abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201786216
Wat doe jij allemaal om je tuin winterklaar te maken?
Misschien kunnen we nog iets van elkaar overnemen, want 2 weten meer dan 1.

Ik heb gisteren en vandaag weer een en ander gesnoeid (in de borders), waaronder mijn vier plantaanbomen.
Ook bijna alles wat los staat in de berging gezet.
Vogelhuisje + voederbakje + vetbollen verspreid over de tuin gehangen.
Buitenkraan afgesloten en ingepakt tegen de vorst.
Gras hoef ik niks aan te doen, want ik heb kunstgras. Maar heb het wel goed geveegd.
En jawel hoor ... zelfs de jaarlijkse schutting-schroeven-vast-draai-30minuten heb ik gedaan ... tegen de stormen ;)
pi_201786553
Buitenkraan nu al afgesloten?
pi_201786652
Onze tuinman heeft deze week de bomen, perken en de heggen gesnoeid. Voor de rest ben ik nog niet zo met de winter bezig. Vetbolletjes komen wel als het echt winter is, buitenkraan afsluiten doe ik volgende maand ergens wel.
pi_201788409
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 20:49 schreef Rekkie het volgende:
Buitenkraan nu al afgesloten?
Ja, dan vergeet ik het niet. En heb buiten geen water meer nodig (en zo ja pak ik het binnen wel).
pi_201788433
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 20:54 schreef samuel25 het volgende:
nze tuinman heeft deze week de bomen, perken en de heggen gesnoeid. Voor de rest ben ik nog niet zo met de winter bezig. Vetbolletjes komen wel als het echt winter is, buitenkraan afsluiten doe ik volgende maand ergens wel.
wat een luxe een tuinman :)
alhoewel ik het zelf wel lekker vindt om in de tuin te rommelen
pi_201789806
Even geschoffeld en gewied, beetje fatsoeneren. Grasmaaien moet nog. Maar dat doe ik van tijd tot tijd sowieso.

Winterklaarmaken van tuinen is als grap begonnen bij Van Kooten en de Bie met hun scheurgras in diezelfde aflevering. Maar toen pakte Eigen huis en Tuin het over.

doe er niet aan mee.
  zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:02:18 #7
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201790213
Waar laten jullie eigenlijk de troep van dit jaargetijde? Ik ben al 3 weken aan het harken en heb al 5 kliko's gevuld met tamme kastanjes, walnoten en blad. En de bomen staan nog vol in het blad ;( .
pi_201790243
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 23:02 schreef bleiblei het volgende:
Waar laten jullie eigenlijk de troep van dit jaargetijde?
Milieustraat
pi_201790254
Wij zijn pas verhuisd en de 29e komt een tuinman de boel aanpakken. De vorige bewoners hebben er de laatste maanden niks meer aan gedaan, mijn man heeft alleen het gras gemaaid. We hebben geen idee wat er allemaal groeit, laat staan wat we ermee moeten ;)

We hebben zowel voor als achter een buitenkraan maar het is wel erg vroeg om die af te sluiten?
Heb mijn winterbanden ook nog niet op de auto laten zetten :D

Ik zag bij het tuincentrum voerhuisjes voor de vogels gemaakt door mensen met een beperking, die ga ik binnenkort halen. Al vermoed ik dat het nog (veel?) te vroeg is om hem neer te zetten. De vogels hier kunnen nog voldoende voedsel vinden met het zachte weer.

De buren willen overleggen over een nieuwe schutting. Hoop dat de tijd daar nu misschien ook wat gunstiger voor is dan het voorjaar. Gezien de houtprijzen zal dat wel een lieve duit gaan kosten, ben benieuwd.
  zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:06:16 #10
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_201790256
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 23:02 schreef bleiblei het volgende:
Waar laten jullie eigenlijk de troep van dit jaargetijde? Ik ben al 3 weken aan het harken en heb al 5 kliko's gevuld met tamme kastanjes, walnoten en blad. En de bomen staan nog vol in het blad ;( .
Een deel van de bladeren laat ik liggen voor de egels in mijn tuin.
De rest gaat in de kliko voor groenafval. En inderdaad vele kliko's vol.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:43:44 #11
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201790662
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 23:06 schreef livelink het volgende:

[..]
Een deel van de bladeren laat ik liggen voor de egels in mijn tuin.
De rest gaat in de kliko voor groenafval. En inderdaad vele kliko's vol.
Ja, ik ruim de borders zelf niet leeg. De noten zijn perfect voor de eekhoorntjes en andere beesten. Bladeren perfecte mulch voor de planten. Maar dat grasveld ;( . Hopeloos.

Maar milieustraat dus. In het uiterste geval ga ik dan maar de aanhangwagen volgooien inderdaad :P .
pi_201790707
Doen julile nog wat met schuttingen?
Om die te beschermen tegen de harde stormen die vast en zeker ons binnen nu en 2 maanden gaan passeren?
pi_201790724
Neutronenkorrels strooien om scheurgras tegen te gaan.
pi_201790757
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 23:50 schreef VaderVanJezus het volgende:
Neutronenkorrels strooien om scheurgras tegen te gaan.
Klassiekertje, Van Kooten en De Bie!
pi_201790921
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 22:39 schreef Beathoven het volgende:
Even geschoffeld en gewied, beetje fatsoeneren. Grasmaaien moet nog. Maar dat doe ik van tijd tot tijd sowieso.

