abonnement Unibet Coolblue
pi_201738460
Volgende situatie:
Mei 2021 aankoop huis 255k met eigen middelen ivm geen werk.

Nu: werk, 28k salaris bruto per jaar en intentieverklaring. Geen schulden. Geen verplichtingen. Ongeveer 16k eigen middelen nog.

Eigenwoningreserve ivm bijleenregeling 264k

Wil voor ongeveer 80k gaan verbouwen, maar zou graag maximaal aflosvrij willen lenen 30 jaar vast ivm lage rente.

Ik kan ongeveer 125k lenen volgens abn amro en diverse websites.

Heb al diverse gesprekken ingepland met banken overigens.

Vragen:
Kan ik gewoon maximaal aflosvrij lenen, ongeacht het doel van de financiering?

Als ik enkel tbv een verbouwing moet lenen, gaat zo'n lening dan in een bouwdepot of heb je wel zelf de beschikking over dat bedrag?
pi_201738515
Als je salaris het toestaat kan je een aflossingsvrije hypotheek afsluiten. Woning depot is niet nodig, gaat de bank wel proberen.

Ik wil je afraden om met een (ING (persoonlijke ervaring mee, zelfde verhaal als jou en met kennis van nu twee maal waardeloos advies gekregen)) bank te praten en ga gewoon naar een hypotheekadviseur. Die bekijken alle verstrekkers, kost hetzelfde en hebben eerder beter dan slechter advies

Doel van je hypotheek maakt niet uit. Al koop je er een auto voor

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2021 10:06:57 ]
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 13 oktober 2021 @ 10:06:09 #3
74056 crew  ToT
pi_201738525
Ik ben toevallig daar net mee bezig! :D
Ik heb net gisteren een mailtje van mijn hypotheekverstrekker binnen gekregen en vanmiddag gaan we er over bellen.
Wij zijn van plan om voor zo'n ¤60.000 te gaan verbouwen maar ik heb voor de zekerheid een bouwdepot aangevraagd van ¤70.000.
Wat ik heb begrepen is dat je wel offertes of zo moet aanleveren om het geld te kunnen krijgen. Je kunt niet zomaar blindelings al het geld er uit halen en daarmee naar een tropisch eiland gaan of zo.
Met zo'n depot moet je vooraf een lijstje invullen van hoeveel je van plan bent uit te geven aan elk onderdeel (keuken, uitbouw, badkamer enz.) maar je hoeft niet het totale bedrag daadwerkelijk op te gebruiken.


Gewoon een extra hypotheek enzo weet ik verder niks van. :) Maar ik denk idd dat dat gewoon probleemloos moet kunnen; je krijgt een bak geld en kunt er mee doen wat je wil.
pi_201738556
quote:
1s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 10:04 schreef OnwetendeNerd het volgende:


Doel van je hypotheek maakt niet uit. Al koop je er een auto voor
dan neem je een persoonlijke lening doel van een hypotheek is tegenwoordig weldegelijk voor je woning.
  woensdag 13 oktober 2021 @ 10:15:14 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201738620
Je kunt een krediethypotheek afsluiten. Je mag het geld dan besteden waaraan je wilt. De rente is variabel en uiteraard niet aftrekbaar.
The love you take is equal to the love you make.
pi_201738627
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 10:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]
dan neem je een persoonlijke lening doel van een hypotheek is tegenwoordig weldegelijk voor je woning.
Er is bij TS meer dan voldoende ingelegd met eigen middelen. Ik heb ervaring, ik heb op dit moment drie hypotheken, twee maal verhoogd, alles in tien jaar

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2021 13:29:08 ]
pi_201738916
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 10:06 schreef ToT het volgende:
Ik ben toevallig daar net mee bezig! :D
Ik heb net gisteren een mailtje van mijn hypotheekverstrekker binnen gekregen en vanmiddag gaan we er over bellen.
Wij zijn van plan om voor zo'n ¤60.000 te gaan verbouwen maar ik heb voor de zekerheid een bouwdepot aangevraagd van ¤70.000.
Wat ik heb begrepen is dat je wel offertes of zo moet aanleveren om het geld te kunnen krijgen. Je kunt niet zomaar blindelings al het geld er uit halen en daarmee naar een tropisch eiland gaan of zo.
Met zo'n depot moet je vooraf een lijstje invullen van hoeveel je van plan bent uit te geven aan elk onderdeel (keuken, uitbouw, badkamer enz.) maar je hoeft niet het totale bedrag daadwerkelijk op te gebruiken.


Gewoon een extra hypotheek enzo weet ik verder niks van. :) Maar ik denk idd dat dat gewoon probleemloos moet kunnen; je krijgt een bak geld en kunt er mee doen wat je wil.
Maar ik denk dat je met een bouwdepot meer gaat betalen voor een verbouwing... bij nagenoeg alle arbeiders kun je een aardig deel van de prijs afhalen door een deel buiten de boeken te doen. Niet dat ik dat aanmoedig oid, maar zo gaat het wel in de werkelijkheid.

Sowieso betekent een bouwdepot weer extra handelingen verrichten.
pi_201739156
quote:
1s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 10:04 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Als je salaris het toestaat kan je een aflossingsvrije hypotheek afsluiten. Woning depot is niet nodig, gaat de bank wel proberen.

