abonnement Unibet Coolblue
pi_201720839
Hallo allemaal,

Op mijn werk ligt een stapel met X202-E laptops van ASUS, deze werden standaard geleverd met Windows 8. Echter zijn deze apparaten zo sloom als stront door een trechter... komt waarschijnlijk door de maar 2gb geheugen maar goed.. dus dacht ik, laat ik eens proberen om er andere Windows versies op te knallen..

Windows 10 is gelukt, maar nog slomer dan sloom.
Windows 7 is niet gelukt... ho maar, zelfs officiële distro's pakt hij niet.

Krijg al snel een scherm met de foutmelding : "An Error occurred while attempting to read the boot configuration data "

Ik heb in het bios al heel veel zitten spelen maar krijg dit niet werkend, iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? hoe krijg ik Windows 7 draaiend op een laptop waar Windows 8 op heeft gedraaid... ?
Just say hi!
  Forum Admin maandag 11 oktober 2021 @ 21:15:01 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_201721698
Windows 10 heeft een kleinere footprint en beter memory management dan Windows 7. Als 10 dus niet loopt dan loopt 7 al helemaal niet. Als security niet uitmaakt dan zou je Windows XP kunnen overwegen of anders Linux.
pi_201727899
quote:
5s.gif Op maandag 11 oktober 2021 20:40 schreef Chandler het volgende:

hoe krijg ik Windows 7 draaiend op een laptop waar Windows 8 op heeft gedraaid... ?
Ga naar de Bios/setup en doe het volgende:

Disable Secure Boot.
Disable Fast Boot
Enable Launch CSM, maar disable de optie Launch PXE OpROM

Kies bij de Windows 7 setup voor een custom setup. Wis alle partities.

Werkt het daarna nog niet, dan dien je er voor te zorgen dat de interne harddisk niet op het GPT formaat is geformatteerd.
De meest doeltreffende manier hiervoor is om alles van die harddisk te wissen, bijvoorbeeld door met een usb stick te booten waarom GParted Live geinstalleerd is. Met het programma Gparted kun je dan alle info op de disk wissen.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_201732837
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 12:05 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Ga naar de Bios/setup en doe het volgende:

Disable Secure Boot.
Disable Fast Boot
Enable Launch CSM, maar disable de optie Launch PXE OpROM

Potver de potver! Wat goooooeeed!!! hehe het werkt! :Y

Had al heel veel opties geprobeerd maar deze combi niet... mag ik vragen hoe je dit weet? heb je dit zelf al eens eerder gehad?

quote:
Kies bij de Windows 7 setup voor een custom setup. Wis alle partities.

Werkt het daarna nog niet, dan dien je er voor te zorgen dat de interne harddisk niet op het GPT formaat is geformatteerd.
De meest doeltreffende manier hiervoor is om alles van die harddisk te wissen, bijvoorbeeld door met een usb stick te booten waarom GParted Live geinstalleerd is. Met het programma Gparted kun je dan alle info op de disk wissen.
Bovenstaand had ik gedaan, en de installatie vanaf USB ging helemaal goed, maar na de eerste reboot kreeg ik de melding... echter met de gegeven instellingen in het bios werkt het nu! fijn! Nu eens kijken of het een beetje wil draaien! :)

[ Bericht 12% gewijzigd door Chandler op 12-10-2021 19:03:52 ]
Just say hi!
  woensdag 13 oktober 2021 @ 00:10:23 #5
53151 T42
Pinball Wizard
pi_201736237
quote:
7s.gif Op maandag 11 oktober 2021 21:15 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Windows 10 heeft een kleinere footprint en beter memory management dan Windows 7. Als 10 dus niet loopt dan loopt 7 al helemaal niet. Als security niet uitmaakt dan zou je Windows XP kunnen overwegen of anders Linux.
win 7 starter werkt al soepel op 1 gb. doet w10 niet
pi_201762605
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 18:57 schreef Chandler het volgende:

Potver de potver! Wat goooooeeed!!! hehe het werkt! :Y

Had al heel veel opties geprobeerd maar deze combi niet... mag ik vragen hoe je dit weet? heb je dit zelf al eens eerder gehad?
Voel je niet beledigd, maar als IT-er weet ik een beetje met welke steekwoorden ik dien te Googelen. En toen kwam ik een of ander vaag Asus forum tegen waarop dit uitgebreid uitgelegd wordt.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_201762890
quote:
5s.gif Op maandag 11 oktober 2021 20:40 schreef Chandler het volgende:
Hallo allemaal,

Op mijn werk ligt een stapel met X202-E laptops van ASUS, deze werden standaard geleverd met Windows 8. Echter zijn deze apparaten zo sloom als stront door een trechter... komt waarschijnlijk door de maar 2gb geheugen maar goed.. dus dacht ik, laat ik eens proberen om er andere Windows versies op te knallen..

