abonnement Unibet Coolblue
  maandag 11 oktober 2021 @ 15:16:21 #1
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_201716790
Situatie. A en B hebben een geregistreerd partnerschap. A is eigenaar van een huis. De hypotheek staat op naam van A en B. Ja, dat kan blijkbaar nog. :X A komt binnen een paar jaar te overlijden. A heeft kinderen C, D en E. Voor zo ver ik het nu begrijp, is in het testament van A geregeld dat B een legaat krijgt van enkele tientallen duizenden euro en een vorm van vruchtgebruik van het huis.De rest van het vermogen en dus ook het eigendom van het huis, gaat naar C, D en E. Betreft o.a. een flink vermogen van de al eerder overleden partner van A, dus ik snap ergens dat dat van B afgeschermd wordt. De afspraak, op zijn minst onderling, is dat B na het overlijden van A de hypotheek betaalt van haar AOW en klein aanvullend pensioen. De hypotheek is ongeveer 600 euro, kortom, ze gaat interen op het legaat en ze moet over uiterlijk 10 jaar alsnog naar een huurwoning. Dat krijg ik B maar moeilijk aan het verstand, maar dat terzijde.

Wat als:
1. C, D en E het huis te koop willen zetten en B netjes de hypotheek elke maand betaalt? Kunnen ze haar dan wat maken, haar er uit zetten? Ze heeft uiteraard geen huurbescherming, maar wat voor bescherming geeft het vruchtgebruik haar? Ik heb geen idee of het verstandig is alsnog een huurovereenkomst op te stellen. Geen idee of C, D en E daarvoor openstaan (lees: daarin trappen).
2. Wat als B verhuist naar een huurappartement (sociale huur) en kort daarna het huis verkocht wordt door C, D en E en er is verder geen restschuld of achterstand op de hypotheek? Zie ik dan nog een probleem voor B over het hoofd?
3. Als er wel achterstand/restschuld is op de hypotheek, wie zijn dan na het overlijden hoofdelijk aansprakelijk, volgens het standaarderfecht dan: B t/m E of alleen B? En in hoeverre is het mogelijk dat in het testament geregeld zou kunnen zijn dat alleen B hoofdelijk aansprakelijk is voor de hypotheek als A er niet meer is?


Achtergrondinfo: het gaat om naaste familie, waarbij B geen idee heeft wat ze getekend heeft (‘ja iets met hypotheek, maar alles is geregeld tot mijn dood, hoor!’ Ik waag dat te betwijfelen.... :{ ). Ik krijg ook moeilijk inzage van B (‘komt wel, nu geen trek in’ en dat al ettelijke jaren). A dringt er ook bij B op aan om hulp bij de boekhouding in te schakelen. Verhouding tussen mij en A is nogal gespannen dus direct vragen hoe de boel in elkaar steekt voelt ook niet helemaal goed. Ik had gehoopt dat ze samen het initiatief zouden nemen maar dat blijft uit. Verhouding tussen B en C, D en E is nu trouwens goed, maar je weet het maar nooit...

Alvast bedankt voor het meedenken.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_201717013
Dus B mag wel lekker (mee)betalen maar krijgt niets bij verkoop? Dat is echt een klote deal.
  maandag 11 oktober 2021 @ 15:37:30 #3
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_201717107
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:31 schreef Tja..1986 het volgende:
Dus B mag wel lekker (mee)betalen maar krijgt niets bij verkoop? Dat is echt een klote deal.
Ja, ik vind het ook bijzonder, om het voorzichtig uit te drukken. Ik hoop dat het anders zit, maar dit is wat ik er van begreep.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  maandag 11 oktober 2021 @ 15:42:14 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201717198
Wat wil je hier nou aan doen, dan?
The love you take is equal to the love you make.
pi_201717259
A wil natuurlijk ook niet de kinderen opzadelen met een erfenis waar ze eerst alleen maar aan moeten betalen voor ik weet niet hoe lang. In die zin vind ik die 600 euro per maand wel te begrijpen.

Het is alleen te hopen dat ze wel huurbescherming heeft en er niet na tien jaar opeens uit moet.
  maandag 11 oktober 2021 @ 15:48:01 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201717309
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:45 schreef qajariaq het volgende:
A wil natuurlijk ook niet de kinderen opzadelen met een erfenis waar ze eerst alleen maar aan moeten betalen voor ik weet niet hoe lang. In die zin vind ik die 600 euro per maand wel te begrijpen.

Het is alleen te hopen dat ze wel huurbescherming heeft en er niet na tien jaar opeens uit moet.
Hoe kom je nou bij huurbescherming?
The love you take is equal to the love you make.
pi_201717402
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:48 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Hoe kom je nou bij huurbescherming?
Het hele verhaal is niet erg duidelijk. Ik spreek alleen mijn hoop uit.
  maandag 11 oktober 2021 @ 15:54:01 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201717423
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:53 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het hele verhaal is niet erg duidelijk. Ik spreek alleen mijn hoop uit.
Er is in het hele verhaal geen sprake van huur.
The love you take is equal to the love you make.
pi_201717645
Vruchtgebruik betekent toch dat ze er kan blijven wonen zolang ze leeft? Dat de kinderen officieel eigenaar zijn maakt hierbij niet uit.

En wordt de helft van de hypotheek niet geërfd door de kinderen? Waardoor ze nog maar voor de helft verantwoordelijk is voor de hypotheek?

Of wordt ze compleet verantwoordelijk voor de hypotheek?
pi_201717653
Ik maak op uit de info van de volgende link dat vruchtgebruik bescherming biedt om niet uit huis gezet te worden https://www.erfwijzer.nl/vruchtgebruik-testament.html

Sterker nog, afhankelijk van hoe het testament in elkaar steekt zou B zelfs tot verkoop over kunnen gaan buiten de rest om.

Ook maak ik uit die info op dat deze constructie niet heel ongebruikelijk is. Los van de twee namen hypotheek dan.
pi_201717691
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:54 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Er is in het hele verhaal geen sprake van huur.
Dan noemen we het toch vruchtgebruikersbescherming als je dat liever hebt.
pi_201717702
Het lijkt mij dat, als er een legaat is, waarin het vruchtgebruik van de woning voor de eerste 10 jaar na overlijden van A geregeld is voor B, tegen het betalen van de hypotheek, C, D en E haar er in principe niet eerder uit kunnen zetten.

Of regelt dat legaat alleen de som geld en bestaat het recht op vruchtgebruik alleen uit een mondelinge afspraak?
Ik denk dat mevrouw dan net geen poot heeft om op te staan, als de kinderen van A het pand willen verkopen.
Dan is het een redelijke tijd om wat anders te vinden en het beste ermee.

Er staat niets vast, als er geen notaris aan te pas is geweest.

Wat ik er van snap hoor, na recente ervaringen.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  maandag 11 oktober 2021 @ 16:12:39 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201717724
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 16:06 schreef Delenlill het volgende:
Vruchtgebruik betekent toch dat ze er kan blijven wonen zolang ze leeft? Dat de kinderen officieel eigenaar zijn maakt hierbij niet uit.

En wordt de helft van de hypotheek niet geërfd door de kinderen? Waardoor ze nog maar voor de helft verantwoordelijk is voor de hypotheek?

Of wordt ze compleet verantwoordelijk voor de hypotheek?
Ja, dat lijken me goede vragen.

