abonnement Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 11 oktober 2021 @ 23:01:34 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201723987
quote:
Justitie blokkeert Telegram-groepen, 'ongebruikelijk maar niet schokkend'

Het Openbaar Ministerie heeft twee Nederlandse groepen op chatapp Telegram laten blokkeren. In de groepen werden complottheorieën over onder andere satanische kindermoorden gedeeld; een deel van de inhoud was strafbaar. Maar mag justitie groepen op sociale media eigenlijk wel uit de lucht laten halen?

De Telegram-groepen die niet meer toegankelijk zijn, heten De Bataafse Republiek en Het Bataafse Nieuws. De 13.000 volgers van de groepen krijgen nu een banner van de politie te zien waarop staat dat het kanaal offline is gehaald. Regionale varianten van de groepen zijn nog wel te bezoeken.



"We hebben in deze groepen gezien dat er strafbare uitingen werden gedaan", zegt persofficier Frank van Kins van het Openbaar Ministerie. "De uitingen komen voor in meerdere strafrechtelijke onderzoeken. Recent hebben we gezien dat de groepen opnieuw bepaalde video's wilden delen, waarin wederom strafbare feiten aan de orde zouden komen."

Het gaat om bedreigende, opruiende en lasterlijke video's die gericht zijn tegen met name bestuurders en politici. De rechter oordeelde eerder al dat de bewuste video's niet meer online mogen komen omdat ze verboden inhoud bevatten. "Het strafbare zit vooral in het oproepen tot geweld", aldus de persofficier.

Veroordeeld
Enkele beheerders van de twee Telegram-groepen zitten al vast. Het gaat dan om Wouter R., die werd veroordeeld tot negen maanden cel waarvan drie voorwaardelijk voor doodsbedreiging aan het adres van de advocaat van de gemeente Bodegraven en opruiing tegen RIVM'er Jaap van Dissel. Joost K. is door Spanje aan Nederland uitgeleverd en zit in voorarrest. Samen met Hans M. moet hij begin december voorkomen.

In Noord-Ierland zit Micha K. vast, een Nederlandse complotdenker tegen wie meerdere internationale arrestatiebevelen lopen. Het RIVM en verschillende journalisten deden aangifte tegen hem vanwege laster. K. moet wegens smaad en laster ook nog een celstraf van een half jaar uitzitten. Nederland heeft een uitleveringsverzoek ingediend.

Het OM mocht de chatgroepen niet zomaar laten blokkeren, legt Van Kins uit. "Er loopt een procedure voor, maar in dit geval heeft ook de rechter naar de vordering gekeken en die heeft het goedgekeurd." Het OM meent dat het de eerste keer is dat justitie kanalen op sociale media afschermt.

Frederik Zuiderveen Borgesius, hoogleraar ICT en recht aan de Radboud Universiteit, noemt de actie "ongebruikelijk, maar niet schokkend". Hij merkt op dat de inhoud van de groepen hoogstwaarschijnlijk ook al tegen de gedragsregels van Telegram ingaat.

"En als het klopt dat er in deze groepen wordt opgeroepen tot bedreiging of sprake is van ernstige laster - wat strafbaar is - kan het heel redelijk zijn om de groepen weg te halen. Helemaal als een rechter er ook naar gekeken heeft."

De beheerders van de groepen zouden overigens zelf weer naar de rechter kunnen stappen als ze het niet eens zijn met de blokkade, zegt de hoogleraar.

'Grens bereikt'
Volgens het OM komt de vrijheid van meningsuiting op apps als Telegram niet in het geding. "Het recht op vrijheid van meningsuiting blijft onverkort gelden. Maar hier is de grens bereikt met het strafrecht."

