abonnement Unibet Coolblue
pi_201754970
De overheid wilt dat vanaf 2030 geen benzine en diesel auto's meer gemaakt worden, en dat we dus overgaan op bv elektrisch. Of dit haalbaar is de hamvraag. Wat denk jij?

Wat zijn eigenlijk de alternatieven voor een elektrische auto?
Voor mij is elektrisch rijden namelijk lastig, omdat ik geen eigen laadpaal mag zetten in mijn tuin (van de gemeente). Openbaar is voor mij geen doen, omdat wij hofjes-bewoners parkeren aan de rand van de hofjes en dan zijn er dus veel meer auto's dan palen. Ik denk dat veel mensen hier overigens tegenaan lopen.
pi_201755065
quote:
2s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 18:57 schreef Citizen.Erased het volgende:
Waterstof.
Zou dat door gaan?
Niet te duur in productie en productie van waterstof?
  donderdag 14 oktober 2021 @ 19:05:13 #4
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_201755066
De benenwagen
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  donderdag 14 oktober 2021 @ 19:07:43 #5
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201755096
Wilt
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  donderdag 14 oktober 2021 @ 19:08:09 #6
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201755100
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 19:05 schreef hartloper het volgende:

[..]
Zou dat door gaan?
Niet te duur in productie en productie van waterstof?
Nee, wel in productie.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  † In Memoriam † donderdag 14 oktober 2021 @ 19:24:17 #7
88815 The_Emotion
98.3
pi_201755296
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_201755567
quote:
2s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 18:57 schreef Citizen.Erased het volgende:
Waterstof.
Waarom denk je dat waterstof een goed alternatief is?
Hoe is het qua kosten? En energetisch? Waar kan je tanken? Wat kost zo'n auto?
pi_201755664
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 18:57 schreef hartloper het volgende:
De overheid wilt dat vanaf 2030 geen benzine en diesel auto's meer gemaakt worden, en dat we dus overgaan op bv elektrisch. Of dit haalbaar is de hamvraag. Wat denk jij?

Wat zijn eigenlijk de alternatieven voor een elektrische auto?
Voor mij is elektrisch rijden namelijk lastig, omdat ik geen eigen laadpaal mag zetten in mijn tuin (van de gemeente). Openbaar is voor mij geen doen, omdat wij hofjes-bewoners parkeren aan de rand van de hofjes en dan zijn er dus veel meer auto's dan palen. Ik denk dat veel mensen hier overigens tegenaan lopen.
De snelheid waarmee we overgaan op EV's ligt vooral aan het prijsverschil tussen EV's en ICE's.
En dan doel ik niet alleen op de aanschafprijs maar de totale "cost of onwnership".
Zodra dat veel goedkoper is dan ICE, dan zie ik niet in waarom men nog snel voor een ICE zou kiezen en een eventueel verbod voegt dan nog weinig toe. Stel dat in 2027 een EV goedkoper is dan een ICE en men grotendeel EV's koopt, dan zullen er vanzelf modellen van de markt gaan omdat ze niet meer voldoende verkopen om er een hele productielijn voor open te houden. Vergis je niet wat het kost om fabrieksruimte te reserveren voor iets dat amper verkocht wordt, terwijl je ook EV's kan maken in diezelfde fabriek. Dat wordt een groot dilemma voor veel fabrikanten: waar ligt het omslagpunt om productielijnen om te gooien.

(Tesla heeft daar niet zoveel last van, die maken alleen maar EV's dus hoeven niet om te schakelen)

Maar goed, een verbod op de verkoop van nieuwe ICE's betekent niet dat er van de ene op de andere dag geen ICE's meer rondrijden. Pas in 2040 zal het lastiger worden om een nette occasion te vinden, verwacht ik. En tegen die tijd heb je ook al een leuk aanbod van gebruikte EV's.

