abonnement Unibet Coolblue
pi_201832358
Oftewel vrijheid.

Iedereen heeft de beelden gezien van 6 januari waar een leger ingehuurde mensen (Proud Boys) samen met een groep gefrustreerde alt-wingers en sommige conservatieven een democratisch besluit probeerden te overrulen. Toen het ministerie van defensie de president probeerde te bereiken om het nationale leger in te zetten was deze niet bereikbaar.

Natuurlijk staat dit incident niet op zichzelf, hetzelfde geldt voor de Toeslagendrama waar advocaten, slachtoffers en zelfs rechters jarenlang probeerden te vechten tegen een machtige autocratische overheid gevoerd door de Rutte doctrine (https://nl.wikipedia.org/wiki/Rutte-doctrine).

Al met al lijkt de Westerse wereld steeds meer naar een politieke beschaving te veranderen die lijkt op het Oosten van de wereld waar alleenheersers als Putin en Xi de dienst uitmaken. Zo begon zover ik weet Obama met executive orders te tekenen als het senaat weer eens een van zijn wetsvoorstellen blokkeerden gevoerd door Mitch Mcconnell, Trump zette deze trend aardig voort en Biden weet zijn pen ervoor ook aardig te vinden zoals bijvoorbeeld de executive order tot het verplichten vaccineren in de de werkruimte aan toe (waar de meeste bedrijven zich niet bij lijken aan te sluiten)

Ook in Nederland hebben we eenzelfde soort debacle gehad met de avondklok. Deze ging per ministeriele regeling gebaseerd op een wet uit de tijd van de watersnoodramp en uit een wet van 26 jaar geleden buiten de Staten der Generaal om. En ik kan naar mijn mening het dan ook eens zijn met de rechtbank dat een verregaande besluit als deze door onze democratische instituten ingevoerd moesten worden indien nodig (wat uiteindelijk ook gebeurt is nadat het vonnis van de rechtbank binnen een paar uur werd bevroren).

Al met al lijkt het alsof de laatste 50 jaar overheden in de Westerse wereld sinds intreding van het neoliberalisme al dan niet gevoerd door machtige multinationals steeds meer macht naar zich toe hebben getrokken. Zo hebben de slachtoffers van de aardbevingen in Groningen door de vele gasboringen nog steeds geen compensatie gekregen terwijl Shell nog steeds boringen aan het doen is en deze nu deels verplaatst heeft naar Drenthe. Leuk feitje, zowel Kaag als Hoekstra hebben een verleden bij Shell en Shell betaalt geen winstbelasting in Nederland.

Verder heb ik een politieke activist op social media die volgens eigen zeggen vaker onterecht dan terecht wordt gearresteerd door de politie en verschillende rechtszaken heeft gewonnen tegen de lokale overheid waarvan de vonnissen tot op heden nog niet zijn uitgevoerd. Neem daarbij mee dat er vaak geweld wordt gebruikt bij demonstraties door de politie, undercover agenten die gebruikt worden om de boel in de gaten te houden en ik ben van mening dat vrijheid en de democratie op leven na dood is
  woensdag 20 oktober 2021 @ 15:33:28 #2
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201832456
Nee. Kulverhaal ook, lekker boeiend wat er in Amerika gebeurt, daar woon je niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door VoMy op 20-10-2021 15:40:03 ]
  woensdag 20 oktober 2021 @ 15:33:48 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_201832463
ZIJN…..
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  woensdag 20 oktober 2021 @ 15:57:44 #4
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_201832786
'Er gebeurt iets waar ik het niet mee eens ben' is wat anders dan 'vrijheid en democratie is dood'
Laffe huichelaar
pi_201832891
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 15:26 schreef Derrazi het volgende:


Verder heb ik een politieke activist op social media die volgens eigen zeggen vaker onterecht dan terecht wordt gearresteerd door de politie en verschillende rechtszaken heeft gewonnen tegen de lokale overheid waarvan de vonnissen tot op heden nog niet zijn uitgevoerd.
Wie is dat?
  woensdag 20 oktober 2021 @ 16:04:48 #6
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201832898
Wanneer je zo'n riedeltje afsteekt, begin dan met het definieren van het concept vrijheid, je haalt nu namelijk alles door elkaar.
We have always been at war with Eastasia.
  woensdag 20 oktober 2021 @ 16:05:04 #7
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201832906
Ik kan me nog een tijd herinneren met brandende trams. Geen woning en geen kroning en dergelijke. Dus wat politie geweld aangaat valt het tegenwoordig erg mee in elk geval. Zou zelfs zeggen dat die wat slap geworden zijn.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_201832923
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 15:57 schreef timmmmm het volgende:
'Er gebeurt iets waar ik het niet mee eens ben' is wat anders dan 'vrijheid en democratie is dood'
Zelfs als ik er niet mee eens ben dat Amerikaanse presidenten wetgeving maken op basis van een persoon, de avondklok geen democratisch besluit was, conservatieven vinden dat vrouwen geen recht op abortus hebben (maar heel hypocriet wel vinden dat een vaccin een eigen besluit moet zijn) en een doorgedraaide president een democratisch besluit probeert te overrulen zijn het gewoon valide punten.

Jammer dat een mod die beter moet weten met een ad hominem moet gooien.

Probeer er de volgende keer inhoudelijk op in te gaan.
  woensdag 20 oktober 2021 @ 16:12:00 #9
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_201832997
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 16:06 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Zelfs als ik er niet mee eens ben dat Amerikaanse presidenten wetgeving maken op basis van een persoon, de avondklok geen democratisch besluit was, conservatieven vinden dat vrouwen geen recht op abortus hebben (maar heel hypocriet wel vinden dat een vaccin een eigen besluit moet zijn) en een doorgedraaide president een democratisch besluit probeert te overrulen zijn het gewoon valide punten.

Jammer dat een mod die beter moet weten met een ad hominem moet gooien.

Probeer er de volgende keer inhoudelijk op in te gaan.
Wanneer gekozen conservatieven tegen abortus zijn en mensen met die denkbeelden de overhand hebben, is het behoorlijk democratisch als daarin besluiten worden genomen. Dat het de vrijheid inperkt is een tweede.

Dat de avondklok ingevoerd wordt door ons kabinet en de meerderheid van de kamer voor is, is dat een democratisch besluit. Hier is gewoon over gestemd in de kamer. Als de rechtbank dat ook gewoon nog kan toetsen aan de wet en daar aanpassingen in eist, is dat zelfs een teken van de sterke rechtstaat.

Maar goed, jij bent het er niet mee eens dus zal het niet goed zijn dat gekozen volksvertegenwoordigers besluiten nemen
Laffe huichelaar
  woensdag 20 oktober 2021 @ 16:13:25 #10
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_201833012
Als je trouwens vaak terecht wordt gearresteerd, kan ik me voorstellen dat je ook wel vaak onterecht gearresteerd wordt als je weer eens stennis staat te schoppen en je daardoor vaak terecht en vaker onterecht gearresteerd voor wordt
Laffe huichelaar
pi_201833015
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 16:05 schreef Megumi het volgende:
Ik kan me nog een tijd herinneren met brandende trams. Geen woning en geen kroning en dergelijke. Dus wat politie geweld aangaat valt het tegenwoordig erg mee in elk geval. Zou zelfs zeggen dat die wat slap geworden zijn.
Of de onderdanen zijn slap geworden.

Zijn de crisissen van de vorige eeuw vergelijkbaar met deze eeuw?

Ik ben het overigens niet mee eens dat de politie slap is geworden. Politiegeweld is meer geaccepteerd geworden https://www.dumpert.nl/?selectedId=8088713_ff7a0932 dit vertaalt zich ook aan wetgeving. Eerder dit jaar is het protocol van de politie versimpeld en kunnen agenten meer uitvoeren.
  woensdag 20 oktober 2021 @ 16:16:22 #12
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201833053
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 16:13 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Of de onderdanen zijn slap geworden.

Zijn de crisissen van de vorige eeuw vergelijkbaar met deze eeuw?

