abonnement Unibet Coolblue
pi_201711629
Los van de situatie van veel starters die wel maximaal moeten lenen om uberhaupt iets met een dak er op te kunnen kopen..

Vraag ik mij af waarom veel mensen -of althans dat lijkt soms zo- huizen kopen op de maximale hypotheek die ze kunnen krijgen. De hypotheekverstrekker vindt dat uiteraard helemaal prima.

Maar als koper lijkt het mij juist fijner om indien mogelijk juist wat goedkoper te wonen zodat je financiële ruimte overhoudt om meer leuke dingen te doen zoals vakanties en uitjes en misschien wel eerder minder kan gaan werken. Of langzaamaan het huis verbeteren, zoals nieuwe tuinen en airco's.

Hoe denken jullie over deze kwestie?

Ts kocht met partner in juli 2018 een huis voor 3,2 ton maar we konden iets van 4,6 ton lenen.

Inmiddels is dat met de lagere rente en een ieta hoger salaris opgelopen tot 6,5 ton, maar ik moet er toch niet aan denken om elke maand 2250 euro aan de hyptoheek te betalen.
pi_201711750
Ik begrijp dat wel. Waarom zou je tot het uiterste moeten gaan. Zelf zou ik ook een paar tandjes minder doen zodat je klappen kan opvangen en een beetje financieel flexibel bent :Y
  FOK!fotograaf maandag 11 oktober 2021 @ 01:02:11 #3
92797 fraubitch
Heeft een Pwny!!
pi_201711756
Mijn vriend en ik hebben ook bewust gekozen om de hypotheek op een salaris te kunnen dragen. Mocht er iets gebeuren kunnen we het blijven betalen. En nu kunnen we mooi sparen en leuke dingen doen
They say I have ADD but I just don't understa...OOOHH!! Look!! A Kitty!!
Screw worldpeace! I want a Pony!
pi_201711781
Langzaamaan huis verbeteren...

Stel je kan een goed geïsoleerd huis kopen en je kan 30 jaar vooruit.

Al heb je twee linker handen...

Al heb je het idee ergens 20 jaar te willen wonen.

Dan laat je je met deze rente toch. Niet tegenhouden?

Dan maar minder financiële ruimte en relatief veel aflossen. Als het goed is is dat toch goed te behappen met die max hypotheek. Naar ik weet is die helemaal niet zo strak ingestoken dat dat problemen oplevert.

Je kan ook nog een stuk aflossingsvrij doen mocht je bang zijn voor je bestedingen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201711910
Zitinmiddels met mijn hypotheek van 350 euro. En ben net 30.

Tussentijds al zoveel afgelost. En toen ter tijd op mijn 25ste huis gekocht. Veel eigen geld in gestopt. Tussentijds wat afgelost. Goedkoper dan dit kan ik voorlopig niet meer gaan wonen.

Gelukkig net in het huizenmarkt "dipje"-2015 ofzo gekocht ook nog.
  maandag 11 oktober 2021 @ 04:43:40 #6
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201712114
Omdat niet iedereen 6.5 ton kan krijgen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_201712201
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 04:43 schreef kanovinnie het volgende:
Omdat niet iedereen 6.5 ton kan krijgen.
En omdat het afhankelijk van je leeftijd en carrièreperspectieven helemaal niet erg is als je verdien capaciteit nog zal groeien.
pi_201712204
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 00:25 schreef Bitlord het volgende:
Inmiddels is dat met de lagere rente en een ieta hoger salaris opgelopen tot 6,5 ton, maar ik moet er toch niet aan denken om elke maand 2250 euro aan de hyptoheek te betalen.
Dit. Dat je iets volgens de normen mag financieren betekent niet dat je de lasten kunt dragen zonder het te voelen. Als je je hele uitgavenpatroon moet veranderen omdat je anders je tophypotheek niet kunt betalen, woon je te duur.

Mijn gezamenlijke maximale hypotheek ligt factor x keer hoger dan huidige hypotheek. Dat komt door aflossing én gestegen inkomen. No way dat ik vrolijk wordt van de maandlasten die horen bij de maximale hypotheek. Het verschil tussen netto-hypotheek nu (relatief hoge rente) en bruto of netto-bedrag (nauwelijks aftrek) van de maximale hypotheek is helemaal niet op te brengen :N De maximale hypotheek zou een groot deel van het hoogste netto-inkomen kosten. Is het mij niet waard. Dat wonen nu zo goedkoop is, maakt dat we bij elke woning die we overwegen te kopen de vergelijking met de huidige lage lasten maken en mede op basis van de nieuwe woonlasten de afweging maken.

Als je als starter of doorstromer maximaal leent, je gewend bent 100% van de inkomsten uit te geven (en dus 'nodig te hebben'), een kinderwens hebt en als gevolg daarvan je inkomen gaat dalen, loop je al snel tegen een tekort aan. Als je daar geen rekening mee houdt, heb je m.i. een denkfout gemaakt.

[ Bericht 10% gewijzigd door baskick op 11-10-2021 06:12:10 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201712300
Het zou mij verbazen dat mensen alleen maar een hypotheek willen van hun maximale leencapaciteit. Ik denk dat ze bekijken hoeveel die maximale capaciteit is om daarna te kijken bij verschillende woningen die binnen die capaciteit ligt. Maar een fractie van het totaal zal voor het maximale gaan.
  maandag 11 oktober 2021 @ 06:42:35 #10
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201712304
Omdat je zo maximaal profijt hebt van de stijgende woningprijzen.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201712330
Veel mensen kunnen op die manier net een huis betalen in hun omgeving.
pi_201712378
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 05:56 schreef baskick het volgende:

[..]
Dit. Dat je iets volgens de normen mag financieren betekent niet dat je de lasten kunt dragen zonder het te voelen. Als je je hele uitgavenpatroon moet veranderen omdat je anders je tophypotheek niet kunt betalen, woon je te duur.

