abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:34:23 #1
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_201768619
Dit is het jaarlijkse topic voor vervroegde gemeenteraadsverkiezingen ivm een herindeling. :). Een beetje vroeg (het is pas over een maand), maar vandaag is bekendgemaakt welke partijen deelnemen en ik had verder niet zoveel te doen. :').

Voor de herindelingen per 1-1-2022 worden verkiezingen gehouden op woensdag 24 november a.s., in 4 nieuw te vormen gemeenten: Dijk en Waard, Purmerend, Maashorst, en Land van Cuijk. In maart 2022 zijn hier dus geen verkiezingen. Dat geldt ook voor gemeenten die in 2020 vervroegde verkiezingen hebben gehouden: Eemsdelta, Boxtel, Vught en Oisterwijk, en voor gemeenten die in 2023 fuseren. Hellevoetsluis, Brielle en Westvoorne worden dan de gemeente Voorne aan Zee.

Naast de 4 waarvoor in november verkiezingen worden gehouden is er nog een herindeling in 2022: de gemeente Weesp gaat op in de gemeente Amsterdam. Bij uitzondering is deze herindeling niet per 1 januari, maar per 24 maart 2022. De herindelingsverkiezingen voor deze gemeente kunnen dan tegelijk met de 'gewone' gemeenteraadsverkiezingen gehouden worden in maart 2022. Hiervoor is gekozen omdat Weesp veel kleiner is dan Amsterdam (2% van de 'nieuwe' gemeente), en het ongewenst wordt gevonden dat de gemeente Amsterdam niet meedoet met de landelijke gemeenteraadsverkiezingen. Er is een precedent, in 2010 gebeurde hetzelfde met de fusie van de gemeenten Rotterdam en Rozenburg.

Hieronder een overzicht van de deelnemende partijen per gemeente. Daarnaast heb ik de uitslagen voor 2018 omgerekend naar een uitslag voor de nieuwe gemeenten, rekening houdend met partijfusies en de grotere gemeenteraden van de nieuwe gemeenten.

Dijk en Waard (37 zetels)
De gemeenten Heerhugowaard en Langedijk gaan vrijwillig samen in deze nieuwe gemeente, de gemeente Langedijk vindt zich te klein voor de toekomst. Ik heb overigens wel eens sterkere gemeentenamen gezien (Dijk en Waard is wel heel generiek), maar dat is mijn persoonlijke mening. In Langedijk is er met name in de dorpen Sint Pancras en Koedijk wat verzet tegen samenvoeging met Heerhugowaard, deze dorpen liggen pal tegen Alkmaar. Mogelijk dat hier later nog een grenscorrectie met Alkmaar volgt, maar dat is aan de nieuwe gemeente.

Aan de verkiezingen doen deze keer 12 partijen mee:

De landelijke partijen
• VVD
• CDA
• D66
• GroenLinks
• PvdA
• ChristenUnie
• Forum voor Democratie (nieuw)

De lokale partijen
• Lokaal Dijk en Waard (een samenvoeging van Dorpsbelang Langedijk, Kleurrijk Langedijk & Hart voor Langedijk/D66)
• Dijk&Waardse Onafhankelijke Partij (voorheen de Heerhugowaardse Onafhankelijke Partij)
• Senioren Dijk en Waard (een samenvoeging van Senioren Heerhugowaard en Senioren Langedijk)
• Authentiek Dijk en Waard (nieuw)
• Lijst-Planken (nieuw)

Een tweede blanco lijst (de lijst-Brandsma) werd afgekeurd door een gebrek aan handtekeningen

En de omgerekende zetelverdeling uit 2018:



Purmerend (37 zetels)
De gemeente Beemster vindt zichzelf te klein om zelfstandig verder te gaan, en fuseert vrijwillig met de gemeente Purmerend. Van de vier herindelingen van dit jaar was dit de minst controversiële. Waarschijnlijk is het niet de laatste herindeling in dit gebied, ook in de relatief kleine gemeenten Landsmeer, Oostzaan en Wormerland wordt nagedacht over fusiepartners.