Ik ben het overigens niet mee eens dat de politie slap is geworden. Politiegeweld is meer geaccepteerd geworden https://www.dumpert.nl/?selectedId=8088713_ff7a0932 dit vertaalt zich ook aan wetgeving. Eerder dit jaar is het protocol van de politie versimpeld en kunnen agenten meer uitvoeren.
Ik ben van mening dat het wel mee valt met politie geweld.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_201833104
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 16:12 schreef timmmmm het volgende:
Wanneer gekozen conservatieven tegen abortus zijn en mensen met die denkbeelden de overhand hebben, is het behoorlijk democratisch als daarin besluiten worden genomen.
Alleen is daar niks democratisch aan. Eerder deze maand nam Texas een omstreden abortus wetgeving aan dat regelrecht tegen Roe vs Wade in gaat https://nl.wikipedia.org/wiki/Roe_v._Wade

Scheelt alleen dat Trump tijdens zijn termijn het hooggerechtshof heeft vol gegooid met conservatieve rechters.
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 16:12 schreef timmmmm het volgende:
Dat de avondklok ingevoerd wordt door ons kabinet en de meerderheid van de kamer voor is,
Dan heb je het verkeerd gelezen. De avondklok is niet ingevoerd door de Tweede Kamer, wel door het kabinet.
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 16:12 schreef timmmmm het volgende:
Als de rechtbank dat ook gewoon nog kan toetsen aan de wet en daar aanpassingen in eist
Je bedoelt de eis die binnen een paar uur werd bevroren. Ter vergelijking een deel van de rechtszaken tegen de overheid staan al sinds 2019 en 2020 in de wacht.
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 16:12 schreef timmmmm het volgende:
Maar goed, jij bent het er niet mee eens dus zal het niet goed zijn dat gekozen volksvertegenwoordigers besluiten nemen
Dan heb je mijn punt denk ik gemist. Ik heb geen problemen met een democratie, ben juist pro democratie maar de meeste beslissingen gaan niet meer democratisch maar via een eenzijdig besluit. De meeste hoogleraren zijn het overigens met mij eens. Maar dat is misschien een andere discussie.
pi_201833161
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 16:13 schreef timmmmm het volgende:
Als je trouwens vaak terecht wordt gearresteerd, kan ik me voorstellen dat je ook wel vaak onterecht gearresteerd wordt als je weer eens stennis staat te schoppen en je daardoor vaak terecht en vaker onterecht gearresteerd voor wordt
In deze zaak ging het in kwestie om het demonstreren op de dam. Frank van der Linde is daar meerdere keren in de week om te demonstreren voor Palestina, in zijn eentje. Meerdere malen wordt hij opgepakt. Zonder reden en wordt na een paar uur weer vrijgelaten zonder zaak.
  woensdag 20 oktober 2021 @ 16:27:19 #15
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_201833187
Ja als jij denkt dat de avondklok niet door het parlement is geweest zijn we verder uitgesproken hoor.

Dan weet je in zo'n mate niet wat er speelt dat het helemaal geen zin heeft om te proberen iets te bespreken
Laffe huichelaar
  woensdag 20 oktober 2021 @ 16:27:38 #16
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201833194
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 16:06 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Zelfs als ik er niet mee eens ben dat Amerikaanse presidenten wetgeving maken op basis van een persoon, de avondklok geen democratisch besluit was, conservatieven vinden dat vrouwen geen recht op abortus hebben (maar heel hypocriet wel vinden dat een vaccin een eigen besluit moet zijn) en een doorgedraaide president een democratisch besluit probeert te overrulen zijn het gewoon valide punten.

Jammer dat een mod die beter moet weten met een ad hominem moet gooien.

Probeer er de volgende keer inhoudelijk op in te gaan.
Nogmaals, je woont in Nederland. Je hebt geen last van Amerikaanse presidenten en ook niet van conservatieven...
  woensdag 20 oktober 2021 @ 16:29:27 #17
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_201833211
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 16:27 schreef VoMy het volgende:

[..]
Nogmaals, je woont in Nederland. Je hebt geen last van Amerikaanse presidenten en ook niet van conservatieven...
Als je na verkiezingen op alle fronten conservatieve volksvertegenwoordigers hebt, tot aan de president toe, moet je niet raar opkijken dat er conservatieve wetgeving is.
Laffe huichelaar
pi_201833221
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 16:16 schreef Megumi het volgende:

[..]
Ik ben van mening dat het wel mee valt met politie geweld.
Ik ben het daar niet mee eens als ik het excessieve politiegeweld meeneem van het afgelopen jaar. Ik weet dat de politie een geweldsmonopolie heeft maar vaker dan mijn lief is zie ik boa's op stations geweld gebruiken.

Laatst nog. Blanke jongeman rete irritant tegen een boa (stelde vragen die nergens om gaan, wordt niet gevorderd het station te verlaten, op een gegeven moment sleurt een van de boa's hem mee naar buiten, haalt hem naar de grond neer en voor je het weet zitten er drie boa's op een jongeman die waarschijnlijk net niet 21 is.
  woensdag 20 oktober 2021 @ 16:33:11 #19
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201833260
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 16:29 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Als je na verkiezingen op alle fronten conservatieve volksvertegenwoordigers hebt, tot aan de president toe, moet je niet raar opkijken dat er conservatieve wetgeving is.
Ja, ook dat. Maar ik stoor me hier aan de achteloze wisseling in het beschrijven van gebeurtenissen in de VS - een land met een gemankeerde democratie - en in Nederland, alsof het dezelfde plek met dezelfde wetten en dezelfde democratie is. Uit de TT blijkt niet specifiek dat het gaat om de democratie in Nederland of in de VS, maar de TS weet ook niet hard te maken dat het verloop van democratie in de VS gelijk staat aan die in Nederland of wereldwijd - en dat is ook niet zo. Als het gaat om de wereldwijde toestand van de vrijheden, waarom dan niet kijken naar democratische erosie in landen als India, Polen, Hongarije, Brazilië?
  woensdag 20 oktober 2021 @ 16:35:32 #20
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201833285
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 16:30 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Ik ben het daar niet mee eens als ik het excessieve politiegeweld meeneem van het afgelopen jaar. Ik weet dat de politie een geweldsmonopolie heeft maar vaker dan mijn lief is zie ik boa's op stations geweld gebruiken.

Laatst nog. Blanke jongeman rete irritant tegen een boa (stelde vragen die nergens om gaan, wordt niet gevorderd het station te verlaten, op een gegeven moment sleurt een van de boa's hem mee naar buiten, haalt hem naar de grond neer en voor je het weet zitten er drie boa's op een jongeman die waarschijnlijk net niet 21 is.
Ik denk dat geweld in het algemeen te normaal geworden is zowel fysiek als verbaal tegen personeel in een uniform. Ik denk daarbij ook aan ambulance personeel en dergelijke. En dat dit het werkelijke probleem is.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_201833330
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 16:27 schreef timmmmm het volgende:
Ja als jij denkt dat de avondklok niet door het parlement is geweest zijn we verder uitgesproken hoor.
https://www.rijksoverheid(...)-invoering-avondklok

Koninklijk besluit invoering avondklok

De avondklok werd verder aangekondigd voordat er een debat over was geweest op de persconferentie op 20 januari. Uiteindelijk werd de avondklok gedoogd door de Tweede Kamer zonder enige juridische onderbouwing. Het was een van de redenen waarom de rechtbank in Den Haag de avondklok terugfloot.

Maar inderdaad de avondklok was bij de aankondiging op 20 januari niet door het parlement (eerste kamer) geweest.
pi_201833461
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 16:35 schreef Megumi het volgende:

[..]
Ik denk dat geweld in het algemeen te normaal geworden is zowel fysiek als verbaal tegen personeel in een uniform. Ik denk daarbij ook aan ambulance personeel en dergelijke. En dat dit het werkelijke probleem is.
Klinkt een beetje als zij doen het ook drogreden
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 16:29 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Als je na verkiezingen op alle fronten conservatieve volksvertegenwoordigers hebt, tot aan de president toe, moet je niet raar opkijken dat er conservatieve wetgeving is.
Ik zou Biden eerder een neoliberaal noemen en de Democratische partij al helemaal niet conservatief als zij op het meest progressieve programma in de historie van de partij (naar mijn weten) verkiezingen hebben gehouden.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 16:33 schreef VoMy het volgende:

[..]
Ja, ook dat. Maar ik stoor me hier aan de achteloze wisseling in het beschrijven van gebeurtenissen in de VS - een land met een gemankeerde democratie - en in Nederland, alsof het dezelfde plek met dezelfde wetten en dezelfde democratie is. Uit de TT blijkt niet specifiek dat het gaat om de democratie in Nederland of in de VS, maar de TS weet ook niet hard te maken dat het verloop van democratie in de VS gelijk staat aan die in Nederland of wereldwijd - en dat is ook niet zo. Als het gaat om de wereldwijde toestand van de vrijheden, waarom dan niet kijken naar democratische erosie in landen als India, Polen, Hongarije, Brazilië?
Mooi gedacht als een nationalist. Onze Westerse beschaving zijn redelijk vergelijkbaar en gebaseerd op de Romeinse republiek.

Dat een vergelijking niet mag opgaan als beide stellingen niet identiek zijn is dan ook een drogreden.
pi_201833562
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 16:39 schreef Derrazi het volgende:

[..]
https://www.rijksoverheid(...)-invoering-avondklok

Koninklijk besluit invoering avondklok

De avondklok werd verder aangekondigd voordat er een debat over was geweest op de persconferentie op 20 januari. Uiteindelijk werd de avondklok gedoogd door de Tweede Kamer zonder enige juridische onderbouwing. Het was een van de redenen waarom de rechtbank in Den Haag de avondklok terugfloot.

Maar inderdaad de avondklok was bij de aankondiging op 20 januari niet door het parlement (eerste kamer) geweest.
Het was daarom ook een aankondiging. De Tweede Kamer heeft gewoon de avondklok bij meerderheid goedgekeurd (en de bevolking in polls ook, de partijen voor de avondklok kregen zelfs een grotere meerderheid tijdens verkiezingen gedurende die avondklok, maar eigenlijk is dat irrelevant in een vertegenwoordigende democratie, als de vertegenwoordigers instemmen is dat voldoende).

