abonnement Unibet Coolblue
pi_201791353
Ik ben van plan of eigenlijk verplicht om een ondernemer/KvK nummer aan te vragen.
Dit komt omdat ik spullen maak en deze met winst verkoop.
Nu zit ik met een vraag voordat ik dat doe over hoe dat zit met spullen opkopen.
Om een voorbeeld te geven:

Ik koop 100 miniatuur autootjes voor 1000 euro.
Dit is 10 euro per auto.
Maar, sommige autootjes zijn kapot en minder waard.
Andere zijn mooi en verwacht ik dat die wat meer opleveren.
Ik zet de autootjes op internet en verkoop de helft.
Ik zet ze dus apart op internet en niet in 1x in 1 advertentie.
Hoe word de winst dan berekend als ik de helft heb verkocht maar de andere helft nog niet?
Hoe bereken ik dan mijn winst dat ik dan aan de belastingdienst zou moeten laten zien?
pi_201792232
Klinkt meer als hobbymatig dan echt een onderneming toch? Of is dit echt je dagtaak?
  zondag 17 oktober 2021 @ 09:29:40 #4
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_201792276
De winst wordt bepaald door hoe je de inkoop verwerkt. Je kan bijvoorbeeld de goede auto's voor 15 euro inboeken en de slechte voor 5 (oid), totaal moet het wel 1000 zijn.
Dan weet je per auto de winst bij verkoop
pi_201792636
quote:
1s.gif Op zondag 17 oktober 2021 09:29 schreef Sheffield het volgende:
De winst wordt bepaald door hoe je de inkoop verwerkt. Je kan bijvoorbeeld de goede auto's voor 15 euro inboeken en de slechte voor 5 (oid), totaal moet het wel 1000 zijn.
Dan weet je per auto de winst bij verkoop
De inkoop blijft volgens mij gewoon een tientje per auto. De verkoopprijs maakt vervolgens de winst. Het onder aparte bedragen inboeken maakt het alleen maar lastig voor jezelf omdat het uiteindelijk niet heel veel verschil maakt voor het eindresultaat.
pi_201793470
quote:
Dankje.
Helaas is die berekening niet van toepassing op mijn voorbeeld :)

quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 09:22 schreef Debuteer het volgende:
Klinkt meer als hobbymatig dan echt een onderneming toch? Of is dit echt je dagtaak?
Dit is onder andere een dagtaak naast mijn fulltime baan.
Ik besteed hier mijn vrije tijd aan en bouw/maak/ontwerp diverse dingen om ze met winst te verkopen.

quote:
1s.gif Op zondag 17 oktober 2021 09:29 schreef Sheffield het volgende:
De winst wordt bepaald door hoe je de inkoop verwerkt. Je kan bijvoorbeeld de goede auto's voor 15 euro inboeken en de slechte voor 5 (oid), totaal moet het wel 1000 zijn.
Dan weet je per auto de winst bij verkoop
Ah op die manier!

quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 10:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De inkoop blijft volgens mij gewoon een tientje per auto. De verkoopprijs maakt vervolgens de winst. Het onder aparte bedragen inboeken maakt het alleen maar lastig voor jezelf omdat het uiteindelijk niet heel veel verschil maakt voor het eindresultaat.
Ah oke.
Eigenlijk is het zo dat je alles moet delen door het aantal per auto.
Dus betaalde kosten gedeeld door de aantal auto's.
Stel ik heb 40 auto's die totaal 156 euro kosten dan word het dus 156:40= 3,90 euro per auto.
  zondag 17 oktober 2021 @ 13:48:03 #7
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_201794371
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 10:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De inkoop blijft volgens mij gewoon een tientje per auto. De verkoopprijs maakt vervolgens de winst. Het onder aparte bedragen inboeken maakt het alleen maar lastig voor jezelf omdat het uiteindelijk niet heel veel verschil maakt voor het eindresultaat.
Stel je voor dat je een kilo goud en een kilo lood tegelijk inkoopt voor ¤50.000 dan boek je ze toch ook niet allebei in voor ¤25.000? Als je dan de kilo goud verkoopt voor ¤30.000, heb je dan ¤5.000 winst?
Extreem voorbeeld, maar het komt op hetzelfde neer omdat niet alle auto's hetzelfde waard zijn en TS ze per stuk wilt verkopen.
Ook voor de juiste voorraadwaarde is het verstandig om de auto's met een correcte inkoopwaarde in te boeken.
pi_201794411
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 13:48 schreef Sheffield het volgende:

[..]
Stel je voor dat je een kilo goud en een kilo lood tegelijk inkoopt voor ¤50.000 dan boek je ze toch ook niet allebei in voor ¤25.000? Als je dan de kilo goud verkoopt voor ¤30.000, heb je dan ¤5.000 winst?
Extreem voorbeeld, maar het komt op hetzelfde neer omdat niet alle auto's hetzelfde waard zijn en TS ze per stuk wilt verkopen.
Ook voor de juiste voorraadwaarde is het verstandig om de auto's met een correcte inkoopwaarde in te boeken.
De voorraad waarde heb je een valide punt of de winst per auto ook (wat overigens wel een enorme tijdsverspilling is als je dit een beetje hobbymatig doet). Maar de waarde van je voorraad is niet perse je inkoopprijs. Je voorbeeld gaat niet op omdat je twee echt verschillende producten pakt. Bij de autotjes is dat lood om oud ijzer. Als ik een ouder autotje met waarde twee euro heb en een nieuwe autotje met waarde 8 euro maakt het voor de verkoop van de totale batch (de winst) niet uit hoe het ingeboekt is.
pi_201794473
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 01:35 schreef 0108daniel het volgende:
Ik koop 100 miniatuur autootjes voor 1000 euro.
Dit is 10 euro per auto.
Maar, sommige autootjes zijn kapot en minder waard.
Andere zijn mooi en verwacht ik dat die wat meer opleveren.
Ik zet de autootjes op internet en verkoop de helft.
Ik zet ze dus apart op internet en niet in 1x in 1 advertentie.
Hoe word de winst dan berekend als ik de helft heb verkocht maar de andere helft nog niet?
Hoe bereken ik dan mijn winst dat ik dan aan de belastingdienst zou moeten laten zien?
Inkoop = ¤ 1000
Omzet = 50 x ¤ verkoopprijs = ¤ totaalomzet
Voorrraadmutatie = 500 x ¤ 10 = ¤ 500

Winst = ¤ totaalomzet - ¤ 1.000 inkoop - ¤ -500 voorraadmutatie
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  zondag 17 oktober 2021 @ 14:07:33 #10
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_201794574
quote:
1s.gif Op zondag 17 oktober 2021 13:51 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De voorraad waarde heb je een valide punt of de winst per auto ook (wat overigens wel een enorme tijdsverspilling is als je dit een beetje hobbymatig doet). Maar de waarde van je voorraad is niet perse je inkoopprijs. Je voorbeeld gaat niet op omdat je twee echt verschillende producten pakt. Bij de autotjes is dat lood om oud ijzer. Als ik een ouder autotje met waarde twee euro heb en een nieuwe autotje met waarde 8 euro maakt het voor de verkoop van de totale batch (de winst) niet uit hoe het ingeboekt is.
Praktisch gezien in dit geval kun je het zo doen, vooral als het om gemiddeld 4 euro per auto gaat.

Maar als je het goed wilt administreren wil je toch de winst per auto weten, omdat je ze per stuk verkoopt.
Stel je voor dat het échte auto's waarvan de waarde per auto onderling sterk verschilt.
pi_201795016
Maar hoe zit het dan in dit geval?
Blijft het dan een schatting die opgegeven moet worden?
Dit omdat maar de helft ervan verkocht is.
pi_201795086
aangezien het bij de auto's die je moet opknappen zal afhangen hoeveel tijd je hier per auto in steekt kan je het beter in 2en delen.
Dus de goede auto's die je in 1x verkoopt als 1 geheel inboeken. De prijs is dan je tijd die het kost om ze in te kopen, de inkoopprijs, winstbelasting en de btw.
De auto's die je moet opknappen kan je verdelen in snel opknapbaar, niet opknapbaar en lanzaam opknapbaar. En die prijs moet je dan verhogen met de tijd die je hieraan bezig bent en het eventuele materiaal met 15% marge omdat het kopen van dit materiaal ook tijd kost.

De prijs per auto moet je dan ook verhogen met het risico op niet opknapbare auto's die je wel gekocht hebt. Daarnaast heb je kans op wanbetaling, wat je ook moet meenemen in je verkoopprijs.
Hoeveel tijd ben je kwijt met reclame maken en/of klanten zoeken? Ook deze tijd stop je in je verkoopprijs.

Dan heb je nog je tijd die je besteed aan administratie en hoe zit het met de huur van de ruimte waarin je de werkzaamheden uitvoert?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201795131
Als het om 1000 euro gaat, zou ik het vooral hobbymatig houden. Zeker omdat je een deel niet verkocht wordt.

Tenzij je dit op grotere schaal gaat doen, bijvoorbeeld 1000 autootjes per jaar verkopen.
pi_201795133
quote:
Hoe bereken ik dan mijn winst dat ik dan aan de belastingdienst zou moeten laten zien?
Dit doe je door een balans te maken, die verplicht is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201795138
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:13 schreef RealRS het volgende:
Als het om 1000 euro gaat, zou ik het vooral hobbymatig houden. Zeker omdat je een deel niet verkocht wordt.

Tenzij je dit op grotere schaal gaat doen, bijvoorbeeld 1000 autootjes per jaar verkopen.
dan geef je het op in box 1 bij overige inkomsten.
Spullen je die inkoopt met het doel om met winst te verkopen moet je dan in box1 bij overige inkomsten zetten. Hoe het dan zit met de BTW weet ik niet. Ik denk dat je dan ondernemer moet worden bij de belastingdienst zonder kvk nummer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201795169
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
aangezien het bij de auto's die je moet opknappen zal afhangen hoeveel tijd je hier per auto in steekt kan je het beter in 2en delen.
Dus de goede auto's die je in 1x verkoopt als 1 geheel inboeken. De prijs is dan je tijd die het kost om ze in te kopen, de inkoopprijs, winstbelasting en de btw.
De auto's die je moet opknappen kan je verdelen in snel opknapbaar, niet opknapbaar en lanzaam opknapbaar. En die prijs moet je dan verhogen met de tijd die je hieraan bezig bent en het eventuele materiaal met 15% marge omdat het kopen van dit materiaal ook tijd kost.

De prijs per auto moet je dan ook verhogen met het risico op niet opknapbare auto's die je wel gekocht hebt. Daarnaast heb je kans op wanbetaling, wat je ook moet meenemen in je verkoopprijs.
Hoeveel tijd ben je kwijt met reclame maken en/of klanten zoeken? Ook deze tijd stop je in je verkoopprijs.

Dan heb je nog je tijd die je besteed aan administratie en hoe zit het met de huur van de ruimte waarin je de werkzaamheden uitvoert?
Dit word heel lastig om in de praktijk te brengen.
Vantevoren kan ik helaas niet uitgaan hoeveel tijd het mij gaat kosten om iets te restaureren.
Tevens moet de verkoopprijs ook binnen de marge blijven om het verkoopbaar te laten, dus niet te duur waardoor niemand het meer koopt.
Vergeet niet dat deze 'baan' erbij is naast mijn vaste baan, dus de uurloon hoef ik voor mijn part niet te rekenen omdat ik het als hobby doe.
Ik doe dit vanuit huis, dus dat gaat uit van de hypotheek van 1 kamer, de werkkamer.
Het probleem wat daar ook bij komt kijken is dat er geen afleiding is hoeveel tijd het kost, een klein potje verf waar misschien 1 tiende deel aan een autootje besteed word, een kwastje etc.
Hoe is dit allemaal te berekenen?
pi_201795187
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:13 schreef RealRS het volgende:
Als het om 1000 euro gaat, zou ik het vooral hobbymatig houden. Zeker omdat je een deel niet verkocht wordt.

Tenzij je dit op grotere schaal gaat doen, bijvoorbeeld 1000 autootjes per jaar verkopen.
De autootjes waren vooral als voorbeeld.
Het gaat ook om andere dingen waarvan ik gemiddelde winst van 5000 euro per kalender jaar maak.
pi_201795189
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:17 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
Dit word heel lastig om in de praktijk te brengen.
Vantevoren kan ik helaas niet uitgaan hoeveel tijd het mij gaat kosten om iets te restaureren.
Tevens moet de verkoopprijs ook binnen de marge blijven om het verkoopbaar te laten, dus niet te duur waardoor niemand het meer koopt.
Vergeet niet dat deze 'baan' erbij is naast mijn vaste baan, dus de uurloon hoef ik voor mijn part niet te rekenen omdat ik het als hobby doe.
Ik doe dit vanuit huis, dus dat gaat uit van de hypotheek van 1 kamer, de werkkamer.
Het probleem wat daar ook bij komt kijken is dat er geen afleiding is hoeveel tijd het kost, een klein potje verf waar misschien 1 tiende deel aan een autootje besteed word, een kwastje etc.
Hoe is dit allemaal te berekenen?
Dit hoort allemaal bij de post risico... soms schat je het beter in en soms slechter.
Je kan ervoor kiezen om die ruimte in je huis te verhuren aan je bedrijf.

Als de prijs vaststaat omdat dit wordt bepaald door de markt dan kan je beter uitrekenen of het uberhaupt wel rendabel is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201795208
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dan geef je het op in box 1 bij overige inkomsten.
Spullen je die inkoopt met het doel om met winst te verkopen moet je dan in box1 bij overige inkomsten zetten. Hoe het dan zit met de BTW weet ik niet. Ik denk dat je dan ondernemer moet worden bij de belastingdienst zonder kvk nummer.
Nee, ik ben verplicht om ook een KvK nummer erbij te nemen.
Dit is voornamelijk omdat ik als ondernemer start en KvK daarbij verplicht is omdat mijn omzet meer dan 5000 euro bedraagd en de belastingdienst mij als ondernemer ziet.

Criteria van een onderneming
Je levert diensten en/of producten.
Je vraagt hier meer voor dan de kostprijs: een (commerciële) prijs of uurtarief waar je geld aan verdient.
Je doet zaken met andere mensen dan alleen vrienden of familie en gaat ook de concurrentie aan met ondernemers die dezelfde of gelijkwaardige diensten of producten verkopen.

Ik beantwoord alle 3 de vragen met een 'ja' :)
pi_201795221
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:21 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
Nee, ik ben verplicht om ook een KvK nummer erbij te nemen.
Dit is voornamelijk omdat ik als ondernemer start en KvK daarbij verplicht is omdat mijn omzet meer dan 5000 euro bedraagd en de belastingdienst mij als ondernemer ziet.

Criteria van een onderneming
Je levert diensten en/of producten.
Je vraagt hier meer voor dan de kostprijs: een (commerciële) prijs of uurtarief waar je geld aan verdient.
Je doet zaken met andere mensen dan alleen vrienden of familie en gaat ook de concurrentie aan met ondernemers die dezelfde of gelijkwaardige diensten of producten verkopen.

Ik beantwoord alle 3 de vragen met een 'ja' :)
ok prima, mijn reactie was op de gebruiker die zei of het uberhaupt wel nodig was.
Je kan bij de belastingdienst ondernemer zijn en geen kvk nummer hebben.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201795226
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dit hoort allemaal bij de post risico... soms schat je het beter in en soms slechter.
Je kan ervoor kiezen om die ruimte in je huis te verhuren aan je bedrijf.

