abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201872935
https://nos.nl/artikel/24(...)in-palestijns-gebied


quote:
Ties Brock
correspondent Israël/Palestijnse gebieden · Ga naar het Twitter account van Ties Brock
Het was schrikken voor de Palestijnse olijfboer Mohammed Haj Mohammed toen hij deze week zijn boomgaard betrad. Ruim honderd van zijn olijfbomen bleken ernstig beschadigd: de bast was rondom de stam met een bijl of zaag weggehakt. "Helemaal dood", zegt hij met een dorre tak van een van de bomen in zijn hand. "Het water kan de bladeren niet meer bereiken."

Wanneer het precies is gebeurd, weet de olijfboer niet. Hij mag van het Israëlische leger zijn land niet altijd betreden. Maar hij heeft wel een vermoeden waar de daders vandaan komen: uit een van de Israëlische nederzettingen die rondom zijn dorp Jalud liggen. "Het is een drama", zegt Haj Mohammed. "Mijn grootvader had die bomen 55 jaar geleden geplant."

De eerste herfstregens zijn ieder jaar het beginsein voor de olijfoogst in de Palestijnse gebieden. Het is voor veel families een feestelijk hoogtepunt op de kalender. Maar het komt ook ieder jaar tot veel geweld tussen Israëlische kolonisten en Palestijnse boeren. En na een forse toename van het geweld door kolonisten in de afgelopen maanden, zetten veel mensen zich schrap.


Vanuit die nederzettingen, die volgens het internationaal recht illegaal zijn, vonden dit jaar honderden aanvallen op Palestijnen plaats. Daarbij raakten tot nu toe 437 Palestijnen gewond, en werden vijf Palestijnen gedood, volgens cijfers van de Verenigde Naties. Dat is nu al fors meer dan in het hele vorige jaar. Er is ook geweld van de andere kant: tussen 1 juni 2020 en 30 mei 2021 raakten 99 Israëlische kolonisten gewond door Palestijnen; twee mensen werden gedood.

Tijdens de olijfoogst lopen de spanningen op de Westoever doorgaans nog verder op. De vernielde bomen van Haj Mohammed zijn dan ook niet het enige incident. Sinds 12 oktober zijn er volgens VN-cijfers meer dan 1500 bomen vernield. Ook raakten tijdens de oogst 13 Palestijnen gewond bij geweld door kolonisten.


Een olijfboer bij de oogst NOS

Na enkele incidenten die veel media-aandacht kregen, veroordeelde de Israëlische regering onlangs de aanvallen vanuit de nederzettingen. Vorige week riep minister van Defensie Benny Gantz het leger op om "systematisch, agressief en compromisloos" te werk te gaan tegen geweld door kolonisten.

Maar er wordt zelden iemand opgepakt voor de aanvallen. Volgens Palestijnen en actiegroepen wordt er veel te weinig tegen gedaan. Zij zien het als onderdeel van een strategie om hen van hun land te verdrijven en spreken van 'door de staat gesteund geweld'.

In nederzettingen zien ze het anders
In de nabijgelegen Israëlische nederzetting Shvut Rachel hebben ze een andere kijk op de zaak. "De Arabieren hier beginnen meestal", zegt Yaakov Moshe Levi, die de nederzetting bewaakt. "Zij vallen ons op allerlei plaatsen aan, gooien stenen naar ons en beschadigen onze bomen. Als reactie daarop proberen sommige mensen terug te slaan. Dat is niet zoals het hoort, maar gelukkig is het maar een klein deel van onze gemeenschap."

Boer Haj Mohammed blijft intussen achter met de vernielde bomen. Hij is van plan om ze te kappen en er nieuwe exemplaren te planten. "Het zal wel even duren voor die evenveel olijven opleveren als deze bomen", zegt hij. "Maar wat moet je anders?"
Altijd vervelend als sommige mensen jouw broodwinning vernielen.


Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:36:59 #2
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_201872974
Het enige voordeel is een lager aantal olijven, maar verder wel treurig :N
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_201873103
Die kolonisten zijn de ware terroristen alsmede de krachten die de bezetting steunen. Helaas is hun propaganda ook sterk waardoor veel mensen in het Westen hier een verkeerd beeld van hebben.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:59:45 #4
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201873119
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 15:36 schreef heywoodu het volgende:
Het enige voordeel is een lager aantal olijven, maar verder wel treurig :N
Dit ja, olijven zijn mokervies. Weg met alle olijfbomen. Ik wil een holocaust maar dan voor olijfbomen.
pi_201873243
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 15:56 schreef Galvez het volgende:
Die kolonisten zijn de ware terroristen alsmede de krachten die de bezetting steunen. Helaas is hun propaganda ook sterk waardoor veel mensen in het Westen hier een verkeerd beeld van hebben.
Eens maar de propaganda aan de Palestijnse kant is zeker niet minder. 2 in en in rotte partijen in dit conflict als je het mij vraagt
pi_201873289
Niet mijn probleem.
U MAD?
pi_201873411
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 16:16 schreef de_boswachter het volgende:
Niet mijn probleem.
ok hans

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 15:56 schreef Galvez het volgende:
Die kolonisten zijn de ware terroristen alsmede de krachten die de bezetting steunen. Helaas is hun propaganda ook sterk waardoor veel mensen in het Westen hier een verkeerd beeld van hebben.
ok hamzoef
  zondag 24 oktober 2021 @ 16:00:18 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201885385
In het Oude Testament wordt nog wel expliciet verboden om olijfbomen te vernietigen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201918425
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 16:00 schreef LXIV het volgende:
In het Oude Testament wordt nog wel expliciet verboden om olijfbomen te vernietigen.
Het Oude Testament is nog daar aan toe.
Maar ook de VN veroordeelt Israel vanwege de nederzettingenpolitiek.
Volgens mij is Israel toch ook lid van de VN.
En volgens mij is iedere overheid door God gezonden (Romeinen 13).
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_201918445
Pesterijen?!!
pi_201921450
Toch vrij schokkend dat iemand die sympathie heeft voor een fatsoenlijk partij als 'Volt', zulke eenzijdige duidingen heeft als het gaat om een conflict waar het Joodse volk in betrokken is.
pi_201921680
quote:
99s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 15:59 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Dit ja, olijven zijn mokervies. Weg met alle olijfbomen. Ik wil een holocaust maar dan voor olijfbomen.
De olijfboom is een symbool in de Bijbel.
pi_201922299
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 16:34 schreef theunderdog het volgende:
Toch vrij schokkend dat iemand die sympathie heeft voor een fatsoenlijk partij als 'Volt', zulke eenzijdige duidingen heeft als het gaat om een conflict waar het Joodse volk in betrokken is.
Moet er genuanceerd gedacht worden over mensen die olijfbomen vernielen van andere mensen die daar hun broodwinning uithalen?
Ik heb in mijn openingspost geen enkele politieke stellingname mbt het Midden Oosten geformuleerd.
Verder hecht ik waarde aan het oordeel van de VN.
En ik zie dat een land als Israel zich niet houdt aan de resoluties van de VN. Dat is alles. Verder: mijn avatar is Volt en ik sympathiseer met Volt. Dat betekent niet dat ik namens Volt spreekt. Jij spreekt ook niet namens alle underdogs en alle vrouwen met lang haar.

Jij bent de eerste die over "het Joodse volk" begint. Ik had het dus over Israel. De staat... weet je wel. Als ik het over Ierland heb, heb ik het ook niet over de katholieken.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_201923793
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 17:46 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]
Moet er genuanceerd gedacht worden over mensen die olijfbomen vernielen van andere mensen die daar hun broodwinning uithalen?
Ik heb in mijn openingspost geen enkele politieke stellingname mbt het Midden Oosten geformuleerd.
Verder hecht ik waarde aan het oordeel van de VN.
En ik zie dat een land als Israel zich niet houdt aan de resoluties van de VN. Dat is alles. Verder: mijn avatar is Volt en ik sympathiseer met Volt. Dat betekent niet dat ik namens Volt spreekt. Jij spreekt ook niet namens alle underdogs en alle vrouwen met lang haar.

