abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201858996
Recent is een vriend van mij alleen komen te staan en moet nu proberen rond te komen. Dit lijkt echter onmogelijk en ik vroeg me af of er dingen zijn die hij/we over het hoofd zien want zo kan hij niet rondkomen.

Situatie:
Alleenstaande zonder kinderen
Partime baan (20 uur) en heeft ~800 netto in de maand

Huursubsidie: ~220 euro
zorg toeslag ~100 euro

Kosten
woning 450 per maand
gas/water/licht 150 per maand
auto belasting/verzekering/benzine 200 per maand
zorg verzekering 135 per maand

Dit betekend dat hij nog 185 euro over heeft voor al het andere:
Eten/drinken, telefoon, internet, tv, wasmiddel enz, en dan mag er niets kapot gaan.

Ik snap dat er opties zijn zoals meer gaan werken maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan (bespaar me 'er is werk zat' opmerkingen want als je daadwerkelijk ongeschoold bent en in deze situatie zit met een verleden van jaren overspannen zijn dan kom je echt niet zomaar aan een (fulltime) baan, zelfs nu niet)

Zelfs het bijstand niveau is hoger dan wat hij nu verdient, een baan erbij vinden is niet te doen omdat hij nu op onregelmatige dagen werkt, uren erbij kan niet bij de huidige werkgever en een andere fulltime baan komt hij niet door de sollicitaties heen.
Hij zou bij wijze van nog beter ontslagen kunnen worden (niet verwijtbaar natuurlijk) en in de bijstand gaan, dan heeft ie 50% meer zonder te werken. Dat is toch krom?

[ Bericht 0% gewijzigd door boegschroef op 22-10-2021 12:31:03 ]
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  Moderator vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:10:35 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_201859008
Met een dergelijk inkomen kan hij een aanvullende bijstand/Participatiewet uitkering aanvragen. Daarmee wordt zijn netto besteedbaar inkomen opgeplust met 230 euro.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_201859034
Wat René zegt.

Heeft hij nog een kamer over? Die zou hij kunnen verhuren.

https://www.belastingdien(...)rverhuurvrijstelling
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:17:30 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201859058
Waarom zou het krom zijn dat een parttime baan minder verdient dan bijstandsniveau?
The love you take is equal to the love you make.
pi_201859075
Als je minder verdient dan bijstandsniveau, kan dat volgens mij aangevuld worden tot bijstandsniveau..
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:20:53 #6
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_201859087
GWE en die auto zijn natuurlijk flinke lastenposten voor iemand die maar het minimale verdient. In ieder geval voor die aanvullende bijstand gaan maar wanneer je 20 uur per week werkt op een minimuminkomen zal het leven natuurlijk nooit een vetpot zijn.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_201859119
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 12:17 schreef Lienekien het volgende:
Waarom zou het krom zijn dat een parttime baan minder verdient dan bijstandsniveau?
En ik maar afvragen waarom ik alleen maar Polen Bulgaren Hongaren
Aan de lijn kan krijgen
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_201859193
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 12:14 schreef potjecreme het volgende:
Wat René zegt.

Heeft hij nog een kamer over? Die zou hij kunnen verhuren.

