Op woensdag 17 november 2021 13:12 schreef Horsemen het volgende:Ronald Kleverlaan:
Continuïteit leenadministratie niet gegarandeerd bij alle crowdfunding platformen bij stoppen activiteiten
De nieuwe Europese Crowdfunding wetgeving zal waarschijnlijk voor een shake-out gaan zorgen. Voor een deel van de crowdfunding platformen zal dit het moment zijn om te overwegen of ze gaan investeren om te voldoen aan de nieuwe regelgeving en (internationale) concurrentie of de werkzaamheden gaan stoppen voor 10 november 2022.
Wanneer een crowdfunding platform gaat stoppen, dan vervalt vanzelfsprekend niet de verplichting van ondernemers om de investeerders terug te betalen. Het is echter niet zeker of de doorlopende inkomsten op afgesloten leningen voldoende zijn om de kosten te blijven dekken voor het beheren van de administratie. Een deel van de crowdfunding platformen ontving namelijk de voornaamste inkomsten bij het afsluiten van de lening.
Greencrowd stopt na 10 jaar - geen oplossing voor openstaande leningen
Het crowdfunding-platform Greencrowd heeft als eerste crowdfunding platform al aangegeven te gaan stoppen per 1 maart 2022. Het platform heeft in de afgelopen jaren 84 duurzame energieprojecten gefinancierd. Een deel van die projecten staat nog open en moet de komende jaren nog terugbetaald gaan worden.
Niet kostendekkend
Greencrowd geeft aan dat het uitvoeren van de werkzaamheden niet meer kostendekkend is:
"Stichting Greencrowd heeft voor haar activiteiten altijd een minimale vergoeding voor de bemiddeling en administratie gevraagd. Deze vergoedingen zijn niet kostendekkend. Bij aanvang van nieuwe projecten werd er een aanvullende afsluitprovisie in rekening gebracht. Deze zorgde voor een inkomstenstroom waarmee Stichting Greencrowd kon voortbestaan. Nu er geen nieuwe projecten meer starten, is Stichting Greencrowd verlieslatend."
Dit is ook exact de situatie waar AFM al eerder voor gewaarschuwd heeft, in 2014 in het rapport "Crowdfunding - Naar een duurzame sector" en in juli 2020 nog naar aanleiding van de Corona-crisis. AFM heeft bij de platformen aangedrongen op het opstellen van een continuïteitsplan en een businessmodel waarbij er voldoende inkomsten vanuit investeerders en ondernemers komen op basis van uitstaande leningen om werkzaamheden door te kunnen zetten wanneer het platform stopt met het het aannemen van nieuwe projecten.
In de nieuwe Europese crowdfunding verordening wordt dit ook expliciet benoemd:
"Crowdfunding service providers should be required to develop business continuity plans addressing the risks associated with failure of a crowdfunding service provider. Such business continuity plans should include provisions for the handling of critical functions, which, depending on the business model of the crowdfunding service provider, could include provisions for the continued servicing of outstanding loans, client notification and handover of asset safekeeping arrangements."
Investeerders verenigen zich
Het stoppen van de werkzaamheden en het uitbesteden van de administratie van Greencrowd zorgt op dit moment voor discussies, schrijft Crowdfundmarkt.nl. Op een online discussieplatform (FoK- forum) waar veel investeerders ervaringen uitwisselen is een topic gestart waarin investeerders zich verenigen en oriënteren op vervolgstappen.
Zij vrezen dat de uitbetaling van de leningen een stuk lastiger en complexer gaat worden wanneer dit aan de ondernemers overgelaten gaan worden.
Oprichting crowdfunding "bad bank" nodig?
Deze situatie zal zich de komend 12 maanden vaker gaan voordoen. Hierbij zijn een aantal opties mogelijk:
1. Portefeuille van leningen wordt afgehandeld door bestaande crowdfunder, maar nieuwe leningen worden niet meer afgesloten
2. Portefeuille van leningen wordt overgenomen door andere crowdfunder
3. Portefeuille van leningen wordt overgenomen door externe partij
4. Leningen worden overgedragen aan individuele ondernemers
In de meeste gevallen is optie 4 niet wenselijk. Ondernemers en investeerders zitten hier niet op te wachten. Wanneer er goede afspraken zijn gemaakt over de beheersvergoeding zullen optie 1 tm 3 geen probleem zijn, maar wanneer dit niet het geval is zullen hier nieuwe afspraken over gemaakt moeten worden.
Daarbij zullen bestaande crowdfunding platformen (optie 2) niet graag een lopende portefeuille over willen nemen wanneer ze niet goed zicht hebben op de kwaliteit van de leningen. Dit kan druk leggen op de default-cijfers van het platform, die publiek gepubliceerd moeten worden.
Ook is het niet duidelijk of een crowdfunding platform na 10 november 2022 nog wel actief mag blijven in het beheren van lopende rekeningen, vanwege de nieuwe Europese crowdfunding wetgeving die dan in gaat (optie 1).
Alleen optie 3 zou in zo een geval nog over blijven. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om een tijdelijke "bad bank" op te richten om de portefeuilles over te nemen van crowdfunding platformen die per 10 november 2022 gaan stoppen en waarvan leningen niet overgenomen (kunnen) worden door andere partijen.
De grote vraag gaat zijn wie hiervoor de kosten gaat dragen. Kunnen de hogere kosten doorgerekend gaan worden aan de ondernemers en/of investeerders? Of kunnen de kosten verhaald worden op de oorspronkelijke crowdfunding platformen? Een laatste optie is dat de overheid eenmalig bijspringt in het belang van de stabiliteit van de markt. De meeste leningen lopen maximaal 4-5 jaar, dus het is altijd een tijdelijke kostenpost voor enkele jaren.
Terechte zorgen.
Er komt (vooral voor investeerders via de kleinere platformen) een spanend jaar aan.