Mijn gezamenlijke maximale hypotheek ligt factor x keer hoger dan huidige hypotheek. Dat komt door aflossing én gestegen inkomen. No way dat ik vrolijk wordt van de maandlasten die horen bij de maximale hypotheek. Het verschil tussen netto-hypotheek nu (relatief hoge rente) en bruto of netto-bedrag (nauwelijks aftrek) van de maximale hypotheek is helemaal niet op te brengen :N De maximale hypotheek zou een groot deel van het hoogste netto-inkomen kosten. Is het mij niet waard. Dat wonen nu zo goedkoop is, maakt dat we bij elke woning die we overwegen te kopen de vergelijking met de huidige lage lasten maken en mede op basis van de nieuwe woonlasten de afweging maken.

Als je als starter of doorstromer maximaal leent, je gewend bent 100% van de inkomsten uit te geven (en dus 'nodig te hebben'), een kinderwens hebt en als gevolg daarvan je inkomen gaat dalen, loop je al snel tegen een tekort aan. Als je daar geen rekening mee houdt, heb je m.i. een denkfout gemaakt.
En wat als we gaan kijken naar mensen die nu al een aanzienlijke huur moeten betalen voor een krot? Dat maakt het verhaal al iets anders lijkt mij
pi_201712555
Omdat sommige mensen weten dat ze nog salarisstappen gaan maken en de 2% jaarlijkse inflatie meerekenen. Die hebben door dat het nu hun maximale hypotheken is maar over 10 jaar is het te betalen bedrag een eitje

Zoals bij TS. Maar die wil misschien alweer een keer verhuizen

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2021 07:56:34 ]
  maandag 11 oktober 2021 @ 07:58:26 #14
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_201712573
Ik ken helemaal niemand die een maximale hypotheek heeft. Iedereen is toch altijd zo braaf en verstandig om dat nooit te doen? :P
pi_201712620
En wat denk je dat je nu kan kopen voor die 3,2 ton van 2018? Was je daar nu dan ook tevreden mee? Beetje appels met peren vergelijken.
pi_201712646
Dollartekens in de ogen :). Ach meneer, mevrouw, de rente is nu toch al zo laag, u zou een dief van uw eigen portemonnee zijn om het niet te doen .......

(En als de rente weer gaat stijgen, huizenprijzen dalen beneden je hypotheek niveau, ga je lekker klagen bij Kassa, of een ander consumenten programma, en dan is er vast wel een SP kamerlid die het voor je gaat opnemen).
Honey ! Take me drunk, i am home !
  maandag 11 oktober 2021 @ 08:22:22 #17
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201712689
Mwoah als je het kan dragen, waarom niet. Je 'spaart' er ook meer woning door. Het argument, als de prijzen gaan dalen, zie ik niet zo 1 2 3 gebeuren. We zitten al 3+ jaar op gewoon (veel) meer mensen het land in + kleinere huishoudens en amper tot geen nieuwe woningen erbij.

Qua rente ben je imho een pannenkoek als je nu niet voor minimaal 20, of zelfs 30 jaar vast legt. 1.17% voor 20 jaar en 1.42% voor 30 jaar.

Lager gaat het echt niet worden, en zo ja, levert het je relatief weinig op. Eén % erop kost je al veeeeel meer.
Dum de dum
pi_201712709
Met een gemiddelde huizenprijs van ~419k. is alle registers opentrekken vaak de enige manier om nog "iets" te kunnen op de woningmarkt. Maar ja, met die huidige lage rente, is het ook wel wat verleidelijk om nét even wat meer te lenen, om toch dat "droomhuis" te kunnen kopen.

Wij konden aan het begin van de vorige crisis, voor ~de helft van ons max mogelijk bedrag, een vrijstaande jaren '30 woning kopen in de meest gewilde wijk van de stad. Als ik nu startende collega's zie en hoor worstelen, heb ik wel wat plaatsvervangende schaamte als ik zie met hoeveel per jaar ons huis naar ons toe komt.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  maandag 11 oktober 2021 @ 08:32:21 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201712756
Ik kan alleen op mijn salaris bijna 500k lenen maar we kiezen er bewust voor om niet maximaal te lenen. We gaan wel dit huis grondig verbouwen, en dan gaat de hypotheek van 200k naar 290k. Keerzijde van investeren in het huis en aflossen studieschuld is wel dat er ondanks een hoog inkomen weinig buffer is. Niet voldoende, in ieder geval.

Mijn man is langdurig ziek en ik vind het wel een fijn idee dat zijn uitkering alleen maar extra is. Mocht dat opdrogen, dan wordt het al pittig genoeg.
Resistance is futile.
  maandag 11 oktober 2021 @ 08:33:38 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201712759
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 08:22 schreef Fe2O3 het volgende:
Mwoah als je het kan dragen, waarom niet. Je 'spaart' er ook meer woning door. Het argument, als de prijzen gaan dalen, zie ik niet zo 1 2 3 gebeuren. We zitten al 3+ jaar op gewoon (veel) meer mensen het land in + kleinere huishoudens en amper tot geen nieuwe woningen erbij.

Qua rente ben je imho een pannenkoek als je nu niet voor minimaal 20, of zelfs 30 jaar vast legt. 1.17% voor 20 jaar en 1.42% voor 30 jaar.

Lager gaat het echt niet worden, en zo ja, levert het je relatief weinig op. Eén % erop kost je al veeeeel meer.
1,39% voor 30 jaar gaan wij nu op oversluiten.
Resistance is futile.
pi_201712894
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 08:33 schreef Seven. het volgende:

[..]
1,39% voor 30 jaar gaan wij nu op oversluiten.
Dat lijkt mij een heel fijn percentage, zeker voor 30 jaar, doe je goed ^O^
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_201712996
Toen ik destijds mijn woning kocht in 2013 hebben we er voor gekozen uit te gaan van 1 inkomen, het laagste van ons twee. Dat is de beste beslissing ooit geweest. Veel financiële ruimte. Inmiddels gescheiden en 1 van de twee kon moeiteloos in de woning blijven.

Als ik dan naar mijn zus kijk. Woning van 6 ton, serieuze hypotheeklasten die ze beiden alleen niet konden dragen. Huwelijk klapt, woning moet verkocht worden. Dat maakt alles net nog even wat vervelender.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Moderator maandag 11 oktober 2021 @ 09:16:56 #23
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_201713045
Ben blij dat ik het twee keer wel heb gedaan. De eerste keer bij mijn eerste baan met een starterslening en alles. Dat was in mijn eentje terwijl ik al wel een relatie had van 1,5/2 jaar (geloof ik). Ik wist dat we gingen samenwonen (was het plan) en dat hij op kort termijn ook een inkomen zou krijgen.