Windows 10 is gelukt, maar nog slomer dan sloom.
Windows 7 is niet gelukt... ho maar, zelfs officiële distro's pakt hij niet.

Krijg al snel een scherm met de foutmelding : "An Error occurred while attempting to read the boot configuration data "

Ik heb in het bios al heel veel zitten spelen maar krijg dit niet werkend, iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? hoe krijg ik Windows 7 draaiend op een laptop waar Windows 8 op heeft gedraaid... ?
- plaats minimaal 4GB geheugen in totaal
- vervang de trage HDD door een SSD
- verbaas je over de soepelheid van Windows 10

Qua kosten niet heel spannend.

Windows 7 is een fantastisch OS maar er komen in principe geen (veiligheids-)updates meer voor uit.
Dat maakt het eigenlijk ongeschikt voor gebruik, al helemaal niet in een zakelijke omgeving.

Je wil niet dat zo'n laptop net degene is die de gijzelsoftware binnenhaalt waardoor de hele zaak 2 weken plat ligt.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-10-2021 12:29:17 ]
pi_201776583
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 11:55 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Voel je niet beledigd, maar als IT-er weet ik een beetje met welke steekwoorden ik dien te Googelen. En toen kwam ik een of ander vaag Asus forum tegen waarop dit uitgebreid uitgelegd wordt.
Ik voel mij niet beledigd. Wel vereerd dat je de tijd en energie genomen hebt om mij te helpen!
Just say hi!
pi_201776608
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 12:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
- plaats minimaal 4GB geheugen in totaal
- vervang de trage HDD door een SSD
- verbaas je over de soepelheid van Windows 10

Qua kosten niet heel spannend.

Windows 7 is een fantastisch OS maar er komen in principe geen (veiligheids-)updates meer voor uit.
Dat maakt het eigenlijk ongeschikt voor gebruik, al helemaal niet in een zakelijke omgeving.

Je wil niet dat zo'n laptop net degene is die de gijzelsoftware binnenhaalt waardoor de hele zaak 2 weken plat ligt.
Upgraden naar ssd is een optie, echter komen de laptops uit 2015 en draaien best ok met Windows 7. En nee, ze komen niet op een bedrijfsnetwerk maar achter publieke wifi. Risico is er dan alleen voor de laptop / laptop gebruiker zelf.
Just say hi!
pi_201776676
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 18:57 schreef Chandler het volgende:

[..]
Potver de potver! Wat goooooeeed!!! hehe het werkt! :Y

Had al heel veel opties geprobeerd maar deze combi niet... mag ik vragen hoe je dit weet? heb je dit zelf al eens eerder gehad?
[..]
Bovenstaand had ik gedaan, en de installatie vanaf USB ging helemaal goed, maar na de eerste reboot kreeg ik de melding... echter met de gegeven instellingen in het bios werkt het nu! fijn! Nu eens kijken of het een beetje wil draaien! :)
Dit kun je aan de eerste de beste IT’er vragen. :)
pi_201777533
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 09:44 schreef Chandler het volgende:

[..]
Upgraden naar ssd is een optie, echter komen de laptops uit 2015 en draaien best ok met Windows 7. En nee, ze komen niet op een bedrijfsnetwerk maar achter publieke wifi. Risico is er dan alleen voor de laptop / laptop gebruiker zelf.
Was een Linux distro dan niet een veiligere optie? ;)
pi_201782076
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 11:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Was een Linux distro dan niet een veiligere optie? ;)
Ja, al was een typemachine nog een betere optie... :)
Just say hi!
pi_201808143
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 09:42 schreef Chandler het volgende:

Ik voel mij niet beledigd. Wel vereerd dat je de tijd en energie genomen hebt om mij te helpen!
Daarvoor zijn we hier met z'n allen. :)
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_201880596
Koop voor een paar euro euro 2GB RAM erbij van marktplaats. Voor Windows 10 is een SSD verplicht, die kost iets van 30 peuro, hier een voorbeeld van amazon.nl: https://www.amazon.nl/dp/B01N5IB20Q

Nu is hij bruikbaar.
pi_201932928
Zet er een vorm van Linux op met LXqt, bijvoorbeeld Lubuntu.

https://lubuntu.me/

Zal dat oude beestje als een raket gaan met ten minste een current OS. Zet er LibreOffice op en je bent meteen klaar.
Gonna live while I'm alive, I'll sleep when I'm dead!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')