abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201893610
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 17:46 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
Het Collin-aanbod is inderdaad minder aantrekkelijk de laatste tijd. Ozgur heeft een te lage rente voor zakelijk vastgoed. Rebuild en de arbodienst bieden beide 5,8% netto voor LTV-schijven van 40% respectievelijk 60% tot 70%. Dat samen met een nieuw avontuur respectievelijk een marginale business. Voor mij niet voldoende voor een investering.

Ik vrees dat het beste deel van het feestje voorbij is. Het heeft naar mijn mening ~2 jaar geduurd.

In 2015-18 lagen rentes bij Collin/GvE op 7-8% voor een gemiddelde bedrijfsfinanciering, zonder hypotheek. Vaak hoog risico, maar daar maakten crowdfunders zich weinig zorgen om. Bij Collin zat alles in een paar minuten vol. De portefeuillestatistiek bevestigt dat dit allemaal niet geweldig was - en zonder de collectieve bail-out (of met een normale recessie die al lang over tijd is) had dat er nog veel slechter uit gezien. Funding Circle gaf toen een reëlere vergoeding voor het risico (lagere kwaliteit leners maar dubbel zo hoge rentes).

Vanaf 2019/20 werd bij Collin de hypothecaire zekerheid een belangrijke hoeksteen, terwijl de rentes redelijk op peil bleven. Dat maakte de risico/rendementsverhouding aantrekkelijk. Ik ben daar toen veel gaan doen.

Op dit moment lijken Collin en GvE te testen hoe laag ze kunnen gaan met de rente en/of de kwaliteit van het onderpand. Helaas blijft er veel vraag. Ze zullen nu ook een stuk bredere (en minder kritische?) klantenbasis hebben. Gelukkig loopt af en toe een project moeizaam, maar m.i. nog veel te weinig. Er zijn bijna geen krenten in de pap meer te vinden...
Rente is een kwestie van vraag en aanbod van kapitaal. Er is veel concurrentie dus ondernemers hebben veel keuze waarbij Collin en GvE slechts 2 van de vele aanbieders zijn. Testen zou ik dat niet willen noemen, ik denk dat dit eerder de druk is vanuit de geldleners. Die stappen net zo makkelijk naar een ander. En als ze al akkoord gaan met een hoge rente, dan zijn ze bij de eerstvolgende kans om te herfinancieren al weer vertrokken. Dus dat schiet ook niet op.

De rente is al een tijdje dalend. Tegelijkertijd zien we dat hypotheekgedekte projecten een ultra laag uitvalpercentage hebben. Dat rechtvaardigt een lage rente zou je kunnen betogen. Dat zien ze bij de platformen ook.

Je kunt (bijvoorbeeld) vinden dat Ozgur te weinig rente biedt, maar misschien denk je over een jaar wel, had ik deze toch maar meegenomen, omdat de rente inmiddels nog verder gedaald is. Daarnaast is naast rente en zekerheden de status van een ondernemer ook belangrijk. Ozgur is al 15 jaar succesvol ondernemer en kan zelf veel geld inbrengen. Het pand heeft meerdere huurders dus minder risico op grote leegstand. Dat waren voor mij redenen om wel in te schrijven.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 25-10-2021 00:09:52 ]
Pecunia non olet
pi_201893703
quote:
1s.gif Op zondag 24 oktober 2021 14:44 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Helemaal geen slechte projecten (zei ik ook niet;-) )!
Ik zou van Smartwork wel een linkje willen, ten behoeve van een bescheiden bijdrage.
Het is een project dat wat vragen oproept (in welke bodemloze put verdwijnt al dat geld dat hij verdient?) maar gezien 3e hypotheek en overwaarde, plus dat het maar een klein k**** leninkje is kan ik me bijna niet voorstellen dat dit slecht voor de cf'er zou aflopen.....
Pecunia non olet
pi_201893787
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 00:03 schreef obligataire het volgende:

[..]
Rente is een kwestie van vraag en aanbod van kapitaal. Er is veel concurrentie dus ondernemers hebben veel keuze waarbij Collin en GvE slechts 2 van de vele aanbieders zijn. Testen zou ik dat niet willen noemen, ik denk dat dit eerder de druk is vanuit de geldleners. Die stappen net zo makkelijk naar een ander. En als ze al akkoord gaan met een hoge rente, dan zijn ze bij de eerstvolgende kans om te herfinancieren al weer vertrokken. Dus dat schiet ook niet op.