Winterklaarmaken van tuinen is als grap begonnen bij Van Kooten en de Bie met hun scheurgras in diezelfde aflevering. Maar toen pakte Eigen huis en Tuin het over.

doe er niet aan mee.
Winterklaar maken bestond al voor van Kooten en de Bie.

Het komt voort uit de opruim drang van mensen en hoveniers hebben daar handig op ingespeeld.

Veel dingen zijn alleen helemaal niet nodig en sommige dingen doen meer kwaad dan goed.
Heel verstandig om daar niet aan mee te doen. ;)

Gewoon tijdens de seizoenen doen wat op dat moment nodig is. :)
pi_201792496
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 23:48 schreef hartloper het volgende:
Doen julile nog wat met schuttingen?
Om die te beschermen tegen de harde stormen die vast en zeker ons binnen nu en 2 maanden gaan passeren?
als een schutting goed geinstalleerd is kan het de Nederlandse stormen aan. Als het niet goed geinstalleerd is kun je wat extra stevigheid creeeren op punten die zwak zijn.
  zondag 17 oktober 2021 @ 10:06:26 #17
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_201792546
Ik heb in mei planten in de border gezet, en ik denk erover om wat te snoeien daar. Geen idee alleen hoeveel en bij welke planten :')

M'n appelboompjes moeten geplukt worden nog. En ik denk dat ik nog een keer moet maaien. Heb twee weken terug voor het laatst het gras bemest en toen begon het ineens weer te groeien :D
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_201792552
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 23:02 schreef bleiblei het volgende:
Waar laten jullie eigenlijk de troep van dit jaargetijde? Ik ben al 3 weken aan het harken en heb al 5 kliko's gevuld met tamme kastanjes, walnoten en blad. En de bomen staan nog vol in het blad ;( .
Hier staan hekken op parkeerplaatsen waar je dat spul mag gooien. Wordt opgehaald door de gemeente.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_201792565
Ik heb een hortensia gesnoeid omdat die te ver over het pad hing, anders word je zeiknat als je in de natte herfst tegen die bloemen aan loopt. En dat was het, de egelfamilie is me dankbaar dat ik verder niks doe. Buitenkraantje is vorstvrij, dus daar heb ik ook geen werk aan.

Wat betreft bladafval en gesnoeide takken : sommige gemeentes zetten bladkorven neer en hebben takkenroutes, misschien kun je vragen of jouw gemeente dat ook doet
pi_201792677
quote:
1s.gif Op zondag 17 oktober 2021 00:13 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:

[..]
Winterklaar maken bestond al voor van Kooten en de Bie.

Het komt voort uit de opruim drang van mensen en hoveniers hebben daar handig op ingespeeld.

Veel dingen zijn alleen helemaal niet nodig en sommige dingen doen meer kwaad dan goed.
Heel verstandig om daar niet aan mee te doen. ;)

Gewoon tijdens de seizoenen doen wat op dat moment nodig is. :)
Het zal inderdaad orde met opruimdrang te maken hebben.

En het hebben van vrij exotisch spul zoals olijfboompjes vraagt natuurlijk om voorzorg.
pi_201792689
quote:
1s.gif Op zondag 17 oktober 2021 10:09 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb een hortensia gesnoeid omdat die te ver over het pad hing, anders word je zeiknat als je in de natte herfst tegen die bloemen aan loopt. En dat was het, de egelfamilie is me dankbaar dat ik verder niks doe. Buitenkraantje is vorstvrij, dus daar heb ik ook geen werk aan.

Wat betreft bladafval en gesnoeide takken : sommige gemeentes zetten bladkorven neer en hebben takkenroutes, misschien kun je vragen of jouw gemeente dat ook doet
Hier doen ze dat, maar echt in de winterperiode wanneer het meeste aan herfstbladeren er wel af is, maar die korven staan redelijk uit de buurt. Gegeven de geringe hoeveelheid bladeren die er in onze tuin vallen kan het erg makkelijk in de groene container.
pi_201799176
quote:
1s.gif Op zondag 17 oktober 2021 10:09 schreef Doedezemaar het volgende:
sommige gemeentes zetten bladkorven
Die heb je hier ook. Maar er mag alleen blad van gemeente in, geen snoei afval.
Toen ik vanmorgen tijdens mijn wandeling in die bak keek zag ik wel veel snoei afval (takken)
pi_201799733
Prachtig die vogeltjes in de tuin die op het voer af komen.

Ik heb ook een vogelhuisje hangen.
Is er in de winter genoeg te vinden om een slaapplek te maken? Of moet ik wat in dat huisje doen?
pi_201799796
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 23:02 schreef bleiblei het volgende:
Waar laten jullie eigenlijk de troep van dit jaargetijde? Ik ben al 3 weken aan het harken en heb al 5 kliko's gevuld met tamme kastanjes, walnoten en blad. En de bomen staan nog vol in het blad ;( .
De walnoten deel ik altijd uit aan collega's, vrienden en familie.
pi_201846161
Wat was ik vannacht blij dat ik van de week mijn tuin helemaal heb gesnoeid.
Heb een paar bomen in de tuin die anders veel wind hadden gevangen en vooral veel bladeren hadden laten vallen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')