Ik zou me nu nog niet teveel druk maken over die laadpalen. Als er alleen nog EV's verkocht worden, zullen gemeenten vanzelf beleid moeten maken op dat vlak. Maar er zullen zeker regio's zijn (zoals het centrum van steden en grotere plaatsen) waar het lastiger wordt om nog een auto te bezitten. Vaak is het daar nu ook al "vechten" om een parkeerplek. Parkeervergunningen met vaste parkeerplaatsen zouden een uitkomst kunnen zijn maar dat betekent wss ook dat het (nog) minder vriendelijk wordt voor auto's en je diep in de buidel moet tasten.

Overigens kan je een EV ook "gewoon" langs de snelweg volladen, dat hoeft niet perse voor de stoep.
Nu sta je daar nog 20 minuten maar vergeet ook niet dat de laadsnelheid nog steeds fors toeneemt.
Laadcapaciteiten van meer dan 250kW (1kWh is ongeveer 5,5km rijden dus je laadt dan met zo'n 1375km/u) zijn er nu al en dat kan nog hoger met nieuwe accu's.
2030 is nog 9 jaar...

Stel dat je binnen 10 minuten je accu naar 90% kan laden, is "thuis" laden dan nog wel een must?

[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-10-2021 20:00:09 ]
pi_201755762
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 19:05 schreef hartloper het volgende:

[..]
Zou dat door gaan?
Niet te duur in productie en productie van waterstof?
Productie van waterstof kost ongeveer 2,5 tot 3x meer energie dan direct rijden op stroom.

Om het wat duidelijker te maken:

Als je alle auto's in Nederland nu op elektrisch zou laten rijden, zou dat zo'n 23TWh aan stroom per jaar kosten.

Zou je al die auto's op waterstof ipv elektrisch laten rijden, dan zou je 62TWh aan stroom nodig hebben (en dat is de helft van de huidige stroomconsumptie van heel Nederland).

Dus nee, waterstof is grootschalig geen optie.
pi_201755969
quote:
81s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 19:07 schreef Tyr80 het volgende:
Wilt
Wil
pi_201756984
Over 10 a 20 jaar is het ongebruikelijk om een eigen auto te hebben, maar worden auto's grootschalig gedeeld omdat dat veel goedkoper is. Het is financieel zeer inefficiėnt om als individu tienduizenden euro's te besteden aan een object wat 95% van de tijd niet gebruikt wordt.

Er is ook geen bedrijf wat meerdere maandomzetten in een machine gaat steken die ze maar 5% van de tijd kunnen gebruiken.

Een eigen auto is straks alleen nog een statussymbool voor mensen met een kleine pik.
gr gr
pi_201756990
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 19:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Productie van waterstof kost ongeveer 2,5 tot 3x meer energie dan direct rijden op stroom.

Om het wat duidelijker te maken:

Als je alle auto's in Nederland nu op elektrisch zou laten rijden, zou dat zo'n 23TWh aan stroom per jaar kosten.

Zou je al die auto's op waterstof ipv elektrisch laten rijden, dan zou je 62TWh aan stroom nodig hebben (en dat is de helft van de huidige stroomconsumptie van heel Nederland).

Dus nee, waterstof is grootschalig geen optie.
En toch is men in Nederland bezig het huidige Gasnetwerk klaar te maken voor waterstof en dat is nog niet eens voor auto's
  donderdag 14 oktober 2021 @ 21:08:09 #14
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201757035
Waterstof is leuk voor afgelegen gebieden. Zo’n pomp kan het zelf maken mbv stroom, en het scheelt weer een tankwagen die naar de middle of nowhere moet rijden iedere week.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201757060
quote:
1s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:08 schreef Tyr80 het volgende:
Waterstof is leuk voor afgelegen gebieden. Zo’n pomp kan het zelf maken mbv stroom, en het scheelt weer een tankwagen die naar de middle of nowhere moet rijden iedere week.
Dan kan je die stroom toch net zo goed direct in een auto stoppen. :D
gr gr
pi_201757136
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:05 schreef Rekkie het volgende:

[..]
En toch is men in Nederland bezig het huidige Gasnetwerk klaar te maken voor waterstof en dat is nog niet eens voor auto's
Dat wordt wel beweerd, ik geloof er niet in.