De rente is al een tijdje dalend. Tegelijkertijd zien we dat hypotheekgedekte projecten een ultra laag uitvalpercentage hebben. Dat rechtvaardigt een lage rente zou je kunnen betogen. Dat zien ze bij de platformen ook.

Je kunt (bijvoorbeeld) vinden dat Ozgur te weinig rente biedt, maar misschien denk je over een jaar wel, had ik deze toch maar meegenomen, omdat de rente inmiddels nog verder gedaald is. Daarnaast is naast rente en zekerheden de status van een ondernemer ook belangrijk. Ozgur is al 15 jaar succesvol ondernemer en kan zelf veel geld inbrengen. Het pand heeft meerdere huurders dus minder risico op grote leegstand. Dat waren voor mij redenen om wel in te schrijven.
Ik ben het eens met je vraag-en-aanbod-observaties. De markt heeft uiteindelijk altijd gelijk natuurlijk. Het "testen" is meer een gevolg en een vraag die alle investeerders moeten beantwoorden: hoe laag wil ik zakken?

Wat Ozgur betreft zie ik het anders. Neem als benchmark een 5-jarige SIG schijf 1A (50% LTV, residentieel, netto 4,95%); daar is regelmatig aanbod van. Ozgur biedt een LTV van gemiddeld 69% op zakelijk vastgoed tegen netto 5,16% (bij 30% loyaliteitskorting). Die 21bp netto rente zijn lang niet voldoende om het extra risico te compenseren van 19%-pt hogere LTV én het feit dat dit zakelijk vastgoed is. Ik heb geen uitgebreide modellen, maar voor dat extra risico wil ik op zijn minst 150bp extra ontvangen.

Aanvulling: het draait niet alleen om zekerheden, maar het helpt ook niet dat hij een koeriersdienst draait. Ook al loopt dat nu lekker, het blijft de bedrijfstak met het hoogste faillissementspercentage van de laatste 12 jaar (zie mijn post van 8 aug).

[ Bericht 3% gewijzigd door Atlas_ op 25-10-2021 01:04:39 ]
pi_201895193
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2021 00:48 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
Ik ben het eens met je vraag-en-aanbod-observaties. De markt heeft uiteindelijk altijd gelijk natuurlijk. Het "testen" is meer een gevolg en een vraag die alle investeerders moeten beantwoorden: hoe laag wil ik zakken?

Wat Ozgur betreft zie ik het anders. Neem als benchmark een 5-jarige SIG schijf 1A (50% LTV, residentieel, netto 4,95%); daar is regelmatig aanbod van. Ozgur biedt een LTV van gemiddeld 69% op zakelijk vastgoed tegen netto 5,16% (bij 30% loyaliteitskorting). Die 21bp netto rente zijn lang niet voldoende om het extra risico te compenseren van 19%-pt hogere LTV én het feit dat dit zakelijk vastgoed is. Ik heb geen uitgebreide modellen, maar voor dat extra risico wil ik op zijn minst 150bp extra ontvangen.

Aanvulling: het draait niet alleen om zekerheden, maar het helpt ook niet dat hij een koeriersdienst draait. Ook al loopt dat nu lekker, het blijft de bedrijfstak met het hoogste faillissementspercentage van de laatste 12 jaar (zie mijn post van 8 aug).
Het blijft toch vaak appels met peren vergelijken. SIG is op het oog aantrekkelijk inderdaad in 1A, ik beleg daar zelf ook in, maar ik zou toch niet graag een portefeuille willen hebben met een heel groot percentage SIG er in. Sowieso vanwege de spreiding maar ook omdat ik het een risico platform vind (klein team, recent gedoe met nieuwe website, veel dubieuze/amateuristische klanten). Dat is bij Collin wel allemaal veel beter voor elkaar. En kijk ook eens naar de toekomstige nieuwe regelgeving waar platformen aan moeten gaan voldoen.

Wat ik wil zeggen, investeren is m.i. niet alleen maar een rekensommetje m.b.t. gewenst rendement, maar ook het hele plaatje eromheen.
Pecunia non olet
pi_201895372
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 10:27 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het blijft toch vaak appels met peren vergelijken. SIG is op het oog aantrekkelijk inderdaad in 1A, ik beleg daar zelf ook in, maar ik zou toch niet graag een portefeuille willen hebben met een heel groot percentage SIG er in. Sowieso vanwege de spreiding maar ook omdat ik het een risico platform vind (klein team, recent gedoe met nieuwe website, veel dubieuze/amateuristische klanten). Dat is bij Collin wel allemaal veel beter voor elkaar. En kijk ook eens naar de toekomstige nieuwe regelgeving waar platformen aan moeten gaan voldoen.