Aan de verkiezingen doen 15 partijen mee:

De landelijke partijen
• D66
• CDA
• VVD
• GroenLinks
• PvdA
• PVV
• Forum voor Democratie (nieuw)
• Piratenpartij (nieuw)

De lokale partijen
• Stadspartij Purmerend/Beemster Polderpartij
• Leefbaar Purmerend 2001
• Ouderenpartij AOV
• Lijst Van Damme
• Groep HOP
• Gemeentebelangen Purmerend (nieuw)
• PB21 (nieuw)

De omgerekende zetelverdeling ziet er zo uit:



NB: Beemster heeft een gezamenlijke PvdA/GroenLinks-lijst, de stemmen daarop heb ik 1:1 over de beide partijen verdeeld). De SP deed in 2018 mee in Purmerend, maar de 3 raadsleden zijn inmiddels opgestapt of voor zichzelf begonnen (als 'Gemeentebelangen'). De lokale SP-afdeling is opgeheven, en de partij doet dus ook niet mee.

Maashorst (31 zetels)
De gemeente Landerd (in de jaren '90 ontstaan uit een fusie van de gemeenten Schaijk en Zeeland) is nooit echt een succes geweest. Na jaren debatteren wordt de gemeente nu samengevoegd met Uden tot de nieuwe gemeente Maashorst. Met name in Schaijk was hier verzet tegen, een deel van de bevolking had een voorkeur voor de gemeente Oss. Dit vond enige weerklank, er was op een gegeven moment in de Tweede Kamer zelfs sprake van een amendement op het wetsvoorstel, waardoor Schaijk bij Oss gevoegd zou worden. Uiteindelijk is dit ingetrokken, wel gaat een grenscorrectie onderzocht worden. Ook om de naam van de nieuwe gemeente was gedoe. Het is vernoemd naar het natuurgebied Maashorst, dat echter ook deels in Oss en Bernheze ligt. Die gemeenten zijn bang voor verwarring.

Maashorst ligt in Noord-Brabant, dus er doen behoorlijk wat lokale partijen mee aan de verkiezingen.

Aan de verkiezingen doen 13 partijen mee:
De landelijke partijen
• CDA
• VVD
• SP
• GroenLinks
• Forum voor Democratie (nieuw)

De lokale partijen
• Jong Maashorst (voorheen Jong Uden)
• PRO (een samenvoeging van PvdA en D66 uit Uden met Progressief Landerd)
• Voor de Dorpen (een onofficiële voortzetting van twee Landerdse partijen: RPP uit Reek & DS'97 uit Schaijk)
• Gewoon Uden
• UdenPlusLanderd (voorheen UdenPlus)
• Maashorst Vooruit (uit Landerd)
• Vrouw Maashorst (nieuw)
• Partij van de Sport (nieuw)

De omgerekende zetelverdeling ziet er zo uit:



Land van Cuijk (37 zetels)
Land van Cuijk is een samenvoeging van 5 gemeenten in het noordoosten van Noord-Brabant: Boxmeer, Cuijk, Mill en Sint Hubert, Sint Anthonis, en Grave. De nieuwe gemeente heeft zo'n 90.000 inwoners, en wordt qua oppervlakte veruit de grootste gemeente in Noord-Brabant. Tot 1942 waren hier nog 17 gemeenten, dat werden er toen 10, tussen 1994 en 1998 werden dat er 5. Nu dus 1 grote gemeente.

Er werd al langer gesproken over een herindeling, waarbij het vooral ging over welke gemeenten met elkaar zouden samengaan. Hoewel het lang de bedoeling was dat het 1 grote gemeente zou worden, hield de gemeenteraad van Grave de boot af, men wilde zelfstandig blijven. De andere 4 gemeenten besloten hier niet op te wachten, en gingen door met de herindeling. Uiteindelijk heeft de gemeenteraad van Grave besloten een referendum te houden tegelijk met de Kamerverkiezingen eerder dit jaar, en dit leverde een duidelijke meerderheid op voor herindeling, waarna Grave alsnog wilde aansluiten. Inmiddels was er echter al een wetsvoorstel aangenomen door de Tweede Kamer waarbij Grave zelfstandig zou blijven, dit is uiteindelijk via een zgn novelle (een tweede aanvullende wet) gerepareerd.

