quote:
Op donderdag 14 oktober 2021 18:57 schreef hartloper het volgende:De overheid wilt dat vanaf 2030 geen benzine en diesel auto's meer gemaakt worden, en dat we dus overgaan op bv elektrisch. Of dit haalbaar is de hamvraag. Wat denk jij?
Wat zijn eigenlijk de alternatieven voor een elektrische auto?
Voor mij is elektrisch rijden namelijk lastig, omdat ik geen eigen laadpaal mag zetten in mijn tuin (van de gemeente). Openbaar is voor mij geen doen, omdat wij hofjes-bewoners parkeren aan de rand van de hofjes en dan zijn er dus veel meer auto's dan palen. Ik denk dat veel mensen hier overigens tegenaan lopen.
De snelheid waarmee we overgaan op EV's ligt vooral aan het prijsverschil tussen EV's en ICE's.
En dan doel ik niet alleen op de aanschafprijs maar de totale "cost of onwnership".
Zodra dat veel goedkoper is dan ICE, dan zie ik niet in waarom men nog snel voor een ICE zou kiezen en een eventueel verbod voegt dan nog weinig toe. Stel dat in 2027 een EV goedkoper is dan een ICE en men grotendeel EV's koopt, dan zullen er vanzelf modellen van de markt gaan omdat ze niet meer voldoende verkopen om er een hele productielijn voor open te houden. Vergis je niet wat het kost om fabrieksruimte te reserveren voor iets dat amper verkocht wordt, terwijl je ook EV's kan maken in diezelfde fabriek. Dat wordt een groot dilemma voor veel fabrikanten: waar ligt het omslagpunt om productielijnen om te gooien.
(Tesla heeft daar niet zoveel last van, die maken alleen maar EV's dus hoeven niet om te schakelen)
Maar goed, een verbod op de verkoop van nieuwe ICE's betekent niet dat er van de ene op de andere dag geen ICE's meer rondrijden. Pas in 2040 zal het lastiger worden om een nette occasion te vinden, verwacht ik. En tegen die tijd heb je ook al een leuk aanbod van gebruikte EV's.
Ik zou me nu nog niet teveel druk maken over die laadpalen. Als er alleen nog EV's verkocht worden, zullen gemeenten vanzelf beleid moeten maken op dat vlak. Maar er zullen zeker regio's zijn (zoals het centrum van steden en grotere plaatsen) waar het lastiger wordt om nog een auto te bezitten. Vaak is het daar nu ook al "vechten" om een parkeerplek. Parkeervergunningen met vaste parkeerplaatsen zouden een uitkomst kunnen zijn maar dat betekent wss ook dat het (nog) minder vriendelijk wordt voor auto's en je diep in de buidel moet tasten.
Overigens kan je een EV ook "gewoon" langs de snelweg volladen, dat hoeft niet perse voor de stoep.
Nu sta je daar nog 20 minuten maar vergeet ook niet dat de laadsnelheid nog steeds fors toeneemt.
Laadcapaciteiten van meer dan 250kW (1kWh is ongeveer 5,5km rijden dus je laadt dan met zo'n 1375km/u) zijn er nu al en dat kan nog hoger met nieuwe accu's.
2030 is nog 9 jaar...
Stel dat je binnen 10 minuten je accu naar 90% kan laden, is "thuis" laden dan nog wel een must?
[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-10-2021 20:00:09 ]