https://www.belastingdien(...)rverhuurvrijstelling
Helaas niet, het is al een 1 kamer appartement.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_201859202
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 12:17 schreef Lienekien het volgende:
Waarom zou het krom zijn dat een parttime baan minder verdient dan bijstandsniveau?
Het is niet krom dat je minder verdient, het is krom dat iemand die werkt beter kan proberen in de bijstand te komen om 50% meer te krijgen. (als er geen andere vangnetten zijn)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  Moderator vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:37:44 #10
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_201859238
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 12:34 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Het is niet krom dat je minder verdient, het is krom dat iemand die werkt beter kan proberen in de bijstand te komen om 50% meer te krijgen. (als er geen andere vangnetten zijn)
1600 voor 40u is gewoon plm. minimumloon. Op zich redelijk medunkt.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_201859243
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 12:20 schreef Dven het volgende:
GWE en die auto zijn natuurlijk flinke lastenposten voor iemand die maar het minimale verdient. In ieder geval voor die aanvullende bijstand gaan maar wanneer je 20 uur per week werkt op een minimuminkomen zal het leven natuurlijk nooit een vetpot zijn.
GWE is helaas een must, dit is al iemand die in de kou zit, maar met de huidige gasprijzen zijn dit de maandelijkse bedragen. (voor 1000kw per jaar, 700m3 gas)
De auto, hij heeft een auto nodig, het zou misschien goedkoper kunnen maar het gaat hier al om een 17 jaar oude auto, een andere kopen zit er financieel niet in, belasting en verzekering is al minimaal maar met 1,90 per liter gaan deze bedragen ook snel omhoog.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_201859277
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 12:37 schreef Rene het volgende:

[..]
1600 voor 40u is gewoon plm. minimumloon. Op zich redelijk medunkt.
Het gaat niet om die 40 uur of zelfs niet om 20 uur, je snapt het punt blijkbaar niet.
Het punt is, het loont blijkbaar meer om niet te werken dan een beetje te werken. (Tenzij het bovenstaande inderdaad een optie is, aanvulling krijgen vanuit bijstand)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:42:15 #13
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201859298
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 12:38 schreef boegschroef het volgende:

[..]
GWE is helaas een must, dit is al iemand die in de kou zit, maar met de huidige gasprijzen zijn dit de maandelijkse bedragen. (voor 1000kw per jaar, 700m3 gas)
De auto, hij heeft een auto nodig, het zou misschien goedkoper kunnen maar het gaat hier al om een 17 jaar oude auto, een andere kopen zit er financieel niet in, belasting en verzekering is al minimaal maar met 1,90 per liter gaan deze bedragen ook snel omhoog.
En waarom "moet" ie een auto?
Maar goed, in de eerste reactie staat al een groot deel van de oplossing lijkt mij.
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:43:27 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201859315
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 12:40 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Het gaat niet om die 40 uur of zelfs niet om 20 uur, je snapt het punt blijkbaar niet.
Het punt is, het loont blijkbaar meer om niet te werken dan een beetje te werken. (Tenzij het bovenstaande inderdaad een optie is, aanvulling krijgen vanuit bijstand)
Het loont niet als je te weinig werkt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_201859371
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 12:42 schreef bleiblei het volgende:

[..]
En waarom "moet" ie een auto?
Maar goed, in de eerste reactie staat al een groot deel van de oplossing lijkt mij.
Het kan natuurlijk zijn dat je in de middle of nowhere woont, dan is een auto een redelijke must have voor woon werk verkeer. Maar dit zou ook hetgeen zijn waar ik naar zou kijken.
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:50:11 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201859410
Het lijkt me het meest voor de hand liggend dat de vriend aan zijn baas vraagt of hij urenuitbreiding kan krijgen.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:06:27 #17
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_201859727
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 12:40 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Het gaat niet om die 40 uur of zelfs niet om 20 uur, je snapt het punt blijkbaar niet.
Het punt is, het loont blijkbaar meer om niet te werken dan een beetje te werken. (Tenzij het bovenstaande inderdaad een optie is, aanvulling krijgen vanuit bijstand)
Het is dan ook niet de bedoeling dat je een beetje werkt.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:18:09 #19
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_201859738
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 12:40 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Het gaat niet om die 40 uur of zelfs niet om 20 uur, je snapt het punt blijkbaar niet.
Het punt is, het loont blijkbaar meer om niet te werken dan een beetje te werken. (Tenzij het bovenstaande inderdaad een optie is, aanvulling krijgen vanuit bijstand)
Wat een onzin.
Met ik geloof 1900 bruto krijg je nog toeslagen.
Dat is 1753 euro. Je krijgt met een huur van 710 euro nog 138 euro huurtoeslag en 70 euro zorgtoeslag. Maakt 1961 euro aan netto inkomen.
Je moet wel ff de tering naar de nering zetten. In je eentje is het in Nederland vaak genoeg sappelen, eens, maar met de juiste mensen om je heen die je goed kunnen adviseren en met je kunnen praten over deze zaken op een juiste opbouwende manier kan je ver komen. Ik werk in de sociale zekerheid en ik kan je aangeven dat met de juiste instelling Nederland echt niet zo kut is als dat er geroeptoetert wordt.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_201861535
Zoals eerder geopperd door Rene. Bijstand aanvragen. Daar zitten wel plichten bij. Ik vraag me af in hoeverre en hoe lang ze accepteren dat je niet uitstroomt naar werk -door eigen keus- waarbij de aanvulling niet meer nodig zal zijn.
Afijn als zijn inzet is het fulltime werken maar dat even niet lukt met vinden; dan kan hij de aanvulling krijgen totdat het hem wel lukt. De gemeente kan hier ook in faciliteren.
pi_201861924
Zou hij die ¤230 die hij aan bijstand zal kunnen ontvangen ook zelf bij elkaar kunnen verdienen met een extra baantje die hij leuk vindt en positieve energie van krijgt? Kaartjes scheuren bij de bioscoop, paar uur post bezorgen, biertjes tappen, zoiets?