Aan de verkiezingen doen hier 13 partijen mee:
De landelijke partijen
• CDA
• SP
• VVD
• D66
• GroenLinks/PvdA (nieuw in deze vorm, geen van de 5 gemeenten heeft onder die naam een fractie in de gemeenteraad)
• ChristenUnie (nieuw)
• 50PLUS (nieuw)
• Forum voor Democratie (nieuw)

De lokale partijen
• Team Lokaal (een samenvoeging van 7(!) lokale partijen. 2 elk uit Boxmeer, Cuijk en Mill en 1 uit Sint Anthonis)
• Liberaal Land van Cuijk (uit Cuijk)
• Lokale Partij Grave
• Keerpunt (uit Grave)
• Lijst Bart Theunissen (nieuw)

De omgerekende zetelverdeling ziet er zo uit:



De stemmen op de Progressieve Kombinatie uit Boxmeer (D66/PvdA/GroenLinks) heb ik hierbij 1:1 verdeeld over D66 & GroenLinks/PvdA, de stemmen op Verenigd Progressief Grave zijn als GroenLinks/PvdA geteld.

[ Bericht 0% gewijzigd door freako op 15-10-2021 23:16:49 ]
  vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:34:59 #2
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_201925389
Ik ben wel benieuwd wat FvD gaat doen. Purmerend zal een vechtpartij worden met de PVV om de kiezer, Dijk en Waard misschien wel een zetel. Land van Cuijk. Brabantse gemeenten denk ik nul zetels.
  donderdag 28 oktober 2021 @ 16:03:35 #4
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_201932091
De FvD-lijsttrekker in Purmerend blijkt sinds vorige week geen inwoner meer te zijn, hij is verhuisd. Beetje jammer dat de Kieswet dat wel verplicht stelt. Uitzonderingen zijn niet mogelijk.
  donderdag 28 oktober 2021 @ 16:07:47 #5
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201932130
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 16:03 schreef freako het volgende:
De FvD-lijsttrekker in Purmerend blijkt sinds vorige week geen inwoner meer te zijn, hij is verhuisd. Beetje jammer dat de Kieswet dat wel verplicht stelt. Uitzonderingen zijn niet mogelijk.
De seksuele lockdown ontvlucht nadat Thierry hem op het bestaan ervan had gewezen, denk ik.
pi_201932166
Dank voor deze uitgebreide en informatieve OP!
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 28 oktober 2021 @ 16:12:52 #7
414785 sirdanilot
pi_201932205
Van mij mag er best wel wat meer komen aan landelijke richtlijnen voor gemeentenamen.

Voorne aan Zee slaat echt nergens op. Voorne is een eiland, geen plaats die aan zee kan liggen. Je zegt ook niet terschelling aan zee of texel aan zee.

En dijk en waard vind ik al helemaal een belachelijke naam. Daar moet gewoon wetgeving komen vanuit overheidswege dat als een gemeente een plaats bevat die groter is dan pak em beet 50k inwoners, en er is geen andere vergelijkbare plaats in de gemeente, dat de gemeente die naam gewoon moet aannemen. Gewoon gemeente Heerhugowaard dus.

Je gaat Amsterdam ook niet gemeente 'Weesper- en Amstelland' noemen of zoiets achterlijks.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 28 oktober 2021 @ 16:14:18 #8
414785 sirdanilot
pi_201932227
Verder zijn er in de regio Leiden nog altijd heel veel piepkleine gemeentetjes. Dat vind ik ook niet meer van deze tijd.