Als de prijs vaststaat omdat dit wordt bepaald door de markt dan kan je beter uitrekenen of het uberhaupt wel rendabel is.
In dat geval word het een gemiddelde prijs per auto, dit scheelt een hoop moeite en rompslomp.
Er zit geen vaste prijs in de modellen die gerestaureerd worden omdat het om custom modellen gaat.
Hier zit geen vaste prijs of marktwaarde aan vast.
pi_201795239
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:23 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
In dat geval word het een gemiddelde prijs per auto, dit scheelt een hoop moeite en rompslomp.
Er zit geen vaste prijs in de modellen die gerestaureerd worden omdat het om custom modellen gaat.
Hier zit geen vaste prijs of marktwaarde aan vast.
hoe bereken je die gemiddelde prijs? Dat doe je dus op de manier die ik schreef. Of het verkoopbaar is weet ik niet, maar als dat niet zo is, dan kan je beter wat anders zoeken of verlies accepteren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201795277
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
hoe bereken je die gemiddelde prijs? Dat doe je dus op de manier die ik schreef. Of het verkoopbaar is weet ik niet, maar als dat niet zo is, dan kan je beter wat anders zoeken of verlies accepteren.
Op die manier is het helaas niet uit te rekenen.
De winst in bulk vorm is lager dan dat de autootjes er apart op worden gezet.
De vereisten daarvan is dat de autootjes apart worden aangeboden.
Een prijs berekenen over tijd dat het mij kost is voor mij niet van toepassing omdat ik dit als hobby erbij doe naast mijn baan en dus geen uurloon hoef te rekenen over mijn vrije tijd.
Inkoopprijs is wel van belang, die was als voorbeeld 1000 euro.
pi_201795278
quote:
1s.gif Op zondag 17 oktober 2021 09:29 schreef Sheffield het volgende:
De winst wordt bepaald door hoe je de inkoop verwerkt. Je kan bijvoorbeeld de goede auto's voor 15 euro inboeken en de slechte voor 5 (oid), totaal moet het wel 1000 zijn.
Dan weet je per auto de winst bij verkoop
Als je 10 hebt betaald waren de kosten gewoon 10.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201795292
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:28 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
Op die manier is het helaas niet uit te rekenen.
De winst in bulk vorm is lager dan dat de autootjes er apart op worden gezet.
De vereisten daarvan is dat de autootjes apart worden aangeboden.
Een prijs berekenen over tijd dat het mij kost is voor mij niet van toepassing omdat ik dit als hobby erbij doe naast mijn baan en dus geen uurloon hoef te rekenen over mijn vrije tijd.
Inkoopprijs is wel van belang, die was als voorbeeld 1000 euro.
Dit is prima uit te rekenen met aannames.
Omdat je verplicht bent administratie bij te houden, moet je dit zelfs
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201795307
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 12:24 schreef 0108daniel het volgende:
Dit is onder andere een dagtaak naast mijn fulltime baan.
Ik besteed hier mijn vrije tijd aan en bouw/maak/ontwerp diverse dingen om ze met winst te verkopen.
De inspecteur zou zeggen: "doe je dit voor meer dan een symbolische vergoeding, is het reeel te verwachten dat je werkzaamheid op structurele basis winst oplevert"

Dan zit je er wel redelijk aan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201795325
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 13:48 schreef Sheffield het volgende:
Ook voor de juiste voorraadwaarde is het verstandig om de auto's met een correcte inkoopwaarde in te boeken.
Bij die auto's gaat het om insignificante waardes en breng je een hoop subjectiviteit naar binnen en het is nog meer rompslomp voor je ook, ik zou er niet aan beginnen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201795333
Ik bemoei mij hier ook even mee, mede omdat het een interessant onderwerp is.
Om even een samenvatting te geven...
Je hebt modelautos gekocht voor 1000 euro.
Totaal 100 stuks, 10 euro per auto.
Hoe bereken je de winst?
Simpel.
Je berekend de gemiddelde prijs, dus zoals TS zelf al aangaf is dat 1000:100= 10 euro per auto.
Verkoop je 1 auto voor 30 euro? dan is je winst 20 euro.
Bespaar het gedoe met uitrekenen van uurloon, berekenen welke opgeknapt moeten worden, tijd etc.
Hopelijk heb je hier wat aan :)
pi_201795339
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 14:07 schreef Sheffield het volgende:

[..]
Praktisch gezien in dit geval kun je het zo doen, vooral als het om gemiddeld 4 euro per auto gaat.

Maar als je het goed wilt administreren wil je toch de winst per auto weten, omdat je ze per stuk verkoopt.
Stel je voor dat het échte auto's waarvan de waarde per auto onderling sterk verschilt.
Je koopt toch geen 10 auto's die niet apart gespecificeerd zijn in waarde?........
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201795342
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:32 schreef anitapatat het volgende:
Ik bemoei mij hier ook even mee, mede omdat het een interessant onderwerp is.
Om even een samenvatting te geven...
Je hebt modelautos gekocht voor 1000 euro.
Totaal 100 stuks, 10 euro per auto.
Hoe bereken je de winst?
Simpel.
Je berekend de gemiddelde prijs, dus zoals TS zelf al aangaf is dat 1000:100= 10 euro per auto.
Verkoop je 1 auto voor 30 euro? dan is je winst 20 euro.
Bespaar het gedoe met uitrekenen van uurloon, berekenen welke opgeknapt moeten worden, tijd etc.
Hopelijk heb je hier wat aan :)
voor de belastingdienst moet je een balans opmaken
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201795362
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
voor de belastingdienst moet je een balans opmaken
Je balans is de gemiddelde prijs.
Dit is 10 euro per auto.
Je kan geen normaal balans opmaken als de helft pas verkocht is.
Daarom word er een balans opgemaakt van de gemiddelde prijs van de aankoop (1000 euro)
100 stuks gekocht is 10 euro per stuk.
pi_201795366
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:32 schreef anitapatat het volgende:
Ik bemoei mij hier ook even mee, mede omdat het een interessant onderwerp is.
Om even een samenvatting te geven...
Je hebt modelautos gekocht voor 1000 euro.
Totaal 100 stuks, 10 euro per auto.
Hoe bereken je de winst?
Simpel.
Je berekend de gemiddelde prijs, dus zoals TS zelf al aangaf is dat 1000:100= 10 euro per auto.
Verkoop je 1 auto voor 30 euro? dan is je winst 20 euro.
Bespaar het gedoe met uitrekenen van uurloon, berekenen welke opgeknapt moeten worden, tijd etc.
Hopelijk heb je hier wat aan :)
Top!
Dit lijkt mij inderdaad goed uit te voeren en overzichtelijk.
pi_201795369
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:35 schreef anitapatat het volgende:

[..]
Je balans is de gemiddelde prijs.
Dit is 10 euro per auto.
Je kan geen normaal balans opmaken als de helft pas verkocht is.
Daarom word er een balans opgemaakt van de gemiddelde prijs van de aankoop (1000 euro)
100 stuks gekocht is 10 euro per stuk.
wat nog niet verkocht is moet ook op de balans hoor.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201795384
quote:
Verdient u bij met uw hobby? Doet u soms een klus voor familie of vrienden tegen een vergoeding van de onkosten? U hoeft deze inkomsten en kosten niet in uw aangifte te vermelden. Het zijn activiteiten in de hobby- of familiesfeer.
https://www.belastingdien(...)uit_overig_werk.html
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201795385
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
wat nog niet verkocht is moet ook op de balans hoor.
Dat is waar, maar zoals je zegt is dat nog niet verkocht.
Als TS na de helft verkocht te hebben al een positieve winst marge eruit heeft kan hij feitelijk gezien de rest van de autootjes (50 stuks) houden voor eigen gebruik om dit later met meer winst te verkopen.
Het is niet mogelijk om een balans op te maken van spullen dat je nog niet heb verkocht omdat je dan bijna altijd met verlies zult eindigen omdat je de helft nog op voorraad heb liggen.
pi_201795392
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:38 schreef anitapatat het volgende:

[..]
Dat is waar, maar zoals je zegt is dat nog niet verkocht.
Als TS na de helft verkocht te hebben al een positieve winst marge eruit heeft kan hij feitelijk gezien de rest van de autootjes (50 stuks) houden voor eigen gebruik om dit later met meer winst te verkopen.
Het is niet mogelijk om een balans op te maken van spullen dat je nog niet heb verkocht omdat je dan bijna altijd met verlies zult eindigen omdat je de helft nog op voorraad heb liggen.
iets wat op de balans staat mag je niet voor eigen gebruik gebruiken. Als je dat doet dan moet je die waarde op de balans verminderen met een bedrag wat je voor eigen gebruik gebruikt.
Je kan prima de voorraad waarderen en dat op je balans zetten. Dit moet ook zelfs.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201795398
quote:
Lees even het topic door, TS doet dit als hobby, maar verdiend er geld mee een maakt objecten zelf om ze te verkopen met winst aan andere particulieren.
Hij is ondernemer en geen hobby dat hij voor vrienden/familie doet.
Gaf hij eerder ook al aan met de vragen waar hij overal 'ja' op had beantwoord :)
pi_201795409
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:21 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
Nee, ik ben verplicht om ook een KvK nummer erbij te nemen.
Dit is voornamelijk omdat ik als ondernemer start en KvK daarbij verplicht is omdat mijn omzet meer dan 5000 euro bedraagd en de belastingdienst mij als ondernemer ziet.

Criteria van een onderneming
Je levert diensten en/of producten.
Je vraagt hier meer voor dan de kostprijs: een (commerciële) prijs of uurtarief waar je geld aan verdient.
Je doet zaken met andere mensen dan alleen vrienden of familie en gaat ook de concurrentie aan met ondernemers die dezelfde of gelijkwaardige diensten of producten verkopen.

Ik beantwoord alle 3 de vragen met een 'ja' :)
Als jij als bedrijf jaarlijks 5k winst maakt gaat de belastingdienst je niet als onderneming zien omdat het simpelweg te weinig oplevert.

Je zit aan de hogere kant van het arbitraire "moet ik dit aangeven" naar mijn smaak. Volgens mij kan je de belastingdienst ook vragen om een oordeel....
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201795414
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
iets wat op de balans staat mag je niet voor eigen gebruik gebruiken. Als je dat doet dan moet je die waarde op de balans verminderen met een bedrag wat je voor eigen gebruik gebruikt.
Je kan prima de voorraad waarderen en dat op je balans zetten.
Oeps, dan was ik niet duidelijk genoeg denk ik.
Met eigen gebruik bedoelde ik dat hij het niet snel hoeft te verkopen.
Hij mag de autootjes gebruiken voor de lange termijn die hij dan later nog kan verkopen.
Hij mag inderdaad niet de autos opknappen en weggeven op een verjaardag oid.
De balans moet dat inderdaad verminderd worden.
pi_201795421
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 14:07 schreef Sheffield het volgende:

[..]
Praktisch gezien in dit geval kun je het zo doen, vooral als het om gemiddeld 4 euro per auto gaat.

Maar als je het goed wilt administreren wil je toch de winst per auto weten, omdat je ze per stuk verkoopt.
Stel je voor dat het échte auto's waarvan de waarde per auto onderling sterk verschilt.
Dat zijn meestal geen bulkgoederen ;-) Ik snap je punt heel goed hoor, maar een beetje overdone
pi_201795430
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:41 schreef anitapatat het volgende:

[..]
Oeps, dan was ik niet duidelijk genoeg denk ik.
Met eigen gebruik bedoelde ik dat hij het niet snel hoeft te verkopen.
Hij mag de autootjes gebruiken voor de lange termijn die hij dan later nog kan verkopen.
Hij mag inderdaad niet de autos opknappen en weggeven op een verjaardag oid.
De balans moet dat inderdaad verminderd worden.
Dat klopt, maar als een auto verkocht wordt dan daalt de voorraad met de verinkoopwaarde en stijgt het eigen vermogen met de verkoopwaarde. Netto is er geen verschil. er winst gemaakt
De verkoopprijs is hier wel excl BTW.

[edit]oeps dit klopt niet wat hier staat, ik verbeter het even
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201795431
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:40 schreef anitapatat het volgende:

[..]
Lees even het topic door, TS doet dit als hobby, maar verdiend er geld mee een maakt objecten zelf om ze te verkopen met winst aan andere particulieren.
Hij is ondernemer en geen hobby dat hij voor vrienden/familie doet.
Gaf hij eerder ook al aan met de vragen waar hij overal 'ja' op had beantwoord :)
Keb nog steeds de mening dat het grijs gebied is, want dit is te weinig om op structurele wijze te blijven volhouden om in je leven te kunnen voorzien. TS had het volgens mij over dat het vrij tijdsintensief was.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201795436
Ik vermoed dat ik nu weinig ga verder komen.
Het word nu meer een ja-nee verhaal ipv duidelijkheid.
Echter neem ik de antwoorden wel mee in overweging voor de toekomst en zal het antwoord van anitapatat in overweging nemen omdat dat het meeste duidelijk is goed uit te voeren is.
pi_201795442
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:43 schreef 0108daniel het volgende:
Ik vermoed dat ik nu weinig ga verder komen.
Het word nu meer een ja-nee verhaal ipv duidelijkheid.
Echter neem ik de antwoorden wel mee in overweging voor de toekomst en zal het antwoord van anitapatat in overweging nemen omdat dat het meeste duidelijk is goed uit te voeren is.
Kzou de belastingdienst lekker bellen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201795484
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:43 schreef ludovico het volgende:

[..]
Keb nog steeds de mening dat het grijs gebied is, want dit is te weinig om op structurele wijze te blijven volhouden om in je leven te kunnen voorzien. TS had het volgens mij over dat het vrij tijdsintensief was.
Voor de belastingdienst maakt het niks uit of de winst genoeg is om van te kunnen leven.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201795491
TS waar heb je het nou over, 5 euro per uur, 10 euro? 15 euro? Als het echt op die 5 zit zou ik toch echt kijken bij de belastingdienst of je het kan aangeven als voor de hobby. / vragen vanaf welk punt ze het zien als meer dan voor de hobby.

Simpelweg omdat het veel belastingdoekoe scheelt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201795493
Het is inderdaad heel lastig dit, maar des te interessanter!
We hebben het nu alleen over winst gehad.
Nog iets wat vrij simpel is voor je TS.
Koop je op Marktplaats de producten bij een particulier bulksgewijs?
Zo ja dan rekent hij geen BTW.
Voordeel is dat jij ook geen BTW mag rekenen.
De BTW hoef je niet aan de belastingdienst door te geven, uiteraard dan wel je winst die je moet opgeven bij inkomsten uit overig werk.
pi_201795495
quote:
10s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:44 schreef ludovico het volgende:

[..]
Kzou de belastingdienst lekker bellen.
Ik heb 3x gebeld en een aantal berichten op Twitter gestuurd.
Helaas kwam ik daar niet verder en kon de belastingdienst geen duidelijk antwoord geven.
Dat was de reden dat ik het hier vroeg omdat er misschien meer mensen waren die hetzelfde probleem hadden.
pi_201795502
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Voor de belastingdienst maakt het niks uit of de winst genoeg is om van te kunnen leven.
Als jij een meubel koopt op marktplaats en je verkoopt die weer na een kleine renovatie gaat de belastingdienst dat niet zien als meer dan hobby.

Ik stuur net een link van belastingdienst dat je hobbymatig niet aangeeft.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201795518
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:48 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als jij een meubel koopt op marktplaats en je verkoopt die weer na een kleine renovatie gaat de belastingdienst dat niet zien als meer dan hobby.

Ik stuur net een link van belastingdienst dat je hobbymatig niet aangeeft.
als je iets inkoopt met het doel voor verkoop dan moet je dit opgeven in box 1 bij overige inkomsten. Of je BTW erover moet betalen weet ik niet. Ik denk het wel, en dan moet je ondernemer worden bij de belastingdienst zonder kvk nummer.