Nee, vrijheid en democratie zijn zeer zeker niet in gevaar, niets wijst daar op.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201833955
Nu kun je Amerika moeilijk een echte democratie noemen, natuurlijk.
pi_201834142
quote:
"Is liberty en de democratie dood"
Ik neem voor het gemak even aan dat dit een vraag is (ondanks het ontbreken van een vraagteken), dat met "liberty" "vrijheid" wordt bedoeld (waarom toch altijd al dat ge-engels?) en dan heb ik een kort en bondig antwoord voor je:

Nee. En in ieder geval: niet hier in Nederland, zeker als je vergelijkt met "sommige landen". (Het antwoord kan ook "No" zijn, voor het geval dat je het pleasant vindt af en toe een Engels woord tegen te coming.)

Dat was het? :)
pi_201835256
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 17:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het was daarom ook een aankondiging. De Tweede Kamer heeft gewoon de avondklok bij meerderheid goedgekeurd (en de bevolking in polls ook, de partijen voor de avondklok kregen zelfs een grotere meerderheid tijdens verkiezingen gedurende die avondklok, maar eigenlijk is dat irrelevant in een vertegenwoordigende democratie, als de vertegenwoordigers instemmen is dat voldoende).

Nee, vrijheid en democratie zijn zeer zeker niet in gevaar, niets wijst daar op.
Ik denk dat je het punt mist.

1. De avondklok was een koninklijk besluit. Daar is niks democratisch aan.
2. Zoals de PVDD laatst aanstipte is het handiger om eerst een debat te houden voordat een kabinet een besluit neemt. Laat staan een verregaande besluit zonder democratisch proces (PVDD vindt dat de Tweede Kamer te vaak tot gedogen werd gewdongen(
3. De Eerste Kamer had er pas in februari iets over te zeggen toen de wetvoering na het besluit van de rechtbank werd ingevoerd (het besluit van het kabinet werd januari ingevoerd).

In een democratie voer je als meerderheid een wet in als er iets moet gebeuren en niet een minderheid (kabinet/OMT) omdat zij dit nodig achten. Dat is autocratie.

Overigens leuk feitje. Als het aan de VVD ligt verdwijnt de Eerste Kamer helemaal
pi_201835330
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 19:21 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Ik denk dat je het punt mist.

1. De avondklok was een koninklijk besluit. Daar is niks democratisch aan.
2. Zoals de PVDD laatst aanstipte is het handiger om eerst een debat te houden voordat een kabinet een besluit neemt. Laat staan een verregaande besluit zonder democratisch proces (PVDD vindt dat de Tweede Kamer te vaak tot gedogen werd gewdongen(
3. De Eerste Kamer had er pas in februari iets over te zeggen toen de wetvoering na het besluit van de rechtbank werd ingevoerd (het besluit van het kabinet werd januari ingevoerd).

In een democratie voer je als meerderheid een wet in als er iets moet gebeuren en niet een minderheid (kabinet/OMT) omdat zij dit nodig achten. Dat is autocratie.

Overigens leuk feitje. Als het aan de VVD ligt verdwijnt de Eerste Kamer helemaal
Dit besluit is gewoon over gestemd. Jij vindt het niet leuk, maar er was gewoon een meerderheid in het parlement voor. Dat is dus het toppunt van democratie, die is springlevend.
En om het nog leuker te maken, al is het niet noodzakelijk: in de maatschappij was er ook een ruime meerderheid voor de avondklok en voor het verlengen er van. Zoals er nu ook een meerderheid is voor de coronapas.

En zo lang de Eerste Kamer alleen maar Tweede Kamertje zit te spelen, een rol die ze niet mogen hebben, hebben ze inderdaad geen functie en kun je ze beter vervangen door een grondwettelijk hof.


Jij mist het punt: het is niet zo dat als er een voor jou onwenselijk besluit wordt genomen, dat dan de democratie om zeep is. En het is niet zo dat als de meerderheid van de democratisch gekozen vertegenwoordigers een regel opleggen, dat er dan geen vrijheid meer is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201835356
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 18:01 schreef brokjespoes het volgende:

[..]
Ik neem voor het gemak even aan dat dit een vraag is (ondanks het ontbreken van een vraagteken), dat met "liberty" "vrijheid" wordt bedoeld (waarom toch altijd al dat ge-engels?) en dan heb ik een kort en bondig antwoord voor je:

Nee. En in ieder geval: niet hier in Nederland, zeker als je vergelijkt met "sommige landen". (Het antwoord kan ook "No" zijn, voor het geval dat je het pleasant vindt af en toe een Engels woord tegen te coming.)

Dat was het? :)
Dat was het. Bedankt voor je uitgebreide onderbouwing.
  woensdag 20 oktober 2021 @ 19:41:17 #29
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201835559
Dus omdat de meerderheid van de kamer een besluit neemt dat jij stom vind zijn we geen democratie. :')
pi_201835632
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 19:27 schreef Hanca het volgende:
Dit besluit is gewoon over gestemd.
Over een koninklijk besluit kan niet gestemd worden.
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 19:27 schreef Hanca het volgende:
Jij vindt het niet leuk,
Wat ik vindt is niet relevant. De feiten spreken voor zichzelf.
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 19:27 schreef Hanca het volgende:
maar er was gewoon een meerderheid in het parlement voor.
Je bedoelt in februari? Toen de wetgeving werd ingevoerd terwijl de avondklok al een maand er was?
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 19:27 schreef Hanca het volgende:
in de maatschappij was er ook een ruime meerderheid voor de avondklok en voor het verlengen er van.
Polls zijn niet relevant. We kiezen volksvertegenwoordigers. Volksvertegenwoordigers voeren wetten in. Overheid voert wetten uit. We kiezen niet voor de polls van De Hond. Dat is populisme.
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 19:27 schreef Hanca het volgende:
En zo lang de Eerste Kamer alleen maar Tweede Kamertje zit te spelen, een rol die ze niet mogen hebben, hebben ze inderdaad geen functie en kun je ze beter vervangen door een grondwettelijk hof.
Dat is jouw mening. Op het moment hebben we een Eerste Kamer. Eerste Kamer controleert wetsvoorstellen en voert die indien nodig in. Dat jij de Eerste Kamer niet nodig vindt in een verregaande besluit als de avondklok. Een Eerste Kamer dat notabene ook controleert op de grondwet zegt meer over jouw mening.
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 19:27 schreef Hanca het volgende:
Jij mist het punt: het is niet zo dat als er een voor jou onwenselijk besluit wordt genomen
Volgens mij zie je het verkeerd. Ik heb geen last van de avondklok gehad daar ik een werkgeversverklaring had die mij de vrijheid gaf om te staan en gaan waar ik wil maar om mensen hun vrije bewegingsvrijheid te ontnemen op basis van de mening van prins pils en taflon Rutte is pure autocratie. Bijkomend natuurlijk dat er laatst naar buiten werd gebracht bij het ontslag van Mona Keizer dat het merendeel van het kabinet eigenlijk al een tijd lang niks te zeggen heeft over verregaande besluitvorming. Ik ben dan ook benieuwd wat de rol van D66 bewindspersonen is geweest hierbij omdat je ze vrijwel nergens ziet.
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 19:27 schreef Hanca het volgende:
En het is niet zo dat als de meerderheid van de democratisch gekozen vertegenwoordigers een regel opleggen
Dit begint een beetje een vermoeiende discussie te worden.

https://www.rijksoverheid(...)-invoering-avondklok

Een koninklijk besluit heeft niks met onze Staten der Generaal te maken. Zelfs al was de Tweede Kamer niet akkoord gegaan dan was de avondklok er naar mijn idee nog steeds gekomen. Hetzelfde geldt voor de aangenomen motie Van Kooten-Arissen/Wilders die de regering vroeg om de zorgsalarissen te volgen en waar het kabinet doodleuk zei "doen we niet". Het besluit mag gedoogd zijn door de Tweede Kamer, er was geen juridische onderbouwing en de Eerste Kamer had er niks over te zeggen.
pi_201835681
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 15:26 schreef Derrazi het volgende:
Oftewel vrijheid.
Godzijdank zijn er in dit land wetten en regels die de individuele vrijheid van burgers beknotten. Stel je voor dat er geen wetten waren en ik midden in de nacht zin zou hebben om Led Zeppelin op volume 90 te draaien in mijn appartement. In wat voor land zouden we dan leven?

I was a stranger in the city
Out of town were the people I knew
pi_201835692
Er is voor de invoering in januari gewoon over gestemd in het parlement.je weet wel, toen D66 er een half uur van af wist te krijgen. Als je het allemaal niet volgt, open er dan geen topic over...