De vraag is ook of de hypotheek niet t.z.t. is afgelost, dus of die 600 per maand dan nog wel klopt. Als er een flink vermogen is, en de kinderen van A het huis uiteindelijk erven, dan is dat een logische gedachte.

En de vraag is wat wordt verstaan onder ‘gedeeltelijk vruchtgebruik’.

En waar maakt TS uit op dat het legaat na 10 jaar op is? En is er geen nabestaandenpensioen (alleen AOW wordt genoemd).

En wat ik ook niet snap is waarom A aandringt bij B om een boekhouder in te schakelen. Dat is dan toch voor na zijn dood?

Is A ouder, ziek?
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 11 oktober 2021 @ 16:13:10 #14
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201717734
Het is allemaal niet zo moeilijk hoor.

In de overeenkomst van A -> B staat ook hoe het vrucht gebruik kan eindigen. Over het algemeen is dat altijd als of B het tijdelijke met het eeuwige verruilt of als B het vruchtgebruik zelf beindigd bij leven door bijv. het gewoon 'op te zeggen' (en dus te verhuizen), of met verhuizing van sich.

De erfgenamen hebben dikke dikke pech dan, maar kunnen het altijd verkopen. Dat vruchtgebruik blijft echter wel bestaan, en het wordt dus verkocht alsof er een huurder in zit waaraan niks aan huuropbrengsten uit komt. Je snapt dat dat nogal op de verkoopprijs zal drukken, zoniet een verkoop onmogelijk maken als B nog relatief jong is.

Het enige 'probleem' in het verhaal is dat er nog een hypotheek op het gebeuren rust. Daar is B ook voor verantwoordelijk, dus die gaat helemaal over naar B. Zolang B die betaald, en het gebeuren niet moet worden geherfinancierd (B is geen eigenaar van het huidige onderpand, en wordt dat blijkens ook niet) is er niks aan de hand voor B.

Als B verhuisd dan verdwijnt niet magischerwijs die hypothecaire aansprakelijkheid natuurlijk. Tot de hypotheek is afbetaald zal B er voor (mede) verantwoordelijk zijn. Ook daar zijn verzekeringen voor, en mogelijkheden die je kan onderzoeken met een hypotheek adviseur.

En het enige echte probleem is dat ik wel een paar keer 'afgesproken' en 'onderling' lees en proef uit het verhaal. Bepaalde zaken kunnen NIET op de bank tijdens goede tijden worden afgesproken, of in een codicil, of achterop een bierviltje, maar MOETEN in een testament langs een notaris.
Dum de dum
  maandag 11 oktober 2021 @ 16:14:43 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201717755
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 16:10 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dan noemen we het toch vruchtgebruikersbescherming als je dat liever hebt.
Is dat een term die je ter plekke verzint?
The love you take is equal to the love you make.
pi_201717774
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 16:14 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Is dat een term die je ter plekke verzint?
Heb jij slecht geslapen of zo. Volgens mij snap je best waar ik op doelde.
  maandag 11 oktober 2021 @ 16:16:15 #17
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201717781
Huis is toch ook eigendom van A en B neem ik aan. Dan is dit redelijk standaard. Want bij overleiden van A vervalt het eigendom van het huis 50% aan B en 50% aan de erven A (zijnde C,D en E). Vruchtgebruik is dan standaard en dat de vruchtgebruiker dan alle lasten op zich krijgt van de hypotheek ook. C, D en E kunnen niet eenzijdig besluiten te verkopen, B kan wel verkopen, en heeft vaak technisch wel toestemming nodig van CDE. (maar dat gebeurt niet vaak, het vruchtgebruik levert vaak meer op).

600 euro is op zich geen raar of zeer hoog bedrag. Want een huurflatje oid, dan ben je dat ook kwijt. Dus waarom die aanname dat er na 10 jaar moet worden verhuisd? En waar naartoe dan? Die lasten zullen niet lager zijn. En iemand kan ook besluiten eerder te verhuizen omdat dat gunstig uitkomt (mogelijk door een gedrocht als huursubsidie). Maar dat is de keuze aan B op dat moment. Dat kan ze altijd doen en dan het vruchtgebruik zelf eerder opgeven. Daar hoef je niet mee te wachten totdat al het spaargeld op is.

Enige 10 duizenden....dat jaag je er niet zomaar doorheen. En verhuizen naar een goedkoper huisje kan altijd en dan krijgt B ook nog eens de helft van de overwaarde in handen......Dus wat is er nu erg dom dan?

En bij hypotheek-achterstand kan de bank ook gerust de erven A (zijnde CDE) aanspreken. Of dat mag is voer voor juristen.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  maandag 11 oktober 2021 @ 16:17:52 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201717808
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 16:16 schreef HMS het volgende:
Huis is toch ook eigendom van A en B neem ik aan. Dan is dit redelijk standaard. Want bij overleiden van A vervalt het eigendom van het huis 50% aan B en 50% aan de erven A (zijnde C,D en E). Vruchtgebruik is dan standaard en dat de vruchtgebruiker dan alle lasten op zich krijgt van de hypotheek ook. C, D en E kunnen niet eenzijdig besluiten te verkopen, B kan wel verkopen, en heeft vaak technisch wel toestemming nodig van CDE. (maar dat gebeurt niet vaak, het vruchtgebruik levert vaak meer op).

600 euro is op zich geen raar of zeer hoog bedrag. Want een huurflatje oid, dan ben je dat ook kwijt. Dus waarom die aanname dat er na 10 jaar moet worden verhuisd? En waar naartoe dan? Die lasten zullen niet lager zijn. En iemand kan ook besluiten eerder te verhuizen omdat dat gunstig uitkomt (mogelijk door een gedrocht als huursubsidie). Maar dat is de keuze aan B op dat moment. Dat kan ze altijd doen en dan het vruchtgebruik zelf eerder opgeven. Daar hoef je niet mee te wachten totdat al het spaargeld op is.

Enige 10 duizenden....dat jaag je er niet zomaar doorheen. En verhuizen naar een goedkoper huisje kan altijd en dan krijgt B ook nog eens de helft van de overwaarde in handen......Dus wat is er nu erg dom dan?

En bij hypotheek-achterstand kan de bank ook gerust de erven A (zijnde CDE) aanspreken. Of dat mag is voer voor juristen.
Er staat dus duidelijk in de OP dat alleen A eigenaar is. Dus je verhaal start al met een verkeerd uitgangspunt.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 11 oktober 2021 @ 16:25:43 #19
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201717922
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 16:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Er staat dus duidelijk in de OP dat alleen A eigenaar is. Dus je verhaal start al met een verkeerd uitgangspunt.
Hypotheek op beide naam en huis niet? Dat is pas echt dom. De fout is dan al gemaakt. Dat moet je dus nooit doen.

