abonnement Unibet Coolblue
pi_201846852
Ik heb deze week de koop-aannemingsovereenkomst van mijn mogelijke nieuwbouwhuis binnen gekregen.

Zo'n contract kun je laten doorkijken door een expert zoals 'verenging eigen huis' of je kunt het natuurlijk ook zelf doen. Scheelt gelijk weer ¤ 600,-. Ja, dat is op de prijs van een huis natuurlijk peanuts, maar toch. Ik kan me ergens ook niet voorstellen dat er zoveel punten in een koopcontract zijn die je naar jouw voordeel kunt laten aanpassen. Maar dat is misschien naief, ik ben ook nieuw in deze wereld.

Voor degene die hier ervaring mee hebben, wat zijn jullie in het contract tegenkomen en wat is er uiteindelijk aangepast?

Wat ik zelf ben tegengekomen, ik denk eigenlijk vrij standaard. Er staat niets in over een vergoeding als de uiteindelijk afgenomen oppervlakte kleiner is, ze praten namelijk over circa. En als de bouw langer dan xxx dagen duurt staat er ook niets over een vergoeding.

Voor de rest leek het mij nogal standaard koek die vaak 'expres' op een onduidelijke/vage manier is beschreven, terwijl dat helemaal niet hoeft.
BlaBlaBla
pi_201847100
Mijn hypotheekadviseur heeft er voor mij naar gekeken zonder extra kosten, kan je dat niet doen?
pi_201847384
Ik heb deze overeenkomsten opgemaakt bij mijn vorige werkgever. Punten waar je op moet letten:

- Vergoeding bij overschrijden bouwtijd is wel gebruikelijk. Wordt ook verplicht vanuit een garantie keurmerk (BouwGarant/Woningborg).
- Ontbindende voorwaarde worden ook benoemd hierin.
- De circa aanduiding is wel gebruikelijk. Dit is vaak a.d.h.v. wat door de gemeente wordt opgegeven.
- Welke bouwtijd staat er uberhaupt genoemd? Bij een gemiddelde woning is 150 werkbare dagen vrij gebruikelijk.
- Er kan in de overeenkomst al worden afgesproken hoe er wordt omgegaan met meerwerk.

Mocht je vragen hebben kan ik hier en daar nog wel wat nuttigs vermelden :)
Ja, hoi!
pi_201848004
Hier is er niks aangepast, ik had ook niet de indruk dat er iets aan te passen viel bij projectbouw. Ik heb het uiteraard wel goed doorgenomen en nog wat vragen aan de verkopend makelaar gesteld.
pi_201849183
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 16:00 schreef MaximumRush het volgende:
Mijn hypotheekadviseur heeft er voor mij naar gekeken zonder extra kosten, kan je dat niet doen?
Ik heb nog geen hypotheekadviseur, dat zou een optie kunnen zijn.
Wat heeft jouw hypotheekadviseur destijds aangegeven, waren veranderingen mogelijk?

quote:
1s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 17:11 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier is er niks aangepast, ik had ook niet de indruk dat er iets aan te passen viel bij projectbouw. Ik heb het uiteraard wel goed doorgenomen en nog wat vragen aan de verkopend makelaar gesteld.
Niets aangepast omdat alles ok en helder was, of was het niet mogelijk?

quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 16:21 schreef Luukiemaster het volgende:
Ik heb deze overeenkomsten opgemaakt bij mijn vorige werkgever. Punten waar je op moet letten:

- Vergoeding bij overschrijden bouwtijd is wel gebruikelijk. Wordt ook verplicht vanuit een garantie keurmerk (BouwGarant/Woningborg).
- Ontbindende voorwaarde worden ook benoemd hierin.
- De circa aanduiding is wel gebruikelijk. Dit is vaak a.d.h.v. wat door de gemeente wordt opgegeven.
- Welke bouwtijd staat er uberhaupt genoemd? Bij een gemiddelde woning is 150 werkbare dagen vrij gebruikelijk.
- Er kan in de overeenkomst al worden afgesproken hoe er wordt omgegaan met meerwerk.

Mocht je vragen hebben kan ik hier en daar nog wel wat nuttigs vermelden :)
Thanks!

