abonnement Unibet Coolblue
pi_203091496
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 10:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Met de huidige economische situatie is het echter ook fijn om zeer lage maandlasten te hebben als het inkomen ineens laag wordt. Je zal niet de eerste zijn die op straat beland omdat de maandlasten niet meer op te brengen zijn. Je kan ook je geld op een spaarrekening zetten, dan wordt het door de inflatie steeds minder waard, zoals je terecht zegt, of in aandelen. Maar, worst kees scenario, stel je doet dat en er komt een flinke crisis daalt de beurs, en poef is een groot deel van je vermogen weg, je raakt je baan kwijt en kan de hoge maandlasten niet opbrengen. De Bank legt beslag op je vermogen, je huis wordt verkocht en je staat op straat zonder geld.
Daarom moet je ook niet al je geld in aandelen hebben. Dat is gewoon normaal nadenken ;-)

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 11:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De Huidige rente is idd erg laag, maar ik denk dat de meesten een Hypotheek hebben waar de rente hoger zit. Toen ik 10 jaar geleden afsloot kreeg ik 3% tegen 10 jaar vast van een D bank (met volledige financiering). Mijn accountmanager bij ABN Amro wilde ook graag een hypotheek verkopen. ik zei hem, prima, zie dat je onder de 3% komt. Hij werd wat stil en zei dat hij als medewerker van de ABN meer zou betalen met personeelskorting, afaik was de rente destijds een procent of 5 in NL voor 10 jaar vast met NHG bij 60% financiering.
10 jaar terug voor 3%? Nice.
  zaterdag 8 januari 2022 @ 11:36:09 #102
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203091544
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 11:32 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Daarom moet je ook niet al je geld in aandelen hebben. Dat is gewoon normaal nadenken ;-)
Dat zei ik, Worst Kees Scenario, maar als je dat niet doet, is je rendement niet hoog
quote:
10 jaar terug voor 3%? Nice.
Yep, daarom is het nu ook afgelost.
  zaterdag 8 januari 2022 @ 11:36:57 #103
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203091558
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 10:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Met de huidige economische situatie is het echter ook fijn om zeer lage maandlasten te hebben als het inkomen ineens laag wordt. Je zal niet de eerste zijn die op straat beland omdat de maandlasten niet meer op te brengen zijn. Je kan ook je geld op een spaarrekening zetten, dan wordt het door de inflatie steeds minder waard, zoals je terecht zegt, of in aandelen. Maar, worst kees scenario, stel je doet dat en er komt een flinke crisis daalt de beurs, en poef is een groot deel van je vermogen weg, je raakt je baan kwijt en kan de hoge maandlasten niet opbrengen. De Bank legt beslag op je vermogen, je huis wordt verkocht en je staat op straat zonder geld.
Als je je baan kwijt bent en je komt daardoor meteen in de financiële problemen kan je je afvragen of je het daarvoor wel goed voor elkaar had.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zaterdag 8 januari 2022 @ 11:38:39 #104
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203091576
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 11:36 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Als je je baan kwijt bent en je komt daardoor meteen in de financiële problemen kan je je afvragen of je het daarvoor wel goed voor elkaar had.
Je moet eens weten hoeveel mensen aan het eind van hun geld nog een stuk maand over hebben, consumptief besteden belangrijker vinden.
Of getrouwd zijn met iemand met een eigen bedrijf en die kanker krijgt, of andere ellende en het ineens met 1 moet doen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Jan_Onderwater op 08-01-2022 11:46:45 ]
  zaterdag 8 januari 2022 @ 11:49:13 #105
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203091686
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 11:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je moet eens weten hoeveel mensen aan het eind van hun geld nog een stuk maand over hebben, consumptief besteden belangrijker vinden.
Of getrouwd zijn met iemand met een eigen bedrijf en die kanker krijgt, of andere ellende en het ineens met 1 moet doen.
Dat ontken ik toch niet?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_203091707
Ik zit nu juist te denken of minder aflossen juist beter is.

Dat je bijv 75k aflossingsvrij hebt. Dat vanwege de dubieuze plannen die de banken de wereld inslingeren, je huis in box 3, maar niet alleen daarom. Voor wie los je het huis af? Nageslacht? Stel dat die in een huis komen te wonen met een resterende hypotheek van 75k? Alsnog goedkoop wonen. En mocht het verkocht worden, dan is het huis (zelfs als de waarde flink daalt) altijd ruim meer waard dan 75k. (betreft een fixer upper die destijds circa 145k kostte, nu met alle aanpassingen/verbouwingen makkelijk 250k+)

Aflossingsvrije hypotheek kun je na 30 jaar weer verlengen?
pi_203091845
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 06:33 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Beide had je beter nog in 2021 kunnen doen. Dan had je nog iets HRA over de kosten doorhalen kunnen krijgen. Nu zal dat nihil zijn.
In 2021 had ik een flink stuk hogere boeterente moeten betalen, de aflosboete die ik nu heb genomen mag ik aftrekken over aangifte 2022.