Ik ben alleen eigenaar van mijn huis. Mijn vrouw heeft niets met mijn hypotheek te maken, en dat kan ik doordat wij al in de huwlijkse voorwaarden hebben laten zetten dat huizen persoonlijk bezit kunnen zijn. Ze heeft alleen een ontruimingsverklaring getekend dat als het huis zou worden geveild door financiele achterstand de hypotheekverstekker haar er ook uit kan zetten.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_201717931
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 16:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Er staat dus duidelijk in de OP dat alleen A eigenaar is. Dus je verhaal start al met een verkeerd uitgangspunt.
Best opmerkelijk dat iemand wel hoofdelijk aansprakelijkheid wil zijn voor een hypotheek op (en ook volledig wil meebetalen aan) een pand waarvan zhij geen eigenaar is. Waarom zou je dát doen? In die zin snap ik de zorgen van TS wel :+ Een hypotheek is voor veruit de meeste mensen de grootste schuld die men aangaat; waarom zou je blind iets tekenen zonder te snappen wat het behelst?

[ Bericht 6% gewijzigd door baskick op 11-10-2021 16:50:54 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 11 oktober 2021 @ 16:27:12 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201717938
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 16:25 schreef HMS het volgende:

[..]
Hypotheek op beide naam en huis niet? Dat is pas echt dom. De fout is dan al gemaakt. Dat moet je dus nooit doen.

Ik ben alleen eigenaar van mijn huis. Mijn vrouw heeft niets met mijn hypotheek te maken, en dat kan ik doordat wij al in de huwlijkse voorwaarden hebben laten zetten dat huizen persoonlijk bezit kunnen zijn. Ze heeft alleen een ontruimingsverklaring getekend dat als het huis zou worden geveild door financiele achterstand de hypotheekverstekker haar er ook uit kan zetten.
Daar heeft TS niet zoveel aan en haar B ook niet.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 11 oktober 2021 @ 16:29:13 #22
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201717954
Banken hoeven niet veel te accepteren. Na overlijden A zijn zowel B als erven A (zijnde CDE) allemaal aansprakelijk te houden voor de hypotheek. Het is in ieders belang om geen gedwongen verkoop te houden. Het kan dus wijs zijn van CDE om bijvoorbeeld een deel vande hypotheek te betalen gedurende het vruchtgebruik en dat als schuld van B te accepteren. Te verekenen bij het afrekenen als het huis wordt verkocht (of bij overlijden B)
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  maandag 11 oktober 2021 @ 16:30:15 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201717971
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 16:26 schreef baskick het volgende:

[..]
Best opmerkelijk dat iemand wel hoofdelijk aansprakelijkheid wil zijn voor een hypotheek op (en ook volledig wil meebetalen aan) een pand waarvan zhij geen eigenaar is. Warom zou je dát doen? In die zin snap ik de zorgen van TS wel :+
Ja, de zorgen van TS zijn wel te snappen. Maar ze heeft ook niet volledige kennis van wat A voor B in zijn testament heeft geregeld. Het zou ook nog prima kunnen dat A zijn partner goed verzorgd achter laat bij zijn overlijden, maar dat hij wel heeft geregeld dat na haar overlijden zijn erfenis naar zijn kinderen gaat en niet naar haar erfgenamen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_201718079
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 16:30 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ja, de zorgen van TS zijn wel te snappen. Maar ze heeft ook niet volledige kennis van wat A voor B in zijn testament heeft geregeld. Het zou ook nog prima kunnen dat A zijn partner goed verzorgd achter laat bij zijn overlijden, maar dat hij wel heeft geregeld dat na haar overlijden zijn erfenis naar zijn kinderen gaat en niet naar haar erfgenamen.
Zeker; in het geval van tweede partners i.c.m. kinderen uit een eerdere relatie is het niet onlogisch dat de eigen kinderen erven en de nieuwe partner niet of minder. Doorgaans is het wel een goed idee als partners elkaar daarover informeren.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Vis een optie? maandag 11 oktober 2021 @ 16:42:36 #25
70532 loveli
N
pi_201718086
https://www.erfwijzer.nl/vruchtgebruik-testament.html
https://www.gripadvocaten(...)megen/vruchtgebruik/
quote:
ZIJN ER VOORWAARDEN AAN HET RECHT VAN VRUCHTGEBRUIK?
Hoofdregel is dat het vruchtgebruik eindigt bij het overlijden van de vruchtgebruiker, de langstlevende partner. In een testament kan worden opgenomen dat het vruchtgebruik eindigt als bepaalde situaties zich voordoen. Zo kan worden bepaald dat de langstlevende partner het vruchtgebruik van de woning heeft tot het moment dat hij of zij hertrouwt of een duurzame relatie aangaat met een andere partner. Ook kan het recht van vruchtgebruik eindigen op het moment dat de partner verhuist naar een verzorgingstehuis. De kinderen kunnen dan overgaan tot verkoop van de woning. Verder kan in het testament worden bepaald dat de langstlevende partner de woning niet mag verkopen zonder medeweten en instemming van de kinderen of er geen hypotheek op mag vestigen zonder vooraf overleg.

KAN OOK OP ANDERE ZAKEN VRUCHTGEBRUIK RUSTEN?
Het vruchtgebruik kan worden gevestigd op goederen, dit betreft zowel roerende en onroerende zaken als vermogensbestanddelen. Denk bijvoorbeeld aan sieraden. De langstlevende mag sieraden blijven dragen die krachtens testament na zijn of haar overlijden moeten worden overgedragen aan een zoon of dochter of een andere begunstigde. Ook kan sprake zijn van vruchtgebruik van een boot, een vakantiewoning of een kunstwerk. In het testament van de overledene staat dan duidelijk beschreven wie het vruchtgebruik verkrijgt en wat er moet gebeuren als de vruchtgebruiker komt te overlijden.

PROBLEMEN BIJ VRUCHTGEBRUIK ERFENIS
Een probleem kan ontstaan als de langstlevende partner het vruchtgebruik van het huis heeft en hierop een hypotheek wil vestigen, de woning wil verkopen of ingrijpend verbouwen. Hiervoor is toestemming nodig van de kinderen, want zij zijn immers bloot eigenaar. Wanneer de verstandhouding minder goed is, bijvoorbeeld in geval van een tweede huwelijk, kan soms tussenkomst van een mediator nodig zijn. In het meest ongunstige geval treffen de partijen elkaar in de rechtszaal.

VRUCHTGEBRUIK VAN DE WONING EN VERKOOP
Heeft u het vruchtgebruik van de echtelijke woning na het overlijden van uw partner dan moet u er rekening mee houden dat u de woning niet zomaar kunt verkopen. Vruchtgebruik van de woning en verkoop liggen soms gevoelig. De kinderen, die feitelijk eigenaar worden van de woning, moeten hiermee instemmen. Datzelfde geldt voor ingrijpende verbouwing van de woning of het vestigen van een nieuwe hypotheek. Als het gebruik van de woning aan de langstlevende is gegeven dan kunnen de kinderen niet zonder meer eisen dat het huis wordt verkocht. De regels omtrent vruchtgebruik kennen rechten en plichten voor de gebruiker waar deze zich uiteraard aan moet houden.
Als ik zie hoe het in andere gevallen kan gaan, dan lijkt het erop dat A het niet per se slecht geregeld heeft voor alle betrokkenen. Ik ken iemand die na het overlijden van zijn eerste vrouw met nummer 2 trouwde, toen de standaard nog net gemeenschap van goederen was (paar weken voor de verandering). De 2 kinderen van de eerste vrouw zagen hun moeders huis naar de 15 jaar jongere nieuwe vrouw van paps verdwijnen.