Het lijkt mij ook niet relaxed om voor die kleine ¤200 in het bijstandsregime terecht te komen.

Krijgt hij verder 13e maand en vakantiegeld? Ook dat bedrag kun je natuurlijk uitsmeren over het gehele jaar.
  Moderator vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:52:18 #22
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_201862168
Bijstandregime; het valt best mee. Dit zolang je transparant bent. Binnen mijn gemeente werken ook allemaal mensen :) ! Wees niet te bang.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_201862303
Even ter info voor TS, ookal word je verwijtbaar ontslagen, dan krijg je alsnog een bijstandsuitkering.
Punt is wel, als je die eenmaal hebt dan moet je wel aan de verplichtingen voldoen die daar aanhangen of sowieso iets doen.
In mijn ervaring is het trouwens wel zo dat ze flexibel willen zijn als je zelf goede redenen hebt en verder open staat voor ideeen vanuit hun kant(die erop gericht zijn om je gewoon full-time aan het werk te krijgen.

Al met al, je bijstand cashen en er niks voor (willen) doen gaat niet op.
Do what you love, love what you do!
pi_201862394
150E gwl voor een eenkamerappartement vind ik nogal wat.
Ik betaal 90 voor een eensgezinswoning.
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:16:19 #25
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201862418
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 16:13 schreef mootie het volgende:
150E gwl voor een eenkamerappartement vind ik nogal wat.
Waarschijnlijk een tochtig krot van de woningbouw met energielabel F
Maar zelfs dan nog steeds een vrij forse rekening inderdaad.
pi_201862439
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 16:16 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Waarschijnlijk een tochtig krot van de woningbouw met energielabel F
Maar zelfs dan nog steeds een vrij forse rekening inderdaad.
Ik heb ook een tochtig krot van de woningbouw -O-
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:27:49 #27
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201862512
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 16:19 schreef mootie het volgende:

[..]
Ik heb ook een tochtig krot van de woningbouw -O-
Oh......wat armoedig.
pi_201862525
quote:
15s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 16:27 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Oh, wat armoedig.
Voel je vrij om te sponsoren.
pi_201862534
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 16:13 schreef mootie het volgende:
150E gwl voor een eenkamerappartement vind ik nogal wat.
Ik betaal 90 voor een eensgezinswoning.
Vergis je niet in de huidige prijzen, vul maar eens je verbruik in en doe een berekening als je nu een contract zou moeten afsluiten. Als ik dat zelf nu doe ga ik meer dan het dubbelen betalen.

