abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 21 oktober 2021 @ 19:39:50 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_201849899
Beste allen,

Het is hier op FOK! allang geen geheim meer dat mensen zoals wij *) uiteraard economische vooruitgang voor ieder en algemene winsten ambiëren. *) In de beste Haerlemsche kringen en families :Y) :9 , waaronder dito goedgeluimde familieleden in Bloemendaal en Wassenaar, ziet men de toekomst voor onze medemensen dus ook vol vertrouwen tegemoet, kan ik u met bijbehorend enthousiasme vertellen. *) De alsmaar groeiende populariteit van studies in de makelaardij en het vastgoed past daarbij geheel in het plaatje. :7~

Wat zal ik zeggen? Het zit ook in de familie, want sommigen van jongere leeftijd zijn ook druk bezig met studies in deze richting evenals andere opleidingen tot uiteindelijk goedbetaalde en vaak zeer professionele beroepen. *)
Een handjevol anderen zijn ons ook niet geheel onbekend met hun goede ambities op dit vlak.
Het artikel laat er weinig misverstand over bestaan dat het deze studenten bij lange niet alleen om geld gaat. Goed, het mag dan zijn dat men er een prima honorarium op nahoudt, maar dat is helemaal niet zo ongebruikelijk al men bedenkt wat voor deze of gene allemaal mogelijk wordt door deze functies. *)

Sterker nog, als gekozenen voor deze studie beoefenen zij straks namelijk een beroep uit dat oneindig veel meer inhoudt dan alleen maar ''dat''. ;)
Dus opmerkingen door leken ''dat mensen zoals zij medeschuldig zijn aan de huizencrisis omdat ze zorgen voor hoge huizenprijzen – en er zelf een dikke portemonnee aan over houden'', zijn vrij kortzichtig en zelfs volkomen misplaatst te noemen. Het getuigt echter van een onvolledige kennis van zaken aangaande dergelijke opleidingen tot dergelijke vooruitstrevende functies. Het mag zeker worden gezegd dat het maken van carrière, waarover het door mij *) bijgesloten artikel u schrijft namens de cursisten, een prima goed is, mij dunkt. :7~

Geld blijft op een later tijdstip uiteraard een onmiskenbaar onderdeel van het beroep waarvoor men nu vol enthousiasme in opleiding is. Dat valt natuurlijk niet te ontkennen want het geen liefdadigheid of vrijwilligerswerk :N, maar het zal een waardig en eerbaar iets zijn om op terug te mogen kijken wanneer men bijvoorbeeld de respectabele leeftijd van boven de tachtig bereikt heeft. :s) :s) :s)
Thans is het sowieso ook al een geweldige ervaring voor mij waaronder uiteraard eenieder die eveneens rondgaat in de betere kringen en door velen gewaardeerde beroepen. *)

Tot slot: In goede samenwerking met politiek Den Haag, waaronder het meest met de VVD, blijft het leveren van een groot aandeel in economische voorspoed en welzijn voor velen een soort missie en dat doet ons deugd op de wervelende Zuid As.
Hierbij kan ik u niet vaak genoeg vertellen dat er in Amsterdam Zuid of Haarlem :Y) niet zelden een fles opengetrokken wordt op alle goede recensies *) want hierbij hebben zowel ik als veel andere functionarissen al sinds jaar en dag een uitermate goed gevoel. :7~

Mooie avond, geniet ervan!

:Y)

Scjvb

====

Studenten vertellen
Studie vastgoed en makelaardij enorm populair: 'Goed salaris niet het belangrijkst'


quote:
21 oktober 2021 06:52
Aangepast: 2 uur 28 minuten geleden


Er is grote interesse naar de studie vastgoed & makelaardij. Om de grote toestroom aan nieuwe studenten aan te kunnen, gaan de vier hogescholen die de studie aanbieden over op numerus fixus. Dat betekent dat een beperkt aantal studenten wordt toegelaten. Waar komt die populariteit vandaan? Drie studenten aan het woord.

Fleur, Jan-Willem en Lotte studeren vastgoed en makelaardij op de hogeschool Fontys.

Het valt echt op, de toename van het aantal inschrijvingen bij de studie vastgoed & makelaardij aan Fontys, zegt Anja Klomps, directeur economie en communicatie. In Eindhoven startten vorig jaar 220 studenten, dit jaar zijn het er 382. "Ter vergelijking, in 2015 waren het er nog maar 128."

'Met stip de hardste groeier'

Vastgoed & makelaardij valt onder de economische opleidingen. "Daar is het echt met stip de hardste groeier. De andere opleidingen stijgen of dalen iets of blijven per saldo gelijk."

Het beeld is bij de andere drie aanbieders van de studie niet anders. De opleidingen in Rotterdam (Hogeschool Rotterdam), Enschede (Saxion), en Groningen (Hanzehogeschool) groeien even hard. "Vanwege de enorme vraag hebben we een numerus fixus ingesteld. We moeten de kwaliteit kunnen blijven garanderen. Studenten moeten wel een stageplek kunnen vinden bijvoorbeeld."

Volgens Klomps is de studie 'heel breed', met zowel technische elementen, zoals bouwkunde, als economische. Je krijgt bijvoorbeeld uitleg over hoe beleggen in vastgoed in zijn werk gaat. Daarnaast is tijdens de opleiding aandacht voor sociaal-maatschappelijke vraagstukken. "Het zijn bij elkaar zoveel aspecten, dat trekt veel studenten aan."

Fleur, Jan-Willem en Lotte

Toch blijft het 'een beetje gokken' naar de motivaties van de studenten, zegt Klomps. En dus vragen we het drie studenten zelf: Fleur, Jan-Willem en Lotte.

