abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 28 oktober 2021 @ 12:47:34 #101
487315 Arius80
Ik rij dus ik ben
pi_201930275
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 12:13 schreef Starhopper het volgende:

[..]
[..]
------------------------------------------

Dit is niet best :'( :'( :'(
Tsja, we gaan weer dood... pfff saai...

BTW waar the hell werk jij? 20 berichten posten gemiddeld per dag? Je zou bijna denken dat je ervoor betaald krijgt. Maar dat zal natuurlijk niet.
pi_201931279
Die 2 meter is een worst case scenario, de 1.2m veel waarschijnlijker. En ook 1.2m kost vele honderden miljarden in ophoging dijken, verloren landbouwgrond, etc.
Klimaatmodellen de afgelopen 30 jaar, als je de onzekerheden van de modellen in acht neemt, zijn juist erg correct geweest in hun voorspellingen.

Het is opmerkelijk dat juist in Nederland de kop in het zand gestoken wordt wat betreft zeespiegelstijging, je zou verwachten dat men daar in Nederland zich juist zorgen over zou maken.

Voor eenieder die iets meer wilt weten van klimaat en CO2 etc raad ik dit kanaal van een streng-christelijke, klimaat prof uit Texas echt aan. Iemand dus die in een super-anti door mens-gestuurde klimaat verandering omgeving opgegroeid is en woont. Ze behandelt een heleboel vragen die je in dit soort topics altijd langs ziet komen.

https://www.youtube.com/c/GlobalWeirdingwithKatharineHayhoe








pi_201935195
Vraagje: hoe komt al dat water in de zee terecht? Rechtstreeks, omdat alleen het poolijs smelt? Want de rest moet door die rivieren. Die uiterwaarden en dijken hadden de meeste aandacht nodig. En dat betekent niet, dat de zeedijken ook niet verhoogd zijn. Daar heb ik inderdaad geen link naar gepost.

Als ik geen link post, wil dat niet zeggen dat het onzin is. Neem de volgende keer zelf ook eens de moeite om wat verder te kijken.
pi_201940312
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 20:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
Vraagje: hoe komt al dat water in de zee terecht? Rechtstreeks, omdat alleen het poolijs smelt? Want de rest moet door die rivieren. Die uiterwaarden en dijken hadden de meeste aandacht nodig. En dat betekent niet, dat de zeedijken ook niet verhoogd zijn. Daar heb ik inderdaad geen link naar gepost.

Als ik geen link post, wil dat niet zeggen dat het onzin is. Neem de volgende keer zelf ook eens de moeite om wat verder te kijken.
Afname gletsjers in berggebieden, maar dat zorgt niet echt voor zeespiegelstijging.
Verder is het vooral ijs van de Groenlandse ijskap en landijs Antarctica. Zee-ijs op de noordpool is hooguit enkele meters dik, het ijs op Groenland is meerdere kilometers dik, dus qua volume gigantisch veel meer.

Maar tegen wie heb je het eigenlijk?
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:24:47 #105
88865 Thice
I did it just for fun...
pi_201942150
quote:
16s.gif Op maandag 25 oktober 2021 12:22 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Waarom denk je dat het KNMI er achterlijk ver naast zit?


Beter die M van meteorologie vervangen voor misleiding denk ik..
pi_201942247
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 14:24 schreef Thice het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Beter die M van meteorologie vervangen voor misleiding denk ik..
Heb je ook de conclusie van Deltares gelezen over hoe het komt dat er nog geen versnelling gemeten is?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:03:00 #107
88865 Thice
I did it just for fun...
pi_201942531
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 14:34 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Heb je ook de conclusie van Deltares gelezen over hoe het komt dat er nog geen versnelling gemeten is?
Nee maar het gaat er mij meer om dat deze voorspelling mesjogge is.. Ik geloof wel in een snellere zeespiegelstijging de komende tijd, maar die projectie die ik laat zien snijdt echt geen hout..
Het alarmisme en de paniekzaaierij is gewoon lachwekkend eigenlijk.
pi_201942752
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 14:24 schreef Thice het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Beter die M van meteorologie vervangen voor misleiding denk ik..
Wat betekent een 'relatieve' stijging van 6600mm? Dat is toch gewoon een absolute stijging?

