij betreft ook zo blijven, maar als we dan toch iets nieuws optuigen zou ik het gewoon gelijk goed doen.
Ook prima, natuurlijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 25 oktober 2021 @ 21:29:11 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201902755
Overigens vind ik de 1e kamer een prima dam tegen onbezonnen, populistische en opportunistische besluiten. Sowieso hebben de meeste volwassen democratische landen wel een tweekamersysteem.
pi_201903877
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 20:10 schreef trein2000 het volgende:
De eerste kamer heeft in die zin nut dat het toch een soort rem op de macht is. Anders zou je met een verkiezing als coalitie de hele macht in handen krijgen, zowel uitvoerend als wetgevend. Ik ben niet principieel tegen afschaffing, zie ook wel dat het schuurt. Maar dan moet er wel iets voor terug komen dat die rol kan overnemen.
De lieden in de Tweede Kamer hebben hun kameraden in de Eerste Kamer gewoon in hun achterzak. Zij volgen de stemmingen van hun partijen in de Tweede Kamer. De Eerste Kamer kost ons enkel geld, heeft totaal geen legitimiteit in mijn ogen, op de manier hoe zij hun werk op dit moment invullen.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')