Als je gewoon iets verkoopt bij marktplaats zonder dat bij de aankoop dit de bedoeling was dan hoef je dit niet op te geven, tenzij het om grote bedragen gaat en dit consequent gebeurd. Dan kan je namelijk moeilijk volhouden dat dit geen vooropgezet plan is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201795521
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:47 schreef anitapatat het volgende:
Het is inderdaad heel lastig dit, maar des te interessanter!
We hebben het nu alleen over winst gehad.
Nog iets wat vrij simpel is voor je TS.
Koop je op Marktplaats de producten bij een particulier bulksgewijs?
Zo ja dan rekent hij geen BTW.
Voordeel is dat jij ook geen BTW mag rekenen.
De BTW hoef je niet aan de belastingdienst door te geven, uiteraard dan wel je winst die je moet opgeven bij inkomsten uit overig werk.
Volgens mij draai je hem om, als je verkoopt met BTW mag je belasting aftrekken van de BTW, anders niet.

Dat je inkoopt zonder BTW is allemaal leuk en aardig verder. Ja, dat is voordelig, als je zelf geen BTW kan terugvorderen...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201795530
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:48 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
Ik heb 3x gebeld en een aantal berichten op Twitter gestuurd.
Helaas kwam ik daar niet verder en kon de belastingdienst geen duidelijk antwoord geven.
Dat was de reden dat ik het hier vroeg omdat er misschien meer mensen waren die hetzelfde probleem hadden.
Goed documenteren dat ze geen duidelijk antwoord geven, uitgaan van het meest positieve (geen belasting betalen) en als ze het naderhand wél vragen gewoon netjes aftikken.

Het is grijs gebied wanneer hobby in bedrijfsmatig veranderd.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201795538
Als TS een webshop erbij heeft waar hij de objecten verkoopt dan is het slim om wel een KvK nummer te hebben.
Je bent dan ook verplicht BTW 21% te rekenen en dus af te dragen.
pi_201795549
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
als je iets inkoopt met het doel voor verkoop dan moet je dit opgeven in box 1 bij overige inkomsten.
TS doet dit voor de hobby, verkoop is secundair.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201795550
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:51 schreef anitapatat het volgende:
Als TS een webshop erbij heeft waar hij de objecten verkoopt dan is het slim om wel een KvK nummer te hebben.
Je bent dan ook verplicht BTW 21% te rekenen en dus af te dragen.
alleen bij BTW plichtige diensten
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201795555
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:52 schreef ludovico het volgende:

[..]
TS doet dit voor de hobby, verkoop is secundair.
tja dan hangt het af hoe de BD er naar kijkt. Als de verkoop consequent is en vaak gebeurd dan kan je moeilijk met droge ogen beweren dat verkoop niet de bedoeling is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201795562
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
tja dan hangt het af hoe de BD er naar kijkt. Als de verkoop consequent is en vaak gebeurd dan kan je moeilijk met droge ogen beweren dat verkoop niet de bedoeling is.
Als je 1000 uur stopt in 4000 winst is dat nogal symbolische vergoeding. Dat doe je niet voor de winst / verkoop maar voor de hobby.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201795564
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:50 schreef ludovico het volgende:

[..]
Volgens mij draai je hem om, als je verkoopt met BTW mag je belasting aftrekken van de BTW, anders niet.

Dat je inkoopt zonder BTW is allemaal leuk en aardig verder. Ja, dat is voordelig, als je zelf geen BTW kan terugvorderen...
Maar TS koop iets op MP bij een particulier zonder BTW.
Je mag bij de verkoop daarvan niet opeens BTW erbij gaan rekenen omdat de producten die je hebt gekocht tweedehands bij een particulier ook zonder BTW is.
pi_201795573
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:53 schreef anitapatat het volgende:

[..]
Maar TS koop iets op MP bij een particulier zonder BTW.
Je mag bij de verkoop daarvan niet opeens BTW erbij gaan rekenen omdat de producten die je hebt gekocht tweedehands bij een particulier ook zonder BTW is.
Jawel, je verkoopprijs wordt gewoon incl btw.
Je koopt 1000 in, zonder btw erover betaald.

Je verkoopt incl btw, en die btw mag allemaal naar de belastingdienst.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201795581
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:53 schreef anitapatat het volgende:

[..]
Maar TS koop iets op MP bij een particulier zonder BTW.
Je mag bij de verkoop daarvan niet opeens BTW erbij gaan rekenen omdat de producten die je hebt gekocht tweedehands bij een particulier ook zonder BTW is.
BTW is belasting toegevoegde waarde.
Jij verkoopt het en voegt waarde toe met je tijd. Dus ja, dan moet je er BTW over betalen. Maar dat boeit niet, wat de BTW die je moet betalen wordt betaald door de klant. Dus ik zie het probleem niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201795632
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dit is prima uit te rekenen met aannames.
Omdat je verplicht bent administratie bij te houden, moet je dit zelfs
quote:
kosten van zaken met een geringe waarde
Als regel kunt u aanhouden dat dit zaken zijn met een kostprijs van minder dan ¤ 450. Kunt u de btw op de kosten terugkrijgen, dan neemt u de kostprijs exclusief btw. Hebt u geen recht op btw-aftrek, bijvoorbeeld omdat u alleen vrijgestelde prestaties verricht, dan gaat u uit van ¤ 450 inclusief btw.
https://www.belastingdien(...)1_jaar_mag_aftrekken

Als je auto'tjes per oplage van 400 euro koopt hofe je niks geen balans bij te houden!
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201795635
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
BTW is belasting toegevoegde waarde.
Jij verkoopt het en voegt waarde toe met je tijd. Dus ja, dan moet je er BTW over betalen. Maar dat boeit niet, wat de BTW die je moet betalen wordt betaald door de klant. Dus ik zie het probleem niet.
Het probleem is dat de prijs dan 21% duurder word waardoor er meer kopers zullen afhaken en elders zullen zoeken, wellicht ook tweedehands.
pi_201795649
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 16:00 schreef anitapatat het volgende:

[..]
Het probleem is dat de prijs dan 21% duurder word waardoor er meer kopers zullen afhaken en elders zullen zoeken, wellicht ook tweedehands.
Daar heeft de wetgever een uitweg voor voor kleine spelers at least, genaamd de KOR.
Mocht je zo ver gaan dat je vindt dat TS BTW plichtig is.

https://www.belastingdien(...)eondernemersregeling
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201795695
Weet niet meer wie het zei, maar TS is wel degelijk ondernemer.
Hij doet dit voor zichzelf als hobby.
Dat is allemaal prima.
Echter heeft hij op alle vragen met ja moeten beantwoorden.
Hij verkoopt spullen stelselmatig met winst, heeft een webshop (zet ik er nu even bij) maakt zijn eigen producten en verkoopt deze aan particulieren die geen familie/vrienden van hem zijn.
Heeft een omzet van meer dan 5000 euro per kalenderjaar.
Ja hij is ondernemer, ja hij moet zich inschrijven bij het KvK en een belastingnummer hebben, Ja hij moet belasting betalen.
Misschien leuk om dit in te vullen:
https://www.belastingdien(...)e-inkomstenbelasting
pi_201795745
Dankje Anita, ik heb die check gedaan en dit is het resultaat:

Volgens uw antwoorden bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting
Het lijkt erop dat u ondernemer voor de inkomstenbelasting bent. Maar: deze uitkomst is gebaseerd op de antwoorden die u hebt ingevuld. Als wij uw aangifte behandelen, kunnen wij controleren of uw antwoorden kloppen met de feiten. Als de feiten anders zijn, kunnen wij afwijken van de uitkomst van de check.

Wat betekent het voor u als u ondernemer bent voor de inkomstenbelasting?
U doet aangifte inkomstenbelasting en vult daarbij uw inkomsten in als 'Winst uit onderneming'.

Ik ben dus wel ondernemer.
pi_201795774
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 16:08 schreef 0108daniel het volgende:
Dankje Anita, ik heb die check gedaan en dit is het resultaat:

Volgens uw antwoorden bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting
Het lijkt erop dat u ondernemer voor de inkomstenbelasting bent. Maar: deze uitkomst is gebaseerd op de antwoorden die u hebt ingevuld. Als wij uw aangifte behandelen, kunnen wij controleren of uw antwoorden kloppen met de feiten. Als de feiten anders zijn, kunnen wij afwijken van de uitkomst van de check.

Wat betekent het voor u als u ondernemer bent voor de inkomstenbelasting?
U doet aangifte inkomstenbelasting en vult daarbij uw inkomsten in als 'Winst uit onderneming'.

Ik ben dus wel ondernemer.
Vanwege welke aanname zou je ondernemer zijn dan, omzet boven de 5k?
Vul je toch 0-5000 in.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201795893
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 16:11 schreef ludovico het volgende:

[..]
Vanwege welke aanname zou je ondernemer zijn dan, omzet boven de 5k?
Vul je toch 0-5000 in.
Ik zit daar nog net onder, maar het jaar is nog niet voorbij.

Ik vul mijn netto winst altijd in bij inkomsten uit overig werk.
pi_201795926
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 16:19 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
Ik zit daar nog net onder, maar het jaar is nog niet voorbij.
[ afbeelding ]
Ik vul mijn netto winst altijd in bij inkomsten uit overig werk.
Kijk dat is duidelijk!
Ik weet niet of je verplicht bent om BTW te rekenen als je je nog niet heb ingeschreven bij het KvK en dus nog geen ondernemer bent.
Je doet het daarintegen wel goed als je inkopen lager is dan je netto winst.
pi_201795968
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 16:19 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
Ik zit daar nog net onder, maar het jaar is nog niet voorbij.
[ afbeelding ]
Ik vul mijn netto winst altijd in bij inkomsten uit overig werk.
En je wilt dit structureel blijven doen / beetje uitbouwen?

Mjajoh, je kan beter ondernemer zijn dan overige inkomsten invullen (ivm mkb winstaftrek) en misschien nog andere ondernemerfaciliteiten.

Als je je inschrijft vraag dan ook gelijk de KOR aan bij de belastingdienst... Of ga daar achteraan, scheelt doekoe.

Inkopen incl BTW noteren... En ik weet niet hoe je dat verder doet via marktplaats? Je moet ergens wel een bewijsje van de inkoopprijs hebben lijkt me.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201796125
Heb hetzelfde aan de hand, hobby liep uit de hand en niet meer met droge ogen als hobby uit te leggen naast een vaste baan

Stappenplan op hoofdlijnen;
Inschrijven bij kvk en btw nummer vragen

Inkoop bijhouden (boven 500 euro inkoop van particulier een inkoopverklaring opstellen)

Kosten bijhouden

Verkoop bijhouden

Btw aangifte doen over de bulk. Is het makkelijkste ipv per stuk uit te rekenen. De zgn margeregeling (verkoop min inkoop x btw percentage) of de KOR als je omzet onder een bepaald bedrag blijft

In april je opbrengsten min kosten en aftrekposten als overig inkomen opgeven
pi_201796134
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 16:00 schreef anitapatat het volgende:

[..]
Het probleem is dat de prijs dan 21% duurder word waardoor er meer kopers zullen afhaken en elders zullen zoeken, wellicht ook tweedehands.
Daar heeft de belastingdienst dan weer de margeregeling voor. Ideaal als je tweedehands inkoopt en voornamelijk verkoopt aan particulieren. Bij toepassing van de margeregeling betaal je alleen btw over je bruto winst; in feite dus alleen over de toegevoegde waarde, zoals het bedoeld is.
pi_201796207
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 01:35 schreef 0108daniel het volgende:
Ik ben van plan of eigenlijk verplicht om een ondernemer/KvK nummer aan te vragen.
Dit komt omdat ik spullen maak en deze met winst verkoop.
Nu zit ik met een vraag voordat ik dat doe over hoe dat zit met spullen opkopen.
Om een voorbeeld te geven:

Ik koop 100 miniatuur autootjes voor 1000 euro.
Dit is 10 euro per auto.
Maar, sommige autootjes zijn kapot en minder waard.
Andere zijn mooi en verwacht ik dat die wat meer opleveren.
Ik zet de autootjes op internet en verkoop de helft.
Ik zet ze dus apart op internet en niet in 1x in 1 advertentie.
Hoe word de winst dan berekend als ik de helft heb verkocht maar de andere helft nog niet?
Hoe bereken ik dan mijn winst dat ik dan aan de belastingdienst zou moeten laten zien?
Lijkt mij dat als jij dit jaar 1000,- kosten hebt. En je verkoopt een deel waarmee je dit zelfde jaar 500,- verdient. Je dan 500,- verlies maakt. Als je volgend jaar je overige voorraad verkoopt terwijl je geen kosten maakt je het jaar erop winst maakt.

Uiteindelijk tel je alles aan het einde van het jaar op of af en dat is dan je winst/verlies.
pi_201796249
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 16:19 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
Ik zit daar nog net onder, maar het jaar is nog niet voorbij.
[ afbeelding ]
Ik vul mijn netto winst altijd in bij inkomsten uit overig werk.
Dan koop je toch nog wat in, dan maak je minder winst.

Maar zou gewoon de belastingtelefoon bellen, die kunnen het je goed uit leggen als je een aardige medewerker hebt. Mocht je een zuurpruim hebben dan moet je gewoon later even terug bellen zodat je iemand anders te spreken krijgt.

Heb zelf ook wel eens gebeld en in de meeste gevallen nemen ze gewoon de tijd om al je vragen rustig te beantwoorden
pi_201797098
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 16:24 schreef ludovico het volgende:

[..]
En je wilt dit structureel blijven doen / beetje uitbouwen?

Mjajoh, je kan beter ondernemer zijn dan overige inkomsten invullen (ivm mkb winstaftrek) en misschien nog andere ondernemerfaciliteiten.

Als je je inschrijft vraag dan ook gelijk de KOR aan bij de belastingdienst... Of ga daar achteraan, scheelt doekoe.

Inkopen incl BTW noteren... En ik weet niet hoe je dat verder doet via marktplaats? Je moet ergens wel een bewijsje van de inkoopprijs hebben lijkt me.
Ik wil dit inderdaad blijven doen en nog wel uitbouwen.
Dan zal ik mij inschrijven bij de kamer van koophandel en een BTW nummer aanvragen.
En ook gelijk navragen bij de KOR.
Via Marktplaats verkoop ik ook weleens wat, maar daar rekende ik nooit BTW over omdat ik geen factuur kan aanmaken via Marktplaats.
pi_201797140
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 16:45 schreef 111210 het volgende:

[..]
Dan koop je toch nog wat in, dan maak je minder winst.

Maar zou gewoon de belastingtelefoon bellen, die kunnen het je goed uit leggen als je een aardige medewerker hebt. Mocht je een zuurpruim hebben dan moet je gewoon later even terug bellen zodat je iemand anders te spreken krijgt.

Heb zelf ook wel eens gebeld en in de meeste gevallen nemen ze gewoon de tijd om al je vragen rustig te beantwoorden
Werkt dat wel zo?
Je netto winst is toch de winst als je wat verkoopt en niet als je inkoopt?
Helaas kon de belastingtelefoon mij niet verder helpen, daarom had ik het hier op het forum gevraagd.
Wellicht dat andere mensen ook dit probleem hadden en dat bleek dus zo te zijn :)
pi_201797238
Als mijn netto winst via mijn webshop 4200 euro is, hoe zit dat dan met de kosten die ik heb gemaakt?
Moet ik die er dan nog vanaf halen?
De netto winst klopt dan toch niet lijkt mij.
Via woocommerce staat er dat mijn netto winst dan afgerond 4200 euro is.
Ik heb wel inkopen gedaan in dat jaar om winst te kunnen maken.
Moet ik de inkopen daar dan nog vanaf halen?
pi_201797425
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 17:35 schreef 0108daniel het volgende:
Werkt dat wel zo?
Je netto winst is toch de winst als je wat verkoopt en niet als je inkoopt?
Niet alle kosten hoef je te activeren op de balans.... en als je ze wel activeert schrijf je ze alsnog af.... In een jaar of 5 vaak... Dus je kan wel degelijk sturen op kosten, zeker bij lagere kosten die je niet hoeft te activeren (dus op de balans hoeft te zetten en dan langzamer afschrijft dan kosten in 1 klap).
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201797438
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 17:42 schreef 0108daniel het volgende:
Als mijn netto winst via mijn webshop 4200 euro is, hoe zit dat dan met de kosten die ik heb gemaakt?
Moet ik die er dan nog vanaf halen?
De netto winst klopt dan toch niet lijkt mij.
Via woocommerce staat er dat mijn netto winst dan afgerond 4200 euro is.
Ik heb wel inkopen gedaan in dat jaar om winst te kunnen maken.
Moet ik de inkopen daar dan nog vanaf halen?
Jep, kosten eraf halen.