Zo zijn Leiderdorp en Oegstgeest onafhankelijke, piepkleine gemeentes. Gemeente Zoeterwoude is nóg kleiner. Volgens mij zijn ook Voorschoten en Wassenaar aparte gemeentes maar werken die twee wel meer samen. Maar in die regio mag er nog wel wat meer bij mekaar worden gefuseerd.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 28 oktober 2021 @ 16:41:42 #9
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201932525
Ik vind juist het samenvoegen in de noordelijke provincies erg hinderlijk. De provincies Friesland, Groningen en Drenthe hebben nog 5 gemeentes ofzo. Dan ben je al het landelijk ondergeschoven kindje en dan gaat Den Haag ook nog eens actief de kloof naar de meest lokale bestuursvorm uitdiepen. Lekker met 35 dorpen in één gemeente zitten, dat doet het vast goed bij de bewoners - NOT.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 28 oktober 2021 @ 16:51:33 #10
414785 sirdanilot
pi_201932617
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 16:41 schreef VoMy het volgende:
Ik vind juist het samenvoegen in de noordelijke provincies erg hinderlijk. De provincies Friesland, Groningen en Drenthe hebben nog 5 gemeentes ofzo. Dan ben je al het landelijk ondergeschoven kindje en dan gaat Den Haag ook nog eens actief de kloof naar de meest lokale bestuursvorm uitdiepen. Lekker met 35 dorpen in één gemeente zitten, dat doet het vast goed bij de bewoners - NOT.
We hebben nu eenmaal al lang geleden de keuze gemaakt om gemeentes samen te voegen tot grotere supergemeentes. Dat proces is al sinds het einde van de 20e eeuw in gang.

We hadden dat ook anders kunnen doen, zoals in frankrijk iedere dorpskern van meer dan X inwoners een aparte gemeente . Maar ons land heeft daar niet voor gekozen.

In plaats daarvan zou ik de provincies minder taken geven en op termijn opheffen. De gemeenten worde ndan de nieuwe 'provincies'.

Provincies doen voornamelijk ruimtelijke ordening, wegen etc.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201933447
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 16:41 schreef VoMy het volgende:
Ik vind juist het samenvoegen in de noordelijke provincies erg hinderlijk. De provincies Friesland, Groningen en Drenthe hebben nog 5 gemeentes ofzo. Dan ben je al het landelijk ondergeschoven kindje en dan gaat Den Haag ook nog eens actief de kloof naar de meest lokale bestuursvorm uitdiepen. Lekker met 35 dorpen in één gemeente zitten, dat doet het vast goed bij de bewoners - NOT.
Groningen heeft er 10, Drenthe 12 en Friesland 18. 40 gemeenten met gemiddeld 40.000 inwoners. De grootste problemen waren er in Haren en lang geleden in Borger-Odoorn. Odoorn wilde liever niet samen met Borger, Haren wilde niet worden ‘opgeslokt’ door Groningen. In de nieuwe gemeente zijn er afspraken gemaakt over het eigen karakter van de dorpen.
pi_202031450
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 21:26 schreef Magister_Artium het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat FvD gaat doen. Purmerend zal een vechtpartij worden met de PVV om de kiezer, Dijk en Waard misschien wel een zetel. Land van Cuijk. Brabantse gemeenten denk ik nul zetels.
twitter


Baudet himself is daar lijstduwer?
pi_202031549
quote:
11s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:09 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
[ twitter ]

Baudet himself is daar lijstduwer?
_O- _O-
  Moderator / Redactie Sport donderdag 4 november 2021 @ 19:44:55 #14
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_202032232
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 16:14 schreef sirdanilot het volgende:
Verder zijn er in de regio Leiden nog altijd heel veel piepkleine gemeentetjes. Dat vind ik ook niet meer van deze tijd.

Zo zijn Leiderdorp en Oegstgeest onafhankelijke, piepkleine gemeentes. Gemeente Zoeterwoude is nóg kleiner. Volgens mij zijn ook Voorschoten en Wassenaar aparte gemeentes maar werken die twee wel meer samen. Maar in die regio mag er nog wel wat meer bij mekaar worden gefuseerd.
Leiderdorp en Oegstgeest zijn allebei qua inwoneraantal ongeveer 25% van Alphen aan den Rijn. Daarnaast hebben ze beiden een sluitende begroting, iets wat bijna altijd het grootste probleem is.