En ons inzicht in klimaat en hoe het vele factoren om ons heen impact gaat snel vooruit. Staar je niet blind op de 2m, dat is een worst case scenario. De 1.2m is veel reeeler. En heel veel relaties met klimaat zijn niet lineair. Het is niet zo dat wanneer het 0.1 graden warmer wordt de zeespiegel over 50 jaar met 2mm stijgt, en wanneer het 0.2 graden warmer wordt dit 4mm is. Het kan best dat de 2mm dan na 20 jaar bereikt wordt, en de stijging na 50 jaar 10mm is.
pi_201942838
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 14:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

Voor eenieder die iets meer wilt weten van klimaat en CO2 etc raad ik dit kanaal van een streng-christelijke, klimaat prof uit Texas echt aan. Iemand dus die in een super-anti door mens-gestuurde klimaat verandering omgeving opgegroeid is en woont. Ze behandelt een heleboel vragen die je in dit soort topics altijd langs ziet komen.
Is dat zo? Ik vooral veel vragen voorbij komen als:

- Waarom is bossen verbranden goed voor het milieu?
- Hoezo gaan de mensen en organisaties die het probleem zo enorm urgent hebben laten worden het nu oplossen?
- Waarom bepalen energiegiganten het beleid?
- Waarom moet dit gecombineerd worden met weer een machtsgreep van de EU?
- Waarom doen we niks aan onze Chinese import als het zo urgent is?
- Waarom krijgt de burger de schuld van de vooral industriele uitstoot?
- Waarom krijgt vliegverkeer een free pass?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_201942924
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2021 12:25 schreef Nober het volgende:
Tijd voor klimaatlockdowns. *O*
[..]
Nee LOCKDOWNS.
Hoe moet ik dat voor me zien, iedereen verplicht zijn/haar huis uit om te besparen op de stookkosten :? Of een ochtend/middag klok dat je verplicht buiten moet zijn.als het licht is.
pi_201943010
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2021 19:03 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Daar aan de kust, de Gelderse kust *O*
Straks heel Gelderland vol met strandgangers? Weet niet of ik daar zo blij van wordt, daar gaat mijn rust.
Nijmegen aan zee...
pi_201943184
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 15:41 schreef LanaMyst het volgende:

[..]
Straks heel Gelderland vol met strandgangers? Weet niet of ik daar zo blij van wordt, daar gaat mijn rust.
Nijmegen aan zee...
Ik woon 10 minuten van Nijmegen af.
Voortaan maar 10 minuten rijden naar het strand ipv 2,5 uur of zo *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_201943816
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 15:27 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Is dat zo? Ik vooral veel vragen voorbij komen als:

- Waarom is bossen verbranden goed voor het milieu?
- Hoezo gaan de mensen en organisaties die het probleem zo enorm urgent hebben laten worden het nu oplossen?
- Waarom bepalen energiegiganten het beleid?
- Waarom moet dit gecombineerd worden met weer een machtsgreep van de EU?
- Waarom doen we niks aan onze Chinese import als het zo urgent is?
- Waarom krijgt de burger de schuld van de vooral industriele uitstoot?
- Waarom krijgt vliegverkeer een free pass?
Niet alle vragen he ;)
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:42:34 #114
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201943892
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 15:27 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Is dat zo? Ik vooral veel vragen voorbij komen als:

- Waarom is bossen verbranden goed voor het milieu?
- Hoezo gaan de mensen en organisaties die het probleem zo enorm urgent hebben laten worden het nu oplossen?
- Waarom bepalen energiegiganten het beleid?
- Waarom moet dit gecombineerd worden met weer een machtsgreep van de EU?
- Waarom doen we niks aan onze Chinese import als het zo urgent is?
- Waarom krijgt de burger de schuld van de vooral industriele uitstoot?
- Waarom krijgt vliegverkeer een free pass?
waaarom subsidieren we koeien ?/
quote:
die methaan uitstpten en stikstof veroorzaken
Waarom subsidieren we bio massa centrales { joekels van houtkachels)
Waarom halen we hout voor die biomassacentrales uit Canada /
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201944070
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 16:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Niet alle vragen he ;)
Dat hoeft ook niet maar het is een beetje te makkelijk. De domme vragen beantwoorden en dan is de conclusie dat dus alle plannen goed en nodig zijn. Zo werkt het niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_201944387
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 16:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Dat hoeft ook niet maar het is een beetje te makkelijk. De domme vragen beantwoorden en dan is de conclusie dat dus alle plannen goed en nodig zijn. Zo werkt het niet.
Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.
En er zijn ook plannen om niets te doen, dus het is een beetje een domme opmerking om te zeggen dat alle plannen goed en nodig zijn.
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:16:17 #117
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_201945123
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 12:40 schreef Bocaj het volgende:
Lekker hoor, Utrecht aan Zee... Hoeven we minder ver te rijden! :Y
En mijn huis nog vier keer zoveel waard. *O*
Als de wolken aan staan blijf je gaan
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:16:52 #118
414785 sirdanilot
pi_201945131
Voor mij als Zeeuw is het een existentiële bedreiging voor mijn volk en vaderland, die klimaatverandering. Het is absoluut onacceptabel dat wij voor kortetermijngewin de aarde vernietigen tot een levensloze vervuilde woestijn vol plastic, zodat een paar miljardairs met raketjes kunnen spelen.