Ik ben er in 2020 al naar gaan kijken, toen was de boete nog echt niet iets om over na te denken, in 2021 werd het al beter en toen dacht ik dat 2022 wel eens die boete "dragelijk" zou kunnen worden en dat werd het.

We hadden ook maximaal kunnen blijven aflossen tot en met januari 2024, dan hadden we alleen nog de rente betaald over het openstaande bedrag, nu voor ongeveer netto een 700,00 extra zijn we 24 maanden eerder klaar en dat was het vrije gevoel ons wel waard.

Het doorhalen van de hypotheek gaat wel iets meer kosten dan die 80,00 die ik hierboven las, een 150,00 omdat ik het bij mijn vaste notaris laat doen. Die mag ik als het goed is ook nog steeds aftrekken, maar dat zijn maar een paar tientjes en loop ik die mis dan zal ik daar niet wakker van liggen.
  zaterdag 8 januari 2022 @ 12:06:38 #108
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203091879
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 11:50 schreef Cockwhale het volgende:
Ik zit nu juist te denken of minder aflossen juist beter is.

Dat je bijv 75k aflossingsvrij hebt. Dat vanwege de dubieuze plannen die de banken de wereld inslingeren, je huis in box 3, maar niet alleen daarom. Voor wie los je het huis af? Nageslacht? Stel dat die in een huis komen te wonen met een resterende hypotheek van 75k? Alsnog goedkoop wonen. En mocht het verkocht worden, dan is het huis (zelfs als de waarde flink daalt) altijd ruim meer waard dan 75k. (betreft een fixer upper die destijds circa 145k kostte, nu met alle aanpassingen/verbouwingen makkelijk 250k+)

Aflossingsvrije hypotheek kun je na 30 jaar weer verlengen?
Als je met pensioen gaat verkopen, eventueel met woonrecht? Lekker ergens gaan wonen waar het warmer is? Ik plan iig niet veel na te laten, behalve als ik voor mijn man de pijp aan Maarten geef..
Als je een vaste partner hebt, een gezin, en je komt te overlijden dan is het ook fijn dat er naast het verdriet geen financiële zorgen zijn. Toen ik 6 was overleed mijn pa, de kostwinner, en stond mijn moeder daar met 3 kinderen. Mijn pa had er goed over nagedacht, en mede daardoor waren er financieel geen zorgen, we konden alle 3 studeren.
pi_203091909
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 12:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Als je met pensioen gaat verkopen, eventueel met woonrecht? Lekker ergens gaan wonen waar het warmer is? Ik plan iig niet veel na te laten, behalve als ik voor mijn man de pijp aan Maarten geef..
Als je een vaste partner hebt, een gezin, en je komt te overlijden dan is het ook fijn dat er naast het verdriet geen financiële zorgen zijn. Toen ik 6 was overleed mijn pa, de kostwinner, en stond mijn moeder daar met 3 kinderen. Mijn pa had er goed over nagedacht, en mede daardoor waren er financieel geen zorgen, we konden alle 3 studeren.
75k is wat, 200/300 pm? Als je puur en alleen de rente betaalt nog minder.
  zaterdag 8 januari 2022 @ 12:18:28 #110
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_203091993
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 12:03 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
In 2021 had ik een flink stuk hogere boeterente moeten betalen, de aflosboete die ik nu heb genomen mag ik aftrekken over aangifte 2022.

Ik ben er in 2020 al naar gaan kijken, toen was de boete nog echt niet iets om over na te denken, in 2021 werd het al beter en toen dacht ik dat 2022 wel eens die boete "dragelijk" zou kunnen worden en dat werd het.

We hadden ook maximaal kunnen blijven aflossen tot en met januari 2024, dan hadden we alleen nog de rente betaald over het openstaande bedrag, nu voor ongeveer netto een 700,00 extra zijn we 24 maanden eerder klaar en dat was het vrije gevoel ons wel waard.