De tweede keer was een nieuwbouwproject. We stonden allebei op het punt andere banen te krijgen - ik werkte nog maar vier jaar en hij ook niet lang. Aan het begin van de carrière. Door deze twee stappen hebben we vorig jaar opnieuw ons huis verkocht en wonen we nu riant met een hypotheekbedrag die we eenvoudig kunnen opbrengen. En dat in een huis die leeftijdsgenoten niet snel zouden aankopen of het dubbele aan hypotheek zouden moeten ophoesten.

Soms moet je een gok nemen. Stilstand is achteruitgang vind ik. Zorg wel voor een goede relationele basis want de aankoop van mijn eerste huis was wel een periode dat het even niet allemaal kon. We konden geen lange reizen maken en zuinig aan doen. Dat drukt wel op de relatie.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 11 oktober 2021 @ 09:40:45 #24
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201713294
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 05:51 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En omdat het afhankelijk van je leeftijd en carrièreperspectieven helemaal niet erg is als je verdien capaciteit nog zal groeien.
Precies. En je max hypotheek is vaak minder per maand dan een hoop nu aan huur betalen...
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 11 oktober 2021 @ 09:42:00 #25
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201713312
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 06:42 schreef Tyr80 het volgende:
Omdat je zo maximaal profijt hebt van de stijgende woningprijzen.
Dat hoeft ook niet per se, want niet alle woningen stijgen even hard.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 11 oktober 2021 @ 09:56:04 #26
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201713455
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 09:42 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat hoeft ook niet per se, want niet alle woningen stijgen even hard.
Dat zeggen ze dan inderdaad, maja, da's natuurlijk vooral als je binnen dezelfde markt verhuist.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  maandag 11 oktober 2021 @ 09:56:47 #27
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201713460
quote:
14s.gif Op maandag 11 oktober 2021 09:16 schreef Rene het volgende:
Ben blij dat ik het twee keer wel heb gedaan. De eerste keer bij mijn eerste baan met een starterslening en alles. Dat was in mijn eentje terwijl ik al wel een relatie had van 1,5/2 jaar (geloof ik). Ik wist dat we gingen samenwonen (was het plan) en dat hij op kort termijn ook een inkomen zou krijgen.

De tweede keer was een nieuwbouwproject. We stonden allebei op het punt andere banen te krijgen - ik werkte nog maar vier jaar en hij ook niet lang. Aan het begin van de carrière. Door deze twee stappen hebben we vorig jaar opnieuw ons huis verkocht en wonen we nu riant met een hypotheekbedrag die we eenvoudig kunnen opbrengen. En dat in een huis die leeftijdsgenoten niet snel zouden aankopen of het dubbele aan hypotheek zouden moeten ophoesten.

Soms moet je een gok nemen. Stilstand is achteruitgang vind ik. Zorg wel voor een goede relationele basis want de aankoop van mijn eerste huis was wel een periode dat het even niet allemaal kon. We konden geen lange reizen maken en zuinig aan doen. Dat drukt wel op de relatie.
Maar waren ze allebei op jouw salaris, of in het tweede geval op beide salarissen? Want daar zit ook nog wel een verschil in.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_201713550
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 07:09 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En wat als we gaan kijken naar mensen die nu al een aanzienlijke huur moeten betalen voor een krot? Dat maakt het verhaal al iets anders lijkt mij
Dat is een afweging, ja. Moet je nog steeds de lasten (die meer bedragen dan alleen rente+aflossing van de hypotheek) mogen, kunnen én willen dragen.

[ Bericht 9% gewijzigd door baskick op 11-10-2021 10:51:29 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201713592
quote:
7s.gif Op maandag 11 oktober 2021 08:32 schreef Seven. het volgende:
Keerzijde van investeren in het huis en aflossen studieschuld is wel dat er ondanks een hoog inkomen weinig buffer is. Niet voldoende, in ieder geval.
Het is prima mogelijk een gezonde buffer aan te houden én te klussen én af te lossen. Dan moet je alleen wel eerst meer sparen. Te weinig buffer aanhouden is (ogenschijnlijk in dit geval) een keuze.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator maandag 11 oktober 2021 @ 11:09:47 #30
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_201714217
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 09:56 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Maar waren ze allebei op jouw salaris, of in het tweede geval op beide salarissen? Want daar zit ook nog wel een verschil in.
Die eerste alleen en tweede op beide.
Na 1 jaar bouwen had ik opnieuw ander werk (+800) en partner ook een andere functie.
Je moet gewoon kijken naar je prognoses en daarna de keuze maken.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_201714358
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 09:40 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Precies. En je max hypotheek is vaak minder per maand dan een hoop nu aan huur betalen...
Dan moet je wel periodiek onderhoud aan je koopwoning meenemen natuurlijk, anders vergelijk je appels met peren. Ditto vervanging van een keuken/badkamer etc.

En als je dat inhoudelijk echt juist wilt doen, dan niet wat het kost als je een weekje vrij neemt, en op een wiebelende ladder zelf de kozijnen schildert, maar wat het kost om dit professioneel te laten doen, net zoals het onderhoud aan een huurwoning gebeurd.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_201714387
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 02:27 schreef ...TomTom het volgende:
Zitinmiddels met mijn hypotheek van 350 euro. En ben net 30.

Tussentijds al zoveel afgelost. En toen ter tijd op mijn 25ste huis gekocht. Veel eigen geld in gestopt. Tussentijds wat afgelost. Goedkoper dan dit kan ik voorlopig niet meer gaan wonen.