Wat zijn gebruikelijke vergoedingen bij het overschrijden van de bouwtijd?
De bouwtijd is 350 dagen, mag ik dat realistisch noemen?

Voor meerwerk, 1000 euro meer werk is ook 1 dag meer bouwtijd, verder moet ik half november het meerwerk al doorgeven :x
BlaBlaBla
pi_201850548
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 18:57 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Ik heb nog geen hypotheekadviseur, dat zou een optie kunnen zijn.
Wat heeft jouw hypotheekadviseur destijds aangegeven, waren veranderingen mogelijk?
[..]
Niets aangepast omdat alles ok en helder was, of was het niet mogelijk?
[..]
Thanks!

Wat zijn gebruikelijke vergoedingen bij het overschrijden van de bouwtijd?
De bouwtijd is 350 dagen, mag ik dat realistisch noemen?

Voor meerwerk, 1000 euro meer werk is ook 1 dag meer bouwtijd, verder moet ik half november het meerwerk al doorgeven :x
Geen opmerkingen want het was gewoon een standaard overeenkomst. De verassingen komen altijd achteraf, bij de koperskeuzelijst en oplevering bijvoorbeeld.
pi_201852294
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 15:38 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik heb deze week de koop-aannemingsovereenkomst van mijn mogelijke nieuwbouwhuis binnen gekregen.

Zo'n contract kun je laten doorkijken door een expert zoals 'verenging eigen huis' of je kunt het natuurlijk ook zelf doen. Scheelt gelijk weer ¤ 600,-. Ja, dat is op de prijs van een huis natuurlijk peanuts, maar toch. Ik kan me ergens ook niet voorstellen dat er zoveel punten in een koopcontract zijn die je naar jouw voordeel kunt laten aanpassen. Maar dat is misschien naief, ik ben ook nieuw in deze wereld.
Ik heb het zelf goed doorgenomen, wat vragen gesteld en zaken opgezocht, maar niet door een derde partij laten checken.

In mijn geval was het een project van 100 huizen door een redelijk grote aannemer. Geen garantie dat er niets fout gaat, maar minder risico wanneer je zelf een huis laat bouwen en een kleine aannemer hebt uitgezocht bijvoorbeeld.
quote:
Voor degene die hier ervaring mee hebben, wat zijn jullie in het contract tegenkomen en wat is er uiteindelijk aangepast?
Geen hele gekke dingen. Er is niets aangepast. Bij een groter project gaat je dat niet zomaar lukken, daar zitten ze niet op te wachten en in deze tijd zijn er waarschijnlijk genoeg gegadigden die minder moeilijk doen. Hangt wel af van waar je het over hebt natuurlijk. Bij een project van 100 huizen met een standaard woningborg-contract kun je dat vergeten, laat je zelf een huis van 1.5 miljoen bouwen, dan is het een ander verhaal.

Het belangrijkste is dat er wel een garantiefonds zoals Woningborg is, dat zorgt dat het afgebouwd wordt bij problemen bij de aannemer, wat standaard garantieregelingen etc.
quote:
Wat ik zelf ben tegengekomen, ik denk eigenlijk vrij standaard. Er staat niets in over een vergoeding als de uiteindelijk afgenomen oppervlakte kleiner is, ze praten namelijk over circa.
Bij mij stond er een specifiek artikel in dat er geen recht is op vergoeding bij afwijkende perceelgrootte. Bij mij is het overigens 8m2 groter uitgevallen volgens het kadaster.
quote:
En als de bouw langer dan xxx dagen duurt staat er ook niets over een vergoeding.
Bij mij waren het 275 werkbare dagen na gereed komen van de ruwe begane grond vloer. In het contract staat er niet direct iets over de vergoeding meen ik, maar wellicht dat er in het achterliggende Woningborg wel wat zit. Als ze het niet zouden halen, dan voldoen ze in ieder geval niet aan het contract en kan je waarschijnlijk wel ontbinding of een vergoeding gaan eisen.
quote:
Voor de rest leek het mij nogal standaard koek die vaak 'expres' op een onduidelijke/vage manier is beschreven, terwijl dat helemaal niet hoeft.
Ik vond het wel meevallen in mijn geval eigenlijk.
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 00:08:35 #8
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201854859
Een contract zonder keiharde afspraken, of op zijn minst, limiterende factoren (bijv. de woonkamer is minimaal 50m2 volgens NEN 2580) is een recept voor kosten, teleurstelling en conflict later.