Als je btw kan aftrekken, kosten ex btw rekenen voor de winst en btw afdragen aan belastingdienst.

Als je niks met btw kan, kosten inclusief btw rekenen voor de winstbepaling.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201797642
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 17:59 schreef ludovico het volgende:

[..]
Jep, kosten eraf halen.

Als je btw kan aftrekken, kosten ex btw rekenen voor de winst en btw afdragen aan belastingdienst.

Als je niks met btw kan, kosten inclusief btw rekenen voor de winstbepaling.
Ah dan gaat er nog heel wat vanaf.
Ik ben nog geen ondernemer officieel en heb geen KvK, dus ik mag denk ik niet aan de BTW komen.
Ik heb inkopen voor 1660 euro in 1 jaar gehad, daar zit de BTW bij.
Mag ik van mijn netto winst de 1660 incl BTW afhalen of moet ik dat van mijn bruto winst afhalen?
pi_201798542
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 18:17 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
Ah dan gaat er nog heel wat vanaf.
Ik ben nog geen ondernemer officieel en heb geen KvK, dus ik mag denk ik niet aan de BTW komen.
Ik heb inkopen voor 1660 euro in 1 jaar gehad, daar zit de BTW bij.
Mag ik van mijn netto winst de 1660 incl BTW afhalen of moet ik dat van mijn bruto winst afhalen?
Whuu hoe Definieer jij bruto en netto winst.

Bruto omzet is je verkopen dit jaar.

Minus kosten = winst.

Netto winst wordt vaak gedefinieerd als na belasting.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201799283
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 19:29 schreef ludovico het volgende:

[..]
Whuu hoe Definieer jij bruto en netto winst.

Bruto omzet is je verkopen dit jaar.

Minus kosten = winst.

Netto winst wordt vaak gedefinieerd als na belasting.
In woocommerce staat netto en bruto.
Netto is als de BTW en verzendkosten eraf zijn gehaald.
Maar dan moeten toch ook nog de inkopen eraf gehaald worden?
Dat gebeurd niet bij woocommerce omdat woocommerce natuurlijk niet weet wat voor inkopen ik heb gedaan.
pi_201799375
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 20:26 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
In woocommerce staat netto en bruto.
Netto is als de BTW en verzendkosten eraf zijn gehaald.
Maar dan moeten toch ook nog de inkopen eraf gehaald worden?
Dat gebeurd niet bij woocommerce omdat woocommerce natuurlijk niet weet wat voor inkopen ik heb gedaan.
Ik kan niet precies zien waar je op doelt.

Maar als je de btw niet terug krijgt van de belastingdienst zijn dat kosten en zijn die wel weer aftrekbaar van de winst die je optelt bij de inkomstenbelasting.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201799755
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 20:30 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik kan niet precies zien waar je op doelt.

Maar als je de btw niet terug krijgt van de belastingdienst zijn dat kosten en zijn die wel weer aftrekbaar van de winst die je optelt bij de inkomstenbelasting.
Ik bedoel de kosten die je maakt voordat je iets verkoopt.
Dus als voorbeeld de autootjes, dat is de inkoopprijs.
Moet ik die nog van de netto prijs afhalen?
Op Woocommerce is de netto prijs de prijs BTW en verzendkosten al verrekend, maar nog niet de inkoop kosten.
pi_201799818
Als je nog geen ondernemer voor de belastingdienst bent, zou ik je woocommerce maar heel snel gaan aanpassen, zodat die met 0% btw rekent. Nu ben je fout bezig.
  Moderator / Miss SHO zondag 17 oktober 2021 @ 20:59:03 #85
22592 crew  Ole
pi_201799962
Voorraad blijft op je balans. wel afschrijven als verwachte verkoopprijs lager is dan inkoopprijs
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_201800350
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 20:52 schreef exelletor het volgende:
Als je nog geen ondernemer voor de belastingdienst bent, zou ik je woocommerce maar heel snel gaan aanpassen, zodat die met 0% btw rekent. Nu ben je fout bezig.
Dus ik mag geen BTW rekenen en afdragen?
pi_201800386
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 20:52 schreef exelletor het volgende:
Als je nog geen ondernemer voor de belastingdienst bent, zou ik je woocommerce maar heel snel gaan aanpassen, zodat die met 0% btw rekent. Nu ben je fout bezig.
100% oneens.
TS is zelfs verplicht BTW te rekenen, ook als hij officieel nog geen ondernemer is.
BTW moet in dit geval, altijd afgedragen worden aan de belastingdienst uit winst.
Als hij geen BTW rekent is hij strafbaar, met of zonder ondernemersschap.
pi_201800406
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:18 schreef anitapatat het volgende:

[..]
100% oneens.
TS is zelfs verplicht BTW te rekenen, ook als hij officieel nog geen ondernemer is.
BTW moet in dit geval, altijd afgedragen worden aan de belastingdienst uit winst.
Als hij geen BTW rekent is hij strafbaar, met of zonder ondernemersschap.
Dankje, dan deed ik het dus goed.
  zondag 17 oktober 2021 @ 21:21:19 #89
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_201800426
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:33 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je koopt toch geen 10 auto's die niet apart gespecificeerd zijn in waarde?........
Autohandelaars vaak wel. Kopen in één keer een zwik op bij (bv) een merkdealer, die voor de dealer incourant zijn
pi_201800451
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 20:48 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
Ik bedoel de kosten die je maakt voordat je iets verkoopt.
Dus als voorbeeld de autootjes, dat is de inkoopprijs.
Moet ik die nog van de netto prijs afhalen?
Op Woocommerce is de netto prijs de prijs BTW en verzendkosten al verrekend, maar nog niet de inkoop kosten.
Dan is je winst die opbrengst van Woocommmerce - je kosten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201800469
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:18 schreef anitapatat het volgende:

[..]
100% oneens.
TS is zelfs verplicht BTW te rekenen, ook als hij officieel nog geen ondernemer is.
BTW moet in dit geval, altijd afgedragen worden aan de belastingdienst uit winst.
Als hij geen BTW rekent is hij strafbaar, met of zonder ondernemersschap.
Och :p

Hobby.... Veranderd dit jaar naar onderneming.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201800485
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:22 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dan is je winst die opbrengst van Woocommmerce - je kosten.
Dus toch wel de kosten/inkoopkosten van mijn netto omzet aftrekken?
pi_201800546
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:23 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
Dus toch wel de kosten/inkoopkosten van mijn netto omzet aftrekken?
Ja (?).

Je betaalt geen belasting over je omzet maar over je winst.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201800576
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:23 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
Dus toch wel de kosten/inkoopkosten van mijn netto omzet aftrekken?
Inkoopkosten moeten inderdaad nog afgetrokken worden van je netto omzet.
Woocommerce ziet inderdaad niet jou inkoopkosten, daarom moet je die apart aftrekken.
Het staat er natuurlijk wel een beetje raar, want netto is niet wat je netto overhoud omdat je inkoopkosten daar ook nog vanaf gehaald moeten worden.
Daarna weet je pas je netto kosten.
Maarja, tot hoever wil je gaan....
Als je achter de PC zit wil je misschien ook je stroomverbruik meerekenen.
Werk je in een koude omgeving met een kachel? gas kosten erbij rekenen etc etc.
  zondag 17 oktober 2021 @ 21:31:30 #95
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_201800603
quote:
10s.gif Op zondag 17 oktober 2021 16:00 schreef ludovico het volgende:
https://www.belastingdien(...)1_jaar_mag_aftrekken

Als je auto'tjes per oplage van 400 euro koopt hofe je niks geen balans bij te houden!
Klok en klepel. Dit gaat over activeren van bedrijfsmiddelen, niet over voorraadwaardering!
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_201800622
Ah in dat geval zijn mijn inkoopkosten 1660 euro.
Mijn netto winst is 4200.
4200 winst - 1660 inkoop = 2540 euro netto winst in 1 jaar.
Maarja, hoe eerlijk is dit als je van je inkoopkosten ongeveer de helft heb verkocht, dan zou je dus alles opnieuw moeten tellen wat je over houd en daar de inkoopkosten weer over berekenen.
  zondag 17 oktober 2021 @ 21:34:43 #97
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_201800675
@0108daniel is er wellicht sprake van margegoederen? Dan is de btw-berekening compleet anders.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_201800687
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:32 schreef 0108daniel het volgende:
Ah in dat geval zijn mijn inkoopkosten 1660 euro.
Mijn netto winst is 4200.
4200 winst - 1660 inkoop = 2540 euro netto winst in 1 jaar.
Maarja, hoe eerlijk is dit als je van je inkoopkosten ongeveer de helft heb verkocht, dan zou je dus alles opnieuw moeten tellen wat je over houd en daar de inkoopkosten weer over berekenen.
Goedzo je begint het al aardig goed te begrijpen! :)
Over de NETTO winst incl je inkoopkosten die je hebt meeberekend in de nettoprijs moet je dus opgeven als inkomsten uit overig werk.
Het bedrag 2540 euro moet je dus opgeven.
pi_201800712
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:34 schreef MyTiredFeet het volgende:
@:0108daniel is er wellicht sprake van margegoederen? Dan is de btw-berekening compleet anders.
Deels wel, want ik koop als voorbeeld autootjes op Marktplaats die bij een particulier gekocht worden, tweedehands.
Maar er zijn ook spullen die ik nieuw koop bij een bedrijf zoals plastic plaatjes die ik gebruik om de modelautootjes aan te passen en er iets anders van te maken.
Ik maak dus ook zelf nieuwe voertuigen van bestaande autootjes.
  zondag 17 oktober 2021 @ 21:42:07 #100
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_201800805
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:36 schreef 0108daniel het volgende:
Deels wel, want ik koop als voorbeeld autootjes op Marktplaats die bij een particulier gekocht worden, tweedehands.
De autootjes die je zonder btw inkoopt moet je in principe dan ook weer zonder btw (onder de margeregeling) verkopen. De btw wordt dan berekend over de verkoopprijs minus de inkoopprijs. Stel een autootje is ingekocht voor ¤ 50 en wordt verkocht voor ¤ 100. De af te dragen btw bedraagt dan (¤ 100 - ¤ 50) : 121 x 21 = ¤ 8,68.

Ik denk dat er sprake is van verzamelvoorwerpen. Dan moet je verplicht de globalisatiemethode toepassen.

Dit is allemaal zeer specifiek boekhoudkundig werk. Aangezien je al moeite hebt met de basisbegrippen (omzet, winst) raad ik je ten zeerste aan iemand in de hand te nemen die kennis heeft van deze zaken. Dit is - met alle respect - te ingewikkeld voor een leek als jij.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_201800837
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:18 schreef anitapatat het volgende:

[..]
100% oneens.
TS is zelfs verplicht BTW te rekenen, ook als hij officieel nog geen ondernemer is.
BTW moet in dit geval, altijd afgedragen worden aan de belastingdienst uit winst.
Als hij geen BTW rekent is hij strafbaar, met of zonder ondernemersschap.
Als die BTW afdraagt, dan is die dus in ieder geval ondernemer voor de btw. Als ik het goed lees, dan is TS nog niet ingeschreven en heeft die ook geen BTW-nummer. Met deze omzet zou ik zelf overigens wel inschrijven, maar verder gebruik maken van de KOR-regeling.
pi_201800893
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:42 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]
De autootjes die je zonder btw inkoopt moet je in principe dan ook weer zonder btw (onder de margeregeling) verkopen. De btw wordt dan berekend over de verkoopprijs minus de inkoopprijs. Stel een autootje is ingekocht voor ¤ 50 en wordt verkocht voor ¤ 100. De af te dragen btw bedraagt dan (¤ 100 - ¤ 50) : 121 x 21 = ¤ 8,68.

Ik denk dat er sprake is van verzamelvoorwerpen. Dan moet je verplicht de globalisatiemethode toepassen.

Dit is allemaal zeer specifiek boekhoudkundig werk. Aangezien je al moeite hebt met de basisbegrippen (omzet, winst) raad ik je ten zeerste aan iemand in de hand te nemen die kennis heeft van deze zaken. Dit is - met alle respect - te ingewikkeld voor een leek als jij.
Maar een ander lid zei juist dat als ik iets zonder BTW koop ik juist wel BTW moet afdragen als ik het verkoop.
Ik dacht ook altijd dat als je iets zonder BTW koopt je dit ook zonder BTW moet verkopen.
Waarom is een speelgoedauto een verzamelobject en waarom zou dit onder de margeregeling vallen?
pi_201800993
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:44 schreef exelletor het volgende:

[..]
Als die BTW afdraagt, dan is die dus in ieder geval ondernemer voor de btw. Als ik het goed lees, dan is TS nog niet ingeschreven en heeft die ook geen BTW-nummer. Met deze omzet zou ik zelf overigens wel inschrijven, maar verder gebruik maken van de KOR-regeling.
Ook raar eigenlijk.
TS is nog geen ondernemer en dient nu BTW af te dragen.
Als TS ondernemer word en meedoet aan de KOR regeling dan hoeft hij geen BTW te betalen.
De belastingdienst snijd nu in hun eigen vingers door deze regeling.
Hierdoor ontvangen ze minder BTW als mensen meedoen aan de KOR regeling.
Zo kan iedereen onder de 20.000 euro omzet meedoen en BTW-vrij kunnen verkopen.
Of dit zo werkt weet ik niet, het klinkt te mooi voor woorden.
pi_201801168
quote:
13s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:31 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]
Klok en klepel. Dit gaat over activeren van bedrijfsmiddelen, niet over voorraadwaardering!
Je hebt helemaal gelijk joh. Rustaagh.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201801228
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:42 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]
De autootjes die je zonder btw inkoopt moet je in principe dan ook weer zonder btw (onder de margeregeling) verkopen. De btw wordt dan berekend over de verkoopprijs minus de inkoopprijs. Stel een autootje is ingekocht voor ¤ 50 en wordt verkocht voor ¤ 100. De af te dragen btw bedraagt dan (¤ 100 - ¤ 50) : 121 x 21 = ¤ 8,68.

Ik denk dat er sprake is van verzamelvoorwerpen. Dan moet je verplicht de globalisatiemethode toepassen.

Dit is allemaal zeer specifiek boekhoudkundig werk. Aangezien je al moeite hebt met de basisbegrippen (omzet, winst) raad ik je ten zeerste aan iemand in de hand te nemen die kennis heeft van deze zaken. Dit is - met alle respect - te ingewikkeld voor een leek als jij.
Toepassing kleineondernemersregeling (KOR)
quote:
Wilt u gebruikmaken van de kleineondernemersregeling (KOR)? Ga dan uit van het bedrag waarvoor u de goederen hebt verkocht, niet van de winstmarge.
Lolll, nice.
https://www.belastingdien(...)eling/margegoederen/

Maar met de KOR ga je dus weer gewoon simpel over je omzet btw rekenen ipv marge.

Maakt het verhaal weer complexer maar de uitvoering weer een stuk simpeler voor TS.
Gaat prima als er iemand over de schouder meekijkt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 17 oktober 2021 @ 22:13:36 #106
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_201801234
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:49 schreef 0108daniel het volgende:
Maar een ander lid zei juist dat als ik iets zonder BTW koop ik juist wel BTW moet afdragen als ik het verkoop.
Ik dacht ook altijd dat als je iets zonder BTW koopt je dit ook zonder BTW moet verkopen.
De generieke regel is inderdaad dat je over al je verkopen btw verschuldigd bent. De margeregeling is daarop echter een uitzondering en daarmee één van de vele uitzonderingen in de (omzet)belastingwetgeving.

Als je geen gebruik maakt van de margeregeling snij je echter jezelf in de vingers omdat je dan "teveel" omzetbelasting afdraagt. In dat geval is de verkoop van ¤ 100 dus inclusief 21% btw (= ¤ 17,36 btw). Dan draag je meer omzetbelasting af dan je zou doen via de margeregeling (¤ 8,68).

De margeregeling vereist echter ook een aparte, degelijke administratie en het dient bijvoorbeeld ook expliciet op de factuur vermeld te worden.

quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:49 schreef 0108daniel het volgende:
Waarom is een speelgoedauto een verzamelobject en waarom zou dit onder de margeregeling vallen?
Een verzamelobject is een voorwerp in een verzameling, dat zeer gewild is. Meestal zijn verzamelobjecten zeldzaam, doordat er geen grote aantallen geproduceerd zijn of doordat er veel van verloren zijn gegaan.

Ik neem aan dat dit van toepassing is op jouw autootjes. Het zullen geen standaard autootjes die per miljoenen verkocht zijn en die nu nog volop aanwezig zijn.

Hier worden verzamelobjecten als margegoederen benoemd op de website van de Belastingdienst.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  zondag 17 oktober 2021 @ 22:17:09 #107
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_201801275
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 22:13 schreef ludovico het volgende:
Toepassing kleineondernemersregeling (KOR)
[..]
Lolll, nice.
https://www.belastingdien(...)eling/margegoederen/

Maar met de KOR ga je dus weer gewoon simpel over je omzet btw rekenen ipv marge.
Sorry, maar weer klok en klepel...

Wat daarmee bedoeld wordt is dat je voor de grens van de kleineondernemersregeling (maximaal ¤ 20.000 omzet per jaar) moet uitgaan van de verkoopprijs en niet van de winstmarge. In het geval van de kleineondernemersregeling wordt er geen btw berekend.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_201801276
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 22:13 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]
De generieke regel is inderdaad dat je over al je verkopen btw verschuldigd bent. De margeregeling is daarop echter een uitzondering en daarmee één van de vele uitzonderingen in de (omzet)belastingwetgeving.

Als je geen gebruik maakt van de margeregeling snij je echter jezelf in de vingers omdat je dan "teveel" omzetbelasting afdraagt. In dat geval is de verkoop van ¤ 100 dus inclusief 21% btw (= ¤ 17,36 btw). Dan draag je meer omzetbelasting af dan je zou doen via de margeregeling (¤ 8,68).

De margeregeling vereist echter ook een aparte, degelijke administratie en het dient bijvoorbeeld ook expliciet op de factuur vermeld te worden.
[..]
Een verzamelobject is een voorwerp in een verzameling, dat zeer gewild is. Meestal zijn verzamelobjecten zeldzaam, doordat er geen grote aantallen geproduceerd zijn of doordat er veel van verloren zijn gegaan.

Ik neem aan dat dit van toepassing is op jouw autootjes. Het zullen geen standaard autootjes die per miljoenen verkocht zijn en die nu nog volop aanwezig zijn.

Hier worden verzamelobjecten als margegoederen benoemd op de website van de Belastingdienst.
Dankje.
De autootjes zijn geen verzamelobjecten en is niet zeer gewild.
Zijn gewoon standaard autootjes die je overal kunt kopen die ik als bulk opkoop en ombouw/restaureer en ze verkoop met winst.
Dit is dus niet van toepassing op mijn autootjes :)
pi_201801296
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:55 schreef anitapatat het volgende:
Zo kan iedereen onder de 20.000 euro omzet meedoen en BTW-vrij kunnen verkopen.
Of dit zo werkt weet ik niet, het klinkt te mooi voor woorden.
Zo werkt het wel :)

Vroegah was het nog beter, kon je ipv btw vrij verkopen de gefactureerde BTW houden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 17 oktober 2021 @ 22:20:48 #110
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_201801324
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 22:17 schreef 0108daniel het volgende:
Dankje.
You're welcome. :)

quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 22:17 schreef 0108daniel het volgende:
De autootjes zijn geen verzamelobjecten en is niet zeer gewild.
Zijn gewoon standaard autootjes die je overal kunt kopen die ik als bulk opkoop en ombouw/restaureer en ze verkoop met winst.
Dit is dus niet van toepassing op mijn autootjes :)
Dan is de margeregeling inderdaad niet van toepassing. Ik neem aan dat je (praktisch) alleen aan particulieren verkoopt en per jaar minder dan ¤ 20.000 omzet? Dan is het aan te raden om deel te nemen aan de kleineondernemersregeling. Dan ben zogezegd "vrijgesteld" van omzetbelasting.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_201801362
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 22:17 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]
Sorry, maar weer klok en klepel...

Wat daarmee bedoeld wordt is dat je voor de grens van de kleineondernemersregeling (maximaal ¤ 20.000 omzet per jaar) moet uitgaan van de verkoopprijs en niet van de winstmarge. In het geval van de kleineondernemersregeling wordt er geen btw berekend.
Ja, denk nou nog effe een keertje na zou ik zeggen?

Als je geen btw rekent en je binnen de KOR valt dan hou je je effectief toch niet met marge berekeningen bezig?

We zitten wel enorm technisch te doen maar volgens mij is de praktijk onder de 20k omzet dood eenvoudig boekhouden, incl KOR.

[ Bericht 3% gewijzigd door ludovico op 17-10-2021 22:30:11 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201802445
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 22:20 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]
You're welcome. :)
[..]
Dan is de margeregeling inderdaad niet van toepassing. Ik neem aan dat je (praktisch) alleen aan particulieren verkoopt en per jaar minder dan ¤ 20.000 omzet? Dan is het aan te raden om deel te nemen aan de kleineondernemersregeling. Dan ben zogezegd "vrijgesteld" van omzetbelasting.
Dat klopt, ik verkoop voor zover ik weet alleen aan particulieren.
Dit is inderdaad veel minder dan 20.000 euro omzet per jaar.
Om mijzelf aan te melden bij KOR heb ik eerst een BTW nummer nodig.
Dan zal ik eerst een afspraak maken bij het KvK om ondernemer te worden :)
pi_201802982
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 22:18 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zo werkt het wel :)

Vroegah was het nog beter, kon je ipv btw vrij verkopen de gefactureerde BTW houden.
Wat is het verschil tussen iets voor 121 verkopen en de 21 btw niet hoeven afdragen of iets voor 121 verkopen en geen btw in rekening hoeven brengen? :)
pi_201803216
quote:
7s.gif Op maandag 18 oktober 2021 08:03 schreef Serinde het volgende:

[..]
Wat is het verschil tussen iets voor 121 verkopen en de 21 btw niet hoeven afdragen of iets voor 121 verkopen en geen btw in rekening hoeven brengen? :)
B2B en geen 20k omzet regel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201803450
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 08:43 schreef ludovico het volgende:

[..]
B2B en geen 20k omzet regel.
Maar waarom is de oude KOR dan voordeliger dan de nieuwe? Omdat zakelijke klanten nu meer moeten betalen? Dat kan. Voor TS geldt dat niet, voor veel kleine ondernemers met zo’n lage omzet niet denk ik. Die hebben veel particuliere klanten denk ik?
pi_201803785
quote:
7s.gif Op maandag 18 oktober 2021 09:05 schreef Serinde het volgende:

[..]
Maar waarom is de oude KOR dan voordeliger dan de nieuwe? Omdat zakelijke klanten nu meer moeten betalen? Dat kan. Voor TS geldt dat niet, voor veel kleine ondernemers met zo’n lage omzet niet denk ik. Die hebben veel particuliere klanten denk ik?
Als je aan een zakelijke klant 0% btw rekent maakt het hem geen reet uit want die BTW was aftrekbaar. Daar is geen winst.

Vroeger kon je dus 21% rekenen bij de klant, moest je dat initieel afdragen, maar mocht je het dan toch houden van de belastingdienst want KOR. CQ, je had BTW gefactureerd en die hou je in je pocket, terwijl het je business klant niks kost want die kan hem indienen bij de voorbelasting.

Als je nu een KOR hebt en je gaat naar een bedrijf zul je het gewoon voor het ex btw bedrag moeten doen. Daar is geen voordeel.

En voor zover ik weet zat er geen omzet limitatie op? Dus lekker je netto te betalen btw richting 1300 euro (?) sturen en tel uit je winst.

https://www.kennisdomein.(...)egeling/#De_oude_KOR
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201808828
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 09:43 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als je aan een zakelijke klant 0% btw rekent maakt het hem geen reet uit want die BTW was aftrekbaar. Daar is geen winst.

Vroeger kon je dus 21% rekenen bij de klant, moest je dat initieel afdragen, maar mocht je het dan toch houden van de belastingdienst want KOR. CQ, je had BTW gefactureerd en die hou je in je pocket, terwijl het je business klant niks kost want die kan hem indienen bij de voorbelasting.

Als je nu een KOR hebt en je gaat naar een bedrijf zul je het gewoon voor het ex btw bedrag moeten doen. Daar is geen voordeel.

En voor zover ik weet zat er geen omzet limitatie op? Dus lekker je netto te betalen btw richting 1300 euro (?) sturen en tel uit je winst.

https://www.kennisdomein.(...)egeling/#De_oude_KOR
Alleen voor zakelijke afnemers maakt het uit inderdaad.

En wat betreft die omzetgrens, daar heb je wel gelijk in maar het saldo af te dragen OB was gemaximeerd. En dat is in de praktijk voor veel ondernemers wel hetzelfde. Want met meer omzet en rekening houdend met marge kom je natuurlijk vanzelf boven die grens.

Voor veel kleine ondernemers zal de nieuwe regeling voordelig zijn al is het alleen maar doordat administratief gedoe rond de Ob (aangifte) vervalt.

Maar het is wel off-topic, sorry :D
pi_201808955
quote:
7s.gif Op maandag 18 oktober 2021 18:17 schreef Serinde het volgende:
En wat betreft die omzetgrens, daar heb je wel gelijk in maar het saldo af te dragen OB was gemaximeerd.
Joah maarja, koopt een trekker van 50k, en je hebt KOR bij 1300 netto te betalen BTW?

Ja ik weet het fijne er niet van, heb het zelf uitgepluist toentertijd, zat wel lekker tussen die fiscale regeltjes heen te fietsen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201853876
Even wat anders.
Mijn boekhouding voor de webshop snap ik inmiddels.
Ik kan facturen maken en 21% BTW rekenen.
Maar....
Hoe doe ik dat als ik op Marktplaats/Ebay iets verkoop?
Bij de producten die ik daar verkoop heb ik niet de 21% BTW.
Het gaat om eigen producten die ik zelf heb gemaakt.
Bij het product dat te koop staat word op geboden, dus dit is geen vaste prijs.
De hoogste bieder heeft het product gekocht.
In dit geval even 100 euro.
En nu? moet hierover BTW gerekend worden?
Lijkt mij niet bij een product waarop geboden word.
Hoe zit dat met de boekhouding van producten waarop geboden kan worden?
pi_201856304
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 22:47 schreef 0108daniel het volgende:
Even wat anders.
Mijn boekhouding voor de webshop snap ik inmiddels.
Ik kan facturen maken en 21% BTW rekenen.
Maar....
Hoe doe ik dat als ik op Marktplaats/Ebay iets verkoop?
Bij de producten die ik daar verkoop heb ik niet de 21% BTW.
Het gaat om eigen producten die ik zelf heb gemaakt.
Bij het product dat te koop staat word op geboden, dus dit is geen vaste prijs.
De hoogste bieder heeft het product gekocht.
In dit geval even 100 euro.
En nu? moet hierover BTW gerekend worden?
Lijkt mij niet bij een product waarop geboden word.
Hoe zit dat met de boekhouding van producten waarop geboden kan worden?
Helemaal zelf gemaakt? Dan is de verkoopprijs incl BTW

Dan de verkoopprijs excl BTW berekenen: verkoopprijs / 121 x 100. Het verschil is de BTW
pi_201857549
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 08:06 schreef bami_haar het volgende:

[..]
Helemaal zelf gemaakt? Dan is de verkoopprijs incl BTW

Dan de verkoopprijs excl BTW berekenen: verkoopprijs / 121 x 100. Het verschil is de BTW
Jazeker helemaal zelf gemaakt.
Dus de verkoopprijs is incl BTW.
Hoe zit dat met de plaatsingskosten en verkoopkosten die ik moet afdragen aan Ebay?
En materiaal wat ik gebruikt heb?
Moet ik dit ook allemaal in een boekhouding bijhouden?
Zo gaat er nog behoorlijk wat vanaf.
pi_201857583
Netto winst is wat je overhoudt na aftrek van kosten en belasting. Je mag de kosten die je maakt aftrekken, maar daar moet je wel facturen van hebben.

Als je items laat veilen loop je de kans dat ze onder de kostprijs weggaan en dat je er geld op toe moet leggen

Hoogover voorbeeld:
Je verkoopt je item voor 100 euro op Ebay

Dat is 82,64 euro excl BTW. De 17,36 euro draag je af aan de belasting dienst.

Materiaal kost 40 euro
Ebaycommissie is 5 euro

Na aftrek van de kosten (waar je de betaalde BTW van kunt terugvragen) is je BRUTO winst 37,64 euro
De brutowinst geef je op bij de aangifte inkomstenbelasting op onder 'overige inkomsten' en dan betaal je daar de belasting over.

In dit voorbeeld ga ik ervan uit dat je niet voor het urencriterium in aanmerking komt en recht op zelfstandigenaftrek.

Als laatste de tip om een startersdag van de KVK te bezoeken

[ Bericht 28% gewijzigd door bami_haar op 22-10-2021 10:23:34 (voorbeeld toegevoegd) ]
pi_201857651
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 10:16 schreef bami_haar het volgende:
Netto winst is wat je overhoudt na aftrek van kosten en belasting. Je mag de kosten die je maakt aftrekken, maar daar moet je wel facturen van hebben.

Als je items laat veilen loop je de kans dat ze onder de kostprijs weggaan en dat je er geld op toe moet leggen
Dan word het bij de plaatingskosten en verkoopkosten lastig, want daar zijn uiteraard geen facturen van.
Bij de veiling heb ik wel de minimumprijs ingevuld wat ik ervoor wilt hebben, ook daar zaten kosten aan vast.
Ik heb wel van Ebay maandelijks een factuur over de producten die ik te koop heb staan die ook plaatsingskosten kosten.
Alleen niet specifiek van dat ene product dat ik geveild heb.
pi_201857683
Hoogover voorbeeld:
Je verkoopt je item voor 100 euro op Ebay

Dat is 82,64 euro excl BTW. De 17,36 euro draag je af aan de belasting dienst.

Materiaal kost 40 euro
Ebaycommissie is 5 euro

Na aftrek van de kosten (waar je de betaalde BTW van kunt terugvragen) is je BRUTO winst 37,64 euro
De brutowinst geef je op bij de aangifte inkomstenbelasting op onder 'overige inkomsten' en dan betaal je daar de belasting over.

In dit voorbeeld ga ik ervan uit dat je niet voor het urencriterium in aanmerking komt en recht op zelfstandigenaftrek.

Als laatste de tip om een startersdag van de KVK te bezoeken
pi_201857702
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 10:21 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
Dan word het bij de plaatingskosten en verkoopkosten lastig, want daar zijn uiteraard geen facturen van.
Bij de veiling heb ik wel de minimumprijs ingevuld wat ik ervoor wilt hebben, ook daar zaten kosten aan vast.
Ik heb wel van Ebay maandelijks een factuur over de producten die ik te koop heb staan die ook plaatsingskosten kosten.
Alleen niet specifiek van dat ene product dat ik geveild heb.
van alles wat je op EBay verkoopt krijg je een factuur. Meestal maandelijks, zou even in je account kijken

[ Bericht 0% gewijzigd door bami_haar op 22-10-2021 10:26:57 (typo) ]
pi_201857742
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 10:25 schreef bami_haar het volgende:

[..]
van alles wat je op EBay verkoopt krijg je een factuur. Meestal maandelijks, zou even in je account kijken
Klopt, dat is een maandelijkse factuur.
Dit zijn kosten die ik heb gemaakt en dus mag aftrekken van de totale winst in een periode van 3 maanden?
pi_201858242
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 10:27 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
Klopt, dat is een maandelijkse factuur.
Dit zijn kosten die ik heb gemaakt en dus mag aftrekken van de totale winst in een periode van 3 maanden?
Ja, dat zijn immers kosten die je maakt om je spullen te verkopen.
Net als bijvoorbeeld verpakkingsmateriaal en de kilometers die je naar het pakketpunt moet afleggen a 19cent per kilometer
pi_201858561
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 11:06 schreef bami_haar het volgende:

[..]
Ja, dat zijn immers kosten die je maakt om je spullen te verkopen.
Net als bijvoorbeeld verpakkingsmateriaal en de kilometers die je naar het pakketpunt moet afleggen a 19cent per kilometer
Ah prima.
Dus voor de duidelijkheid:
Ik heb in een kwartaal 400 euro incl verzendkosten aan producten verkocht.
Hierover heb ik 100 euro aan plaatsingskosten/verkoopkosten betaald even gek gezegd.
De 100 euro mag ik aftrekken van de 400 euro = 300 euro.
De 300 euro is incl BTW.
De BTW is 52,07 euro
Totale netto winst is 247,93 euro?

Echter kost het mij wel kartonnen dozen, enveloppen, inpakmateriaal. verf, lijm om producten te maken.
Hoe bereken ik wat ik voor 1 product aan inkoop moet betalen?



Hier een excell sheet dat ik heb gemaakt.
Dit is een set van 30 voertuigen die ik op Marktplaats heb gekocht.
Elk voertuig verkoop ik apart.
Dat zet ik onder 'verkocht'

[ Bericht 6% gewijzigd door 0108daniel op 22-10-2021 11:48:41 ]
pi_201861695
Dubbel
pi_201861712
Bijna, je moet een paar dingen uitelkaar trekken

BTW
Als je een partij inkoopt en die los verkoopt kun je het beste de globalisatiemethode gebruiken. De waarde per autootje is lastig te bepalen

Voorbeeld: over drie maanden is je inkoop 200 euro en de verkoop in zijn geheel 600 euro. Over de 200 euro hoef je geen belasting te betalen, dat is al eens gebeurd. Over de 400 euro meer wel. Dat is 400/121*21 dus 69.42 euro.

Dat doe je elke drie maanden. Na een jaar ga je de winst berekenen

Alle brutowinst uit de verkoop, min de btw en de kosten die je gemaakt hebt. Dat is je nettowinst waar je inkomstenbelasting over betaalt

[ Bericht 0% gewijzigd door bami_haar op 22-10-2021 15:29:29 ]
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:21:53 #131
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_201862458
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 10:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De inkoop blijft volgens mij gewoon een tientje per auto. De verkoopprijs maakt vervolgens de winst. Het onder aparte bedragen inboeken maakt het alleen maar lastig voor jezelf omdat het uiteindelijk niet heel veel verschil maakt voor het eindresultaat.
Maakt wel degelijk uit als hij bv alleen de mooie auto's weet te verkopen of alleen de slechte. De ene geeft veel winst als resultaat en de andere niet.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:23:56 #132
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_201862474
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 14:59 schreef 0108daniel het volgende:
Maar hoe zit het dan in dit geval?
Blijft het dan een schatting die opgegeven moet worden?
Dit omdat maar de helft ervan verkocht is.
Als je uitgaat van zelfde waarde per auto bij inkoop is het ook gewoon de helft van de inkoopwaarde. De rest is nog voorraad product.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:25:43 #133
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_201862491
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ok prima, mijn reactie was op de gebruiker die zei of het uberhaupt wel nodig was.
Je kan bij de belastingdienst ondernemer zijn en geen kvk nummer hebben.
Tegenwoordig volgens mij niet meer.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:27:05 #134
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_201862506
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:35 schreef anitapatat het volgende:

[..]
Je balans is de gemiddelde prijs.
Dit is 10 euro per auto.
Je kan geen normaal balans opmaken als de helft pas verkocht is.
Daarom word er een balans opgemaakt van de gemiddelde prijs van de aankoop (1000 euro)
100 stuks gekocht is 10 euro per stuk.
Boekhouden much??
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:30:06 #135
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_201862542
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat klopt, maar als een auto verkocht wordt dan daalt de voorraad met de verinkoopwaarde en stijgt het eigen vermogen met de verkoopwaardebrutomarge. Netto is er geen verschil. er winst gemaakt
De verkoopprijs is hier wel excl BTW.

[edit]oeps dit klopt niet wat hier staat, ik verbeter het even
Voorraad neemt af met inkoopwaarde. Liquide middelen nemen toe met verkoopwaarde. Debetzijde balans muteert alleen de bruto winst ==> creditzijde balans muteert hetzelfde bedrag (in het EV).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:30:42 #136
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_201862547
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:43 schreef 0108daniel het volgende:
mee in overweging voor de toekomst en zal het antwoord van anitapatat in overweging nemen omdat dat het meeste duidelijk is goed uit te voeren is.
Het klopt ook het minste... Je moet een gedegen boekhouding bijhouden, balans, W&V-rekening, resultata bepalen etc.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:31:21 #137
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_201862552
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:47 schreef anitapatat het volgende:
Het is inderdaad heel lastig dit, maar des te interessanter!
We hebben het nu alleen over winst gehad.
Nog iets wat vrij simpel is voor je TS.
Koop je op Marktplaats de producten bij een particulier bulksgewijs?
Zo ja dan rekent hij geen BTW.
Voordeel is dat jij ook geen BTW mag rekenen.
De BTW hoef je niet aan de belastingdienst door te geven, uiteraard dan wel je winst die je moet opgeven bij inkomsten uit overig werk.
Met dit soort bedragen gok ik dat het sowieso een KOR verhaal is....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_201862558
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 16:25 schreef sanger het volgende:

[..]
Tegenwoordig volgens mij niet meer.
Hoe vragen mensen met zonnepanelen hun btw dan terug?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201862581
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 16:21 schreef sanger het volgende:

[..]
Maakt wel degelijk uit als hij bv alleen de mooie auto's weet te verkopen of alleen de slechte. De ene geeft veel winst als resultaat en de andere niet.
Terwijl het op de inkoop batch niets uit maakt ;)
pi_201872515
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 16:31 schreef sanger het volgende:

[..]
Met dit soort bedragen gok ik dat het sowieso een KOR verhaal is....
Ja inderdaad.
Ik heb er totaal geen verstand van en mijn omzet is stukken minder dan de 20.000 euro.
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:45:16 #141
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_201872668
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 16:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Hoe vragen mensen met zonnepanelen hun btw dan terug?
Die nemen geen deel aan het economische verkeer en dus andere situatie.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:48:02 #142
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_201872681
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 16:37 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Terwijl het op de inkoop batch niets uit maakt ;)
Als hij alles in hetzelfde jaar verkoopt (of uiteindelijk afschrijft). Maar als hij het ene jaar alle mooie verkoopt en daardoor een hogere winst haalt gaat hij meer belasting betalen. Terwijl hij die belastingdruk kan verlagen door de inkopen individueel van een inkoopprijs te voorzien, waardoor de uitstroom van liquide middelen aan de Belastingdienst verschoven kan worden naar de toekomst.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_201873029
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 14:48 schreef sanger het volgende:

[..]
Als hij alles in hetzelfde jaar verkoopt (of uiteindelijk afschrijft). Maar als hij het ene jaar alle mooie verkoopt en daardoor een hogere winst haalt gaat hij meer belasting betalen. Terwijl hij die belastingdruk kan verlagen door de inkopen individueel van een inkoopprijs te voorzien, waardoor de uitstroom van liquide middelen aan de Belastingdienst verschoven kan worden naar de toekomst.
Hoe zit dat dan met producten die ik inkoop maar gebruik voor een schaalmodel netjes te maken?
Denk aan verf, sticker papier etc.
Stel ik koop in 1 jaar 30 schaalmodellen.
Hiervoor heb ik verf nodig en sticker papier.
Ik verkoop in 1 jaar de helft van de schaalmodellen, 15 stuks.
Voor mij blijft het een grijs gebied wat ik met de overige 15 modellen moet doen die ik niet kan verkopen of desnoods weggegooid zijn.
Hier heb ik ook een deel verf en stickers voor nodig gehad om het proberen op te knappen wat niet heeft geholpen.
pi_201873069
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 15:46 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
Hoe zit dat dan met producten die ik inkoop maar gebruik voor een schaalmodel netjes te maken?
Denk aan verf, sticker papier etc.
Stel ik koop in 1 jaar 30 schaalmodellen.
Hiervoor heb ik verf nodig en sticker papier.
Ik verkoop in 1 jaar de helft van de schaalmodellen, 15 stuks.
Voor mij blijft het een grijs gebied wat ik met de overige 15 modellen moet doen die ik niet kan verkopen of desnoods weggegooid zijn.
Hier heb ik ook een deel verf en stickers voor nodig gehad om het proberen op te knappen wat niet heeft geholpen.
Producten die je in bulk-vorm koop, dus de 30 schaalmodellen kan je nadien individueel afschrijven.
Je koopt dus 30 stuks, berekend de gemiddelde prijs, zet die prijzen op je balans.
Je verkoopt de helft, deze vul je netjes in de administratie.
Heb je de rest over of weggegooid dan dien je de gemiddelde prijs te verrekenen met de inkoopprijs.
Op die manier kan je makkelijk zien wat je eraan over houd.
Om een voorbeeld te geven:

30 stuks voor 300 euro.
300:30= 10 euro per stuk
15 verkocht voor het dubbele wat de prijs per stuk was.
Dus 15 stuks voor 300 euro verkocht.
Je staat nu quitte terwijl je de helft nog over heb of weggegooid is.
De 15 stuks kan je afschrijven van de inkoopprijs.
Dus in je boekhouding zet je erbij dat 15 stuks zijn afgeschreven/weggegooid met een prijs van 150 euro.
Dit is juist handig om de gemiddelde prijs te berekenen, dus 10 euro per stuk, anders is dit niet te doen met bulk-vorm.
Hopelijk heb je er wat aan!
pi_201873117
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 15:51 schreef anitapatat het volgende:

[..]
Producten die je in bulk-vorm koop, dus de 30 schaalmodellen kan je nadien individueel afschrijven.
Je koopt dus 30 stuks, berekend de gemiddelde prijs, zet die prijzen op je balans.
Je verkoopt de helft, deze vul je netjes in de administratie.
Heb je de rest over of weggegooid dan dien je de gemiddelde prijs te verrekenen met de inkoopprijs.
Op die manier kan je makkelijk zien wat je eraan over houd.
Om een voorbeeld te geven:

30 stuks voor 300 euro.
300:30= 10 euro per stuk
15 verkocht voor het dubbele wat de prijs per stuk was.
Dus 15 stuks voor 300 euro verkocht.
Je staat nu quitte terwijl je de helft nog over heb of weggegooid is.
De 15 stuks kan je afschrijven van de inkoopprijs.
Dus in je boekhouding zet je erbij dat 15 stuks zijn afgeschreven/weggegooid met een prijs van 150 euro.
Dit is juist handig om de gemiddelde prijs te berekenen, dus 10 euro per stuk, anders is dit niet te doen met bulk-vorm.
Hopelijk heb je er wat aan!
Ah duidelijk!!
Op die manier zit er meer structuur en overzicht in inderdaad.
pi_201873698
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 14:45 schreef sanger het volgende:

[..]
Die nemen geen deel aan het economische verkeer en dus andere situatie.
ik moest me aanmelden als ondernemer bij de belastingdienst en moest btw aangifte doen en tegelijktijdig mij beroepen op een regeling zodat ik niet elke 3 maanden btw aangifte hoef te doen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:42:52 #147
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_201873917
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 15:46 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
Hoe zit dat dan met producten die ik inkoop maar gebruik voor een schaalmodel netjes te maken?
Denk aan verf, sticker papier etc.
Stel ik koop in 1 jaar 30 schaalmodellen.
Hiervoor heb ik verf nodig en sticker papier.
Ik verkoop in 1 jaar de helft van de schaalmodellen, 15 stuks.
Voor mij blijft het een grijs gebied wat ik met de overige 15 modellen moet doen die ik niet kan verkopen of desnoods weggegooid zijn.
Hier heb ik ook een deel verf en stickers voor nodig gehad om het proberen op te knappen wat niet heeft geholpen.
Dat boek je ook in de voorraad en alloceer je aan de producten. Oftewel je gaat uit van gemiddelden/schattingen hoeveel product je gebruikt per schaalmodel. Dan heb je dus inkoopwaarde voorraad auto, plus geschatte kosten voor bewerking. Samen zijn dan je totale kosten per eenheid gereed product, en voor deze waarde neem je de auto's op oin je voorraad.

Pragmatisch gezien zou ik je totale inkopen aan verf etc delen op het totaal aantal auto's.

Dus in je voorraad (op de balans) staat dan de waarde van de auto's en de verf etc. Bij verkoop van een auto verminder je de voorraad (balans) met de kosten van een eenheid gereed product, met als tegenrekening de inkoopwaarde omzet (winst- en verliesrekening). De omzet (winst- en verliesrekening) boek je tegen de ontvangst van het geld (balans).

Als je de auto's niet verkoopt blijven ze in je voorraad gereed product staan. Mocht je ze als onverkoopbaar bestempelen dan moet je ze uit je voorraad "scrappen". Fysiek uit de voorraad verwijderen en afschrijven in de kosten (en dus als verliespost opvoeren).

Als je een auto uit je voorraad gebruikt om daarmee andere auto's te repareren schrijf je deze ook af.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:44:43 #148
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_201873928
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 17:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik moest me aanmelden als ondernemer bij de belastingdienst en moest btw aangifte doen en tegelijktijdig mij beroepen op een regeling zodat ik niet elke 3 maanden btw aangifte hoef te doen
Klopt, en je kunt je beroepen op die regeling omdat je niet deelneemt aan het economische verkeer (wat een criteria is voor het KVK nummer). Het is een uitzondering ;)

Ik moest zelfs mijn KVK nummer uitschrijven van mijn slapende eigen bedrijf voordat ik mijn BTW terug kon vorderen...
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_201874132
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 17:44 schreef sanger het volgende:

[..]
Klopt, en je kunt je beroepen op die regeling omdat je niet deelneemt aan het economische verkeer (wat een criteria is voor het KVK nummer). Het is een uitzondering ;)

Ik moest zelfs mijn KVK nummer uitschrijven van mijn slapende eigen bedrijf voordat ik mijn BTW terug kon vorderen...
dan ben je toch wel ondernemer bij de belastingdienst?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201880285
Zojuist even een mail naar e-boekhouden gestuurd of ze voorbeelden hebben hoe je daar de administratie kan doen.
Al mijn zaken moeten daar natuurlijk wel toepasbaar zijn.
Het enige wat ik als voorbeeld zie op Google van e-boekhouden zijn facturen.
Daar heb ik niet zoveel aan.
pi_201881025
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 00:28 schreef 0108daniel het volgende:
Zojuist even een mail naar e-boekhouden gestuurd of ze voorbeelden hebben hoe je daar de administratie kan doen.
Al mijn zaken moeten daar natuurlijk wel toepasbaar zijn.
Het enige wat ik als voorbeeld zie op Google van e-boekhouden zijn facturen.
Daar heb ik niet zoveel aan.
Je kunt het gratis 14 dagen uitproberen.
Zitten prima filmpjes en voorbeelden.