https://nos.nl/artikel/24(...)-maar-niet-schokkend


Goed nieuws!
Al denk ik dat het water naar de zee brengen is. Binnen 30 seconden maken ze een nieuw kanaal aan -O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_201724067
Kansloos, dit wel en al die marktplaatsen voor drugs, paspoorten, wapens en weet ik niet wat blijven gewoon online. Om nog maar te zwijgen van al die expose groepen met minderjarigen.
  maandag 11 oktober 2021 @ 23:11:49 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201724088
Telegram is zo'n beetje het nieuwe 4chan geworden. Wat een rare groepen zijn daar zeg.
Wel leuk die oud Hollandse namen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 11 oktober 2021 @ 23:13:53 #4
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201724108
Het lijkt me niet de bedoeling dat de politie vooraf gaat bepalen welke uitingen wel en niet gedaan mogen worden.
We have always been at war with Eastasia.
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 11 oktober 2021 @ 23:25:30 #5
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201724196
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 23:13 schreef -XOR- het volgende:
Het lijkt me niet de bedoeling dat de politie vooraf gaat bepalen welke uitingen wel en niet gedaan mogen worden.
Het is vooraf getoetst door de rechter.

Dit gaat om groepen waar ze dagelijks bedreigende berichten over politici, journalisten en andere mensen plaatsen. Dat gedoe in Bodegraven is ook mede dankzij deze 2 groepen:

Begraafplaats Bodegraven doelwit van complotdenkers over pedo-netwerk
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 11 oktober 2021 @ 23:34:55 #6
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201724286
quote:
16s.gif Op maandag 11 oktober 2021 23:25 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Het is vooraf getoetst door de rechter.


Ah, inderdaad, in eerste instantie overheen gelezen.
We have always been at war with Eastasia.
pi_201724306
quote:
16s.gif Op maandag 11 oktober 2021 23:25 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Het is vooraf getoetst door de rechter.

Dit gaat om groepen waar ze dagelijks bedreigende berichten over politici, journalisten en andere mensen plaatsen. Dat gedoe in Bodegraven is ook mede dankzij deze 2 groepen:

Begraafplaats Bodegraven doelwit van complotdenkers over pedo-netwerk
Niet alleen die twee groepen, #Demmink is de laatste paar dagen trending geweest op twitter. Is ook niet zo vreemd natuurlijk, aangezien men dit angstvallig onder het tapijt blijft proberen te vegen. Als daar nou eens een keer openheid over komt, kan je dit de kop indrukken. Tenzij er een kern van waarheid in zit en die Demmink echt een smerige perv is die zijn leuter in kinderen steekt.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 00:23:33 #8
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_201724493
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 23:09 schreef 111210 het volgende:
Kansloos, dit wel en al die marktplaatsen voor drugs, paspoorten, wapens en weet ik niet wat blijven gewoon online. Om nog maar te zwijgen van al die expose groepen met minderjarigen.
Er niets tegen doen is nóg kanslozer, daarnaast is er inmiddels al aardig wat opgerold. Alles oprollen is sowieso een utopie, net als criminaliteit uitroeien.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_201724531
Mooi! Op FOK! kunnen ze ook wel wat topics sluiten.
pi_201725023
Terecht.
U MAD?
pi_201725086
Mooi zo, sluiten die debielen groepjes.
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_201735136
Nou bataafse nieuws is weliswaar gesloten maar de oude post zijn er nog steeds terug te lezen op de telegram app. Ondanks dat ik er op dit moment geen touw aan kan vastknopen , vallen er wel een paar dingen op :

- Ze hebben een obsessie met pedofielen
- Deze ''pedohunters'' lijken internationaal actief, zie ze met regelmaat communiceren met Duitse en Turkse ehm soortgenoten
- Ondanks dat ze vele politici verdenken van pedofilie zie ik tot nu toe geen enkele oproep tot geweld

Het is jammer dat ik geen idee heb hoe ik videos van telegram moet delen, heb namelijk hilarische beelden gezien _O-
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_201735153
quote:
16s.gif Op maandag 11 oktober 2021 23:25 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Het is vooraf getoetst door de rechter.