Het doorhalen van de hypotheek gaat wel iets meer kosten dan die 80,00 die ik hierboven las, een 150,00 omdat ik het bij mijn vaste notaris laat doen. Die mag ik als het goed is ook nog steeds aftrekken, maar dat zijn maar een paar tientjes en loop ik die mis dan zal ik daar niet wakker van liggen.
Je hoeft de hypotheek niet te laten doorhalen. Kan zelfs praktisch zijn om hem te laten staan, voor het geval je in de toekomst bijv. een hypotheek voor woningverbetering zou willen afsluiten. Dan hoef je niet meer langs de notaris.
The love you take is equal to the love you make.
pi_203092405
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 10:53 schreef LXIV het volgende:

[..]
Je kunt het geld dat jullie gebruiken om af te lossen ook gebruiken om te beleggen. Bij een rendement van 6% komt stoppen met werken dan eerder in zicht dan wanneer je een hypotheek van 1,5% aflost. Over een termijn van 20 jaar is dat redelijk veilig.
Nou, we hebben al genoeg in beleggingen zitten, in onze situatie is dit geen goed advies.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_203092988
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 12:45 schreef Essebes het volgende:

[..]
Nou, we hebben al genoeg in beleggingen zitten, in onze situatie is dit geen goed advies.
wat is genoeg dan? Voor mij is het namelijk nooit genoeg...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203093508
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 11:50 schreef Cockwhale het volgende:

Aflossingsvrije hypotheek kun je na 30 jaar weer verlengen?
Dit vind ik ook een lastige, niemand kan je NU garanderen dat de bank dan opnieuw wil afsluiten. In mijn geval ben ik dan net met AOW en ondanks een redelijk vermogen maar een heel klein pensioen. In het slechtste geval moet je direct aflossen. Dat maakt financiële planning wat lastig.
pi_203093835
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 12:18 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Je hoeft de hypotheek niet te laten doorhalen. Kan zelfs praktisch zijn om hem te laten staan, voor het geval je in de toekomst bijv. een hypotheek voor woningverbetering zou willen afsluiten. Dan hoef je niet meer langs de notaris.
Dank Lienekien!

Maar dat wist ik, we zijn niet van plan om de hypotheek weer op te nemen. De verbeteringen die we van plan zijn doen we t.z.t. ook uit eigen zak, daar sparen we stug voor verder. Waar ik nu aan denk is dat wanneer we ooit eens mochten gaan verkopen, willen we eigenlijk ook niet want we zitten hier wel op ons plekje, dan wijst de koper de notaris aan en dan zitten we met de kosten die die notaris ons voorschotelt.

Aan de andere kant weet je gewoon niet wat de toekomst kan brengen, toch verkopen en weg naar de zon, alsnog weer een hele flinke verbouwing en dan misschien toch lenen?

Voor nu geeft het een goed gevoel om die hypotheek compleet uit de boeken te laten schrappen. :)
pi_203094176
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 13:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
wat is genoeg dan? Voor mij is het namelijk nooit genoeg...
Ik was niet van plan om mijn hele hebben en houwen hier aan te geven, maar geloof me….we hebben genoeg in beleggingen zitten.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_203095643
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 12:18 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Je hoeft de hypotheek niet te laten doorhalen. Kan zelfs praktisch zijn om hem te laten staan, voor het geval je in de toekomst bijv. een hypotheek voor woningverbetering zou willen afsluiten. Dan hoef je niet meer langs de notaris.
Voor ons is er nog een reden. Als de hypotheek is doorgehaald, is dat voor slimmeriken te zien. Laat ze maar lekker denken dat wij hier nog onder hypotheeklasten gebukt gaan.

In principe gaan we niet meer verhuizen, dus is ook niet nodig. Mocht dat wel het geval zijn, dan besluit je dat niet in 5 minuten bij de ochtendkoffie, tijd zat om rustig alle voors en tegens te bekijken en alsnog de hypotheek te laten doorhalen indien nodig (bij notaris naar eigen keuze).
  zaterdag 8 januari 2022 @ 16:39:49 #117
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203095673
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 16:37 schreef lykkefund het volgende:
Voor ons is er nog een reden. Als de hypotheek is doorgehaald, is dat voor slimmeriken te zien. Laat ze maar lekker denken dat wij hier nog onder hypotheeklasten gebukt gaan.
Je kan volgens mij zien hoeveel hypotheek er nog op een huis zit dus zo nuttig is dit ook weer niet.

En wat maakt het uit dat een ander weet of je nog hypotheek hebt of niet?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_203095713
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 16:39 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Je kan volgens mij zien hoeveel hypotheek er nog op een huis zit dus zo nuttig is dit ook weer niet.

En wat maakt het uit dat een ander weet of je nog hypotheek hebt of niet?
Ja wat maakt het uit dat een ander weet dat je met vakantie bent en je huis onbewoond is.