Jij bent de eerste die over "het Joodse volk" begint. Ik had het dus over Israel. De staat... weet je wel. Als ik het over Ierland heb, heb ik het ook niet over de katholieken.
Waar het omgaat is dat je altijd rekening moet houden met de complexiteit van het conflict. Misschien waren de olijfbomen wel antisemitisch?
pi_201924886
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 12:26 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]
Het Oude Testament is nog daar aan toe.
Maar ook de VN veroordeelt Israel vanwege de nederzettingenpolitiek.
Volgens mij is Israel toch ook lid van de VN.
En volgens mij is iedere overheid door God gezonden (Romeinen 13).
Alleen erkennen de Israelieten geen enkele waarden toe aan het nieuwe testament.
pi_201925054
Ze bulldozen nu ook zelfs graven :')

twitter
  woensdag 27 oktober 2021 @ 22:18:22 #17
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_201925959
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 16:12 schreef Underdoggy het volgende:

[..]
Eens maar de propaganda aan de Palestijnse kant is zeker niet minder. 2 in en in rotte partijen in dit conflict als je het mij vraagt
Het probleem is dat er geen 2 partijen zijn maar een heleboel, dus zodra twee partijen overeenstemming bereiken, dan blaast een groepering die zich niet geroepen voelt om mee te doen met alle redelijkheid wel weer iets op of een splintergroepering steekt de premier neer. Onderling slaat iedereen elkaar ook de hersens in en tussendoor proberen olijfboeren en kantoorslaven gewoon hun leven te leiden.
pi_201926318
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 16:12 schreef Underdoggy het volgende:

[..]
Eens maar de propaganda aan de Palestijnse kant is zeker niet minder. 2 in en in rotte partijen in dit conflict als je het mij vraagt
Welke propaganda? De apartheidsstaat? De duizenden doden burgers? De nederzettingen? Palestijnse kinderen die met stenen gooien langere straffen geven dan joodse pedosecuwlwn of joodse moordenaars?
pi_201927446
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 15:56 schreef Galvez het volgende:
Die kolonisten zijn de ware terroristen alsmede de krachten die de bezetting steunen. Helaas is hun propaganda ook sterk waardoor veel mensen in het Westen hier een verkeerd beeld van hebben.
Het is een extreemrechtse apartheidsstaat en ze zijn trots op. Dezelfde staat als de zwarte Amerikanen in de VS gedurende de 19de en grote delen van de 20ste eeuw en Zuid-Afrika tot 31 jaar geleden. Zuid-Afrika is een slecht gerunde staat maar ook daar zijn de historische wonden 31 jaar later niet geheeld met moorddadige aanvallen op witte boeren. Zelfs als men het afschaft is het helingsproces ellenlang.

[ Bericht 1% gewijzigd door Peppert op 28-10-2021 06:22:50 ]
pi_201927555
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 15:56 schreef Galvez het volgende:
Die kolonisten zijn de ware terroristen alsmede de krachten die de bezetting steunen. Helaas is hun propaganda ook sterk waardoor veel mensen in het Westen hier een verkeerd beeld van hebben.
Valt nog mee. De echte terroristen regeren het land dat hun buurland Jemen afschermt van de wereld en bombardeert waardoor er in 5 jaar tijd 60.000 kinderen omgekomen zijn van de honger.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_201927568
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 07:08 schreef HSG het volgende:

[..]
Valt nog mee. De echte terroristen regeren het land dat hun buurland Jemen afschermt van de wereld en bombardeert waardoor er in 5 jaar tijd 60.000 kinderen omgekomen zijn van de honger.
De Amerikanen en Britten werken gewillig samen met de Saudiers in Yemen om de invloed van de Iraniërs via de Houthis in te dammen. Dat gaat op een bloederige en vernietigende manier.
pi_201927576
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 07:15 schreef Peppert het volgende:

[..]
De Amerikanen en Britten werken gewillig samen met de Saudiers in Yemen om de invloed van de Iraniërs via de Houthis in te dammen. Dat gaat op een bloederige en vernietigende manier.

En dat komt allemaal door Turkije, Nepal en Indiä.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_201927606
quote:
99s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 15:59 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Dit ja, olijven zijn mokervies. Weg met alle olijfbomen. Ik wil een holocaust maar dan voor olijfbomen.
Pauper gespot
pi_201927762
quote:
99s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 15:59 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Dit ja, olijven zijn mokervies. Weg met alle olijfbomen. Ik wil een holocaust maar dan voor olijfbomen.
Twee likes bij zo'n uitspraak. Vind ik raar, of ligt dit aan mij?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_201927801
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 15:56 schreef Galvez het volgende:
Die kolonisten zijn de ware terroristen alsmede de krachten die de bezetting steunen. Helaas is hun propaganda ook sterk waardoor veel mensen in het Westen hier een verkeerd beeld van hebben.
Waarom denk je dat er een verkeerd beeld van hun is?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')