En een kabinet is inderdaad niet verplicht een aangenomen motie uit te voeren. Prima systeem. Als ze het te vaak doen worden ze namelijk vanzelf weggestuurd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 20 oktober 2021 @ 19:49:25 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201835702
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 19:48 schreef A_Foggy_Day het volgende:

[..]
Godzijdank zijn er in dit land wetten en regels die de individuele vrijheid van burgers beknotten. Stel je voor dat er geen wetten waren en ik midden in de nacht zin zou hebben om Led Zeppelin op volume 90 te draaien in mijn appartement. In wat voor land zouden we dan leven?

Bij users die "vrijheid" lopen te oreren kun je dat begrip meestal ook vervangen met "mijn eigen belangen"
pi_201835706
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 19:41 schreef Hexagon het volgende:
Dus omdat de meerderheid van de kamer een besluit neemt dat jij stom vind zijn we geen democratie. :')
Over welke besluit heb je het?

Onze staatsrecht zit zo in elkaar. Wij kiezen onze volksvertegenwoordigers uit. Ministers of volksvertegenwoordigers voeren wetsvoorstellen in, daar wordt over gestemd, wetsvoorstel gaat naar de Eerste Kamer indien aangenomen en als de Eerste Kamer het aanneemt dan tekent de koning de wet en treedt hij in werking.

De avondklok was voor de beslissing van de rechtbank een koninklijk besluit en geen democratisch besluit.

Oke ik moet toegeven. De meerderheid van Nederland heeft naar mijn idee geen idee hoe het Nederlands staatsrecht werkt.
pi_201835721
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 19:48 schreef Hanca het volgende:
Er is voor de invoering in januari gewoon over gestemd in het parlement.je weet wel, toen D66 er een half uur van af wist te krijgen. Als je het allemaal niet volgt, open er dan geen topic over...
https://www.rijksoverheid(...)-invoering-avondklok

Kan je de titel van deze webpagina lezen
  woensdag 20 oktober 2021 @ 19:52:08 #36
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201835772
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 19:49 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Over welke besluit heb je het?

Onze staatsrecht zit zo in elkaar. Wij kiezen onze volksvertegenwoordigers uit. Ministers of volksvertegenwoordigers voeren wetsvoorstellen in, daar wordt over gestemd, wetsvoorstel gaat naar de Eerste Kamer indien aangenomen en als de Eerste Kamer het aanneemt dan tekent de koning de wet en treedt hij in werking.

De avondklok was voor de beslissing van de rechtbank een koninklijk besluit en geen democratisch besluit.

Oke ik moet toegeven. De meerderheid van Nederland heeft naar mijn idee geen idee hoe het Nederlands staatsrecht werkt.
De tweede kamer heeft het kabinet ook gemandateerd om bepaalde besluiten te kunnen nemen zoals zaken rondom openbare orde zoals een avondklok. Dus ze hebben niet voor alles aan de voorkant een besluit van de staten generaal nodig. Ze kunnen het wel overrulen als kamer, maar dat deden ze dus niet.
pi_201835819
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 19:50 schreef Derrazi het volgende:

[..]
https://www.rijksoverheid(...)-invoering-avondklok

Kan je de titel van deze webpagina lezen
Hier: https://www.tweedekamer.n(...)01129&did=2021D02713
https://www.tweedekamer.n(...)01132&did=2021D02716

Jij bent echt eigenwijs, he? En te beroerd om je beweringen na te zoeken...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 20 oktober 2021 @ 20:12:12 #38
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_201836269
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 16:54 schreef Derrazi het volgende:

[..]

[..]
Ik zou Biden eerder een neoliberaal noemen en de Democratische partij al helemaal niet conservatief als zij op het meest progressieve programma in de historie van de partij (naar mijn weten) verkiezingen hebben gehouden.

Biden wil die abortusregelgeving dan ook weer tegen gaan he
Laffe huichelaar
  woensdag 20 oktober 2021 @ 20:12:56 #39
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_201836292
TS heeft over een heleboel zaken de klok wel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt
Laffe huichelaar
  woensdag 20 oktober 2021 @ 20:16:27 #40
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_201836395
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 19:45 schreef Derrazi het volgende:

[..]


Hetzelfde geldt voor de aangenomen motie Van Kooten-Arissen/Wilders die de regering vroeg om de zorgsalarissen te volgen en waar het kabinet doodleuk zei "doen we niet". Het besluit mag gedoogd zijn door de Tweede Kamer, er was geen juridische onderbouwing en de Eerste Kamer had er niks over te zeggen.
Ook hier geldt weer dat TS genoeg weet om zijn bek zo maar een douw te geven maar niet genoeg om ook iets zinnigs te zeggen.

Je kan niet enerzijds de avondklok als voorbeeld aanhalen omdat de wettelijke onderbouwing niet goed genoeg was op moment van invoeren en anderzijds het niet 1 op 1 doorvoeren van een motie die haaks staat op de zorgwet staat als voorbeeld van hetzelfde aanhalen.

Moet het nou wel of niet volgens de letter der wet?
Laffe huichelaar
pi_201836836
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 19:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hier: https://www.tweedekamer.n(...)01129&did=2021D02713
https://www.tweedekamer.n(...)01132&did=2021D02716

Jij bent echt eigenwijs, he? En te beroerd om je beweringen na te zoeken...
Oke leuk. Dus als het lid Baudet morgen een motie indient om geen sociaal krediet systeem in te voeren hebben we morgen een sociaal krediet systeem en mag de politie ons controleren op onze sociale krediet.

_O-

Nog een keer een les staatsrecht.

Wij kiezen onze Tweede Kamer uit, onze Tweede Kamer dient wetsvoorstellen in of ministers doen dat, dan volgt er een debat, volgt er een stemming op de wetsvoorstellen, nadat het is aangenomen gaat het naar de Eerste Kamer, Eerste Kamer controleert op wetten die er tegen in gaan, Eerste Kamer stemt en indien het is aangenomen gaat het naar de koning, die tekent en de wet wordt uitgevoerd.

Met de avondklok was het zo:

OMT adviseerde een avondklok, taflon Rutte belt met de koning, koning neemt een besluit, Rutte organiseert een persconferentie, Tweede Kamer debat volgt een dag later, coalitie gedoogd de avondklok maar enige juridische onderbouwing op de avondklok mist er en de rechtbank fluit de overheid terecht terug.

https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBDHA:2021:1100

quote:
De beoordeling van het geschil
4.1.
In geschil is of de huidige situatie met betrekking tot het virus de invoering (en verlenging) van de avondklok via activering van artikel 8 lid 1 en 3 Wbbbg rechtvaardigt. De Staat erkent dat de avondklok een inbreuk betekent op de bewegingsvrijheid zoals beschermd door artikel 2 EVRM en de persoonlijke levenssfeer (beschermd door artikel 8 EVRM en Grondwet artikel 10).
quote:
De voorzieningenrechter is echter, met Viruswaarheid c.s., van oordeel dat een zwaarwegende maatregel als een avondklok onder de gegeven omstandigheden niet via de weg van de Wbbbg en de daaruit volgende ministeriële regeling had mogen worden ingevoerd. De gestelde ‘superspoed’ als rechtvaardiging om een normaal (spoed)wetgevingstraject niet af te kunnen wachten, is naar voorlopig oordeel onvoldoende onderbouwd. Dat blijkt al uit het feit dat er vóór de invoering van de avondklok al vaker over de mogelijkheid van een avondklok was gesproken en die in ieder geval al ruim voor de daadwerkelijke invoering ervan als een van vele mogelijke opties naar voren is gekomen. Reeds dat maakt duidelijk dat niet aan de bijzondere eisen voor activering van de Wbbbg is voldaan. Die wet is immers slechts bedoeld voor situaties die letterlijk geen enkel uitstel kunnen dulden, omdat sprake is van een acute noodsituatie. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan een onverwachte dijkdoorbraak. Nu de Wbbbg in dit geval is ingezet terwijl er geen sprake was van een zodanige situatie, is de inzet van de Wbbbg en de daaruit voortvloeiende ministeriële regeling naar voorlopig oordeel niet legitiem. Op deze manier is immers een zeer verstrekkende maatregel getroffen, zonder dat het voor een wet in formele zin gebruikelijke wetgevingstraject via de Eerste en Tweede Kamer vooraf is doorlopen. Weliswaar heeft er voorafgaand aan de inwerkingstelling van artikel 8 Wbbbg een spoeddebat in de Tweede Kamer plaatsgevonden, maar het feit dat daarvoor ruimte bestond maakt duidelijk dat van een daadwerkelijke spoedsituatie als bedoeld in de Wbbbg in dit geval geen sprake was. Het vooraf horen van de Kamer past immers niet bij het systeem van de Wbbbg, waarin nu juist bevoegdheden zijn opgenomen die zónder voorafgaande parlementaire goedkeuring, wegens uiterst acute situaties, direct kunnen worden gebruikt. Ook de afdeling advisering van de Raad van State heeft er in zijn advies van 1 februari 2021 naar aanleiding van het wetsvoorstel Voortduringswet op gewezen dat het vooraf betrekken van de Tweede Kamer middels een spoeddebat niet rijmt met de gestelde urgentie en dat onduidelijk is waarom in dit geval is gekozen voor de Wbbbg, in plaats van een mogelijke route via aanpassing van de Tijdelijke wet maatregelen Covid-19.
pi_201836866
Overigens niks mis met de uiteindelijke invoering van de avondklok volgens de tijdelijke wet covid 19 en het invoeren van de coronapas. Deze zijn democratisch besloten.
pi_201837157
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 20:37 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Oke leuk. Dus als het lid Baudet morgen een motie indient om geen sociaal krediet systeem in te voeren hebben we morgen een sociaal krediet systeem en mag de politie ons controleren op onze sociale krediet.

