Volgens mij is er geen standaardmethode voor het ontwikkelen van software opgesteld voor gehele sectoren of breder.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 19:25 schreef TargaFlorio het volgende:
Maar ik neem aan dat voor bepaalde industrieën zoals automotive en luchtvaart als regels zijn m.b.t. software en hoe deze getest wordt.
Bij het lezen van de TT dacht ik trouwens dat het zou gaan om A.I. systemen.
Oh nice dat is wel cool om te lezen die richtlijnen van de NASA die kende ik nog niet, en ik ken er wel meer o.a. van de grote partijen, alleen is het allemaal wel erg gefragmenteerd momenteel. Maar heb je ook voorbeelden van zulke standaarden die een bedrijf overstijgen?quote:Op donderdag 28 oktober 2021 23:27 schreef Telefoonvork het volgende:
In bepaalde industrieën is het al zo dat er regels zijn voor de software (denk alles vervoer en nuts bedrijven).
NASA heeft bijvoorbeeld strakke richtlijnen hoe de software voor sondes en satalieten wordt geschreven. https://yurichev.com/mirrors/C/JPL_Coding_Standard_C.pdf
In het geval van nucleaire kerncentrales is er zulke strikte controle dat het gewoon niet leuk meer is, maar bugs bijtijds gevonden worden (en dat is het belangrijke).
In elk geval is er ontwikkeling op het gebied van programmeertalen die het makkelijker maken om bugs te vinden (rust, nim?), en dat is al een hele hulp. Ik zie het al voor me dat ze op gevoelige plaatsen (kernreaktoren, besturing van auto's, etc.) C en C++ van lieverlee uit gaan rangeren, ten goede van talen als rust en nim, simpelweg omdat die in de taal zelf enige mate aan veiligheid ingebouwd hebben en hele klassen aan bugs voorkomen.
Die veiligere talen zullen nog niet beteken dat alle bugs automatisch uitgesloten zijn, maar het helpt zeker een hoop. Het zal mij niks verbazen als rust en nim door ontwikkelaars van software voor op gevoelige plaatsen goed in de gaten wordt gehouden.
Oh dat is wel vrij standaard tegenwoordig denk ik, een CI/CD flow die alleen slaagt zodra alle unit en e2e tests slagen, alleen als je dan een slechte test coverage of gewoon slechte tests schrijft helpt dat ook niet zo veel meer.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 23:46 schreef Tyr80 het volgende:
Ze zouden het gebruik van bepaalde controletools verplicht kunnen stellen, iedere release build bewijzen dat je je best gedaan hebt.
Herinner me uit de Java docs dat er iets in staat van: “Niet geschikt voor kernonderzeeërs”
Ik dacht juist dat de grotere leercurve van Rust voortkwam uit de substantiële grammar en niet vanuit de omvattende paradigma? Of doel je dan op de borrowing methodiek die gebruikt wordt in Rust? De meldingen die de Rust compiler geeft zijn wel echt een voorbeeld voor vele anderen ja.quote:Op maandag 1 november 2021 14:26 schreef Telefoonvork het volgende:
De rust taal zelf is relatief gemakkelijk (toegegeven, het omvat wel een hoop). Het is echter het geval dat, als je van een andere taal, een hele andere manier van denken aan moet leren, en dat kan moeilijk zijn. Zo kan je niet even snel iets in elkaar rammelen en er later wel de bugs uit halen. De dingen die andere compilers slikken, slikt de rust compiler dus echt niet en hij geeft dan gewoon doodleuk een foutmelding en legt gelijk uit waar je de fout in gegaan bent.
En op welke schaal is dit dan? Nationaal, Europees of zelfs groter? Leuk om te lezen iig. Ah dat staat in het artikel, dus in Nederland voor de Noord-zuid lijn en de Amsterdamse metro.quote:Op dinsdag 2 november 2021 14:19 schreef stavromulabeta het volgende:
In bepaalde sectoren gebeurt dat in ieder geval al. Bij CBTC-systemen, is de software in twee delen opgeknipt.
Het ATP-deel (Automatic train protection, de primaire beveiliging tegen onsporing en botsiingen) met een heel beperkte hoeveelheid code waar een independent safety assessor een verklaring voor moet afgeven.
En het ATS-deel (Automatic Train Supervision, dat er voor zorgt dat treinen naar de juiste eindbestemming rijden, waarmee de verkeersleider routes kan invoeren en dat met reisinformatie-systemen gegevens uitwisselt etc) dat uit veel meer code bestaat en relatief minder kwaliteitscontroles heeft.
O.a. de Amsterdamse Metro inderdaad. Maar in essentie is ERTMS op de HSL-zuid niet anders, behalve dat daar de wal-voertuig-communicatie Europees gestandaardiseerd zijn zodat (in theorie) een Roemeense trein met de Nederlandse infrastructuur kan communiceren.quote:Op dinsdag 2 november 2021 15:04 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
En op welke schaal is dit dan? Nationaal, Europees of zelfs groter? Leuk om te lezen iig. Ah dat staat in het artikel, dus in Nederland voor de Noord-zuid lijn en de Amsterdamse metro.
De taal helpt zeker om bepaalde problemen uit te sluiten of te verminderen maar ook met Rust zal je waarschijnlijk nog steeds bagger programma's kunnen schrijven.quote:Op maandag 1 november 2021 14:26 schreef Telefoonvork het volgende:
De rust taal zelf is relatief gemakkelijk (toegegeven, het omvat wel een hoop). Het is echter het geval dat, als je van een andere taal, een hele andere manier van denken aan moet leren, en dat kan moeilijk zijn. Zo kan je niet even snel iets in elkaar rammelen en er later wel de bugs uit halen. De dingen die andere compilers slikken, slikt de rust compiler dus echt niet en hij geeft dan gewoon doodleuk een foutmelding en legt gelijk uit waar je de fout in gegaan bent.
Klopt. In de automotive branche wordt al vele tientallen jaren gewerkt met de Misra standaard voor C en C++.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 19:25 schreef TargaFlorio het volgende:
Maar ik neem aan dat voor bepaalde industrieën zoals automotive en luchtvaart als regels zijn m.b.t. software en hoe deze getest wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |