abonnement Unibet Coolblue
pi_201783184
Omdat ik fulltime thuiswerk denk ik erover om in de avonduren en weekenden wat bij te klussen als ZZPer in de horeca of bezorger.
Ik verdien een modaal salaris, waar moet ik belastingtechnisch rekening mee houden? Hoeveel mag ik bijverdienen voor ik extra belasting ga betalen?
pi_201783402
Je betaalt gewoon inkomstenbelasting over al het geld dat je verdient, dus dat zul je moeten opgeven, en dan betaal je het tarief van de hoogste schijf waar je nu in valt. Als je heel veel bijverdient zou je voor een deel in een hogere schijf kunnen vallen dan je nu valt, dus over dat deel betaal je dan procentueel meer.

Verder maakt het wel verschil of je je gaat inschrijven bij de kvk, of je btw gaat rekenen (dan heb je een btw nummer nodig en moet je elk kwartaal die btw opgeven), en of je in een jaar genoeg uren werkt om door de belastingdienst als ondernemer gezien te worden. Er zijn voor ondernemers allerlei regelingen (zoals bijv de startersaftrek) en aftrekposten die invloed hebben op hoeveel belasting je uiteindelijk betaalt.
pi_201783706
Startersaftrek zou ik niet aan beginnen als je al fulltime werkt, maar je krijgt volgens mij wel 25% "winst" vrijstelling. 😏
pi_201789149
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 17:58 schreef Tong801 het volgende:
Omdat ik fulltime thuiswerk denk ik erover om in de avonduren en weekenden wat bij te klussen als ZZPer in de horeca of bezorger.
'Omdat' suggereert een verband. Toen je niet thuiswerkte, had je toch ook avonduren en weekends? Waarom wil je die nu je thuiswerkt vullen met bijbeunen?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201789234
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 18:28 schreef exelletor het volgende:
Startersaftrek zou ik niet aan beginnen als je al fulltime werkt, maar je krijgt volgens mij wel 25% "winst" vrijstelling. 😏
bedoel je de MKB-winstvrijstelling? Die is 14%

Ik wacht de reactie op mijn verzoek tot vooroverleg voor ik me evt inschrijf als ondernemer. Ik doe al nevenwerkzaamheden en betaal vanaf de eerste euro bijna de helft belasting. Vergeet ook niet de ZVW bijdrage die je betaalt als via je fulltime dienstverband nog niet over maximaal premie inkomen wordt afgedragen.
pi_201789273
Zie artikel 3.76 en 3.79a van de wet inkomstenbelasting 2001

Zie verder:
https://www.belastingdien(...)heffingskorting-2021

Tussen +- 21 en 68k algemene heffingskorting:
quote:
¤ 2.837 - 5,977% x (belastbaar inkomen uit werk en woning - ¤ 21.043)
https://www.belastingdien(...)-arbeidskorting-2021
Arbeidskorting: tussen +-22k en 36k
quote:
¤ 3.837 + 2,663% x (arbeidsinkomen - ¤ 21.835)
Tussen +- 36k en 105k
quote:
¤ 4.205 - 6% x (arbeidsinkomen - ¤ 35.652)
https://www.belastingdien(...)og-niet-aow-leeftijd

Tarieven box 1, inkomen uit werk en woning:
Tot +- 68k
quote:
37,10%
Dusss, ligt er een beetje aan, word je gezien als ondernemer.... Dan MKB aftrek... Voldoe je aan urencriterium (mere dan 1225 uur) dan krijg je zelfstandigenaftrek...

Verdien je meer dan 36k en niet veel meer dan dat en word je niet gezien als ondernemer:

-6% + -6% + -37.1% = +- 50% gaat naar de staat, werken slaaf.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En de standaard disclaimer is van toepassing.

Strikt genomen zou de belastingdienst weleens kunnen vinden dat je geen onderneming drijft.. Dan mis je sowieso die voordeeltjes als MKB winstvrijstelling.