_O-
Je kunt eigenwijs blijven doen, maar dat was een heel andere motie op een heel ander moment. Dat weet je zelf ook. Als de meerderheid voor die motie had gestemd (wat even leek te gaan gebeuren), was er geen avondklok.

Nogal zwak trouwens dat je de zogenaamde afbraak van de democratie hangt aan een zeer tijdelijke en al afgeschafte noodmaatregel in een pandemie. Vind je zelf ook niet dat dat nogal afbreuk doet aan je punt? Je kunt blijkbaar geen relevant voorbeeld vinden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 20 oktober 2021 @ 21:13:59 #44
408813 crew  trein2000
pi_201837620
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 20:54 schreef Hanca het volgende:
Als de meerderheid voor die motie had gestemd (wat even leek te gaan gebeuren), was er geen avondklok.
Waarbij dit een heel speciaal geval is, normaal is een kamermotie niet bindend.

Verder ben ik het ook niet helemaal met je eens, juist als overheidsoptreden vergaand is worden de (democratische) waarborgen belangrijk. Wat dat betreft is Corona een goede stresstest.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201837850
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 21:13 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Verder ben ik het ook niet helemaal met je eens, juist als overheidsoptreden vergaand is worden de (democratische) waarborgen belangrijk. Wat dat betreft is Corona een goede stresstest.
Daar ben ik het met je eens, hoor. Maar aangezien elke maatregel tot in detail is uitbediscussieerd in de kamer zijn ze met vlag en wimpel geslaagd voor die test.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201837974
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 20:54 schreef Hanca het volgende:
Als de meerderheid voor die motie had gestemd (wat even leek te gaan gebeuren), was er geen avondklok.
Ja denk je? Zoals Trein2000 hebben moties geen juridische onderbouwing. Vroeger werden ze dan ook bijna niet gebruikt. Tegenwoordig alleen voor populistische gedoe.

Zondag met Lubach had er een leuke item over genaamd (pro)motie.

Verder is de aangenomen motie van Wilders ook niet uitgevoerd. Dus dat precedent om moties niet uit te voeren is al geschept.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 20 oktober 2021 @ 21:36:49 #47
408813 crew  trein2000
pi_201838139
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 21:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar ben ik het met je eens, hoor. Maar aangezien elke maatregel tot in detail is uitbediscussieerd in de kamer zijn ze met vlag en wimpel geslaagd voor die test.
Ook daar denk ik nog wel even wat genuanceerder over. Dat geklooi met noodverordeningen in de zomer van 2020 verdiende echt niet de schoonheidsprijs en dat geldt wat mij betreft ook voor de avondklok…

Maar verder ben ik het met je eens hoor.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201838181
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 21:29 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Ja denk je? Zoals Trein2000 hebben moties geen juridische onderbouwing. Vroeger werden ze dan ook bijna niet gebruikt. Tegenwoordig alleen voor populistische gedoe.

Zondag met Lubach had er een leuke item over genaamd (pro)motie.

Verder is de aangenomen motie van Wilders ook niet uitgevoerd. Dus dat precedent om moties niet uit te voeren is al geschept.
Moties worden vaker niet uitgevoerd, dat klopt. Terecht, prima systeem. Maar hier is expliciet door Rutte of De Jonge vooraf gezegd dat ze hem niet in zouden voeren als er geen meerderheid in de kamer was.

Tjonge, waarom verdiep jij je niet in een onderwerp voor je een topic start...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 20 oktober 2021 @ 21:43:04 #49
408813 crew  trein2000
pi_201838281
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 21:38 schreef Hanca het volgende:
Maar hier is expliciet door Rutte of De Jonge vooraf gezegd dat ze hem niet in zouden voeren als er geen meerderheid in de kamer was.
Kan ook niet, de Twm kent een blokkeerrecht voor de Tweede Kamer en de andere route via de wbbbg kent ook een mogelijkheid voor de Kamer om het heel snel terug te draaien.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201838435
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 21:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Moties worden vaker niet uitgevoerd, dat klopt. Terecht, prima systeem. Maar hier is expliciet door Rutte of De Jonge vooraf gezegd dat ze hem niet in zouden voeren als er geen meerderheid in de kamer was.

Tjonge, waarom verdiep jij je niet in een onderwerp voor je een topic start...
Rutte en Hugo zeggen wel vaker wat. :)
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 21:43 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Kan ook niet, de Twm kent een blokkeerrecht voor de Tweede Kamer en de andere route via de wbbbg kent ook een mogelijkheid voor de Kamer om het heel snel terug te draaien.
Wat ik mij dus afvraag. Wat als het kabinet dan alsnog weigert. Heb je dan te maken met een constitutionele crisis? Met de beslissing van de rechtbank ging het ook niet best op zijn gentlemen's.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 20 oktober 2021 @ 21:49:41 #51
408813 crew  trein2000
pi_201838442
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 21:49 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Rutte en Hugo zeggen wel vaker wat. :)
[..]
Wat ik mij dus afvraag. Wat als het kabinet dan alsnog weigert. Heb je dan te maken met een constitutionele crisis? Met de beslissing van de rechtbank ging het ook niet best op zijn gentlemen's.
Wat weigert precies?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201838536
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 21:49 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat weigert precies?
Het blokkeren van de Tweede Kamer. Dus het kabinet voert alsnog uit.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 20 oktober 2021 @ 21:58:27 #53
408813 crew  trein2000
pi_201838634
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 21:54 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Het blokkeren van de Tweede Kamer. Dus het kabinet voert alsnog uit.
In geval van de Twm (dat is de coronawet) vervalt de nieuwe regeling dan van rechtswege. Dus dan is er gewoon geen grondslag meer, daar kun je gewoon tegen opkomen bij de rechter. Elke boete wordt verscheurd en elke aanhouding is onrechtmatig.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201841828
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 19:21 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Ik denk dat je het punt mist.

1. De avondklok was een koninklijk besluit. Daar is niks democratisch aan.
Wie heeft dan onze grondwet opgesteld? Een junta?

Je kletst dus uit je nek.
I was a stranger in the city
Out of town were the people I knew
  donderdag 21 oktober 2021 @ 07:10:16 #55
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201842029
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 21:29 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Ja denk je? Zoals Trein2000 hebben moties geen juridische onderbouwing. Vroeger werden ze dan ook bijna niet gebruikt. Tegenwoordig alleen voor populistische gedoe.

Zondag met Lubach had er een leuke item over genaamd (pro)motie.

Verder is de aangenomen motie van Wilders ook niet uitgevoerd. Dus dat precedent om moties niet uit te voeren is al geschept.
Als een motie niet wordt uitgevoerd kunnen ze ook nog kiezen
-Het kabinet of de minister weg te sturen
-Het kabinet te overrulen met een eigen wetsvoorstel
  donderdag 21 oktober 2021 @ 07:13:46 #56
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201842038
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 20:37 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Oke leuk. Dus als het lid Baudet morgen een motie indient om geen sociaal krediet systeem in te voeren hebben we morgen een sociaal krediet systeem en mag de politie ons controleren op onze sociale krediet.

Als Baudet een wetsvoorstel indient voor een sociaal kredietsysteem indient. En hij krijgt in twee lezingen voldoende handjes omhoog om de grondwet daarvoor aan te passen, dan komt dat er ja.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 21 oktober 2021 @ 11:37:30 #57
414785 sirdanilot
pi_201844139
Inderdaad is dit waarschijnlijk het laatste tijdperk dat wij in vrijheid kunnen leven. Mensen van vóór pak em beet de 2000er jaren weten nog wat vrijheid is. Ik ben van 92, ik weet nog wat het is om geen mobiele telefoon of internet te hebben. Maar wat jonger dan dit is heb ik weinig hoop voor.

Je ziet dat de mentaliteit van vrijheid en de basisprincipes van de democratie helemaal niet meer belangrijk worden gevonden. Gewoon die QR code alleen al staan zoveel mensen van rond mijn leeftijd gewoon pontificaal achter, echt om te kotsen :r
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201844381
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 11:37 schreef sirdanilot het volgende:
Ik ben van 92, ik weet nog wat het is om geen mobiele telefoon of internet te hebben. Maar wat jonger dan dit is heb ik weinig hoop voor.
:')
Ja die eerste 6 jaar van je leven zonder internet en mobiele telefoons hebben je wel echt beter gemaakt dan de mensen die jonger zijn dan jij.

