abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201845321
quote:
Nederland liep tussen 2000 en 2020 27 miljard euro aan dividendbelasting mis’

OKT 21, 2021

Tussen 2000 en 2020 is de Nederlandse schatkist mogelijk 27 miljard euro misgelopen aan dividendbelasting. De Nederlandse overheid en andere Europese overheden zijn in totaal voor 150 miljard euro opgelicht of gedupeerd door bankiers, handelaren en hedgefondsen. Via ingewikkelde constructies ontweken ze ofwel dividendbelasting, ofwel maakten ze zich schuldig aan fraude.

Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Mannheim en het internationale journalistieke samenwerkingsproject The CumEx-Files 2.0 onder leiding van het Duitse non-profit-onderzoeksplatform Correctiv, waar het Nederlandse Follow the Money (FTM) aan meedoet.

‘Ontwikkelde financiële markten’
Eerder berekende het onderzoekscollectief dat tussen 2001 en 2016 de schade 55,2 miljard euro bedroeg. De nieuwe berekeningen komen dus in totaal uit op 150 miljard euro aan misgelopen dividendbelasting. Behalve Nederland liepen onder meer Frankrijk (33 miljard euro) en Duitsland (28,5 miljard euro) enorme bedragen mis.

Eric Smit, onderzoeker en tevens hoofdredacteur van FTM: “In Nederland zijn er grote beursfondsen, die voor het grootste deel in bezit zijn van buitenlandse eigenaren. In combinatie met onze goed ontwikkelde financiële markten, leent zich dat heel goed voor dit soort frauduleuze constructies.”

Dividendstrippen
De fraudeurs en ontwijkers maken daarbij gebruik van dividendstrippen. Dat houdt in dat partijen op verschillende manieren dividendbelasting terugvorderen, terwijl ze daar geen recht op hebben. Volgens FTM hebben fraudeurs jarenlang strategieën opgetuigd om dit mogelijk te maken.

CumEx en CumCum zijn twee vormen van dividendstrippen. Bij CumEx wordt dividend teruggevorderd dat niet eens is betaald, of wordt meerdere keren dividendbelasting teruggevorderd terwijl die maar één keer is betaald. Van CumCum is sprake wanneer een aandeelhouder dividendbelasting heeft betaald, zelf geen recht heeft op teruggave en via een constructie een andere partij de teruggave laat incasseren.

’15 procent’
Smit: “De essentie van CumCum is dat buitenlandse aandeelhouders geen recht hebben op teruggave van dividendbelasting die 15 procent bedraagt, maar ze kunnen hun aandeel wel tijdelijk aan een Nederlandse persoon lenen die de dividendbelasting namens hen kan terugvorderen. De Belastingdienst geeft de dividendbelasting terug aan de Nederlander, die het samen met het geleende aandeel weer teruggeeft aan de buitenlandse aandeelhouder.”

CumEx werd door een wetswijziging in 2007 in Nederland onmogelijk gemaakt. CumCum is nog wel mogelijk. Alleen in de Verenigde Staten en Zwitserland is dit door ingrepen van de overheid niet het geval.

Belastingdienst
Follow the Money heeft de berekeningen ook naar het ministerie van Financiën gestuurd. Een woordvoerder van het ministerie liet het platform het volgende weten: “We waarderen de pogingen om meer inzicht te krijgen in dit onderwerp, maar we kunnen geen oordeel geven over het aandeel van Nederland in de gemaakte schattingen. De Belastingdienst hanteert geen modellen om de mogelijke schade op dit vlak in beeld te brengen. Onze uitlatingen zijn gebaseerd op waarnemingen in incidentele casussen.”

In september onthulde FTM dat het Openbaar Ministerie onderzoek doet naar de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley in verband met dividendstrippen. Bij de presentatie van de jaarcijfers dit jaar, liet ABN Amro weten dat de bank wordt verdacht van betrokkenheid bij fraude rond aandelentransacties die te maken hebben met dividendstrippen. Het OM doet ook hier onderzoek naar.

Bron: https://nos.nl/l/2402471
27 miljard... daar had de overheid goede dingen mee kunnen doen, of zo ongeveer alle bezuinigingen waren niet noodzakelijk geweest....
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_201845415
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 13:05 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
27 miljard... daar had de overheid goede dingen mee kunnen doen, of zo ongeveer alle bezuinigingen waren niet noodzakelijk geweest....
Belasting optimalisatie is gewoon legaal, bedrijven kunnen hun constructies zelfs door de belastingdienst laten toetsen om te zien of het allemaal volgens de regels verloopt.

Je moet niet bij de bedrijven zijn maar bij de overheden (zou jij 50% belasting betalen als je weet dat er een legale constructie is om maar 10% te hoeven te betalen?), die zijn er niets aan gelegen om hier maar iets aan te doen omdat het heel simpel is om vanuit een ander land te opereren en daar al het geld naar toe te sluizen, naar een ander land waar ze wel soepeltjes om gaan met de belastingen en het voordeliger is voor die bedrijven.