Fuseren om het fuseren is democratisch gezien gewoon achterlijk, en omgeving Leiden is bij uitstek een plek waar dat niet nodig is. Alle buurgemeenten redden zich vooralsnog prima, dus waarom zou je dan Leiden de macht geven? Want qua inwoners heeft Leiden zelfs met de grootste fusie/annexatie de absolute meerderheid.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 4 november 2021 @ 19:52:22 #15
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_202032385
quote:
11s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:09 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
[ twitter ]

Baudet himself is daar lijstduwer?
Zal wel gewoon via een reclamebureau zijn gegaan :P
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_202038282
quote:
11s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:09 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
[ twitter ]

Baudet himself is daar lijstduwer?
Vijf jaar geleden vond ik die club al niets en dit is de zoveelste reden waarom.
De zoveelste reden 2.0 is dat lijstduwerschap. Ik heb niets met steunleden op een lijst, al sinds ik stemrecht heb (niet te verwarren met onverkiesbaar geplaatste kandidaten die wel willen). De eerste keer ben ik erin getuind, toen ik een medelid van een vereniging op de lijst voor de universiteitsraad zag staan en op haar heb gestemd, al vond ik de andere studentenpartij beter. Ze nam haar zetel uiteindelijk niet in, ‘want het boeit me niets, maar ze hadden me gevraagd.’ Nou is zo’n U-raad ook een politieke zandbak, maar toch.
En dan die prominente figuren die, in dit geval letterlijk, niet eens weten waar de gemeente ligt, op een lijst, omdat er kiezers zijn die werkelijk denken dat TB tegelijk in die Brabantse en Noord-Hollandse gemeenten een zetel in kan en wil nemen? Dát noem ik pas kiezersbedrog!
  zondag 7 november 2021 @ 17:34:39 #17
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_202073366
quote:
11s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:09 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
[ twitter ]

Baudet himself is daar lijstduwer?
Baudet niet. Er staan op de FvD-lijsten overal wel een paar kandidaten van buiten die gemeente. Ik neem aan om de boel nog een beetje op te vullen. In Maashorst bijvoorbeeld Joris vd Oetelaar (oftewel de voltallige FvD-Statenfractie in Brabant).
pi_202081036
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 16:41 schreef VoMy het volgende:
Ik vind juist het samenvoegen in de noordelijke provincies erg hinderlijk. De provincies Friesland, Groningen en Drenthe hebben nog 5 gemeentes ofzo. Dan ben je al het landelijk ondergeschoven kindje en dan gaat Den Haag ook nog eens actief de kloof naar de meest lokale bestuursvorm uitdiepen. Lekker met 35 dorpen in één gemeente zitten, dat doet het vast goed bij de bewoners - NOT.
Ik ben ook geen fan van de steeds groter wordende gemeentes. Den Haag flikkert steeds meer over de schutting naar gemeentes toe dat kleine zich wel genoodzaakt voelen tot aansluiting of vorming bij/tot een grote gemeente. Kwalijke zaak en helpt de lokale politiek zeker niet
  maandag 22 november 2021 @ 10:52:21 #19
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_202289557
Schopje omhoog. Vandaag en morgen zijn een aantal stembureaus al geopend.
pi_202289764
Er zijn nu ook al problemen:
https://www.nhnieuws.nl/n(...)biljetten-in-de-file

Veel verschil schijnt er trouwens niet te zijn in Dijk en Waard: https://streekstadcentraa(...)l-gezamenlijke-grond

Ik denk dat dat bij de meeste verkiezingen zo is: in alle gemeenten zal woningnood het belangrijkste punt zijn, neem ik aan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 23 november 2021 @ 18:47:54 #21
416931 yats
(non) Average Joe
pi_202308039
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 16:14 schreef sirdanilot het volgende:
Verder zijn er in de regio Leiden nog altijd heel veel piepkleine gemeentetjes. Dat vind ik ook niet meer van deze tijd.