Ik heb begrepen dat alleen het oorspronkelijke hypotheekbedrag te zien is, bijvoorbeeld hier:
De hoofdsom of het bedrag van inschrijving/beslaglegging*
https://www.kadasterdata.(...)KUlzjrQaAlrIEALw_wcB
  zaterdag 8 januari 2022 @ 16:46:36 #119
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203095750
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 16:43 schreef lykkefund het volgende:

[..]
Ja wat maakt het uit dat een ander weet dat je met vakantie bent en je huis onbewoond is.
En dat kan jij dmv een hypotheek? :?
quote:
Ik heb begrepen dat alleen het oorspronkelijke hypotheekbedrag te zien is, bijvoorbeeld hier:
De hoofdsom of het bedrag van inschrijving/beslaglegging*
https://www.kadasterdata.(...)KUlzjrQaAlrIEALw_wcB
Ah. Ik hoorde een paar collega's hierover praten en als ik 't goed had kon je zien hoeveel hypotheek er nog over was, maar ik heb me er zelf niet in verdiept.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_203095783
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 16:46 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
En dat kan jij dmv een hypotheek? :?

Nee, dat is een voorbeeld wat mensen zoal op sociale media slingeren.

Ik bedoel gewoon, hoe minder makkelijk men aan info kan komen, hoe beter.

Maar ik sluit niet uit dat tegenwoordig ook het exacte bedrag te achterhalen is, een aantal jaren geleden was het in elk geval nog niet het geval.

Van de andere kant, je zou toch zeggen met alle strenge privacy regels dat dit juist info is die niet zomaar aan iedereen kan worden vrijgegeven.

Hoe dan ook, in elk geval zal men er meer moeite voor moeten doen (meer kosten maken om de info te krijgen). Ook over een kleine drempel kan je struikelen.
pi_203095791
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 16:43 schreef lykkefund het volgende:

[..]
Ja wat maakt het uit dat een ander weet dat je met vakantie bent en je huis onbewoond is.

Ik heb begrepen dat alleen het oorspronkelijke hypotheekbedrag te zien is, bijvoorbeeld hier:
De hoofdsom of het bedrag van inschrijving/beslaglegging*
https://www.kadasterdata.(...)KUlzjrQaAlrIEALw_wcB
Hypotheek =/= lening, laat staan het openstaand bedrag daarvan.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203095823
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 16:39 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Je kan volgens mij zien hoeveel hypotheek er nog op een huis zit dus zo nuttig is dit ook weer niet.

En wat maakt het uit dat een ander weet of je nog hypotheek hebt of niet?
Je kan zien voor welk bedrag een hypotheek gevestigd is. Niet hoeveel er nog over is.

Edit: spuitelf
  zaterdag 8 januari 2022 @ 16:52:36 #123
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203095824
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 16:49 schreef lykkefund het volgende:

[..]
Nee, dat is een voorbeeld wat mensen zoal op sociale media slingeren.

Dit heeft toch niets met mijn vraag te maken? Wat maakt het uit dat iemand weet of er nog hypotheek op je woning zit of niet?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_203095854
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 16:52 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dit heeft toch niets met mijn vraag te maken? Wat maakt het uit dat iemand weet of er nog hypotheek op je woning zit of niet?
Ik heb wel eens mee laten wegen bij de aankoop van een (mijn huidige dus) woning (waarvan de bewoners volgens geruchten al een nieuwe hadden) , dat ze er nog een hypotheekrecht op hadden. M'n bod was ineens lager hehe
pi_203106104
- weg verkeerde quote -
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_203116127
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 14:15 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Dit vind ik ook een lastige, niemand kan je NU garanderen dat de bank dan opnieuw wil afsluiten. In mijn geval ben ik dan net met AOW en ondanks een redelijk vermogen maar een heel klein pensioen. In het slechtste geval moet je direct aflossen. Dat maakt financiële planning wat lastig.
Zelf heb ik een aflossingsvrije hypotheek bij de Rabobank (naast een spaarhypotheek) en bij de Rabobank heeft een aflossingsvrije hypotheek geen vaste einddatum, er is dan dus geen sprake van dat je zo'n hypotheek na 30 jaar afgelost moet hebben of moet verlengen. Ooit moet je hem natuurlijk wel aflossen, maar dus niet per se na 30 jaar.

https://www.rabobank.nl/p(...)singsvrije-hypotheek
  zondag 9 januari 2022 @ 22:34:51 #127
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_203117231
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 21:19 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Zelf heb ik een aflossingsvrije hypotheek bij de Rabobank (naast een spaarhypotheek) en bij de Rabobank heeft een aflossingsvrije hypotheek geen vaste einddatum, er is dan dus geen sprake van dat je zo'n hypotheek na 30 jaar afgelost moet hebben of moet verlengen. Ooit moet je hem natuurlijk wel aflossen, maar dus niet per se na 30 jaar.

https://www.rabobank.nl/p(...)singsvrije-hypotheek
Wat ik op de site lees, geldt dan waarschijnlijk voor een aflossingsvrije hypotheek die je recent bij de Rabo afsluit.