Als het bedrijf hier in NL zit dan lopen ze dividend belasting mis maar is er wel nog een wat inkomsten door werkgelegenheid en het beetje belasting dat hier wel wordt afgedragen. Zit het bedrijf in het buitenland dan verdient nederland helemaal niets aan dat bedrijf

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2021 13:17:40 ]
pi_201845755
1,35 miljard per jaar op een begroting van 334 miljard inkomsten (2022). Dat klinkt dan alweer heel anders.
pi_201846100
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 13:15 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
Belasting optimalisatie is gewoon legaal, bedrijven kunnen hun constructies zelfs door de belastingdienst laten toetsen om te zien of het allemaal volgens de regels verloopt.

Je moet niet bij de bedrijven zijn maar bij de overheden (zou jij 50% belasting betalen als je weet dat er een legale constructie is om maar 10% te hoeven te betalen?), die zijn er niets aan gelegen om hier maar iets aan te doen omdat het heel simpel is om vanuit een ander land te opereren en daar al het geld naar toe te sluizen, naar een ander land waar ze wel soepeltjes om gaan met de belastingen en het voordeliger is voor die bedrijven.

Als het bedrijf hier in NL zit dan lopen ze dividend belasting mis maar is er wel nog een wat inkomsten door werkgelegenheid en het beetje belasting dat hier wel wordt afgedragen. Zit het bedrijf in het buitenland dan verdient nederland helemaal niets aan dat bedrijf
Mjah, want moraal bestaat alleen maar wanneer de overheid het oplegt. Wat een ethische armoede weer. Typisch.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201846415
Of de burger het ff met terugwerkende kracht wilt compenseren
pi_201846483
quote:
99s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 13:43 schreef OmniRocket het volgende:
1,35 miljard per jaar op een begroting van 334 miljard inkomsten (2022). Dat klinkt dan alweer heel anders.
Bij bijstandsfraude worden alle midellen ingezet bij deze percentuele hoogte. Bij witwassen/bedrijfsfraude ligt dit in de afronding en wordt er 1x per jaar een klein berichtje over geschreven.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201846505
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 14:15 schreef probeer het volgende:

[..]
Mjah, want moraal bestaat alleen maar wanneer de overheid het oplegt. Wat een ethische armoede weer. Typisch.
Bedrijven hebben geen financiele moraal want anders eisen de aandeelhouders het aftreden van de ceo.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201846537
Sinds wanneer zijn fraude en oplichting weer verboden in de financiele sector?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_201846540
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 14:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Bedrijven hebben geen financiele moraal want anders eisen de aandeelhouders het aftreden van de ceo.
Blijkbaar de aard van het beestje ja. Dan maar meer overheidsregulering, kunnen ze daar vervolgens heel hypocriet weer over gaan huilen.

Maar dat burgers die houding al schouderophalend als normaal beschouwen vind ik zo bizar.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201846542
Dit is allemaal veel te moeilijk joh. Makkelijker is het om mensen met een toeslag helemaal kapot te maken op afpakjesdag. Daar zit namelijk het echte geld!
pi_201846560
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 15:05 schreef probeer het volgende:

[..]
Blijkbaar de aard van het beestje ja. Dan maar meer overheidsregulering, kunnen ze daar vervolgens heel hypocriet weer over gaan huilen.

Maar dat burgers die houding al schouderophalend als normaal beschouwen vind ik zo bizar.
Iets is normaal als het langdurig plaatsvindt en dat is hier het geval.
Dat hypocriet huilen gebeurt achter de schermen als ze een facebookje doen of een warren buffetje doen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201846595
Parasites gonna parasite…
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_201846603
quote:
1s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 15:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Iets is normaal als het langdurig plaatsvindt en dat is hier het geval.
Dat hypocriet huilen gebeurt achter de schermen als ze een facebookje doen of een warren buffetje doen.
Maar ... de kortzichtigheid ... Ik bedoel, als je daar langer dan 1 minuut over nadenkt, dan realiseer je je als burger toch dat die 27 miljard ergens anders vandaan is gekomen (lees: van burgers) / niet aan het welzijn van Nederland besteed is.

150 euro per jaar voor iedere werkende Nederlander, 20 jaar lang. Nou, dat was dus die beloofde 1000 euro maal drie. En dan hier de schouders over ophalen want 'dat is nu eenmaal wat bedrijven behoren te doen', maar op de kringverjaardag flink mopperen over de gestegen zorgverzekering.

Ik snap het echt niet.

[ Bericht 4% gewijzigd door probeer op 21-10-2021 15:21:59 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_201847354
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 15:15 schreef probeer het volgende:

[..]
Maar ... de kortzichtigheid ... Ik bedoel, als je daar langer dan 1 minuut over nadenkt, dan realiseer je je als burger toch dat die 27 miljard ergens anders vandaan is gekomen (lees: van burgers) / niet aan het welzijn van Nederland besteed is.

150 euro per jaar voor iedere werkende Nederlander, 20 jaar lang. Nou, dat was dus die beloofde 1000 euro maal drie. En dan hier de schouders over ophalen want 'dat is nu eenmaal wat bedrijven behoren te doen', maar op de kringverjaardag flink mopperen over de gestegen zorgverzekering.

Ik snap het echt niet.
Wat stel je voor? Het moet wel iets zijn wat mij geen energie en tijd kost omdat er geen 150 eur van mijn bankrekening is afgehaald elk jaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')