Hier lijkt het erop dat B redelijk onbezorgd in het huis kan blijven wonen, tot de voorwaarden van vruchtgebruik niet meer van toepassing zijn. De nalatenschap van de eerste vrouw is goed beschermd, de tweede vrouw hoeft zich ook geen zorgen te maken dat ze er niet meer mag blijven wonen als haar geregistreerd partner (ik blijf het apart vinden) komt te overlijden.
crap in = crap out
  Vis een optie? maandag 11 oktober 2021 @ 16:43:08 #26
70532 loveli
N
pi_201718088
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 16:41 schreef baskick het volgende:

[..]
Zeker; in het geval van tweede partners i.c.m. kinderen uit een eerdere relatie is het niet onlogisch dat de eigen kinderen erven en de nieuwe partner niet of minder. Doorgaans is het wel een goed idee als partners elkaar daarover informeren.
Dat ja.
crap in = crap out
  maandag 11 oktober 2021 @ 16:46:01 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201718110
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 16:41 schreef baskick het volgende:

[..]
Zeker; in het geval van tweede partners i.c.m. kinderen uit een eerdere relatie is het niet onlogisch dat de eigen kinderen erven en de nieuwe partner niet of minder. Doorgaans is het wel een goed idee als partners elkaar daarover informeren.
B maakt zich kennelijk geen zorgen. Ze kan TS niet alle ins en outs uitleggen, maar dat zegt imo niet per se dat A B niet goed heeft geïnformeerd.
The love you take is equal to the love you make.
  Vis een optie? maandag 11 oktober 2021 @ 16:48:32 #28
70532 loveli
N
pi_201718141
Een notaris heeft ook zorgplicht voor derden, dus er is nog iemand aan het werk geweest die er als het goed is voor heeft gezorgd dat de belangen van B niet geschaad worden.
crap in = crap out
pi_201718204
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 16:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]
B maakt zich kennelijk geen zorgen. Ze kan TS niet alle ins en outs uitleggen, maar dat zegt imo niet per se dat A B niet goed heeft geïnformeerd.
Fair enough. Niet noodzakelijkerwijs, nee. Maar het is ook niet uitgesloten. Als B het zelfs op hoofdlijnen niet uit kan leggen, is het naar mijn idee niet overgekomen. Dat kan komen doordat de uitleg tekort schoot of dat het begrip er onvoldoende is (en/of de urgentie er niet is - wat ik opmerkelijk vind).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 11 oktober 2021 @ 16:58:46 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201718245
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 16:55 schreef baskick het volgende:

[..]
Fair enough. Niet noodzakelijkerwijs, nee. Maar het is ook niet uitgesloten. Als B het zelfs op hoofdlijnen niet uit kan leggen, is het naar mijn idee niet overgekomen. Dat kan komen doordat de uitleg tekort schoot of dat het begrip er onvoldoende is (en/of de urgentie er niet is - wat ik opmerkelijk vind).
En wat is jouw advies aan TS?
The love you take is equal to the love you make.
  Redactie Frontpage maandag 11 oktober 2021 @ 17:28:16 #31
38148 crew  Innisdemon
pi_201718541
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 16:06 schreef Delenlill het volgende:
Vruchtgebruik betekent toch dat ze er kan blijven wonen zolang ze leeft? Dat de kinderen officieel eigenaar zijn maakt hierbij niet uit.

En wordt de helft van de hypotheek niet geërfd door de kinderen? Waardoor ze nog maar voor de helft verantwoordelijk is voor de hypotheek?

Of wordt ze compleet verantwoordelijk voor de hypotheek?
Klopt. Het lijkt mij inderdaad B een vruchtgebruik krijgt op het huisdeel van A. De andere helft is van B zelf (B betaalt immer mee aan de hypotheek, dus ik kan me niet voorstellen dat dat dan niet zo is)

Na het overlijden van A, is B nog steeds voor de helft eigenaar van de woning, en heeft B een vruchtgebruik op het erfdeel van A.

Hoe dat precies met de hypotheek zit weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat B volledig verantwoordelijk wordt.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_201718571
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 17:28 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Klopt. Het lijkt mij inderdaad B een vruchtgebruik krijgt op het huisdeel van A. De andere helft is van B zelf (B betaalt immer mee aan de hypotheek, dus ik kan me niet voorstellen dat dat dan niet zo is)

Na het overlijden van A, is B nog steeds voor de helft eigenaar van de woning, en heeft B een vruchtgebruik op het erfdeel van A.

Hoe dat precies met de hypotheek zit weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat B volledig verantwoordelijk wordt.
B betaald mee aan de hypotheek maar is geen mede eigenaar staat in de openings post.
  Redactie Frontpage maandag 11 oktober 2021 @ 17:33:10 #33
38148 crew  Innisdemon
pi_201718588
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 17:31 schreef Delenlill het volgende:

[..]
B betaald mee aan de woning maar is geen mede eigenaar staat in de openings post.
Oh echt? dat heb ik dan niet goed gelezen
Wat een rare situatie 8)7
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  maandag 11 oktober 2021 @ 18:19:49 #34
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201718958
Twee zaken voor TS dan:

Het hele verhaal valt of staat bij het vruchtgebruik en hoe dat gedefineerd is. Vruchtgebruik van een gedeelte is op zijn minst intressant als van de rest erfgenamen eigenaar worden en het willen verkopen.

Zonder het object en de vruchtgebruikverklaring is dat lastig te zeggen natuurlijk.

Ergo, zie de vruchtgebruikverklaring in. Die kan afzonderlijk zijn, of in het testament zitten. Dit MOET langs een notaris om geldig te zijn.

Qua hypotheek bijna hetzelfde:
Daar moet de akte ook boven water, en daar zal precies in staan wat er gebeurt als A of B wegvalt. Vraag ook na of er een verzekering is mbt dat voorval. Dat kan je eventueel ook inzien/opzoeken online als belanghebbende.

Wat is het onderpand van de hypotheek en hoeveel staat er nog open?

In die twee documenten staat precies het antwoord op de vragen, de rest hier is puur speculatie op gangbare zaken/situaties.
Dum de dum
  maandag 11 oktober 2021 @ 18:38:39 #35
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201719157
Is de situatie met de hypotheek al heel lang zo?
Mijn vader was schijnbaar ook de enige eigenaar van het huis dat mijn ouders in 1980 kochten, terwijl ze al sinds 1965 in gemeenschap van goederen getrouwd zijn? Ze waren wel ieder hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek trouwens, maar dat gezamenlijke eigendom was destijds geen punt als je toch in gemeenschap van goederen getrouwd was.

Is het zo dat het het ouderlijk huis van CDE was waar hun moeder ook nog woonde en hebben A en B een hypotheek genomen voor een verbouwing ofzo?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201719399
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 16:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]
En wat is jouw advies aan TS?
De kennis adviseren voortaan vooraf te lezen (en begrijpen) waarvoor ze tekent.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 11 oktober 2021 @ 19:19:36 #37
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_201719569
Het huis is net gekocht, A en B zijn kleiner gaan wonen met het oog op A's overlijden. B is idd geen eigenaar en wel hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek, althans, zo wordt het mij verteld.

