abonnement Unibet Coolblue
pi_201882360
Beste,

We moeten een notaris regelen voor een huis aankoop. Geen enkele ervaring mee.

De makelaar heeft wat gegevens nodig voor het opstellen van het koop contract, waaronder gegevens van de notaris. Nu is het zondag, gister te horen gekregen dat wij het worden, en woensdag gaan we tekenen.

Moeten we dit na de tekenen regelen? Of moeten we morgen in alle haast rondbellen welke notaris nog plek heeft? En als je een offerte wilt aanvragen, wat moet ik dan zeggen om in 1 keer alle info ervoor te hebben die nodig is en we niet voor verassingen komen te staan

Tevens is de voorbehoud van financiering tot 3 december, zou dat tijd genoeg zijn?

Ook hebben wij een formulier erbij gekregen ‘complynow’ met basisformulier risico factoren. Ook snappen wij dit niet en weten we niet waarom hier maar 1 persoon kan invullen terwijl wij met zijn 2en zijn

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 24-10-2021 11:25:02 ]
pi_201882404
Je kan aangeven dat je de notaris later doorgeeft. Dat geeft je de tijd om er een paar te benaderen en prijzen te vergelijken.
pi_201882410
Vragen vragen. Ik neem aan dat je de financiering van te voren al grof hebt gecheckt?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_201882419
quote:
1s.gif Op zondag 24 oktober 2021 11:24 schreef halfway het volgende:
Vragen vragen. Ik neem aan dat je de financiering van te voren al grof hebt gecheckt?
We zijn al bij een hyphotheekadviseur geweest en hem ook al gemaild, maar weekend dus geen reactie
pi_201882632
quote:
14s.gif Op zondag 24 oktober 2021 11:25 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]
We zijn al bij een hyphotheekadviseur geweest en hem ook al gemaild, maar weekend dus geen reactie
Als je genoeg verdiencapaciteit hebt om het huis te betalen is deze periode geen probleem.

Qua notaris - gewoon later doorgeven, is niet van belang voor de verkoper.
pi_201882802
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 11:44 schreef Underdoggy het volgende:

[..]
Als je genoeg verdiencapaciteit hebt om het huis te betalen is deze periode geen probleem.

Qua notaris - gewoon later doorgeven, is niet van belang voor de verkoper.
Je bedoeld op basis van inkomen? Ja daar ben ik 100 procent zeker van
pi_201883078
Degoedkoopstenotaris.nl. Dan krijg je snel een offerte
pi_201883227
ik koos in mijn naiviteit de goedkoopste notaris en kreeg daarna allerlei meerwerkkosten, waardoor die uiteindelijk ongeveer even duur was als andere notarissen.
Gechargeerd kreeg ik meerwerkkosten van gebruik van een pen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201883592
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 12:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik koos in mijn naiviteit de goedkoopste notaris en kreeg daarna allerlei meerwerkkosten, waardoor die uiteindelijk ongeveer even duur was als andere notarissen.
Gechargeerd kreeg ik meerwerkkosten van gebruik van een pen.
Die ervaring heb ik niet. Altijd gewoon de prijs van de offerte betaald. Tenminste als je een standaard dienst afneemt zoals hypotheekakte + levering.
pi_201883927
quote:
14s.gif Op zondag 24 oktober 2021 11:19 schreef Vlaggenroof het volgende:
Beste,

We moeten een notaris regelen voor een huis aankoop. Geen enkele ervaring mee.

De makelaar heeft wat gegevens nodig voor het opstellen van het koop contract, waaronder gegevens van de notaris. Nu is het zondag, gister te horen gekregen dat wij het worden, en woensdag gaan we tekenen.

Moeten we dit na de tekenen regelen? Of moeten we morgen in alle haast rondbellen welke notaris nog plek heeft? En als je een offerte wilt aanvragen, wat moet ik dan zeggen om in 1 keer alle info ervoor te hebben die nodig is en we niet voor verassingen komen te staan

Tevens is de voorbehoud van financiering tot 3 december, zou dat tijd genoeg zijn?