Een gemiddeld huishouden verbruikt in Nederland 1.239m3 aardgas.
Er zijn nu 7.189.000 woningen aangesloten op aardgas.

Dat betekent dat huishoudens nu zo'n 8.907.171.000 m3 aardgas per jaar weg stoken in hun CV-ketels.

Een CV-ketel haalt zo'n 8kW warmte uit 1m3 aardgas, dus je hebt het dan over zo'n 71,26TWh aan warmte.
Om dat te vervangen door groene waterstof (elektrolyse) heb je 101,8TWh aan stroom nodig.

Als je beseft dat het totale stroomverbruik van Nederland (inclusief industrie) 120TWh per jaar is, dan begrijp je dat dat nooit gaat gebeuren.

Je kan ook (blauwe of grijze) waterstof maken uit... aardgas... maar dan heb je 30% meer aardgas nodig ivm verliezen dan dat je nu verbruikt, wordt verwarmen dus alleen maar duurder en schiet je er niets mee op.
Het enige is dat je de CO2 kan opslaan maar je blijft dan afhankelijk van aardgas.
  donderdag 14 oktober 2021 @ 21:15:20 #17
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201757151
quote:
1s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:09 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
Dan kan je die stroom toch net zo goed direct in een auto stoppen. :D
Ja terechte opmerking…dat ben ik dan helaas weer vergeten…
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201757177
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat wordt wel beweerd, ik geloof er niet in.

Dat kan, daar ga ik niet over.
Ik werk voor de organisatie die er mee bezig is, dus ik heb een ander geloof.
pi_201757208
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:16 schreef Rekkie het volgende:

[..]
Dat kan, daar ga ik niet over.
Ik werk voor de organisatie die er mee bezig is, dus ik heb een ander geloof.
Jammer dat je niet ingaat op de complete berekening die er onder staat.

Je geloof kan nog zo groot zijn, ik "geloof" niet dat we even 100TWh extra aan stroom kunnen produceren om over te gaan van aardgas naar waterstof. Dat is gewoon bijna een verdubbeling van de Nederlandse stroomproductie.
pi_201757241
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Jammer dat je niet ingaat op de complete berekening die er onder staat.
Oke, sorry voor de teleurstelling.
pi_201757266
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:19 schreef Rekkie het volgende:

[..]
Oke, sorry voor de teleurstelling.
Je werkt toch voor de organisatie die er mee bezig is? Dan kan je toch wel uitleggen of en waar ik het mis heb?

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-10-2021 21:26:15 ]
pi_201757329
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je werkt toch voor de organisatie die er mee bezig is? Dan kan je toch wel uitleggen of en waar ik het mis heb?
Nee dat kan ik niet en dat zou ik ook niet willen.

Reactie op je edit:
Hoe kom je bij rekenwerk?

De organisatie waar ik voor werk voert de werkzaamheden zelf uit, heeft de leiding zelf in beheer, etc etc
pi_201757344
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:25 schreef Rekkie het volgende:

[..]
Nee dat kan ik niet en dat zou ik ook niet willen.
Dus je hebt een blind geloof ;)
pi_201757380
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dus je hebt een blind geloof ;)
Nee ik vertrouw gewoon meer vakkundige collega's dan een willekeurig iemand op het internet.
pi_201757520
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:28 schreef Rekkie het volgende:

[..]
Nee ik vertrouw gewoon meer vakkundige collega's dan een willekeurig iemand op het internet.
Vraag je vakkundige collega's maar eens om de berekening te maken, ze kunnen vast uitleggen waar ik het mis heb ;)

Energetisch is waterstof als energiedrager een drama, simpele natuurkunde dus weinig aan te veranderen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')