Zo zijn Leiderdorp en Oegstgeest onafhankelijke, piepkleine gemeentes. Gemeente Zoeterwoude is nóg kleiner. Volgens mij zijn ook Voorschoten en Wassenaar aparte gemeentes maar werken die twee wel meer samen. Maar in die regio mag er nog wel wat meer bij mekaar worden gefuseerd.
Voorschoten en Wassenaar werken nauw samen met Rijswijk, Leidschendam-Voorburg en Den Haag. Deze gemeentes zijn echter allemaal zelfstandig omdat ze (op Den Haag na) allemaal (vrij) rijk zijn en zichzelf daardoor aardig kunnen redden.
Many persons have a wrong idea of what constitutes true happiness. It is not attained through self-gratification but through fidelity to a worthy purpose.
[ Bericht 0% gewijzigd door yats op 11-11-2011 11:22 ]
  woensdag 24 november 2021 @ 09:10:34 #22
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_202314412
Het liep nog niet storm de eerste 2 dagen. Opkomst is een procent of 5-10% tot nu toe. Normaal gesproken is de opkomst ~10 procentpunt lager bij herindelingen, dus naar verwachting komen de beide nieuwe Noord-Hollandse gemeenten uiteindelijk op ongeveer 40% opkomst uit, en de Noord-Brabantse tegen de 50%.
  woensdag 24 november 2021 @ 09:49:53 #23
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202314818
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2021 09:10 schreef freako het volgende:
Het liep nog niet storm de eerste 2 dagen. Opkomst is een procent of 5-10% tot nu toe. Normaal gesproken is de opkomst ~10 procentpunt lager bij herindelingen,
Maar wat is het een goed idee he, dat samenvoegen overal.
pi_202315108
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 09:49 schreef VoMy het volgende:

[..]
Maar wat is het een goed idee he, dat samenvoegen overal.
Die lagere opkomst komt gewoon door een gebrek aan (landelijke) publiciteit. Normaal heb je echt zo'n verkiezingsdag, met journaals die er steeds aandacht aan geven en eindigend in een verkiezingsavond. Om nog niet te spreken over alle debatten die er vooraf zijn. Dat mist nu allemaal en dat drukt met name de opkomst, volgens mij.

Heeft dus weinig met samenvoegen, meer met timing te maken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_202315373
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 16:03 schreef freako het volgende:
De FvD-lijsttrekker in Purmerend blijkt sinds vorige week geen inwoner meer te zijn, hij is verhuisd. Beetje jammer dat de Kieswet dat wel verplicht stelt. Uitzonderingen zijn niet mogelijk.
Als hij het tot wethouder schopt is een uitzondering prima mogelijk. Ben benieuwd naar de uitslagen.
pi_202315474
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 10:39 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Als hij het tot wethouder schopt is een uitzondering prima mogelijk.
Voor maximaal een jaar: https://vng.nl/artikelen/veel-gestelde-vragen-wethouders
Dat kan steeds met een jaar worden verlengd, maar dan moet je wel bijzondere redenen hebben om niet in de gemeente te kunnen gaan wonen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_202317673
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2021 10:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die lagere opkomst komt gewoon door een gebrek aan (landelijke) publiciteit. Normaal heb je echt zo'n verkiezingsdag, met journaals die er steeds aandacht aan geven en eindigend in een verkiezingsavond. Om nog niet te spreken over alle debatten die er vooraf zijn. Dat mist nu allemaal en dat drukt met name de opkomst, volgens mij.

Heeft dus weinig met samenvoegen, meer met timing te maken.
niet helemaal waar ook de volgende "normale" raadsverkiezingen is meestal de opkomst in fusie gemeentes lager dan in de vorige gemeentes.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_202317733
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2021 10:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Voor maximaal een jaar: https://vng.nl/artikelen/veel-gestelde-vragen-wethouders
Dat kan steeds met een jaar worden verlengd, maar dan moet je wel bijzondere redenen hebben om niet in de gemeente te kunnen gaan wonen.
Klopt. Er zijn wethouders die dat jaren en jaren volhouden.
pi_202317763
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 13:19 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]
niet helemaal waar ook de volgende "normale" raadsverkiezingen is meestal de opkomst in fusie gemeentes lager dan in de vorige gemeentes.
Komt omdat door een fusie de politiek weer een stapje verder van de burger af komt te staan. Het is echt heel bijzonder dat men hier nog mee doorgaat terwijl de nadelige effecten bekend zijn en het geen of nauwelijks voordeel blijkt op te leveren in de praktijk.
pi_202317885
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 13:24 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Klopt. Er zijn wethouders die dat jaren en jaren volhouden.
Ja, klopt. Hier in Midden-Groningen hebben we ook zo'n geval: https://www.rtvnoord.nl/n(...)meente-blijven-wonen
Maar het is niet de bedoeling, er staat niet voor niets dat het om bijzondere omstandigheden moet gaan (iemand die in een aangepaste woning woont bijvoorbeeld, of een ervaren bestuurder die tijdelijk nodig is om problemen op te lossen).