Gelukkig net in het huizenmarkt "dipje"-2015 ofzo gekocht ook nog.
komt er een meet and greet waarbij Fokkers je mogen aanraken, of is er een andere reden waarom je dit graag wilde delen?
pi_201714389
Omdat het kan natuurlijk
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 11 oktober 2021 @ 15:51:08 #34
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201717367
Is ook net in het nieuws vandaag. DNB waarschuwt dat hypotheken mogelijk onbetaalbaar worden voor diegene die ze nu afsluiten als de rente omhoog gaat.
https://www.nu.nl/economi(...)aandelenkoersen.html

Afijn, het is idd wel zaak om zelf te kijken naar wat maandlasten zijn en wat je situatie is. Toen ik dit huis kocht heb ik ook niet maximaal geleend. Maar er was een kleine op komst en toen ik zag wat KDV ging kosten...... Dat zijn vaste lasten waar een hypotheek niet naar kijkt. Je kan jezelf dus rijk rekenen en dan toch krom liggen voor je hypotheek en neit meer op vakantie kunnen. Dus, altijd even kijken naar het totaal plaatje. je kan niet in iedereen z'n portomonee kijken......
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_201717419
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:51 schreef HMS het volgende:
Is ook net in het nieuws vandaag. DNB waarschuwt dat hypotheken mogelijk onbetaalbaar worden voor diegene die ze nu afsluiten als de rente omhoog gaat.
https://www.nu.nl/economi(...)aandelenkoersen.html

Afijn, het is idd wel zaak om zelf te kijken naar wat maandlasten zijn en wat je situatie is. Toen ik dit huis kocht heb ik ook niet maximaal geleend. Maar er was een kleine op komst en toen ik zag wat KDV ging kosten...... Dat zijn vaste lasten waar een hypotheek niet naar kijkt. Je kan jezelf dus rijk rekenen en dan toch krom liggen voor je hypotheek en neit meer op vakantie kunnen. Dus, altijd even kijken naar het totaal plaatje. je kan niet in iedereen z'n portomonee kijken......
En diezelfde DNB wil belasting gaan heffen over overwaarde. Nou, daar zullen die mensen die straks hun hypotheek niet meer kunnen betalen veel aan hebben _O- De DNB is totaal niet serieus te nemen hierin.
pi_201717471
Welke rente stijgingen. Kan het systeem niet aan. Lekker hopen dat er geen inflatie komt! Of was dat juist het plan?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 11 oktober 2021 @ 16:21:15 #37
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201717852
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:53 schreef ikwordra het volgende:

[..]
En diezelfde DNB wil belasting gaan heffen over overwaarde. Nou, daar zullen die mensen die straks hun hypotheek niet meer kunnen betalen veel aan hebben _O- De DNB is totaal niet serieus te nemen hierin.
Mee eens hor, DNB is op dat gebied niet wijs
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  maandag 11 oktober 2021 @ 16:22:38 #38
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201717875
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:56 schreef ludovico het volgende:
Welke rente stijgingen. Kan het systeem niet aan. Lekker hopen dat er geen inflatie komt! Of was dat juist het plan?
Hypotheekrente zal niet eeuwig zo laag zijn als nu. Ooit draaien ECB en Fed de geldkraan dicht en dan vliegt de poep tegen de ventilator aan.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_201718083
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 16:22 schreef HMS het volgende:

[..]
Hypotheekrente zal niet eeuwig zo laag zijn als nu. Ooit draaien ECB en Fed de geldkraan dicht en dan vliegt de poep tegen de ventilator aan.
Ze controleren zelf die rente en als het in de problemen loopt laten ze die minder snel stijgen.

Nee die rente kan maar beperkt omhoog. Als er inflatie komt zakt de reële rente dus nog verder.

Kan best dat asset prices al veel zakken van een beetje rente stijging. Maar dat inflatie risico maakt tegelijkertijd cash ook enorm kut.

Veel risico in de markten dus. Twee kanten op.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201718372
Zo'n stelling/vraag van de ts is toch veel te kort door de bocht? Ik denk dat er mensen zijn met een max hypotheek die er financieel beter voor staan dan iemand met een hypotheek van bv 75%. Alles valt of staat met het hele plaatje van uitgaven en inkomsten (en daarmee ook welke levensstyle je hebt). Zeker in deze tijd kan ik mensen best begrijpen dat ze tot de max gaan. Afhankelijk van de samenstelling van de hypotheek. 100% aflossingsvrij en 10jr vast is wat anders dan 100% annuïteitenhypotheek en 30jr vast. Hou dan nog eens rekening met mensen die bv van een veel duurdere huurwoning afkomen. Heb zelf ook 2x max geleend. Totaal geen spijt van maar uiteraard wel rekening gehouden met bepaalde risico's die zich kunnen voordoen. Tuurlijk wil je liever niet max lenen en is het leuk om te vertellen dat je het zo voor elkaar hebt maar kom op, de realiteit is wel even anders.
pi_201718492
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 10:06 schreef baskick het volgende:

[..]
Dat is een afweging, ja. Moet je nog steeds de lasten (die meer bedragen dan alleen rente+aflossing van de hypotheek) mogen, kunnen én willen dragen.
Absoluut. Maar die lasten klinken beter voor een koopwoning dan voor een huurwoning.
pi_201718577
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:51 schreef HMS het volgende:
Is ook net in het nieuws vandaag. DNB waarschuwt dat hypotheken mogelijk onbetaalbaar worden voor diegene die ze nu afsluiten als de rente omhoog gaat.
https://www.nu.nl/economi(...)aandelenkoersen.html

Afijn, het is idd wel zaak om zelf te kijken naar wat maandlasten zijn en wat je situatie is. Toen ik dit huis kocht heb ik ook niet maximaal geleend. Maar er was een kleine op komst en toen ik zag wat KDV ging kosten...... Dat zijn vaste lasten waar een hypotheek niet naar kijkt. Je kan jezelf dus rijk rekenen en dan toch krom liggen voor je hypotheek en neit meer op vakantie kunnen. Dus, altijd even kijken naar het totaal plaatje. je kan niet in iedereen z'n portomonee kijken......
Niemand heeft daar last van die nu een huis koopt als ze slim 30 jaar vastzetten.
  maandag 11 oktober 2021 @ 18:31:21 #43
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201719091
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 10:10 schreef baskick het volgende:

[..]
Het is prima mogelijk een gezonde buffer aan te houden én te klussen én af te lossen. Dan moet je alleen wel eerst meer sparen. Te weinig buffer aanhouden is (ogenschijnlijk in dit geval) een keuze.
Is ook zo.
Resistance is futile.
pi_201719162
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 11:24 schreef Holenbeer het volgende:

[..]
komt er een meet and greet waarbij Fokkers je mogen aanraken, of is er een andere reden waarom je dit graag wilde delen?
Nee hoor. Gewoon je zaakjes op orde krijgen. Mag toch best trots op mijzelf zijn.

