abonnement Unibet Coolblue
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 14 oktober 2021 @ 18:50:35 #1
414785 sirdanilot
pi_201754892
Dit is een centraal topic voor alle Nederlanders (of wie dan ook die NL kan en op dit forum zit) die in Ierland wonen !

Ierland is een land met een mooie natuur. De Ierse steden hebben een duidelijk 'ruig' karakter. Denk haven rotterdam of zo maar dan tien keer 'ruiger'. Dat is een gevoel dat ken je gewoon niet uitleggen, en in Nederland voelt dat toch anders. Het grijze, rauwe, ruige, met alcohol doordrenkte industriële sfeertje. Ierland is vanwege de door Engelsen aangerichte 'potato famine' genocide (immers haalden ze met geweld ander voedsel weg uit ierland en weerhielden ze uitgehongerde ieren ervan om aan eten te komen door middel van geweld wat valt onder genocide) een heel dunbevolkt land. Op een oppervlakte veel groter dan Nederland wonen amper 5 miljoen mensen.

Het stereotyp dat het elke dag regent in Ierland is een beetje overdreven. Onder de streep scheelt Dublin niet zo veel van Amsterdam. Maar in het westen van ierland is dit wel écht waar, het klimaat is daar meer oceanisch en dat betekent dat je maar hééél af en toe een stukje blauwe lucht zult zien. In de winter vriest het er niet of nauwelijks, en in de zomer wordt het er niet warmer dan 25 graden. Voor de gemiddelde Nederlander net warm genoeg voor een dagje strand. De ieren zelf gaan overigens ook rustig met 15 graden naar het strand en daar gewoon zwemmen.

Het inkomensniveau en ook de kosten liggen een stukje hoger dan in Nederland. Het is geen zwitserland maar je zou het kunnen vergelijken met Denemarken of Zweden of zo (maar dan zonder de hoge belastingen, die zijn hier juist een stuk lager).

Ierland is populair onder net-afgestudeerden omdat die daar gemakkelijk een vasat contract kunnen krijgen. Zo kreeg ik destijds voor een heel simpel callcenterbaantje al een vast contract. Let er wel op dat de arbeidsvoorwaarden in vergelijking met Nederland gewoon ronduit slecht zijn bij de minder geskillde banen.

Een andere groep NLers die Ierland weten te vinden zijn de rijke boomers met geld, die kopen dan een huisje in bijvoorbeeld Donegal of County Mayo en gaan daar lekker met pensioen.

Qua taal kun je gewoon met Engels terecht maar je zult wel moeten leren om de Ierse accenten te verstaan. De meeste laagopgeleide Nederlanders die niet zo vaak Engels praten in het dagelijks leven zullen écht moeite hebben om de ieren te verstaan, maar na een paar guinness gaat dat prima hoor. Ierstaligen zul je nauwelijks aantreffen behalve als je echt naar de Aran Islands gaat of zo; vergeleken met andere minderheidstalen zoals het Fries is het iers eigenlijk op sterven na dood.

Zijn er nog andere FOK!ers die in Ierland wonen?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 14 oktober 2021 @ 19:12:23 #2
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_201755157
Nee, maar vorige week nog een week in Ierland geweest. Ik kon ze prima verstaan.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 2 november 2021 @ 14:59:16 #3
414785 sirdanilot
pi_201998660
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 19:12 schreef Id_do_her het volgende:
Nee, maar vorige week nog een week in Ierland geweest. Ik kon ze prima verstaan.
Mooi zo. Ik heb er zelf ook nooit moeite mee gehad maar wel eens van gehoord dat ieren niet verstaan werden.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 2 november 2021 @ 18:35:32 #4
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_202001612
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 november 2021 14:59 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Mooi zo. Ik heb er zelf ook nooit moeite mee gehad maar wel eens van gehoord dat ieren niet verstaan werden.
Dat zullen dezelfde types zijn die bij een spoortje dialect van elders in het Nederlands ook beginnen te gillen dat ze het niet verstaan.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_202461891
Wel heel veel in Ierland geweest, ook maanden.
Helaas nooit de stap kunnen maken om daar ook te gaan wonen.