En niet onbelangrijk : kan overweg met margegoederen
  zondag 24 oktober 2021 @ 10:29:58 #152
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_201881937
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 18:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dan ben je toch wel ondernemer bij de belastingdienst?
Officieel wel, maar dat is alleen gedaan om die BTW terug te kunnen vragen. Je bent dan geen ondernemer in de zin van het woord (meedoen aan economisch verkeer etc).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_201970812
Ik zit inmiddels bij e-boekhouden.
Waar ik nu tegenaan loop is dat ik iets heb verkocht op Marktplaats.
Hiervan heb ik dus geld ontvangen.
In e-boekhouden heb ik de optie gebruikt als 'geld ontvangen'
Wat er niet staat is hoe het zit met de verzendkosten.
Het kopje 'bedrag' is dat met de verzendkosten erbij?
Ik heb iets verkocht van 50 euro incl verzendkosten.
Bij bedrag vul ik 50 in.
De verzendkosten betaald de koper.
Ik zie dit nergens in de handleidingen staan, ook niet bij de faq en ook niet bij de youtube video's van e-boekhouden.
pi_201971291
quote:
0s.gif Op zondag 31 oktober 2021 14:45 schreef 0108daniel het volgende:
Ik zit inmiddels bij e-boekhouden.
Waar ik nu tegenaan loop is dat ik iets heb verkocht op Marktplaats.
Hiervan heb ik dus geld ontvangen.
In e-boekhouden heb ik de optie gebruikt als 'geld ontvangen'
Wat er niet staat is hoe het zit met de verzendkosten.
Het kopje 'bedrag' is dat met de verzendkosten erbij?
Ik heb iets verkocht van 50 euro incl verzendkosten.
Bij bedrag vul ik 50 in.
De verzendkosten betaald de koper.
Ik zie dit nergens in de handleidingen staan, ook niet bij de faq en ook niet bij de youtube video's van e-boekhouden.
Geld ontvangen : 50 euro
Porto kosten (4760 uit mn hoofd) betaalt: bedrag van verzendkosten
pi_201972407
quote:
0s.gif Op zondag 31 oktober 2021 15:22 schreef bami_haar het volgende:

[..]
Geld ontvangen : 50 euro
Porto kosten (4760 uit mn hoofd) betaalt: bedrag van verzendkosten
Ik heb geen 4760 code.
Er staan veel codes maar geen 1 die met verzendkosten te maken heeft.
Ik kan zelf wel een code aanmaken, dat is geen probleem.
Al denk ik dat het niet de bedoeling is.
pi_201973892
Hierbij even een screenshot hoe mijn grootboek er nu uit ziet.
Ik vind dit zelf wel overzichtelijk en heb alle inkopen apart ingedeeld.
Dit lijkt mij slim?

Echter gaat het mij nu om de verkoop.
Zoals je ziet bij bijvoorbeeld Marktplaats is mijn code 8030 omzet Marktplaats.
Dit is voor alles wat ik verkoop.
Het product dat ik heb verkocht is 50 euro incl verzendkosten.
Is het verstandig om een aparte code met verzendkosten of vrachtkosten aan te maken?
pi_201974046
Ziet er heel netjes uit!
Je pakt het goed aan met alles overzichtelijk te houden.
Over de verzendkosten heb je een goeie vraag.
Volgens mij kan je beide doen, of je houd je inkomsten van 50 euro bij het totaal omzet Marktplaats.
Maar je kan de verzendkosten ook apart in het grootboek zetten met een aparte code.
Ik weet dan niet of je het ontvangen bedrag (50 euro) de verzendkosten er vanaf mag halen om ergens anders te plaatsen.
Normaal zijn de verzendkosten 6,95?
Dan zou je 50 euro - 6,95 moeten doen = 43,05.
Wat je dan in omzet Marktplaats zet is 43,05.
De verzendkosten 6,95 zet je dan in je grootboek onder code 8010 oid.
Je zou even de andere reacties af moeten wachten of je dit zo zou mogen doen.
Als dat mag dan word het nog overzichtelijker omdat je de verzendkosten apart erbij heb.
pi_201975685
Verzendkosten zijn kosten. Als je die als inkomsten boekt betaal je er btw over. Ik zoek morgen even de juiste code
pi_201976023
@anitapatat: dankjewel!! :)
@bami: BTW moet daar inderdaad over betaald worden.
Ik doe mee aan de KOR regeling, dus dat gaat in dit geval niet op.
Mijn vraag ik of ik de vracht/verzendkosten bij de prijs kan laten zitten of dat ik die beter in een aparte code kan aanmaken.
Dan moeten de verzendkosten dus weer van de verkoopprijs afgehaald worden.
pi_201984545
quote:
0s.gif Op zondag 31 oktober 2021 20:24 schreef 0108daniel het volgende:
@:anitapatat: dankjewel!! :)
@:bami: BTW moet daar inderdaad over betaald worden.
Ik doe mee aan de KOR regeling, dus dat gaat in dit geval niet op.
Mijn vraag ik of ik de vracht/verzendkosten bij de prijs kan laten zitten of dat ik die beter in een aparte code kan aanmaken.
Dan moeten de verzendkosten dus weer van de verkoopprijs afgehaald worden.
Die kun je er beter afhalen anders zijn het inkomsten (verkoopprijs) en betaal je inkomstenbelasting over de verzendkosten ipv dat je het als kosten van je winst aftrekt.

Je moet het zo boeken
Verkoop 43.25
Verzendkosten 6.75 (post 4740 in eboekhouden)
pi_201995970
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 14:46 schreef bami_haar het volgende:

[..]
Die kun je er beter afhalen anders zijn het inkomsten (verkoopprijs) en betaal je inkomstenbelasting over de verzendkosten ipv dat je het als kosten van je winst aftrekt.

Je moet het zo boeken
Verkoop 43.25
Verzendkosten 6.75 (post 4740 in eboekhouden)
Perfect, bedankt!
Zo houd ik het inderdaad netjes met de verzendkosten apart :)
pi_202008625
Inmiddels druk bezig met de koppeling van mijn webshop om alles te importeren van dit jaar naar e-boekhouden.

[ Bericht 34% gewijzigd door 0108daniel op 03-11-2021 00:39:12 ]
pi_202009021
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 14:46 schreef bami_haar het volgende:

[..]
Die kun je er beter afhalen anders zijn het inkomsten (verkoopprijs) en betaal je inkomstenbelasting over de verzendkosten ipv dat je het als kosten van je winst aftrekt.
Kun je dit toelichten? Hoe je het ook boekt; zolang er inkoopkosten voor die verzending tegenover staan zou je er geen inkomstenbelasting over betalen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Wiedanwel op 03-11-2021 06:45:28 ]
pi_202009058
Je boekt de verzendkosten twee keer zodat je er inderdaad zoals Wiedanwel aangeeft, geen IB over betaalt (behalve over een eventuele marge als je ook op die kosten een opslag doet)
Je ontvangst boek je als opbrengst, en of je dat nou splitst of niet, dat is eigen voorkeur. De betaling van de kosten boek je als kosten.
Al met al vind ik het allemaal wat overdreven voor een activiteit van deze omvang. Je moet het ook niet ingewikkelder maken dan het is of uitgebreider dan nodig is.
pi_202009263
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2021 06:37 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Kun je dit toelichten? Hoe je het ook boekt; zolang er inkoopkosten voor die verzending tegenover staan zou je er geen inkomstenbelasting over betalen.
Heel kort door de bocht :
Verkoopprijs - inkoopprijs - kosten = winst. Daarover betaal je IB

Als je de kosten er niet afhaalt is je winst niet correct en betaal je teveel IB
pi_202009411
Juist, maar je suggereerde dat ts meer IB zou betalen als hij aan de omzetkant 50 euro inclusief verzending inboekt in plaats van dit apart uit te splitsen in product en verzending.

Dat is natuurlijk niet waar.

[ Bericht 14% gewijzigd door Wiedanwel op 03-11-2021 08:06:01 ]
pi_202015534
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2021 08:00 schreef Wiedanwel het volgende:
Juist, maar je suggereerde dat ts meer IB zou betalen als hij aan de omzetkant 50 euro inclusief verzending inboekt in plaats van dit apart uit te splitsen in product en verzending.

Dat is natuurlijk niet waar.
Oh? Want verzendkosten zijn geen kosten?
pi_202016352
Inderdaad, verzendkosten die de klant aan de ondernemer betaalt (want daar hadden we het over) zijn geen kosten maar omzet.

Voor de te betalen hoeveelheid belasting maakt het dus geen zak uit of je in je omzet 50 euro (product incl verzending) of 43 euro (product) + 7 euro (verzending) inboekt, en dat was de vraag van ts.
pi_202020608
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2021 17:01 schreef Wiedanwel het volgende:
Inderdaad, verzendkosten die de klant aan de ondernemer betaalt (want daar hadden we het over) zijn geen kosten maar omzet.

Voor de te betalen hoeveelheid belasting maakt het dus geen zak uit of je in je omzet 50 euro (product incl verzending) of 43 euro (product) + 7 euro (verzending) inboekt, en dat was de vraag van ts.
Ik ga met jou niet de strijd aan, maar denk hier nog eens goed over na.

Volgens mij heeft TS voldoende input voor zijn simpele administratie. Laten we het daar bij houden :-)
  woensdag 3 november 2021 @ 22:48:20 #170
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_202021793
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 21:52 schreef bami_haar het volgende:
Ik ga met jou niet de strijd aan, maar denk hier nog eens goed over na.
Je hoeft de strijd ook niet aan te gaan met @Wiedanwel want hij heeft feitelijk gelijk. Een omzet van ¤ 7 en negatieve kosten van ¤ 7 is qua resultaat en daaropvolgend de winstbelasting gelijk aan elkaar.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_202025275
Dankje voor de informatie allemaal.
Iedereen zijn eigen mening natuurlijk! :)
Inmiddels heb ik de koppeling met mijn webshop en E-boekhouden verwerkt en alle bestellingen van dit jaar staan in E-boekhouden.
Ook mijn inkopen wat ik heb gedaan om producten te maken en verkopen heb ik ingevoerd.
Via mijn overzicht winst/verlies kom ik uit op bijna 4000 euro.

Dit is dan alleen nog mijn webshop.
Mijn verkopen op Ebay moet ik nog even uitzoeken of daar ook een koppeling oid voor is om dit automatisch te doen.
De omzet zal dan nog verder oplopen.
  donderdag 4 november 2021 @ 11:42:59 #172
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_202025851
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 14:46 schreef bami_haar het volgende:

[..]
Die kun je er beter afhalen anders zijn het inkomsten (verkoopprijs) en betaal je inkomstenbelasting over de verzendkosten ipv dat je het als kosten van je winst aftrekt.

Je moet het zo boeken
Verkoop 43.25
Verzendkosten 6.75 (post 4740 in eboekhouden)
Dan klopt hij nog niet want de koper heeft de verzendkosten betaald. Dus dan moet hij enerzijds een kostenboeking maken voor de daadwerkelijk voorgeschoten verzendkosten en anderzijds een boeking (tegelijk met de omzetboeking) voor omzet verzendkosten (of doorbelaste verzendkosten).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 4 november 2021 @ 11:44:52 #173
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_202025877
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 10:52 schreef 0108daniel het volgende:
Dankje voor de informatie allemaal.
Iedereen zijn eigen mening natuurlijk! :)
Inmiddels heb ik de koppeling met mijn webshop en E-boekhouden verwerkt en alle bestellingen van dit jaar staan in E-boekhouden.
Ook mijn inkopen wat ik heb gedaan om producten te maken en verkopen heb ik ingevoerd.
Via mijn overzicht winst/verlies kom ik uit op bijna 4000 euro.
[ afbeelding ]
Dit is dan alleen nog mijn webshop.
Mijn verkopen op Ebay moet ik nog even uitzoeken of daar ook een koppeling oid voor is om dit automatisch te doen.
De omzet zal dan nog verder oplopen.
Dit ziet er indd goed uit. Heb je ook je voorraad zo keurig uitgesplitst?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_202026017
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 11:44 schreef sanger het volgende:

[..]
Dit ziet er indd goed uit. Heb je ook je voorraad zo keurig uitgesplitst?
Dankjewel.
Nog niet, daar ben ik nog mee bezig maar is erg lastig.
Het probleem is dat ik als voorbeeld 100 sticker vellen heb.
De sticker vellen verkoop ik in zijn geheel, dat is niet moeilijk.
Het probleem is dat ik zelf ook het sticker papier gebruik om stickers te maken en te verkopen.
Ik heb dan vaak 1/3e of de helft van de vellen nodig.
Hoe kan ik dit het beste doen?
Ik heb voorderest weinig voorraad, op spuitbussen na.
De stickers die ik maak kan ik bij een verkoop direct maken, ik heb daar geen vaste voorraad van iedere sticker klaarliggen.

[ Bericht 5% gewijzigd door 0108daniel op 04-11-2021 12:15:51 ]
pi_202043453
Nog even een korte vraag.
Bij inkopen horen ook de postzegels die ik altijd via PostNL bestel.
Mag ik die ook rekenen onder inkopen?
Zo ja, valt dat onder de standaard inkopen (code 7000)?
Echter levert PostNL geen facturen van postzegels die in de webshop zijn besteld.
Hoe gaat dit nu in zijn werk?
pi_202043646
Het viel me al op dat je alleen maar omzet voor je portikosten hebt staan. De inkoop van je post- en pakketzegels mag je zeker als inkoop rekenen.

Als het goed is heb je wel orderbevestigingen van postnl gekregen waarop staat wat je hebt gekocht en hoeveel je daarvoor betaald hebt. Die kun je in je administratie opnemen, al dan niet vergezeld van een bankafschrift waar de betaling op staat.
Voor de toekomst is het wel beter om een zakelijk postnl account aan te maken zodat je facturen krijgt https://www.postnl.nl/kla(...)turen/details/kopie/
pi_202055028
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 13:54 schreef Wiedanwel het volgende:
Het viel me al op dat je alleen maar omzet voor je portikosten hebt staan. De inkoop van je post- en pakketzegels mag je zeker als inkoop rekenen.