Onze hypotheek (ook Rabo, ook aflossingsvrij) dateert van ruim tien jaar geleden en ik denk niet dat die zo’n ‘open einde’ heeft.

We hebben onze hypotheek waarschijnlijk ruimschoots voor de einddatum afgelost. Maar dan nog wordt imo te vaak een aflossingsvrije hypotheek die na 30 jaar nog niet (volledig) is afgelost per definitie als problematisch gezien. Het hangt helemaal af van de verhouding van de resterende hypotheek tot de dan waarde van het huis. Eigen Huis heeft bijv. zo’n check-tooltje op de site.
The love you take is equal to the love you make.
pi_203117395
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 21:19 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Zelf heb ik een aflossingsvrije hypotheek bij de Rabobank (naast een spaarhypotheek) en bij de Rabobank heeft een aflossingsvrije hypotheek geen vaste einddatum, er is dan dus geen sprake van dat je zo'n hypotheek na 30 jaar afgelost moet hebben of moet verlengen. Ooit moet je hem natuurlijk wel aflossen, maar dus niet per se na 30 jaar.
https://www.rabobank.nl/p(...)singsvrije-hypotheek
Ja, ik ben inderdaad op de hoogte van het feit dat oa Rabo dit aanbiedt echter ik zit bij ABNAMRO en zij hebben dat niet. Mijn hypotheek loopt nog 10 jaar en zit dan met dit probleem. Ik twijfel dus of oversluiten en of overstappen nu alvast beter is ipv afwachten hoe over 10 jaar de situatie is.
Ik heb net als jij deels aflossingsvrij en spaar( maar spaarpot haalt het door de sterk gedaalde rente bij lange na niet). Aflossen ( LTV nu 45 procent) komt wel als we dood zijn…

[ Bericht 1% gewijzigd door Zonnigetoekomst62 op 09-01-2022 23:38:58 ]
pi_203118360
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2022 22:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wat ik op de site lees, geldt dan waarschijnlijk voor een aflossingsvrije hypotheek die je recent bij de Rabo afsluit.

Onze hypotheek (ook Rabo, ook aflossingsvrij) dateert van ruim tien jaar geleden en ik denk niet dat die zo’n ‘open einde’ heeft.

We hebben onze hypotheek waarschijnlijk ruimschoots voor de einddatum afgelost. Maar dan nog wordt imo te vaak een aflossingsvrije hypotheek die na 30 jaar nog niet (volledig) is afgelost per definitie als problematisch gezien. Het hangt helemaal af van de verhouding van de resterende hypotheek tot de dan waarde van het huis. Eigen Huis heeft bijv. zo’n check-tooltje op de site.
Mijn Rabobank aflossingsvrije hypotheek is van 2007, dus 15 jaar oud en ouder dan die van jou. Wanneer ik kijk bij de opbouw van mijn hypotheek in Rabo internet bankieren staat daar ook bij mijn aflossingsvrije hypotheek dat aflossingsvrije hypotheken geen einddatum kennen. Ik zag dat eerlijk gezegd ook pas een paar jaar geleden, daarvoor ging ik er vanuit dat de looptijd gewoon 30 jaar was.

Zelf zal ik mijn hypotheek ook al ruimschoots voor de einddatum (van de spaarhypotheek dan) hebben afgelost. Bij de aankoop van mijn huidige woning bestond mijn hypotheek uit 3 delen, de genoemde spaarhypotheek en aflossingsvrije hypotheek en nog een spaarhypotheek die "meegenomen" was van mijn vorige woning. Die oude meegenomen spaarhypotheek liep al 17 jaar en had dus maar een resterende looptijd van 13 jaar (en is in maart 2020 afgelost uit de KEW).
Op de nieuwe spaarhypotheek heb ik enkele jaren eerder 2 keer een extra spaarbedrag ingelegd en daarmee de looptijd verkort met 7 jaar. En de afgelopen 2 jaar ben ik daarop gaan aflossen, waarna er nu maar een klein bedrag zit tussen het openstaande hypotheekbedrag en het opgebouwde spaartegoed. Dit laatste kleine stukje wil ik binnenkort, waarschijnlijk volgende maand, ook nog aflossen waarna ook deze spaarhypotheek afgelost is.
Dan rest alleen de aflossingsvrije hypotheek en ook daarop heb ik in de afgelopen 10 jaar al een flink gedeelte afgelost, daarop staat nog maar iets meer een derde van open en dat is echt een peanuts bedrag.