Maar als ik zin heb om lekker naar Curacao te vliegen dan doe ik dat gewoon.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:23:12 #119
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_201945232
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 18:16 schreef sirdanilot het volgende:
Voor mij als Zeeuw is het een existentiële bedreiging voor mijn volk en vaderland, die klimaatverandering. Het is absoluut onacceptabel dat wij voor kortetermijngewin de aarde vernietigen tot een levensloze vervuilde woestijn vol plastic, zodat een paar miljardairs met raketjes kunnen spelen.

Maar als ik zin heb om lekker naar Curacao te vliegen dan doe ik dat gewoon.
En toch ben je er weggegaan. Die krimpregio kan iedereen gebruiken.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:38:34 #120
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201945497
ze moeten gewoon niet bouwen in de laag gelegen delen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201948692
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 18:38 schreef michaelmoore het volgende:
ze moeten gewoon niet bouwen in de laag gelegen delen
Maar wat is 'laag'? Alles onder de huidige zeespiegel?
pi_201949035
@Thice Wel eens van niet-lineaire verbanden gehoord? :D

Dit is precies hoe creationisten met de verandering van het aardmagnetisch veld beargumenteren dat de aarde niet ouder dan 10.000 jaar kan zijn :D

Ook een complot trouwens, die miljarden jaren oude aarde en evolutie :7
-
pi_201953455
Die filmpjes van Katharine Hayhoe zijn idd erg leuk. Het is ook bijzonder dat veel mensen complotten zoals de wereldheerschappij door de joden of dat de aarde plat is prima kunnen doorprikken, en vervolgens claimen dat er zoveel geld wordt verdiend door klimaatactivisten. Ja, klimaatverandering zal ongetwijfeld misbruikt worden als propagandamiddel, maar als je de track-record en verdiensten van de grote gas- en olieindustrie er naast zet, dan wordt dat geldargument toch wel hilarisch :D Zet je aluhoedjes maar op, de nieuwd wereldorde misbruikt het klimaat om wereldheerschappij te krijgen :D

Misschien iets te veel Pinky and the Brain gekeken vroeger :')
-
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:02:55 #124
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201953465
op eem dag zal de oude zeebodem , waar nu koeien grazen weer zeebodem worden ,

Net als een zandkasteel weer teruggegeven wordt aan de zee

Daarom moeten we stoppen met het bouwen van huizen op die zeebodem, en er alleen nog aardappels , bloemen en suikerbieten telen

De klimaat verrandering kan zeker gaan versnellen , accelereren
Hoe warm is het over 10 jaar ????
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201953678
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 11:32 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Afname gletsjers in berggebieden, maar dat zorgt niet echt voor zeespiegelstijging.
Verder is het vooral ijs van de Groenlandse ijskap en landijs Antarctica. Zee-ijs op de noordpool is hooguit enkele meters dik, het ijs op Groenland is meerdere kilometers dik, dus qua volume gigantisch veel meer.
Nederland is een grote rivierdelta. Onze zeedijken hebben een paar decennia geleden al een grote opknapbeurt gehad, die zijn voor de eerstkomende honderd jaar hoog genoeg, mits goed onderhouden.

Het hoogteverschil tussen waar de rivier ons land binnenkomt en waar het in zee stroomt, is maar klein. Als de zeespiegel stijgt, wordt het verval nog kleiner, waardoor de rivier langzamer gaat stromen en het waterniveau stijgt. Dat water moet ergens naar toe. Dus door de zeespiegelstijging heb je ook rivierspiegelstijging. Het is niet alleen Zeeland dat daar mogelijk last van heeft.

