abonnement Unibet Coolblue
pi_201814358
Ja, goed topic weer man.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201814363
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 08:33 schreef baskick het volgende:

[..]
Het kan snel gaan; nog niet zo heel lang geleden wilde je nog naar een huurwoning in Nederland :?
Die gast wil elke week weer wat anders. Ene keer loopt hij te huilen dat het hier verschrikkelijk is, andere keer weet hij niet hoe snel hij terug wilt.
"Pools are perfect for holding water"
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:20:13 #28
414785 sirdanilot
pi_201815090
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 08:33 schreef baskick het volgende:

[..]
Het kan snel gaan; nog niet zo heel lang geleden wilde je nog naar een huurwoning in Nederland :?
Ja en dit is dus een reden om helemaal niet meer naar dat verzuipende kutland terug te gaan, de onmogelijkheid om een huis te kopen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:33:07 #29
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201815195
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 10:20 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ja en dit is dus een reden om helemaal niet meer naar dat verzuipende kutland terug te gaan, de onmogelijkheid om een huis te kopen.
En een huis in Dublin kun je wel betalen?
The love you take is equal to the love you make.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:35:13 #30
414785 sirdanilot
pi_201815222
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 10:33 schreef Lienekien het volgende:

[..]
En een huis in Dublin kun je wel betalen?
Nee. Misschien over 10 jaar of zo.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:47:31 #31
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_201816075
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 09:06 schreef probeer het volgende:

[..]
Die gast wil elke week weer wat anders. Ene keer loopt hij te huilen dat het hier verschrikkelijk is, andere keer weet hij niet hoe snel hij terug wilt.
Misschien een eens deel van het spaargeld in een psycholoog investeren dan ipv bitcoin.
pi_201816081
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 10:20 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ja en dit is dus een reden om helemaal niet meer naar dat verzuipende kutland terug te gaan, de onmogelijkheid om een huis te kopen.
Heb je het nu over Ierland of Nederland? In Nederland worden huizen als warme broodjes verkocht; het is dus pertinent niet onmogelijk om een huis te kopen :N
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:54:23 #33
414785 sirdanilot
pi_201816170
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 11:47 schreef baskick het volgende:

[..]
Heb je het nu over Ierland of Nederland? In Nederland worden huizen als warme broodjes verkocht; het is dus pertinent niet onmogelijk om een huis te kopen :N
Met een jubelton van rijke boomerpappa is het inderdaad niet onmogelijk om een huis te kopen in Nederland, nee.

100 procent op eigen kracht vanaf nul? Vergeet het maar.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:55:27 #34
414785 sirdanilot
pi_201816189
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 11:47 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Misschien een eens deel van het spaargeld in een psycholoog investeren dan ipv bitcoin.
Heb ik over nagedacht, ik had met een psycholoog gepland maar die wist niet wat autisme was en ik moest me ook laten vaccineren. Ik was toen nog niet gevaccineerd. Ik heb die maar afgezegd en het geld teruggevraagd :')

Verder is dit nogal off topic hier.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201816260
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 16:51 schreef sirdanilot het volgende:
In plaats daarvan maak ik gebruik van het employee stock purchasing scheme, dus ik spaar wel voor mijn pensioen (of een huis? of wat dan ook) d.m.v. het halfjaarlijks aankopen van aandelen in mijn bedrijf. Helaas gaat het nou ook weer niet ál te lekker met ons bedrijf momenteel dus dit wordt ook bepaald geen vetpot.
Nadeel van dit soort dingen; als het echt slecht gaat met je bedrijf ben je én je baan kwijt én je geld.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:03:03 #36
414785 sirdanilot
pi_201816279
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:01 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]
Nadeel van dit soort dingen; als het echt slecht gaat met je bedrijf ben je én je baan kwijt én je geld.
Ik zie het dus nog niet over de kop gaan aangezien het echt een enorm techbedrijf is.

Wel gaan de aandelen helaas nog niet echt omhoog. Daar gáát mijn pensioen !
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:07:32 #37
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_201816319
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 10:35 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Nee. Misschien over 10 jaar of zo.
Maar datzelfde probleem heb je in Nederland, dat het nu niet lukt.
Dus waarom zo'n hekel aan NL (verzuipende kutland) en is Ierland the place to be?
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:35:47 #38
414785 sirdanilot
pi_201816667
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 17:39 schreef ex het volgende:
Je maakt een hoop rare financiele keuzes voor iemand die zich druk maakt over zijn pensioen:

- Je bouwt in Ierland gewoon de Ierse AOW op, mocht je met pensioen gaan (waar dan ook) dan wordt deze gewoon uitbetaald, ook in NL. Ja, je hebt een NL AOW gat, maar je hebt de Ierse daarvoor terug gespaard: https://www.citizensinfor(...)on_contributory.html

- Ik zou nooit aandelen kopen van mijn eigen werkgever. Gaan ze over de kop dan ben je naast je salaris ook direct al je opbouw kwijt, ik koop ETF's. Ik krijg RSU's van me werkgever, en bij elke vesting verkoop ik alles direct en her investeer ik het.