Als het goed is heb je wel orderbevestigingen van postnl gekregen waarop staat wat je hebt gekocht en hoeveel je daarvoor betaald hebt. Die kun je in je administratie opnemen, al dan niet vergezeld van een bankafschrift waar de betaling op staat.
Voor de toekomst is het wel beter om een zakelijk postnl account aan te maken zodat je facturen krijgt https://www.postnl.nl/kla(...)turen/details/kopie/
Dankje voor de informatie!
Ik sprak PostNL en hun gaven aan dat ze alleen facturen aan zakelijke klanten verstrekken.
Ik heb inderdaad orderbevestigingen gehad in mijn mail.
Alleen als ik mijn orderbevestigingen wil inboeken moet ik een factuurnummer invullen.
Die heb ik dus niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door 0108daniel op 06-11-2021 18:35:22 ]
pi_202069696
Dan vul je toch een order nummer in… het is jouw boekhouding dus dat bepaal je zelf
pi_202080908
quote:
7s.gif Op zondag 7 november 2021 13:59 schreef Serinde het volgende:
Dan vul je toch een order nummer in… het is jouw boekhouding dus dat bepaal je zelf
Helaas mag ik geen ordernummer invoeren.
Ik heb het elders gevraagd en het moet in de rubriek afschriften/bonnetjes :)
pi_202080937
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 00:45 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
Helaas mag ik geen ordernummer invoeren.
Ik heb het elders gevraagd en het moet in de rubriek afschriften/bonnetjes :)
Kosten zijn kosten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_202094062
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 00:45 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
Helaas mag ik geen ordernummer invoeren.
Ik heb het elders gevraagd en het moet in de rubriek afschriften/bonnetjes :)
:')
Mag niet? Nogmaals: het is toch jouw administratie! Andere rubriek, bedoelen ze dan een ander dagboek? (Ik heb echt een broertje dood aan software leveranciers die hun eigen termen gaan gebruiken om het “makkelijk te maken”, wat vaker tot verwarring leidt als je vragen gaat stellen aan mensen die kunnen boekhouden)
pi_202306209
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 november 2021 01:26 schreef Serinde het volgende:

[..]
:')
Mag niet? Nogmaals: het is toch jouw administratie! Andere rubriek, bedoelen ze dan een ander dagboek? (Ik heb echt een broertje dood aan software leveranciers die hun eigen termen gaan gebruiken om het “makkelijk te maken”, wat vaker tot verwarring leidt als je vragen gaat stellen aan mensen die kunnen boekhouden)
Een ordernummer is geen factuurnummer :)
Als ik mijn 'ontvangen geld' in de boekhouding wil zetten kan ik alleen kiezen uit 'kas' of 'bank'
Als ik geld heb ontvangen neem ik aan dat dit in de rubriek 'kas' moet.
Want ik de rubriek 'bank' staan al mijn uitgaves.
pi_202307414
Alleen als je dat geld ook contant ontvangt. Anders boeken op 'bank'
pi_202307447
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 17:44 schreef bami_haar het volgende:
Alleen als je dat geld ook contant ontvangt. Anders boeken op 'bank'
Ik ontvang het niet contact, alles word naar mijn bankrekening overgemaakt.
Dan kies ik voor 'bank' :)
pi_202367241
Ik heb inmiddels weer een vraag.
Ik heb een 3D printer die meer dan 450 euro excl BTW is.
Deze zou ik in 5 jaar mogen afschrijven.
Ik heb dit bij mijn vaste activa ingevuld.
Echter heb ik ook een machine waarmee de objecten uitgehard worden.
Dit apparaat kost 98,14 incl BTW.
Er staat dat ik dit in 1x mag afschrijven, maar waar kan ik nergens vinden.
Ik heb dit ook bij mijn inventarissen - vaste activa ingevuld.
Echter zie ik geen optie om het gehele bedrag in 1x af te schrijven.
Iemand die het weet?
  zondag 28 november 2021 @ 22:58:11 #186
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_202385290
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 november 2021 17:47 schreef 0108daniel het volgende:
Ik heb inmiddels weer een vraag.
Ik heb een 3D printer die meer dan 450 euro excl BTW is.
Deze zou ik in 5 jaar mogen afschrijven.
Ik heb dit bij mijn vaste activa ingevuld.
Echter heb ik ook een machine waarmee de objecten uitgehard worden.
Dit apparaat kost 98,14 incl BTW.
Er staat dat ik dit in 1x mag afschrijven, maar waar kan ik nergens vinden.
Ik heb dit ook bij mijn inventarissen - vaste activa ingevuld.
Echter zie ik geen optie om het gehele bedrag in 1x af te schrijven.
Iemand die het weet?
Niet via vaste activa boeken maar direct in de winst en verlies rekening.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_202385856
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 22:58 schreef sanger het volgende:

[..]
Niet via vaste activa boeken maar direct in de winst en verlies rekening.
Het bedrag is hoger dan 450 euro, dan moet dat toch juist in de vaste activa?
pi_202386605
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 23:47 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
Het bedrag is hoger dan 450 euro, dan moet dat toch juist in de vaste activa?
Je vraagt toch wat je met die tweede aankoop moet. Wat sanger zegt.
  maandag 29 november 2021 @ 21:34:56 #189
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_202398218
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 23:47 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
Het bedrag is hoger dan 450 euro, dan moet dat toch juist in de vaste activa?
Ahhh, de bekende '450-euro regel dus activeren moet' komt weer eens om de hoek kijken. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_202536552
Ik heb inmiddels weer een vraag.
Momenteel heb ik een nieuwe leverancier gevonden.
Bij die leverancier wil ik een grote order plaatsen.
Het 'probleem' is dat mijn bedrag op de zakelijke rekening van de webshop te laag is.
Mag ik de inkoopprijs ook van mijn prive rekening halen?
pi_202537294
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 11:35 schreef 0108daniel het volgende:
Ik heb inmiddels weer een vraag.
Momenteel heb ik een nieuwe leverancier gevonden.
Bij die leverancier wil ik een grote order plaatsen.
Het 'probleem' is dat mijn bedrag op de zakelijke rekening van de webshop te laag is.
Mag ik de inkoopprijs ook van mijn prive rekening halen?
In dit geval het bedrag van privé storten op de bedrijfsrekening. Deze mag bij de fiscale winstberekening buiten beschouwing worden gelaten.
Maar aangezien het een grote order betreft, heb je niet de mogelijkheid om een aanbetaling te doen?
pi_202538096
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 12:29 schreef jesseax het volgende:

[..]
In dit geval het bedrag van privé storten op de bedrijfsrekening. Deze mag bij de fiscale winstberekening buiten beschouwing worden gelaten.
Maar aangezien het een grote order betreft, heb je niet de mogelijkheid om een aanbetaling te doen?
Het probleem is dat ik het afgelopen jaar alles vanaf een prive rekening heb betaald omdat ik pas sinds vorige maand officieel ZZP'er ben en een zakelijke rekening heb.
Aanbetaling is niet nodig, want het bedrag heb ik ruimschoots op mijn prive rekening.
pi_202540307
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 13:34 schreef 0108daniel het volgende:

[..]
Het probleem is dat ik het afgelopen jaar alles vanaf een prive rekening heb betaald omdat ik pas sinds vorige maand officieel ZZP'er ben en een zakelijke rekening heb.
Aanbetaling is niet nodig, want het bedrag heb ik ruimschoots op mijn prive rekening.
Lijkt mij voor je cashflow ( zowel privé als zakelijk) beter om altijd gebruik de maken van een aanbetaling.
pi_202551779
Ah oke, dan laat ik het zoals het is.
Zojuist een factuur van mijn webwinkelkeurmerk ontvangen.
Het beste kan ik dus nu het te betalen bedrag van mijn prive rekening overboeken naar mijn zakelijke rekening en via de zakelijke rekening de factuur betalen?
pi_202553493
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 12:04 schreef 0108daniel het volgende:
Ah oke, dan laat ik het zoals het is.
Zojuist een factuur van mijn webwinkelkeurmerk ontvangen.
Het beste kan ik dus nu het te betalen bedrag van mijn prive rekening overboeken naar mijn zakelijke rekening en via de zakelijke rekening de factuur betalen?
Dat zou ik wel doen. Dan kun je straks per einde jaar makkelijk je betalingen naast je facturen leggen om te zien of je wat mist.
pi_202554860
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 14:28 schreef jesseax het volgende:

[..]
Dat zou ik wel doen. Dan kun je straks per einde jaar makkelijk je betalingen naast je facturen leggen om te zien of je wat mist.
Dan zal ik dat voor komend jaar doen.
Ben namelijk pas vorige maand officieel zzp'er en ben toen begonnen met boekhouden.
pi_202554918
Nog even een andere vraag.
Ik kijk bij mijn winst/verlies en zie daar dat drukwerk porti en vrachten bij 'winst' staat.
Ik heb dit bij mijn mutaties nagekeken en dit heeft te maken met de koppeling van woocommerce naar e-boekhouden.
Automatisch word na een bestelling de omzet gemaakt in de juiste reeks en de verzendkosten bij reeks 4740 drukwerk porti en vrachten.
Dit is juist, maar waarom staat dit dan bij winst?
Ik heb contact opgenomen met e boekhouden.
Dit was hun antwoord:

De soort boeking Factuur Verstuurd heeft betrekking op omzet / winst en deze zult u dan aan de winst zijde van de W&V rekening zien.
Ik verwacht dat de tweede regel in de mutatie ook als omzet geboekt dient te worden (in de 8XXX reeks) i.p.v. als kosten.

De tweede regel die ze bedoelen zijn de verzendkosten.
Die kan ik toch niet bij omzet gaan boeken? Hier is juist de optie porti en vrachten voor.
Wat zie ik over het hoofd?
pi_202561537
Is het eigenlijk erg als de verzendkosten/postzegels geboekt worden in de reeks 4740 porti, vrachten en dat dit word gezien als 'winst'?
Als dit geen probleem is dan laat ik het zo staan, dan weet ik exact wat de verzendkosten zijn geweest.
pi_202561862
Wederom: het is jouw administratie dus in welk grootboek je het zet mag je zelf weten. Verzendkosten die jouw klant aan jou betaalt hoort inderdaad aan de winstzijde te staan (ongeacht of je dat in 4xxx of in een aparte 8xxx "omzet verzendkosten" zet).

Daar tegenover komt een verliespost voor de daadwerkelijk door jou genaakte an de verzend (en verpakkings)kosten.
pi_202568360
Ah prima dan hoort dat dus zo.
Het voelt namelijk best vreemd dat dit bij winst gezet word omdat ik de verzendkosten uiteindelijk weer betaal.
pi_202569133
Trek het maar door naar je producten en dan voelt het denk ik al wat logischer: hier zet je immers ook je volledige verkoopprijs in de winstkolom. De inkoopkosten die daar tegenover staan zet je aaan de verlieszijde en je uiteindelijke winst is het verschil tussen beide kolommen.

Reken je 7 euro verzendkosten en betaal je datzelfde aan postnl dan houd je 0 euro winst over. Zou je echter 15 euro in rekening brengen terwijl je 7 euro betaalt, dan zou je daadwerkelijk 8 euro winst maken die meetelt.
pi_202569385
Dan heb ik nog 1 vraag.
Als ik bij mijn winst/verlies kijk dan staat er onderin 'saldo winst'
Echter staat dit in de 'verlies' kolom.
Als er saldo winst staat is het een verlies van 1342?


[ Bericht 0% gewijzigd door 0108daniel op 11-12-2021 17:21:15 ]
pi_202579268
De inkopen heb ik vanaf een prive rekening betaald, dit omdat ik nog geen zakelijke rekening had.
Nu wil ik mijn ingevoerde facturen over het hele jaar aanpassen naar prive betaling.
Hoe doe ik dit?
Had dit met het memoriaal te maken?
Als ik een mutatie in met memoriaal wil toevoegen loop ik al vrij snel vast.
Is de rekening 1010 - Bank of 1700 - crediteuren?
De tegenrekening zou 1410 prive opnamen en stortingen moeten worden.
Hoe gaat dit in zijn werk?

[ Bericht 38% gewijzigd door 0108daniel op 12-12-2021 13:09:52 ]
  maandag 13 december 2021 @ 19:41:42 #204
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_202604386
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 12:18 schreef 0108daniel het volgende:
De inkopen heb ik vanaf een prive rekening betaald, dit omdat ik nog geen zakelijke rekening had.
Nu wil ik mijn ingevoerde facturen over het hele jaar aanpassen naar prive betaling.
Hoe doe ik dit?
Had dit met het memoriaal te maken?
Als ik een mutatie in met memoriaal wil toevoegen loop ik al vrij snel vast.
Is de rekening 1010 - Bank of 1700 - crediteuren?
De tegenrekening zou 1410 prive opnamen en stortingen moeten worden.
Hoe gaat dit in zijn werk?
Memoriaalboeking
Crediteur (debet) - factuurbedrag
Privestorting (credit)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_202702115
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 19:41 schreef ManAtWork het volgende:

[..]
Memoriaalboeking
Crediteur (debet) - factuurbedrag
Privestorting (credit)
Is gelukt, bedankt!
pi_202702139
Kan iemand mij vertellen hoe ik iets kan inboeken met verzendkosten?
Ik heb een product verkocht en verzonden als pakketpost.
De verzendkosten zijn 7,25.
De koper heeft de verzendkosten betaald.
Hoe boek ik deze verzendkosten af de boekhouding in?
Het product is 50 euro + 7,25 verzending is 57,25 euro.
50 euro is de omzet die heb ik in een aparte groep geplaatst.
De 7,25 zit in de groep van porti en vrachten.
De 7,25 word nu gezien als winst.
Echter moet ik die bij het verzenden van het pakket natuurlijk betalen.
Hoe boek ik die kosten van 7,25 af in de boekhouding?
  zondag 19 december 2021 @ 21:36:53 #207
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_202710436
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 15:02 schreef 0108daniel het volgende:
Kan iemand mij vertellen hoe ik iets kan inboeken met verzendkosten?
Ik heb een product verkocht en verzonden als pakketpost.
De verzendkosten zijn 7,25.
De koper heeft de verzendkosten betaald.
Hoe boek ik deze verzendkosten af de boekhouding in?
Het product is 50 euro + 7,25 verzending is 57,25 euro.
50 euro is de omzet die heb ik in een aparte groep geplaatst.
De 7,25 zit in de groep van porti en vrachten.
De 7,25 word nu gezien als winst.
Echter moet ik die bij het verzenden van het pakket natuurlijk betalen.
Hoe boek ik die kosten van 7,25 af in de boekhouding?
Portikosten/verzendkosten (debet) 7,25
Kas/bank (credit) 7,25
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_202717095
Toch zou ik in jou geval wellicht de overweging maken om het aan een boekhouder uit te besteden. Leuk om het allemaal zelf uit te vogelen, maar dat gaat een keer mis. En daarin is de belastingdienst geen gemakkelijke. Daarnaast verdient een goede boekhouder zichzelf terug.
pi_202724195
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 15:02 schreef 0108daniel het volgende:
Kan iemand mij vertellen hoe ik iets kan inboeken met verzendkosten?
Ik heb een product verkocht en verzonden als pakketpost.
De verzendkosten zijn 7,25.
De koper heeft de verzendkosten betaald.
Hoe boek ik deze verzendkosten af de boekhouding in?
Het product is 50 euro + 7,25 verzending is 57,25 euro.
50 euro is de omzet die heb ik in een aparte groep geplaatst.
De 7,25 zit in de groep van porti en vrachten.
De 7,25 word nu gezien als winst.
Echter moet ik die bij het verzenden van het pakket natuurlijk betalen.
Hoe boek ik die kosten van 7,25 af in de boekhouding?
Volgens mij heb je deze vraag nu al meermaals gesteld én beantwoord gekregen.

Kleinschalig boekhouden hoeft niet ingewikkeld te zijn, maar je moet er wel enigszins affiniteit mee hebben. Ik zou het advies van jesseax ter harte nemen zodat je zelf kunt focussen op je core business.
pi_202734526
Het is inmiddels gelukt.
Bleek erg simpel te zijn.
Via 'geld uitgegeven' kan ik als tegenrekening porti en vrachten kiezen.
Daarna in het memoriaal als tegenrekening de prive rekening kiezen omdat het prive betaald is.

Een boekhouder is behoorlijk duur op jaarbasis.
Daarnaast verdien ik geen tienduizenden euros om abbonementen en een boekhouder te kunnen betalen.
Over mijn eigen bedrijf wil ik zelf weten wat er gebeurd en hoe ik dit moet inboeken.
Uit handen geven kan altijd, maar op deze manier ben ik er volledig bij betrokken met wat er in en uit gaat.
Het is ook erg interessant om het uiteindelijk zelf te kunnen :)
  woensdag 22 december 2021 @ 20:24:01 #211
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_202758841
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 12:41 schreef 0108daniel het volgende:
Het is inmiddels gelukt.
Bleek erg simpel te zijn.
Via 'geld uitgegeven' kan ik als tegenrekening porti en vrachten kiezen.
Daarna in het memoriaal als tegenrekening de prive rekening kiezen omdat het prive betaald is.

Een boekhouder is behoorlijk duur op jaarbasis.
Daarnaast verdien ik geen tienduizenden euros om abbonementen en een boekhouder te kunnen betalen.
Over mijn eigen bedrijf wil ik zelf weten wat er gebeurd en hoe ik dit moet inboeken.
Uit handen geven kan altijd, maar op deze manier ben ik er volledig bij betrokken met wat er in en uit gaat.
Het is ook erg interessant om het uiteindelijk zelf te kunnen :)
Jij bakt ook je eigen brood en brengt je auto niet naar een garage voor onderhoud?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')