abonnement Unibet Coolblue
pi_201857910
Ik ben heel wantrouwend als het gaat om werklui. Mijn ervaring is dat ze ontkennen dat ze fout zitten of schuld hebben aan iets tot ze echt niet anders meer kunnen. Daarom ben ik lid van Vereniging Eigen Huis. Ik heb al eens uitstekend juridisch advies gehad toen ik een conflict had met onze aannemer over de dakpannen.

Aan de andere kant hebben werklui weer ervaring met klanten die onrealistische verwachtingen hebben en altijd maar zeuren. Daar proberen werklui zich - wat ook weer begrijpelijk is - tegen in te dekken. Zo zijn er twee kanten. Samen duidelijke afspraken maken en bemiddelen als je er niet uitkomt, dat is het enige wat je kunt doen. En maak altijd foto's van de situatie voorafgaand aan een verbouwing of ingreep.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:10:01 #52
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_201860802
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 10:40 schreef Claudia_x het volgende:
Aan de andere kant hebben werklui weer ervaring met klanten die onrealistische verwachtingen hebben en altijd maar zeuren. Daar proberen werklui zich - wat ook weer begrijpelijk is - tegen in te dekken.
Die ervaring hebben wij ook. Het liefste vermijden we particulieren, daar is namelijk vaak gezeur mee. Vaak geneuzel om niks om zo maar achteraf wat van de prijs af te krijgen.
We hebben ook hele fijne particuliere opdrachtgevers hoor, maar doe mij maar een hoofdaannemer.
pi_201861067
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 09:11 schreef sol1taire het volgende:

[..]
Voor mij niet zo'n probleem hoor. Ik heb nog geen cent betaald en zal ook pas betalen bij volledige oplevering.
Dan komen ze maar nog een keertje terug. Of niet natuurlijk ... ook goed.
Maar ik denk dat het lastig gaat worden om een bedrijf te vinden die de verantwoordelijkheid voor waterschade op zich neemt.
pi_201869945
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 14:10 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Die ervaring hebben wij ook. Het liefste vermijden we particulieren, daar is namelijk vaak gezeur mee. Vaak geneuzel om niks om zo maar achteraf wat van de prijs af te krijgen.
We hebben ook hele fijne particuliere opdrachtgevers hoor, maar doe mij maar een hoofdaannemer.
Snap ik, die vangt het gezeik af. Ik heb m'n huis laten schilderen door een lokaal bedrijf via een tussenpersoon van Sigma. Met die persoon maakte ik tevoren een rondgang door m'n huis en bespraken we wat ik van het resultaat kon verwachten. Als ik tussendoor of naderhand vragen of opmerkingen had over de kwaliteit van het geleverde werk, kon ik bij hem aankloppen. Voor ons allemaal was dat fantastisch:

Werklui laten het bespreken van verwachtingen vaak nogal liggen. Als leek weet je nu eenmaal niet wat voor mogelijkheden er allemaal zijn en daarom is iemand met een bemiddelfunctie goud waard. Idealiter is dat een aannemer, maar mijn ervaring met aannemers is niet geweldig. Ik vermoed dat uit soortgelijk ongenoegen het fenomeen bouwbegeleider voortkomt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201870798
Wat een gezeik om een beetje water. Wij hebben eens zelf een dakkapel gebouwd in oktober. 2 dagen dak open ivm niet prefab.
Beetje vocht droogt wel weer op.

Uiteraard moet je geen elektrische apparaat ofzo voor het gat neer zetten.
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:19:26 #56
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201871026
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 10:59 schreef Dr88 het volgende:
Wat een gezeik om een beetje water. Wij hebben eens zelf een dakkapel gebouwd in oktober. 2 dagen dak open ivm niet prefab.
Beetje vocht droogt wel weer op.

Uiteraard moet je geen elektrische apparaat ofzo voor het gat neer zetten.
Nou, wij hebben jaren geleden dakkapel laten plaatsen & dakvervangen eind juni/begin juli 2016. Dak vervangen ging goed, maar toen het dakkapel geplaatst was, 2 dagen voordat de dakdekker zou komen, regende het zo genadeloos hard dat dat het water ondanks allerlei zeilconstructies, naar binnen goot.