Wat ik wil zeggen, investeren is m.i. niet alleen maar een rekensommetje m.b.t. gewenst rendement, maar ook het hele plaatje eromheen.
Klopt, spreiding heeft waarde en het platformrisico van SIG is hoger dan van Collin, dat compenseert deels. Helaas is dat laatste lastig te kwantificeren. Het zal denk ik om tientallen basispunten gaan, niet honderden. SIG heeft een flink "key man risk", maar de zekerheden zijn goed geregeld in de stichting en ik denk dat Collin of GvE zo'n portefeuille graag zouden overnemen.
pi_201895598
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 00:03 schreef obligataire het volgende:

[..]
Rente is een kwestie van vraag en aanbod van kapitaal. Er is veel concurrentie dus ondernemers hebben veel keuze waarbij Collin en GvE slechts 2 van de vele aanbieders zijn. Testen zou ik dat niet willen noemen, ik denk dat dit eerder de druk is vanuit de geldleners. Die stappen net zo makkelijk naar een ander. En als ze al akkoord gaan met een hoge rente, dan zijn ze bij de eerstvolgende kans om te herfinancieren al weer vertrokken. Dus dat schiet ook niet op.

De rente is al een tijdje dalend. Tegelijkertijd zien we dat hypotheekgedekte projecten een ultra laag uitvalpercentage hebben. Dat rechtvaardigt een lage rente zou je kunnen betogen. Dat zien ze bij de platformen ook.

Je kunt (bijvoorbeeld) vinden dat Ozgur te weinig rente biedt, maar misschien denk je over een jaar wel, had ik deze toch maar meegenomen, omdat de rente inmiddels nog verder gedaald is. Daarnaast is naast rente en zekerheden de status van een ondernemer ook belangrijk. Ozgur is al 15 jaar succesvol ondernemer en kan zelf veel geld inbrengen. Het pand heeft meerdere huurders dus minder risico op grote leegstand. Dat waren voor mij redenen om wel in te schrijven.
Ozgur https://www.collincrowdfund.nl/ozgur-kilic-box-3/ staat nu officieel open.
pi_201895654
https://maxcrowdfund.com/nl/node/638108

Staat al open (zou pas om 13:00 uur open gaan)
pi_201895692
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 11:27 schreef Crowdyfunder het volgende:
https://maxcrowdfund.com/nl/node/638108

Staat al open (zou pas om 13:00 uur open gaan)
In mijn mail stond 10:00.

"Een nieuwe lening in Woore, Verenigd Koninkrijk, gaat vandaag, 25 oktober om 10.00 uur CET, live op Max Crowdfund. De lening wordt gedekt door een eerste recht op hypotheek."
pi_201896320
Is er al een linkje van: https://www.collincrowdfund.nl/smartwork-arbodienst-b-v/

Ik doe graag mee!
  maandag 25 oktober 2021 @ 12:42:33 #60
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_201896443
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 12:31 schreef impact9 het volgende:
Is er al een linkje van: https://www.collincrowdfund.nl/smartwork-arbodienst-b-v/

Ik doe graag mee!
Nee anders had je het wel gezien.
  maandag 25 oktober 2021 @ 16:14:09 #62
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_201899136
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 12:15 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Wacht eerst ook graag het taxatierapport af. Was het 1e hypotheek en 7% rente, dan had ik het direct gedaan. Nu is dit aanbod vergelijkbaar met schijf 1b bij SIG. Als het fout gaat en de boot zou dan de helft van de taxatiewaarde opbrengen, dan krijg je niks. Wel positief: nieuwe motor. Zal waarschijnlijk minder verbruiken dan schepen met een oudere motor.
Ook zonder taxatierapport al VOL geschreven.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_201899213
Als reactie op mijn brief naar Crowd Real Estate wordt aangegeven dat ze een aantal zaken gaan oppakken en verbeteren. Samengevat:

quote:
• Om de informatievoorziening richting de investeerders over verlengingen te verbeteren, wordt de website binnenkort verder uitgebreid. Zo kunt u straks per propositie alle updates in uw portefeuille terugvinden en wordt hiervan periodiek een samenvatting/nieuwsbrief per e-mail toegezonden. Deze week gaat de testversie van de website al live.