Maar, zoals hierboven ook al gepost, de zeespiegel stijgt hier al ruim 150 jaar heel lineair, met zo'n 17 centimeter per eeuw. Terwijl het land verzakt doordat we er steeds meer grondwater uit pompen. Dus de feitelijke stijging is lager dan dat. En met de huidige stand van zaken kunnen we zelfs de redelijk pessimistische scenario's aan.

Kortom, we gaan er hier in Nederland geen last van hebben en maar weinig van merken, ongeacht wat er gebeurt.
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:31:45 #126
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201953801
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 11:22 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nederland is een grote rivierdelta. Onze zeedijken hebben een paar decennia geleden al een grote opknapbeurt gehad, die zijn voor de eerstkomende honderd jaar hoog genoeg, mits goed onderhouden.

Het hoogteverschil tussen waar de rivier ons land binnenkomt en waar het in zee stroomt, is maar klein. Als de zeespiegel stijgt, wordt het verval nog kleiner, waardoor de rivier langzamer gaat stromen en het waterniveau stijgt. Dat water moet ergens naar toe. Dus door de zeespiegelstijging heb je ook rivierspiegelstijging. Het is niet alleen Zeeland dat daar mogelijk last van heeft.

Maar, zoals hierboven ook al gepost, de zeespiegel stijgt hier al ruim 150 jaar heel lineair, met zo'n 17 centimeter per eeuw.

Terwijl het land verzakt doordat we er steeds meer grondwater uit pompen.
Dus de feitelijke stijging is lager dan dat. En met de huidige stand van zaken kunnen we zelfs de redelijk pessimistische scenario's aan.

goed verhaal maar het klopt niet
ALs de delta zakt , en de NAP stijgt dan zakt Delta Nederland HARDER dan de zeespeigel stijging , het kwelwater stijgt dan onafhankelijk van de zeespiegelstijging

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 30-10-2021 11:40:43 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201953913
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 14:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Die 2 meter is een worst case scenario, de 1.2m veel waarschijnlijker. En ook 1.2m kost vele honderden miljarden in ophoging dijken, verloren landbouwgrond, etc.
Klimaatmodellen de afgelopen 30 jaar, als je de onzekerheden van de modellen in acht neemt, zijn juist erg correct geweest in hun voorspellingen.

Het is opmerkelijk dat juist in Nederland de kop in het zand gestoken wordt wat betreft zeespiegelstijging, je zou verwachten dat men daar in Nederland zich juist zorgen over zou maken.

Voor eenieder die iets meer wilt weten van klimaat en CO2 etc raad ik dit kanaal van een streng-christelijke, klimaat prof uit Texas echt aan. Iemand dus die in een super-anti door mens-gestuurde klimaat verandering omgeving opgegroeid is en woont. Ze behandelt een heleboel vragen die je in dit soort topics altijd langs ziet komen.

https://www.youtube.com/c/GlobalWeirdingwithKatharineHayhoe








Punt is: wat zouden wij er tegen moeten doen dan?
pi_201953942
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 oktober 2021 20:17 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]

Volgens dit kaartje komt het strand letterlijk in mijn achtertuin te liggen. Laat maar komen, die zeespiegelstijging. Ik wilde altijd al een strandhuis.

Maar serieus: Als het echt harder gaat dan voorspeld, gaat het niet goed komen. Dijken kun je maar beperkt blijven ophogen omdat anders de druk op de ondergrond te groot wordt en het water onderlangs gaat.
Onze eigen schuld. We hadden de klimaatproblematiek veel urgenter moeten aanpakken.
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:46:13 #129
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201953957
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 11:41 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Punt is: wat zouden wij er tegen moeten doen dan?
dijken ophogen en pompen of verzuipen
verder kun je niets anders doen dan pompen
en niet meer woningen bouwen in de landbouw delta


Woningen bouwen 6 meter onder NAP zpals men wil is volledig gestoord
https://stadszaken.nl/art(...)s-buitengewoon-naief
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201953965
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 11:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dijken ophogen en pompen of verzuipen
verder kun je niets anders doen dan pompen
en niet meer woningen bouwen in de landbouw delta
Dijken opbouwen heeft een limiet. Er moet dus meer gebeuren.
pi_201953984
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 11:31 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
goed verhaal maar dit klopt niet helemaal
ALs de delta zakt , wat bewezen is en de NAP stijgt dan zakt Delta Nederland HARDER dan de zeespeigel


bron

Hoe lager het land en hoe dichter bij de zee of rivieren, hoe hoger het peil van het grondwater. Dus, het grondwater van Limburg stroomt heel langzaam naar de lagergelegen delen. Je moet dus in Limburg een dieper gat graven tot je water tegenkomt, dan in Zuid-Holland. En in de polders, die onder de zeespiegel liggen, moet je hard pompen om ze droog te houden. Hoe harder je pompt, hoe sneller de grond verzakt, waardoor je nog harder moet gaan pompen. Ook de grondsoort maakt een verschil.

De zeespiegel wordt gemeten aan de zee, achter de dijken, die een stevige, stenen basis hebben en tegen de zee aan liggen. Het land verzakt daar dus het minste. Maar als we daar een zeespiegelstijging van 17 centimeter meten en de kust is 2 centimeter verzakt, is de totale stijging slechts 15 centimeter.
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:49:31 #132
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201954002
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 11:48 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

bron

Hoe lager het land en hoe dichter bij de zee of rivieren, hoe hoger het peil van het grondwater. Dus, het grondwater van Limburg stroomt heel langzaam naar de lagergelegen delen. Je moet dus in Limburg een dieper gat graven tot je water tegenkomt, dan in Zuid-Holland. En in de polders, die onder de zeespiegel liggen, moet je hard pompen om ze droog te houden. Hoe harder je pompt, hoe sneller de grond verzakt, waardoor je nog harder moet gaan pompen. Ook de grondsoort maakt een verschil.
Maar als we daar een zeespiegelstijging van 17 centimeter meten en de kust is 2 centimeter verzakt, is de totale stijging 19 centimeter.
klopt

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 11:46 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dijken opbouwen heeft een limiet. Er moet dus meer gebeuren.
tpt 2050 redden we het wel , zoals het nu is
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201954099
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 11:49 schreef michaelmoore het volgende:

[19 centimeter]
klopt
Ok. Steek een stokje in de waterkant van een vijver en meet de hoogte van het water. Nou gaat het hard regenen en het niveau stijgt met 10 centimeter. En je duwt het stokje 5 centimeter dieper in de grond. Hoeveel geeft het nu aan?

En het is eigenlijk nog een stuk ingewikkelder. Want de aarde is niet hard en massief. Het is een bal vloeibaar materiaal (magma) met aan de buitenkant een dun korstje. Als er meer water in de oceanen terecht komt, zakt de zeebodem. Want er rust meer gewicht op. En daardoor wordt het land omhoog geduwd. Hoeveel centimeter verschil maakt dat? Niemand die het weet.
pi_201954272
Als we het toch over de plasticiteit van de Aarde hebben: het land in de buurt van de polen (Canada, Scandinavië en zo) is nog langzaam omhoog aan het veren sinds de gletsjers daar na de laatste ijstijd gesmolten zijn. Die hebben we toendertijd zelfs in de noordelijke helft van Nederland gehad. Maar dat gaat natuurlijk om een relatief veel kleiner gewicht dan een oceaan vol water en gaat daarom dus heel langzaam. En dan praten we over millimeters per eeuw.
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:26:08 #135
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201954378
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 11:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ok. Steek een stokje in de waterkant van een vijver en meet de hoogte van het water. Nou gaat het hard regenen en het niveau stijgt met 10 centimeter. En je duwt het stokje 5 centimeter dieper in de grond. Hoeveel geeft het nu aan?

En het is eigenlijk nog een stuk ingewikkelder. Want de aarde is niet hard en massief. Het is een bal vloeibaar materiaal (magma) met aan de buitenkant een dun korstje. Als er meer water in de oceanen terecht komt, zakt de zeebodem. Want er rust meer gewicht op. En daardoor wordt het land omhoog geduwd. Hoeveel centimeter verschil maakt dat? Niemand die het weet.
ALs de delta zakt met 5 cm en de NAP zeespiegel stijgt met 15 cm dan is het verschil 20 cm geworden tussen onze delta en de internationale zeespiegel ( NAP )