Nog los van het feit dat het hier natuurlijk in eerste instantie gewoon om een aanstaand raadslid (zelfs als hij wethouder wordt, zal hij waarschijnlijk eerst raadslid zijn gedurende de onderhandelingen) gaat. En daar is het wel gewoon verplicht: https://www.recht.nl/nieu(...)ar-ze-raadslid-zijn/
Die FvD lijsttrekker mag als hij verkozen wordt dus hard op zoek naar een woning, voor 1 januari.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_202320207
🔴 FvD gestemd. ^O^
pi_202320855
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 16:09 schreef Nober het volgende:
🔴 FvD gestemd. ^O^
Waarom als ik vragen mag?
Wat waren de punten van de lokale afdeling die op gemeentelijk niveau geregeld kunnen worden?
  Moderator / Redactie Sport woensdag 24 november 2021 @ 16:57:54 #33
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_202320965
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 13:24 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Klopt. Er zijn wethouders die dat jaren en jaren volhouden.
Jup. Ik ken zelf een burgemeester die dat heel lang heeft volgehouden.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_202321090
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 16:48 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Waarom als ik vragen mag?
Wat waren de punten van de lokale afdeling die op gemeentelijk niveau geregeld kunnen worden?
Stemwijzer kwam uit op FvD.
pi_202321100
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 17:07 schreef Nober het volgende:

[..]
Stemwijzer kwam uit op FvD.
Duidelijk. Dank je.
pi_202321212
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 13:26 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Komt omdat door een fusie de politiek weer een stapje verder van de burger af komt te staan. Het is echt heel bijzonder dat men hier nog mee doorgaat terwijl de nadelige effecten bekend zijn en het geen of nauwelijks voordeel blijkt op te leveren in de praktijk.
dat laatste ben ik niet met je eens, een professionelere en grotere ambtelijke organisatie is zeker wel een voordeel van dit soort fusies. zeker gezien alle taken die in de afgelopen jaren op gemeentes zijn afgekomen. je ziet ook steeds meer kleinere gemeentes die het gewoon niet bolgewerkt krijgen
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
  Moderator / Redactie Sport woensdag 24 november 2021 @ 17:17:57 #37
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_202321226
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 17:16 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]
dat laatste ben ik niet met je eens, een professionelere en grotere ambtelijke organisatie is zeker wel een voordeel van dit soort fusies. zeker gezien alle taken die in de afgelopen jaren op gemeentes zijn afgekomen. je ziet ook steeds meer kleinere gemeentes die het gewoon niet bolgewerkt krijgen
Dus een probleem dat een ander probleem veroorzaakt betekent dat dat tweede probleem helemaal geen probleem, maar juist de oplossing is?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 24 november 2021 @ 17:19:04 #38
408813 crew  trein2000
pi_202321239
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 17:17 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dus een probleem dat een ander probleem veroorzaakt betekent dat dat tweede probleem helemaal geen probleem, maar juist de oplossing is?
Het alternatief is GR’en. En dat is al helemaal drama als je het over democratie hebt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_202321247
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 17:16 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]
dat laatste ben ik niet met je eens, een professionelere en grotere ambtelijke organisatie is zeker wel een voordeel van dit soort fusies.
Ik kan me een studie van enige tijd geleden herinneren dat het niets opleverde. Maar het kan zijn dat dat de laatste jaren veranderd is omdat het Rijk steeds meer afschrift op gemeenten.

Hoe dan ook, democratisch gezien is het onwenselijk aangezien het de participatie van de burger aan de democratie verminderd. Sowieso is dat een dingetje in Nederland waar de politiek nog steeds geen antwoord op heeft.
  woensdag 24 november 2021 @ 17:24:09 #40
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202321299
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 17:16 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]
dat laatste ben ik niet met je eens, een professionelere en grotere ambtelijke organisatie is zeker wel een voordeel van dit soort fusies. zeker gezien alle taken die in de afgelopen jaren op gemeentes zijn afgekomen. je ziet ook steeds meer kleinere gemeentes die het gewoon niet bolgewerkt krijgen
Los daarvan waren die kleine gemeenten ook vaak een broeinest van clientelisme. Een beetje afstand van de lokale politiek is zeker niet slecht.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 24 november 2021 @ 17:24:19 #41
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_202321302
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 17:19 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Ik kan me een studie van enige tijd geleden herinneren dat het niets opleverde. Maar het kan zijn dat dat de laatste jaren veranderd is omdat het Rijk steeds meer afschrift op gemeenten.