Heb in de jaren ervoor bijna dood op de IC gelegen, toch nog opgewerkt naar dit.

Hoef er geen complimenten voor te ontvangen. Maar trots ben ik wel.
pi_201723275
Tegenwoordig is niet alleen de hoogte van de hypotheek van belang maar ook de energiekosten van een woning.
pi_201724157
Wij hebben destijds op grofweg anderhalf salaris gekocht. De reden was vrij simpel, het was een nieuwbouwhuis met relatief veel huis voor de prijs die we er voor moesten geven. Daarbij komt dat je bij nieuwbouw aardig kosten maakt eer je er eens woont en dat moest ook opgehoest worden.
Inmiddels wel dusdanig extra afgelost dat we het prima op 1 salaris zouden kunnen betalen.
pi_201724502
Toen ik kocht had ik een relatief laag salaris, maar alsnog niet maximaal geleend.

Daar heb ik nog altijd enorm veel profijt van, heb veel schokgolven in m'n inkomen maar ik ga zelden in de rode cijfers. Maar m'n marktwaarde op de arbeidsmarkt is juist hard gestegen. en m'n woning ook. Terwijl m'n uitgaven nauwelijks veranderd zijn.

Die financiële vrijheid is best wel wat waard. Beetje vastigheid is me ook wel wat waard, maar als het werk weer eens ophoudt heb ik de eerste 16 maanden geen geldzorgen, elke keer opnieuw.
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 06:53:01 #48
42263 Staaf
Forum Pimp
pi_201725090
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 07:55 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Omdat sommige mensen weten dat ze nog salarisstappen gaan maken en de 2% jaarlijkse inflatie meerekenen. Die hebben door dat het nu hun maximale hypotheken is maar over 10 jaar is het te betalen bedrag een eitje

Zoals bij TS. Maar die wil misschien alweer een keer verhuizen
Sorry hoor, maar dat werkt niet voor iedereen zo helaas. 10 jaar geleden dacht ik ook zo, maar toen ik een nieuwe carrièrestap maakte werd ik hard uitgelachen bij salarisonderhandelingen. Ik ben sinds 2011 drie banen verder, maar verdien nog steeds minder dan toen.
Jaarsalaris verloop bruto per baan:
2011: 55k
2015: 40k
2017: 45k
2021: 50k

Is best krap aan hoor met een koophuis. Levensstijl van 10 jaar geleden zit er niet meer in (vakanties, uit eten etc)

[ Bericht 9% gewijzigd door Staaf op 12-10-2021 06:58:25 ]
Sue Me
pi_201725160
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 06:53 schreef Staaf het volgende:

[..]
Sorry hoor, maar dat werkt niet voor iedereen zo helaas. 10 jaar geleden dacht ik ook zo, maar toen ik een nieuwe carrièrestap maakte werd ik hard uitgelachen bij salarisonderhandelingen. Ik ben sinds 2011 drie banen verder, maar verdien nog steeds minder dan toen.
Jaarsalaris verloop bruto per baan:
2011: 55k
2015: 40k
2017: 45k
2021: 50k

Is best krap aan hoor met een koophuis. Levensstijl van 10 jaar geleden zit er niet meer in (vakanties, uit eten etc)
Je noemt het een carrièrestap, maar het klinkt eerder als een carrièreswitch. Je moet de baan wel heel erg graag gewild hebben om hier in te trappen
pi_201725432
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 00:25 schreef Bitlord het volgende:
Los van de situatie van veel starters die wel maximaal moeten lenen om uberhaupt iets met een dak er op te kunnen kopen..

Vraag ik mij af waarom veel mensen -of althans dat lijkt soms zo- huizen kopen op de maximale hypotheek die ze kunnen krijgen. De hypotheekverstrekker vindt dat uiteraard helemaal prima.
Je geeft al zelf het antwoord op de vraag: de hypotheekverstrekker vindt het prima. De hypotheekadviseur vindt het ook prima; decennia lang was het advies: "neem een zo hoog mogelijke aflossingsvrije hypotheek, voor maximale hypotheekrenteaftrek".

En als iedereen dat maar gelooft, aanneemt en opvolgt, lrijg je de huidige siituatie van oplopende huizenprijzen, enorme schuldenberg en een woningmarkt die muurvast zit en starters die niet meer kunnen kopen/huren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_201725457
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 11:21 schreef fruityloop het volgende:

En als je dat inhoudelijk echt juist wilt doen, dan niet wat het kost als je een weekje vrij neemt, en op een wiebelende ladder zelf de kozijnen schildert, maar wat het kost om dit professioneel te laten doen, net zoals het onderhoud aan een huurwoning gebeurd.
Zou er niet aan moeten denken, dat ons huis wordt geschilderd zoals aseen huurwoning wordt geschilderd. De keer dat ik een prof. schilder over de vloer heb gehad, was ie na de helft van het werk al weggestuurd en heb ik zelf het werk maar overgenomen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_201726083
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 06:53 schreef Staaf het volgende:

[..]
Sorry hoor, maar dat werkt niet voor iedereen zo helaas. 10 jaar geleden dacht ik ook zo, maar toen ik een nieuwe carrièrestap maakte werd ik hard uitgelachen bij salarisonderhandelingen. Ik ben sinds 2011 drie banen verder, maar verdien nog steeds minder dan toen.
Jaarsalaris verloop bruto per baan:
2011: 55k
2015: 40k
2017: 45k
2021: 50k

Is best krap aan hoor met een koophuis. Levensstijl van 10 jaar geleden zit er niet meer in (vakanties, uit eten etc)
Ik mag hopen dat je die stap weloverwogen hebt gemaakt en dat (en/of omdat) je iets heel anders bent gaan doen. Want 25% inleveren (en vergelijkbaar werk doen) en in 5 jaar niet meer inlopen is nogal wat. Als je de stijgende ijn doortrekt, duurt het dus zo'n 10 jaar voordat je op je oude niveau zit. Dan ben je nogal wat misgelopen :+ Als je salariseis telkens aan de kant geschoven is, dan zat je mogelijk boven wat marktconform was en was alleen je toenmalige werkgever bereid je dat te betalen. Dan moet je héél graag weg willen (of weg moeten).

