abonnement Unibet Coolblue
pi_201754866
Ola forumleden.
Graag jullie mening over het volgende.

Auto is een VW Lupo 1.0 met de 6X1 motor ( :') i know) '98 met bijna 190.000 op de klok.
Paar jaar geleden gekocht en dagelijks gebruik is alleen woon/werkverkeer wat zeer weinig is..(ongeveer 12 km per dag)
Sinds een tijdje is het vermogen (voor zoverre aanwezig) aan het afnemen,dwz,inhouden met een warme motor,koud heb ik er minder last van.
Ook ruik ik hem beter,rijke verbranding.
Brandstoffilter,luchtfilter en bougies zijn al vervangen net als de katalysator vorige APK omdat die dicht zat.Lambda overigens ook.
Verder krijgt het dingetje z'n oliebeurtjes eerder omdat er zo'n korte afstanden mee gereden worden.
Is de meest logische stap nou de bobinerail vervangen of zouden er nog wat andere dingen mee kunnen spelen?

Bobine kost niet bepaald veel voor zo'n dingetje en voor de rest is het eigenlijk wel een geinig dingetje wat precies doet waar ik het voor aangeschaft heb en ziet er nog best goed uit.

Wat denken jullie? (los van het commentaar:koop een echte auto enz,enz..voor de grotere km's heb ik een Volvo v70 D5)
Ik heb hier wel eens gelezen ooit hoe een bobine door te meten maar ben dat al lang vergeten en ben daar ook niet zo heel handig in,al kan proberen nooit geen kwaad,een normale multimeter is in huis.

Graag zie ik wat nuttige reacties tegemoet. Alvast bedankt.
Graag verwijderen.
pi_201755745
Uitlezen computer. Compressie meten.
Verder ben ik niet kapot van die lichte blokjes(ik heb er zelf ook een) en ben bang dat die gewoon op is.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_201758205
Ik zou eerst beginnen met de vacuüm slangen en inlaatbuizen en carterventilatie te controleren op valse lucht. Dat rubber is meestal wel keihard na 23 jaar.

Zolang de motor zonder schokken loopt, zou ik niet denken dat de ontsteking defect is. Eerder een verkeerde brandstof verhouding of iets met de compressie, zuigers of kleppen.
.
pi_201758673
MAF-sensor (luchtmassameter) reinigen?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_201760667
Luchtmassameter is het niet, want die zit er niet op.
Gaat het motorlampje branden als je het contact aan zet (maar niet start)?
Gaat deze uit nadat de motor is aangeslagen en blijft deze uit?
Zo nee, zijn de foutcodes al gelezen?

N.B.: Een katalysator verstopt niet zo maar. Daar is vrijwel altijd een oorzaak voor.
Als je die oorzaak niet weg neemt zal de volgende katalysator ook weer verstoppen.
Is er gezocht naar de oorzaak waarom je vorige katalysator verstopt was?
  vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:43:02 #6
187289 Charged
Ziet em duun.
pi_201766982
Ola,thnx voor het meedenken.

Het "probleem" is niet constant en hij heeft heel soms zijn goede momenten en dat lijkt aan het weer te liggen,koel en droog.
Slangen en cv is wel een goeie om eens na te lopen,kan nooit geen kwaad.

Die verstopte kat hebben we vervangen omdat bij de eerste apk de uitstoot niet goed te krijgen was en na flink wat uurtjes zoekwerk kreeg de monteur een tip van een bezoekende vw monteur om dat te vervangen en dat was dan ook direct het gewenste resultaat voor een verse apk.
De kloterij van het hele verhaal is dat ik voorheen gewoon per jaar een cheap ass ding kocht voor een paar honderd euro en als ie niet meer door de apk kwam ging ie naar de sloop en dan weer een ander gebakje. Ik bedoel,wat kan het bommen voor een paar honderd euro.
Dit gek ding heeft op de een of andere manier stiekem een plekje gewonnen bij me en wil er best wel een beetje moeite voor doen om hem nog een paar jaar hier te houden.(mits het financieel niet te gek gaat worden)

De vraag van bobine wat ik in de op stelde was omdat ik bij 1 van mijn vorige gebakjes (Volvo 440 1.8) een redelijk soortgelijk iets had en dat was dus de bobine,al had die een enkele. Nadat die vervangen was liep dat ding weer als een zonnetje. Helaas was de rest gewoon bagger.

'S ochtends naar het werk toe loopt ie eigenlijk best oke,dat is rond 05.00 uur dus koel. In de middag warmer natuurlijk en als ik dan wat temperatuur in het blokje heb dan gaat hij inhouden met accelereren alsof hij te weinig lucht of vonk krijgt. Echter ik parkeer altijd achteruit op de oprit en dan ruik ik gewoon een rijke verbranding.
Dan denk ik met m'n boerenverstand vonk niet in orde?

Motorstoringslampje heb ik eigenlijk nog nooit gezien bij dit ding. Weet niet eens of hij er een heeft.
Graag verwijderen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')