Tevens ook deze als je aan particulieren levert:
https://www.belastingdien(...)eondernemersregeling

Duss, ga maar uit van het minste scenario, je drijft geen bedrijfje maar bent gewoon een freelancer en brengt de helft van je inkomen naar de staat.

[ Bericht 51% gewijzigd door ludovico op 16-10-2021 22:45:26 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201789388
Aan het urencriterium voldoe je niet gauw als het gaat om wat bijverdienen naast een fulltime dienstverband.
pi_201790442
Stel je verdient 35000 bruto per jaar in loondienst en je gaat 10.000 euro bijverdienen als ZZP-er dan betaal je uiteindelijk net zoveel inkomstenbelasting als iemand die 45.000 euro bruto per jaar verdient in loondienst. Dus je kunt zelf uitrekenen hoeveel extra inkomstenbelasting je moet betalen over die 10.000 euro (of welke bedragen dan ook van toepassing zijn)
pi_201795281
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 23:21 schreef NightDancert het volgende:
Stel je verdient 35000 bruto per jaar in loondienst en je gaat 10.000 euro bijverdienen als ZZP-er dan betaal je uiteindelijk net zoveel inkomstenbelasting als iemand die 45.000 euro bruto per jaar verdient in loondienst. Dus je kunt zelf uitrekenen hoeveel extra inkomstenbelasting je moet betalen over die 10.000 euro (of welke bedragen dan ook van toepassing zijn)
dat hoeft niet ivm zzp belastingkortingen, dan moet je alleen wel aan die voorwaarden voldoen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 18 oktober 2021 @ 09:17:38 #10
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201803592
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 17:58 schreef Tong801 het volgende:
Omdat ik fulltime thuiswerk denk ik erover om in de avonduren en weekenden wat bij te klussen als ZZPer in de horeca of bezorger.
Ik snap dit toch niet helemaal, want waarom deed je het dan niet eerder?

Ander punt - Ik weet niet wat voor werk je doet en hoeveel uur, maar mogelijk is er bij je werk een reglement dat je extra werkzaamheden moet melden (vaker wel dan niet) en mogelijk kom je in de problemen met de arbeidstijdenwet. Of eigenlijk, je werkgevers. Je mag maar een x aantal uren per week maximaal werken, en werkgevers zijn daar mede verantwoordelijk voor. Dat is vaak de achterliggende reden voor het feit dat je andere dienstverbanden moet melden.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_201808861
Urencriterium is alleen als je meer uren als zzp maakt dan in loondienst.

Voor de rest noem je sectoren waar de tarieven laag liggen. Dus als je een modaal salaris hebt dan ga je echt weinig verdienen. Dan moet je het echt voor de lol doen.

Je mss beter wat overwerken in je huidige vak en met het geld wat leuks gaan doen.
pi_201811898
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 09:17 schreef HMS het volgende:

(...)Dat is vaak de achterliggende reden voor het feit dat je andere dienstverbanden moet melden.
Bij ons is het melden van (en in een aantal gevallen: toestemming vragen voor) nevenwerkzaamheden verplicht. Dat heeft hem volgens mij niet zozeer met de uren te maken maar meer met onafhankelijkheid / belangenverstrengeling en dat soort zaken.
pi_201832058
Er zit wel een verschil tussen de verschillende aftrekposten en de MKB winstvrijstelling. Voor de MKB winstvrijstelling dien je ondernemer te zijn voor de inkomstenbelasting:
https://www.belastingdien(...)e-inkomstenbelasting

Voor de aftrekposten (startersaftrek & zelfstandige aftrek) komt daar het urencriterium bovenop. Dit betekent > 1225 uren besteden aan de onderneming en meer uren aan de onderneming besteden dan de werkzaamheden in loondienst.

Zet je minder dan ¤20,000 om op jaarbasis, dan is het wellicht verstandig om te kijken wat de Kleineondernemersregeling (KOR) inhoudt. Hierbij krijg je een vrijstelling voor BTW afdracht, maar let op: ook kun je dan geen BTW terugvragen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')