Ik zal hem aangeven toch eens naar het bijstand verhaal te kijken. Een 2e baan is haast niet te doen omdat zijn huidige werk geen vaste tijden heeft dan is dat erg moeilijk combineren. Hij wil graag meer werken maar wordt overal afgewezen. Dus de bijstands regels zullen geen probleem zijn lijkt me.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_201862605
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 13:18 schreef Rene het volgende:
Wat een onzin.
Hij heeft wel een punt vind ik. Het motiveert natuurlijk niet dat iemand in zo'n situatie beter ontslag kan nemen omdat ie dan meer inkomsten heeft. Dat is wat krom.

Ik lees ook: baantje erbij nemen... Dat is ook aan de orde in Duisland en de USA. Daar rent men zich gek de hele dag van de ene McJob naar de andere McJob om het hoofd boven water te houden. Mensonterend.

Die aanvulling naar bijstandsniveau die hij misschien kan krijgen is m.i. een subsidie van de belastingbetaler aan het bedrijfsleven. Dan kunnen ze die schijtuurlonen blijven betalen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201862662
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 16:28 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Vergis je niet in de huidige prijzen, vul maar eens je verbruik in en doe een berekening als je nu een contract zou moeten afsluiten. Als ik dat zelf nu doe ga ik meer dan het dubbelen betalen.

Ik zal hem aangeven toch eens naar het bijstand verhaal te kijken. Een 2e baan is haast niet te doen omdat zijn huidige werk geen vaste tijden heeft dan is dat erg moeilijk combineren. Hij wil graag meer werken maar wordt overal afgewezen. Dus de bijstands regels zullen geen probleem zijn lijkt me.
Dan zoekt hij toch door naar een nieuwe 'eerste' baan waar hij wél fulltime kan werken?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201862735
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 12:42 schreef bleiblei het volgende:

[..]
En waarom "moet" ie een auto?
Maar goed, in de eerste reactie staat al een groot deel van de oplossing lijkt mij.
Dit.

Toen ik nog in Nederland woonde had ik geen auto. Sterker nog, ik kon er geen betalen op de plek waar ik toen woonde, en ik verdiende een stuk meer dan deze persoon. Ik had drie oude fietsen staan bij elk treinstation waar ik gebruik van maakte.
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:04:32 #33
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_201862806
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 12:09 schreef boegschroef het volgende:

Ik snap dat er opties zijn zoals meer gaan werken maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan (bespaar me 'er is werk zat' opmerkingen want als je daadwerkelijk ongeschoold bent en in deze situatie zit met een verleden van jaren overspannen zijn dan kom je echt niet zomaar aan een (fulltime) baan, zelfs nu niet)
Bespaar jij ons dan deze regelrechte bullshit. Als je fulltime wil werken, kun je fulltime werken.. zo simpel is het. Heb je niet de juiste achtergrond of scholing? Er zijn zat bedrijven die 'm direct een cursus aan kunnen bieden of korte opleiding terwijl ie aan de slag gaat met een fatsoenlijk maandinkomen. Zo erg omhoog zitten ze wel.

20 uur werken betekent dat ie 20 uur overhoudt om te solliciteren. Je kunt er minstens 10-15 de deur uit doen en ik weet zeker dat je voor november nog een baan hebt. Ik zou vooral overspannen raken van die financiële krapte, terwijl ik met een fulltime baan en al dan niet tijdelijk contract veel zelfverzekerder zou rondlopen.

Misschien klinkt het hard, maar juist de zachte heelmeesters maken stinkende wonden
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
pi_201862846
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 17:04 schreef Cinemaniak het volgende:
Misschien klinkt het hard, maar juist de zachte heelmeesters maken stinkende wonden
Nou zeker, Blij dat we jou erbij hebben. :D
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201862858
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 16:28 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Vergis je niet in de huidige prijzen, vul maar eens je verbruik in en doe een berekening als je nu een contract zou moeten afsluiten. Als ik dat zelf nu doe ga ik meer dan het dubbelen betalen.