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 30-10-2021 12:31:29 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:29:16 #136
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201954418
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 12:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als we het toch over de plasticiteit van de Aarde hebben: het land in de buurt van de polen (Canada, Scandinavië en zo) is nog langzaam omhoog aan het veren sinds de gletsjers daar na de laatste ijstijd gesmolten zijn. Die hebben we toendertijd zelfs in de noordelijke helft van Nederland gehad. Maar dat gaat natuurlijk om een relatief veel kleiner gewicht dan een oceaan vol water en gaat daarom dus heel langzaam. En dan praten we over millimeters per eeuw.
de aardscholven bewegen links en rechts en er zijn delen die nog steeds omhoog bewegen zoals de Alpen en er zijn delen die zakken door de veen bodem (zeebodem) ( Polders)
De droogelegde delen die blijven zakken , vooral rondom Gouda en schiphol
quote:
De Alpen groeien
Die groei is, voor geologische begrippen namelijk behoorlijk snel. Uit een reeks onderzoeken naar stalagmieten in Oostenrijk bleek in 2011 al dat de alpen soms wel met meer dan 700 millimeter per eeuw kunnen groeien, maar toen werd nog gedacht dat de erosie net zo snel ging.
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201954496
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 11:22 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nederland is een grote rivierdelta. Onze zeedijken hebben een paar decennia geleden al een grote opknapbeurt gehad, die zijn voor de eerstkomende honderd jaar hoog genoeg, mits goed onderhouden.

Het hoogteverschil tussen waar de rivier ons land binnenkomt en waar het in zee stroomt, is maar klein. Als de zeespiegel stijgt, wordt het verval nog kleiner, waardoor de rivier langzamer gaat stromen en het waterniveau stijgt. Dat water moet ergens naar toe. Dus door de zeespiegelstijging heb je ook rivierspiegelstijging. Het is niet alleen Zeeland dat daar mogelijk last van heeft.

Maar, zoals hierboven ook al gepost, de zeespiegel stijgt hier al ruim 150 jaar heel lineair, met zo'n 17 centimeter per eeuw. Terwijl het land verzakt doordat we er steeds meer grondwater uit pompen. Dus de feitelijke stijging is lager dan dat. En met de huidige stand van zaken kunnen we zelfs de redelijk pessimistische scenario's aan.

Kortom, we gaan er hier in Nederland geen last van hebben en maar weinig van merken, ongeacht wat er gebeurt.
Dat wilt niet zeggen dat de zeespiegelstijging lineair blijft verlopen, en het wordt steeds duidelijker dat dit niet zo is. Vrijwel alle modellen duiden daar inmiddels op. Het verval in Nederland is dermate klein dat wanneer de zeepspiegel stijgt 1m stijgt, dan komt het zeewater bij springtij met een Noordwester storm tot bij de grens bij Duitsland. Dan heb je het dus niet alleen over Zeeland. En hoe verder het zoute water het land in komt, in meer landbouwgrond verzilt. Dan maakt het weinig uit hoe hoog en sterk de dijken zijn, als er zout water onder de dijken doorsijpelt, kun je wel opdoeken met alle landbouwbedrijven die achter die dijken liggen. Dat is niet het einde van de wereld, maar wel het einde van die bedrijven in de huidige vorm.
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:42:11 #138
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201954563
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 12:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat wilt niet zeggen dat de zeespiegelstijging lineair blijft verlopen, en het wordt steeds duidelijker dat dit niet zo is. Vrijwel alle modellen duiden daar inmiddels op. Het verval in Nederland is dermate klein dat wanneer de zeepspiegel stijgt 1m stijgt, dan komt het zeewater bij springtij met een Noordwester storm tot bij de grens bij Duitsland. Dan heb je het dus niet alleen over Zeeland. En hoe verder het zoute water het land in komt, in meer landbouwgrond verzilt. Dan maakt het weinig uit hoe hoog en sterk de dijken zijn, als er zout water onder de dijken doorsijpelt, kun je wel opdoeken met alle landbouwbedrijven die achter die dijken liggen. Dat is niet het einde van de wereld, maar wel het einde van die bedrijven in de huidige vorm.
Verzilting van de landbouw gebieden is een groot probleem , maar men is bezig met zout resistente rassen als Mais en Aardappels
https://www.nieuweoogst.n(...)-dubbele-dijk-bierum
Mocht het onhoudbaar worden dan zijn de landbouwgebieden geen probleem er is binnen europa zat goede Landbouw gebieden

Woningbouw rond Schiphol is volledig gestoord
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201954581
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 11:41 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Punt is: wat zouden wij er tegen moeten doen dan?
Punt is is dat door mens in de atmosfeer gebrachte CO2 (en methaan) de grote driver is achter de huidige klimaatverandering. Vrijwel het enige wat we kunnen doen is de CO2 (en methaan) uitsoot terugbrengen. Veel ingewikkelder is het eigenlijk niet.
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:44:30 #140
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201954605
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 12:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Punt is is dat door mens in de atmosfeer gebrachte CO2 (en methaan) de grote driver is achter de huidige klimaatverandering. Vrijwel het enige wat we kunnen doen is de CO2 (en methaan) uitsoot terugbrengen. Veel ingewikkelder is het eigenlijk niet.
Ja grapjas