Ik snap dat het antwoord grotendeels in het testament en de hypotheekakte staat. Ik dacht dat een deel van mijn vragen met algemene kennis van het erfrecht/notarieel recht beantwoord kon worden. Maar ik begrijp dat het eigenlijk niet zinnig beantwoord kan worden zonder de stukken te lezen.

gelieve niet quoten:

[edit] -poef-

[ Bericht 21% gewijzigd door Andromache op 12-10-2021 00:47:13 ]
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  maandag 11 oktober 2021 @ 19:24:28 #38
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201719619
Bizar dat ze geen eigenaar is maar wel hypotheekgever is als dit zo recent is.
Wat voor notaris doet dit nog zo?!
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 11 oktober 2021 @ 19:26:19 #39
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201719649
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 19:19 schreef Andromache het volgende:
Het huis is net gekocht, A en B zijn kleiner gaan wonen met het oog op A's overlijden. B is idd geen eigenaar en wel hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek, althans, zo wordt het mij verteld.

Ik snap dat het antwoord grotendeels in het testament en de hypotheekakte staat. Ik dacht dat een deel van mijn vragen met algemene kennis van het erfrecht/notarieel recht beantwoord kon worden. Maar ik begrijp dat het eigenlijk niet zinnig beantwoord kan worden zonder de stukken te lezen.
In dit verhaal is er pas eventueel een probleem als A komt te overlijden voor B (in de OP over het hoofd gezien dat dit ws. wel het geval gaat zijn). Heeft A geen pensioen? Want daar zou B dan na zijn overlijden ook recht op hebben, gezien het partnerschap.

En je weet hoe groot het legaat is?

[ Bericht 2% gewijzigd door Lienekien op 11-10-2021 23:10:07 ]
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 11 oktober 2021 @ 19:27:37 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201719668
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 19:24 schreef Leandra het volgende:
Bizar dat ze geen eigenaar is maar wel hypotheekgever is als dit zo recent is.
Wat voor notaris doet dit nog zo?!
Wat Loveli opmerkte over zorgplicht: misschien is er tegelijkertijd wel degelijk een goed testament opgemaakt dat B beter achterlaat dan TS nu denkt.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 11 oktober 2021 @ 19:31:32 #41
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_201719723
Wat voor bepalingen zijn er zoal denkbaar waardoor het testament van A beter uitpakt dan hoe het nu geschetst wordt?
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  maandag 11 oktober 2021 @ 19:32:29 #42
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201719740
Bij mijn toenmalige vriendin speelde ook een dergelijke situatie, die was alleen nog wat ingewikkelder. Maar ook met een moeder die in grote lijnen op jouw moeder lijkt.

Uiteindelijk moet je toch een keer door de zure appel bijten. Nu heb je dus nog 4 jaar om het te regelen, als je nog 4 jaar wacht en dan pas begint betekend dat dat je ad hoc moet werken, wat waarschijnlijk voor een minder mooie oplossing zorgt.

Volgens mij zijn ze een half jaar lang bezig geweest, uiteindelijk was de oplossing dat moeders naar een kleiner appartement verhuisde waar ze nu gelukkig woont.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 11 oktober 2021 @ 19:32:57 #43
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201719755
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 19:31 schreef Andromache het volgende:
Wat voor bepalingen zijn er zoal denkbaar waardoor het testament van A beter uitpakt dan hoe het nu geschetst wordt?
Er kan van alles en nog wat instaan. Heb je inzage in het testament?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 11 oktober 2021 @ 20:09:58 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201720356
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 19:31 schreef Andromache het volgende:
Wat voor bepalingen zijn er zoal denkbaar waardoor het testament van A beter uitpakt dan hoe het nu geschetst wordt?
Waarom verwacht je over 3-4 jaar al problemen? En die vraag naar zijn pensioen?
The love you take is equal to the love you make.
  Vis een optie? maandag 11 oktober 2021 @ 20:34:57 #45
70532 loveli
N
pi_201720757
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 19:27 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wat Loveli opmerkte over zorgplicht: misschien is er tegelijkertijd wel degelijk een goed testament opgemaakt dat B beter achterlaat dan TS nu denkt.
Maar ook, een testament kan worden aangepast zonder dat de hypotheek verandert. Ik snap wel dat TS zich zorgen maakt.
crap in = crap out
  maandag 11 oktober 2021 @ 20:36:51 #46
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201720787
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 20:34 schreef loveli het volgende:

[..]
Maar ook, een testament kan worden aangepast zonder dat de hypotheek verandert. Ik snap wel dat TS zich zorgen maakt.
Nou, ik vind eerlijk gezegd dat TS vrij achterdochtig is.
The love you take is equal to the love you make.
  Vis een optie? maandag 11 oktober 2021 @ 20:37:45 #47
70532 loveli
N
pi_201720799
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 20:36 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Nou, ik vind eerlijk gezegd dat TS vrij achterdochtig is.
Ik snap dat TS wil weten hoe de zaken geregeld zijn, in haar plaats zou ik dat ook willen weten.
crap in = crap out
  maandag 11 oktober 2021 @ 20:42:31 #48
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201720880
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 20:37 schreef loveli het volgende:

[..]
Ik snap dat TS wil weten hoe de zaken geregeld zijn, in haar plaats zou ik dat ook willen weten.
Toch zijn het in principe haar zaken niet. Noch A noch B hoeft haar inzage te geven, laat staan inspraak.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 11 oktober 2021 @ 20:47:43 #49
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201720989
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 20:42 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Toch zijn het in principe haar zaken niet. Noch A noch B hoeft haar inzage te geven, laat staan inspraak.
Tsja, je hebt er wel gelijk in. Aan de andere kant, zo te horen klinkt alsof er een auto op een afgrond af rijd. Dan is er niets mis mee om te remmen of bij te sturen. En ze zit er toch een beetje in, want wat moet je doen als moeders dakloos wordt, haar op straat laten wonen? Of dan toch in huis nemen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Vis een optie? maandag 11 oktober 2021 @ 20:47:55 #50
70532 loveli
N
pi_201720993
B mag gerust een kopietje van de hypotheekakte vragen.
crap in = crap out
  maandag 11 oktober 2021 @ 20:48:33 #51
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201721010
Ah al wat meer info

Weet je zeker dat ze geen eigenaar is? Kan je simpel opvragen bij het kadaster. (let wel, zit een 6mnd vertraging op, dus onlangs moet wel meer als een half jaar geleden zijn).

Als ze kleiner zijn gaan wonen bleef er ook geld over? Waar is dat heen? Van wie was de vorige woning?
Dum de dum
  maandag 11 oktober 2021 @ 20:52:36 #52
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201721098
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 20:47 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Tsja, je hebt er wel gelijk in. Aan de andere kant, zo te horen klinkt alsof er een auto op een afgrond af rijd. Dan is er niets mis mee om te remmen of bij te sturen. En ze zit er toch een beetje in, want wat moet je doen als moeders dakloos wordt, haar op straat laten wonen? Of dan toch in huis nemen?
Ja, als je ouders/familieleden op leeftijd raken, komen er scenario’s bij waarin het mogelijk is dat op jou als familielid een beroep gedaan gaat worden. Punt is, je kunt bepaalde situaties moeilijk voorkomen.

Stel TS wil nu een zekerheid hebben dat B tot haar dood een dak boven haar hoofd heeft. Ja, hoe dan? Je kunt A vragen om te laten zien hoe hij dit heeft geregeld in zijn testament (terwijl dat een zaak is tussen A en B). Maar wat ook werd opgemerkt: een testament kan buiten je weten om (ook buiten B om) weer aangepast worden.