Ook hebben wij een formulier erbij gekregen ‘complynow’ met basisformulier risico factoren. Ook snappen wij dit niet en weten we niet waarom hier maar 1 persoon kan invullen terwijl wij met zijn 2en zijn
Voor het tekenen van het koopcontract heb je geen notaris nodig. Dat doe je gewoon zelf. De notaris heb je pas nodig voor de overdracht en hypotheekakte, dat komt pas op het moment dat je daarvoor hebt afgesproken (doorgaans minimaal een aantal weken of zelfs maanden later).
quote:
1s.gif Op zondag 24 oktober 2021 13:08 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Die ervaring heb ik niet. Altijd gewoon de prijs van de offerte betaald. Tenminste als je een standaard dienst afneemt zoals hypotheekakte + levering.
Ook mijn ervaring.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 24 oktober 2021 @ 14:21:25 #11
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201884299
Zouden er redenen zijn voor jullie die het voordelig maken om voor of na 1 januari de overdracht te hebben?
Zouden er redenen zijn voor de verkopers die het voordelig maken om voor of na 1 januari de overdracht te hebben?

Want ik gok dat daarom voor die korte termijn is gekozen. Qua tijdspad zit je klote met de kerstdagen, voorbehoud van fin pak je meestal 6 tot 8 wkn voor. Zij gaan dus voor de 6 (en een beetje). Je kan er vanuit gaan dat notarissen ook een a twee weken vrij nemen rond de kerstdagen, dus ik zou maandag gaan bellen of googlen voor goedkope notarissen in de regio. Als het goed is weet je op die datum in december al wel hoe laat het is qua financiering, en of je ervanaf moet zien.

Daarme kan je dan een datum mid-eind dec kiezen voor de overdracht, of anders gaat het al rap januari worden. Dan pas moet het echt rond zijn met je hypotheekverstrekker ook. Dat is ook pas het punt dat je de notaris echt nodig hebt. Al het andere teken je gewoon zelf.

Voor het tekenen kan je gewoon aangeven dat je de notaris later doorgeeft, je kan zelfs in het contract zeggen dat je dat voor datum X doet oid om de verkopende partij zekerheid te geven als ze daar naar op zoek zijn.

Financiering rond krijgen voor dec gaat vooral van jullie zelf af hangen en hoe snel je kan schakelen. Zorg dat je alle papieren klaar hebt liggen voor het gesprek met je adviseur.

* werkgeversverklaringen, vraag de werkgever(s) het NHG template in te vullen. Kan je simpel googlen.
* kopie laatste loonstrook
* overzicht van alle schulden/lease/meuk die je op afbetaling hebt indien van toepassing
* duidelijke foto van paspoort van alle kopers (nodig voor digitaal ondertekenen, nodig voor digitaal advies gesprek)
* pensioenoverzicht van alle kopers (mijnpensioenoverzicht.nl)

Mocht je nog geen digid hebben om een of andere vage reden, dan zou ik dat gisteren nog aanvragen ;)

Regel ook maandag al een taxatie als die er nog niet is. Kan ook via je adviseur, maar dat scheelde hier ook 200e als ik er zelf eentje regelde .. aldus geschiedde :D
Dum de dum
pi_201884360
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 13:43 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Voor het tekenen van het koopcontract heb je geen notaris nodig. Dat doe je gewoon zelf. De notaris heb je pas nodig voor de overdracht en hypotheekakte, dat komt pas op het moment dat je daarvoor hebt afgesproken (doorgaans minimaal een aantal weken of zelfs maanden later).
[..]
Ook mijn ervaring.
We krijgen de sleutel begin januari, dus we hebben nog 2.5 maand ervoor
pi_201884785
Vorig jaar een week eerder begonnen maar was wel aanvraag met zelf gekozen maatwerk. Overdracht was toen op 30 december en achteraf gezien makkelijk gehaald. Door maatwerk niet geshopt bij notarissen maar als je wel kan shoppen zou je volgende week vrij simpel een notaris kunnen vinden voor de geplande overdrachtsdatum.

Maar je moet tussentijds wel je zaken op orde hebben. Had vorig jaar klein overkomelijk hobbeltje waar ik zelf weinig invloed op had. 6-8 weken kan krap worden als je papierwerk niet direct klopt.
pi_201888470
Wellicht nog even kijken via Vereniging eigen huis? In deze fase, gezien de vragen, loont het om even lid te worden en te profiteren van hun kennis.

Je kan altijd even de (verkoop) makelaar vragen om namen , zij hebben ook altijd een paar notarissen waarmee ze vaak zaken doen. Hypotheekadviseur ook overigens. Gewoon morgenochtend ff bellen!

Voorbehoud 3 dec moet kunnen als je geen ingewikkelde case hebt, wel erbovenop zitten, alle documenten klaar hebben staan (die hierboven genoemd zijn oa)
  zondag 24 oktober 2021 @ 19:37:03 #15
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_201888521
Omtrend :’)
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')