[ Bericht 0% gewijzigd door PatrickSwayze op 21-10-2021 14:04:22 ]
  donderdag 21 oktober 2021 @ 12:06:04 #59
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_201844469
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 11:37 schreef sirdanilot het volgende:
Inderdaad is dit waarschijnlijk het laatste tijdperk dat wij in vrijheid kunnen leven. Mensen van vóór pak em beet de 2000er jaren weten nog wat vrijheid is. Ik ben van 92, ik weet nog wat het is om geen mobiele telefoon of internet te hebben. Maar wat jonger dan dit is heb ik weinig hoop voor.

Je ziet dat de mentaliteit van vrijheid en de basisprincipes van de democratie helemaal niet meer belangrijk worden gevonden. Gewoon die QR code alleen al staan zoveel mensen van rond mijn leeftijd gewoon pontificaal achter, echt om te kotsen :r
Zoals men daarvoor over de televisie zei, daarvoor over de radio zei en noem het allemaal maar op. Je bent heus niet zo bijzonder als je denkt, je bent gewoon de zoveelste ouwe lul die over de generaties na hem klaagt en waar het in de praktijk wel mee zal vallen.
Laffe huichelaar
pi_201844730
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 11:37 schreef sirdanilot het volgende:
Inderdaad is dit waarschijnlijk het laatste tijdperk dat wij in vrijheid kunnen leven. Mensen van vóór pak em beet de 2000er jaren weten nog wat vrijheid is. Ik ben van 92, ik weet nog wat het is om geen mobiele telefoon of internet te hebben. Maar wat jonger dan dit is heb ik weinig hoop voor.

Je ziet dat de mentaliteit van vrijheid en de basisprincipes van de democratie helemaal niet meer belangrijk worden gevonden. Gewoon die QR code alleen al staan zoveel mensen van rond mijn leeftijd gewoon pontificaal achter, echt om te kotsen :r
Ik ben van 87. En sterker: ik heb nog maar een paar jaar een mobiele telefoon (en nog steeds geen abonnement). Maar ik heb niet het idee dat internet vrijheid in perkt. Sterker: het geeft me de vrijheid om met allerlei mensen over allerlei politieke onderwerpen te discussieren. Geeft dus best veel vrijheid, eigenlijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 21 oktober 2021 @ 12:39:23 #61
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201844965
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 11:37 schreef sirdanilot het volgende:
Inderdaad is dit waarschijnlijk het laatste tijdperk dat wij in vrijheid kunnen leven. Mensen van vóór pak em beet de 2000er jaren weten nog wat vrijheid is. Ik ben van 92, ik weet nog wat het is om geen mobiele telefoon of internet te hebben. Maar wat jonger dan dit is heb ik weinig hoop voor.

Je ziet dat de mentaliteit van vrijheid en de basisprincipes van de democratie helemaal niet meer belangrijk worden gevonden. Gewoon die QR code alleen al staan zoveel mensen van rond mijn leeftijd gewoon pontificaal achter, echt om te kotsen :r
Huuuuuh, de meerderheid vind iets anders dan ik. Dat vinnik niet democratisch.. :'( :'( :'(
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 21 oktober 2021 @ 13:22:51 #62
414785 sirdanilot
pi_201845497
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 12:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Huuuuuh, de meerderheid vind iets anders dan ik. Dat vinnik niet democratisch.. :'( :'( :'(
Ik heb geen coronareferendum gezien. Het referendum is namelijk afgeschaft. Maar ook in landen waar er wél referenda bestaan zoals hier in Ierland waar ik woon is er geen referendum geweest van moeten we een lockdown verlengen etc.

Voor noodmaatregelen is zoiets natuurlijk niet mogelijk maar wel voor beslissingen waar meer tijd voor was.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201845609
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 13:22 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik heb geen coronareferendum gezien. Het referendum is namelijk afgeschaft. Maar ook in landen waar er wél referenda bestaan zoals hier in Ierland waar ik woon is er geen referendum geweest van moeten we een lockdown verlengen etc.

Voor noodmaatregelen is zoiets natuurlijk niet mogelijk maar wel voor beslissingen waar meer tijd voor was.
Referenda zijn een heel slecht idee. Praktisch voor alles boven het niveau "moet er een glijbaan of een wipwap in de buurtspeeltuin", maar helemaal als je een pandemie aan het bestrijden bent. Veel slechter plan dan een referendum op zo'n moment kan ik niet verzinnen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 21 oktober 2021 @ 13:33:48 #64
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201845641
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 13:22 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik heb geen coronareferendum gezien. Het referendum is namelijk afgeschaft. Maar ook in landen waar er wél referenda bestaan zoals hier in Ierland waar ik woon is er geen referendum geweest van moeten we een lockdown verlengen etc.

Voor noodmaatregelen is zoiets natuurlijk niet mogelijk maar wel voor beslissingen waar meer tijd voor was.
Dus alles waar geen referendum over is dat is niet democratisch? Bijzondere zelfverzonnen definitie.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 21 oktober 2021 @ 13:50:22 #65
414785 sirdanilot
pi_201845836
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 13:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Referenda zijn een heel slecht idee. Praktisch voor alles boven het niveau "moet er een glijbaan of een wipwap in de buurtspeeltuin", maar helemaal als je een pandemie aan het bestrijden bent. Veel slechter plan dan een referendum op zo'n moment kan ik niet verzinnen.
Omdat jij niet gelooft in het recht op zelfbeschikking voor het volk. Ik wel.

Als de meerderheid geen coronamaatregelen wil dan moet je gewoon geen coronamaatregelen uitvoeren als overheid, heel simpel.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 21 oktober 2021 @ 13:50:58 #66
414785 sirdanilot
pi_201845840
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 13:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dus alles waar geen referendum over is dat is niet democratisch? Bijzondere zelfverzonnen definitie.
Democratisch is een glijdende schaal. Zowel Zwitserland als Israel hebben democratische regeringen, maar welke is democratischer denk je?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201845898
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 13:31 schreef Hanca het volgende:
Referenda zijn een heel slecht idee.
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 17:02 schreef Hanca het volgende:
en de bevolking in polls ook
:?
pi_201845910
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 13:50 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Omdat jij niet gelooft in het recht op zelfbeschikking voor het volk. Ik wel.

Als de meerderheid geen coronamaatregelen wil dan moet je gewoon geen coronamaatregelen uitvoeren als overheid, heel simpel.
Ik geloof in vertegenwoordigende democratie, niet in de dictatuur van de meerderheid. Als bijvoorbeeld de meerderheid geen maatregelen wil, maar het is voor een kleine groep mensen essentieel om die maatregelen te nemen omdat ze anders een groot risico lopen, dan moet je die maatregelen gewoon nemen, heel simpel.
Democratie gaat niet om het zorgen voor de meerderheid, maar juist voor de groepen die een minderheid vormen.


Nog even los van het feit dat elke maatregel steun had in de samenleving, de regerende partijen hebben mede daardoor zelfs zetels gewonnen in de verkiezingen. En voor een maatregel daarna als de coronapas blijkt ook uit elk onderzoek brede steun. Dus waar jij jouw verzonnen meerderheid vandaan haalt is me een raadsel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201845946
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 13:55 schreef Derrazi het volgende:

[..]
[..]
:?
En ik heb er steeds bij gezegd dat die polls in principe irrelevant zijn, het gaat om de meerderheid van de volksvertegenwoordigers die als het goed is ook de belangen van minderheden afwegen. Het is alleen door die polls wel duidelijk is dat het onzinnig is om te doen alsof er geen meerderheid is geweest voor de coronamaatregelen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 21 oktober 2021 @ 13:59:42 #70
414785 sirdanilot
pi_201845952
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 13:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik geloof in vertegenwoordigende democratie, niet in de dictatuur van de meerderheid. Als bijvoorbeeld de meerderheid geen maatregelen wil, maar het is voor een kleine groep mensen essentieel om die maatregelen te nemen omdat ze anders een groot risico lopen, dan moet je die maatregelen gewoon nemen, heel simpel.
Democratie gaat niet om het zorgen voor de meerderheid, maar juist voor de groepen die een minderheid vormen.

Nog even los van het feit dat elke maatregel steun had in de samenleving, de regerende partijen hebben mede daardoor zelfs zetels gewonnen in de verkiezingen. En voor een maatregel daarna als de coronapas blijkt ook uit elk onderzoek brede steun. Dus waar jij jouw verzonnen meerderheid vandaan haalt is me een raadsel.
Brede steun voor coronapas geloof ik geen ene biet van.

Als de meerdheid destijds de maatregelen met een referendum erin had gestemd had ik dat prima gevonden.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201846001
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 13:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik geloof in vertegenwoordigende democratie, niet in de dictatuur van de meerderheid. Als bijvoorbeeld de meerderheid geen maatregelen wil, maar het is voor een kleine groep mensen essentieel om die maatregelen te nemen omdat ze anders een groot risico lopen, dan moet je die maatregelen gewoon nemen, heel simpel.
Democratie gaat niet om het zorgen voor de meerderheid, maar juist voor de groepen die een minderheid vormen.