Heb ook eens een daling van ~25% in salaris geaccepteerd omdat mijn contract niet verlengd werd, maar binnen een jaar overgestapt naar nieuwe baan op oude salarisniveau mét vooraf afgesproken groeipad.

[ Bericht 10% gewijzigd door baskick op 12-10-2021 09:51:31 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201728667
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 22:26 schreef Dr88 het volgende:
Tegenwoordig is niet alleen de hoogte van de hypotheek van belang maar ook de energiekosten van een woning.
En misschien ook kijken of je de auto nodig hebt, ook een hele grote kostenpost.

Voordat ik kinderen had, had ik geen auto nodig en dus geen auto. Ja, verguis me maar, ik woonde bij het centrum van een middelgrote stad, maar zo kon ik mijn lasten laag houden.
pi_201728694
Ik heb altijd op mijn top genomen, maximaal.

Maar ik doe het op 1 inkomen, maar heb trouwens nu ook maar 1 inkomen.

Kan wel deels aflossingsvrij, dat drukt de uitgaven.
pi_201728733
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 13:18 schreef skrn het volgende:

[..]
En misschien ook kijken of je de auto nodig hebt, ook een hele grote kostenpost.

Voordat ik kinderen had, had ik geen auto nodig en dus geen auto. Ja, verguis me maar, ik woonde bij het centrum van een middelgrote stad, maar zo kon ik mijn lasten laag houden.
Waarom? Ik zou willen dat ik geen auto nodig had. Scheelt honderden euro's per maand.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:25:33 #56
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_201728761
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 00:25 schreef Bitlord het volgende:
Los van de situatie van veel starters die wel maximaal moeten lenen om uberhaupt iets met een dak er op te kunnen kopen..

Vraag ik mij af waarom veel mensen -of althans dat lijkt soms zo- huizen kopen op de maximale hypotheek die ze kunnen krijgen. De hypotheekverstrekker vindt dat uiteraard helemaal prima.

Maar als koper lijkt het mij juist fijner om indien mogelijk juist wat goedkoper te wonen zodat je financiële ruimte overhoudt om meer leuke dingen te doen zoals vakanties en uitjes en misschien wel eerder minder kan gaan werken. Of langzaamaan het huis verbeteren, zoals nieuwe tuinen en airco's.

Hoe denken jullie over deze kwestie?

Ts kocht met partner in juli 2018 een huis voor 3,2 ton maar we konden iets van 4,6 ton lenen.

Inmiddels is dat met de lagere rente en een ieta hoger salaris opgelopen tot 6,5 ton, maar ik moet er toch niet aan denken om elke maand 2250 euro aan de hyptoheek te betalen.
Kocht mijn huis 3 jaar geleden, had een financieringsbehoefte van 100.000 en 300.000 eigen vermogen. Hypotheek op 400.000 gezet. 300.000 in aandelen laten staan.

Betaal voor de 300.000 1% rente
Haal op de 300.000 20% rendement per jaar over de afgelopen 3 jaar. Afgelopen jaar nog duidelijk meer, omdat de beurs door het dak ging en de 300.000 al wezenlijk meer was.

Aandelen zijn lucratiever dan huizenprijzenstijging geweest, dus alles goed uitgepakt
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_201728997
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 13:23 schreef baskick het volgende:

[..]
Waarom? Ik zou willen dat ik geen auto nodig had. Scheelt honderden euro's per maand.
Oh, ik bedoelde geen.

:P
pi_201729374
quote:
6s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 13:45 schreef skrn het volgende:

[..]
Oh, ik bedoelde geen.

:P
Ja, staat er ook. Ik ben jaloers op mensen die geen auto nodig hebben :-) Geen reden om iemand te verguizen!
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201729429
Wij hebben samen een huis gekocht toen wij 24 en 26 jaar oud waren. Wij durfden te gokken dat de totaalsom aan salarissprongen die wij gingen maken groter zouden zijn dan het eventueel minder gaan werken van mijn vriendin bij de kinderwens. Tot op heden komt dit prima overeen. Maar we kwamen een huis tegen dat we konden krijgen op 75% van ons gezamenlijk inkomen. Inmiddels kunnen wij beiden als de één stopt met werken het huis dragen op één salaris. Welke dit dan ook is, de één krapper dan de ander, maar het zou kunnen. Geeft zeker een lekker gevoel, maar als je weet dat je nog gaat groeien in salaris dan is het een weloverwogen gok.

Als je in principe een baan hebt die relatief uitzichtloos is op promotie/salarisverhoging behalve het absolute inflatieminimum, dan alsnog is het zo gek nog niet. Iemand die gezamenlijk 60k per jaar mag 950 euro bruto per maand aan hypotheek spenderen. Dan heb je echt nog wel genoeg ruimte in je maandlasten om al die leuke dingen te kunnen doen. De één doet concessies op zijn huis, de ander op zijn auto, de ander op de luxe van eten/kleding/vakantie. Alles kan, maar niet alles tegelijk.
- Met zuidelijke groet -
pi_201729452
Omdat huizen alsmaar duurder worden. Kopen met je maximale hyptoheek betekend over 5 jaar dat je goeie deal had. Als reel is dat je inkomen ook omhoog gaan omdat je carriereperspectief hebt, dan waarom niet? Er is werk zat...
Dat is mijn mening en daar moet u het maar mee doen.
  Moderator dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:47:36 #61
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_201732129
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 06:53 schreef Staaf het volgende:

[..]
Sorry hoor, maar dat werkt niet voor iedereen zo helaas. 10 jaar geleden dacht ik ook zo, maar toen ik een nieuwe carrièrestap maakte werd ik hard uitgelachen bij salarisonderhandelingen. Ik ben sinds 2011 drie banen verder, maar verdien nog steeds minder dan toen.
Jaarsalaris verloop bruto per baan:
2011: 55k
2015: 40k
2017: 45k
2021: 50k

Is best krap aan hoor met een koophuis. Levensstijl van 10 jaar geleden zit er niet meer in (vakanties, uit eten etc)
Tja...
Het is bij mij in vier jaar tijd verdubbeld en bij partner ook. Zolang je weet dat je een stabiel inkomen/werkgever hebt kan je de gok wagen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_201735688
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 17:47 schreef Rene het volgende:

[..]
Tja...
Het is bij mij in vier jaar tijd verdubbeld en bij partner ook. Zolang je weet dat je een stabiel inkomen/werkgever hebt kan je de gok wagen.
In 4 jaar tijd verdubbelt is ook wel iets wat je bijna nooit ziet. Ik noem dat overigens niet stabiel. Veel en snel stijgen betekent vaak ook hard en snel dalen.
  Moderator woensdag 13 oktober 2021 @ 06:31:46 #63
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_201736920
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 22:51 schreef Dr88 het volgende:

[..]
In 4 jaar tijd verdubbelt is ook wel iets wat je bijna nooit ziet. Ik noem dat overigens niet stabiel. Veel en snel stijgen betekent vaak ook hard en snel dalen.
Het ging van 1700 naar 3400. Dus zo exhorbitant was het ook niet of zo :s)

Maar oke. Niet stabiel maar ook niet hypotheek bedreigend

[ Bericht 2% gewijzigd door Rene op 13-10-2021 06:55:07 ]
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_201736932
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 22:51 schreef Dr88 het volgende:

[..]
In 4 jaar tijd verdubbelt is ook wel iets wat je bijna nooit ziet. Ik noem dat overigens niet stabiel. Veel en snel stijgen betekent vaak ook hard en snel dalen.
Het lijkt me juist vrij gebruikelijk dat hoogopgeleide starters aan het begin snel stijgen en het daarna stabiliseert. En iets kan ook stabiel stijgen.

[ Bericht 2% gewijzigd door baskick op 13-10-2021 09:57:48 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201756018
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 06:39 schreef baskick het volgende:

[..]
Het lijkt me juist vrij gebruikelijk dat hoogopgeleide starters aan het begin snel stijgen en het daarna stabiliseert. En iets kan ook stabiel stijgen.
In het westen gebruikelijk denk ik. Hier in het noorden moet je al blij zijn met een baan. Gestaag aan stijgen is hier normaler.
pi_201756121
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 20:08 schreef Dr88 het volgende:

[..]
In het westen gebruikelijk denk ik. Hier in het noorden moet je al blij zijn met een baan. Gestaag aan stijgen is hier normaler.
Blij zijn met een baan is in het noorden ook niet echt meer een ding volgens mij. Als je niet gestaag stijgt dan doe je zelf wel iets fout hoor.
pi_201756241
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 20:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Blij zijn met een baan is in het noorden ook niet echt meer een ding volgens mij. Als je niet gestaag stijgt dan doe je zelf wel iets fout hoor.
Ik zeg toch dat gestaag stijgen hier normalerbis. Zelf iets fout doen ben ik overigens niet mee eens. Het ligt ook aan je werkgever als je er niks bij krijgt.
pi_201756262
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 20:18 schreef Dr88 het volgende:

[..]
Ik zeg toch dat gestaag stijgen hier normalerbis. Zelf iets fout doen ben ik overigens niet mee eens. Het ligt ook aan je werkgever als je er niks bij krijgt.
Bij je werkgever blijven is een eigen keuze.
pi_201756312
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 20:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Bij je werkgever blijven is een eigen keuze.
Moeten er wel andere opties zijn. Nogmaals hier in het noorden is er vaak niet echt andere keuze. Of er is keuze met hetzelfde salaris. Maar dan ga je weg omdat je het werk niet meer leuk vind maar om het salaris hoef je het hier vaak niet te doen.
pi_201756488
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 20:24 schreef Dr88 het volgende:

[..]
Moeten er wel andere opties zijn. Nogmaals hier in het noorden is er vaak niet echt andere keuze. Of er is keuze met hetzelfde salaris. Maar dan ga je weg omdat je het werk niet meer leuk vind maar om het salaris hoef je het hier vaak niet te doen.
"Hier in het noorden" is keuze zat. Of kies je tussen twee banen op schier?
pi_201756620
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 20:37 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
"Hier in het noorden" is keuze zat. Of kies je tussen twee banen op schier?
Nogmaals er is altijd wat te kiezen. Maar dikke salaris stijgingen zoals hier soms geschreven word en als een soort van normaal word beschouwd anders doe je iets fout. Nee dat zie en hoor ik hier nergens.
pi_201756741
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 20:45 schreef Dr88 het volgende:

[..]
Nogmaals er is altijd wat te kiezen. Maar dikke salaris stijgingen zoals hier soms geschreven word en als een soort van normaal word beschouwd anders doe je iets fout. Nee dat zie en hoor ik hier nergens.
Verschillen in onze noorden verschillen schijnbaar nogal.
pi_201756808
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 22:51 schreef Dr88 het volgende:

[..]
In 4 jaar tijd verdubbelt is ook wel iets wat je bijna nooit ziet. Ik noem dat overigens niet stabiel. Veel en snel stijgen betekent vaak ook hard en snel dalen.
Is mij in mijn eerste vier jaar ook gelukt. De vier jaar daarna nog eens 50%.
pi_201757020
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 20:54 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Verschillen in onze noorden verschillen schijnbaar nogal.
Kom maar eens bij een gemiddeld arbeiders gezin. Die hebben niet zoveel keuze vaak.
pi_201757059
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:07 schreef Dr88 het volgende:

[..]
Kom maar eens bij een gemiddeld arbeiders gezin. Die hebben niet zoveel keuze vaak.
Wat versta jij onder een gemiddeld arbeidersgezin?
pi_201757260
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:07 schreef Dr88 het volgende:

[..]
Kom maar eens bij een gemiddeld arbeiders gezin. Die hebben niet zoveel keuze vaak.
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:07 schreef Dr88 het volgende:

[..]
Kom maar eens bij een gemiddeld arbeiders gezin. Die hebben niet zoveel keuze vaak.
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 06:39 schreef baskick het volgende:

[..]
Het lijkt me juist vrij gebruikelijk dat hoogopgeleide starters aan het begin snel stijgen en het daarna stabiliseert. En iets kan ook stabiel stijgen.
Thanks :)
pi_201757281
quote:
1s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:09 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Wat versta jij onder een gemiddeld arbeidersgezin?
Ja deze vraag zegt mij genoeg. Er kan hier blijkbaar niet begrepen worden dat het niet voor iedereen is weggelegd dat er enorme salaris sprongen worden gemaakt. En dat is vaak milieu/regio gebonden helaas.