Wel meerdere aanbiedingen gehad om vlakbij Dublin te komen werken, maar wat je ook zegt zijn de voorwaarden gewoon niet goed en wat je daar dan voor krijgt is matig. Zeker als je ziet wat je dan aan levenskosten hebt.
Ik heb vooral altijd in het zuidoosten gezeten (County Wexford), maar daar kom je niet zo maar aan het werk.

Ierland is echt een geweldig mooi land. De natuur is super super mooi. Het weer is ook wel prima. De winters zijn niet echt koud, helaas de zomers ook niet echt warm. Waar ik zat viel het met de regen heel erg mee.
De mensen in Ierland zijn ook zo relaxt en vriendelijk. Heel gastvrij. Mensen gaan vaak in de avond nog even een lokale pub in om gewoon met elkaar om te gaan en even wat muziek te maken.

Sommige dingen moest ik wel aan wennen, Ierland is wel net even iets minder Westers om maar zo te zeggen.
Ze fietsen gewoon op snelwegen. Internet is daar bijna een luxe.
De taal is echt wel prima te doen. Ik zat in een regio die ver van het Iers staat, maar je merkt wel echt dat je goed moet luisteren om mensen te verstaan. Het is niet het normale Engels dat je gewoon zonder problemen kan verstaan.
Het idee dat Iers bijna dood is herken ik echter niet. Alles is 2-talig, er wordt echt wel aandacht aangegeven.
En in het westen heb je nog echt gebieden die Iers zijn, hoewel iedereen vooral Engels spreekt.

Absoluut een heel mooi land en een land die je echt eens moet bezoeken.
Met een enigszins fatsoenlijke optie om er te wonen zal ik er echt niet over twijfelen om Nederland achter mij te laten voor dit mooie land.
  zaterdag 18 december 2021 @ 10:04:32 #6
122573 Asmooh
Ik wel, Jij ook?
pi_202678326
Heya,

Ik woon in januari alweer 7 jaar in Ierland waarvan bijna 6 in noord Ierland :)
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 11 maart 2022 @ 17:09:52 #7
414785 sirdanilot
pi_204040031
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 10:04 schreef Asmooh het volgende:
Heya,

Ik woon in januari alweer 7 jaar in Ierland waarvan bijna 6 in noord Ierland :)
Was het nog onrustig in Noord Ierland met de Brexit bij jou in de buurt?

Belfast centrum vind ik wel prima maar al die muren in de buitenwijken vind ik toch een grimmige sfeer geven.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 9 juni 2022 @ 08:49:44 #8
122573 Asmooh
Ik wel, Jij ook?
pi_205002158
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 17:09 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Was het nog onrustig in Noord Ierland met de Brexit bij jou in de buurt?

Belfast centrum vind ik wel prima maar al die muren in de buitenwijken vind ik toch een grimmige sfeer geven.
Nope lekker rustig hier in Portadown 😎
pi_205002175
Asjeblieft 8)7 ik denk ook dat t niet zo ruig is aangezien jij er zit en m'n neefje ook. Glasgow lijkt me iets 'ruiger'.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 9 juni 2022 @ 10:40:47 #10
414785 sirdanilot
pi_205002867
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2022 08:51 schreef FlauwKapsel het volgende:
Asjeblieft 8)7 ik denk ook dat t niet zo ruig is aangezien jij er zit en m'n neefje ook. Glasgow lijkt me iets 'ruiger'.
Glasgow ben ik nog nooit geweest.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_205003076
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 10:40 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Glasgow ben ik nog nooit geweest.
Blijf er vandaan
pi_206502764
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 08:49 schreef Asmooh het volgende:

[..]
Nope lekker rustig hier in Portadown 😎
Wat leuk, mijn vrouw is afkomstig uit noord Ierland en heeft een zus wonen in Portadown.
Ik kom meerdere keren per jaar in Lurgan waar de rest van de familie van mijn vrouw woont, de mensen zijn echt altijd vriendelijk daar en niet zo gehaast als in Nederland.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')