Nog even los van het feit dat elke maatregel steun had in de samenleving, de regerende partijen hebben mede daardoor zelfs zetels gewonnen in de verkiezingen. En voor een maatregel daarna als de coronapas blijkt ook uit elk onderzoek brede steun. Dus waar jij jouw verzonnen meerderheid vandaan haalt is me een raadsel.
vind het een beetje een contradictie.
pi_201846006
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 13:59 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Brede steun voor coronapas geloof ik geen ene biet van.
Hier komt er toch een vrij grote meerderheid uit: https://eenvandaag.avrotr(...)neerden-juist-enorm/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201846038
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 14:04 schreef Derrazi het volgende:

[..]
vind het een beetje een contradictie.
Dan lijkt het dat jij de essentie van de vertegenwoordigende democratie niet snapt. De essentie is dat de meerderheid niet altijd zijn zin krijgt, als een ander belang groter is. En dat verlies je met die ellendige referenda, die walsen alle belangen van minderheden weg.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201846043
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 14:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hier komt er toch een vrij grote meerderheid uit: https://eenvandaag.avrotr(...)neerden-juist-enorm/
Wij van wc eend...

Het is redelijk bekend te noemen dat de AVRO een VVD bolwerk is a la de VPRO en D66.
pi_201846057
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 14:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan lijkt het dat jij de essentie van de vertegenwoordigende democratie niet snapt. De essentie is dat de meerderheid niet altijd zijn zin krijgt, als een ander belang groter is. En dat verlies je met die ellendige referenda, die walsen alle belangen van minderheden weg.
Gisteren zei je nog dat de steun van de corona maatregelen een meerderheid hadden in de polls?
pi_201846073
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 14:10 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Gisteren zei je nog dat de steun van de corona maatregelen een meerderheid hadden in de polls?
Ja, lees eens terug... ik heb dat nooit als belangrijk argument opgevoerd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 21 oktober 2021 @ 14:20:21 #77
414785 sirdanilot
pi_201846159
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 14:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hier komt er toch een vrij grote meerderheid uit: https://eenvandaag.avrotr(...)neerden-juist-enorm/
Uit dit artikel:

Iets minder steun is er voor de invoering van een coronapas voor restaurants, al is nog altijd ruim twee derde (69 procent) van de gevaccineerden daarover te spreken. Maar als het gaat om terrassen is dat niet zo (33 procent): de meeste gevaccineerden vinden dat daar iedereen welkom moet zijn, ook als je niet gevaccineerd, hersteld of getest bent.


En wat zijn de cijfers als je het aan de gehele bevolking vraagt ipv enkel aan gevaccineerden?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 21 oktober 2021 @ 14:20:48 #78
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201846167
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 14:09 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Wij van wc eend...

Het is redelijk bekend te noemen dat de AVRO een VVD bolwerk is a la de VPRO en D66.
Goed argument ja. De VVD stuurt het EenVandaag-opiniepanel aan? En waarom doen ze dat precies? En heb je daar ""bewijs"" voor?
pi_201846348
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 14:20 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Uit dit artikel:

Iets minder steun is er voor de invoering van een coronapas voor restaurants, al is nog altijd ruim twee derde (69 procent) van de gevaccineerden daarover te spreken. Maar als het gaat om terrassen is dat niet zo (33 procent): de meeste gevaccineerden vinden dat daar iedereen welkom moet zijn, ook als je niet gevaccineerd, hersteld of getest bent.


En wat zijn de cijfers als je het aan de gehele bevolking vraagt ipv enkel aan gevaccineerden?
Dat kan het niet onder de 50% brengen, aangezien 87% gevaccineerd is. 69% van de gevaccineerden is dus al 60% van iedereen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201846406
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 14:20 schreef VoMy het volgende:

[..]
Goed argument ja. De VVD stuurt het EenVandaag-opiniepanel aan? En waarom doen ze dat precies? En heb je daar ""bewijs"" voor?
Nee ik heb daar geen bewijs voor maar het lijkt mij redelijk duidelijk. Hetzelfde geldt voor GeenStijl en hun fascinatie voor Wilders of Fox News met de Republikeinen.
  donderdag 21 oktober 2021 @ 14:52:12 #81
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201846446
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 14:46 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Nee ik heb daar geen bewijs voor maar het lijkt mij redelijk duidelijk. Hetzelfde geldt voor GeenStijl en hun fascinatie voor Wilders of Fox News met de Republikeinen.
Wat klopt er precies niet aan de methodiek van het EenVandaag-opiniepanel? Kun je aangeven op welke manieren de uitslagen gemanipuleerd worden zodanig dat ze in het voordeel zijn van de VVD? En bedenkt de EenVandaag-redactie dit zelf, of komt het vanuit de top van de omroep, of komt dit rechtstreeks vanuit de VVD? Hoe werkt het precies, ik wil het graag weten :)
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 21 oktober 2021 @ 15:15:42 #82
414785 sirdanilot
pi_201846604
quote:
1s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 14:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat kan het niet onder de 50% brengen, aangezien 87% gevaccineerd is. 69% van de gevaccineerden is dus al 60% van iedereen.
Er staan in die tekst ook dingen die je zonder QR code niet mag maar waar zelfs onder eenvandaag-kijkende gevaccineerden geen meerderheid voor is, zoals verplichte QR code op het terras (want anders mag je niet naar de plee en van bier drinken moet je nu eenmaal pissen zo simpel is het).

Verder is dit een opiniepeiling van eenvandaag. Eenvandaag is lineaire televisie, dus er zullen voornamelijk ouderen in die panels zitten die zij nvaker voor de QR code. Ook zullen er voornamelijk hoogopgeleiden tussen zitten die er ook vaker voor zijn.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201846734
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 15:15 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Er staan in die tekst ook dingen die je zonder QR code niet mag maar waar zelfs onder eenvandaag-kijkende gevaccineerden geen meerderheid voor is, zoals verplichte QR code op het terras (want anders mag je niet naar de plee en van bier drinken moet je nu eenmaal pissen zo simpel is het).

Verder is dit een opiniepeiling van eenvandaag. Eenvandaag is lineaire televisie, dus er zullen voornamelijk ouderen in die panels zitten die zij nvaker voor de QR code. Ook zullen er voornamelijk hoogopgeleiden tussen zitten die er ook vaker voor zijn.
Ik geef toe dat het geen perfecte bron is, maar wel de enige die gepeild heeft en de info naar buiten heeft gebracht.

En voor een terras heb je geen QR nodig, je moet dan alleen inderdaad niet naar de wc willen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 21 oktober 2021 @ 15:31:47 #84
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201846796
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 15:15 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Verder is dit een opiniepeiling van eenvandaag. Eenvandaag is lineaire televisie, dus er zullen voornamelijk ouderen in die panels zitten die zij nvaker voor de QR code. Ook zullen er voornamelijk hoogopgeleiden tussen zitten die er ook vaker voor zijn.
Dit kun je allemaal gewoon uitzoeken want het is openbare info.
https://eenvandaag.avrotr(...)ver-het-opiniepanel/

Het Opiniepanel is het online onderzoekspanel van het programma EenVandaag. Je kunt je mening geven over actuele onderwerpen, zoals de coronacrisis, het kabinet, de gezondheidszorg, racisme en hoe je denkt over Nederland. Het Opiniepanel bestaat uit ruim 70.000 leden, afkomstig uit alle delen van de bevolking en gespreid over het hele land. De uitslagen worden gepubliceerd in de televisie- en radio-uitzendingen van EenVandaag en via onze website en socials.


Mensen die panellid willen worden, vullen bij aanmelding een aantal persoonlijke gegevens in. Hierdoor kunnen we onze onderzoeken representatiever maken. Ook is het mogelijk, als de actualiteit daarom vraagt, om aparte groepen in het panel te benaderen. Denk bijvoorbeeld aan medewerkers in de gezondheidszorg, leden van een bepaalde politieke partij of ouders met kinderen. Voor ons als actualiteitenprogramma is het Opiniepanel niet alleen een draagvlakmeting die nieuws oplevert of die bijzondere verhalen van deelnemers voor het voetlicht brengt. Het levert ons ook nieuwe journalistieke invalshoeken voor reportages en soms zelfs hele series van reportages. Door jouw deelname telt niet alleen de mening van de meerderheid, maar ook die van de minderheid. Je kunt je hier aanmelden als panellid.


Eventuele scheefheid in de verdeling qua leeftijd, achtergrond en opleiding, kun je gewoon voor corrigeren voordat je de resultaten publiceert en dat gebeurt ook. Je klachten zijn dan ook ongegrond.
pi_201847105
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 15:31 schreef VoMy het volgende:

[..]
Dit kun je allemaal gewoon uitzoeken want het is openbare info.
https://eenvandaag.avrotr(...)ver-het-opiniepanel/

Het Opiniepanel is het online onderzoekspanel van het programma EenVandaag. Je kunt je mening geven over actuele onderwerpen, zoals de coronacrisis, het kabinet, de gezondheidszorg, racisme en hoe je denkt over Nederland. Het Opiniepanel bestaat uit ruim 70.000 leden, afkomstig uit alle delen van de bevolking en gespreid over het hele land. De uitslagen worden gepubliceerd in de televisie- en radio-uitzendingen van EenVandaag en via onze website en socials.