Alles wat een open eindje is moet op zijn minst een limiterende factor of vergoeding hebben of gedefineerde max/min/termijn.
Dum de dum
pi_201854919
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 00:08 schreef Fe2O3 het volgende:
Een contract zonder keiharde afspraken, of op zijn minst, limiterende factoren (bijv. de woonkamer is minimaal 50m2 volgens NEN 2580) is een recept voor kosten, teleurstelling en conflict later.

Alles wat een open eindje is moet op zijn minst een limiterende factor of vergoeding hebben of gedefineerde max/min/termijn.
Bedoel je daarmee dat de bouwmaten van iedere kamer ook meegenomen moeten worden?
BlaBlaBla
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 07:36:01 #10
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201856165
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 00:21 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Bedoel je daarmee dat de bouwmaten van iedere kamer ook meegenomen moeten worden?
Op z'n minst werken volgens een standaard, zie eerder, of anders een minimaal oppervlak oid. Moet ook niet super moeilijk te defineren zijn adhv de plannen.
Dum de dum
pi_201868376
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 18:57 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Ik heb nog geen hypotheekadviseur, dat zou een optie kunnen zijn.
Wat heeft jouw hypotheekadviseur destijds aangegeven, waren veranderingen mogelijk?
[..]
Niets aangepast omdat alles ok en helder was, of was het niet mogelijk?
[..]
Thanks!

Wat zijn gebruikelijke vergoedingen bij het overschrijden van de bouwtijd?
De bouwtijd is 350 dagen, mag ik dat realistisch noemen?

Voor meerwerk, 1000 euro meer werk is ook 1 dag meer bouwtijd, verder moet ik half november het meerwerk al doorgeven :x
350 dagen bouwtijd, als in werkdagen? Dan is het bijna twee jaar namelijk.
pi_201870564
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 18:57 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Thanks!

Wat zijn gebruikelijke vergoedingen bij het overschrijden van de bouwtijd?
De bouwtijd is 350 dagen, mag ik dat realistisch noemen?

Voor meerwerk, 1000 euro meer werk is ook 1 dag meer bouwtijd, verder moet ik half november het meerwerk al doorgeven :x
350 dagen is wel vrij lang. 350 werkdagen is veel te lang.
Overschrijden bouwtijd is vaak rond de 40/50 euro per dag.

Is het projectbouw of zelfbouw?

Overigens zit er normaal gesproken een plattegrond bij incl. benoemde ruimtes waar de maten ook vanaf zijn te lezen. Hoeven dus niet specifiek benoemd te worden.
Ja, hoi!
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:53:06 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201871305
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 16:21 schreef Luukiemaster het volgende:
Ik heb deze overeenkomsten opgemaakt bij mijn vorige werkgever. Punten waar je op moet letten:

- Vergoeding bij overschrijden bouwtijd is wel gebruikelijk. Wordt ook verplicht vanuit een garantie keurmerk (BouwGarant/Woningborg).
- Ontbindende voorwaarde worden ook benoemd hierin.
- De circa aanduiding is wel gebruikelijk. Dit is vaak a.d.h.v. wat door de gemeente wordt opgegeven.
- Welke bouwtijd staat er uberhaupt genoemd? Bij een gemiddelde woning is 150 werkbare dagen vrij gebruikelijk.
- Er kan in de overeenkomst al worden afgesproken hoe er wordt omgegaan met meerwerk.

Mocht je vragen hebben kan ik hier en daar nog wel wat nuttigs vermelden :)
Bij projectbouw is 150 werkbare dagen erg kort, bij zelfbouw is dat vrij standaard.
Bij ons huis (zelfbouw) had de aannemer er wat minder dagen in staan (130) en moest dat van Woningborg aanpassen naar 150 dagen.
En dat was 2020 dus de dagen gingen ook pas tellen vanaf de ruwbouw begane grond vloer.