Ik zie trouwens die auto en die afgrond nog niet.
The love you take is equal to the love you make.
  Vis een optie? maandag 11 oktober 2021 @ 20:55:08 #53
70532 loveli
N
pi_201721187
Volgens mij wil TS zekerheid dat de verwachtingen van B kloppen als A wegvalt. Als de wat er geregeld is tegenvalt als je net je partner kwijt bent, dan komt dat dubbel aan.
crap in = crap out
pi_201721233
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 20:48 schreef Fe2O3 het volgende:
(let wel, zit een 6mnd vertraging op, dus onlangs moet wel meer als een half jaar geleden zijn).
? Heb dit onlangs nog nagevraagd bij de notaris uit nieuwsgierigheid vorige maand tijdens het tekenen voor de overdracht van ons aangekochte huis en dat zou binnen een +- een week na de overdracht zijn.

Als je van een huis op Funda dat verkocht is gaat proberen de koopsom op te vragen kan het wel een half jaar zijn ja. Maar dat heeft dan te maken met de hoeveelheid tijd tot de uiteindelijke overdracht. Niet doordat het zo lang duurt om dat te verwerken.

Dus ik zou TS die paar euro om dit even bij het Kadaster op te vragen zeker aan bevelen.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  maandag 11 oktober 2021 @ 21:01:14 #55
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201721325
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 20:56 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
? Heb dit onlangs nog nagevraagd bij de notaris uit nieuwsgierigheid vorige maand tijdens het tekenen voor de overdracht van ons aangekochte huis en dat zou binnen een +- een week na de overdracht zijn.

Als je van een huis op Funda dat verkocht is gaat proberen de koopsom op te vragen kan het wel een half jaar zijn ja. Maar dat heeft dan te maken met de hoeveelheid tijd tot de uiteindelijke overdracht. Niet doordat het zo lang duurt om dat te verwerken.

Dus ik zou TS die paar euro om dit even bij het Kadaster op te vragen zeker aan bevelen.
Even geleden alweer ging het niet zo snel, maar het boeit niet voor de 2 euro 70 oid? Weet je direct wie de eigenaren zijn.

Ik neem aan dat er geen, of een samenlevingscontract is tussen A en B dan?
Dum de dum
pi_201722093
@TS: Stap eens over je gevoelens voor A heen en vraag hem op de man af hoe het geregeld is, hij heeft verstand van zaken zeg je en hij houd van B. Dat jij je zorgen maakt zal hij dan niet vreemd vinden.
pi_201722495
Het stel zijn beide hypotheekafnemers maar alleen de man is eigenaar?

Whut?
  maandag 11 oktober 2021 @ 22:43:27 #58
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201723653
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 21:01 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Even geleden alweer ging het niet zo snel, maar het boeit niet voor de 2 euro 70 oid? Weet je direct wie de eigenaren zijn.

Ik neem aan dat er geen, of een samenlevingscontract is tussen A en B dan?
Geregistreerd partnerschap. Staat in de OP.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:31:24 #59
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201726703
Ik denk dat je idd de werkelijke papieren afspraken boven water moet hebben. Want als er een huis recent is gekocht met A die niet lang meer heeft, dan kan een bank idd voorwaarden stellen dat B het vruchtgebruik kan geneiten maar dat B dan wel verantwoordelijk is dat de hypotheek wel wordt betaald. En dat kan in een aparte vorm worden gegoten. Dit klinkt als een soort maatwerk.

Dus, succes met (uit)vlooien bij een aap die niet wil
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  woensdag 13 oktober 2021 @ 14:45:55 #60
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_201741646
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 16:16 schreef HMS het volgende:
600 euro is op zich geen raar of zeer hoog bedrag. Want een huurflatje oid, dan ben je dat ook kwijt. Dus waarom die aanname dat er na 10 jaar moet worden verhuisd? En waar naartoe dan? Die lasten zullen niet lager zijn. En iemand kan ook besluiten eerder te verhuizen omdat dat gunstig uitkomt (mogelijk door een gedrocht als huursubsidie). Maar dat is de keuze aan B op dat moment. Dat kan ze altijd doen en dan het vruchtgebruik zelf eerder opgeven. Daar hoef je niet mee te wachten totdat al het spaargeld op is.

Enige 10 duizenden....dat jaag je er niet zomaar doorheen. En verhuizen naar een goedkoper huisje kan altijd en dan krijgt B ook nog eens de helft van de overwaarde in handen......Dus wat is er nu erg dom dan?
In een sociale huurwoning heeft B recht op huurtoeslag waardoor er netto een huur van ca. 250-260 betaald hoeft te worden (ongeveer de basishuur voor een AOW-gerechtigde met ietsje aanvullend pensioen; met een beetje geluk is het een goedkope huurwoning waarvan de huur onder de kwaliteitskortingsgrens zit). Het koophuis is 350 euro per maand meer dan B kan c.q. zou moeten besteden aan woonlasten. Om nog maar niet te spreken over noodzakelijk onderhoud.

Er is incl. auto en hypotheek sprake van een budgetwens van minstens 21.000 netto per jaar. Er zijn voorlopig geen inkomsten. AOW over een paar jaar is 16.000 netto en een minipensioen. Kortom: zo lang er nog geen AOW is, gaat het spaargeld jaarlijks met 20K in de min, en vanaf AOW-leeftijd met een kleine 4-5K. Dat legaat raakt dus snel op. En dan kán die hypotheek van 600 euro niet meer betaald worden want dan is er geen cent meer te makken. Met de info die ik nu heb, gaat dit dus mis als B niet alsnog binnen een paar jaar na overlijden A verhuist. En dát wil er maar niet in en dat is enorm frustrerend. Ik wil een oudere behoeden voor schuldeisers en rampspoed; die heeft B genoeg gehad tijdens een eerder huwelijk.

Maar goed: ik ga met A maar eens het gesprek aan dat ik graag als beoogd 'boekhouder' alvast wil weten waar B aan toe is.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  Vis een optie? woensdag 13 oktober 2021 @ 15:26:20 #61
70532 loveli
N
pi_201742089
Een eerste adviesgesprek met een financiëel adviseur kost weinig, je zou eerst zo'n gesprek kunnen aanvragen, om beslagen ten ijs te komen als je met A in gesprek gaat.

Succes met alles!
crap in = crap out
pi_201742607
Lijkt er op dat B aardig genaaid is door A met die hypotheek.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201742833
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 20:47 schreef loveli het volgende:
B mag gerust een kopietje van de hypotheekakte vragen.
Ze heeft hem zelf ondertekend. Ik mag aannemen dat de notaris 'm ook (in verkorte vorm) heeft voorgelezen, heeft gevraagd of ze snapt waarvoor ze tekent én dat ze (als stel) een afschrift hebben gekregen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201742865
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 20:56 schreef Stepperoller het volgende:
Dus ik zou TS die paar euro om dit even bij het Kadaster op te vragen zeker aan bevelen.
Is gewoon gratis in te zien via https://mijn.overheid.nl/wonen/kadaster/
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201742928
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 14:45 schreef Andromache het volgende:

[..]
In een sociale huurwoning heeft B recht op huurtoeslag waardoor er netto een huur van ca. 250-260 betaald hoeft te worden (ongeveer de basishuur voor een AOW-gerechtigde met ietsje aanvullend pensioen; met een beetje geluk is het een goedkope huurwoning waarvan de huur onder de kwaliteitskortingsgrens zit). Het koophuis is 350 euro per maand meer dan B kan c.q. zou moeten besteden aan woonlasten. Om nog maar niet te spreken over noodzakelijk onderhoud.