Dit gaat om groepen waar ze dagelijks bedreigende berichten over politici, journalisten en andere mensen plaatsen. Dat gedoe in Bodegraven is ook mede dankzij deze 2 groepen:

Begraafplaats Bodegraven doelwit van complotdenkers over pedo-netwerk
Het kanaal is gesloten maar niet offline gehaald , heb zelf gekeken maar kan nergens berichten zien waar ze mensen oproepen tot geweld, misschien kan jij me helpen
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:15:38 #14
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201735251
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 22:04 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Het kanaal is gesloten maar niet offline gehaald , heb zelf gekeken maar kan nergens berichten zien waar ze mensen oproepen tot geweld, misschien kan jij me helpen
Ik heb er al een tijdje niet meer op gekeken maar op twitter zijn nog genoeg screenshots te vinden uit deze groep. Kijk eens bij wappiehoekje en videre :)
Voorbeeldje:
twitter

Nav deze berichten heeft de GGD ook aangifte gedaan.


Micha Kat roept zijn volgers op om het werk van journalisten onmogelijk te maken!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_201735449
quote:
16s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 22:15 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ik heb er al een tijdje niet meer op gekeken maar op twitter zijn nog genoeg screenshots te vinden uit deze groep. Kijk eens bij wappiehoekje en videre :)
Voorbeeldje:
[ twitter ]
Nav deze berichten heeft de GGD ook aangifte gedaan.

Micha Kat roept zijn volgers op om het werk van journalisten onmogelijk te maken!
Heb werkelijk geen idee wat ze nu met ' jagen' bedoelen

Aamgezien het kanaal is gesloten maar niet offline gehaald moet het toch wel terug te vinden zijn. Ik zeg niet dat het niet waar is maar screenshots zijn makkelijk te faken

Trouwens ik weet niet of het nu een goed idee is dat ze offline zijn gehaald. Nu gaan ze ergens verder ondergronds en heb je er geen zicht meer op
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_201735637
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 23:13 schreef -XOR- het volgende:
Het lijkt me niet de bedoeling dat de politie vooraf gaat bepalen welke uitingen wel en niet gedaan mogen worden.
Daar ligt inderdaad wel een grondwettelijk probleem. Tegen bedreigingen, smaad en laster kun je gewoon optreden maar in beginsel moet dat altijd achteraf.

Maar ja, de rechtsstaat is toch afgeschaft dus fuck de grondwet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Beste debater 2022 dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:51:56 #17
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201735689
wat heb ik een intense hekel aan wappies...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201736168
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 23:37 schreef Hathor het volgende:

[..]
Niet alleen die twee groepen, #Demmink is de laatste paar dagen trending geweest op twitter. Is ook niet zo vreemd natuurlijk, aangezien men dit angstvallig onder het tapijt blijft proberen te vegen. Als daar nou eens een keer openheid over komt, kan je dit de kop indrukken. Tenzij er een kern van waarheid in zit en die Demmink echt een smerige perv is die zijn leuter in kinderen steekt.
Als je de zaak al langer volgt, zie je dat die hashtag ongeveer twee keer per week trending is, en dan vooral onder een bepaalde groep twitteraars die dit onderwerp steeds weer opklopt met speculaties.
De zaak is voorgekomen en afgerond, wegens gebrek aan bewijs. Daarbij worden door de genoemde groep twitteraars twee belangrijke zaken over het hoofd gezien:
1. Anekdotische verklaringen zijn als bewijs zeer zwak, zeker als het verhaal niet sluitend is. Foto’s, videobeelden, sluitende getuigenverklaringen en dergelijke zijn zeker in zedenzaken noodzakelijk. Ik zou er graag eens een van zien, en niet uit perverse verlangens.
2. In het recht heb je een belangrijke regel: ne bis in idem, dus niet twee keer hetzelfde proces. Het proces is geweest en eenmaal gesloten zaken blijven gesloten.

Los daarvan lopen de beschuldigingen uiteen van een wel heel jonge sekswerker in een park (16-17, niet onaannemelijk, maar andermaal tot dusver geen bewijs) tot het ritueel slachten van baby’s in diepgelegen kelders onder Binnenhof, paleis, vrijmetselaarsloges en rechtenfaculteiten (toch wat vergezocht...). Kortom, een non-discussie die men op deze manier niet behoort te voeren.
pi_201736176
Waarom is dit goed nieuws dan?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')