- Bitcoin is geen goede pensioen strategie. Leuk om een klein beetje mee te spelen maar je zekerheid is net zo groot als de loterij.

- Wat je zegt over je werkgevers pensioen in Ierland klopt niet. Ik heb ook nog een pot in Ierland staan, mocht ik ooit met pensioen gaan wordt dat gewoon netjes waar dan ook ter wereld uit betaald, ik zou me hier verder in verdiepen.
Nou ik heb nu een deel van het pensioeninschrijvingsformulier ingevuld. Maar ik snap er geen ene sikkepit van.

Je moet kiezen welke je in wil investeren of zo.

Nu zit ik in een vergadering straks nog even de 'investment guide' lezen.

Zie je wel ik luister soms echt wel naar advies op dit forum hoor.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201816753
Bij beleggen geldt: spreiden spreiden spreiden.
Aandelen kopen in het bedrijf waar je werkt is leuk, maar als dat alles is dan spreid je niet.
Zijn er daarnaast nog andere regels aan verbonden? De regelingen van aandelen kopen in het bedrijf waar je werkt, die ik ken, zijn echt zeer zeer slecht. Zoals het niet direct mogen verkopen wanneer je maar wilt en het niet onbeperkt mogen bijkopen.
Daarnaast zijn de dividend regels anders omdat meestal de regels gelden waar het bedrijf is gevestigd fiscaal gezien.

De afgelopen 2-3 jaar kon elke aap rendementen halen van 20-50% per jaar. Zijn de bedrijfsaandelen ook zo gestegen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:55:52 #40
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201816949
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
Bij beleggen geldt: spreiden spreiden spreiden.
Aandelen kopen in het bedrijf waar je werkt is leuk, maar als dat alles is dan spreid je niet.
Zijn er daarnaast nog andere regels aan verbonden? De regelingen van aandelen kopen in het bedrijf waar je werkt, die ik ken, zijn echt zeer zeer slecht. Zoals het niet direct mogen verkopen wanneer je maar wilt en het niet onbeperkt mogen bijkopen.
Daarnaast zijn de dividend regels anders omdat meestal de regels gelden waar het bedrijf is gevestigd fiscaal gezien.

De afgelopen 2-3 jaar kon elke aap rendementen halen van 20-50% per jaar. Zijn de bedrijfsaandelen ook zo gestegen?
50% rendement op aandelen? _O-
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het huis tegenover mij ging vorige maand voor 220.000. Dat is een 2 onder 1 kap jaren dertig huis met zeer grote tuin.
Dat vind ik echt extreem duur trouwens maar wel betaalbaar.
Wat?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:10:12 #41
414785 sirdanilot
pi_201817136
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het huis tegenover mij ging vorige maand voor 220.000. Dat is een 2 onder 1 kap jaren dertig huis met zeer grote tuin.
Dat vind ik echt extreem duur trouwens maar wel betaalbaar.
Dat is inderdaad een prijs die je in Oost-Groningen kan krijgen ervoor ja. :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201817477
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 11:54 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Met een jubelton van rijke boomerpappa is het inderdaad niet onmogelijk om een huis te kopen in Nederland, nee.

100 procent op eigen kracht vanaf nul? Vergeet het maar.
Je had ook sinds je aan het werk bent kunnen sparen, he.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:02:31 #43
414785 sirdanilot
pi_201817525
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:57 schreef baskick het volgende:

[..]
Je had ook sinds je aan het werk bent kunnen sparen, he.
Dan weet jij niet hoeveel ik vroeger verdiende en hoe hoog mijn woonlasten waren.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:14:07 #44
414785 sirdanilot
pi_201817620
Godverdetyfus dat wijf van de pensioenen neemt maar niet op ik sta al een half uur in de wacht :(

Ik snap helemaal geen jota van welk plan ik nou moet nemen. Ik wil Medium High Risk maar of ik dan ook de andere moet selecteren dat snap ik niet.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201818077
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:55 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
50% rendement op aandelen? _O-
[..]
Wat?
50% rendement had ik gehaald door vorig jaar maart te kopen en in augustus te verkopen. Elk normaal fonds had toen dat rendement in die tijdsspanne.
Mijn rendementen lagen in 2-3 jaar rond de 30-40% voor een volledig jaar met buy and hold voor fondsen.
Ik heb naar meerdere fondsen gekeken en dat waren hele normale rendementen de afgelopen 2-3 jaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201818257
TS, ik zit in een enigszins vergelijkbare situatie. Ik woon buiten de EU en bouw alleen een soort lokale AOW op, maar dan bij een onbetrouwbare overheid(sinstantie) die heeft laten zien dat ze (r)emigranten ongelijk behandelen.