Wel eens in Afrika en Azie of China gweeest ?/
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201954638
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 12:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Verzilting van de landbouw gebieden is een groot probleem , maar men is bezig met zout resistente rassen als Mais en Aardappels
https://www.nieuweoogst.n(...)-dubbele-dijk-bierum
Mocht het onhoudbaar worden dan zijn de landbouwgebieden geen probleem er is binnen europa zat goede Landbouw gebieden

Woningbouw rond Schiphol is volledig gestoord
Met klimaatverandering zul je inderdaad landbouwgebieden moeten verplaatsen, niet alleen binnen Nederland of Europa. Dat is niet altijd even eenvoudig, want waar je het naartoe wilt verplaatsen, daar moet wel plaats voor zijn. Maar ook zullen mensen migrereren, niet alleen binnen Nederland, maar ook in de rest van de wereld. En migratie levert conflicten op.
pi_201954962
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 12:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat wilt niet zeggen dat de zeespiegelstijging lineair blijft verlopen, en het wordt steeds duidelijker dat dit niet zo is. Vrijwel alle modellen duiden daar inmiddels op. Het verval in Nederland is dermate klein dat wanneer de zeepspiegel stijgt 1m stijgt, dan komt het zeewater bij springtij met een Noordwester storm tot bij de grens bij Duitsland. Dan heb je het dus niet alleen over Zeeland. En hoe verder het zoute water het land in komt, in meer landbouwgrond verzilt. Dan maakt het weinig uit hoe hoog en sterk de dijken zijn, als er zout water onder de dijken doorsijpelt, kun je wel opdoeken met alle landbouwbedrijven die achter die dijken liggen. Dat is niet het einde van de wereld, maar wel het einde van die bedrijven in de huidige vorm.
Het kan best zijn, dat de afstand van de zeebodem tot het oppervlakte de afgelopen eeuw een meter groter is geworden. Dan is het zeeniveau dus in absolute zin gestegen. Maar dan is de zeebodem zodanig verzakt en het land zo gestegen, dat het verschil aan onze kust, relatief gezien, maar 17 centimeter is. Dus, als de afstand tussen de zeebodem en het oppervlak de komende eeuw dan nog twee meter groter zou worden, dan zou je verwachten dat de meetstok aan onze kust een verschil van 34 centimeter laat zien.

Helaas weten we niet precies hoe diep de zee een eeuw geleden was.
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:53:41 #143
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201955368
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 12:47 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Met klimaatverandering zul je inderdaad landbouwgebieden moeten verplaatsen, niet alleen binnen Nederland of Europa. Dat is niet altijd even eenvoudig, want waar je het naartoe wilt verplaatsen, daar moet wel plaats voor zijn.

Er zijn landbouw gebieden in europa zo enorm veel waar nauwelijks actief iets mee gedaan wordt
Vooral in Hongarije, Roemoenie , Polen en Oekraine en Rusland
Probleem gaat de zoetwater vorraad worden , waar dat in Oekraine geen probleem is om dat het ook laaggelegen is aan de zwarte zee
Waar men niets anders op zet dan zonnebloemen en koolzaad , omdat er aardappels op zette teveel werk is en niet genoeg afzet mogelijkheden

China heeft 1 miljoen hectare van de qwarte landbouwgronden gepacht in Oekraine voor 100 jaar
https://www.boerenbusines(...)re-grond-in-Oekraine
Oekraine heeft de beste landbouwgronden ter wereld
quote:
China pacht 100.000 hectare grond in Oekraïne
23 September 2013 - Redactie Boerenbusiness
China gaat de komende vijftig jaar 3 miljoen hectare landbouwgrond pachten in de Oekraïne.
Dit weekend kwam het Chinese Xinjiang Production and Construction Corps (XPCC) met KSG Agro overeen dat zij in eerste instantie 100.000 hectare in het oosten (Dnipropetrovsk) van Oekraïne pachten, maar dat kan groeien tot 3 miljoen hectare, zo meldt de South China Morning Post.

De overeenkomst heeft een waarde van 2,6 miljard dollar per jaar. De grond zou hoofdzakelijk worden gebruikt voor de teelt van gewassen en voor de varkenshouderij.