• Tijdens het investeringsproces kunt u alle contracten inzien en bij de bevestiging van uw investering worden automatisch alle contracten per e-mail toegezonden.
Een belangrijk onderdeel van de nieuwe website is de portefeuille. Deze wordt volledig in lijn met de toekomstige Europese vergunning/verordening uitgebreid. Het is dan ook mogelijk om alle contracten via uw portefeuille in te zien. Evenals bijvoorbeeld de hypotheekaktes.

• De mogelijkheid tot verlengen is standaard opgenomen in de Bijzondere Leningsvoorwaarden (het hoofddocument van de contracten). In dit hoofddocument staan alle specifieke leningseigenschappen, zoals de rentevergoeding, zekerheden en de mogelijkheid tot verlenging. Daarnaast geven wij bij de eerste vermelding van de looptijd aan dat het om een “beoogde” looptijd gaat.

Bij aflossingsvrije vastgoedleningen is het risico op verlenging of een vervroegde aflossing groot. De aflossing dient namelijk meestal uit een verkoop of een herfinanciering plaats te vinden en dit zijn vaak langdurige trajecten, waarbij het lastig is om exacte einddatum te bepalen. Het zal dan naar verwachting ook niet de laatste verlenging van een van onze aangeboden proposities zijn.
Het bovengenoemde risico zullen wij voortaan expliciet vermelden op de projectpagina’s. Bedankt voor uw feedback hierbij.

• Het beleid ten aanzien van de klachtenbehandeling wordt naar verwachting ook een belangrijk onderdeel bij de Europese vergunning/verordening en een aansluiting bij Kifid draagt uiteraard bij aan de klantvriendelijkheid. Daar heeft u zeker gelijk in. Wij zullen ons derhalve op korte termijn gaan aanmelden.

Crowd Real Estate
Blij om te lezen dat het zin heeft om contact op te nemen met het platform als er zaken beter kunnen.

En als de aansluiting bij Kifid uitgevoerd is, zijn daarmee alle belangrijke crowdfunding platformen aangesloten. Dat is een mooie stap vooruit voor de investeerder. ^O^
pi_201899248
NLI/Lenf

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Investeringslink:

https://www.nlinvesteert.nl/investeren/Lenf_industrial

Ik zou niet te lang aarzelen als je interesse hebt, nog 135K van de 750K beschikbaar.

[ Bericht 32% gewijzigd door obligataire op 25-10-2021 16:36:22 ]
Pecunia non olet
pi_201899476
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 16:22 schreef obligataire het volgende:
NLI/Lenf

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Investeringslink:

https://www.nlinvesteert.nl/investeren/Lenf_industrial

Ik zou niet te lang aarzelen als je interesse hebt, nog 135K van de 750K beschikbaar.
Ik kreeg de mail ook, heb gelezen en een hapje meegenomen, wel risico, maar daar is de rente ook naar. Nu nog slechts 58K beschikbaar (nee, het verschil tussen 135K en 58K is niet mijn inleg)

update: 35 minuten nadat NLI de mail verstuurde is het project vol.
pi_201899525
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 16:41 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Ik kreeg de mail ook, heb gelezen en een hapje meegenomen, wel risico, maar daar is de rente ook naar. Nu nog slechts 58K beschikbaar (nee, het verschil tussen 135K en 58K is niet mijn inleg)

update: 35 minuten nadat NLI de mail verstuurde is het project vol.
Heb ook min. inleg meegenomen, geen hypotheek inderdaad, wel een notaris volmacht voor verkoop, voor wat het waard is, maar denk dat dit wel goed komt, dus aanvaardbaar rente/risico verhouding.
Topholding staat garant, groep heeft een solide financiële positie.
Pecunia non olet
pi_201899607
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 16:46 schreef obligataire het volgende:

[..]
Heb ook min. inleg meegenomen, geen hypotheek inderdaad, wel een notaris volmacht voor verkoop, voor wat het waard is, maar denk dat dit wel goed komt, dus aanvaardbaar rente/risico verhouding.
Topholding staat garant, groep heeft een solide financiële positie.
idem mijn actie en idee
pi_201900414
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 21:00 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Boeterente klopt m.i. weer niet. Er is 1% boeterente bijgeschreven i.p.v. uit de projectbeschrijving:

