abonnement Unibet Coolblue
pi_201753132
Dag allemaal,

Ik heb speciaal hiervoor een fok account gemaakt, excuses als dit een beetje gek klinkt of iets dergelijks. Ik ben van een WO opleiding rechtsgeleerdheid moeten overstappen naar hbo-rechten door medische/persoonlijke omstandigheden. Mijn plan was om mijn hbo af te ronden, en dan een universitaire master doen zodat ik toch een WO master in de zak heb. Alleen hoor ik opeens dat het ontzettend lastig is om als hbo-jurist een baan te vinden. Hierdoor raak ik in paniek. Ik heb mijn eerste jaar op de uni niet kunnen halen en ben daardoor afgestroomd naar hbo en dezelfde studie gaan doen omdat ik rechten echt leuk en interessant vindt. Ik ben weer te bang om de universitaire studie op een andere universiteit te doen omdat ik nu wel erg bang ben om opnieuw te falen.

Heeft iemand advies? Ik heb op de middelbare school wel mijn VWO in 6 jaar afgemaakt maar heb het eerste jaar van de uni toch niet kunnen halen. Ik dacht dat deze weg mij beter zou liggen maar nu ben ik wel heel bang voor de toekomst. Is de baankans hoger als ik na de hbo een universitaire master doe?

Alvast heel erg bedankt !!
pi_201756818
quote:
9s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 15:42 schreef majmaj het volgende:
Is de baankans hoger als ik na de hbo een universitaire master doe?
Hangt er een beetje van af wat voor baan je voor ogen hebt. In het algemeen is er wel minder werk voor HBO-juristen, maar de banen zijn er wel (bijv. jurist bij een verzekeraar, juridisch-administratief medewerker bij een instantie als het UWV, etc.). Alle togaberoepen zijn uitgesloten vanwege het ontbreken van civiel effect. Het korte antwoord is dus: ja, je hebt meer opties met een WO-master. Advies: maak een afspraak met de studieadviseur van je onderwijsinstelling.
pi_201757669
Rechten is een studie die je het beste op universitair niveau kan volgen. Dit wil niet zeggen dat je geen werk zult vinden met een hbo rechten, maar wat Aratanax al aangeeft zijn de keuzes wel beperkt.

En als ik je post lees ligt het probleem volgens mij voornamelijk bij je angst om weer te falen. Ik zou daar aan proberen te werken. Want waarom is het precies niet gelukt op de uni? Je hebt het over medische/persoonlijke omstandigheden. Maar dat klinkt dus niet alsof je het niet kon bolwerken qua hoeveelheid of qua moeilijkheidsgraad. Vanuit dat perspectief is het jammer dat je gestopt bent, meestal is er namelijk veel mogelijk als je je persoonlijke situatie voorafgaande aan het collegejaar met een studiecoördinator/decaan bespreekt.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_201791844
Ten eerste ik zou werken aan je angst voor falen als je daar veel last van hebt. Misschien dat een studentenpsycholoog je daarbij kan helpen.
Anders zou ik gewoon voor de universitaire studie gaan bij een andere universiteit. En mocht je dan tijdens je studie problemen hebben van medisch of persoonlijk aard, dan zou ik dat bespreken met de studie loopbaan begeleider. Meestal is er wel een regeling daarvoor.

En anders als dat dus ook niet lukt dan zou ik gewoon voor de HBO rechten studie gaan. Het is niet zo dat je direct een baan gaat krijgen na je studie, maar na een tijd waarschijnlijk wel. Bovendien heb je dan een studie gevolgd wat je leuk vond. En je hebt het dan tenminste geprobeerd. Dus over die baankans zou ik mij niet zoveel zorgen maken. :)
pi_201796563
quote:
14s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:47 schreef HowardRoark het volgende:
Rechten is een studie die je het beste op universitair niveau kan volgen. Dit wil niet zeggen dat je geen werk zult vinden met een hbo rechten, maar wat Aratanax al aangeeft zijn de keuzes wel beperkt.