Voor projectbouw kun je 150 dagen echt vergeten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:47:24 #14
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_201871793
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 11:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Bij projectbouw is 150 werkbare dagen erg kort, bij zelfbouw is dat vrij standaard.
Bij ons huis (zelfbouw) had de aannemer er wat minder dagen in staan (130) en moest dat van Woningborg aanpassen naar 150 dagen.
En dat was 2020 dus de dagen gingen ook pas tellen vanaf de ruwbouw begane grond vloer.

Voor projectbouw kun je 150 dagen echt vergeten.
Wij hadden met projectbouw wel 150 dagen.
Maar wellicht dat de crisis 6 jaar geleden voor zorgde dat er aanbod van alles in overvloed was en men dat aandurfde.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_201871838
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 23:27 schreef ArnosL het volgende:

[..]
350 dagen bouwtijd, als in werkdagen? Dan is het bijna twee jaar namelijk.
350 werkdagen, vind het ook lang.
BlaBlaBla
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:56:18 #16
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_201871845
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 12:54 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
350 werkdagen, vind het ook lang.
Ik vind het extreem lang.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:02:13 #17
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_201871896
Er viel bij ons niks aan te passen. Het was take it or leave it, voor ons 15(!) anderen die wel zouden tekenen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:02:51 #18
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_201871904
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 11:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Bij projectbouw is 150 werkbare dagen erg kort, bij zelfbouw is dat vrij standaard.
Bij ons huis (zelfbouw) had de aannemer er wat minder dagen in staan (130) en moest dat van Woningborg aanpassen naar 150 dagen.
En dat was 2020 dus de dagen gingen ook pas tellen vanaf de ruwbouw begane grond vloer.

Voor projectbouw kun je 150 dagen echt vergeten.
Bij ons 300 dagen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:44:13 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201872254
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 12:47 schreef laziness het volgende:

[..]
Wij hadden met projectbouw wel 150 dagen.
Maar wellicht dat de crisis 6 jaar geleden voor zorgde dat er aanbod van alles in overvloed was en men dat aandurfde.
Ik vermoed dat dat wel van invloed was idd :D

De projectbouwburen hier waren echt verbijsterd over die 150 werkbare dagen van ons, bij hen was het 250 dagen geweest (in 2018).
Overigens zou het me niets verbazen als de tekorten in de bouw nu ook meetellen bij het bepalen van het aantal werkbare dagen, ze kunnen het risico niet lopen dat zaken niet geleverd kunnen worden en de bouw daardoor voorbij het aantal werkbare dagen vertraging oplevert.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:44:34 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201872255
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 13:02 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Bij ons 300 dagen.
Projectbouw dan neem ik aan?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:14:59 #21
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_201872829
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 13:44 schreef Leandra het volgende:

[..]
Projectbouw dan neem ik aan?
Yep
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_201873233
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 13:02 schreef Scorpie het volgende:
Er viel bij ons niks aan te passen. Het was take it or leave it, voor ons 15(!) anderen die wel zouden tekenen.
Heb je wel wat proberen aan te laten passen?
BlaBlaBla
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:12:04 #23
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_201874184
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 16:11 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Heb je wel wat proberen aan te laten passen?
Zeker wel. Ik vond bv de marge voor de kavel oppervlakte te hoog.

“Dit is standaard meneer gaan we niet aanpassen”
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:00:13 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201874607
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 18:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Zeker wel. Ik vond bv de marge voor de kavel oppervlakte te hoog.

“Dit is standaard meneer gaan we niet aanpassen”
Het grappige is dat wij bij de notaris (en later bij het kadaster) precies de prijs te zien kregen die de projectontwikkelaar die onze kavel verkocht aan de gemeente betaald had.
Dat bedrag heb ik dus ook gebruikt voor de aangifte over 2020 bij de waarde per 01.01.2020, als wij het daar 9 maanden later zogenaamd voor gekocht hebben dan was de waarde per 01.01 zeker niet hoger.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201888700
Ik wil graag even wat toevoegen ook al is mijn opmerking niet financieel:

Kijk bij oplevering ook in de kruipruimte.
Bij de bouw van projectwoningen wordt vaak het 1e huis dat wind- en waterdicht is als schaftkeet gebruikt.
Afval en zelfs "producten van het naar de wc gaan" willen namelijk nogal eens daar belanden en ik neem aan dat je dat niet zelf op wil ruimen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')