De Geldlener heeft de mogelijkheid om vervroegd af te lossen:
Bij een algehele aflossing binnen de rentevaste periode is de Geldlener verplicht een boete te betalen
overeenkomstig 6 maanden rente, zoals vastgelegd in de hypotheekakte. Is de resterende termijn korter
dan 6 maanden, dan geldt de boete over de resterende periode tot het einde van de rentevastperiode.
In het geval van een gebroken maand wordt het aantal dagen daarvan meegerekend. Daarnaast brengt
SamenInGeld administratiekosten in rekening.
Inmiddels is de Bekkerstraat gecorrigeerd, boete is nu meer dan het dubbele _O_
Pecunia non olet
pi_201900674
Kapper (project KoM) is gestopt met zijn zaak, maar wil er alles aan doen om alles terug te betalen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201905006
Babyartikelen
https://www.collincrowdfund.nl/mila-varsal-b-v/
2e hypotheek woonhuis Amsterdam

Een vergelijkbare huis qua inhoud staat op dit moment te koop voor 265.000 (nr. 313). Zekerheid is redelijk materieel

[ Bericht 11% gewijzigd door KrekelJapie op 26-10-2021 02:38:50 ]
pi_201905841
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2021 02:29 schreef KrekelJapie het volgende:
Babyartikelen
https://www.collincrowdfund.nl/mila-varsal-b-v/
2e hypotheek woonhuis Amsterdam

Een vergelijkbare huis qua inhoud staat op dit moment te koop voor 265.000 (nr. 313). Zekerheid is redelijk materieel
En er wordt lineair afgelost, dus het risico loopt vlot af.

Hij kan lopend naar Ajax ;)
Pecunia non olet
pi_201906247
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 18:42 schreef KrekelJapie het volgende:
Kapper (project KoM) is gestopt met zijn zaak, maar wil er alles aan doen om alles terug te betalen
Ik zit ook in dit project.
Ik heb hier wel respect voor en heb er ook vertrouwen in dat hij zijn belofte na gaat komen.
Overigens is inclusief rente de volledige inleg al terug. Daarnaast heb ik destijds ook nog gebruik gemaakt van een aantrekkelijke incentive (gratis knipbeurt) :)
pi_201906301
Weer nieuws uit de toren in Kaatsheuvel van CCF. Ben benieuwd wat dit gaat opleveren. Misschien kan men het nog beter als woonhuis verkopen in de huidige markt. Moet toch wel ruim 600k op kunnen brengen om lening met kosten terug te betalen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Al met al natuurlijk wel een trieste gang van zaken voor deze lening nemers. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is dat een project pas online komt als de vergunningen rond zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door NaRegenDeZon op 26-10-2021 10:20:17 ]
pi_201906474
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 oktober 2021 10:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Weer nieuws uit de toren in Kaatsheuvel van CCF. Ben benieuwd wat dit gaat opleveren. Misschien kan men het nog beter als woonhuis verkopen in de huidige markt. Moet toch wel ruim 600k op kunnen brengen om lening met kosten terug te betalen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Al met al natuurlijk wel een trieste gang van zaken voor deze lening nemers. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is dat een project pas online komt als de vergunningen rond zijn.
Hoe zit het met de investeerders?
De ondernemers hadden 5,5 ton bijeen gebracht via Collin Crowdfund in Oisterwijk. 568 investeerders tekenden in op het ondernemingsplan. Hoe het - in geval van een faillissement -gaat aflopen met hun inbreng kan een woordvoerster van Collin Crowfund niet zeggen, omdat de financiële perikelen van hun cliënten uiteraard onder de privacywet vallen.

,,Wij beoordelen een ondernemingsplan en zetten wij dat op onze website. Dan kunnen investeerders die een account bij ons hebben daarop intekenen. Elk ondernemingsplan is een geval apart. En voor elk plan waarop je intekent, kunnen specifieke voorwaarden gelden, met meer, of juist minder zekerheid.”

Controleren wie de investeerders zijn doet Collin Crowdfunding niet zelf. ,,Er moet een koppeling zijn met legitieme, valide bankrekeningnummers. De controle ligt bij de banken.”

Pearl Maasland vreest dat veel kleinere investeerders hun geld zullen kwijtraken. Het pand zelf is onderpand, dat zal eventueel naar de grootste geldverstrekker gaan. ,,Wij hebben veel zaken juist gedaan in het dorp om lokale ondernemers te steunen”, zegt Maasland.


Bron: https://www.bd.nl/waalwij(...)%2Fwww.google.com%2F
pi_201907220
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 oktober 2021 10:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Restaurant Hotel Torenzicht
..... en niet blind moet intekenen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')