abonnement Unibet Coolblue
pi_201734999
Het lijkt erop dat de aanvoerleiding voor warm water verstopt is in de keuken. Warm water komt van zolder uit de combiketel. Op 1 hoog in de bad maker ik nog een volle straal heet water, maar in de keuken helemaal niks meer.

Er leek eerst nog een dun straaltje eruit te komen. Ik heb toen het binnenwerk uit de mengkraan geschroefd, maar dat zag er niet geblokkeerd uit. Toen heb de kraan onder de combiketel dichtgedraaid, de hete kraan in de badkamer open en de mengkraan in de keuken in het midden met de uitloop geblokkeerd met mijn hand. Zo probeerde ik met koud water de leiding de deblokeren.

Daarna leek er even weer heet water uit te komen, maar daarna opeens niks meer. Het lukt erop dat de leiding geblokkeerd is van binnen, maar ik heb er nog nooit van gehoord.

Iemand die zoiets eerder heeft meegemaakt?
.
pi_201735382
Het lijkt me toch veel waarschijnlijker dat je kraan een probleem heeft, dan dat de leiding spontaan geblokkeerd is.

Zit de kraan niet aangesloten met flexibele slangen op een stopkraantje? Kijk dan eens of daar nog wel water uit komt.
pi_201735458
Als er geen druk op zit kan er ook ergens een lekkage zijn
pi_201738028
Ja ik heb het wel eens gezien, maar dat was tijdens de renovatie van een oud ziekenhuis afdeling in de regio.
Daar lag een 28mm koper hoofdleiding voor warm water. Deze leiding was door de jaren heen dichtgeslibd met ketelsteen tot een diameter van +/- 12mm. Ketelsteen slaat uit het water neer in een leiding of ketel wanneer de temperatuur boven de 60°C komt. Destijds kwam er nog zeer hard water uit de kraan in die regio en is ziekenhuis heel wat anders dan een woonhuis. Er wordt uiteraard veel meter water getapt en de installatie was in1964 gebouwd en het heeft + 20 jaar geduurd om zo ver dicht te slibben. Maar een warm waterleiding kan weldegelijk verstoppen met kalk.

Ook heb ik het al eens gezien in een gelijke situatie als jij beschrijft, 2 badkamers op 1 toestel, badkamer onder goed en boven geen druk op warm water. Zelfs een nieuwe kraan loste dit niet op. De eigenaar zag het vooralsnog niet zitten om de boel te slopen om de leiding na te lopen. En heeft het gelaten zoals het is. Dus wat het werkelijke euvel is ben ik nooit achter gekomen. Maar hard water is er niet op die locatie dus vermoed ik iets anders, maar blijft het dan ook bij vermoeden.

Maar goed, ik neem aan dat je de perlator op de kraan hebt gecontroleerd op vervuiling? Die zeefje willen wel eens verstoppen op den duur.

Heb jij verder geen hard water, dan zal ketelsteen in de leiding niet voor de hand liggen... Althans niet in een fatsoenlijk aangelegde leiding. Maar wordt er bv. overdadig geknoeid met solderen dan wel pakkingsmateriaal dan heb je ergens een prop of vernauwing zitten, een geknikte bocht zou ook kunnen. Op zulke plekken kunne zich kalkdelen ophopen en op den duur verstoppen.

Het nadeel is wanneer de leiding geheel of deels verholen ligt, dan wordt het lastig inspecteren.

Wat je zou kunnen proberen is draai de koud water toevoer van het toestel dicht en trek de ketel uit. En zet dan de warm water kraan in badkamer en keuken open. Nu komt hier uiteraard geen water uit maar je hebt nu een open verbinding tussen de 2 kranen. Zoek een andere koud water kraan, bv wasmachinekraan sluit deze met een slang aan op de badkamerkraan en zet de wasmachinekraan open dan duw je dus water door de warm water leiding van badkamer naar de keuken. Heb je zo nog steeds geen druk in de keuken, dan zit het duidelijk ergens dicht.