Nee, 150 euro/maand voor een alleenstaande in een éénkamerappartement is gewoon idioot veel, met een welkomstbonus en de vergrootte tegemoetkoming energiebelasting voor volgend jaar is een energierekening van 0 gemakkelijk haalbaar. Maar goed, het is maar net waar je het geld aan uit wilt geven natuurlijk.
pi_201862874
40 uur gaan werken en een opleiding ernaast gaan doen, zo lastig is het niet.
  Moderator vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:18:18 #37
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_201862899
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 17:04 schreef Cinemaniak het volgende:

[..]
Bespaar jij ons dan deze regelrechte bullshit. Als je fulltime wil werken, kun je fulltime werken.. zo simpel is het. Heb je niet de juiste achtergrond of scholing? Er zijn zat bedrijven die 'm direct een cursus aan kunnen bieden of korte opleiding terwijl ie aan de slag gaat met een fatsoenlijk maandinkomen. Zo erg omhoog zitten ze wel.

20 uur werken betekent dat ie 20 uur overhoudt om te solliciteren. Je kunt er minstens 10-15 de deur uit doen en ik weet zeker dat je voor november nog een baan hebt. Ik zou vooral overspannen raken van die financiële krapte, terwijl ik met een fulltime baan en al dan niet tijdelijk contract veel zelfverzekerder zou rondlopen.

Misschien klinkt het hard, maar juist de zachte heelmeesters maken stinkende wonden
Nee, niet eens. Werken is niet altijd de oplossing. Je hebt 'wel willers niet kunners' 'niet willers niet kunners' en 'niet willers wel kunners'. Categorie 1 is het al lovenswaardig dat ze zich op enige manier inzetten in de maatschappij. Categorie 2 wil je niet bij enige werkgever neerzetten want dan gaat er hoe dan ook dingen fout en kost het de maatschappij meer (teveel) dan 14000 euro per jaar en categorie 3 is iets anders. Daar kan je diverse motiverende technieken inzetten om te laten inzien dat de wereld er heel anders uit kan zien. Maar die groep is uitdagend. De anderen moet je eigenlijk gewoon of zo laten of voor te nminste categorie 1 applaudiseren.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_201863242
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 16:41 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Die aanvulling naar bijstandsniveau die hij misschien kan krijgen is m.i. een subsidie van de belastingbetaler aan het bedrijfsleven. Dan kunnen ze die schijtuurlonen blijven betalen.
Ik heb nog geen onderzoek gevonden die aantonen dat een hoger minimumloon (lees 14 euro) het probleem echt op lost, of dat het zal verschuiven. Heb je er een? Ik gok namelijk dat die 14 ¤ gewoon het nieuwe schijtuurloon zal worden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 17:12 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Nee, 150 euro/maand voor een alleenstaande in een éénkamerappartement is gewoon idioot veel, met een welkomstbonus en de vergrootte tegemoetkoming energiebelasting voor volgend jaar is een energierekening van 0 gemakkelijk haalbaar. Maar goed, het is maar net waar je het geld aan uit wilt geven natuurlijk.
Een energierekening van 0 haalbaar? Yeah right. Please explain. Ik hoor het graag

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 17:04 schreef Cinemaniak het volgende:

[..]
Bespaar jij ons dan deze regelrechte bullshit. Als je fulltime wil werken, kun je fulltime werken..
Er zijn soms meer omstandigheden, maar zal het tegen m'n levensgezel zeggen. Kijken of ik op de bank mag slapen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 17:18 schreef Rene het volgende:

[..]
Nee, niet eens. Werken is niet altijd de oplossing. Je hebt 'wel willers niet kunners' 'niet willers niet kunners' en 'niet willers wel kunners'. Categorie 1 is het al lovenswaardig dat ze zich op enige manier inzetten in de maatschappij. Categorie 2 wil je niet bij enige werkgever neerzetten want dan gaat er hoe dan ook dingen fout en kost het de maatschappij meer (teveel) dan 14000 euro per jaar en categorie 3 is iets anders. Daar kan je diverse motiverende technieken inzetten om te laten inzien dat de wereld er heel anders uit kan zien. Maar die groep is uitdagend. De anderen moet je eigenlijk gewoon of zo laten of voor te nminste categorie 1 applaudiseren.
Dit.
pi_201863578
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 17:58 schreef investeerdertje het volgende:
Ik heb nog geen onderzoek gevonden die aantonen dat een hoger minimumloon (lees 14 euro) het probleem echt op lost, of dat het zal verschuiven.
Daar heb je ook geen onderzoek voor nodig. Ik snap de attitude van het altijd willen zien en bewijzen van bronnen om e.e.a. te kunnen downplayen. Maar gewoon gezond verstand is hier ook best belangrijk. Doe daar wat mee.

Waar ik in deze case vooral mee zit is dat: dan heb je werk. 20 uur in de week. Het "salaris" wat je daarmee verdient is niet genoeg om te overleven en dient aangevuld te worden door de bijstand. Hoe slecht en demotiverend is dit? Mijn conclusie is dat de uren die je werkt slecht betaald worden en dat de belastingbetaler de werkgever moet sponsoren. Dat lijkt me niet de juiste weg. Laten we niet vergeten dat de werkgever ook niet meer dan 20 uur wil "geven" juist doordat zijn werknemer deels betaald wordt door de belastingbetaler. Ik vind dat krom in een rijk land dat we werkgevers ondersteunen omdat ze zo weinig willen betalen.

[ Bericht 15% gewijzigd door Bart2002 op 22-10-2021 18:32:48 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201863666
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 18:26 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Daar heb je ook geen onderzoek voor nodig. Ik snap de attitude van het altijd willen zien en bewijzen van bronnen om e.e.a. te kunnen downplayen. Maar gewoon gezond verstand is hier ook best belangrijk. Doe daar wat mee.
nee, ik vind het oprecht een prima maatregel, absoluut. Als het iets op lost. Ik downplay de problematiek niet, maar als dat armoede moment enkel verschuift los je dus niets op.
quote:
Waar ik in deze case vooral mee zit is dat: dan heb je werk. 20 uur in de week. Het "salaris" wat je daarmee verdient is niet genoeg om te overleven en dient aangevuld te worden door de bijstand. Hoe slecht en demotiverend is dit? Mijn conclusie is dat de uren die je werkt slecht betaald worden en dat de belastingbetaler de werkgever moet sponsoren. Dat lijkt me niet de juiste weg.
Hoezo de werkgever sponsoren? We ondersteunen mensen die niet rond kunnen komen door andere zaken, zoals bijvoorbeeld veel werken psychisch niet opbrengen.

En op je edit over de twintig uur.

Misschien heeft de werkgever dat werk gewoon daadwerkelijk niet.
pi_201863704
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 18:33 schreef investeerdertje het volgende:
nee, ik vind het oprecht een prima maatregel, absoluut. Als het iets op lost. Ik downplay de problematiek niet, maar als dat armoede moment enkel verschuift los je dus niets op.
Daar zou ik dan weleens een bron van willen zien. Zie je dat op zo'n manier discussiëren niet werkt?

Mijn stelling is duidelijk. Die van jou vooralsnog heel onderbuik, over dat verschuiven. Toon dat aan.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201863726
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 18:33 schreef investeerdertje het volgende:
Hoezo de werkgever sponsoren?
Omdat ze een werknemer in dienst hebben die niet kan rondkomen van de recette. Dat is vrij beschamend. De werkgever vindt het een prima regeling dat de belastingbetaler meebetaalt aan zijn werknemer. Dan hoeft ie er zelf niet voor te zorgen dat zijn werknemer kan rondkomen. Wat in principe een vereiste zou moeten zijn.

Zodat de werknemer niet nog meer McJob's nodig heeft en van hier naar daar moet rennen om het hoofd boven water te houden. Beetje sociaal geweten.