Ik heb mijn spaarhypotheek nooit als problematisch gezien. Bij de aankoop van deze woning is er ook een flink bedrag aan overwaarde van mijn vorige woning gebruikt waardoor de LTV toen al 53% was.
pi_203118419
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2022 22:44 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Ja, ik ben inderdaad op de hoogte van het feit dat oa Rabo dit aanbiedt echter ik zit bij ABNAMRO en zij hebben dat niet. Mijn hypotheek loopt nog 10 jaar en zit dan met dit probleem. Ik twijfel dus of oversluiten en of overstappen nu alvast beter is ipv afwachten hoe over 10 jaar de situatie is.
Ik heb net als jij deels aflossingsvrij en spaar( maar spaarpot haalt het door de sterk gedaalde rente bij lange na niet). Aflossen ( LTV nu 45 procent) komt wel als we dood zijn…
Jammer dat ABNAMRO dit niet heeft. Mijn opmerking was ook meer bedoeld om aan te geven dat het niet altijd zo is dat een aflossingsvrije hypotheek altijd een looptijd van 30 jaar heeft en daarna of afgelost of verlengd moet worden.

Je zou misschien kunnen overstappen of oversluiten op het moment dat je rentevaste periode afloopt. Als dit teminste ergens in de komende 10 jaar is. En misschien daarvoor al advies aanvragen bij de ABN.
  Moderator maandag 10 januari 2022 @ 09:35:04 #131
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_203120010
per maand lossen we nu plm 800-1000 euro af. Rustig aan. Zal de looptijd flink gaan verkorten.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_203126500
Even de balans over 2021 opgemaakt: aanzienlijk deel van de netto hypotheekrente, betaalt met ontvangen dividend uit aandelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 10-01-2022 16:25:21 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 14:41:23 #133
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203358981
Heb net ff zitten uitrekenen
Oorspronkelijk zouden we met de looptijd van de hypotheek 88.797 Euro aan rente betalen. Door het versnelde aflossen betalen we maar 62.267 euro aan rente. een verschil van 26.530. Het financieel genie mijn broer en zijn vrouw raden ons aflossingsvrij aan, dan hadden we over de 20 jaar 157.354 aan rente betaald.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 16:01:21 #134
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203359920
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 14:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heb net ff zitten uitrekenen
Oorspronkelijk zouden we met de looptijd van de hypotheek 88.797 Euro aan rente betalen. Door het versnelde aflossen betalen we maar 62.267 euro aan rente. een verschil van 26.530. Het financieel genie mijn broer en zijn vrouw raden ons aflossingsvrij aan, dan hadden we over de 20 jaar 157.354 aan rente betaald.
Volgens mij is dit altijd een discussie over lage maandlasten of eerder aflossen.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_203359946
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 16:01 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Volgens mij is dit altijd een discussie over lage maandlasten of eerder aflossen.
10% aflossen max scheelt mij 60 euro per maand ofzo :') Kost mij wel 30 ruggen, dank je de koekoek :D _O-
  dinsdag 25 januari 2022 @ 16:31:00 #136
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203360297
quote:
9s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 16:03 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
10% aflossen max scheelt mij 60 euro per maand ofzo :') Kost mij wel 30 ruggen, dank je de koekoek :D _O-
Ja dat klopt, dat is dus de beredenering. Of als je wel structureel aflost kan je misschien na 15 jaar al zonder hypotheek zitten.

Ieder zo een eigen afweging
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_203360318
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 16:31 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Ja dat klopt, dat is dus de beredenering. Of als je wel structureel aflost kan je misschien na 15 jaar al zonder hypotheek zitten.

Ieder zo een eigen afweging
Na 15 jaar woon ik hier niet meer. Gaan denk ik de komende 20 jaar wel 4x verhuizen. Elke keer 30-75K overwaarde en door :) _O_
pi_203360462
quote:
9s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 16:33 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Na 15 jaar woon ik hier niet meer. Gaan denk ik de komende 20 jaar wel 4x verhuizen. Elke keer 30-75K overwaarde en door :) _O_
Hoe weet je nu al dat er komende 20 jaar elke 5 jaar 30-75k overwaarde op het huis zal zitten? Elke keer notariskosten, overdrachtsbelasting en andere verhuiskosten betalen vreet ook aardig aan je overwaarde.
pi_203360492
quote:
9s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 16:03 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
10% aflossen max scheelt mij 60 euro per maand ofzo :') Kost mij wel 30 ruggen, dank je de koekoek :D _O-
Die getallen lijken me onwaarschijnlijk. Over de volledige looptijd moet het bedrag dat je bespaart hoger zijn dan het bedrag wat je extra aflost.