En als ik je post lees ligt het probleem volgens mij voornamelijk bij je angst om weer te falen. Ik zou daar aan proberen te werken. Want waarom is het precies niet gelukt op de uni? Je hebt het over medische/persoonlijke omstandigheden. Maar dat klinkt dus niet alsof je het niet kon bolwerken qua hoeveelheid of qua moeilijkheidsgraad. Vanuit dat perspectief is het jammer dat je gestopt bent, meestal is er namelijk veel mogelijk als je je persoonlijke situatie voorafgaande aan het collegejaar met een studiecoördinator/decaan bespreekt.
Dag Howard,
Er was een boel aan de hand en een van de dingen die aan de hand was was dus dat ik halverwege het schooljaar een diagnose ADD had, tegen die tijd was het te laat om mijn punten nog omhoog te krijgen. Mijn psycholoog en studentadviseur op de universiteit raadden me allebei aan om via een omweg soortvan de studie te volgen omdat ik het wel echt gewoon leuk vindt. Ik had last van de hoge werkdruk en voelde heel erg dat ik alles alleen moest doen. Tot nu toe voel ik dat niet zo op het hbo.
pi_201796597
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 20:57 schreef Aratanax het volgende:

[..]
Hangt er een beetje van af wat voor baan je voor ogen hebt. In het algemeen is er wel minder werk voor HBO-juristen, maar de banen zijn er wel (bijv. jurist bij een verzekeraar, juridisch-administratief medewerker bij een instantie als het UWV, etc.). Alle togaberoepen zijn uitgesloten vanwege het ontbreken van civiel effect. Het korte antwoord is dus: ja, je hebt meer opties met een WO-master. Advies: maak een afspraak met de studieadviseur van je onderwijsinstelling.
Wordt er onderscheid gemaakt tussen iemand die van het hbo komt en een universitaire master heeft vs. iemand die het hele WO traject heeft gevolgd? Misschien doe ik hier te panisch over maar na wat vervelende verhalen gelezen te hebben van hbo-afgestudeerden die niet zo fijn worden behandeld voel ik me niet zo lekker in mijn vel.
pi_201796686
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 17:05 schreef majmaj het volgende:

[..]
Wordt er onderscheid gemaakt tussen iemand die van het hbo komt en een universitaire master heeft vs. iemand die het hele WO traject heeft gevolgd? Misschien doe ik hier te panisch over maar na wat vervelende verhalen gelezen te hebben van hbo-afgestudeerden die niet zo fijn worden behandeld voel ik me niet zo lekker in mijn vel.
Als je in een giftig cultuurtje gaat werken zullen ze er best Minerva achtige principes op nalaten.

Als jij je master gewoon kan fixen op WO niveau kijkt daar echt niemand verder meer naar, is mijn indruk.
Ik zou lekker je HBO (versneld) afronden,
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201797610
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 17:10 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als je in een giftig cultuurtje gaat werken zullen ze er best Minerva achtige principes op nalaten.

Als jij je master gewoon kan fixen op WO niveau kijkt daar echt niemand verder meer naar, is mijn indruk.
Ik zou lekker je HBO (versneld) afronden,
Heel erg bedankt Ludo, dit brengt al wat opluchting! Ik zal ook kijken wat ik kan doen met mijn faalangst want ik ben bang dat het me zelfs achtervolgt op het hbo.
pi_201799228
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 17:10 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als je in een giftig cultuurtje gaat werken zullen ze er best Minerva achtige principes op nalaten.

Als jij je master gewoon kan fixen op WO niveau kijkt daar echt niemand verder meer naar, is mijn indruk.
Ik zou lekker je HBO (versneld) afronden,
Dit is ook mijn indruk. Er zijn een paar werkgevers die het wel belangrijk vinden (vaak grote advocatenkantoren), maar als ik je zo hoor zou ik daar - als ik jou was - sowieso niet willen werken. Geen zorgen dus!
pi_201800834
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 20:21 schreef Aratanax het volgende:

[..]
Dit is ook mijn indruk. Er zijn een paar werkgevers die het wel belangrijk vinden (vaak grote advocatenkantoren), maar als ik je zo hoor zou ik daar - als ik jou was - sowieso niet willen werken. Geen zorgen dus!
Bedankt! Dit stelt me echt gerust. Je hebt ook gelijk, het is nooit mijn droom geweest om in zo'n competitief kantoor te werken :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')