Wat ik doe is elke maand beleggen in beleggingsfondsen, voornamelijk indextrackers.

Je voornaamste uitdaging is fiscaal vriendelijk beleggen voor je pensioen. Ik kan dat nu niet, tenzij ik eerst een bak geld uit ga geven aan pensioenbrieven, accountants en dan nog kan ik het alleen beleggen in lijfrentes met dubieuze rentes bij clubs waar ik niet zoveel vertrouwen in heb. Dus ik beleg nu niet fiscaal vriendelijk.

Maar als je ooit van plan bent om weer naar Nederland te gaan, dan kan je je jaarruimte tot acht jaar daarvoor inhalen, als je niet voor je pensioen belegd hebt. Daarmee kan je een beetje inhalen wat je gemist hebt. In de AOW kan je je ook inkopen als je een aantal jaren in het buitenland hebt gewoond, maar ik heb niet uitgerekend of dat interessant is.

Beleggen in single stock aandelen is erg risicovol, en als je ook nog belegt in aandelen van je werkgever ben je het haasje als je werkgever over de kop gaat. Zoek uit hoelang je de aandelen aan moet houden en verkoop ze asap en spreid je beleggingen op die manier.

Succes!
pi_201818855
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 16:51 schreef sirdanilot het volgende:
Hallo allemaal, ik woon binnen de EU en bouw momenteel geen AOW op doordat ik niet in NL woon.

Mijn werk heeft een pension scheme. Ik heb echter besloten daar geen gebruik van te maken; ik heb immers geen controle over wat er met mijn geld wordt gedaan door het pensioenfonds, en ik heb maar moeilijk toegang tot dit geld mocht ik ooit terug naar Nederland of elders heen verhuizen. Bovendien wordt het eerder uitkeren van geld uit deze pensioenen zéér zwaar belast hier, naar ik me heb laten vertellen.
Zonder je exacte situatie te weten zou ik dit toch nog maar eens nader bekijken. Ik zit in een soortgelijke situatie als jij (ikzelf in Duitsland) en dit is dus interessant voor mij.

Mijn moeder heeft 20+ jaar in DE gewoond en gewerkt en krijgt, nu ze terug in NL is, haar bedrijfspensioen zonder moeite uitgekeerd. Het enige wat ze moest doen is erachter aan gaan.

quote:
Verder koop ik veel bitcoin. Ik hoop dat die ooit een keer omhoog schiet zodat ik daarmee b.v. mijn studieschuld kan afbetalen of wat opzij kan leggen voor een huis. Maar 99,9% kans dat de bitcoin hem ook niet gaat worden hoor. Je kan net zo goed een staatslot kopen.
Toch over die studieschuld; is die in het buitenland zichtbaar? Ik heb bijv. in DE noch nooit iets over mijn schudieschuld moeten laten zien, beantwoorden of wat dan ook.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_201818911
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 17:14 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Oh nou ok misschien moet ik dan maar dat pensioen doen. Maar ik vind het toch een linke boel. En wat als het fonds waar dat pensioen in investeert, in een keer veel geld kwijt raakt, dan ben ik straks alles kwijt. Ik heb er dan liever zelf de controle over.
Dan spreid je je risico, zoals ik bijvoorbeeld (percentages zijn fictief):

Bepaal een bedrag dat je maandelijks voor je pensioen wilt sparen.
20% daarvan naar bedrijfspensioenfonds
50% daarvan naar privé pensioenfonds bij een bank
30% daarvan zelf beleggen via een online broker
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_201818984
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:55 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
50% rendement op aandelen? _O-
[..]
Wat?
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik heb er nog een voor je.
[..]

Zo vreemd is dat niet, al is "de laatste 2-3 jaar" niet heel accuraat. Op het dieptepunt in maart '20 instappen, paar maanden later uitstappen. Dan heb je easy 50% rendement kunnen halen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:05:20 #50
414785 sirdanilot
pi_201818991
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 15:57 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Dan spreid je je risico, zoals ik bijvoorbeeld (percentages zijn fictief):

Bepaal een bedrag dat je maandelijks voor je pensioen wilt sparen.
20% daarvan naar bedrijfspensioenfonds
50% daarvan naar privé pensioenfonds bij een bank
30% daarvan zelf beleggen via een online broker
Ik heb mezelf zojuist ingeschreven voor het pensioen fonds. Daarnaast heb ik aandelen in mijn bedrijf waar ik werk die ik ook steeds koop (ook dit wordt licht gesubsidieerd door mijn bedrijf, vandaar. eignelijk gaan de zaken van mijn bedrijf nou ook weer niet denderend momenteel), ik bezit crypto, nog wat geld in start ups ook nog.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')