Studenten aan de hogeschool Fontys in Eindhoven.

Derdejaarsstudent Fleur wilde 'iets economisch' doen, vertelt ze. Dat vond ze leuk en daar was ze goed in op school. "Maar ik vond de economische studies saai, ik wilde iets doen wat meer tastbaar is en ook de sociale kant vond ik interessant."

Ook eerstejaarsstudent Lotte vindt het fijn dat je in de beroepspraktijk straks veel contact hebt met mensen. Ze wil misschien makelaar worden, maar vindt het fijn om breder opgeleid te zijn. "Anders had ik beter een tweejarige avondopleiding tot makelaar kunnen volgen."

Eerstejaarsstudent Jan-Willem deed eerder fiscaal recht en commerciële economie. "Dat was het echt niet. Toen ben ik gaan nadenken: later wil ik een baan waarin ik dingen kan laten zíén. Deze studie was een gok, die goed lijkt uit te pakken."

Woningen gaan op dit moment als warme broodjes over de toonbank. Het gaat 'goed' in de branche en de verdiensten zijn nog altijd hoog.

Startsalaris: 2786 euro

Vastgoed & makelaardij staat volgens de Keuzegids hbo 2021 in de top tien studies met het hoogste startsalaris: 2786 euro bruto per maand. Ook staat de studie bijna bovenaan in het rijtje 'hoogste kans op een baan'.

"Ik heb daar totaal niet naar gekeken", zegt Fleur. Jan-Willem wel. "Maar ik vond het niet zo belangrijk. Ik wilde vooral iets doen wat ik leuk vond."

Waarom wordt nu opeens massaal gekozen voor deze studie? "Omdat veel mensen het over vastgoed hebben", zegt Fleur. "Als ik het nieuws kijk of de krant lees, dan gaat het altijd wel over de woningnood of iets over bouwen. Ik denk dat veel meer mensen daar meer over willen weten."



In de studie ligt de nadruk vooral op vastgoedvraagstukken en minder op makelaardij. "We leiden niet op tot makelaar, maar dat kun je er wel mee worden", zegt de woordvoerder van Fontys. Overigens is makelaar sinds 2001 geen beschermd beroep meer, al kiezen de meeste makelaars ervoor zich te laten certificeren om serieus genomen te worden.

'Mensen zeggen: jij wil gewoon veel geld verdienen'

De drie studenten moeten lachen als ze gevraagd wordt of ze weleens vreemde opmerkingen krijgen. Bijvoorbeeld dat mensen zoals zij medeschuldig zijn aan de huizencrisis omdat ze zorgen voor hoge huizenprijzen – en er zelf een dikke portemonnee aan over houden.

"O, ja", zegt Jan-Willem. "Ik krijg alléén maar dat soort reacties. Mensen zeggen: jij wil gewoon veel geld verdienen en straks lekker op een Spaans eiland zitten. Ik reageer daar dan gewoon helemaal niet op. Ik ga mij niet proberen te verdedigen."

De studie is 'veel breder' dan mensen denken, zegt Fleur. "Het gaat veel meer over woningbouwcorporaties dan over geld verdienen." En de studie is ook pittig, zegt Lotte. "Het is niet zomaar een opleiding."

Nee, zeggen ze, het gaat echt niet om lekker snel rijk worden. Jan-Willem wil vooral iets betekenen in de vastgoedwereld. "Dat je iets kunt laten zien als je straks 80 bent. Zo van: dit heb ik gedaan voor de samenleving."

https://www.rtlnieuws.nl/(...)keuzegids-hbo-studie
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_201849985
'Studie'.
pi_201850034
Talentloze mensen die graag zsm hun zakken vullen, maar daar niet voor uit willen komen. :') :')
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
  donderdag 21 oktober 2021 @ 19:50:46 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201850122
En dan bijna allemaal als (semi) ambtenaar eindigen bij een gemeente of woningcorporatie :') . Met je gesjeesde pak en verkooppraatjes.
  donderdag 21 oktober 2021 @ 19:50:52 #5
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_201850123
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 19:46 schreef Galvez het volgende:
Talentloze mensen die graag zsm hun zakken vullen, maar daar niet voor uit willen komen. :') :')
Klinkt als makelaars, deze mensen zitten helemaal op hun plek.
pi_201850125
quote:
Je krijgt bijvoorbeeld uitleg over hoe beleggen in vastgoed in zijn werk gaat.
Daar heb je geen pretstudie voor nodig.

Houd toch op met college scam.
pi_201850248
Tot die huizenmarkt weer in elkaar klapt, en dat gaat er geheid aan komen met wereldwijd compleet opgeblazen prijzen voor een huis.

Altijd sneuvelt de huizenmarkt als eerste bij een grote crisis, altijd.
  donderdag 21 oktober 2021 @ 20:51:44 #8
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_201851424
Toegegeven, als makelaar doe je meer voor de samenleving dan ondergetekende. Maar om er dan je beroep van te maken ...
  donderdag 21 oktober 2021 @ 20:58:39 #9
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201851573
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 19:50 schreef Billy-jazz het volgende:

[..]
Daar heb je geen pretstudie voor nodig.
Lol, weten ze na hun studie hoe ze geld kunnen verdienen met vastgoed. Daarna nog even dat miljoentje aan startkapitaal bij elkaar krijgen en een kind kan de was doen.
pi_201852016
Makelaar is een vrij beroep. Iedere mongwappo kan makelaar worden.

Moeilijk is het ook echt niet. Dus ik zie niet in waar die opleiding überhaupt voor nodig is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')