Ik wil je afraden om met een (ING (persoonlijke ervaring mee, zelfde verhaal als jou en met kennis van nu twee maal waardeloos advies gekregen)) bank te praten en ga gewoon naar een hypotheekadviseur. Die bekijken alle verstrekkers, kost hetzelfde en hebben eerder beter dan slechter advies

Doel van je hypotheek maakt niet uit. Al koop je er een auto voor
Klopt, ben er ook achtergekomen dat de grotere partijen hogere vaste en variabele kosten rekenen.
pi_201739962
quote:
1s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 11:16 schreef SOG het volgende:

[..]
Klopt, ben er ook achtergekomen dat de grotere partijen hogere vaste en variabele kosten rekenen.
Hier wilde de ING per se dat we voor een hypotheek met aflossing zouden gaan. Box 1 tov box 3 en spookverhalen over onbetrouwbare overheid, aflossingsvrij zou enorm risico zijn en vast of iets terwijl de hypotheek t.o.v. woz onder de 50% bleef. Twee keer gebeurt, ik had moeten volhouden. Met de kennis van nu heel erg veel spijt van
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 13 oktober 2021 @ 13:27:25 #10
74056 crew  ToT
pi_201740824
Nou, dat bouwdepot heeft ook wel wat haken en ogen.
De specificatie moet je vooraf invullen van hoeveel je aan je badkamer wil uitgeven en hoeveel aal de uitbouw enz.
Daar mag je wel IETS van gaan afwijken, maar geen ¤10.000 of zo, terwijl het steeds moeilijker wordt om bedrijven te vinden die überhaupt tijd hebben om te komen en waarvan de prijzen ook steeds verder stijgen.
We hebben wel globale ideeën wat we willen gaan doen, maar zeer zeker niet precies en weten ook echt niet wat het allemaal moet gaan kosten.
Misschien is zo'n gewone extra hypotheek zoals TS noemt wel een stuk verstandiger.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 13 oktober 2021 @ 13:40:37 #11
74056 crew  ToT
pi_201740973
Maar ik heb begrepen dat de rente van zo'n bouwdepot wel aftrekbaar is, en dat van zo'n extra hypotheek weer niet?
Dat scheelt op jaarbasis nogal wat.
pi_201743200
quote:
1s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 11:16 schreef SOG het volgende:

[..]
Klopt, ben er ook achtergekomen dat de grotere partijen hogere vaste en variabele kosten rekenen.
Ik heb een aflossingsvrije hypotheek via een hypotheekadviseur. Bij de ING. Niks mis mee.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_201743705
Ik heb net zoiets gedaan. Hypotheek opgehoogd tot de grens waarvoor het is ingeschreven bij de notaris en het geld op mijn bankrekening gestort gekregen. De bank zal het worst wezen waar ik het aan besteed, ook al gebruik ik het voor een verbouwing. Ligt aan de keuze die je maakt in overleg met je hypotheekadviseur, bouwdepot had ook gekund maar deze optie wilde ik zelf graag om nog eventuele wijzigingen in de bestedingen op te kunnen vangen en omdat het exacte totaalbedrag nog niet bekend was. Wat zometeen overblijft kan ik weer aflossen.
pi_202122669
update

Aflosvrije hypotheek van 110k gekregen... was wat minder dan verwacht ivm het feit dat ik amper pensioen had opgebouwd blijkbaar. Volgende week passeren. Heb via independer/advieskeuze.nl een dude gevonden met goede reviews die het voor een zacht prijsje heeft gedaan.

Kosten: 1k plus 85 euro desktop taxatie.

Offerte die ik via sns had was 2.2k aan kosten plus 495 euro voor exact dezelfde desktop taxatie. En opmerkelijk: dit was een offerte bij dezelfde hypotheekverstrekker als waar ik nu ook mijn hypotheek ga afsluiten :')

Dus die pakken ff een marge van 495 euro minus 85 euro op die desktop taxatie :{

Goed, nu maar even nadenken over waar ik het allemaal aan ga besteden. Groot deel zal op termijn na een verbouwing gaan iig.
pi_202123099
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2021 10:53 schreef SOG het volgende:
update

Aflosvrije hypotheek van 110k gekregen... was wat minder dan verwacht ivm het feit dat ik amper pensioen had opgebouwd blijkbaar.

Goed, nu maar even nadenken over waar ik het allemaal aan ga besteden. Groot deel zal op termijn na een verbouwing gaan iig.
Niet om het e1e1n of ander, maar als je schrijft dat kje amper pensioenopbouw hebt, is het dan niet zaak ook te kijken of je gaat investeren in je pensioen, i.p.v. he kapitaal in verbouwingen te stoppen??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_202124315
Verbouwing creëert waarde, omdat mijn woning gedateerd is qua inrichting en dat maakt dat er minder vraag naar was op de woningmarkt. Een 'af' huis is vele malen meer vraag naar dan een gedateerd huis.

Pensioen boeit me niet zoveel. Ik bouw liever mijn eigen pensioen op door een aandelenportefeuille en etf portefeuille op te bouwen dan iemand te betalen om hetzelfde te doen. Daarnaast heb ik uiteraard altijd nog aow en bouw ik vanaf augustus pensioen op via het abp.

Heb het pand voor 255k gekocht met eigen geld. Stel ik pomp er 80k in creëert dat zeker 100k extra waarde... heb er ervaring mee. 3 jaar geleden pand gekocht voor 124.5k. 80k ingepompt en verkocht voor 300k w/

Edit: overigens: gemiddelde levensverwachting is 79.7 voor mannen in nederland. Dus als je een beetje pech hebt heb je geen zak aan een pensioen. Je kan het geld niet meenemen in je graf he ;)
pi_202124362
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 13:40 schreef ToT het volgende:
Maar ik heb begrepen dat de rente van zo'n bouwdepot wel aftrekbaar is, en dat van zo'n extra hypotheek weer niet?
Dat scheelt op jaarbasis nogal wat.
Voordeel renteaftrek is vele malen minder dan voordeel van het aflossen over 30 jaar ivm inflatie.

Rente is laag plus dat HRA wordt afgebouwd
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')