Fijne avond nog!
pi_201757306
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
[..]
[..]
Thanks :)
Och gossie een vriendje gevonden!
pi_201757358
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:23 schreef Dr88 het volgende:

[..]
Och gossie een vriendje gevonden!
Het ging door over hoger opgeleiden. Niet over het gemiddelde arbeidersgezin. Overigens is het dan nog geheel afhankelijk van je vakgebied en de keuzes die je wil maken. Maar je hebt gelijk, als je lantaarnpalen plaatst moet je het niet verwachten. Hier niet en in het westen niet.
pi_201757426
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:22 schreef Dr88 het volgende:

[..]
Ja deze vraag zegt mij genoeg. Er kan hier blijkbaar niet begrepen worden dat het niet voor iedereen is weggelegd dat er enorme salaris sprongen worden gemaakt. En dat is vaak milieu/regio gebonden helaas.

Fijne avond nog!
Je kan nou wel verontwaardigd lopen doen, maar volgens mij stel ik een hele normale vraag. Daarbij ken ik zowel hoger als lager opgeleiden die in het begin flink gestegen zijn, zowel in de Randstad als in Zuid-Limburg , dus je opmerking over milieu/regio gebonden slaat als een lul op een drumstel.
pi_201757562
quote:
1s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:30 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Je kan nou wel verontwaardigd lopen doen, maar volgens mij stel ik een hele normale vraag. Daarbij ken ik zowel hoger als lager opgeleiden die in het begin flink gestegen zijn, zowel in de Randstad als in Zuid-Limburg , dus je opmerking over milieu/regio gebonden slaat als een lul op een drumstel.
In het criminele milieu gaat dat prima, de groenvoorziening (ook milieu) wat minder.
pi_201757792
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
In het criminele milieu gaat dat prima, de groenvoorziening (ook milieu) wat minder.
Groenvoorziening is nogal een breed begrip. De plantsoenen aanharken is ongeschoold werk, dat is nooit heel lucratief werk geweest.

Maar een hovenier kan goud geld verdienen.
pi_201757857
quote:
1s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:56 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Groenvoorziening is nogal een breed begrip. De plantsoenen aanharken is ongeschoold werk, dat is nooit heel lucratief werk geweest.

Maar een hovenier kan goud geld verdienen.
Meh
pi_201757937
quote:
Op dezelfde pagina zie ik een chemisch analist ook op gemiddeld 2500 euro uitkomen, dus dat zegt me niet zoveel. En ik zeg ook niet dat het per definitie lukt om geld als water te verdienen als hovenier, ik zeg alleen dat het prima kan. Als ik hoor hoe druk hoveniers zijn (al zal dat dit seizoen minder zijn dan in voorjaar) en wat voor prijzen ze vragen kun je als hovenier goed verdienen.
pi_201758336
quote:
1s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 22:03 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Op dezelfde pagina zie ik een chemisch analist ook op gemiddeld 2500 euro uitkomen, dus dat zegt me niet zoveel. En ik zeg ook niet dat het per definitie lukt om geld als water te verdienen als hovenier, ik zeg alleen dat het prima kan. Als ik hoor hoe druk hoveniers zijn (al zal dat dit seizoen minder zijn dan in voorjaar) en wat voor prijzen ze vragen kun je als hovenier goed verdienen.
Dat is een ondernemer waarschijnlijk, geen werknemer. En zelden komen ze alleen, vergeet al die kosten niet om alles goed te regelen
pi_201760711
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 07:55 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Omdat sommige mensen weten dat ze nog salarisstappen gaan maken en de 2% jaarlijkse inflatie meerekenen. Die hebben door dat het nu hun maximale hypotheken is maar over 10 jaar is het te betalen bedrag een eitje

Zoals bij TS. Maar die wil misschien alweer een keer verhuizen
Jij bent of een hypotheekadviseur of iemand die zich nog niet lang geleden een max hypotheek heeft aan laten smeren :!
pi_201763837
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 09:08 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Jij bent of een hypotheekadviseur of iemand die zich nog niet lang geleden een max hypotheek heeft aan laten smeren :!
Allebei niet. Niet eens een beetje
Ik reageer toch gewoon op de vraag in de titel?

Persoonlijk:
Ik heb net het huis verkocht en ben op zoek naar een nieuw huis en ga voor maximaal aflossingsvrij (vanwege lage maandlasten en inleg eigen middelen)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-10-2021 13:34:23 ]
  vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:40:09 #88
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_201763901
Een goede hypotheekadviseur vraagt je wat je wíl betalen, niet wat je kúnt betalen.

Toen ik samen een huis ging kopen, konden we ook veel meer lenen dan we gedaan hadden, maar we wilden ook nog financiële ruimte overhouden voor leuke dingen. Nu ik alleen een huis moest kopen, moest ik wel het maximale eruit halen omdat er anders niets te koop is (ook al betaal je dan ruim minder aan hypotheek dan aan private huur). In de huidige huizenmarkt heeft niet iedereen de luxe om niet maximaal te lenen, dat maximale lenen geeft je vaak het verschil tussen wel en niet kunnen kopen.
Don't let my username fool you...
pi_201806101
Ik had 15 jaar geleden ook maximaal geleend in de veronderstelling dat mijn salaris zou stijgen en de huizen meer waard zouden worden.

Beide is uitgekomen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')