Heb toen nog snel een stuk plastic dakgoot gehaald en een lading emmers en ben de hele nacht bezig geweest met emmers leeggieten enz. En toch zaten er 2 verdiepingen lager, de vochtplekken op de muren... Was niet grappig zeg maar. En dan ben ik nog iemand die in zo een situatie in de oplossend modus schiet :P .

Dus het kan meevallen, maar ook gigantisch tegen vallen als het weer goed tegen zit.

[ Bericht 16% gewijzigd door bleiblei op 23-10-2021 11:24:33 ]
pi_201871031
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 11:19 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Nou, wij hebben jaren geleden dakkapel laten plaatsen & dakvervangen eind juni 2016. Dak vervangen ging goed, maar toen het dakkapel geplaatst was, 2 dagen voordat hey
Keh?
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:24:58 #58
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201871083
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 11:20 schreef Dr88 het volgende:

[..]
Keh?
Drukte met mijn dikke vingers te vroeg op "versturen".
pi_201881741
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 09:08 schreef sol1taire het volgende:
ZIj willen niet verantwoordelijk zijn voor de waterschade en ik dus ook niet. Risico is dan dus dat je weer huiswaarts moet keren.
Maar wat wil je nou? De voorwaarden zeggen duidelijk dat zij niet aansprakelijk zijn. Dan kun je wel verbaasd zijn dat als je op de dag zelf aan de monteurs aangeeft dat je wil dat zij wél aansprakelijk zijn, ze vertrekken, maar dat is toch gewoon omdat je eenzijdig de gemaakte afspraak wil veranderen?

quote:
Mijn vraag is of ik in mijn recht sta om aan te geven dat ik niet de verantwoordelijkheid voor waterschade ga dragen wanneer zij het dak open leggen?
En hoe te handelen bij een volgende afspraak?
Het is echt heel simpel. Nee, je staat niet in je recht, want afgesproken is dat zij niet verantwoordelijk zijn.
Hoe je moet handelen: een of twee dagen voor de afspraak naar het weerbericht kijken, en als je het niet aandurft om toch zelf de verantwoordelijkheid te nemen, bellen om de afspraak te verzetten.
Als je écht onder geen enkele omstandigheid de verantwoordelijkheid wil nemen, opdracht opzeggen (kan wel gevolgen hebben qua kosten!) en een nieuwe aannemer zoeken die die verantwoordelijkheid wel volledig wil nemen. Succes…
pi_201881856
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 10:04 schreef TechLight het volgende:
Het is echt heel simpel. Nee, je staat niet in je recht, want afgesproken is dat zij niet verantwoordelijk zijn.
Hoe je moet handelen: een of twee dagen voor de afspraak naar het weerbericht kijken, en als je het niet aandurft om toch zelf de verantwoordelijkheid te nemen, bellen om de afspraak te verzetten.
Als je écht onder geen enkele omstandigheid de verantwoordelijkheid wil nemen, opdracht opzeggen (kan wel gevolgen hebben qua kosten!) en een nieuwe aannemer zoeken die die verantwoordelijkheid wel volledig wil nemen. Succes…
Ben je juridisch onderlegd en weet je dat het zo werkt of ben je dat niet en denk je het? Ik geloof er namelijk niets van dat het 'echt heel simpel' is en dat je als bedrijf overal mee weg kunt komen als je in een zinnetje opneemt dat je niet verantwoordelijk bent voor schade. Je hebt als bouwbedrijf een zekere verantwoordelijkheid om je werk goed uit te voeren.