Hoe dan ook, democratisch gezien is het onwenselijk aangezien het de participatie van de burger aan de democratie verminderd. Sowieso is dat een dingetje in Nederland waar de politiek nog steeds geen antwoord op heeft.
Alsof de machthebbers er een ene zak om geven.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_202321332
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 17:24 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Alsof de machthebbers er een ene zak om geven.
Jonkvrouw Ollongren iig niet. Die is gewoon stoïcijns doorgegaan met dit afbraak beleid.
pi_202321481
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 17:19 schreef DarkwingDuck het volgende:
Ik kan me een studie van enige tijd geleden herinneren dat het niets opleverde. Maar het kan zijn dat dat de laatste jaren veranderd is omdat het Rijk steeds meer afschrift op gemeenten.
ik ben politiek actief in een fusie gemeente (meierijstad) en je ziet daar toch echt wel een verschil tussen hoe het vroeger was (voor de fusies) waar voor sommige beleidsonderdelen soms maar een halve ambtenaar (FTE) beschikbaar was en nu waar er een hele afdeling is. Dat scheelt veel voor de kwaliteit van beleid en uitvoering waar uiteindelijk meer mensen bij gebaat zijn. (om het maar nog niet te hebben over wat er gebeurd als zo iemand langdurig ziek wordt)

quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 17:24 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Los daarvan waren die kleine gemeenten ook vaak een broeinest van clientelisme. Een beetje afstand van de lokale politiek is zeker niet slecht.
dit is ook waar

zie bijvoorbeeld de volgende quote van een van de raadsleden in onze gemeente raad

“Een nadeel is wel dat de afstand tussen mensen wat groter is geworden. Ik merk het zelf. Vroeger liep je als raadslid van Sint-Oedenrode even het gemeentehuis binnen. Je kende elke ambtenaar persoonlijk. Dat doe je nu niet meer zo makkelijk. Ik heb ook het gevoel dat mensen ons op straat nu wat minder makkelijk aanspreken dan vroeger.”

https://www.omroepmeierij(...)ben-we-een-vliegveld

dat beschrijft wel hoe dat vroeger ging, als je een raadslid goed kende liep hij/zij wel even het gemeentehuis binnen om het even met de ambtenaar te bespreken. om zo iets voor elkaar proberen te krijgen. Dat klinkt natuurlijk heel leuk want direct contact met de organisatie. maar het creëert wel een ongelijkheid ten opzichte van mensen die niet goed zijn in netwerken en dergelijke. een grotere organisatie betekent dat iedere inwoner gelijkwaardig wordt behandeld. de rest van het interview is overigens erg bijzonder qua standpunten.

hier nog een voorbeeld van zulke praktijken uit een iets grotere gemeente (die toevallig nu ook herindelingsverkiezingen hebben)

https://www.bd.nl/uden-ve(...)-uitgelegd~ab75842e/

https://www.bd.nl/opinie/(...)aan-de-bar~aaadf753/

komt er eigenlijk op neer dat als je vaak in een bepaalde kroeg waar een politieke partij zit je dus zaken makkelijk voor elkaar kunt krijgen. lijkt me geen wenselijke situatie
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_202326222
twitter
pi_202326264
twitter
pi_202326466
twitter
pi_202326614
quote:
twitter
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 november 2021 @ 22:50:01 #48
426493 crew  PippenScottie
pi_202326793
Vanuit Dijk en Waard kan ik jullie vertellen dat de VVD nog springlevend is. En dat Forum niet is afgeschreven.
  woensdag 24 november 2021 @ 23:39:38 #49
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202327437
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2021 22:50 schreef PippenScottie het volgende:
Vanuit Dijk en Waard kan ik jullie vertellen dat de VVD nog springlevend is. En dat Forum niet is afgeschreven.
4% in die streek is toch niet denderend?
pi_202327450
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')