Er is incl. auto en hypotheek sprake van een budgetwens van minstens 21.000 netto per jaar. Er zijn voorlopig geen inkomsten. AOW over een paar jaar is 16.000 netto en een minipensioen. Kortom: zo lang er nog geen AOW is, gaat het spaargeld jaarlijks met 20K in de min, en vanaf AOW-leeftijd met een kleine 4-5K. Dat legaat raakt dus snel op. En dan kán die hypotheek van 600 euro niet meer betaald worden want dan is er geen cent meer te makken. Met de info die ik nu heb, gaat dit dus mis als B niet alsnog binnen een paar jaar na overlijden A verhuist. En dát wil er maar niet in en dat is enorm frustrerend. Ik wil een oudere behoeden voor schuldeisers en rampspoed; die heeft B genoeg gehad tijdens een eerder huwelijk.

Maar goed: ik ga met A maar eens het gesprek aan dat ik graag als beoogd 'boekhouder' alvast wil weten waar B aan toe is.
Dus A (oud en komt binnenkort te overlijden) en B (zonder inkomen en alleen zicht op een mini-partnerpensioen) hebben onlangs een huis gekocht waarvan A eigenaar is en A en B op de hypotheek staan. Waarom is daar voor gekozen en waarom heeft niemand dáár een stokje voor gestoken?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201743475
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 16:32 schreef baskick het volgende:

[..]
Is gewoon gratis in te zien via https://mijn.overheid.nl/wonen/kadaster/
Daarmee kan ik niet zien wat de eigendomssituatie van het perceel van een ander is hoor. Dit gaat niet over TS zelf hè.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  woensdag 13 oktober 2021 @ 17:41:14 #67
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_201743645
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 16:38 schreef baskick het volgende:

[..]
Dus A (oud en komt binnenkort te overlijden) en B (zonder inkomen en alleen zicht op een mini-partnerpensioen) hebben onlangs een huis gekocht waarvan A eigenaar is en A en B op de hypotheek staan. Waarom is daar voor gekozen en waarom heeft niemand dáár een stokje voor gestoken?
Als het zo is idd, ik hoorde dit pas na de overdracht, nooit eerder heb ik gehoord dat B mee moest tekenen. Dus wie daar een stokje voor had kunnen steken...? Maar ik moet eerst maar eens in gesprek.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_201744084
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 17:25 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Daarmee kan ik niet zien wat de eigendomssituatie van het perceel van een ander is hoor. Dit gaat niet over TS zelf hè.
Nee, uiteraard, maar B kan dat wel. Die zou toch moeten willen weten of ze eigenaar is van de woning. En ik heb zo'n vermoeden dat TS en elkaar kennen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  donderdag 14 oktober 2021 @ 10:16:38 #69
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201749531
Tja, als er geen inkomen is in zijn geheel (ik begreep uit de OP dat de AOW leeftijd al was bereikt) dan wordt het lastig. Nederland gaat ervan uit dat je voor je AOW leeftijd gewoon werkt om voor jezelf te zorgen. Kan je dat niet, dan kan er een soort van uitkering komen. Maar dat wordt soms lastig met een eigen huis en zeker met kapitaal, en er onstaat nog vaak een solicitatie-plicht.

Je kan niet verwachten dat als je nog geen AOW ontvangt dat je kan leven van je kapitaal tenzij je heul veul hebt. Dus zo een legaat, dat is dan of heul veul of het is een steuntje in de rug. Als de hoogte dan dus is dat het alleen een steuntje in de rug is.......dan zal er toch extra inkomen moeten komen. Wat verwacht B in deze? Dat er geleefd kan worden van alleen kapitaal, of gaat B nog aan het werk? Hoe groot is de afstand naar de arbeidsmarkt voor B?

Levert eigenlijk alleen maar meer vragen op. Want wie brengt nu dan het geld in het laatje? Waar leven ze met z'n 2-en van nu? En is er bv iets van partner pensioen waar B aanspraak op kan maken? Is er gedacht aan een ORV, want die is er juist voor dit soort zaken. Die kan je niet zomaar nog afsluiten, die moet je afsluiten als je wat jonger en gezonder bent. Maar die is er juist vaak om dan met een dikke uitkering ineens de meeste woonlasten (lees hypotheek) weg te nemen.

Ik denk dat je nog niet alles boven water hebt.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  donderdag 14 oktober 2021 @ 10:30:25 #70
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_201749684
A weet dat B nooit gewerkt heeft de afgelopen 40 jaar en vindt het haar eigen schuld dat ze geen inkomen heeft en vindt dat hij het goed regelt voor haar met het legaat plus iets met een lijfrente (? onduidelijk) en voor de rest moet ze het zelf zien te rooien. Ik heb geprobeerd om een voet tussen de deur te krijgen bij A om meer inzage maar dat werd afgeketst met: 'Ik ben nog niet dood, nu nog geen plaats/tijd hiervoor.' Ik ga me alleen maar meer zorgen maken. Dit wordt overleg met derden.

En B heeft geen idee hoe goed haar levensstandaard/budget van A's geld nu is, ik zie haar absoluut niet rondkomen met AOW plus ietsiepietsie pensioen van de ex-partner (voor het gemak maar even F). Laat staan dat ik nu al op de achterkant van een bierviltje kan uitrekenen dat die zeg 60-70K zo op is. Het wil er niet in.

Mijn doel is tweeledig: 1. B voorbereiden dat ze op termijn wel zal moeten verhuizen naar een sociale huurwoning als inderdaad haar inkomsten niet toereikend zijn voor een dergelijke hypotheek. Vraag is: wanneer? Moet ik wachten tot A overleden is?
2. Haar voor schulden behoeden door een realistisch financiële planning met haar te maken, desnoods een vorm van vrijwillig budgetbeheer. Familie is bovendien doodsbang dat B slachtoffer wordt van phishing en dat de zak met geld direct op is en dan is helemaal de boot aan... Wanneer is hier het moment voor?

Mijn gevoel zegt dat dit op korte termijn moet, maar A en B willen hier nog niet over praten. En A heeft mij bevestigd dat alleen C, D en E erfgenamen van A zijn. Ik ga dus inmiddels ook wat vinden van de zorgplicht van de betrokken notaris... Ik weet zeker dat B getekend heeft voor de hypotheek.