Sorry, in de e-mail stond dat we niet verantwoordelijk zijn voor schade!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201882263
Ik vind dat de bouwbedrijven er in dit topic goed vanaf komen. :Y
pi_201883568
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 10:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ben je juridisch onderlegd en weet je dat het zo werkt of ben je dat niet en denk je het? Ik geloof er namelijk niets van dat het 'echt heel simpel' is en dat je als bedrijf overal mee weg kunt komen als je in een zinnetje opneemt dat je niet verantwoordelijk bent voor schade. Je hebt als bouwbedrijf een zekere verantwoordelijkheid om je werk goed uit te voeren.

[ afbeelding ]

Sorry, in de e-mail stond dat we niet verantwoordelijk zijn voor schade!
Denk dat de verantwoordelijkheid in deze casus binnen de wet ligt en ook naar maatschappelijke opvattingen erg redelijk is.

Je plaatje gaat over een casus waarbij de aannemer natuurlijk verantwoordelijk is en als hij in de alg vw zet dat ie in zon geval niet verantwoordelijk is dan is die voorwaarde niet rechtsgeldig.

Aannemers hebben zat werk dus die zijn gewoon naar de volgende klus gegaan denk ik. TS is akkoord gegaan met voorwaarden maar verandert dan van gedachte.

Jouw plaatje is een situatie van een extreem voorbeeld. Zo vaak gebeurt dit niet. Nu ik: je laat in de verdieping daaronder een van gogh hangen van 2m euro. Er komt onverwachts een gigantische bui langs waardoor het doek waardeloos wordt. Volgens jou is de aannemer dan verantwoordelijk voor die 2m en kan ie zn hele leven zitten afbetalen? Prettig individu ben jij dan :p
pi_201883727
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 10:04 schreef TechLight het volgende:

[..]
Maar wat wil je nou? De voorwaarden zeggen duidelijk dat zij niet aansprakelijk zijn. Dan kun je wel verbaasd zijn dat als je op de dag zelf aan de monteurs aangeeft dat je wil dat zij wél aansprakelijk zijn, ze vertrekken, maar dat is toch gewoon omdat je eenzijdig de gemaakte afspraak wil veranderen?
[..]
Het is echt heel simpel. Nee, je staat niet in je recht, want afgesproken is dat zij niet verantwoordelijk zijn.
Maar zo werkt het in praktijk niet.

Natuurlijk moet je er als klant rekening mee houden dat de ruimte(s) waar de dakkapel geplaatst worden enigszins nat worden. Dat is inherent aan de werkzaamheden wanneer het halverwege plots begint te regenen.

Maar het is toch echt zo dat de aannemer aansprakelijk is wanneer tijdens het werk schade ontstaat aan de rest van het huis. De aannemer heeft een verantwoordelijkheid richting de consument om afdoende maatregelen te nemen om schade te voorkomen. Het afdekken van trappen en gangen met stucloop is in beginsel dan ook de volledige verantwoordelijkheid van de aannemer. Van de consument (die voor de wet ALTIJD een leek is met twee linkerhanden in dit soort situaties) kan niet verwacht worden dat deze op de juiste wijze de nodige voorzorgsmaatregelen treft, anders dan het verwijderen van alle losse objecten uit de ruimtes die de aannemer moet betreden. Simpelweg omdat de leek geen ervaring heeft met het goed afplakken van vloeren en trappen.
Ook wanneer het tijdens het werk plots begint te regenen, heeft de aannemer een verantwoordelijkheid om inregenen zo veel mogelijk te beperken en zal de aannemer dus zelf met zeil aan de gang moeten. Doet de aannemer dat niet of onvoldoende en ontstaat er bijvoorbeeld waterschade aan het plafond van de ondergelegen verdieping, dan is dat echt de verantwoordelijkheid van de aannemer.

En nee, uitsluiting van aansprakelijkheid ten aanzien van consumenten is juridisch niet mogelijk. Dus buiten wat eventuele vochtplekken in de ruimte waar de dakkapel geplaatst wordt, is alle schade aan de woning die mocht ontstaan toch echt voor rekening van de aannemer of zijn verzekering.
pi_201886694
… En dus de eenvoudige oplossing om, als het weer echt tegen zit, de afspraak te verzetten, en anders ook zelf niet moeilijk te doen over een paar mogelijke regendruppels (zeker als je zelf de moeite al hebt genomen spullen veilig te zetten en af te dekken).