Wij hebben 20k afgelost afgelopen jaar en dat scheelt 80 euro per maand. 29k over de volledige looptijd.
pi_203360517
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 16:45 schreef archito het volgende:

[..]
Hoe weet je nu al dat er komende 20 jaar elke 5 jaar 30-75k overwaarde op het huis zal zitten? Elke keer notariskosten, overdrachtsbelasting en andere verhuiskosten betalen vreet ook aardig aan je overwaarde.
Dat vreet niet echt aan je overwaarde als er genoeg overwaarde is. Hoe je dat weet? De huizengekte is een blijvend iets als we kijken naar de laatste 100-150 jaar. Vraag en aanbod zal altijd een probleem blijven met huizen. Het gaat nooit gebeuren dat ze in 1 jaar ineens 500.000 huizen bouwen. Daar is niet eens genoeg mankracht voor etc etc.
pi_203360536
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 16:47 schreef archito het volgende:

[..]
Die getallen lijken me onwaarschijnlijk. Over de volledige looptijd moet het bedrag dat je bespaart hoger zijn dan het bedrag wat je extra aflost.

Wij hebben 20k afgelost afgelopen jaar en dat scheelt 80 euro per maand. 29k over de volledige looptijd.
60 euro, 80 euro whatever. Het loont voor geen meter. Met 20K kan ik genoeg andere leuke en belangrijke dingen doen. Dan zou ik eerder zeggen neem wat panelen en een inductieplaat bij wijze van. Dat voel je ook direct in je portemonnee zo gezegd.
pi_203360736
quote:
9s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 16:03 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
10% aflossen max scheelt mij 60 euro per maand ofzo :') Kost mij wel 30 ruggen, dank je de koekoek :D _O-
Het kost je geen 30 ruggen, je verplaatst alleen 30 ruggen van je bankrekening naar je huis.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_203360771
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 17:05 schreef Hallojo het volgende:

[..]
Het kost je geen 30 ruggen, je verplaatst alleen 30 ruggen van je bankrekening naar je huis.
Je bent het geld tijdelijk kwijt. Over een x-aantal jaar heb je er inderdaad wat aan. Ik leef liever vandaag dan over 10 + jaar. Het is een keuze idd.
pi_203360799
Overwaarde pakken en die minstens net zo hard uitgeven aan de volgende woning en bovendien telkens overdrachtsbelasting, notariskosten, een paar potten verf en andere klimmaterialen aftikken. Wat schiet je daar onderaan de streep mee op?

En misschien begrijp je het niet helemaal. Maar als je nu 30k aflost en dat geld bij verhuizing niet opnieuw opneemt, dan heb je daar bij je volgende woning ook gewoon profijt van. Ofwel voor de volgende woning 30k lagere hypotheek, ofwel 30k hoger budget.
pi_203360859
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 17:10 schreef Ivo1985 het volgende:
Overwaarde pakken en die minstens net zo hard uitgeven aan de volgende woning en bovendien telkens overdrachtsbelasting, notariskosten, een paar potten verf en andere klimmaterialen aftikken. Wat schiet je daar onderaan de streep mee op?