[ Bericht 58% gewijzigd door Andromache op 14-10-2021 10:40:26 ]
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  Vis een optie? donderdag 14 oktober 2021 @ 10:35:55 #71
70532 loveli
N
pi_201749742
En B staat er niet voor open om samen met jou haar gegevens door te nemen? Notaris zou daar toch bij moeten helpen als zij het vraagt.
crap in = crap out
  donderdag 14 oktober 2021 @ 10:39:39 #72
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201749783
quote:
1s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 10:30 schreef Andromache het volgende:
A weet dat B nooit gewerkt heeft de afgelopen 40 jaar en vindt het haar eigen schuld dat ze geen inkomen heeft en vindt dat hij het goed regelt voor haar met het legaat en voor de rest moet ze het zelf zien te rooien. Ik heb geprobeerd om een voet tussen de deur te krijgen bij A om meer inzage maar dat werd afgeketst met: 'Ik ben nog niet dood, nu nog geen plaats/tijd hiervoor.' Ik ga me alleen maar meer zorgen maken. Dit wordt overleg met derden.
Ik snap wel dat je geen behoefte hebt om alle vragen te beantwoorden, maar twee vragen die al vaker zijn gesteld en toch wel vrij essentieel zijn: weet jij hoe hoog het legaat is? En heeft A een pensioen?
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 14 oktober 2021 @ 10:44:39 #73
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_201749838
quote:
1s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 10:39 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik snap wel dat je geen behoefte hebt om alle vragen te beantwoorden, maar twee vragen die al vaker zijn gesteld en toch wel vrij essentieel zijn: weet jij hoe hoog het legaat is? En heeft A een pensioen?
Ja, zit ergens tussen de 50 en 70k.

Ja, een flink pensioen, maar dat gaat na overlijden niet naar B gek genoeg, althans, ik hoor er niks over. Geregistreerd partnerschap is aangegaan na pensioendatum dus daar zal het door komen. A heeft het alleen over spaargeld waar B van moet rond komen, B noemde nog iets over een lijfrentepolis maar dat benoemt A nooit.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  donderdag 14 oktober 2021 @ 10:51:48 #74
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201749940
quote:
1s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 10:44 schreef Andromache het volgende:

[..]
Ja, zit ergens tussen de 50 en 70k.

Ja, een flink pensioen, maar dat gaat na overlijden niet naar B gek genoeg, althans, ik hoor er niks over. Geregistreerd partnerschap is aangegaan na pensioendatum dus daar zal het door komen. A heeft het alleen over spaargeld waar B van moet rond komen, B noemde nog iets over een lijfrentepolis maar dat benoemt A nooit.
Helder.

Dat van het partnerschap ná pensionering en dan geen recht op dat pensioen wist ik niet.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 14 oktober 2021 @ 11:05:10 #75
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201750134
Dan snap ik een ding niet, of dat is niet handig gedaan, zeg maar - ze zijn kennelijk al langer samen, maar het registreren van het partnerschap, daar hebben ze mee gewacht to na zijn pensioen? Of ze zijn nog niet zo lang bij elkaar, en dan snap ik het wel, van A. Nieuwe partner hoef je niet alles te geven.

Maar, als ze al lang een huishouding samen voeren en dat is aantoonbaar, dan kan je bij sommige pensioenfondsen al wel in aanmerking komen voor partner-pensioen, ook al is er geen contract of partnerschap. Dat kan je a) vinden in het pensioen-reglement (wat je ws niet hebt) en b) het kan zelf worden afgedwongen via de rechter. De eerste pensioenfondsen die star waren in dit zijn al teruggefloten. Is ook een zaak van bij Mr. Visser geweest, waar hij exact dat advies gaf. Dus het kan zelfs meer complex zijn....
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  Vis een optie? donderdag 14 oktober 2021 @ 11:05:44 #76
70532 loveli
N
pi_201750142
https://www.pensioenfonds(...)k/trouwen-samenwonen
quote:
Ik ga na pensionering samenwonen, trouwen of een geregistreerd partnerschap aan
Dan heeft uw nieuwe relatie geen effect op de hoogte van uw ouderdomspensioen. Uw partner heeft bij uw overlijden géén recht op partnerpensioen.
Ik kan me de andere kant van de familie ook wel voorstellen. Als mijn pa na het overlijden van mijn ma met een veel jongere vrouw gaat samenwonen, dan zou ik een legaat van 50k en vruchtgebruik van het huis best redelijk vinden.
crap in = crap out
  donderdag 14 oktober 2021 @ 11:22:29 #77
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_201750362
quote:
1s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 10:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Helder.

Dat van het partnerschap ná pensionering en dan geen recht op dat pensioen wist ik niet.
Even wat lukraak gezocht, bij meerdere pensioenfondsen werkt dat blijkbaar zo.

[edit]overleg met derden gehad, conclusie: wacht maar tot het met A echt slecht gaat, tot die tijd praat je toch alleen maar tegen een muur en praktisch gaat alles nu nog dikke prima. Zucht. Ja, stukje projectie vanuit mezelf dat ík in zo'n situatie het precies wil weten en dat wil B heel duidelijk niet en er is idd nog geen spoed.

[ Bericht 11% gewijzigd door Andromache op 14-10-2021 11:27:33 ]
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  donderdag 14 oktober 2021 @ 12:20:07 #78
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_201750887
Kleiner gaan wonen en dan nog met de huidige rente 600 euro per maand betalen?
Dan is er grof geschat (1,5% voor 20 jaar) bijna 5 ton voor dat huis neergelegd excl evt inbreng van eerdere overwaarde? Ik wil dan niet weten wat het huis ervoor gekost heeft.
En dan ga ik even uit van een aflossingsvrije hypotheek.

Ik zou haar voorbereiden op een sociale huurwoning na zijn overlijden en haar alvast inschrijven. Kan ze vast wat inschrijfjaren sparen.
Mocht die evt lijfrente meer zijn dan verwacht kan het alleen maar meevallen.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  Vis een optie? donderdag 14 oktober 2021 @ 12:39:56 #79
70532 loveli
N
pi_201751104
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 12:20 schreef Elpis het volgende:
Kleiner gaan wonen en dan nog met de huidige rente 600 euro per maand betalen?
Dan is er grof geschat (1,5% voor 20 jaar) bijna 5 ton voor dat huis neergelegd excl evt inbreng van eerdere overwaarde? Ik wil dan niet weten wat het huis ervoor gekost heeft.
En dan ga ik even uit van een aflossingsvrije hypotheek.

Ik zou haar voorbereiden op een sociale huurwoning na zijn overlijden en haar alvast inschrijven. Kan ze vast wat inschrijfjaren sparen.
Mocht die evt lijfrente meer zijn dan verwacht kan het alleen maar meevallen.
Bij het afsluiten van een hypotheek wordt rekening gehouden met leeftijd. Als een hypotheek over de looptijd moet worden afgelost, houden ze volgens mij rekening met de levensverwachting (overlijdensrisicoverzekering). Ik weet niet hoe oud A is, ik weet wel dat een bekende van me niet eens een overbruggingshypotheek mocht afsluiten toen hij 80+ was.
Misschien moest B daarom ook op de hypotheekakte, omdat haar levensverwachting langer is. Maar dat is speculeren zonder de juiste gegevens.
crap in = crap out
  Vis een optie? donderdag 14 oktober 2021 @ 12:46:58 #80
70532 loveli
N
pi_201751226
Ik denk niet dat het een slecht idee is om B vast in te schrijven voor een huurwoning, zodat ze een parachute heeft als het nodig blijkt.
crap in = crap out
  donderdag 14 oktober 2021 @ 13:41:50 #81
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_201751928
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 12:46 schreef loveli het volgende:
Ik denk niet dat het een slecht idee is om B vast in te schrijven voor een huurwoning, zodat ze een parachute heeft als het nodig blijkt.
De inschrijving is al tien jaar lopend. ^O^ dank
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')