Voor de hand ligt dat de keukenkraan ergens op zit, met slang op een stopkraantje of direct op de muurplaat. Verwijder eventueel de gehele kraan en of ook de stopkraan eronder, stop de koudwaterleiding af, laat de warm water open bij het doorspoelen van de warmwaterleiding. Zet daar eventueel een slangaansluiting op de muurplaat. Verlies je geen druk op de leiding is de kraan dan wel de stopkraan de boosdoener. Verlies je wel druk op de leiding zonder kranen kun je de kranen uitsluiten en zit het in de leiding.
pi_201744057
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 22:31 schreef Catatafishh het volgende:
Als er geen druk op zit kan er ook ergens een lekkage zijn
dan moet dat gat groter zijn dan het gat van de kraan O-)
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201744331
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 09:17 schreef Watuntrik het volgende:
Maar goed, ik neem aan dat je de perlator op de kraan hebt gecontroleerd op vervuiling? Die zeefje willen wel eens verstoppen op den duur.
Ja is goed, koud water stroomt wel uit deze mengkraan

quote:
Heb jij verder geen hard water, dan zal ketelsteen in de leiding niet voor de hand liggen... Althans niet in een fatsoenlijk aangelegde leiding. Maar wordt er bv. overdadig geknoeid met solderen dan wel pakkingsmateriaal dan heb je ergens een prop of vernauwing zitten, een geknikte bocht zou ook kunnen. Op zulke plekken kunne zich kalkdelen ophopen en op den duur verstoppen.

Ja het is best prutswerk. Loopt een deel met bochtjes gesoldeerd achter de keuken en een stukje flexibel in de muur. Daar is ooit een deel muur weggehaald en de leiding omgeleid. Hoop bochtjes en vernauwingen helaas.

quote:
Het nadeel is wanneer de leiding geheel of deels verholen ligt, dan wordt het lastig inspecteren.

Wat je zou kunnen proberen is draai de koud water toevoer van het toestel dicht en trek de ketel uit. En zet dan de warm water kraan in badkamer en keuken open. Nu komt hier uiteraard geen water uit maar je hebt nu een open verbinding tussen de 2 kranen. Zoek een andere koud water kraan, bv wasmachinekraan sluit deze met een slang aan op de badkamerkraan en zet de wasmachinekraan open dan duw je dus water door de warm water leiding van badkamer naar de keuken. Heb je zo nog steeds geen druk in de keuken, dan zit het duidelijk ergens dicht.

Voor de hand ligt dat de keukenkraan ergens op zit, met slang op een stopkraantje of direct op de muurplaat. Verwijder eventueel de gehele kraan en of ook de stopkraan eronder, stop de koudwaterleiding af, laat de warm water open bij het doorspoelen van de warmwaterleiding. Zet daar eventueel een slangaansluiting op de muurplaat. Verlies je geen druk op de leiding is de kraan dan wel de stopkraan de boosdoener. Verlies je wel druk op de leiding zonder kranen kun je de kranen uitsluiten en zit het in de leiding.
Ik heb net de kraan losgemaakt van de stopkraan, daar kwam ook niks uit. Dus het zit ieder geval verder dan de mengkraan.
.
pi_201757484
Druk op de leiding zetten, vanaf de andere kant. Terug spoelen.
Laat die handjes wapperen!
pi_201778422
De oplossing: de stopkraan defect. Het was een model om met een munt of schroevendraaier te draaien, maar zat geen beweging meer in. Zat een los binnenwerk in, wat de stroom blokkeerde. Vanuit de muurplaat kwam er wel veel water uit.

.
pi_201778591
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 22:26 schreef XanderH het volgende:
Het lijkt me toch veel waarschijnlijker dat je kraan een probleem heeft, dan dat de leiding spontaan geblokkeerd is.
Had ik het toch goed.

Alleen de verkeerde kraan. :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')