Ik ben overigens zelf een fan van overeenkomsten lezen, en daar ook echt mee akkoord gaan. Dan kun je natuurlijk bewust van zo'n clausule toch de overeenkomst aangaan en dan later bij de rechter je gelijk gaan halen via consumentenrecht als het mis is gegaan, maar daar schiet meestal niemand wat mee op, want geeft hoe dan ook veel gedoe. Je kan er donder op zeggen dat een bedrijf dat zo'n clausule opneemt als dat niet mag, niet zo makkelijk overstag gaat bij grote schade, en bij kleine schade zal het de moeite niet snel zijn.

Dus als zoiets in een concept overeenkomst staat dan laat je dat vooraf aanpassen, of je gaat uberhaupt niet akkoord. Als het voor TS nu een volkomen verrassing was en dat het probleem is, dan ligt het natuurlijk anders, maar dat lees ik er in ieder geval niet uit. Kan me natuurlijk ook vergissen.

Overigens staat er algemeen “schade” en niet alleen “waterschade” dus dat is ook wel iets om bewust van te zijn.
pi_201900316
quote:
1s.gif Op zondag 24 oktober 2021 13:21 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Maar zo werkt het in praktijk niet.

Natuurlijk moet je er als klant rekening mee houden dat de ruimte(s) waar de dakkapel geplaatst worden enigszins nat worden. Dat is inherent aan de werkzaamheden wanneer het halverwege plots begint te regenen.

Maar het is toch echt zo dat de aannemer aansprakelijk is wanneer tijdens het werk schade ontstaat aan de rest van het huis. De aannemer heeft een verantwoordelijkheid richting de consument om afdoende maatregelen te nemen om schade te voorkomen. Het afdekken van trappen en gangen met stucloop is in beginsel dan ook de volledige verantwoordelijkheid van de aannemer. Van de consument (die voor de wet ALTIJD een leek is met twee linkerhanden in dit soort situaties) kan niet verwacht worden dat deze op de juiste wijze de nodige voorzorgsmaatregelen treft, anders dan het verwijderen van alle losse objecten uit de ruimtes die de aannemer moet betreden. Simpelweg omdat de leek geen ervaring heeft met het goed afplakken van vloeren en trappen.
Ook wanneer het tijdens het werk plots begint te regenen, heeft de aannemer een verantwoordelijkheid om inregenen zo veel mogelijk te beperken en zal de aannemer dus zelf met zeil aan de gang moeten. Doet de aannemer dat niet of onvoldoende en ontstaat er bijvoorbeeld waterschade aan het plafond van de ondergelegen verdieping, dan is dat echt de verantwoordelijkheid van de aannemer.

En nee, uitsluiting van aansprakelijkheid ten aanzien van consumenten is juridisch niet mogelijk. Dus buiten wat eventuele vochtplekken in de ruimte waar de dakkapel geplaatst wordt, is alle schade aan de woning die mocht ontstaan toch echt voor rekening van de aannemer of zijn verzekering.
Dank!
Dat was dus het probleem. De aannemer was niet van plan om ook maar iets te doen om het inregen te voorkomen.
En inderdaad, ik huur iemand in die zou moeten weten wat er allemaal komt kijken bij een dergelijke klus. Lijkt me dat hij naar de buienradar moet kijken en dan beoordelen of het verstandig is om door te gaan.
Over een paar druppels en een evt. vochtplek zal ik niet moeilijk, maar toen begonnen ze over water wat via het trapgat naar beneden loopt ...
Overigens is de heeft de schade waar zij geen verantwoordelijkheid voor nemen te maken met de vloer en alles wat zich op die verdieping bevindt wat kan beschadigen als gevolg van werkzaamheden.

Ik heb al eens eerder gehad dat een aannemer door een waterleiding heen ging en vervolgens de hoofdkraan niet kon afsluiten. De schade werd toen ook gedekt door zijn verzekering.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')