Door de deal wordt China niet alleen de grootste pachter van landbouwgrond in de Oekraïne, maar de grootste wereldwijd.


[ Bericht 12% gewijzigd door michaelmoore op 30-10-2021 13:59:03 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201956873
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 12:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Punt is is dat door mens in de atmosfeer gebrachte CO2 (en methaan) de grote driver is achter de huidige klimaatverandering. Vrijwel het enige wat we kunnen doen is de CO2 (en methaan) uitsoot terugbrengen. Veel ingewikkelder is het eigenlijk niet.
Jawel. Maar doen we dat door innovatie, of op de GL-manier?
pi_201956891
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 12:47 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Met klimaatverandering zul je inderdaad landbouwgebieden moeten verplaatsen, niet alleen binnen Nederland of Europa. Dat is niet altijd even eenvoudig, want waar je het naartoe wilt verplaatsen, daar moet wel plaats voor zijn. Maar ook zullen mensen migrereren, niet alleen binnen Nederland, maar ook in de rest van de wereld. En migratie levert conflicten op.
En er is natuurlijk wel degelijk een verband tussen migratie en leefklimaat. Maar goed , dat ontkennen de partijen weer die klimaat zo urgent vinden.
pi_201958030
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 13:11 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het kan best zijn, dat de afstand van de zeebodem tot het oppervlakte de afgelopen eeuw een meter groter is geworden. Dan is het zeeniveau dus in absolute zin gestegen. Maar dan is de zeebodem zodanig verzakt en het land zo gestegen, dat het verschil aan onze kust, relatief gezien, maar 17 centimeter is. Dus, als de afstand tussen de zeebodem en het oppervlak de komende eeuw dan nog twee meter groter zou worden, dan zou je verwachten dat de meetstok aan onze kust een verschil van 34 centimeter laat zien.

Helaas weten we niet precies hoe diep de zee een eeuw geleden was.
Ik weet niet wat je gebruikt hebt om tot zulke redenaties te komen, maar ik zou wel willen wat het is :D
Het zeeniveau stijgt omdat de zeebodem zakt...right. Hoe werkt dat eigenlijk, als de zeebodem zakt, en het land stijgt, moet dat dan niet ergens gaan scheuren? En hoe zit dat eigenlijk met al dat extra water wat in zee komt van smeltend landijs op Groenland en Antarctica, dat heeft er niks mee te maken?
pi_201958067
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 13:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Er zijn landbouw gebieden in europa zo enorm veel waar nauwelijks actief iets mee gedaan wordt
Vooral in Hongarije, Roemoenie , Polen en Oekraine en Rusland
Probleem gaat de zoetwater vorraad worden , waar dat in Oekraine geen probleem is om dat het ook laaggelegen is aan de zwarte zee
Waar men niets anders op zet dan zonnebloemen en koolzaad , omdat er aardappels op zette teveel werk is en niet genoeg afzet mogelijkheden

China heeft 1 miljoen hectare van de qwarte landbouwgronden gepacht in Oekraine voor 100 jaar
https://www.boerenbusines(...)re-grond-in-Oekraine
Oekraine heeft de beste landbouwgronden ter wereld
[..]

Waarom lopen we dan zo krampachtig te doen om onze boeren in Nederland te proberen te behouden? Kunnen we die niet mooie grote lappen grond in Oost Europa geven als het zo makkelijk is?
pi_201958076
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 15:49 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Jawel. Maar doen we dat door innovatie, of op de GL-manier?
Is dat mutually exclusive?
pi_201958093
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 15:50 schreef theunderdog het volgende:

[..]
En er is natuurlijk wel degelijk een verband tussen migratie en leefklimaat. Maar goed , dat ontkennen de partijen weer die klimaat zo urgent vinden.
En leefklimaat en weer klimaat hebben ook flink invloed op elkaar.
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:14:58 #150
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_201958149
Op grote schaal zeewater ontzilten op plekken waar dichtbij de kust een woestijn of woestijnachtig gebied is. Aldaar zorgen voor grote bassins waar dat water kan worden opgeslagen. Zorg dat het water op zijn minst geschikt is voor landbouw en leg gebieden aan waar voedsel verbouwd kan worden. Denk aan fruitbomen, olijvenplantages en dergelijke. Ook kunnen er bossen aangeplant worden die kunnen worden ingericht als park, waar dan weer prachtige dieren kunnen worden uitgezet.

Gebieden die in aanmerking komen zijn: Marokko, Namibië en Australië.
Non possumus non loqui
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')