abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201798700
Het artikel luidt:
1.Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2.De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.

We nemen even de Islam als voorbeeld:

Misschien dat enkele van jullie je de welbespraakte Mohammed Enait nog kunnen herinneren, die lang geleden in het nieuws kwam door twee rechtszaken.

Bij een van de zaken ging het om het feit dat Enait uit religieuze gronden bij een sollicitatie bij de gemeente Rotterdam de handen van vrouwen weigerde te schudden. Na terechtwijzing van de Commissie Gelijke Behandeling, besloot hij (inconsequent) om voortaan ook mannen niet meer een hand te geven. Bij deze zaak en die andere bleef Enait telkens naar Artikel 6 verwijzen.

Ter verduidelijking: een moslim kan zich voor elke gedraging beroepen op de Koran OF de hadiths (een keten van vertellingen en uitspraken over/van hun eigen profeet) en de zich daarop baserende uitspraken van geleerden.

In een zo'n hadithcollectie staat deze als betrouwbaar bestempelde (sahih) uitspraak (link) kon geen Nederlandse vinden:
“I came to the Prophet (ﷺ) with some other women, to offer our pledge to him. He said to us: ‘(I accept your pledge) with regard to what you are able to do. But I do not shake hands with women.’”

Met in het achterhoofd dat een moslim zijn profeet als voorbeeld ziet, en dat er nog andere hadiths bestaan die dit bevestigen (bijv. link) , kun je dus volgens artikel 6 gewoon vrouwen de hand weigeren. En dat niet omdat je het even ergens gehoord hebt, of zelf bedacht hebt, maar omdat het in de in Nederland volledig getolereerde geschriften van de Islam te vinden is (een zelfde iets kan je ook over de bijbel zeggen, natuurlijk).

Dus even concreet samenvattend: dit artikel zegt dus dat eenieder zijn geloof vrij mag belijden, en hij dus ook enkel vrouwen de hand mag weigeren, MAAR omdat dit in de ogen van de grondwet zelf ''discriminatie'' is, is het weer niet toegestaan volgens de laatste zinsnede: behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

En aangezien ik hier nog veel meer voorbeelden zou kunnen geven van bijv. discriminatie en andere onwettelijke gedragingen in religieuze regels in zowel de bijbel als de koran en hadiths, dan zegt de wet toch letterlijk: Ieder heeft het recht om een verwaterde versie van zijn religie te belijden?
Dat klinkt niet meer zo tolerant, hè?
Of niet? Wat betekent dat artikel dan nog?
  zondag 17 oktober 2021 @ 20:01:13 #2
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201798986
Tolerant zijn richting de islam is dan ook een idioot concept. Het spijt me voor je dat je onze grondwet niet tolerant genoeg vindt. Probeer het eens in een zandbakland.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201799363
Ach hebben wij weer een nieuwe?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_201799682
Je ziet het goed, je mag alleen een verwaterde versie van je religie volgen. Seculiere tirannie noemen we dit ook wel _O-
pi_201800905
Het lijkt me dat je geen moorden mag plegen als lid van een satanische kerk.
pi_201801403
quote:
1s.gif Op zondag 17 oktober 2021 20:01 schreef Tyr80 het volgende:
Tolerant zijn richting de islam is dan ook een idioot concept. Het spijt me voor je dat je onze grondwet niet tolerant genoeg vindt. Probeer het eens in een zandbakland.
Volgens mij volg je me niet helemaal. Ik ben zelf niet religieus. Ik zeg altijd dat bijv. de Islam niet conform de huidige Westerse normen en waarden is, maar ondertussen zie je overal dat religieën zogenaamd gesteund worden, en dat de wet ''eenieder het recht geeft zijn religie vrij te belijden'', terwijl zoals ik stel, de wet alleen een verwaterde versie toestaat. Waar is die eerlijkheid? Waarom zeggen we niet gewoon met z'n allen: je mag je religie niet helemaal uitvoeren zoals zij bedoeld is.
pi_201801584
''
quote:
1s.gif Op zondag 17 oktober 2021 20:30 schreef halfway het volgende:
Ach hebben wij weer een nieuwe?
''2016'' lol
  zondag 17 oktober 2021 @ 22:43:57 #8
545 dop
:copyright: dop
pi_201801626
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 22:27 schreef tepasenteonpas het volgende:

[..]
Volgens mij volg je me niet helemaal. Ik ben zelf niet religieus. Ik zeg altijd dat bijv. de Islam niet conform de huidige Westerse normen en waarden is, maar ondertussen zie je overal dat religieën zogenaamd gesteund worden, en dat de wet ''eenieder het recht geeft zijn religie vrij te belijden'', terwijl zoals ik stel, de wet alleen een verwaterde versie toestaat. Waar is die eerlijkheid? Waarom zeggen we niet gewoon met z'n allen: je mag je religie niet helemaal uitvoeren zoals zij bedoeld is.
omdat we als uitgangs punt niet de religie nemen maar de gelden de wetten van ons land.
dus feitelijk, je mag je goddelijke gang gaan zolang je onze wetten respecteerd
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zondag 17 oktober 2021 @ 22:44:16 #9
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_201801631
Islamhaat is zo 2019. We zijn tegenwoordig niet voor of tegen buitenlanders of anders gelovenden, we zijn voor of tegen coronamaatregelen en klitmaatverandering.

Op wat omvolkingscomplotjes na zit er te weinig conspiracy in xenofobie dus dat hebben we achter ons gelaten
Laffe huichelaar
pi_201802230
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 22:43 schreef dop het volgende:

[..]
omdat we als uitgangs punt niet de religie nemen maar de gelden de wetten van ons land.
dus feitelijk, je mag je goddelijke gang gaan zolang je onze wetten respecteerd
Ik zeg toch nergens dat de religie als uitgangspunt genomen moet worden. Het artikel GAAT OVER religie, waarom wordt het niet gewoon uitgelegd zoals het is: je mag je religie niet volledig belijden.
pi_201802238
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 22:44 schreef timmmmm het volgende:
Islamhaat is zo 2019. We zijn tegenwoordig niet voor of tegen buitenlanders of anders gelovenden, we zijn voor of tegen coronamaatregelen en klitmaatverandering.

Op wat omvolkingscomplotjes na zit er te weinig conspiracy in xenofobie dus dat hebben we achter ons gelaten
Waarom zit Fok zo vol met irrelevante opmerkingen zoals die van jou? Snap je de discussie überhaupt wel?
  zondag 17 oktober 2021 @ 23:52:24 #12
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_201802245
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 23:48 schreef tepasenteonpas het volgende:

[..]
Ik zeg toch nergens dat de religie als uitgangspunt genomen moet worden. Het artikel GAAT OVER religie, waarom wordt het niet gewoon uitgelegd zoals het is: je mag je religie niet volledig belijden.
Gelukkig kunnen moslims altijd ermee wegkomen, theologisch gezien, om bepaalde aspecten van hun religie tijdelijk terzijde te schuiven als ze daarmee problemen met de wet kunnen voorkomen. Dat valt allemaal gewoon onder 'taqiyya'. In dat kader gezien is het eigenlijk dom wat zo'n Mohammed Enait doet, het zou veel strategischer zijn als hij wel handen van vrouwen zou schudden terwijl hij achter de schermen het invoeren van de sharia probeert te bevorderen.
pi_201802551
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 23:52 schreef DecoAoreste het volgende:
Gelukkig kunnen moslims altijd ermee wegkomen, theologisch gezien, om bepaalde aspecten van hun religie tijdelijk terzijde te schuiven als ze daarmee problemen met de wet kunnen voorkomen. Dat valt allemaal gewoon onder 'taqiyya'. In dat kader gezien is het eigenlijk dom wat zo'n Mohammed Enait doet, het zou veel strategischer zijn als hij wel handen van vrouwen zou schudden terwijl hij achter de schermen het invoeren van de sharia probeert te bevorderen.
Onzin. Bewijs het eens vanuit islamitische bronnen dat het is toegestaan om te liegen?
  maandag 18 oktober 2021 @ 11:02:23 #14
545 dop
:copyright: dop
pi_201804486
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 23:48 schreef tepasenteonpas het volgende:

[..]
Ik zeg toch nergens dat de religie als uitgangspunt genomen moet worden. Het artikel GAAT OVER religie, waarom wordt het niet gewoon uitgelegd zoals het is: je mag je religie niet volledig belijden.
het uitgangspunt is de wet onderwerp is religie , het heet wetboek, geen religieboek.
uitgangspunt is dus binnen de kaders van de wet mag je doen en laten wat je wil.

de wet beschrijft de regel en zegt niet, jantje, keesje, pietje, klaas , christen, moslim, jood, je mag niet geloven wat je geloofd.

ik geloof soms ook dat het niet uitmaakt als ik door rood rij, toch mag ik het niet.
ik mag geloven wat ik wil maar niet altijd doen wat ik wil.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_201807341
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:49 schreef Libertarisch het volgende:
Het lijkt me dat je geen moorden mag plegen als lid van een satanische kerk.
Toch is het hilarische dat er nogal veel meer moorden zijn gepleegd door leden van een christelijke kerk, dan door leden van een satanische kerk, die misschien een handje vol moorden hebben gepleegd in totaal.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_201807422
quote:
2s.gif Op maandag 18 oktober 2021 15:26 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Toch is het hilarische dat er nogal veel meer moorden zijn gepleegd door leden van een christelijke kerk, dan door leden van een satanische kerk, die misschien een handje vol moorden hebben gepleegd in totaal.
Wat wil je hiermee zeggen?
pi_201841528
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 11:02 schreef dop het volgende:

[..]
het uitgangspunt is de wet onderwerp is religie , het heet wetboek, geen religieboek.
uitgangspunt is dus binnen de kaders van de wet mag je doen en laten wat je wil.

de wet beschrijft de regel en zegt niet, jantje, keesje, pietje, klaas , christen, moslim, jood, je mag niet geloven wat je geloofd.

ik geloof soms ook dat het niet uitmaakt als ik door rood rij, toch mag ik het niet.
ik mag geloven wat ik wil maar niet altijd doen wat ik wil.
Kijk nou eens goed in welk gedeelte van de site we ons bevinden: Filosofie en levensbeschouwing. Je bekijkt het te bekrompen, ik heb het over de uitleg van de wet naar de maatschappij toe, niet hoe deze in de rechtbanken wordt toegepast. Zo zie je dat om de haverklap ook gezegd wordt dat Nederland religieën ''gewoon'' toestaat, en je hier mag geloven wat je wilt en dat ''geloven'' mag toepassen hoe je wilt, wat dus niet waar is. Dat klopt gewoon niet, maar in plaats van die nuance te verkondigen ''je mag slechts een verwaterde versie van je religie belijden'', wordt alleen dat andere geroepen.
pi_201841615
De overheid bepaalt of, wanneer en met wie je handen mag schudden. Punt. (raar maar waar) :')
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  donderdag 21 oktober 2021 @ 08:34:35 #19
545 dop
:copyright: dop
pi_201842402
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 03:28 schreef tepasenteonpas het volgende:

[..]
Kijk nou eens goed in welk gedeelte van de site we ons bevinden: Filosofie en levensbeschouwing. Je bekijkt het te bekrompen, ik heb het over de uitleg van de wet naar de maatschappij toe, niet hoe deze in de rechtbanken wordt toegepast. Zo zie je dat om de haverklap ook gezegd wordt dat Nederland religieën ''gewoon'' toestaat, en je hier mag geloven wat je wilt en dat ''geloven'' mag toepassen hoe je wilt, wat dus niet waar is. Dat klopt gewoon niet, maar in plaats van die nuance te verkondigen ''je mag slechts een verwaterde versie van je religie belijden'', wordt alleen dat andere geroepen.
De wet stelt helemaal niet dat je je geloof mag toepassen zoals je wilt, zonder rekening te houden met de wet.
Als dat zo was bestond er geen wetgeving, maar enkel geloof.

Je mag geloven wat je wil, maar dient rekening te houden met de wet.(met een ander, andere overtuiging)
We stenigen namelijk geen overspelige vrouwen, offeren geen kinderen
Vermoorden geen ongelovigen, enz, enz.
Dat jij dat ziet als een verwaterde versie van geloof, kan de wet niets aan doen.
De wet is er niet om zich te excuseren om de wet.
De wet is uitleg van de regels.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 21 oktober 2021 @ 08:37:08 #20
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201842422
Dit artikel is ontstaan om vervolgingen op basis van religie te voorkomen. Waar voldoende voorbeelden van zijn te vinden in de Nederlandse en Europese geschiedenis. Duidelijk mag dus zijn dat de TS op dat terrrein zich wat moet gaan bijscholen wellicht?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 21 oktober 2021 @ 08:42:09 #21
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_201842461
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 08:37 schreef Megumi het volgende:
Dit artikel is ontstaan om vervolgingen op basis van religie te voorkomen. Waar voldoende voorbeelden van zijn te vinden in de Nederlandse en Europese geschiedenis. Duidelijk mag dus zijn dat de TS op dat terrrein zich wat moet gaan bijscholen wellicht?
Wat op zich weer erg vreemd is want artikel 1 zorgt voor gelijke behandeling en verbiedt discriminatie al. Waarom is deze wet dan eigenlijk nodig? Welke gedeelte van artikel 1 omvat niet wat er in artikel 6 staat?

quote:
Artikel 1: Gelijke behandeling en discriminatieverbod
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  donderdag 21 oktober 2021 @ 08:46:32 #22
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201842489
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 08:42 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Wat op zich weer erg vreemd is want artikel 1 zorgt voor gelijke behandeling en verbiedt discriminatie al. Waarom is deze wet dan eigenlijk nodig? Welke gedeelte van artikel 1 omvat niet wat er in artikel 6 staat?
[..]

Op zich garandeert artikel 1 niet dat je geloof vrij mag belijden.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 21 oktober 2021 @ 08:50:45 #23
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_201842506
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 08:46 schreef Megumi het volgende:

[..]
Op zich garandeert artikel 1 niet dat je geloof vrij mag belijden.
Dat snap ik niet, discriminatie wegens godsdienst en levensovertuiging is niet toegestaan. Hoe kan je dan geen geloof meer vrij belijden?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  donderdag 21 oktober 2021 @ 08:54:00 #24
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201842527
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 08:50 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Dat snap ik niet, discriminatie wegens godsdienst en levensovertuiging is niet toegestaan. Hoe kan je dan geen geloof meer vrij belijden?
Maar dit garandeert niet de vrijheid van het belijden van een religie. Dit artikel geeft aan dat als je tot het vervolgen van een religie overgaat je dat ook moet doen tegen andere religies.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 21 oktober 2021 @ 09:00:17 #25
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_201842575
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 08:54 schreef Megumi het volgende:

[..]
Maar dit garandeert niet de vrijheid van het belijden van een religie. Dit artikel geeft aan dat als je tot het vervolgen van een religie overgaat je dat ook moet doen tegen andere religies.
Het vervolgen van het belijden van religie is toch discrimineren op basis van godsdienst of levensovertuiging? Dus dat kan dan toch nooit meer gedaan worden door de overheid?

Het zal mijn gebrek aan kennis over wetten zijn. Wellicht denk ik er te simpel over.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  donderdag 21 oktober 2021 @ 09:03:31 #26
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201842605
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 09:00 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Het vervolgen van het belijden van religie is toch discrimineren op basis van godsdienst of levensovertuiging? Dus dat kan dan toch nooit meer gedaan worden door de overheid?

Het zal mijn gebrek aan kennis over wetten zijn. Wellicht denk ik er te simpel over.
Artikel 1 gaat meer over het gelijkheidsbeginsel. Wat bepaald dat iedereen met name door de overheid gelijk behandeld moet worden. Maar gezien recent en wat oud nieuws komt daar maar bar weinig van terecht.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 21 oktober 2021 @ 09:10:07 #27
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_201842679
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 09:03 schreef Megumi het volgende:

[..]
Artikel 1 gaat meer over het gelijkheidsbeginsel. Wat bepaald dat iedereen met name door de overheid gelijk behandeld moet worden. Maar gezien recent en wat oud nieuws komt daar maar bar weinig van terecht.
Daar ben ik het mee eens. Ik snap het in ieder geval niet. Als je gelijk behandeld moet worden hoe kan je dan op basis van een geloofsovertuiging een onderscheid maken.

Misschien dat een rechter of jurist dit goed zou kunnen uitleggen?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_201846035
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 09:10 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Daar ben ik het mee eens. Ik snap het in ieder geval niet. Als je gelijk behandeld moet worden hoe kan je dan op basis van een geloofsovertuiging een onderscheid maken.

Misschien dat een rechter of jurist dit goed zou kunnen uitleggen?
"Niemand mag een religie beoefenen" zou niet in strijd zijn met art 1 maar wel met art 6.
  donderdag 21 oktober 2021 @ 14:23:00 #29
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_201846193
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 14:08 schreef MAY-be het volgende:

[..]
"Niemand mag een religie beoefenen" zou niet in strijd zijn met art 1 maar wel met art 6.
Hoe dan? Je discrimineert dan op godsdienst of geloofsovertuiging. Die hele wet zou dan toch in strijd zijn met artikel 1?

quote:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld
Dus ook als je gelovig bent hoor je hetzelfde behandeld te worden. Ik mag hopen dat een rechterlijke macht deze wet direct bij het grof vuil zet.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  donderdag 21 oktober 2021 @ 14:25:41 #30
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201846228
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 09:10 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Daar ben ik het mee eens. Ik snap het in ieder geval niet. Als je gelijk behandeld moet worden hoe kan je dan op basis van een geloofsovertuiging een onderscheid maken.

Misschien dat een rechter of jurist dit goed zou kunnen uitleggen?
Een rechter in elk geval niet. Die mag niet toetsen aan de grondwet. Die mag alleen toetsen op internationale verdragen en de EU wetgeving.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 21 oktober 2021 @ 14:37:03 #31
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_201846332
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 14:25 schreef Megumi het volgende:

[..]
Een rechter in elk geval niet. Die mag niet toetsen aan de grondwet. Die mag alleen toetsen op internationale verdragen en de EU wetgeving.
Inderdaad, het is aan de wetgever. Dus aan de regering en de kamers. Wij van wc eend dus. Wellicht toch tijd voor een constitutioneel hof om de wetten te toetsen?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  donderdag 21 oktober 2021 @ 14:40:36 #32
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201846357
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 14:37 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Inderdaad, het is aan de wetgever. Dus aan de regering en de kamers. Wij van wc eend dus. Wellicht toch tijd voor een constitutioneel hof om de wetten te toetsen?
Een constitutioneel hof daar kunnen ook nadelen zeker op politiek gebied aan zitten. Dus zou eerder zeggen geef onafhankelijke rechters in het algemeen ook de bevoegdheid te toetsen aan de grondwet waar dat relevant is.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_201846361
quote:
1s.gif Op zondag 17 oktober 2021 20:01 schreef Tyr80 het volgende:
Tolerant zijn richting de islam is dan ook een idioot concept. Het spijt me voor je dat je onze grondwet niet tolerant genoeg vindt. Probeer het eens in een zandbakland.
Zoals Marokko of Turkije met zijn vele kerken
pi_201846369
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 22:44 schreef timmmmm het volgende:
Islamhaat is zo 2019. We zijn tegenwoordig niet voor of tegen buitenlanders of anders gelovenden, we zijn voor of tegen coronamaatregelen en klitmaatverandering.

Op wat omvolkingscomplotjes na zit er te weinig conspiracy in xenofobie dus dat hebben we achter ons gelaten
Hoewel ik het met je eens ben is mag je als mod toch een keer inhoudelijk gaan reageren op een serieus topic waar OP moeite in steekt.
  donderdag 21 oktober 2021 @ 14:42:34 #35
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201846373
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 14:41 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Zoals Marokko of Turkije met zijn vele kerken
En synagogen trouwens.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 21 oktober 2021 @ 17:49:01 #36
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_201848417
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 14:42 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Hoewel ik het met je eens ben is mag je als mod toch een keer inhoudelijk gaan reageren op een serieus topic waar OP moeite in steekt.
Ben je nou nog mad dat ik het in jouw POL-topic niet met je eens ben
Laffe huichelaar
pi_201874217
quote:
1s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 08:34 schreef dop het volgende:

[..]
De wet stelt helemaal niet dat je je geloof mag toepassen zoals je wilt, zonder rekening te houden met de wet.
Als dat zo was bestond er geen wetgeving, maar enkel geloof.

Je mag geloven wat je wil, maar dient rekening te houden met de wet.(met een ander, andere overtuiging)
We stenigen namelijk geen overspelige vrouwen, offeren geen kinderen
Vermoorden geen ongelovigen, enz, enz.
Dat jij dat ziet als een verwaterde versie van geloof, kan de wet niets aan doen.
De wet is er niet om zich te excuseren om de wet.
De wet is uitleg van de regels.
''De wet stelt helemaal niet dat je je geloof mag toepassen zoals je wilt'', kan jij lezen of kan jij lezen? Ik zeg toch niet dat de wet dat stelt, ik zeg dat MENSEN in Nederland het zo aan elkaar uitleggen, op school, op tv, bij de bakker. Goed lezen.

De wet zelf is natuurlijk onverschillig ten opzichte van religieën (duh, logisch), maar het gaat erom hoe jij, ik, wij met elkaar, aan elkaar, die vrijheid van godsdienst uitleggen, en daarbij zeggen we dat je mag geloven wat je wilt en dit geloof op de manier mag belijden die jij wilt, met een bijna absolute vrijheid waarvan we denken dat die er is.

[ Bericht 2% gewijzigd door tepasenteonpas op 23-10-2021 18:22:11 (beleefdheid) ]
pi_201874431
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 08:37 schreef Megumi het volgende:
Dit artikel is ontstaan om vervolgingen op basis van religie te voorkomen. Waar voldoende voorbeelden van zijn te vinden in de Nederlandse en Europese geschiedenis.
Het ontstaan is hier irrelevant. De grondwet is een altijd levendig en toepasbaar iets. Niet slechts een toevallig historisch document waarvan hoofdzakelijk de ontstaanswijze van belang is. Het artikel heeft namelijk ook gewoon een tekst en daarin staat de zinsnede vrij te belijden.

Ik heb het er ook niet over dat het artikel weg moet. Ik stel enkel dat ''vrij belijden'' bijna cynisch klinkt en wel aangepast mag worden, scherper verwoord. Zoonlief, je mag zo laat opblijven als je wilt, als je maar voor 21:00 in je bed ligt. Het geeft mensen in eerste instantie over het algemeen het idee dat er een bijna absolute religieuze vrijheid is. Dat zie jij toch ook wel?
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:46:06 #39
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_201874447
Vrijheid is ook vrijheid van godsdienst, ik heb er niks mee maar door anderen dat recht te gunnen draag ik bij aan de vrijheid die me dierbaar is.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:49:27 #40
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_201874496
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 18:44 schreef tepasenteonpas het volgende:

[..]
Het ontstaan is hier irrelevant. De grondwet is een altijd levendig en toepasbaar iets. Niet slechts een toevallig historisch document waarvan hoofdzakelijk de ontstaanswijze van belang is. Het artikel heeft namelijk ook gewoon een tekst en daarin staat de zinsnede vrij te belijden.

Ik heb het er ook niet over dat het artikel weg moet. Ik stel enkel dat ''vrij belijden'' bijna cynisch klinkt en wel aangepast mag worden, scherper verwoord. Zoonlief, je mag zo laat opblijven als je wilt, als je maar voor 21:00 in je bed ligt. Het geeft mensen in eerste instantie over het algemeen het idee dat er een bijna absolute religieuze vrijheid is. Dat zie jij toch ook wel?
Dus mensen mogen niet meer geloven wat ze willen?
With my pack on my back, down the road I will stray.
  zondag 24 oktober 2021 @ 15:43:51 #41
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201885152
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 18:44 schreef tepasenteonpas het volgende:

[..]
Het ontstaan is hier irrelevant.
Gezien de Joden vervolgingen door de eeuwen heen en de beelden bestormingen en dergelijke is de vrijheid van godsdienst natuurlijk wel degelijk relevant dat het in de grondwet is opgenomen.

Daarnaast is de grondwet niet iets wat levendig en toepasbaar is. Want het veranderd zelden wat daar is een 2/3 meerderheid voor nodig in de 2e kamer. En kan niet getoetst worden door een rechter.

[ Bericht 2% gewijzigd door Megumi op 24-10-2021 15:54:50 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zondag 24 oktober 2021 @ 15:53:11 #42
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201885273
-knip-
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_201885359
De kruistochten zijn officieel in gang gezet omdat christelijke pelgrims geen vrije toegang meer hadden tot het Heilige Land. Zo zie je maar weer hoe ontzettend belangrijk pelgrimage in het leven is :P

De kruisvaarders hebben zich overigens verschrikkelijk misdragen, zou kunnen dat ze dachten dat ze sowieso in de hemel kwamen. Dat ze een vrije ticket van de paus zelf kregen.
pi_201885402
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 18:17 schreef tepasenteonpas het volgende:

[..]
''De wet stelt helemaal niet dat je je geloof mag toepassen zoals je wilt'', kan jij lezen of kan jij lezen? Ik zeg toch niet dat de wet dat stelt, ik zeg dat MENSEN in Nederland het zo aan elkaar uitleggen, op school, op tv, bij de bakker. Goed lezen.

De wet zelf is natuurlijk onverschillig ten opzichte van religieën (duh, logisch), maar het gaat erom hoe jij, ik, wij met elkaar, aan elkaar, die vrijheid van godsdienst uitleggen, en daarbij zeggen we dat je mag geloven wat je wilt en dit geloof op de manier mag belijden die jij wilt, met een bijna absolute vrijheid waarvan we denken dat die er is.
Ja en bij de bakker heb je wss ook mensen die vertellen dat de aarde plat is. Boeien.
  zondag 24 oktober 2021 @ 16:02:02 #45
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201885409
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 15:58 schreef Libertarisch het volgende:
De kruistochten zijn officieel in gang gezet omdat christelijke pelgrims geen vrije toegang meer hadden tot het Heilige Land. Zo zie je maar weer hoe ontzettend belangrijk pelgrimage in het leven is :P

De kruisvaarders hebben zich overigens verschrikkelijk misdragen, zou kunnen dat ze dachten dat ze sowieso in de hemel kwamen. Dat ze een vrije ticket van de paus zelf kregen.
Nee de kruistochten zijn begonnen om de Arabische monopolie in de specerijen/zijden handel met Azië te doorbereken. 99% van de oorlogen heeft een economische reden. En een religie en ideologie wordt hooguit daarvoor als een rechtvaardiging daarvoor gebruikt.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_201893210
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 16:02 schreef Megumi het volgende:

[..]
Nee de kruistochten zijn begonnen om de Arabische monopolie in de specerijen/zijden handel met Azië te doorbereken. 99% van de oorlogen heeft een economische reden. En een religie en ideologie wordt hooguit daarvoor als een rechtvaardiging daarvoor gebruikt.
Bron?
  maandag 25 oktober 2021 @ 08:32:37 #47
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201894360
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 23:09 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Bron?
Jammer dat je een bron vraagt voor iets wat algemeen bekend is zelfs op mavo niveau? Maar ok

https://historiek.net/kru(...)aken-gevolgen/76432/

Economisch – De impact van de kruistochten op de economie valt nauwelijks te onderschatten. Ze stimuleerden in Italië de scheepsbouw en de handel in het Middellandse Zeegebied in bijvoorbeeld specerijen, ivoor, zijde, suiker, parels, geurtjes en tapijten. Het fenomeen sofa, een lekker zittende bank, kwam ook via de kruisvaarders naar Europa.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_201894457
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 15:58 schreef Libertarisch het volgende:

De kruisvaarders hebben zich overigens verschrikkelijk misdragen, zou kunnen dat ze dachten dat ze sowieso in de hemel kwamen. Dat ze een vrije ticket van de paus zelf kregen.
Dat kregen ze inderdaad van de Paus. Dat was ook een grote motivator voor mensen, ze kunnen lekker aan het plunderen, moslimpjes killen en hun ziel is gered. Geen slechte deal, lijkt me.
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 08:32 schreef Megumi het volgende:

[..]
Jammer dat je een bron vraagt voor iets wat algemeen bekend is zelfs op mavo niveau? Maar ok

https://historiek.net/kru(...)aken-gevolgen/76432/

Economisch – De impact van de kruistochten op de economie valt nauwelijks te onderschatten. Ze stimuleerden in Italië de scheepsbouw en de handel in het Middellandse Zeegebied in bijvoorbeeld specerijen, ivoor, zijde, suiker, parels, geurtjes en tapijten. Het fenomeen sofa, een lekker zittende bank, kwam ook via de kruisvaarders naar Europa.
Hmm, het is wat eenvoudig om er een puur financieel doel van te maken denk ik. De verschillende kruistochten waren ook allemaal net even anders wat betreft onderliggende motivaties.
Conscience do cost.
  maandag 25 oktober 2021 @ 08:56:56 #49
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_201894488
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 08:51 schreef ems. het volgende:

[..]
Dat kregen ze inderdaad van de Paus. Dat was ook een grote motivator voor mensen, ze kunnen lekker aan het plunderen, moslimpjes killen en hun ziel is gered. Geen slechte deal, lijkt me.
[..]
Hmm, het is wat eenvoudig om er een puur financieel doel van te maken denk ik. De verschillende kruistochten waren ook allemaal net even anders wat betreft onderliggende motivaties.
Dit is toch het meest hypocriete wat er is. Je ondermijnd meteen je eigen religieuze motieven, om te kotsen deze redeneringen.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_201894580
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 08:32 schreef Megumi het volgende:

[..]
Jammer dat je een bron vraagt voor iets wat algemeen bekend is zelfs op mavo niveau? Maar ok

https://historiek.net/kru(...)aken-gevolgen/76432/

Economisch – De impact van de kruistochten op de economie valt nauwelijks te onderschatten. Ze stimuleerden in Italië de scheepsbouw en de handel in het Middellandse Zeegebied in bijvoorbeeld specerijen, ivoor, zijde, suiker, parels, geurtjes en tapijten. Het fenomeen sofa, een lekker zittende bank, kwam ook via de kruisvaarders naar Europa.
Je link staat vol met religieuze motieven. Deus vult, God wil het...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')