Ik zie het probleem iets breder als uurtje factuurtje alsof we allemaal zzp'ers zijn. Ik vind het de verantwoordelijk van een werkgever dat zijn werknemer rond kan komen van de recette. Dat is een wat ouderwets idee maar vroeger werkte het gewoon zo. Dat kan nu ook.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:59:44 #43
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_201864103
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 18:37 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik zie het probleem iets breder als uurtje factuurtje alsof we allemaal zzp'ers zijn. Ik vind het de verantwoordelijk van een werkgever dat zijn werknemer rond kan komen van de recette. Dat is een wat ouderwets idee maar vroeger werkte het gewoon zo. Dat kan nu ook.
Toen was 40 uur per week werken de norm. Destijds lukte het ook niet om met een werkweek van 20 uur rond te komen.
pi_201864138
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 18:59 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Toen was 40 uur per week werken de norm. Destijds lukte het ook niet om met een werkweek van 20 uur rond te komen.
Dat zou kunnen. Maar mijn punt was dat: dan heb je werk maar je kunt beter ontslag nemen omdat je in de bijstand meer "verdient". Dat lijkt me een zeer verkeerde motivatie. Zo komt het nooit goed natuurlijk.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:03:24 #45
348749 dikkedaniel
a.k.a. Obesiboy
pi_201864169
beter neem je bijstand, is nog meer dan wat je verdient
"Zou Je Haar Geven?? :P"
pi_201864246
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 18:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Daar zou ik dan weleens een bron van willen zien. Zie je dat op zo'n manier discussiëren niet werkt?

Mijn stelling is duidelijk. Die van jou vooralsnog heel onderbuik, over dat verschuiven. Toon dat aan.
Ik vroeg of je er iets van had, gewoon omdat ik benieuwd ben. Niet eens als discussiepunt, gewoon om mijn eigen kennis te verrijken. Maar ok

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 18:37 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Omdat ze een werknemer in dienst hebben die niet kan rondkomen van de recette. Dat is vrij beschamend. De werkgever vindt het een prima regeling dat de belastingbetaler meebetaalt aan zijn werknemer. Dan hoeft ie er zelf niet voor te zorgen dat zijn werknemer kan rondkomen. Wat in principe een vereiste zou moeten zijn.

Zodat de werknemer niet nog meer McJob's nodig heeft en van hier naar daar moet rennen om het hoofd boven water te houden. Beetje sociaal geweten.

Ik zie het probleem iets breder als uurtje factuurtje alsof we allemaal zzp'ers zijn. Ik vind het de verantwoordelijk van een werkgever dat zijn werknemer rond kan komen van de recette. Dat is een wat ouderwets idee maar vroeger werkte het gewoon zo. Dat kan nu ook.
Mcjobs zijn banen bovenop een voltijd aanstelling. Niet banen om überhaupt een voltijd aanstelling te halen. Dus stel een werkgever heeft 10 uur werk en ik accepteer dat, zou de werkgever mij 40 uur moeten betalen zodat ik van die 10 uur kan leven? Nee. Ik heb een overeenkomst van 10 uur.

En sinds wanneer is recette een synoniem voor loon?
pi_201864259
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 19:01 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat zou kunnen. Maar mijn punt was dat: dan heb je werk maar je kunt beter ontslag nemen omdat je in de bijstand meer "verdient". Dat lijkt me een zeer verkeerde motivatie. Zo komt het nooit goed natuurlijk.
Je weet dat je tot 30k beter niet kan werken als je iets om vrije tijd geeft?
pi_201864289
Als de bijstand al meer verdient dan het leven als loonslaaf dan is het niet de probleem van hem maar van e slavendrijvers die hem niet genoeg compenseren.

Houden zo.
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:11:26 #49
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_201864290
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 19:03 schreef dikkedaniel het volgende:
beter neem je bijstand, is nog meer dan wat je verdient
Dan heb je een sollicitatieplicht. Dat geldt overigens ook als je je loon laat aanvullen tot bijstandsniveau.
pi_201864437
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 19:09 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je weet dat je tot 30k beter niet kan werken als je iets om vrije tijd geeft?
Heh?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')