En misschien begrijp je het niet helemaal. Maar als je nu 30k aflost en dat geld bij verhuizing niet opnieuw opneemt, dan heb je daar bij je volgende woning ook gewoon profijt van. Ofwel voor de volgende woning 30k lagere hypotheek, ofwel 30k hoger budget.
Ik begrijp het heel goed, alleen ik heb liever die 30K op mijn rekening dan dat ik het nu ''wegzet'' snap je? Die 30K op een hypotheek zet geen zoden aan de dijk qua maandlasten etc. Zou het 200K zijn dan is het een ander verhaal.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 17:18:50 #146
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203360890
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 16:01 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Volgens mij is dit altijd een discussie over lage maandlasten of eerder aflossen.
Ik kijk gewoon naar de kosten over de looptijd en ik kan je zeggen dat mijn maandlasten erg laag zijn nu. "lage maandlasten" zijn een verkoopverhaal van de bank. Wat je aflost is niet weg, het is alleen niet liquide.
Ik heb nu mijn hypotheek met looptijd van 20 jaar in 10 afgelost. Als ik aflossingsvrij had gekozen had ik de komende 10 jaar verder rente betaald, 236.000 in totaal, 174.000 meer dan ik nu betaald heb.
"Lagere maandlasten" betekend verder ook gewoon dat je geen kapitaal opbouwt.
Het financieel genie mijn broer en zijn vrouw zijn inmiddels met pensioen, en hebben nog steeds een hypotheek. Als ik met pensioen ga kan ik (zeg niet dat ik dat doe) bijvoorbeeld mijn huis verkopen met woonrecht en het geld opfeesten, dan heb ik quasi negatieve maandlasten.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 17:28:08 #147
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203360992
quote:
9s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 17:16 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ik begrijp het heel goed, alleen ik heb liever die 30K op mijn rekening dan dat ik het nu ''wegzet'' snap je? Die 30K op een hypotheek zet geen zoden aan de dijk qua maandlasten etc. Zou het 200K zijn dan is het een ander verhaal.
30K nu extra aan je hypotheek aflossen bij 3% rente is 900 euro minder aan rente betalen. Bij een vast maandbedrag op je hypotheek is dat 900 Euro extra aflossen in het eerste jaar. Dan betaal je dus 27 euro minder rente in het tweede jaar, je lost dan dus 927 euro extra af,
3e jaar 954 Euro
4e jaar 983 euro
5e jaar 1013 euro
6e jaar 1043 euro
7e jaar 1075 euro
8e jaar 1107 euro
9e jaar 1140 euro
10 jaar 1174 Euro
Kortom, je eenmalig 30.000 Aflossen is over 10 jaar een dikke 9.000 extra aflossen zonder het te betalen, gratis, omdat je minder rente betaald.
In 20 jaar was het 22.600 Euro geweest aan gratis extra aflossing, 30 jaar, 40.700 Extra afgelost.
Kortom eenmalig 30 K in je hypotheek gooien is over 30 jaar meer dan 70K extra afgelost

[ Bericht 7% gewijzigd door Jan_Onderwater op 25-01-2022 17:41:04 ]
  dinsdag 25 januari 2022 @ 17:28:22 #148
70559 singha
Singhalicious
pi_203360994
naar mijn mening jammer dat je een hypotheek voor 20 jaar hebt genomen en die in 10 jaar aflost, had je beter een kortere looptijd kunnen nemen, was waarschijnlijk een stuk voordeliger.

Ik heb zelf juist wel afgelopen najaar mijn hypotheek grotendeels omgezet in aflossingsvrij. gebruik die 700euro aflossing per maand voor wat beleggingsfondsen en hou mijn maandlasten laag. mocht ik bijvoorbeeld mijn baan kwijtraken dan hoef ik ook maar 400 per maand te betalen.
Met die lage rentestanden heb ik liever liquiditeit ipv het geld in stenen.
When the flag drops, the bullshit stops
  dinsdag 25 januari 2022 @ 17:34:47 #149
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203361072
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 17:28 schreef singha het volgende:
naar mijn mening jammer dat je een hypotheek voor 20 jaar hebt genomen en die in 10 jaar aflost, had je beter een kortere looptijd kunnen nemen, was waarschijnlijk een stuk voordeliger.
Dat had gekund, maar dan was ik minder flexibel geweest, en het verschil was destijds 0,2 procentpunt geweest, slordige 3500 euro over die 10 jaar, 30 Euro per maand
pi_203361464
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 17:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
30K nu extra aan je hypotheek aflossen bij 3% rente is 900 euro minder aan rente betalen. Bij een vast maandbedrag op je hypotheek is dat 900 Euro extra aflossen in het eerste jaar. Dan betaal je dus 27 euro minder rente in het tweede jaar, je lost dan dus 927 euro extra af,
3e jaar 954 Euro
4e jaar 983 euro
5e jaar 1013 euro
6e jaar 1043 euro
7e jaar 1075 euro
8e jaar 1107 euro
9e jaar 1140 euro
10 jaar 1174 Euro
Kortom, je eenmalig 30.000 Aflossen is over 10 jaar een dikke 9.000 extra aflossen zonder het te betalen, gratis, omdat je minder rente betaald.
In 20 jaar was het 22.600 Euro geweest aan gratis extra aflossing, 30 jaar, 40.700 Extra afgelost.
Kortom eenmalig 30 K in je hypotheek gooien is over 30 jaar meer dan 70K extra afgelost
Maar dit is niet perse de verstandigste keuze. Die is van meer afhankelijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')