Mensen die panellid willen worden, vullen bij aanmelding een aantal persoonlijke gegevens in. Hierdoor kunnen we onze onderzoeken representatiever maken. Ook is het mogelijk, als de actualiteit daarom vraagt, om aparte groepen in het panel te benaderen. Denk bijvoorbeeld aan medewerkers in de gezondheidszorg, leden van een bepaalde politieke partij of ouders met kinderen. Voor ons als actualiteitenprogramma is het Opiniepanel niet alleen een draagvlakmeting die nieuws oplevert of die bijzondere verhalen van deelnemers voor het voetlicht brengt. Het levert ons ook nieuwe journalistieke invalshoeken voor reportages en soms zelfs hele series van reportages. Door jouw deelname telt niet alleen de mening van de meerderheid, maar ook die van de minderheid. Je kunt je hier aanmelden als panellid.


Eventuele scheefheid in de verdeling qua leeftijd, achtergrond en opleiding, kun je gewoon voor corrigeren voordat je de resultaten publiceert en dat gebeurt ook. Je klachten zijn dan ook ongegrond.
Waar staat dat het gebeurt?
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 21 oktober 2021 @ 16:25:32 #86
414785 sirdanilot
pi_201847417
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 15:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik geef toe dat het geen perfecte bron is, maar wel de enige die gepeild heeft en de info naar buiten heeft gebracht.

En voor een terras heb je geen QR nodig, je moet dan alleen inderdaad niet naar de wc willen.
Leg jij mij dan eens uit wt een QRcode loze moet doen na 3 bier op het terras. Maar in de gracht gaan staan pissen?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201847442
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 16:25 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Leg jij mij dan eens uit wt een QRcode loze moet doen na 3 bier op het terras. Maar in de gracht gaan staan pissen?
De uitslag van zijn test laten zien zodat hij naar de wc kan.

Wat tegenwoordig verdraaid handig is als je wilt gaan stappen of ergens iets gaan drinken.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 21 oktober 2021 @ 16:28:15 #88
414785 sirdanilot
pi_201847450
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 16:27 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
De uitslag van zijn test laten zien zodat hij naar de wc kan.

Wat tegenwoordig verdraaid handig is als je wilt gaan stappen of ergens iets gaan drinken.
Een coronatest om naar de plee te mogen op cafe :')

Als ik in NL ben pis ik gewoon in de gracht hoor. Ik zit meestal in de omgeving van Leiden, de terrassen daar zitten allemaal aan de gracht.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201847569
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 16:25 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Leg jij mij dan eens uit wt een QRcode loze moet doen na 3 bier op het terras. Maar in de gracht gaan staan pissen?
Naar een openbaar toilet gaan. Of gewoon geen 3 biertjes drinken als je weet dat er geen wc in de buurt is. Even tussen de middag een tosti eten op het terras gaat gewoon zonder QR, dus het terras kan zonder QR.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 21 oktober 2021 @ 16:45:20 #90
414785 sirdanilot
pi_201847650
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 16:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Naar een openbaar toilet gaan.
Die zijn er niet of nauwelijks. In Leiden mag je dan helemaal naar het station lopen en daar een euro betalen voor een ranzig toilet dat ook nog eens de helft van de tijd dicht is, de openbare urinoirs lagen er nog tot in 2017 maar zijn inmiddels weggehaald.

Als er overal gewoon dixis stonden voor de ongevaccineerden was dit niet zo een probleem geweest maar die faciliteit wordt niet aangeboden.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 21 oktober 2021 @ 16:49:10 #91
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201847701
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 16:00 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Waar staat dat het gebeurt?
Hierdoor kunnen we onze onderzoeken representatiever maken.

Het staat in de tekst die je quote. Lezen helpt.
pi_201848099
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 16:28 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Een coronatest om naar de plee te mogen op cafe :')
Inderdaad. Wel de lusten maar niet de lasten willen?
Opzouten met zo'n mentaliteit :)
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 21 oktober 2021 @ 17:22:05 #93
414785 sirdanilot
pi_201848113
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 17:20 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Inderdaad. Wel de lusten maar niet de lasten willen?
Opzouten met zo'n mentaliteit :)
Welke lusten wil ik precies? Ik wil gewoon vrijheid voor iedereen.

Zelf ben ik gewoon geprikt, dat maakt mij niet beter dan iemand die niet is geprikt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201848134
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 17:22 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Welke lusten wil ik precies?
Drinken in / bij horeca.

quote:
Ik wil gewoon vrijheid voor iedereen.
Dat willen we allemaal. Maar daar horen op dit moment bepaalde lasten bij.

quote:
Zelf ben ik gewoon geprikt, dat maakt mij niet beter dan iemand die niet is geprikt.
Wie stelt anders dan?
pi_201848149
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 16:49 schreef VoMy het volgende:

[..]
Hierdoor kunnen we onze onderzoeken representatiever maken.

Het staat in de tekst die je quote. Lezen helpt.
quote:
Eventuele scheefheid in de verdeling qua leeftijd, achtergrond en opleiding, kun je gewoon voor corrigeren voordat je de resultaten publiceert en dat gebeurt ook.
quote:
Mensen die panellid willen worden, vullen bij aanmelding een aantal persoonlijke gegevens in. Hierdoor kunnen we onze onderzoeken representatiever maken.
Er staat nergens dat er correcties plaats vinden?
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 21 oktober 2021 @ 17:38:13 #96
414785 sirdanilot
pi_201848311
quote:
1s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 17:24 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
[..]
Dat willen we allemaal. Maar daar horen op dit moment bepaalde lasten bij.
[..]
Nou niet dus.

Voor ongevaccineerden hebben wij als samenleving geen beschermingsplicht als het aankomt op corona. Zij kiezen hier immers zelf voor. Dus dat de IC vol ligt met ongevacineerden maakt helemaal niet uit. Dat is gewoonweg geen geldige reden voor coronamaatregelen in de samenleving.

Kwetsbare gevaccineerden moeten gewoon niet het risico nemen om naar de horeca te gaan nou, blijf lekker thuis. Je kan altijd een coronabesmetting oplopen en als je kwetsbaar genoeg bent beland je alsnog in het ziekenhuis. Dus zelfs een horecatent met qr code is dan niet veilig voor je.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201848328
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 17:38 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Nou niet dus.

Voor ongevaccineerden hebben wij als samenleving geen beschermingsplicht als het aankomt op corona.
Klopt. Niet alleen ongevaccineerden nee. Wel voor de complete samenleving, inclusief de ongevaccineerden.
  donderdag 21 oktober 2021 @ 17:41:20 #98
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201848341
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 17:26 schreef Derrazi het volgende:

[..]
[..]
[..]
Er staat nergens dat er correcties plaats vinden?
Representatiever maken = wegen. Het is niet zo moeilijk.
pi_201848427
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 17:38 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Nou niet dus.

Voor ongevaccineerden hebben wij als samenleving geen beschermingsplicht als het aankomt op corona. Zij kiezen hier immers zelf voor. Dus dat de IC vol ligt met ongevacineerden maakt helemaal niet uit. Dat is gewoonweg geen geldige reden voor coronamaatregelen in de samenleving.

Kwetsbare gevaccineerden moeten gewoon niet het risico nemen om naar de horeca te gaan nou, blijf lekker thuis. Je kan altijd een coronabesmetting oplopen en als je kwetsbaar genoeg bent beland je alsnog in het ziekenhuis. Dus zelfs een horecatent met qr code is dan niet veilig voor je.
Als jouw moeder een hartaanval krijgt en niet op de IC kan omdat er coronapatiënten liggen, heeft zij er ondanks vaccinatie dus wel last van. Verder kan ook niet iedereen gevaccineerd worden, we moeten juist ook die allerzwaksten beschermen.

Dus je hele verhaal gaat volledig niet op.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator donderdag 21 oktober 2021 @ 19:49:04 #100
54278 crew  Tijger_m
42
pi_201850090
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 13:22 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik heb geen coronareferendum gezien. Het referendum is namelijk afgeschaft. Maar ook in landen waar er wél referenda bestaan zoals hier in Ierland waar ik woon is er geen referendum geweest van moeten we een lockdown verlengen etc.

Voor noodmaatregelen is zoiets natuurlijk niet mogelijk maar wel voor beslissingen waar meer tijd voor was.
Nederland is geen direkte democratie dus er hoeft helemaal geen referendum over corona plaats te vinden om het democratische gehalte te waarborgen, daar hebben we een 2e en 1e Kamer voor.

Dus waarom jij denkt dat een raadgevend (want meer dan dat is het referendum nooit geweest in Nederland) relevant zou zijn ontgaat mij even. Buiten het feit dat het vrij lang duurt voor zoiets georganiseerd en uitgevoerd kan worden.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')